Simpele menselijkheid van Vittorio de Sica achtmerries worden sprookjes 10,27% Onmisbare lectuur voor Auto-GAS rijders. Iteve McQueen als de uiten staander Uit brieven van lezers De kraai komt terug Umberto D. NMB Kapitaalmarkt-Renterekening - tar Trek, Sheriff Roller Boogie Prolongaties en reprises Reclamefilmpje Bio-vakantieoord Betrouwbaarheid Kwaliteit. trouw/kwartet ADVERTENTIE door 0. Ouwendijk De Slca, een der meesters van het ItaHaanse neo-reallsme, dat van zoveel Invloed Is geweest op de ontwikkeling van de westerse filmkunst sinds 1950, Is zijn loopbaan begonnen als acteur. Hij had een opvallende stijl van acteren. Pathetisch, druk doenerlg, zich acterend helemaal uitlevend in het type .(dikwijls „de gentleman", graag een beetje aan lager wal) dat hij moest uitbeelden. Het wonderlijke is, dat de Slca deze nadrukkelijkheid in spel weerde uit de films, die de beste getuigenis vor men voor xljn groot talent als filmer „Fietsendieven", „Wonder in Mi laan" en vooral Umberto D, nu wede rom in omloop gebracht. De meeste films die door de Sica zijn gemaakt en zeker de films waarin hij acterend is opgetreden zijn in vergetelheid geraakt. Maar zijn „klas sieken" zijn onverwoestbaar. Neem „Umberto D", bijna dertig Jaar oud, maar als totaal nog in het geheel niet gedateerd. Een paar details die geda teerd genoemd kunnen worden heb ben en dat is typerend vooral te maken met een manier van acteren, zoals van de Slca zelf. Maar die mo menten verschijnen zo sporadisch in de film, dat ze volledig te verwaarloen zijn. Volmaakt Het is te hopen dat, als dat mogelijk Is, ook „Wonder in Milaan" net als „Umberto D." een herkansing krijgt met een nieuwe roulatie. Een film over de hulpeloosheid van de armen berto D. met het dienstmeisje, gespeeld door Carlo Battlsh en met betrekking tot aardse „schatten" rli-Pia Casilio. (van zonlicht af tot en met bontman tels en hoge hoeden). Maar ook een film over de menselijke solidariteit van de armen. Die zelfde solidariteit doorstraalt de verhouding tussen de twee hoofdpersonen van „Umberto D." een gepensioneerde oud-amb tenaar, Umberto Domenlco Ferrari en een jeugdig dienstmeisje in het pension, waar Umberto Domenlco woont. De rellen van deze twee men sen, gespeeld door respecüvelljk Car lo Battisti als de oude heer en Maria- Pia Casilio als dienstmeisje, hebben de Vittorio Sica's beste stijl-Interpre tatie die van een dóódsimpele on gedwongen menselijkheid opge drukt gekregen. Het woord volmaakt is een ernstig woord, maar het ls hier zeker op zijn plaats. Het past zelfs voor de presentatie van het hondje FUke. Umberto's kameraad (de on derlinge aanhankelijkheid en afhan kelijkheid van het tweetal heeft een zeer broze gevoeligheid, zonder dat er sprake is van enige sentimentaliteit.). De oude man wordt door de camera als het ware bij toeval uit een menig te gelicht. Bij gelegenheid van een openbare demonstratie van gepensio neerden, die met hun pensioen niet kunnen toe komen. De demonstran- 5 W. Wielek-Berg i weer zomer. Wie volwas- films wil zien moet zich Hen op Film Intematio- dat brengt, onder andere t Amsterdamse Krite- oi een formidabel program- ran klassieke films, vooral nse en Italiaanse. In de >ne bioscopen draait namelijk oude en nieuwe Van het nieuws hieron- icte. omgeslagen: Russen en Amerikanen werken, ais het zo uitkomt, samen om ruim te gevaren te keren, NASA en het gezonde mensengevoel overwinnen, de nachtmerries zijn sprookjes ge worden. Zo'n ruimte-sprookje is ook „Star Trek", van regisseur Robert Wise, gebaseerd op de zeer populaire tv-aerie die in 79 afleveringen in 52 landen werd uitgezonden. De acteurs zijn verwisselbaar, het verhaaltje doet er niet toe, het gaat om de speci ale effecten. Die mogen er zijn, er is dan ook een fortuin aan gespendeerd, maar dat komt er waarschijnlijk wel weer uit. klei