eloverwogen zelfdoding lelijk aan euthanasie sTijd m 8225^ Welvaart op wielen, maar de helft blijft thuis Uit brieven van lezers Na ons de zondvloed van gif en straling ïidooi van stichting in discussienota: skblad is in dgen huis erder: UIT DE WEEKBLADEN DAG 26 JUNI 1980 BINNENLAND TROUW/KWARTET 11 Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Leegstand i onzer verslaggevers AO Weloverwogen zelfdoding dient uit ethisch en oogpunt te worden erkend als een gelijkwaardig [tiet voor euthanasie en verdient soms zelfs de voor- ilp daarbij zou in afwachting van verder onderzoek dezelfde voorwaarden toelaatbaar moeten zijn als sen van euthanasie nu al in de praktijk is. hf pleit de Stichting Vrijwillige in haar discussienota en zelfdoding", waarin [wordt dat het euthanasle- jc niet kan worden losgezien [zelfdoding. In het rapport nken van balans-zelfdo- e wordt beboeld dat het I een toerekenbaar iemand l vanuit een voor hem bllj- jelljke situatie, waarover g Is voorgelicht, het voor en _n doorleven heeft overdacht ieconclusle is gekomen dat hij it te sterven. elling tot de crisis-zelf- waarbij het in wezen om on- zelfmoord zou gaan. Zo le- >nt in de eerste plaats geen maar levenshulp te [>as als het niet lukt om voor D leven weer dragelijk te ma- l een helper denken dat de D stervenshulp echt gemeend »ie alp, mag, aldus de nota die jl om een fundamentele dis- ng te brengen ten aanzien sie en zelfdoding, alleen jeven aan balans-zelfdo- aan crisis-zelfdoders dient k tijde strafbaar te blijven, bet aanzetten tot zelfdoding Geconcludeerd wordt 1 die dood wil, maar nog In b een zelfdoding uit te voeren, gronden niet om eutha- t te vragen, maar om hulp ihte" (nlet-gruwelljke) zelf- lentaüe voert de stichting men ten eerste een ander of andere hulpverlener) mag belasten met (de lom) een dodende handeling. dat bij onnodige euthanasie, respect voor menselijk dt ondermijnd. En tot slot lar voor afstomping der hel let gewenning zo klein moge gehouden. Daarom zou t alleen mogen worden ult- ADVERTENTIE en er toch op uit: onderddertigduizend Werlandse caravans •kken dezer dagen naar el buitenland. Jn Kroon belicht het ehraartsfenomeen van ods volk dat met Kelkasten. kopse keukens idwarssiapers best wel tterweg wil. PPR en de Industriepolitiek: gesprek net Leo Jansen Nieboycot 1een crisis faard Olieboycot 2: toordwijkerhout kiest voor oorlogspolitiek Milieu: nolengevaar dient in de kiem osmoord H. J. Neuman: o les van loos alarm Chili •fug naar af: de 'ware' Jvolutie van Pinochet De Jtacio van Nijmegen: Wam to Moor portretteert Frans taters TR-26 voor nnement [••ben de Tijd voer 7% gulden PjOwpoetzegef zenden aan de Tijd Fvoordnummer 6, jWO PA Amsterdam. F*"»!} na ontvangst acceptgiro. JJJ*. ook in hot wekend): gevoerd ten aanzien van „machtelo ze" patiënten: zij die om welke reden ook geen zelfdoding kunnen uitvoe ren. Anderen zouden eventueel voor zachte zelfdoding hulp kunnen krij gen in de vorm van daarvoor geschik te medicijnen met een gebruiksaan wijzing. Voorwaarden Wal te koop: f3,- In de nota staat verder dat ethisch gezien alleen stervenshulp mag wor den gegeven na een echt gemeende vraag en mits tegens tegelijk is vol daan aan vijf voorwaarden. Die voor waarden zijn: volledige informatie aan de hulpvrager over-zijn toestand en mogelijkheden; afweging daarvan door hem (hij moet helder genoeg van geest zijn en tijd en energie daarvoor hebben); zijn situatie moet blijvend of langdurig (lichamelijk en/of geeste lijk) ondragelijk voor hem zijn; hij vraagt vrijwillig en volhardend ster venshulp en die hulp wordt gegege- ven door de behandelend arts of psy choloog. Alleen als aan al