Maak kerkmuziek niet tot sluitpost Klassenstrijd is er nu eenmaal Het beginsel en het koninklijk bezoek EWB: een podium voor bezinning Twee miljoen kerkgeld voor de derde wereld Zuidafrikaanse kerken spreken over Botha Trouw VANDAA Bisschop Simonis: VOORBIJGA er 'Jugendweihe' m«|, op andere leest Strijd antwoordt Verdonk: Conferentie DONDERDAG 26 JUNI 1980 TROUW/KWARTET door A.J. Klei Telkens wanneer ik zo'n bericht lees over statenleden, die principieel thuis blijven als de koningin in hun gewest op bezoek komt. vraag ik me al: hoe verkopen die lui dat thuis? Begrijp me goed, ik heb er altijd de diepste bewondering voor wanneer mensen iets voor hun beginsel over hebben. En deze statenleden hébben iets voor hun beginsel over. ga maar na Terwijl hun collega's zich te goed doen aan de borrels en de zoutjes.. neem er nog eentje, majesteit, 't is niet voor de ganzen gebrouwen, haha!...hebben zij het gezanik van hun kinderen aan de kop' pa. waarom mogen wij de koningin geen hand geven? Wat zal pa antwoorden? Ik denk netzoiets als vroeger onze beginselvaste vaders wanneer wij hun iets vroegen. —Pa, waarom mogen wij niet op zondag fietsen? —Omdat het de dag des Heren is. —Is fietsen dan zondig? —Nee, op zichzelf niet —Nou dan.. —Kijk. door de fiets zondags in de schuur te laten staan, demonstreren wij dat de zondag geen gewone dag is Ander voorbeeld: —Pa, mag ik naar de bioscoop? —Nee, beslist niet. —Waarom niet? Er draalt een hele mooie natuurfilm. —Dat kan wel zijn, maar wij hóren daar niet. —Is een film dan zondig? —Nee, op zichzelf niet. het is een prachtige uitvinding. —Kijk, in de bioscoop vertonen ze ook heel vaak slechte films en daarom zetten wij daar geen voet (Tegenwoordig zouden we zeggen: daarom boycotten we de bioscoop, maarzo drukten onze vaders zich niet uit). Nu het beginselvaste statenlid. Op de vraag van zijn kind antwoordt hij: —Omdat dit koninklijk bezoek niet funktloneel is. .—Is het dan verkeerd de koningin een hand te geven? —Nee. op zichzelf niet. —Nou dan... —Kijk, door weg te blijven, demonsteren wij dat dit koninklijk bezoek alleen maar van symbolische betekenis wil zijn. x Het kind kan dan nog verder vragen over dat symbool, maar dat laat ik nu schieten. Wat mij bezighoudt, is de vraag, hoe het verder zal gaan met de kindertjes van deze beginselvaste statenleden. Ik vrees: het gaat met hen net zoals met de kindertjes van de beginselvaste vaders van vroeger. Deze kinderen pakken de fiets op elke dag der week. Inclusief de eerste, en staan onbekommerd aan 't loket van de bioscoop Welnu, zo zullen de nazaten der bedoelde statenleden straks vooraan staan als de koningin voorbij komt en stralen van trots wanneer zij een hand van haar krijgen. En ln belde gevallen zeggen ze misschien vertederd tegen elkaar: weet je nog, wat pa altijd zei? door Franz Straatman UTRECHT Veel goede, soms ook geestige woorden, kon men horen bij de presentatie van het nieuwe Nederlandse instituut voor kerkmuziek. Allereerst was daar de minister van onderwijs dr. A. Pais, die het grote belang onderstreepte van de kerkmuziek voor de amateuristische kunstbeoefening en voor de muzikale vorming van een belangrijk deel van het volk. „De kerkmuziek heeft het grootste en meest gevarieerde publiek, reden waarom de overheid veel waarde hecht aan dit interkerkelijk instituut", zei hij. De andere sprekers legden uiteraard vooral de nadruk op het verband tus sen muziek en geloof, want zij verte genwoordigden de deelnemende ker ken. De bisschop van Rotterdam mgr. A. J. Simonis, richtte zich over de hoofden van het overwegend man nelijke gehoor, tot de bestuurders van gemeenten en parochies. Zijn dringende wens: maak van de kerk muziek geen sluitpost, nu in verband met teruglopende financiële midde len prioriteiten moeten worden ge steld. Een