Orgelmaand opent met spektakel in Alkmaar Inhoudsloos klankengesto Eigen kwaliteiten bij Pieter Lastman Mogelijk beroep NOS tegen besluit minister Draaiorgels wedijveren opnieuw met kerkorgel Organist Guillou met eigen werk Popdagen Kondraschin na."„ Beierse omroep*' Bezuinigingen» zieken vervoer strop voor 'Spoedoperaties aan hart in buitenland niet meer nodig' NIPO-enquête: Voor Van Agt 43% voor Den Uyl 34% Oude bronzen in Groninger Museum Vermiste zeilers zijn verdronken DONDERDAG 26 JUNI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Franz Straatman AMSTERDAM In de periode dat de orkesten en ensembles hun laatste concerten weptrijken en -bla2en en de concertgebouwen hun deuren sluiten, gaan de poorten van talltye kerken juist open en barsten alle orgels in gejubel los. Dat gaat zo door tot de symfonische muziek het podium weer beklimt, tweede helft september Gelukkig het land waar de muziek nooit verstomt. Dat land is Nederland Een van de hoogtepunten Is het jaar lijks weerkerende orgelleest in de Haarlemse Bavo-kerk, de improvisa tie-wedstrijd. Die verhuist dit jaar naar de Utrechtse Domkerk, omdat, de kerk in Haarlem er bouwkundig zo slecht aan toe is. dat het niet meer verantwoord is publiek toe te laten Voorzichtige schattingen spreken van een restauratie-tijd van vijf jaar zolang gaat het concours zwerven Voor volgend jaar denkt het bestuur van de Haarlemse Orgelmaand aan Gouda. Het openingsconcert wordt dit Jaar in Alkmaar gegeven, in de Laurenskerk. Dat kan nog net. want het geld is bijna binnen om het daar aanwezige buitengewoon fraaie instrument grondig te kunnen gaan restaureren De Haarlemse organist Piet Kee werd gevraagd om een succesvol experi ment van vorig jaar verder uit te werken, namelijk het deftige kerkor gel samen te brengen met het volkse straatorgel, in één compositie Drie jaar geleden (1978) werden daartoe in Haarlem de eerste, voorzichtige stap pen gezet: het bestuur van de Orgel maand nodigde toen allerlei piere menten uit voor een grote show op het plein naast de Bavo. Als stuntje mochten de deelnemers aan het Im provisatieconcours zelf ook draaien: een voor straatorgel bewerkt stuk van Bach Vooral de zeer sloom draai ende Engelse deelnemer Malcolm Hill zorgde voor veel hilariteit bij de om standers. alhoewel de echte vrienden van het draaiorgel zich In de maling genomen voelden. Algemene bijval oogstte toen Improvisatie-winnaar Joost Langeveld (overigens een warm voorvechter van vrije straatmuziek) die zich ontpopte tot een heuse orgel draaier Een Jaar later (1979) mochten drie straatorgels de kerk In voor een zoge noemde Confrontatie met het reu sachtige Müller-orgel. Plet Kee ging uit van Willem Parels meezinger Hier is de orgelman en trok met dit amu sante en zeer goed klinkende stuk 2000 toehoorders, waarvan één-derde uit de hoek van de vrienden van de draaiorgels. Dit Jaar streeft hij naar Integratie, want. zegt Kee, „ik wil die twee werelden, die twee publleken nog nader tot elkaar brengen Kanarie-orgel Maar niet alleen drie draaiorgels met zeer eigen karakteristieken (een Frans, een Nederlands en een Bel gisch orgel, het laatste een van de grootste typen) spelen mee, ook het allerkleinste draaiorgeltje dat be kend Is: de serinette. Een forse siga renkist met tien pijpjes. Zeer popu lair in de zeventiende en achttiende eeuw, toen men er vogels liedjes mee leerde zingen In de volksmond heet' te de serinette dan ook kanarie-orgel