Gregoriaans en Geneefs in één school Zending tussen Melbourne en Pattaya Uit brieven van lezers Trouw Oecumenische toekomst voor kerkmuziek In een schamele hut VAN DA A VOORBUGANC DINSDAG 24 JUNI 1980 KERK TROUW/KWARTET 2 door Franz Straatman UTRECHT ..Met water uit de harde steen. Het is vol wond'ren om u heen." In de hoge voorhal van een laat- achttiende eeuws herenhuis aan de Plompetorengracht 3, zweeft dat ge zang mij tegemoet. Op de pui naast de voordeur met koperen trekbel, hangt de verklaring van dit hemels gerucht: Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Wie de kamer van directeur Louis Kuipers (er hangt een sfeer die het midden houdt tussen een eerbiedwaardig notariskantoor en een roomse pastoorskamer) binnenstapt, ziet op de grond tegen de schouw een ander, even groot bord: Nederlands Instituut voor Katho lieke Kerkmuziek. Afgeschroefd per 1 augus tus 1979. Een wonder? Want dit hoog aange schreven, vroeger exclusief katholieke insti tuut is al een Jaar lang oecumenisch, alge meen geworden. Vahdaag zullen de deelnemende kerken die stap bekrachtigen in een officiële en feestelij ke presentatie. Onder het toeziend oog van de minister van onderwijs, de heer Pais. zul len de hoogste autoriteiten van de roomskat- holieke kerkprovincie, de Nederlandse her vormde kerk. de gereformeerde kerken in Nederland en de evangelisch/lutherse kerk hun verantwoordelijkheid bevestigen voor de vorming van gedegen kerkmusici. De 35 stu denten en 17 docenten zullen op hun beurt met zang en spel de hoogwaardige, eminente en excellente gezagsdragers laten horen dat wonderen de wereld nog niet uit zijn. Want eendrachtig zingen reformatorische en kat holieke kelen gregoriaans en geneefs. Directeur Kuipers: „Wie zich bij dit instituut aanmeldt, wordt volledig onderwezen zowel in de katholieke als protestantse kerkmu-, ziek. In het uitgebreide studieprogramma wordt bovendien uitvoerig en diepgaand aan dacht besteed aan zaken als liturgie en cate-' chese, zodat we na ongeveer zes jaar een kerkmusicus afleveren die inzetbaar is in alle kerken. Katholieken zullen goed kunnen functioneren in reformatorische kerken en omgekeerd. Natuurlijk zal iedere student in de laatste opleidingsjaren een specialisme kiezen, afhankelijk van zijn belangstelling of van de plaats waar hij (of zij, er studeren ook vrouwen) in de toekomst wil werken. Maar de basis is allround." Proces van jaren Had de school op katholieke basis geen toe komst meer? Zijn daarom de deuren voor alle gezindten opengezet tot behoud van dit voor Nederland unieke instituut, gesticht in 1925 en tot 1968 zonder subsldie.op de been gehou den met de dubbeltjes en kwartjes uit de r.k. parochies? Directeur Kuipers, katholiek priester („van maandagmorgen half negen tot vrijdagavond zes uur ben ik directeur van de school, en in het weekeinde pastor in een kerk in Breda"), elf jaar aan het instituut werkzaam, ontkent dat. „Zelfs in de grootste bloeitijd, de periode van het zgn. rijke roomse leven, heeft de school nooit meer dan 26 leerlingen geteld. Wij heb ben niet zoveel studenten nodig: om goed te kunnen functioneren maximaal vijftig. De openstelling is een gevolg van besprekingen over het muziekonderwijs in Nederland zoals dat jaren geleden door het ministerie van onderwijs op gang is gebracht. In een rapport is toen de wens geuit de kerkmuziek in een apart instituut onder te brengen. En omdat de katholieken zo'n opleidingsschool al had den. lag het voor de hand het katholieke instituut om te bouwen tot een oecumenische instelling. Daar zijn we nu een jaar mee beziggeweest dat wordt een proces van jaren. Langzamerhand doen nieuwe docenten van verschillende richtingen hun intrede. Het was vanwege