vakkracht voor muziek in JOHANNESBURG, (ANP) De Zuidafrikaanse raad van kerken (SACC) komt vandaag in spoedzitting bijeen om een definitief antwoord te formuleren op de uitnodiging tot ge sprek en de daaraan verbonden voorwaarden van premier Pieter Botha. Deze heeft tegenover het dagblad ..Die Burger" verklaard het voorlopi ge antwoord van bisschop Desmond Tutu, secretaris van de raad van ker ken. „onvoldoende" te vinden. Hij wacht nu op het antwoord van de volledige raad. De anglicaanse bisschop had op de eis van Botha dat de SACC het com munisme openlijk moet afwijzen, ge zegd dat dit reeds gebeurt. Op de eis dat de SACC niet langer de nationale dienstplicht moet ondermijnen, ant woordde Tutu dat een ieder de dienstplicht kan vervullen als zijn geloof en geweten hem dat toestaan waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 tele* 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned. Creóietbank Rekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X.11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115S88 (abonnementen en oezorg>ng) tet 010-1 i5588 (redactie) te) 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) - J lel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voo> advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementspnjzen Per maand f 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101.90 Per (aar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telelorwsche abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave tarmliebenchten 9-19 30 van maandag Vm vrijdag Op zondag van 18-20 uur iele! 020- 913456 Opgave mini-advertenties tel 020-936868 o» schnfteii|fc aan Mmi-Adv atdelmg. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen mtsluitend schril- lelijk aan onze Amsterdamse Op de eis dat de SACC alle organisa- Ues moet afwijzen die geweld gebrui ken, zei Tutu dat de raad dit ook inderdaad doet, inclusief het officiële geweld, zoals aanhouding zonder ver hoor, en de gedwongen verplaatsing van mensen De laatste els. de SACC moet zich openlijk afkeren van de pogingen van het verboden „African National Congress" (ANC) om de re gering omver te werpen, beantwoord de Tutu als volgt: een ieder in Zuid- Af rika die zich openlijk met het ANC associeert, gaat immers de gevange nis in. Bisschop Tutu had de uitnodi ging van premier Botha voorlopig aanvaard Hij noemde de situatie in Zuid-Afrika uiterst labiel. Een ge sprek tussen de premier en Zuidafri kaanse kerkleiders zou mogelijk een uitweg kunnen bieden, verklaarde hij vorige week tegenover de ANP-cor- respondent in Kaapstad. Vier voorwaarden Mocht de SACC op de uitnodiging van premier Botha ingaan, dan zal de raad hem vier voorwaarden voorleg gen die naar de mening van de raad onontbeerlijk zijn voor vreedzame veranderingen in Zuid-Afrika. Dat zijn: gelijke rechten voor alle burgers in een onverdeeld Zuid-Afrika; af schaffing van de pasjeswetten; on middellijke stopzetting van de ge dwongen volksverhuizingen en ten slotte gelijke onderwijsmogelijkhe den voor alle geledingén van de be volking. Het is in kringen rond de SACC de vraag of deze positief zal reageren nu premier Botha het voor lopige (positieve) antwoord van secre taris Tutu onvoldoende heeft ge noemd De voorzitter van de SACC, ds Sam Buti, is van mening dat Bot ha's uitnodiging een valstrik voor de raad is. v de kerk is niet alleen liturgisch een noodzaak, maar sociaal ook 'n plicht tegenover jonge mensen die gemoti veerd de kerkmuziek instappen en in de kerk willen werken. „Dit instituut is van wezenlijk be lang", verklaarde vervolgens dr. R. J. Mooi namens het moderamen van de hervormde synode. Een zingend gelo vige kerk staat sterker ln de vervul ling van haar maatschappelijke taak. kon men in zijn toespraak beluiste ren Dat de reformatorische christe