tje Plet Koe: „Het allermerkwaardigste is dat men toen levende vogels met allerlei middelen ongebruikelijke din gen wilde aanleren, maar dat men tegelijkertijd opgezette vogels in kooitjes plaatste, met daaronder een apparaatje waarmee tot In detail de natuurlijke geluiden van het beestje werden nagebootst. In het zeer rijke bezit van het museum Van Speelklok tot Pierement In Utrecht bleek een hele verzameling van die kooien met speeldozen aanwezig. Als contrast tot de serinette koos ik twee van die kunstvogels uit: de rode kardinaal en de kanarie. Die kunst-kanarie fluit een zang die totaal afwijkt van wat wij in onze hulskamers van kanaries kennen. En toch. de kunstvogel zingt precies zo als kanaries op de Canari- sche Eilanden. Dat Is de natuurlijke zang; die is zó prachtig vergeleken bij de verminkte geluiden die wij de ka naries hier hebben aangeleerd." Piet Kee blijkt de aangewezen man voor deze compositie, want hij is zelf een voorbeeld van integratie: compo nist, organist, draaiorgelllefhebber en amateur-vogelkenner. Zijn stuk Inte gratie is gebaseerd op een achttlende- eeuws liedje uit het serinette-reper- toire. Men kent alleen nog de titel: La Barcelonette. maar Ewald Kooiman (organist en deskundige In de Franse taal) heeft een nieuw versje geschre ven dat het Nederlands Kamerkoor zingt. En om het spektakel compleet te maken, doet er in weer een ander hoekje van de Laurenskerk een fla geolet (soort blokfluit) mee. Zowel de NCRV-radlo als de KR O-televisie maken opnamen van dit onderdeel van het openingsconcert op 1 Juli in de Alkmaarse Laurenskerk. Spannend Piet Keè: na Confrontatie, dit jaar Integratie. Het Batz-orgel in de Domkerk van Utrecht waar dit jaar de Haarlemse Improvisatie-wed strijd wordt gehouden. Op 2, 3 en 4 juli de improvisatie wedstrijd in Utrecht: eerst het deel nemersconcert, dan de wedstrijd zelf en op de derde avond speelt de jury (Marie-Claire Alain, Franz Lehrndor- fer en Albert de Klerk). Het kan een spannende wedstrijd worden dit jaar Niet alleen wordt op een ander type orgel gespeeld. Het wordt tevens de derde keer dat de Nijmeegse socio loog Joost Langeveld in het speelperk treedt. Zal hij de wisselprijs (een cla vichord) nu definite! in bezit krijgen? Hij kan op zware concurrentie reke nen van de jonge Amsterdamse orga nist en kerkmusicus Jos van de Kooy. Wie weet heeft zich bovendien de Westduitser Egidius Doll sinds zijn deelname in 1974 aan de wedstrijd sterk ontwikkeld. Onbekend is de kwaliteit van de Fransman Jacques Taddei, een gelauwerd pianist die ook orgel studeerde, onder andere bij Jean Langlals. Deventer Er is nog een concours gaande, het Albert Schweitzer Orgelfestival in Deventer. Voor het derde achtereen volgende Jaar wedijveren op het orgel van de Grote of Lebulnuskerk jonge organisten, maar hier gaat het om de voordracht van literatuur. Negen deelnemers dit jaar, uit Japan, Oos tenrijk, Nederland (Albert Brink. John Boone, Auke Pol, Willem Llnd- hout en Rlnus Verhage) en Frankrijk. De jury wordt gevormd door Jean Langlals. Louis Toebosch en Folkert Grondsma. Het finale-concert (met bekendmaking van de winnaar) is vrijdagavond. 