de rechtspositie-regeling onmoge lijk om te zeggen: Iedereen ontslagen, wij starten blanco. Als eerste is Elly Kooiman benoemd voor protestantse orgelbegeleiding. Nu volgen ds Uytenbogaard in 't Utrecht voor liturgie en catechese en prof. Honderd uit Groningen voor hymnologie (ontwikkeling van het kerklied). Aardse brood Zonder dat de naam het zegt, is er sprake van een conservatorium met opleidingen voor orgel, piano, klavecimbel en zang. Want be halve het nieuwe, door het rijk erkende diplo ma kerkmusicus, leidt de kerkmuziekschool ook op voor het vakdiploma muziekonder wijs. Afgezien van het feit dat de kerken leeglopen en de toekomst voor can tores en organisten penibel is hebben kerkmusici ook vroeger niet alleen van Gods brood kunnen leven. Het aardse brood moet verdiend wor den aan instellingen als muziekscholen. Ver vallen met de oprichting van het nieuwe instituut de mogelijkheden om aan een ge woon conservatorium te worden opgeleid tot kerkmusicus, zoals nog steeds de gewoonte is in reformatorische kringen? „Die mogelijkheid blijft bestaan, maar men kan daar niet het nieuwe diploma kerkmu ziek behalen. Op de conservatoria is het een bijvak. Wij bieden een veel breder studiepak ket; wie echt de kerkmuziek in wil, moet naar Utrecht komen." De woorden van directeur Kuipers worden onafhankelijk bevestigd door een van de stu denten, Rob van Hilst, tijdens een praatje op de orgelbank van het drieklaviers Flentro- porgel (de trots van het instituut).Jk zit hier als een wonderbaarlijke kip, want ik ben de eerste protestant die dit instituut binnen stapte, toen het nog katholiek was." Directeur Louis Kuipers voor zijn trots, het drie klaviers Flentrop-orgel (26 stemmen) dat het instituut voor kerkmuziek zes jaar geleden aanschafte. In een andere ruimte staat nog een twee manuaiig studieorgel met negen registers (ook Flentrop), terwijl voor orgelstudies ook een Utrechtse kerk wordt gehuurd. „Een beetje per ongeluk, want de omvorming zou al zijn ingegaan met het studiejaar 78-79. Ik zat eerst op vóór-opleiding van het Utrechts Conservatorium, maar daar voelde ik me met mijn aspiraties ontheemd. Het was Domcantor Maarten Kooy die me wees op de mogelijkheden van de kerkmuziekschool. Nou, die schoen past met perfect. Hier heb je een geïntegreerde opleiding, wel erg zwaar, maar heel boeiend. Zoals ik hier in contact ben gekomen met het gregoriaans, dat is voor mij een ontdekkingsreis geworden. Het gek ke is dat de katholieke studenten meer moei te hebben met het gregoriaans dan de refor matoren. We hebben het zelfs moeten verde digen!". Geen splijtzwammen Heeft de kerkmusicus nog toekomst? En aan welk type heeft de kerk van de toekomst behoefte? De man of vrouw die doorkneed is in de klassieke polyfonie; die missen en mo tetten en doorwrocht orgelspel als hoogste en enige waarde ziet in de eredienst? Die zweert bij klassieke psalmberijmingen? Of heeft ook de plano een plaats in de opleiding, het electronisch orgel, de gitaar, het combo of het beat-koor waar Jongeren (maar vlak de oude ren ook niet uit) naar haken? En wat over de teksten die hedendaagse, meer maatschap pelijk dan devotie-gerichte dichters als Oos terhuls de gemeente of parochie in de zon dagse mond leggen. Als directeur Kuipers daarover al een mening heeft (over het electronisch orgel zeker, hij wijst het af; „onze studenten zullen weige ren") verbergt hij die achter de pedagogische stellingname dat zijn instituut alle mogelijk heden wil bieden om musici te vormen met oog voor traditie, tong voor smaak en oor voor vakmanschappelljkheid. „Ook de stu dent die een psalmbewerking maakt voor een koor met combo, wordt serieus beoordeeld op zijn vakmanschap. En ik kan u verzekeren