nen in tegenstelling tot de katholie ken hun aandacht zo sterk hadden gericht op dogmatische formulerin gen onder verwaarlozing van het mu zisch element, betreurde hij. Nog sterker drukte ds. A. C. Hofman, de voorzitter van de gereformeerde sy node zich uit: „Inzake liturgie en mu ziek hebben wij nog wat goed te maken." Mr T. R. Selnstra memoreerde als secretaris van de Lutherse synode de uitzonderlijke positie die zijn kerk in reformatorische kring Inneemt ten aanzien van de kerkmuziek. Luther zelf was het die stelde dat de muziek niet afleidt van het Woord, maar Juist toeleidt naar het Woord Gods. Ook als vertegenwoordiger van 'n kerk, waarbinnen een eminent kerkmusi cus als Willem Mudde werkzaam is, voelde mr. Selnstra zich oprecht ver heugd over deze nieuwe school. LEEUWARDEN (ANP) De Nederlandse Inleg in de oecume nische ontwikkelingscoöperatie (EDCS) heeft een dezer dagen de twee miljoen gulden overschreden. Het geld is afkomstig van particulieren, kleine kerkelijke organisaties en plaatselij ke gemeenten, die lid zijn van de Nederlandse vereniging tot steun aan de oecumenische ontwikkelingscoöperatie (NVOC). Vooral uit de kleine kerken is de belangstelling voor de NVOC de laatste tijd stijgende. Bisschop A. J. Simonis De EDCS werd in 1975 door de we reldraad van kerken en de raad van kerken ln Nederland opgericht Het doel van de EDCS ls dat kerken uit hun bezit geldmiddelen vrijmaken om via de EDCS leningen tegen een lage rente te verstrekken aan kleine ontwikkelingsprojecten van arme be volkingsgroepen in de derde wereld. Hiermee wordt tevens kerken de gele genheid geboden andere criteria dan uitsluitend rendement toe te passen bij het beleggen van hun kapitaal Daar alleen kerken en kerkelijke in stellingen aandelen in de EDCS kun nen kopen, werd in Nederland de NVOC opgericht waarlangs individu en op een meer verantwoorde manier hun geld kunnen beleggen. Het aan tal leden/certificaathouders van de NVOC bedraagt begin Juni ruim acht honderd. In totaal is, per 15 mei 1980, 8.692.000 gulden in de EDCS belegd. De EDCS telt 132 leden. In Nederland zijn de quakers, de hervormde kerk, de NVOC, de oud-katholieke kerk, de lutherse kerk, de algemene doopsge zinde sociëteit en het gereformeerde werelddlakonaat lid van de EDCS. In 1979 heeft de EDCS projecten ge steund in Kameroen, Peru, Guatema la, op de Solomon-eilanden. in Oe ganda. Uruguay, Hong Kong, Chili, Ohana en Malagasle. "UK HET KRUIS IS DE ENIGE jerla „Als iemand achter mij de komen, die moet sichi (je c loochenen en zijn krui rPirir men, iedere dag, en mij» (Lukas 9, vers 23) icnei terer Jezus spreekt hier niet in de%gn[ plaats over zijn eigen kruis. D kunnen wij niet opnemen. Het oppo; unieke van zijn dood en opsta hijzo kunnen wij niet op ons nemea het I ls: eens voor altijd en niet te hee herhalen. Daarom spreekt Jei ;t m£ ook van „iemand" en „zijn kn yan d Iemand die achter Hem man w| de komen, die heeft z'n eigen krui _er n hoort bij hem alleen. De bijzonderheid van dat kruis U en dat het betrokken is op het nai Agt van Jezus en zo hangt het saax ,zijn kruis, maar het is toch va» Het is voor hem bestemd, daai „xer moet hij het opnemen. Het kot z: uit z'n eigen leven voort, hij he Wn niet zelf gemaakt, want dan he het niet op te nemen. Het heeft een zekere vreemdheid. Er rijn ö'UJ dingen die wij liever opnemen «rem ons kruis. Er moet iets voor |Ler overwonnen worden. Zoals bet heel voor ons ligt trekt het ons rati Var aan. Het past niet in ons plana jjjtro strookt niet met ons leven, zoal erw dat hebben uitgestippeld. Maai Mty ls wel de enige weg om tot de zin van ons leven te komen. Wie mjer laat liggen mist z'n bestemmiu a( mag misschien blij zijn dat hij niet hoeft te lijden, maar hij rt dat ook de opstandig en de opp< overwinning hem op die manie ^Pc