27 juni. Vierhonderd jaar In enkele plaatsen worden complete concertseries gehouden op vaste avonden. Heel interessant Is het pro gramma in de Utrechtse Dom onder het motto: Vierhonderd jaar orgel concerten in de Dom. In 1580 kreeg Domorganist Peter Wljborch op dracht om driemaal per week een bespeling van een uur te verzorgen Er is nog een reden om extra aan dacht te schenken aan het Domin- strument van Jonathan en Johan B&tz in de zeer opvallende kas van de Zuidnederlander (het ontwerp kwam klaar één Jaar vóór de Belgische af scheiding en onafhankelijkheid) Thleleman Sluys. Het orgel bestaat 150 jaar door Jac. Kort AMSTERDAM Ook dit Jaar maakt Jean Qulllou, van de Salnt-Eustache ln Parijs weer een korte ons land. Dinsdagavond bespeelde hij het orgel van Kerk ln Amsterdam en ln de komende tijd ls hij lnf andere steden te beluisteren. Joost Langeveld. ln 1918 voor de eerste keer winnaar van het improvisatie-concours èn favoriet orgeldraaier. Verdedigt dit laar voor dr derde keer de wisselprijs. foto: Beo* Booin* De thans 50-jarige organist, die zijn opleiding heeft gehad bij Dupré, Mes- slaen en Duniflé, opende zijn concert met Bach's Passacaglia en Fuga In c kleine terts. Hij deed zich daarin ken nen als een knap vakman, die echter een speelstijl demonstreert die zowel ln tempo als ln frasering grillig la, bij het kokette al. Bach kan op veel manleren worden gespeeld, maar niet in een stijl, die bijna behaagziek an- doet. Gelukkig revancheerde orgel- koraal Wlr glauben all' an einen Gott (BWV 680), waarin het barokkarakter van deze muziek beter bewaard bleef. Handel heeft 16 concerten voor orgel en orkest gecomponeerd. Reeds ln het begin van deze eeuw heeft de Engelse organist W. F. Best deze stukken gearrangeerd voor orgel zon der orkest. Guillou heeft nu hetzelfde opnieuw gedaan met toevoeging van enige beknopte cadenzen. Op leder concert laat hij thans twee van deze bewerkingen horen. Op het eerste concert in Amsterdam waren dat Concerto no. 12 in Bes groot en Con certo no. 11 in g klein. Hij volgt, evenals Best, het procédé waarin de specifieke orgelpassages op het rug werk of bovenwerk worden gj en de tutti op het hoofdi Nieuwe aspecten hebben z kingen nauwelijks. Improvisatie Guillou is behalve organist oèchi ponist. De improvisatie waar zijn concert besloot, zag Ik da mede gezien zijn lllusterere le >PU ters, met enige spanning te p Het bleek echter, dat de lu d het moest doen met een we Bl virtuoos, maar nogal inhoudg 6 stoei met klanken, waar wetiren tructie uit naar voren kwam i lijk ls hij tijdens de volgende ten gelukkiger ln dit onderdc Opvallend ls dat óók in Utrecht de draaiorgels een samenspel aangaan met het kerkorgel. Hier ls zelfs sprake van kennismaking van overburen, want achter de Dom ligt het Museum Van Speelklok tot Pierement Orgelagenda's In twee provincies hebben de orgel kringen hun informatie gebundeld in overzichtelijke vouwbladen waarin programma's, tijden en prijzen. Noord-Brabant verzorgde weer de Brabantse Orgelagenda, terwijl Noord-Holland ook dit Jaar weer de zgn. Orgelkrant liet verschijnen. Ver krijgbaar bij alle VW's. Hieronder een overzicht van concert series op één orgel: Amsterdam, Wes- terkerk. Iedere maandagavond, 20.15 uur. Vanaf 30 Juni respectievelijk concerten door Wim Daim, Simon C. Jansen, Bernard Bartelink, Ewald Kooiman, Jaap Zwart jr, Simon C. Jansen. Frits Heil, Arie Keyzer Toe gangsprijs 4 (reductie 3) gulden Utrecht. Domkerk. Steeds op, maar niet iedere, woensdagavond. 