dat zoiets een lust kan zijn om naar te luiste ren, dat ik mij er niet voor zou schamen om in zo'n dienst voor te gaan." Theologische problemen, verschillende kerk beelden of eigen kerkelijke achtergronden zullen in het oecumenisch instituut geen voe dingsbodem zijn voor splijtzwammen. Rob van Hilst, als hervormde, afkomstig uit een bonds-gemeente: „Dit instituut is zo heerlijk klein; je zit haast op eikaars lip, in eikaars kerk. Er is een voortdurend gesprek mogelijk. Het enige punt is dat ons instituut leeft bij de gratie van de kerken; die zijn historisch ge richt. De studenten vroegen als één man om bij de officiële presentatie een echte viering te houden van woord en tafel; avondmaal, eucharistie, hoe Je 't noemen wilt. Dat kon niet." Directeur Kuipers zegt dat hij noch de docen ten bezwaren hebben, maar dat het bestuur bij een officiële presentatie rekening moet worden gehouden met de kerkelijke stand punten. Van Hilst „Het blijft bij een geeds- dienst. Maar denk niet dat er hier niets ver- nleuwends gebeurt. In het verleden heeft iedereen zich zo tegen elkaar afgezet om herkenbaar te blijven. We zullen nu moeten leren om ons bij elkaar aan te passen zonder het eigene te laten verdwijnen." En Louis Kuipers: „Ik geloof er volkomen ln. Als ik in het nieuwe instituut geen toekomst zag, was ik hier morgen weg." Europa en de PLO Na de recente verklaringen van de Palestijnse bevrijdingsorgEmisatie over het uiteindelijke doel: de vernie tiging van de staat Israël die bescher ming biedt aan de overlevenden van Holocaust, is het onbegrijpelijk wat de ministers van het Verenigd Euro pa in Venetië hebben besloten. Onder onze ogen wordt een nieuw „Ausch witz" voorbereid en we hebben het dit keer kunnen weten. Mijn hoop is nog dat Nederland in verzet komt en zich opnieuw (na de Habsburgers, na Na poleon en Hitier) uit de Europese dictatuur weet te bevrijden: geen Eu- ropa-ja-nen maar Europa-niet-en. Bussum R. Strijker Deze rubriek uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. (met wie ik echt niet dweep) de vra gen van de heer Van Dis naar de prullemand verwijst. Én beide heren zou ik graag Psalm 146 ter willen aanbevelen. Schagen Henk Rodink Filistijnen Betutteling waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913*56 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekeningnr 2300 12 574 I Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) West blaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging^ tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200- 17Q30 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnerrientsprijzen: Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mmi-advertenties tel 020-936868 ol schriftelijk aan Mini-Adv. afdeling, pöstbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswi|zmgen uitsluitend schrlt- leh|k aan onze Amsterdamse adressen Dat was weer eens een prettig stukje om te lezen, het bericht over „Medi cijngebruik door bejaarden in onder zoek door de Landbouwhogeschool in Wageningen" (Trouw 16 juni). „Voor afgaand aan het onderzoek zijn ge sprekken gevoerd met huisartsen, medewerkers van apotheken en be jaardenverzorgsters." Waarom niet met bejaarden zelf? Zolang wij (lk reken mij, bijna 74 jaar, ook tot die groep) alleen maar bejaard zijn, maar nog helder van geest, begrijpen wij best wat de arts ons over het gebruik van ons voorgeschrevem medicijnen zegt. Als het ons „ontbreekt-aan in formatie over de werking van genees middelen en hun eventuele bijwer kingen" is dat geen fout van ons maar van de arts en/of apotheker. Ik proef hier weer eens de arrogantie van de nog-niet-bej aarden, die ons wel even zullen zeggen wat we nog wel of niet meer begrijpen kunnen. Ik woon