ontgaat. Het is er mee als met 4 W" poort in „Het proces" van Kafi lt vo je blijft weigeren naar binnenk Pn k gaan, dan wordt die poort eeni m Pp gesloten. Je kruis kan opdien weggenomen worden en dan li geen weg meer. Dan is je leva werkelijk weg-loos en uitxlcl door dr C. Rijnsdorp Het Evangelisch Welzijnsberaad (EWB) wil ln Nederland een podium zijn voor een opnieuw en grondig overdenken van de zin van christelijke organisatie. Die bezinning wil zich tevens uitstrekken tot de positie van christelijke functionarissen en bestuursleden die in algemene organisaties werkzaam zijn. Dr. R. J. Mooi Speels De sprekers werden afgewisseld door musicerende docenten, maar niet op basis van religieuze stukken. Zang en pianostukken van Ravel, Wolf, 8trawinsky, zorgden voor een speels en aards contrapunt. Tevens vormde dit een kleine demonstratie aan 't adres van minister Pais dat het met de andere poot van het instituut, de muziekvakopleiding, best voor elkaar is. Kerkmuziek klonk, na de lunch, in de Pieterskerk tijdens een gebedsdienst, die in het teken stond van de heilige van de dag: Johannes de Doper, pa troon van de kerkmuziek. Want ont lokte zijn geboorte niet een lofzang aan de verstomde mond van zijn va der Zacharias? Na de lezing van dat Schriftgedeelte (Lucas 1 vers 57-67) volgde de beroemde Gregoriaanse lofzang Te Deum Laudamus Voor zover men kritiek mag hebben op een kerkdienst, lijkt het in het kader van een kerkmuziekschool ge oorloofd verwonderd te zijn over het feit dat de vrouwelijke studenten in het koor zittend bleven zwijgen, ter wijl de mannen het gregoriaans zon gen in afwisseling met de gemeente. Het mag dan waar zijn dat het grego- Ds. A. C. Hofland riaans een éénstemmige zang is en dat vrouwen destijds helemaal geen stem ln de kerk hadden, toch gaan die aixumenten in onze tijd niet op. De muziek, hoe heilig ook, ls er voor de mensen, niet omgekeerd. Dat men in protestantse kring niet hoeft te vrezen voor verlies van iden titeit in de uit katholieke schoot ge boren kerkmuziekschool. werd duide lijk in de royale keuze van de refor matorische liederen tijdens deze ge bedsdienst. De vragen die in onze tijd op ons afkomen dienen gezamenlijk te wor den overdacht en beantwoord. Om dat doel naderbij te brengen is het EWB begonnen een bulletin uit te geven, waarvan onlangs het eerste nummer ls verschenen. In een colofon vindt men alle namen en adressen die terzake dienend zijn. Er is een Beleldsraad, waarin ook vertegenwoordigers zitting hebben van de hervormde kerk, de gerefor meerde kerken, het Christelijk Lek- tuurcentrum, de Protestantse Stich ting voor Verantwoorde Gezinsvor ming en Philadelphia. Na een In Memoriam ds. P. H. Lands man volgt een uitvoerige nota van de nu overledene, die deze in oktober 1975 voor het EWB schreef en die naar het oordeel van de redactie nog onverkort geldt. Ds. Landsman, die destijds zo vriendelijk was mij een exemplaar toe te zenden, handelt daarin over de plaats van christenen en kerken ln het huidige webdjnsbe stel en ook over de plaats en taak van christelijke organisatie in de wereld van nu. Hierop volgt een uitvoerig en breed informerend stuk van C. Hem mes over „Een christelijke inbreng in een algemene organisatie" Ds. B. J. Knottnerus, Hervormd diakonaal predikant in de provincie Utrecht, vraagt zich ln een artikel onder de titel „In de knel tussen weivaart en welzijn" af waarom een evangelisch welzijnsberaad nodig is. Dr. W. M. Ottow, van het gereformeerd insti tuut voor Kerk en Samenleving, deelt enkele ervaringen mee uit de praktijk van het „Levensbeschouwelijk ge kleurd werken aan de samenleving". Drs. C. J. Klop, bestuurskundig socio loog bij de Dr. Abraham Kuyper- stichtlng, vraagt zich af welke kansen de politiek biedt aan het christelijk welzijnswerk. Verder is er