deze voor waarden tegelijk is voldaan kan ster venshulp ethisch verantwoord zijn en behoort dan buiten het bereik van de strafwet te vallen, aldus de stichting. Het besluit om stervenshulp te geven, mag niet door een persoon alleen worden genomen. Voorafgaand colle giaal overleg is één van de voorwaar den voor het niet strafbaar zijn van de helper. Zowel zelfdoding als eutha nasie kan voor of in de sterrensfase worden uitgevoerd. Het verschil daar tussen ligt niet in de vraag of iemand stervende is of nog niet, maar wel in wie de beslissende dodende hande ling uitvoert en dus daarvoor de ver antwoordelijkheid draagt De samenstellers van het rapport onder wie artsen, Juristen, sociologen, psychiaters en psychologen, vinden verder dat Juridisch gezien zelfmoord gesplitst zou moeten worden in ba lans-zelfdoding (naar schatting 3% van het aantal zelfmoorden) en crisis- zelfdoding (ongeveer 97%). Zij achten het algemeen van belang dat de gru welijke zelfdodingen onnodig woeden en verwachten dat een meer openba re discussie over zelfdoding en de ethische toelaatbaarheid van ster venshulp dit aantal zal doen afnemen. Opgemerkt wordt verder, dat zolang vrij algemeen aanvaarde richtlijnen over de toelaatbaarheid van stervens hulp ontbreken, alle betrokkenen rijn overgeleverd aan de persoonlijke wis selende en oncontroleerbare Inzich ten van de dienstdoende helper en officier van Justitie. Vrijwillige (zelf gevraagde) euthanasie valt als „do den op verzoek" onder artikel 293 van het wetboek van strafrecht en hulp bij zelfdoding, als deze erop volgt, onder artikel 294. De stichting ls echter van mening dat er desondanks onder de genoemde voorwaarden ruimte moet zijn voor deze vormen van stervenshulp, zodat mensen op een naar hun mening menswaardige manieren op de juiste tijd kunnen sterven zonder angst voor een langdurig en moeilijk sterf bed. Dit geldt'niet alleen voor ernstig lijdende zieken in een laatste levens fase, maar ook Voor zwaar invaliden en mensen die blijvend diep ongeluk kig of eenzaam zijn. Het geldt voor allen die oprecht vinden dat hun le ven voorgoed ondragelijk of zinloos is geworden. BIJ de presentatie werd erop gewezen, dat meer dan de helft van het Neder landse volk begrip kan opbrengen voor euthanasie, hetgeen duldt op een snelle verschuiving vergeleken met een aantal Jaren geleden. „Op zelfdoding rust een veel zwaarder ta boe, maar ook ten aanzien hiervan ls er een kentering waar te nemen. Daarom ls het noodzakelijk dat hier over wordt gediscussieerd. De nota is bedoeld om grenzen aan te reiken aan medici, Justitie en wetgevers om on zorgvuldig gebruik uit te sluiten," al dus de voorzitter van de stichting, prof. A. J. Pekelharing. „Het gaat om veiligheidsnormen, waarbij er een vrij sterk accent ligt op de arts, het geen de hulp van anderen onder zijn verantwoordelijkheid overigens niet per saldo uitsluit." ADVERTENTIE In Trouw van 19 Juni stonden twee artikelen, die over hetzelfde pro bleem gingen. Het eerst betrof het Wllhelmina Gasthuis in Amsterdam, waar leegstand is veroorzaakt door een personeelsstop, het tweede ging over een tehuis voor zwakzinnigen, -Het Hertejong, dat waarschijnlijk moet worden gesloten. Oorzaak in beide gevallen: gebrek aan geld, ge volg: patiënten en zwakzinnigen het slachtoffer. In plaats dat er wordt bezuinigd op materiële zaken, wor den de patiënten en ook het verple gend personeel de dupe, maar het kan ook anders. Ziekenhuizen dienen niet zo luxe te worden uitgevoerd dat het hotels lijken. Er hoeft niet met dure medicijnen te worden gesmeten en de honoraria van specialisten kun nen best iets minder hoog. Nog een recent voorbeeld: het ls niet nodig dure apothekers aan te stellen, waar apotheek-houdende artsen beter en goedkoper hun patiënten van medi cijnen voorzien. Sluiting van Het Her tejong zal een ramp zijn voor de pu pillen en hun ouders. Denkt niemand eens aan die ouders? Het is een schande dat de kwetsbaarsten in onze samenleving, de zwakzinnigen, het gelag moeten betalen in een pres- tlge-kwestle van hoge ambtenaren. Ik vraag me wel af wie de grootste stum- perds zijn; de zwakzinnige kinderen met hun ouders of die ambtenaren. Zeist M. de Groot Olieboycot Hoe een welvarend werelddeel als West-Europa, en een rijk land als het onze in het bijzonder, te zuchten en te klagen heeft, het staat ook ditmaal in de nationale weekbladen te lezen. Daarnaast bieden de meeste bladen, het moet gezegd, ook lectuur over landen waar mensen het écht moei lijk hebben. Turkije (Vrij Nederlaag Elseviers Weekblad, de Groene) Chili (De Tijd) Kampuchea (de Groene), Indonesië (Nieawe Linie), Colombia Hervormd Nederland) en Zuid-Afri- ka (vele bladen, maar daarover straks meer). Een van de fenomenen van de wel vaart signaleert De Tijd. Honderd dertigduizend Nederlandse caravans rijden in deze zomerse dagen naar het buitenland. Het huisje op wielen ls hier te lande populairder dan waar ook ter wereld, en geen camping tus sen De Krlm en letland waar niet op een gegeven moment een auto met caravan en NL-bord zal binnenrijden. „Vermoedelijk heeft de welvaart In geen enkel opzicht zo'n karakteristie ke uiting gevonden als in dat malle ding." NieuwsNet heeft een Grote Vakantie Enquête georganiseerd om de weinig verbijsterende conclusie te trekken dat Nederlanders gewoon met vakan tie gaan, „crisis of geen crisis". En ze gaan in meerderheid per auto, hoe duur de benzine ook geworden ls. Derde vondst uit dit NlPO-onder- zoek: de Nederlander zoekt het in het algemeen wat minder ver van huls. Er wordt dus veel minder gevlogen dan vorig jaar. De .massale uittocht" en de „grote volksverhuizing" flatteren echter het beeld van de werkelijk heid, want meer dan de helft van de Nederlanders gaat helemaal niet met vakantie. Waarom niet? Uit de NleuwsNet-enquête: ziekte, zwanger schap. geboorte, werkloosheid, echt- schelding. dienstplicht, verhuizing, huis opknappen, politieke situatie hier en daar, de vuile Middellandse Zee, en in Nederland is het ook mooi. bestaansniveau leven, zich die ook permitteren? Vrij Nederland publi ceert het eerste van een serie gesprek ken over wat je kan doen, maar voor al over wat Je moet nalaten met een minimuminkomen. Eén op de vijf huishoudens in Nederland komt rond van het minimumloon. Dat is een schatting, want echte cijfers over dit toch niet onbelangrijke onderwerp ontbreken. De gegevens die VN com bineert, leveren een onthutsend beeld op. Ursula den Tex sprak met mensen die leven van AOW en een klein pen- Dat leidt naar de signalering van een artikel ln Hervormd Nederland over de belastingfraude, die Immers juist de zwaks ten dupeert. Conclusie van mr. H. Mobach: dat door de om vang van de fraude en het daaruit gevoede zwarte circuit de officiële verdeling van de collectieve lasten nauwelijks meer serieus is te nemen. Dat betekent dat de snel stijgende lasten nog eens extra zwaar neerko men op een paar groepen: de uitke ringentrekkers en op hen (loontrek kend en ép ondernemers) die niet zwart willen of kunnen werken." Zorgen voor minister Van der Stee, die als opvolger van Andriessen de vuurproef nadert, met de begrotings slag 1981 ln het vooruitzicht. Else- viers Magazine noteerde dat Van der Stee de haalbaarheid van de koop kracht van de sociale minima in 1981 niet het allerbelangrijkste vindt. „Het