ge lukkig nog zelfstandig, maar bij be zoeken aan familieleden of vrienden in een bejaardenhuls erger ik me steeds weer als de nog goed bij de tijd zijnde bewoners hun medicijnen niet zelf op hun kamer onder elgembeheer mogen hebben. Ik vind dat een verne derende betutteling. Je bent dan al leen maar deel van een groep (de bejaarden). Een eigen persoonlijk heid mag je er dan blijkbaar niet -meer op na houden. Volgens mij is het betreffende onderzoek zinloos en cursussen en voorlichtingsavonden voor bejaarden lijken mij dan ook totaal overbodig. Schiedam IJ. Frijling-Steenstra De vraag lezen we in Trouw van de 20ste juni: „Wie aijn dat, de Palestij- nen?" Mensen, die een soort thuis- recht hebben in het land, dat men wel aanduidde met Palestina? Zou het ter vereenvoudiging kunnen dienen om te gaan spreken van de Filistijnen (denkend aan de Gaza-strook)? Dan herleeft ook in deze zin de geschie denis. mADVERTVmr Een onderwijzer: „U kunt nooit helemaal begrijpen wat zulk een Nieuwe Testament voor ons in Brazilië betekent, omdat u leeft in een land van overvloed. Dit is de eerste keer dat ik een boek heb voor iadere leerling van mijn klas. 's Morgens worden deze NT gebruikt voor Bijbelles, 's middags opnieuw voor leesles. Aan hel einde, van de week mogen ze het meenemen naar huis Vaak wordt dan in een armoedige hut door een kind uit de Bijbel gelezen, terwijl velen toeluisteren". Nog 11.000 schootkinderen hebben geen NT 2.63)'. Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Veip met verm. NTBr. ds. A. van der Kooi j Stelling Stomverbaasd was ik toen ik las dat de heer Van Dis en de SGP kapitein Stelling aanviel omdat die het waag de over militaire zaken een andere mening te hebben dan de heer Van Dis zelf. En dat minister Scholten (Defensie) hem daarvoor moet straf fen met disciplinaire maatregelen. Waar blijven we, als we, ook als mili tair, ons uit christelijke en ethische overwegingen niet tegen het gebnük van kernwapens mogen verzetten? Het valt the vooral tegen van een man die nooit nalaat bij zijn redevoerin gen in de Kamer zijn christelijke visie naar voren te brengen. Ik ben tegen alle wapengebrulk, zelfs tegen de Navo, en ik vind dat al die miljarden die daarvoor Jaarlijks worden uitge geven voor heel wat betere doelein den kunnen worden aangewend. Ik hoop dan ook dat de heer Scholten Woerden Paspoort Een week geleden trof lk in de krant een bericht aan van het ANP over een nieuw paspoort. De nadruk werd in het artikel gelegd op het wegnemen van de mogelijkheid tot vervalsing. Waar niet op werd gewezen, is het gemakkelijker en vollediger registre ren van Nederlanders, die over de grens willen. Waren eerst bij de Ne derlandse kant van de Nederlands- Duitse grens slechts twee computers voor persoonsregistratie (Heerlen en Bergh, autobaan met Schiphol als derde, nu worden overal computers geïnstalleerd om persoonsbewijzen op de band te zetten. Elke Duitse post heeft al zo'n computer. Bij ons ln Nederland gebeurt alles tien Jaar la ter. Walke-talkie, gesprekken met computerpunten, tanks met speciale terreureenheden, slapenderwijs wordt hier Ingevoerd, wat ln Duits land gewoon is. Van de zijde van het ministerie wordt ons voorgehouden, dat een computerafleesbaar paspoort onder andere in Zweden al werkt. Maar Zweden kent al het persoons nummer, dat op alle papieren ge bruikt moet worden. Al bij al reden om bij een paspoortaanvraag geen computergedeelte erbij te nemen en te weigeren. Amstelveen F. J. Colon Pensioenfondsen Twee berichten trekken de aandacht: Ondernemingen trekken medewer kers uit het buitenland aan, onder meer vanwege huisvestingsmoeilijk heden én de Verzekeringskamer wijst Investering door pensioenfondsen in de