nog een Jiteratuuraignalering". Nu de „c" algemeen in discussie is een onvermijdelijke en goede zaak kunnen bulletins van deze aard, sa mengesteld door mensen van de praktijk, een nuttige functie vervul len. Wel moet mij iets van het hart. Het gaat over het Nederlands van publlkaties als deze. Wil men ook door buitenstaanders worden gele zen, dan dient er opener en concreter te worden geschreven. De bijdrage van de grote kleine man (ds. Lands man) is typerend voor de abstracte studeerkamerstijl met zijn veel te lange en Ingewikkelde zinnen, die men enkele malen moet lezen voor men begrijpt wat de schrijver eigen lijk zeggen wil. Aan de Duitse wijs geer Kant is wel zijn „pakpapieren stijl" verweten; hier zou men kunnen spreken van een „gesprekspapieren stijl". Het ideaal zou zijn dat ln elke volzin niet meer dan één gedachte wordt geponeerd. Van dat ideaal zijn we nog ver af. Abonnementen kunnen worden aan gevraagd bij de administratie van het EWB Bulletin, Prins Hendrik laan 97, 3583 EJ Utrecht, giro 3813094. De abonnementsprijs be draagt 12.50 per Jaar. Er verschij nen tenminste vier nummers per Jaargang. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hardenberg: C. J. te Gennep-Cuyk; te Hengelo (toez.): W. Hoogendoom te Zul Aangenomen naar KamerUt Vuuren kand. te Amsterdam,ln dankte voor Zetten en voor R (toez.); naar Heemstede (toez.): NH B. Jansen te Noordwijk; na s h( Noordoostpolder (wijk gem. d (toez.): E. v.d. Sluis, kand. te 0 _en gen; het beroep tot zendlngspit ,j christelijke kerk van Timor, In he ten Napel kand. te Groninger Lj j- Tietjerk (in samenwerking rJ geref. kerk): O. Wiltink te E Bedankt voor Papendrecht: ik land te Barneveld; voor ZuJd"»- Driebergen te Enter. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Nieuwlet W. Boerama te Grootegast Bedankt voor Zwartsluis: H. <kl r. te Edmonton (Can). pelee GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Almelo: J. J. kand. te Sommelsdijk; te Goudè» Moerkerken te Nieuw-Beljerlani )0 Prof. drs. H. Leene BIJ de aanvaarding van het araW hoogleraar aan de theologische tl telt van de Vrije Universiteit te sterdam heeft de oudtestamed nt drs. H. Leene een rede gehouden, (e{, teld: „De stem van de knecht [dl metafoor" (beschouwingen ove compositie van Jesaja 50). De» K; ls nu ln druk verschenen bij ultj W( rij Kok te Kampen; het weid boekje van 46 pagina's, dat kost. fn' Prof. dr. Kr. Strijd schrijft ons: In Trouw van vrijdag 20 juni was een interview opgenomen met dr. W. E. Verdonk onder de kop „Geen klassenstrijd, wel burgerlijke ongehoor zaamheid". Ik wil daar graag enkele korte opmerkingen over maken. „Geen klassenstrijd" zegt dr. Ver donk. hfaar houdt hij er wel rekening meé dat die klassenstrijd er ls? Er wordt in onze maatschappij een har de belangenstrijd gevoerd. In deze tijd van botsingen tussen werkgevers en arbeiders, vakbonden en onderne mers. een tijd van stakingen en ont slagen, wordt ons dit wel duidelijk. Bij de analyse van onze samenleving kan Marx ons goede diensten be wijzen Steeds weer brengt hij ons in herinne- Ik begrijp daarom niet hoe dr. Ver- ring. dat in onze kapitalistische donk kan zeggen dat hij reet het maatschappij een heersende klasse aanwezig ls, die de produktiemidde- len in bezit heeft en houdt, die be heert en beslist, die macht concen treert en daarnaast, daartegen over. een overheersts klasse (de grote meerderheid van de bevolking), die geen macht over de produktlemidde- len heeft, die bij werkoverleg en werk- structurering weinig of geen zeggen schap heeft, en voor wie nog steeds geldt dat zij haar arbeidskracht als koopwaar moet aanbieden Wat in deze tijd gebeurt niet alleen nationaal, maar ook internationaal: multinationals, verhouding tot de on derontwikkeld-gehouden volken, de lage-lonenlanden brengt mij, vaak