20.15 uur, achtereenvolgens Nico van der Hooven (9 juli, Van Sweelinck tot Bach); Ewald Koolman (20 juli, Van Rococo naar Laat-Romantlek); Piet Kee (30 Juli, Engelsen, Bach en Fran se Romantiek); Improvisatieavond op 6 augustus; Bram Beekman (13 aug.. Belgische orgelmuziek); Franz Haselböck en Gert Oost (20 aug., stukken voor vier handen en vier voe ten); Theo van Doeselaar en Stef Tuinstra (3 sept., ook vier handen en voeten) en op 10 sept. Gert Oost kerk orgel en Jan Jaap Haspels draaior gels. Zwolle, Grote Kerk. Iedere woens dagavond, 20 uur. Vanaf 2 juli: Simon C. Jansen, Wim van Beek, Lucas Lin deboom. Stoffel van Vlegen, Charles de Wolff, Jean Wolfs, Marjan Verrips (in de Broerenkerk), Feike As ma (20 aug.), en Bernard B arte link Toe gangsprijs 4 (reducties 2) gulden. Summerrock Gorfcom III Alsof de organisatoren het hebben aangevoeld wordt dit popfestival in een tent gehouden, zodat het herfstige weer geen druppel kwaad kan. Op het terrein Bulten de Waterpoort zullen vanaf 12 uur aan- en optreden: The New Adven tures, Meike Touw's eigen band Tutti Frutti, Phoney Sc The Hard core. Doe Maar en de opnieuw opgerichte Gruppo Sportivo. Voor een swingende uitsmijter zorgt het Britse rock Sc roll gezelschap Matchbox. Devo Een bizarre Amerikaanse band is Devo, die op satirische wijze zijn „de-evolutle"-fllo8ofle poogt uit te dragen. Dat wordt gedaan met een speciale show en vitale tegen- draad muziek, die belde minder sensationeel bleken dan aanvan kelijk middels opgeklopte publici teit werd beloofd. Desondanks kan bet een leuk concert worden aanstaande zaterdag in Carré. Marvin Gaye Twee dagen later zal daar een oud gediende uit de Tarala Motown school Marvin Gaye, zijn eerste concert sinds vier Jaar geven. Deze soulartiest met een grote staat van dienst en sensuele stem zal garant staan voor een verzorgde show, die dinsdag tevens in de Rotterdamse Doelen te zien zal zijn. Van Morrison Op 2 juli staat Van Morrison even eens in Carré voor zijn enige Ne derlandse concert Zijn Ahoy-be- zoek vorig aar augustus was een meer dan aangename gebeurtenis en het UJdt geen twijfel dat hij deze keer weer voor een klasse- concert zal zorgen. Vermoedelijk zal vooral Morrison's nieuwe elpee ,4nto the music" het thema van deze avond vormen. Mink Devllle Het ls alweer twee Jaar geleden dat Mink Devllle ons land be zocht Deze New Yorker kwam met de new wave boven drijven, hoewel zijn muziek veel meer geo riënteerd ls op de rhythm Sc blues. Onlans verscheen zijn derde elpee Je chat bleu", reden voor een klei ne toe mee die hem naar Paradlso- Amsterdam (2 Juli), Openluchtthe ater-Den Haag (3 Juli) en popfesti val-Vaals (4 Juli) voert. Afgelast Het concert van stemacrobaat Al Jarreau, dat morgenavond ln Car ré zou plaatsvinden ls om onbe kende reden afgelast. Marvin Gaje: voor twee con certen in kot land. h; AMSTERDAM (ANP) - Dlrig lilt rill Kondraschin van het Coo jje bouw Orkest wordt met Ingj het seizoen 1982-1983 chef-C het symfonie-orkest van de jj omroep ln het Westduitse 1 Hij blijft voor de medewer ongeveer twintig concerten i Concertgebouworkest verbon dus zakelijk leider A.M. van I Kondraschin trad sinds 191 matig op als gastdirigent bij h certgebouw Orkest In r 1978 vroeg de ln de Sovjet-U ren dirigent ln Nederland I asiel aan. Vanaf 1979 dirigeer® vast dirigent naast chef-dirigw si nard Hal tink ongeveer twintlf certen per Jaar. Daarnaast wordt hij veel l bij de grote orkesten in Engelaj Verenigde Staten en Israël. Kondraschin volgt ln 1982 inF t> chen als chef-dirigent Rafael Ki op, die het afgelopen Jaar met|tn oen ging. DEN HAAG (ANP) - De Konl Nederlandse Vereniging portondernemlngen (KNT ln een brief aan minister Al