'opfront scoort goed >0P OP DE PLAAT Weekendpuzzel *jt s O 11 1 1 o I fl 0 s H Q E cö fl 0 H 0 K) N fl r\ X -1. i\ De (nare) vork Zwitsers goed kwaad Chaos op het schaakbord RDAG 1 JUNI 1980 TROUW/KWARTET 21 VARIA 0r Willem-Jan Martin >s- e I popfront levert van- ag de dag geen slechte ■statie. Moesten wij ons ken achtereen behelpen ■t anderhalve leuke plaat zou men bijna hebben jacht, dat van over- 5 ws idswege met het instel- van de zomertijd per 1 a ril jongstleden tevens de tatu iditionele komkommer- was verordonneerd, ie week is het afgelopen de doelpuntloze gellj- spelen en is het tenmin- r«4 drie keer raak. slej iscoord wordt er door Bham Parker The Ru- our, Southside Johnny ie Asbury Jukes en Ry loder. terwijl daarnaast debuterend fenomeen ommy Tutone voldoende naliteit in huis lijkt te ebben om zich eerdaags air een plaats In de basi- e-^opstelling te spelen. idal n Viüweg het mooiste doelpunt tc-'.*oor rekening van Graham de schrale middenvoor Britse „rythm and blues", bij zijn oude werkgever, de maar dappere firma Stiff lings, zet Parker in de ge- ite van „The Up Escalator" SEEZ 23) een elpee neer, die j| gemiddeld toch al zeer hoge reau van zijn (Parkers) muzika- ictiviteiten nog lijkt te overtref- I, Met de als steeds uitermate ndige assistentie van de vier in sterke Rumour en de „pianis te" steun van veteraan Nicky ipkins gaat men in een fiks tem- van start om pas gas terug te nen als met „The Beating of other Heart" het einde van de it is bereikt. at, A, Rebben er dan een dik half uur sverende. zeer doorleefd uitge- Hde, nog meer dan anders „roc Graham Parker mooiste doelpunt kende" „rythm and blues" opzit ten, waaraan voor het eerst de blazers ontbreken. Het maakt de muziek er, zoals duidelijk zal zijn, niet slechter op, eerder meer door zichtig. De accenten worden nu aangebracht door lead-gitarist Brinsley Schwarz en eerder ge noemde Nicky Hopkins en deze heren kwijten zich binnen het door Parker uitgestippelde tac tisch concept (Graham schreef wederom alle stukken) zo uitste kend van hun taak, dat over de hele linie een bijzonder spranke lend geluidsbeeld kan worden ge noteerd. Vooral Hopkins speelt hier een wereldpartij, hierbij met bekeken en zorgvuldig gedoseerde loopjes elk nummer nog iets meer kwali teit meegevend dan deze van zich zelf reeds bezaten. Dit gevoegd bij het pittige tempo en de als altijd verzengende voordracht van Gra ham Parker zelf en de conclusie is onontkoombaar: „The Up Escala tor" dient onverwijld te worden opgenomen in het muziekonder- richt aan lagere en middelbare scholieren. Rustiger In een vergelijkbaar Idioom, zij het van de Amerikaanse kant be keken en voor de gelegenheid ook een stuk rustiger, opereren (Southside) Johnny Lyon en de acht man tellende Asbury Jukes. „Love Is A Sacrifice" (Mercury Stereo 9111 081) is een tweede el pee voor de nieuwe baas Mercury en het derde resultaat van een aanpak, waarbij huisschrijver „Miami" Steve Van Zandt werd ingeruild voor een koersen op ei gen kracht in casu de compositori sche talenten van gitarist Billy Rush en Southside Johnny zelf Anders dan op de directe voorgan ger, „The Jukes", pakt de koers wijziging hier weer eens goed uit. Rush heeft een aantal sterke stuk ken in huis (die overigens wat on gelijk over de elpee zijn verdeeld) en bij de uitvoering is veel moeite gedaan om elkaar niet voor de voeten te lopen (welk gevaar niet gering is, wanneer in zo'n groot gezelschap ieder toch een beetje aan zijn trekken moet komen). Wederom is een goed evenwicht gevonden tussen de beheerst ope rerende blazerssectie en de nu en dan splijtende „passes" van ge noemde gitarist Billy Rush. Met dit geluid moet deze band zich een ruimere aanhang kunnen verwer ven, al zal men er daarbij goed aan doen het tempo van zijn „ballads" iets op te vijzelen. Want zo hier en daar gaat het allemaal wel héél traag. Derde treffer: De derde treffer wordt In het net gelepeld door Ry Cooder, zulks via de aanmaak van een hoeveelheid muziek bij de film „The Long Ri ders". welke handelt