i iKtoce-fictiongolf woelt en bruist J/flWeen aard heeft. De pesslmisti- Ajlltoekomstvisie, die de meeste sf- k nog enkele Jaren geleden ken- ffkte, ls overigens in zijn tegendeel Het ruimteschip „Enterprise", na tuurlijk ternauwernood startklaar, maakt zich in de 23ste eeuw op om de grootste en geheimzinnigste bedrei ging aller tijden te keran. Het trekt en trekt de ruimte door, wordt bijna opgeslokt door de „black hole" (daar krijgen we ook nog een film over) en aangezien de bemanning uit louter Amsterdam -Cinema International brave bonten van diverse planeten en Bellevue Cinerama; Den Haag- bestaat loopt het gekissebis om sta tus en bevoegdheden zo'n vaart niet: als het erop aankomt wordt een ge sloten front gevormd. Alleen een ge heel kaal geschoren meisje van de planeet Delta valt letterlijk en figuur lijk uit de boot, maar dat kan zij niet helpen. De opbouw ls veel te uitvoe rig en langdradig, het kijken naar zteeds wisselende kurketrekker-ef fecten ls in het begin wel leuk maar gaat vervelen, alleen het einde bergt een kleine verrassing in zich. Milde metafysica, zullen we het maar noe men, duidelijk afgekeken van Ku brick's onvolprezen Odyssey", maar wat niveau betreft zijn die twee films onvergelijkbaar. „Star Trek" is waarschijnlijk wel leuk voor kinderen en geen vader of moe der hoeft bang te zijn dat zij door doemdenken zullen worden aange tast, want optimisme is het wacht woord geworden. ielrol In de western Tom van William Wiard vervuld door Steve [ueen, wiens verweerd ge it duidelijk getekend lijkt r de ziekte, waaraan hij, lens geruchte, zou lijden. McQueen is vrijwel i gekozen voor het ver- 1 van rollen met een ty- i „harde mannelijkheid". Iheeft in de loop der jaren 1 ook grote bedrevenheid !en in het gestalte ge- |un die mannelijkheid. je het goed, dan ls het zuiver 'werk, in herhaling van stan- Juffakteristieken in houding, "Lïd, gebaren. Toch slaagde i er over het algemeen wel in dat cllchéwerk toch een per- e cachet te geven, meer dan, vergelijkbare figuren te nemen, torion Brando of een Klrk Doug- Ook in de film Tom Hom heeft de welde figuur, behalve zijn her- Mrheld als McQueen, iets tndl- *1*. Je kunt daardoor geloven, to McQueen een vrij getrouwe otatng is gegeven van de origine- öm Hom. Hij is een man die in ÖJkheid heeft bestaan; geen B-bedenksel. 'bereikt zijn levenseinde dood ophanging in het begin van '®*uw. Hij stierf ten gevolge van erechtelijk vonnis, maar een on waardig vonnis, uitgelokt door *nten. Hom was een bekende ton die, na aan de staat bewezen ton, een reputatie van fascine- out-law genoot: meedogenloos, eerlijk. Hij wordt aangezocht J de buurt van een stadje in „the Hagerville, de veeboeren te w in de bestrijding van veedle- hJ ruimt ze de een na de ander 1 weg. Hij doet dat zo grondig, veeboeren geen einde aan zijn "elten willen maken. «beriff, die Jaloers is op Horiu totle, slaagt erin hem de moord rijf tienjarige jongen in de le®*h te schuiven. Hom, die zich een gedoemde is gaan be- "wen, verzet zich ternauwernood ®*t voor zijn onverschilligheid *t*lg kttei Iteb! Steve McQueen (links) nis Tom Hern voor zijn rechters. grootste deel uit het Jagen" van Hom op de veedieven, die hij van een afstand met zijn geweer neerschiet. Er is geen sprake van opwindende achtervolgingen of iets dergelijks: het neerschieten van mensen is bijna „saai vakwerk". Dat verstoort elk ge voel van „meeleven". d.o. Amsterdam - Tuschinski 1; Den Haag - Cineac 1; Rotterdam - Thalia en verder in 8 theaters, overal in het Asta en Babylon I; Rotterdam Cinerama 1 en Metro 1 en verder in II theaters, overal in het land. Glsse oogjes 't Kan niet op met de bovenaardse wezens en verschijnselen: in „The sheriff and the satellte kid" van Ml- chele Lupo komt een Amerikaanse sheriff een verdwaald baasje van een andere planeet tegen. Het