bi sociale zaken ernstige t tegen mogelijke bezuinl ziekenvervoer. De werkgelefe— in het taxi-bedrijfsleven door in gevaar, aldus de I Ziekenvervoer vormt een I onderdeel van de bedrijfsv< een aantal bedrijven zelfs mee vijftig procent Plannen om telj nigen op de vergoedingen 1 ziekenvervoer zijn dan misse ln het belang van de gezoni zorg, maar niet een algemeen I schappelijk belang als de genheid in gevaar komt, transportvereniging. Toewijzing zendtijd Teleac Van onze radio- en tv-redac- tleHILVERSUM De Raad van Beheer (het dagelijks be stuur) van de NÖS heeft het bestuur toestemming ge vraagd om in beroep te gaan tegen de toewijzing door de minister van CRM van radio zendtijd op Hilversum 4 aan Teleac. Bij dit beroep, op grond van de wet administratieve rechtspraak oveh held beschikking, zou aan de voorzit. Speciaal vandaag Tour de France. Recht streeks beelden van de proloog die gereden wordt in Frank furt (West-Duitsland). Een sa menvatting is op heUelfde net te alen om 18.30 uur. Ned. 2 14.45 uur Olympische Spelen voor ge handicapten. Wedstrijdbeel- éeo en sfeerreportages vanuit Arnhem en Veenendaal waar ruim 2000 invaliden deelne men aan de Spelen. Ned I 20.55 uur De Afrikanen. Vijf impres sies uit suidelijk Afrika uit de periode 1975-1980. Vanavond deel 4: Soweto. stad vol vele geheimen. Ned I 22.10 aur „Kleur" besteedt aandacht aan de wapenhandel. Vla ons land worden wapens voor Zuid-Afrika doorgevoerd. Hilversum 2 18.05 uur ter van de afdeling rechtspraak van de Raad van state worden gevraagd de uitvoering van het minis tri eel be sluit op te schorten De NOS heeft voor het bewandelen van deze zware weg, zoals de Raad van Beheer het noemt, een groot aan tal gronden. Aan de ene kant, ls deze toewijzing, volgens het dagelijks be stuur van de NOS, ln strijd met de omroppwet. alsook met het Omroep- beslult dat onder meer een half Jaar aanhoudt als minimumafstand tus sen toewijzing van zendtijd en datum van Ingang Aan de andere kant ls het dagelijks bestuur van mening dat de toewijzing ln strijd ls met het beginsel van be hoorlijk bestuur, omdat de NOS juist druk bezig ls zelf structuur aan te brengen ln het geheel van de Instruc tieve omroep. Daarover zijn al verge vorderde onderhandelingen gaande met betrokken Instanties, waaronder Teleac. De Raad van Beheer zegt dat het besluit van de minister de coördi nerende taak van de NOS in de war brengt Onaanvaardbaar Ook de Ondernemingsraad van de NOS heeft zich schriftelijk tot het bestuur gewend. De raad vindt het .besluit van de minister onaanvaard baar, omdat het onmogelijk zou zijn tijdig maatregelen te nemen die no dig zijn om in personele zin uitbrei ding te geven aan de faciliteiten (technische aspecten) die voor vijf radiozenduren méér nodig zijn. Net als het dagelijks bestuur ls de onder nemingsraad van mening dat de toe wijzing van radiozendtijd aan Teleac pas zqu mogen Ingaan op 1 oktober 1981 en niet op 1 oktober 1980, zoals de minister wil. Het NOS-bestuur zal zich morgen ln zijn vergadering over deze zaak uitspreken Spiegelbeeld, levensverhaal van E. Blumenfield. Uitg. De Harmonie, Am sterdam, 430 blz. 34,50. Met het woord tegen de muur, een Roemeens dissident, Paul Ooma, ge tuigt. Uitg. Elsevier. Amsterdam. 260 blz 32,50 De Vondelstraat, verslagen van Ra- di o-STAD 29 februari 3 maart 1980. Uitg. Van Gennep, Amsterdam, 199 blz 17.50. UTRECHT Alle acute hartpatiën ten kunnen ln Nederland zelf geope reerd worden. 