sociale woningbouw af, op grond van te lage rendement in vergelijking met de huidige rentestand op de ka pitaalmarkt. Men kan van mening verschillen of het tot de taak van pensioenfondsen behoort een aan deel bij te dragen tot leniging van de woningnood. Hun primaire taak Is de ingegane en toegezegde pensioenen veilig te stellen. Is dat het geval en worden de pensioenen overeenkom stig de reglementen toegekend en uit gekeerd, dan hebben de fondsen naar men zou denken aan hun verplichtin gen voldaan. Voortzetting van de pensioenopbouw en premiebetaling zijn echter innig verweven met de rentabiliteit van de bedrijven en de omvang van de werkgelegenheid. Het is van deze gezichtshoek uit dat de vraag gerechtvaardigd is of er op deze fondsen niet de. althans morele, ver plichting rust bij hun beleggingen, waar mogelijk, mede het aspect van de werkgelegenheid in aanmerking te nemen, ook al zou zulks een aan vaardbaar renteoffer vergen. In de praktijk gebeurt dit in sommige ge vallen al bij het financieren van eigen wonlngbezit van deelnemers tegen een rente beneden het marktpeil. Een verruiming van het blikveld in deze zou de mobiliteit van de arbeid en indirect alle deelnemers aan de fond sen ten goede kunnen komen. Het valt moeilijk te aanvaarden of zelfs maar aan te nemen dat de toezicht houdende verzekeringskamer be zwaar zou hebben tegen financiering van de sociale woningbouw, louter op grond van een in aanleg geringer ren dement dan elders of op andere wijze zou zijn te maken. Waarom zou. met inachtneming van voldoende sprei ding, wèl belegging in vaak lager ren derende buitenlandse aandelen of in buitenlands onroerend goed worden getolereerd met alle risico's daaraan verbonden en niet die in sociale wo ningbouw. Als de Verzekeringkamer zich zou gaan hezighouden met de hoogte van de extra baten en zich daardoor zou plaatsen op de stoel van de belegger, dan zou zij naar mijn mening haar opdracht te buiten gaan. En in het onderhavige geval bovendien nog blijk geven van een beperkte visie. Venlo M. F. van Bommel Van een medewerker. PATTAYA (Thailand) Opmerkelijk is de grote inbreng van sprekers uit de derde wereld op de consultatie voor wereldevangelisatie, die van 16-27 uuni Pattaya, Thailand wordt gehou den en waar „evangelical" afgevaardigden uit 87 landen aan deelnemen. Erg vreemd is dit niet, wanneer we op de snelle opkomst van de z.g. derde wereldzending letten. Alleen al iri Japan zijn er ln de laatste jaren 32 nationale zendingsorganisaties ontstaan, in India 12, ter wijl ln Brazilië 400 eigen zendingsarbeiders in gebieden met andere taal en cultuur werken. Afrika stuurt zendingsarbeiders naar Europa en Noerd-Amerika. Het totaal van eigen zen dingsarbeiders in de derde wereld wordt op het ogenblik op 20.000 geschat en dat terwijl de kerken in het westen veel van hun zendingsvi sie hebben verloren. De Ghanees Gottfried Osei Mens ah, secretaris van de Lausanne-commlssie, die deze consul tatie voor wereldevangelisatie organiseert, constateerde dat deze inzinking met betrek king tot de inzet voor de zending in het westen waarschijnlijk over het dieptepunt heen is Sinds de wereldevangelisatie-conferentie in Lausanne in 1974 is er zowel in Oost- als West- Duitsland, in Engeland, Nederland en vele andere landen, meestal ln het kader van de evangelische allianties of de Lausanne-com- missie, een brede vorm van samenwerking op gang gekomen. We mogen zending en evangeli satie, aldus Osei Mensah, niet zien als ons werk. Zending en evangelisatie is voor alles een beweging van God, van zijn Woord en Geest. Waarschuwing Saphir Athyal uit India waarschuwde de chris- tenen in het westen zich niet door de oosterse religies op sleeptouw te laten