ls onzinnig dat ze er zoveel druk te om maken. Als je ziet hoe we in de financiële moeilijkheden zitten, en boe de sociale minima de laatste ja ren toch nog procenten vooruit zijn gegaan, is het dan zo verschrikkelijk als er een half procent af gaat? Tot nu toe heb ik geen krimp gegeven. In het loondebat heb ik er 800 miljoen extra tegenaan gegooid, in de vorm van be lastingverlaging, terwille van de koopkracht van de laagste inkomens. Maar zo kunnen we niet verder gaan. Echt niet!!! Op de rand Reisjes naar het buitenland kun nen mensen die op de rand van bet Kabinet In betzelfde EM neemt de voorzitter van bet christelijk werkgeversver bond, Steef van Eykelenburg, geen blad voor de mond. Alice Oppenhelm interviewde deze „werkgever van de koude grond", die niet vindt dat het kabinet voldoende voor het bedrijfs leven heeft gedaan. Als het deze zo mer zou vallen, zou dat hem niet in paniek brengen. „Als ik de situatie vandaag bekijk dan zeg ik: is het niet beter voor verhoudingen ln de Neder landse samenleving dat er toch een kabinet met de PvdA komt? Zo'n kabinet zou wat dichter bij de FNV staan, en er zou wat sneller een con sensus komen." Ook De Nieuwe Linie stelt de vraag of het kabinet-Van Agt op zijn laatste benen loopt. Een analyse van de poli tieke situatie leidt tot de conclusie1 dat Jan Terlouw van D'66 een spilpo- sitie kan gaan innemen. „Terlouw premier. Te dol? Zeker niet zo dol als een kabinet met Den Uyl en Van Agt. En ook niet ondenkbaar ln de over gangssituatie waarin we verkeren." Speculaties over de nabije toekomst van het kabinet leiden als vanzelf naar het komende vertrek van minis ter Scholten naar de Raad van State. De commotie over deze benoeming vindt zijn weerslag ln verscheidene weekbladen. Vrij Nederland wijdt er een openingsartikel aan: „Van Agt laat geen gelegenheid voorbij gaan om de socialisten te bruskeren". Else- vlers Magazine, overigens ln krom Nederlands: „Als sleutelfiguur bij toekomstige kabinetsformaties wordt opnieuw een beroep gedaan op zijn politiek vernuft. Als voorbeeldig soldaat van het kabinet-Van Agt lijkt een ideële kloof tussen de nieuwe vice-voorzitter van de Raad van Sta-, te en zijn christendemocratische ach tergrond ondenkbaar. Van Agt kan tevreden zijn." Columnist I. A. Die penhorst rangschikt in hetzelfde blad de kritiek op de benoeming van Scholten onder muggenzifterij en maant overigens tot voorzichtigheid met de romantiek van het „onderko ningschap" van de vice-voorzitter van de raad. Dirk Kuin schrijft in NieuwsNet het benoemingsbeleid van het kabinet weliswaar onhandig en onelegant te vinden, maar de PvdA moet oppassen voor „overreac ting": „Bet is natuurlijk vervelend wachten. En zou dit beter zijn voor het CDA en het vrije westen? Ten slotte de vraag ln hoeverre christenen als voorstanders van de olieboycot mede schuldig zijn aan de slachtof fers van de rassenonlusten ln Zuid- Afrika. Met name vanuit Nederland worden kleurlingen daar opgezet te gen hun regering die hen nog altijd een betere levensstandaard garan deert dan vele andere staten van dit continent. Andel T. van Vugt anders dan over tweezijdige ontwape ning, al meer dan 30 Jaar lang! Het is een politiek die, zolang er over ontwa pening wordt gesproken, al wordt ge hanteerd en die alleen maar tot resul taat heeft gehad dat de bewapenings wedloop weerzinwekkende vormen heeft aangenomen. Het IKV voert een welbewuste, goed doordachte en niet op onchristelijk doemdenken ge baseerde strategie voor de vrede. Al leen uit bezorgdheid over het resul taat van deze strategie ls er de „SJa- loomkrant" gekomen. Van enige op rechte bezorgdheid ten aanzien van het uit