8poedpatlënten hoe ven dus niet meer voor een hartopera tie (waarbij een machine tijdelijk de functie van hart en longen over neemt) naar het buitenland. Wat de open hartoperaties voor kin deren betreft ls het al zo, dat behalve spoedpatlëntjes ook „gewone" geval len ln Nederland snel geholpen kun- nen worden. AMSTERDAM (ANP) BU een opi nieonderzoek van het NIPO, gehou den ln mei onder 1.028 Nederlanders, was 43 procent voor een tweede kabi net Van Agt en 34 procent voor een tweede kabinet Den Uyl. Tegen een tweede kabinet Van Agt was 47 pro cent, tegen een tweede kabinet Den Uyl 56 procent. De grootste voorstanders van een tweede kabinet Van Agt zijn te vin den onder CDA en WD-stemmers. respectievelijk 83 en 71 procent. Voor een tweede kabinet Den Uyl ls de grootste aanhang te vinden bij PvdA- (72 procent) en D'66-stemmers (47) door Peter Ka rat karei GRONINGEN - Het Gronin ger Museum heeft gastvrij ruimte geboden aan twee ten toonstellingen die georgani seerd zijn door werkgroepen van het Kunsthistorisch In stituut van de Rijksuniversi teit. De ene tentoonstelling draalt om een schilderij en dat komt uit de collectie van het museum zelf: ..David geeft de brief aan Uria", in 1619 vervaardigd door Pieter Lastman. De andere laat antieke bronzen beeldjes die ln Ne derland gevonden zijn en bronzen uit de Italiaanse renaissance ln Neder landse verzamelingen zien. In deze collectie die uit enkele tientallen beeldjes bestaat, bevinden zich ver schillende exemplaren van het mu seum zelf. De collectie wordt zo tot leven gebracht. Belde tentoonstellingen zijn beperkt van omvang en de onderwerpen zijn ln een breed verband geplaatst, waar door de bezoeker zich niet buitenge woon hoeft te vermoeien, maar waar door hij ook weer niet zo maar losge laten wordt op wat vrijblijvende fraaiigheden. BIJ het Lastman-schil derij wordt het de kijker misschien al te gemakkelijk gemaakt Het paneel waar het om draait ls nagenoeg cen traal gehangen en in de hoofdstukjes waarin de verschillende historische verbanden worden gelegd zijn kleu renfoto's opgenomen, waardoor de le zer niet steeds terug hoeft te lopen en dat ls soms wel vijf passen naar het origineel. Doodvonnis De tentoonstelling van het schilderij van Lastman ls ..Het verraad" ge noemd, een titel die nergens wordt verklaard. Het schilderij geeft het moment weer, waarop David de geze gelde brief aan Uria zal geven. Het ls de brief die ln feite het doodvonnis voor Uria betekent, omdat David aan zijn legeroverste Joab gelast om Uria ln te zetten op een kritiek moment van de strijd, opdat hij zal sneuvelen. David had Immers Bathseba, Uria's vrouw, zwanger gemaakt? Verraad? De kunstenaar die het vrij kleine pa neel schilderde, Pieter Lastman (1583-1633), heeft tot nog toe ln de kunstgeschiedenis slechts gediend als leermeester van Rembrandt en het ls verrassend hoe de eigen kwali teiten van de meester op deze ten toonstelling ln het volle licht komen. Zijn opleiding, de ontwikkeling, de kenmerken van zijn techniek en de keuze tot de specialisatie van zoge noemde historiestukken (taferelen uit de bijbel of de antieke geschiede nis en allegoriën) worden uit de doe ken gedaan en de eigenaardigheden van zijn werk geven aanleiding om hem te zien als een kunstenaar die een heel andere, realistischer, ontwik keling te zien geeft dan de maniëristi sche voorgangers en tijdgenoten. Zelfstandige plaats Het schilderij zelf wordt tot op de details