nemen. Terwijl de kerk in het oosten negatief beinvloed is door het materialisme uit het westen, moeten de westerse kerken niet de tekortkomingen van het oosten overnemen door als de hindoes in een onpersoonlijke god te gaan geloven. De moderne westerse theologie o.a. die van Bult- mann draagt hier reeds sporen van. Men komt hierdoor gemakkelijk terecht in allerlei vor men van mysticisme, pantheïsme en horizon talisme, zoals in yoga en t.m. Paulus in zijn bekende toespraak in Athene benadrukt, dat God een persoon is, Hij is een en transcendent d.w.z. Hij gaat de menselijke werkelijkheid te boven. Niettemin is de wereld en de geschiede nis het terrein van Gods handelen. Hij laat zich met de mensen in, roept hen tot verantwoor ding. In verband hiermee was ook de bijdrage van de Chinees Lien Hwa Chow uit Taiwan erg opval lend. Hij sprak over het karakter van het koninkrijk van God. Reeds in Jezus' dagen probeerde men van Hem een economisch red der en politieke messias te maken. Jezus heeft deze verzoeking afgewezen. Hij ging de weg van het kruis om de mens door geloof en bekering ln zijn totaliteit te redden en een nieuw leven te geven. Het materialisme alleen kan geen oplossing bieden, aldus Lien Hwa Chow. Melbourne Een gesprek over de recente zendingsconferen tie in Melbourne waar bovengenoemde onder werpen ook uitvoerig aan de orde kwamen, kon uiteraard niet achterwege blijven. Verschillen de tientallen evangelicals waren in Melbourne geweest. Velen waren diep onder de indruk van de aandacht die Melbourne gegeven heeft aan het grote probleem van de honger, armoede en onderdrukking in de wereld. Behalve het the ma van Pattaya: „Hoe zullen zij horen?" moet ook de vraag „Horen wij de schreeuw van de hongerige, onderdrukte en lijdende mens?" de evangelicals zeer ter harte gaan. De vraag die Pattaya echter aan Melbourne wil stellen is. of de bijbelse noodzaak om op te komen voor de armen en onderdrukten voor de wereldraad een rechtvaardiging kan beteke nen om het hart van het evangelie: het cen trum van de christologie en eschatologie, Christus' verzoenend sterven, zijn opstanding en wederkomst en de opdracht tot zending onder alle volken in Melbourne niet aan de orde te stellen. De crisis in de wereldraad van kerken is in wezen een crisis van de vertolking van het evangelie in deze tijd, aldus dr Bruce Nicholls, secretaris van de theologische commissie van de World Evangelical Fellowship. Deze crisis ontstaat wanneer de situatie waarin we leven, de verklaring van de bijbel gaat bepalen, zodat Melbourne gemakkelijk kon vervallen in een louter materialistische exegese van het evan gelie voor de armen. De consultatie voor wereldevangelisatie te Pattaya deed dan ook een klemmende oproep aan Emilio Castro, zendingssecretaris van de wereldraad van kerken, die als waarnemer in Pattaya aanwezig is. om de evangelisatie on der de 2,5 miljard niet-chriatenen ernstig te nemen. Wanneer immers de wereldraad zen ding ziet als de verantwoordelijkheid van de gemeente, moet hij tegelijk beseffen, dat in zeer veel delen van de wereld nog geen christe lijke gemeente aanwezig is. Daarom kan en mag de kerk niet met zending en evangelisatie stoppen. onze HA be van MACHT EN KRUIS ,.Als iemand achter mij aan wil komen, die moet zichzelf verloochenen en zijn kruis opnilgn iedere dag, en mij volgen" (LukjL vers 23) WcC' lidd In de politiek gaat het om mach je wat bereiken, door goede wet maken, dan moet er macht zijn democratie wordt die macht gi door een meerderheid van s Zulke gedachten vormen een moeilijkheid in de confrontatie! ,Th dit woord van Jezus over het kr: achter Hem aan. Dat is de 1 moeilijkheid van de christen Ln< politiek. Hij moet onderscheidec Uc tussen zaken waar het op aan kc en zaken die er minder toe doen gerechtigheid die de naaste ruin geeft om te leven zal daarbij een l!