kind heeft glsse oogjes en ls bovendien ln het bezit van een ding, waarmee hij won deren kan verrichten: dieren laten spreken en zoal meer. Het boze leger wil dat ding best hebben. Hoewel het knaapje eigenlijk onoverwinnelijk is, moet de sheriff hem toch steeds red den en dat gaat het logische vorstand wel eens te boven, maar enfin. De hoofdrol wordt gespeeld door Bud Spencer, de massieve Italiaan met de aangemeten Amerikaanse naam en dan weet u het vermoedelijk wel: onschuldig geweld, kwakken, smak ken en smijten zonder een druppeltje bloed of een centje pijn. Keurig net. Amsterdam - Calypso 1 en Blalto; Rotterdam Calypso 1; Den Haag Apollo en Babyion 2 en verder in 16 theaters overal in het land. Rolschaatsen „Roller Boogie" van Mark Lester is een film voor tieners die dol zijn op rolschaatsen en anders niets. De 19- Jarige Jim Bray, een beroemde Ame rikaanse rollerskater, speelt de hoofdrol en aan zijn zijde bevindt zich Linda Blalr (het bezeten meisje uit „The Exorcist", u weet wel) die met de Jaren is uitgegroeid tot een zeer stevige loensende tante met hamsterwangetjes. Zij dansen. In dis co's. Op rolschaatsen en dat zijn, hoe ei het ook wendt of keert, logge attri- uten. Het verhaaltje is zo uit de derderangs computer komen rollen, er wordt geen poging gedaan om enig inzicht te geven in de achtergronden van die rolschaata-bezetenen, daar om mist de film alle charmes van de eerste disco-film „Saturday Night Fe ver" waar hij wel zwaar tegen aan leunt De muziek it ran Cher, Earth Wind en Fire en The Emotions. Mis schien is dat genoeg. Amsterdam - Rembrandtpl.th.; Rot terdam - Corso en verder in 18 thea ters overal la het laad. Directeur De raad van beheer van de «richting Algemeen Nederlands Persbureau ANP heeft donderdagmiddag C. N. F. van Ditshuizen (40) benoemd tot alge meen directeur van het ANP en pen ningmeester van de stichting. Van Ditshuizen volgt mr. J. Jolles op (54), die morgen afscheid neemt. Sinds au gustus 1978 is Van Ditshuizen reeds directeur van het persbureau. Tot onderdirecteur van het ANP is benoemd G. van der Heijden (51), eerder adjunct-directeur van het ANP en hoofd van ANP-foto. In beide gevallen waren er positieve adviezen van ondernemingsraad en redactie raad. ten worden door politie verspreid. Een paar oude heren hebben zich in een groot gebouw aan de politie kun nen onttrekken. Onder hen een grijs heertje met een hond. Geen man die opvalt, maar toch met een gezicht dat meegevoel en belangstelling wekt Het lijkt de natuurlijkste zaak ter wereld, dat zijn lot wordt afgeschei den van de rest. Niet omdat hij apart of uniek zou zijn, een buitenbeentje; hij is de individuele expressie van een maatschappelijke groep. De manier van filmen haalt hier onmiddellijk alle opzettelijkheid uit „het geval". De toeschouwer krijgt meer het ge voel ongemerkt ln het bestaan van de sympathieke grijze kleine heer te worden meegenomen dan dat hij de man in diens levensomstandigheden zou „betrappen". Armoede De film beschrijft alleen maar het feit dat de oude man arm is. Het gaat om de armoede van mensen die, na een bescheiden carrière, met pensioen gaan, een nauwelijks toereikende oude dags voorziening, die hen voor durend voor de vrees brengt het gel delijk niet te kunnen halen. Het is een uitzichtloze situatie. Umberto D. leeft in zijn appartement eigenlijk „boven zijn stand" van pensioen trekker. Maar hij heeft er jaren lang gewoond, zodat het appartement ais het ware een levend deel van hemzelf is gewor den. Hij heeft huurschuld bij de mon daine huisbazin, die weigert om met afbetaling genoegen te nemen: of al les ineens of het gemeentelijk armen tehuis, het grote schrikbeeld van de oude heer. Op de lange duur is de man het gedreig en gesar moe, hij wil zich met zijn hondje voor een trein gooien, maar de wilde angst van het hondje stuurt