tegen mijn zin, tot de erkenning: de klassenstrijd is een feit. Economisch, sociaal, politiek. Zonder Marx zou ik deze scherpe, verontrustende hulp bij de interpretatie van onze neo-kapita- listische maatschappij missen schema van de klassenstrijd „in de Nederlandse situatie niet uit de voe ten kan". En later: „Eigenlijk geldt het schema van de klassenstrijd niet in de Westerse samenleving. Wel ln de wereldsamenleving' Ook binnen de kerken doet de klas senstrijd zijn macht gelden. Men leze bij voorbeeld de bundel, samenge steld door Yorick Spiegel „Kirche und KI assenkamp" (Kerk en klassen strijd). Weerbaarheid Ook wanneer wij ons bezighouden met geweldloze weerbaarheid of, wat dr. Verdonk noemt: burgerlijke ongehoorzaamheid is het nodig dat wij de werkelijkheid van de klassen strijd niet vergeten. In mijn boek „Oeweldloze weerbaarheid" kan. hoop ik, duidelijk worden hoe dit functioneert. De klassenstrijd verscherpt onze blik op de realiteit van onrecht en onder drukking, nationaal en internatio naal. Wij laten ons niet met mooie woorden en hooggestemde ideeën uit de werkelijkheid wegvoeren. Het gaat om leven en recht en vrijheid, het gaat om basis-behoeften, die door een heersende groep aan andere worden onthouden Juist een marxistische maatschappij- analyse maakt het ons onmogelijk te zeggen „dat de bestaande orde een groot goed is, met name voor mensen die zwak zijn". Ook onze vrijheid blijkt de vrijheid van de gevestigde orde te zijn en zo de orde van de gevestigde belangen. Niet loslaten Dc weet wel dat de klassenstrijd in het éne land, in de éne situatie, andera concreet wordt dan in de andere. Maar steeds zal het moeten gaan ore grondige veranderingen, om een radi cale wijziging in verdeling van bezit en macht Oeweldloze weerbaarheid kan niet berusten in onrecht en waar en hoe dat onrecht aanwezig is, kan ons dui delijk worden door voortdurend reke ning te houden met de klassenstrijd. De geweldloze strijd tegen het on recht blijft een appèl doen op de onrechtplegers wij laten hen niet k*. „Men heeft de onderdrukten lief door hen te bevrijden, men heeft de onderdrukkers lief door hen te be strijden (Oiullo Oirardi). Tenach en Evangelie kunnen in dit alles een radicaliserende, inspireren de, humaniserende rol spelen. Ik eindig met een uitspraak van de Latijns-Amerikaanse theoloog Gus tavo Outiérrez „De opbouw van een rechtvaardige maatschappij verloopt vandaag noodzakelijk via een welbe wuste, actieve deelname aan de klas senstrijd, die zich voor onze ogen voltrekt." Prof. Strijd ls emeritus hoogleraar theologie in Amsterdam. b tze NAUMBURG (EPD) De J* n tantse bisschop van Maagden n (DDR) Wemer Krusche heeft o synode van zijn kerk de Oostd regering gevraagd, de „Jugendw op een andere leest te schoeien Deelname aan de Jugendwelh niet langer meer moeten gelddfer bewijs van trouw aan het C volk. Verder zou de DDR hetjii christenjongeren gemakkelijker» er ten maken aan de Jugendwelb» s« te doen, door een uitdrukkelijk» klaring, dat dat meedoen niet a zoals vroeger, een keuze voed atheïsme betekent di j DI Bisschop Krusche vond het een[» punt, dat de propaganda voor de gendweihe zich niet meer afzette het belijdenis doen in de kerk dat in het verleden wel het geval' Maar het ls volgens hem paf e goed, als zij, die wegens gewete» zwaren niet aan de Jugendweihe I doen, niet langer gediscrimin worden in hun studie of het «oei naar een baan. Kamp van de vrede W« land 1980 voor mensen van t weging of kritische gemeenten. 8 lingsweken (thema: de materia sche exegese van de bijbel) en 3-10 augustus. Bezinning»» 13-20 Juli en 27 Juli-3 augustus. I aanm. tel. 02510-24280 of 072-410» Eenoudergezin, voor a oudera met kinderen, 13-19 jukj Klencke, Oosterhesaelen (tel 651).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2