de hand lopende proces van overbewapening, dat met veiligheid niets meer van doen heeft, ls uit deze hoek geen sprake. Eenrura Eppo Vroom Vijf mei Olieboycot De Tweede Kamer heeft weer een groot aantal uren besteed aan de olie- boycot-hysterie die een aantal van zijn leden beheerst. De motie van Jan Nico Schol ten de strijder voor de mensenrechten en het zelfbeschik kingsrecht der volkeren, met uitzon dering van de Papoea's ls aangeno men. Er behoeft echter niet gevreesd te worden voor de effectieve beteke nis want een Nederlandse olieboycot heeft slechts een signaal-functie, waarvan geen schade te verwachten valt. (De boycot ls economisch gezien niet effectief, aldus de mening in de PvdA-fractie, Trouw 19 april.) En zo bedrijft Nederland signaal-politiek ln tijden waarin effectieve realistische politiek ten aanzien van de Neder landse problemen noodzakelijk is. Terecht kunnen wij dan ook stellen dat een olieboycot van Zuid-Afrika, oliedom is. Berkel en Rodenrijs P. J. G. A. Ego Olieboycot (2) „Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet" aan, zo luidt een bekend spreekwoord. De oliekraan dichtdraaien, betekent ln deze tijd zoiets als geen leven meer. Zouden wij het fijn vinden zonder auto, bij een kaarsvlammetje ln de kou met een hongerige maag? Boven dien bedenke men dat als de blanke regering van Zuid Afrika voor de ras- senrellen moet wijken, het wel eens een communistisch bolwerk zou kun nen worden. Daar zit Moskou op te Kerkelijke leiders sporen aan tot ten minste een olieboycot van Zuid-Afri- ka. Maar zou het niet meer van radi caal christendom getuigen als wij dachten aan de zonden onzer vade ren, die ook op ons wegen? Discrimi natie in allerlei vormen was hen niet bepaald vreemd. En de verwijten daarover leven nog in ons midden. Zou het vermaan aan de dwalende broeders en zusters daarvan geen melding moeten maken? Zuid-Afrika zou anders zijn als Nederland en Eu ropa vroeger anders geweest waren. En zou het dan niet van evangelische geest getuigen als de christenen aan de regering van Zuid-Afrika ruime financiële hulp aanboden voor verbe tering van het onderwijs, woning bouw en grondaankoop voor nlet- blanken? Zou het.Draagt elkanders lasten" op die wijze niet beter uitge voerd worden en ook niet-blank Zuid- Afrika niet meer van het radicale christendom leren dan van de weg die nu gevolgd en aangeprezen wordt? dr. H. van Vliet Alphen aan den Rijn. Mooie woorden Op één en dezelfde pagina van Trouw van 23 juni kon men lezen „Eendrach tig constateerden de paus en presi dent Carter dat zij tegen oorlogen, geweld in alle vormen en honger zijn" en „Twee Jaar nadat president Carter overheidssteun beloofde voor de ver nieuwing van een deel van de Bronx, een verpauperde buurt in New York, is de wijk nog steeds een puinhoop". Amsterdam Jan Bood Vredeskranten (2) De heer O. A. Offringa uit Paterswol- de reageert nogal verbolgen op het feit dat de hervormde kerk ln de provincie Groningen gekozen heeft voor de verspreiding van de „Vredes- krant" van het IKV. Het ls logisch, dat een kerk, die al Jaren lang zich verbonden heeft aan het IKV, dat ook nu blijft doen en niet dezelfde ruimte geeft aan een organisatie met een blad dat niet anders doet dan twijfel zaaien aan de oprechtheid van het IKV. Deze „Sjaloom"-krant zou „een ander geluld" laten horen, dat van de tweezijdige ontwapening, wat de her vormden toch o zo weinig horen! Wel meneer Offringa, de hervormden en niet alleen zij horen in de media niets Het is onthutsend ln de krant van 20 juni te lezen, dat de confederatie van oranjeverenigingen een brief naar mi nister-president Van Agt heeft ge stuurd om de viering