- richtsnoer kunnen zijn. Het gevi O] dat de christen in de politiek bl] macht het kruis vergeet. Hij laat J wensen van mensen prevaleren. IQ zelf ook zo'n mens die er moeite^ heeft om zichzelf te verloochene 1 gaat grote compromissen slultei de macht te houden. Hij wordt g „Realpolitiker" die allerlei dingeST niet meer haalbaar vindt. Andert80 onJ zaken gaan hem beheersen: het erDJ behoud van de welvaart, met mw wü s: mensen delen betekent minder al krijgen, als de ander dreigt mexk «n l wij ook dreigen. Zijn we niet alia B kof verschrikkellj k bang voor het kn n Ant waarvan Jezus spreekt? Het kruk gege gevolg van maatregelen die eigr^~ wel zouden moeten genomen vt om mensen te laten leven, om verdrukten recht te doen, maan dan in het eigen vlees gaan snij^ Ook hier is geen woord zo kriti dat van Jezus. Beroepingswerk de Idorf NED. HERV. KERK Beroepen te Klundert: A. Boert Wezep; te Blauwkapel-Groeneki ntTV H. Oosten te Wouterswoude; te wijk: H. F. Klok te Melissant; tl rf. rlnrhxm rtn»? 1- .T P won .QontJ*"^ Alle: J' We« rinchem (toez.): J. P. van Santt Oudshoorn-Ridderveld (bulte wijkgem.). Aangenomen naar Kralingen: i. w pershoek te EPE (buiten wijkgem.). Bedankt voor Rijnsburg (t Hakkenberg te Lopikerkapel; Giessendam-Nederhardinxveld: Verboom te Waddinxveen; Kootwijk: J. H C. Olie te Lins. voor Bergambacht: C. v. d. Rotterdam-Zuid. GEREF. KERKEN Beroepen te Beverwijk-Velsenj Dondorp te Een (Dr.). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Den Bosch (mis re dienst in Suriname): J. P. Wal te Surhuisterveen-Opende NED. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Lelystad infl menwerking met de chr. geref.fcf G. Roukema te Katwijk. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Warmerveer en te Ej meioord: H. B. Hoogendoorn, k t w tok te Veenendaal. Bedankt voor Enschede-West; Jonkman te Almelo; voor Utrecfvan Noord: J Westerink te Urk. GEREF. GEMEENTEN M Beroepen te Rotterdam-West: Hakkenberg te Lisse; te St.-Ai land' M. Mondria te Waardenburg Hellevoetsluis, Wolphaartsdijk combinatie met Nieuwdorp, H lem, Zwolle, Borssele, Poortvliet, Dien Helder, Hoogeveen. Melissant, K wijk. Tricht-Geldermalsen, Raierb burg (ZA): J. J. Tanis, kand. te So melsdijk. Bedankt voor Meeuwen: G Mou»|ek Tholen. Dr. G. Huls De predikant-directeur van het 1 landziekenhuis te Gouda, dr. G. 1 is gisternacht onverwacht overled Hij is 63 jaar geworden. Dr. Huls: volgende week zijn veertigjarig ai tsjubileum als hervormd predik: hebben gevierd. Hij stond eerst Langer- en Korteraar en vanaf lf Gouda. Daar werd hij ln 1962 kant-directeur van het Dlacont ziekenhuis, dat later met het Vi Itersonziekenhuis fuseerde tot landziekenhuis. Ook was hij teur van het verpleeghuis Cal" Het proefschrift, waarop hij in 1951! Utrecht de doctorstitel verwierf, dienst der vrouw in de kerk", hi een belangrijke bijdrage geleverd: de toelating van de vrouw tot ambten in de hervormde kerk. bijzonderheid was, dat dit pi schrift aan koningin Juliana was gedragen. Conferenties Gezin: te gek? Voor gezinnen od jonge kinderen, uitwisseling van t varingen, 14-19 juli, Den Alerdinct Laag Zuthem (tel. 05290-541). Opvoeden in je eentje, voor ouder-gezinnen, 14-19 juli, De Drie burg. Driebergen (tel. 03438-31$ (herhaling: 4-9 augustus). Alternatieven woon- en leefvor men, voor een-ouder-gezinnen, 14*1' juli. Ons Erf, Berg en Dal (tel. 088$ 1744) Als je alleen staat en moedei bent.voor ongehuwde moeders W gescheiden vrouwen met kinderen 12 jaar, 19-26 Juli, De Essenburp Harderwijk (tal. 03413-1841).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2