alias ln de war. De levenswil van het dier en de trouwe genegenheid er van redt de mens Um berto, die in de menigte wegglijdt, zoals hij ook door de camera uit een menigte is gelicht. Beklemtoning Naast en in relatie met deze klein- menselijke geschiedenis verbeeldt de film een kleine greep uit het leven van het al genoemde dienstmeisje, Maria. Die persoonlijke geschiedenis vormt als het ware een extra beklem toning van wat ook de oude man overkomt: beklemtoning van het feit, dat het weinig moeite kost en onder- liggenden in hun weerloosheid uit te buiten. Met hun optimisme het meis je gelooft te gewillig in de goede be doelingen van haar minnaars) werken ze er zelfs aan mee. Weerlozen worden te gemakkelijk geraakt in hun leven, terwijl ze, als Je ze van dichtbij be kijkt, volledig recht blijken te hebben op voorzichtigheid, steun en genegen heid. Het Jonge meisje is op een aandoen lijke manier bijzonder kwetsbaar in haar eenzaamheid. Dat is de band tussen haar en de oude man. Het onderlinge meegevoel tussen de twee is heel sterk. Maar aan de andere kant ook weer te zwak om elkaar te kunnen helpen. Umberto's meegevoel voor de wat armzalig zwanger geraak te Maria kan hem niet zijn eigen zorgen laten vergeten, terwijl Maria ln haar jonge optimisme Umberto's wanhoop niet tot het einde toe aan voelt. Dat is de tragiek in de relatie van de twee, even ongelijk aan elkaar als gelijk. Men verzuime niet deze film, die even zuiver ls in haar simpel menselijke inhoud als in haar vorm schoonheid (men lette op de ochtend sfeer in het pension bij het wakker worden van het dienstmeisje), te gaan zien. Amsterdam KrIterion en Bindba ren Krabbedans. Rente voor de maand Juli. De NMB Kapitaal markt-Rentereke ning geeft een rente die een half procent boven het gemiddelde rende ment op aflosbare Ne derlandse staatslenin gen ligt. Een hoog ren dement dus. *Uw geld blijft dagelijks opvraagbaar. Over de opgenomen bedragen berekent de NMB een geleidelijk afnemende retourrente. Folder met uitge breide informatie bij elk NMB kantoor ver krijgbaar. De NMB denkt met u mee. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Heidens De strijd van ds. G. Th. Vollebregt (Trouw, 21 Juni) is goed bedoeld, maar helaas gehéél éénzijdig gericht, namelijk alléén tegen de zogenoemde alternatieve geneeswijzen. De officië le geneeskundigen prediken Immers nog in veel fataler mate de zélfverlos- sing van de mens onder meer door: atheïsme, fascisme, materialisme, schljnwetenschap, fouten, fraudes, moderne techniek zonder menselijk heid, schadelijke geneesmiddelen en valse magie. De Centrale Patiënten Unie strijdt terecht vóór één geïnte greerde geneeskunst op christelijke grondslag, omdat er immers slechts één geneeskunst bestaansrecht kan hebben: universitair en niet-universi tair. Afgezien van de vraag wat ge neeskunst en religie met elkaar te maken hebben, is het derhalve een duidelijk misverstand te menen dat de huidige officiële allopathische ge neeskunde zou zijn gebaseerd op de christelijke religie en de zogenoemde alternatieve geneesmethoden op val se religies. Den Haag K. R. Oosterhuis Weegsteen Die «ritte Geaeratloa Rslner Werner Fissbinder vilt in een barokke film sowel de derde generatie vaa terroris ten aan als de maatschappij waardoor die werd voortfebracht. De gehele week ln Camera, Den Haag. Die Sleehtremmel Film van Volker Schlöndortt naar de roman van Oünter Oraas waaraan David Beun ent een unieke bijdrage levert als Oskar de kleine trommelaar. De gehele week in City I, Amsterdam; Lux or. Haarlem; Royal, Roermond; Centraal, Helmond; Luxor, Zutphen; TlvoU I, Apeldoorn; t Saentje, Zaandam. Eboll Film van Francesco Roti naar het boek van Carlo Levi over het verlo ren en verraden Zuiden van Italië. De gehele week ln KriUrion, Amsterdam. In einem Jahr mit drelsehn Monden Navrante film vol gefrustreerde men senliefde van Ralner Wemer Fassbln- der. 27 te.m. 2» Juni Filmhuis Maas tricht SUlker Geheimzinnig meesterwerk van de ln eigen land niet geëerde Russi sche regisseur Andrej Tarkowski. 