van de bevrij dingsdag niet jaarlijks te laten plaatsvinden. Notabene, alsof het vermogen of onvermogen van deze verenigingen een motief zou kunnen zijn om te herdenken, dat onze wes terse wereld en dus ook Nederland verlost werd van een beestachtige tirannie. Het is mijn oprechte hoop, dat de democratische vrije stem van het volk sterker blijkt te zijn, dan de hierbedoelde georganiseerde me ningsvorming. Velp A.H.Stevens Oranjeliefde A J. Klei ging ln Trouw van 19 Juni kritisch ln op een bijbelshop, die in een kerkbladadvertentie rond de 30ste april de waarde van de Schrift voor de wereld vergelijkbaar achtte met die van Oranje als vorstenhuis voor ons volk. Logisch gezien inder daad een niet geslaagde gevolgtrek king, en theologisch aanvechtbaar omdat gezag en betekenis van de Bijbel worden afgeleid van (of geme ten naar) een aards instituut. Echter naar Intentie is de genoemde adver tentie toch niet helemaal te versma den. Er wordt, zij het dan in parallel lie van twee paren, uiting gegeven aan een verbinding die eertijds ln de trits „Kerk-Oranje-Vaderland" onder ons haar beslag heeft gekregen. Later werd het vertaald in „God-Neder land-Oranje", doch ten diepste bleef bewaard dat vanuit de geschiedenis een lijn naar het heden ls te trekken waarbij de betekenis van Oranje voor ons land een Christus be lijdende ach tergrond heeft De nieuwe koningin heeft in het bekende citaat uit haar inhuldigingsrede deze draad opgevat tot verrassing voor velen juist op een moment dat de kerken deze draad lieten liggen. Niet eerder is een troonswisseling door de kerken zo mager afgedaan. „Trouw" vatte des tijds waarschijnlijk de Juiste strek king, toen naar aanleiding van de brief van het moderamen van de gen. synode van de Ned. Herv. Kerk ge schreven werd: „De synode is blijk baar wat bevreesd voor spektakel- kerkdiensten". Vandaar de sterke na druk op afgepaste voorbede en alstu-, blieft niet een of ander arrangement buiten de zondag om. Waarschijnlijk dat de pontificale diensten en hoog dravende preken, gehouden bij eerde re gelegenheden, hun reaktle kregen in de versoberde gang anno 1980. Maar het mes van de kritiek op de 'bijbelshop snijdt allereerst in eigen vlees. In zover de een boven de maat zit, ls de ander eronder gebleven. Daarbij ls het nog de vraag wie van beide het meest ls ontspoord. Beerzenreld (Ov.) B. H. Weegink ADVERTENTIE door W. F. Stafleu voor de club dat ze geen mannetje mogen leveren, maar voor het land maakt dat niet veel uit. De post van vice-voorzitter van de Raad van Sta te heeft geen partijpolitieke beteke nis. Ooit gemerkt dat Ruppert een AR-man was?" Industrie ,Het rapport van de Wetenschappelij ke raad voor het regeringsbeleid over de toekomst van onze industrie is aanleiding voor de Haagse Post om met prof. Arie van der Zwan, en voor De Tijd om met het Kamerlid Leo Jansen te gaan praten. Van der Zwan, voorzitter van de WRR-commlssie die het rapport heeft gemaakt: „Ver nieuwing kun je niet doorvoeren bij meerderheid van stemmen, omdat vernieuwing altijd gevestigde belan gen aantast. Als je altijd maar kiest voor Inspraak van het georganiseerde belang, kom je in een complete ver starring terecht." De industrienota blijkt te mikken op een forse econo mische groei, en dat schiet Leo Jan sen in het verkeerde keelgat. Groei kan volgens hem niet meer, en het is de vraag of het eigenlijk wel moet. „Economische groei betekent groei van consumptie en dat betekent: meer auto's, meer wegen, meer afval." Meer afval. Wouter van Dieren houdt zich ermee bezig in Hervormd Neder land („De zondvloed na ons bestaat niet alleen uit water, doch ook uit straling, vergif en een