bekeken. De hoofdpersonen en de toneelmatige omgeving waar zij een plaats in kregen, worden geanaly seerd. De architectuur op de achter grond, een koepel en een grote vrij staande zuil worden met Rome in verband gebracht, een stad die Pieter Lastman kort na 1600 had bezocht. De voor Lastman geliefde elementen, de suggestie van beweging en licht en de kleur worden met die van andere werken vergeleken. De voorstellingen van momenten uit de Davld-Bathse- ba-Uria-feschledenls, zowel van Last man als van tijdgenoten, worden met Knielende satyr uit het atelier van Andrea Riccio (1478-1532) met een hoogte van ruim 20 centimeter. het Groningse schilderij geconfron teerd. Bovendien kan de bezoeker door middel van fotoreproduktles kennis maken met de groep schilders die gedurende de eerste decennia van de zeventiende eeuw los traehtten te komen van de Haarlemse en Amster damse maniëristen. Lastman krijgt tussen deze „pre-Reenbrandisten" een zelfstandige plaats. Voorbeelden Het ls merkwaardig om ln vier vitri nes (plus twee waarin afzonderlijke grotere beelden een plaats kregen) zowel antieke als renaissance beeld jes te zien opgesteld. Eventuele vra gen die zo n combinatie oproept, wor den op twee manleren beantwoord. Sinds de renaissance zijn kleine bronsjes verzamelobjecten en zijn ze op deze wijze samengebracht en bo vendien hebben de beeldhouwers, of liever de beeldgieters uit de zestiende eeuw Juist de antieke voorbeelden voor ogen gehad om na te bootsen of zelfs te overtreffen. Er ls natuurlijk een groot verschil ln functie geweest De antieke bronsjes moeten een liturgische achtergrond hebben, terwijl zij later met de nieuw gemaakte beelden verzamelobjecten werden voor de vorsten en de aan zienlijke burgers De vijftien, nu ln Groningen o. de antieke bronsjes kwamen a toeval aan het licht bij graai a zaamheden ln de streek bU de B( Rijn of bij terpafgravingen ln Gi gen en Friesland. Ze moeten u K tweede eeuw na Christus stan maar een exacte datering ls niet gelijk. Dankzij vergelijkingsnit aal kan de voorgestelde god wel ven worden en bij de tentoonati ls dan ook een lijst van goden hun kenmerken en attributes stiertje en de prachtige ram zich niet zo gemakkelijk verU Later zijn van antieke beeldjes fc en, nabotsingen en zelfs vervals gemaakt en nu worden er enkel getoond. De herleving van de antieke kui de renaissance, wordt met een tiental beelden getoond. De i laat de ontwikkeling en de verflji die gedurende de zestiende e plaatsgreep helder zien; van een te Hercules van Bertoldo dl Glc' tot een zeer bewogen Venus van( vannl da Bologna. Naar aanleid van een van de hoogtepunten var tentoonstelling, een faun van Wfl van Tetterode (die lange tijd inN werkte), een beeld dat in het groei een rand van een fontein in Flore zit, wordt Ingegaan op de vraag een model en een nabootsing kun worden onderscheiden, een vraag voor het betreffende beeldje onbei woord moet blijven. De teatooastelllagea tl> g«N socgd. de catalogi ziea er ara« uit Tot 7 juli ia het Groaiager 13-17 i 18-17 ea AMSTERDAM (ANP) De twee Iers die op het IJsselmeer vers werden blijken verdronken te zijn. lichamen van de 27-Jarige Portui Jose Lius Flamino da Silva uit sterdam en zijn even oude vrir Koene Siemens, eveneens uit sterdam, zijn aangespoeld. De fl waren een week geleden met een 1 tamaran gaan zeilen. Volgens de ff spolitie zijn ze vermoedelijk r boord geslagen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4