27 Juni Kljkhuls, Leiden. Les petltes Fagats Zeer charmante film van de Zwitserse regisseur Yves Yersin over een oude boerenknecht die op zijn brommer de vrijheid verkent 28 Juni Filmclub Handel; 30 juni De Lage Witsche, Tilburg; l juli en 2 Juli Oud Poelgeest, Oegstgeast Zeer onaangenaam werd ik getroffen door uw kommentaar op het niet ont vangen van de demonstrerende on derwijzers door minister Pais (Trouw 21 juni). Ik had kritiek verwacht op de stakende onderwijzers, die hun klassen ln de steek lieten en niet op de minister, die deze mensen, die op een andere plaats hadden moeten zijn, niet ontving. Is er met alle ver langens die er nog zijn ook niet veel reden tot dankbaarheid? Ik geloof niet, dat de leerlingenschaal ooit zo gunstig is geweest En kiest ons volk, dat geen of erg weinig kinderen wil, niet zelf voor minder werkgelegen heid in het onderwijs? Wat dat bete kent, weet ik: van 1938-1942 „kweke ling met akte." Solidariteit doet Je dan goed; maar dan wel in de juiste vorm en in het bewustzijn van de moeilijkheden, die hier liggen. Rotterdam drs. W. Zeldenrust Strauss Het is verbijsterend om voor de twee de maal, net als in *30-'33, mee te maken hoe een uiterst autoritaire, militaristische en fanatieke Duitse revanchist vanuit München tracht, via parlementair-democratische weg, het kanselierschap te veroveren en ■hoe, net als toen, tientallen procenten van het Duitse volk bereid zijn op zo'n man te stemmen en ook hoe de CDU-CSU bereid zijn zo'n man als kandidaat te gedogen. Bovendien ge beurt dit alles nu niet onder het sym bool van het hakenkruis, maar onder Christelijk symbool. Trouw van 21 juni geeft zijn lezers schokkende in formatie. Maar het ergste wordt nog niet eens vermeld, namelijk hoe Strauss tientallen jaren, zelfs in boe ken, pleit voor het openbreken van de veiligheidssfeer om de Sowjet-Unie via revoluties in Oost-Europa en dan ingrijpen la Praag (1948 en 1958) Hongarije (1956) met de dreiging van een Europese atoommacht, waaraan West-Dultsland volwaardig meedoet, te bedwingen. Strauss ideeën noemde1 mr. D. U. Stikker, de vroegere minis ter van buitenlandse zaken en Secre taris-Generaal van de NAVO. Strauss „het ergste van alles". Amsterdam J. W. E. Riemens ADVERTENTIE 't Meest complete standaardwerk overautogas en autogas ap paratuur is uit! Haal dit unieke boekwerk bij een tankstation met BK-GAS pomp. Voort 2,50 ligt 't voor u klaar. u «ra heeft de film weinig span- bieden. Zij bestaat voor het Van onze fllmredactie AMSTERDAM De kramende kraai, die vlak na de oorlog op dwarse wijze reclame maakte voor het Blo- Va can tieoord ln een filmpje van Ge orge Pal en met zijn „Hee dat gaat zo maar niet! Dat kost centjes om hier binnen te komen!" het gerammel van de collectebussen Inluidde, blijkt zo populair te zijn gebleven, dat hij ln een nieuw Bio-filmpje een reïncarna tie beleeft Het BIO-vacanüeoord op het Rus senduin ln Bergen aan Zee is geen vacantieoord meer, omdat de stadse „bleekneusjes", ondervoed door de oorlog, gelukkig ophielden te bestaan. De Blo wijdt zich nu aan kinderreva- lldatie. Het revalidatiecentrum werd in 1960 bij Arnhem geopend, er wordt veel aan experimenteel onderzoek ge daan. Prima werk, bet is goed dat de Blo-bussen elk Jaar zo'n 600.000 gul den opleveren. In de komende zomer- collecte zal de kraal, terug van wegge weest, weer zijn duit in het zakje doen. In een animatiefilmpje van BJm Frank Jensen, gerealiseerd door Toonder'a 8tudio's komt hij even Jachtig als altijd aankarren op zijn fietsje. Van 3 juli tot 30 juli ln de bioscopen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 11