milieu dat niet meer doet wat het moet: het leven op aarde mogelijk maken"); Vrij Neder land rapporteert dat er in de kernaf- valfabriek van La Haque (Norman- dië) regelmatig iets mis gaat; HP is nog eens naar Lekker kerk getogen en schrijft bovendien over het „kern energieparadijs" België; Elseviers Magazine klaagt over de vervuiling van de Middellandse Zee en De Tijd waarschuwt voor het gevaar van een grootscheepse toepassing van steen kool. Racisme De actuele discussie over de wense lijkheid van een olie-boycot van Zuid- Afrika wordt in de weekbladen voort- Deze weekin Hervormd Nederland: Wouter van Dieren over het verborgen leven In de oceanen: al hel atoomafval keert onherroepelijk in het milieu terug Verder: Interview met zenuwarts Frank van Ree over de ontregelde mens: 'Ik zie veel ellende door te goede opvoeding en te goede huwelijken' Belastingfraude In Nederland: Moraal speelt geen rol, enkel de lielde voor de eigen portemonnaie Hel grole verschil: Als Breznjew de bewapening wil stoppen kan hij dal doen, Carter niet Bisschop Zichem van Suriname: Militairen willen strijden tegen de wortels van ellende Het gaat slechl met Colombia Onderwljsdlscussle: Eerst de maatschappij veranderen, daarna misschien de school Literatuur: Martin Ros over idylle en anti-idylle in Oostenrijk. En: Olieboycot een teken Hypotheekrente: de vuist op tatel De benoeming van Scholten. Ik neem een proefabonnement van twee maanden voor 6,- Ik weet al voldoende van HN. Ik abonneer me 36,50 per half jaar Adres Code/plaats Bon sturen naar Antwoordnr. 1776, 2500 XJ Den Haag* (in open envelop, geen postzegel). Of bel: 070-5121H. overal in de losse verkoop 1,85 gezet. Het kamerlid Jan Nico Schol ten ln een kritisch gesprek met Else viers Weekblad: „Ik ben geen voor stander van een totale economische boycot van Zuid-Afrika; dat past niet ln mijn strategie. Ik ben vóór olie, omdat dat het enige produkt is dat Zuid-Afrika niet zelf in de bodem heeft. Als Je het land wilt treffen, dan moet je het dus met olie doen Ik ben tegen een totale economische boycot, omdat dit binnen de kortste keren zou lelden tot een grote interne clash daar, met alle rampspoed van dien Ik wil een zo geweldloos mo gelijke omwenteling in Zuid-Afrika. Daarom kies ik voor de theorie van de speldeprikken." En Scholten zal zich hard maken dat zijn motie door de regering wordt uitgevoerd. Intussen besloten in Noord wij ker- hout vertegenwoordigers van de ker ken in alle werelddelen tot intensive ring van de strijd tegen racisme. De Nederlandse pogingen om boycot plannen op het weegschaaltje van de doelmatigheid te leggen, werden in Noordwijkerhout veroordeeld, schrijft De Tijd. „In een oorlog pas sen geen weegschalen: je vecht met alle middelen die binnen je bereik liggen, of Je vecht niet." De vraag na Noordwijkerhout is overigens hoe de alom bepleite strijd van de kerken tegen het racisme moet worden ge voerd. Daarover schrijft Cors van den Brink in Hervormd Nederland. En volgens Elseviers Magazine zal de kritische aandacht die de Wereldraad van kerken ln de jaren zeventig bijna uitsluitend richtte op de strijd tegen het racisme in zuidelijk Afrika in de jaren tachtig verdeeld worden over een veel grotere reeks van brandhaar den in de wereld. Mag ik kortheidshalve besluiten met het noemen van Interviews met of portretten van: staatssecretaris Haars in de HP („Hoe rechtvaardig is Haars?') Prof. Bram Peper in Nieuws Net (over de matheid van de jaren tachtig) en de zenuwarts Frank van Ree in Hervormd Nederland („ik zie veel ellende door te goede opvoeding en te goede huwelijken").

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 11