over de firma James Younger, een verzameling bandieten die een dikke eeuw ge leden het Amerikaanse midden westen onveilig maakte. Nu heb ik het meestal niet zo erg op „sound tracks" (want dóórover gaat het hier, dat had u natuurlijk al begre pen), dit vanwege het feit dat dit soort produkties in de regel nau welijks als zelfstandig werkstuk doch slechts in combinatie met (het zien van) de betreffende film kan functioneren en ook alleen dan eventueel meer of minder ge nietbaar is. Los van de film blijft men zitten met een veelal gefrag menteerd geheel, dat er ook niet leuker op wordt als men die film zelf toevallig wél heeft gezien. Iets van deze bezwaren kleeft ook aan Cooders „soundtrack" (War ner Bros. WB 826), die met name op de tweede plaatzijde waar eni ge sfeer getekend moet worden en ook nog eens acteur komt interve niëren met een praatje over zijn grootvader een nu en dan nogal verbrokkelde en onbestemde in druk achterlaat. Daartussendoor echter bevat de plaat voldoende stukken die op eigen benen kun nen staan, weer zeer „archiva- risch" aandoende nummers die Cooder ook op „zijn eigen" elpees had kunnen zetten (hetgeen deels ook is gebeurd: hoewel iets au thentieker uitgevoerd, vindt men „Rally Round The Flag" ook te rug op „Boomer's Story", Cooders derde langspeler). Normaal: Tenminste de gehele eerste plaat kant en een deel van de tweede laat zich zo beluisteren als een „normale" elpee. Misschien niet Cooders beste, zeker ook omdat hij nogal eens gebruik maakt van eerder gedane ontdekkingen en men aldus hier en daar op beken de Cooderriedels stuit. Maar even min zijn slechtste en juist een re delijke staalkaart van 's mans kennis en kunde op het uitgebrei de gebied van de Amerikaanse volksmuziek. Daarmee blijft nog maar een mini male ruimte over voor aandacht voor de in de aanhef genoemde Tommy Tutone, niet één, maar wel vier Jongeheren, die op een gelijknamige debuutelpee (CBS 84338) blijk geven van een gevoel voor pittige, scherp gesneden pop muziek. Gaat u zelf even luisteren. Dan vermelden wij intussen nog de komst van Gruppo Sportivo („Copy Copy"), Andy Fairweather Low („Megashebang"), Chaka Khan („Naughty"), Helen Schnei der („Crazy Lady"), Jimmy Cliff („I'm The Living"). John Stewart („Dream Babies Go Hollywood"), Benny Mardones („Never Run Ne ver Hide"), Johnny Winter („John ny Winter Story") en A1 di Meola („Splendide Hotel"). Horizontaal. 1. bijna loodrecht, 5. lan ge nekharen van dieren, 9 huisgoden, 13. aardig, 15. wijnsoort, 16. ongel, 17. waterstand. 19. grappenmaker, 21. honingdrank, 22. muzieknoot, 23. zwemvogel, 25. muziekinstrument, 28. stok, 29. werktuig, 31. gevangenis, 32. een weinig, 33. roofvogel, 34. in wendig orgaan, 36. wijnglas, 38. part, 40. uniek, 42. snljwerktuig, 43. vogel- verblijf, 45. rund, 47. voedsel, 49. schoorsteenzwart, 50. muzieknoot, 51. wending, 52. handel, 53. aanloop, 54. voegwoord, 55. opgeld. 57. bijbels fi guur. 59. muzieknoot, 60. boe re rij, 61. meisjesnaam. 63. Spaanse rode wijn. 65. Turkse tarwe, 66. vermoeid, 68. tweetal, 70. tijding, 71. watering, 72. tijdperk, 74. achten, 76. meisjesnaam, 77. vermaan, 80. een zekere, 81. mu zieknoot, 82. eetlust, 83. welgevormd, 85. als volgt (afk.), 86. waterbekken, 87 bar, 89. sierplant, 91. prik, 92. in ham, 93. plaats in N.Br. Verticaal. 1. ruitvormige mineralen, 2. oude lengtemaat, 3. boom, 4. gril, 6. spil, 7. Romeins keizer, 8. maanstand, 9. bergplaats, 10. Engels bier, 11. rode kruis (afk.), 12. koord, 14. uitgebraden stukje vet, 16. kraam, 18. voornemen, 20. lipharen, 21. insekt, 22. mikpunt, 24. gewricht, 26. menigte, 27. water plant, 28. oevergewas. 30. geslacht, 33. sterrenbeeld, 35. tocht, 37. zangwijs, 38. rivier in Engeland. 39. soort ha mer, 41. begaafdheid, 43. vlijtig, 44. viskorf, 46. vreemde munt, 48. nieuw, 49. meisjesnaam, 50. tussenzetsel, 56. verstandig (Barg 58. vordering, 60. meisjesnaam, 61. lof, 62. plaats aan de Rode Zee, 64. zwakke, 65. kaasworm, 66. kenteken, 67. Jongensnaam, 69. rivier in Siberië, 70. zeden, 71. ladder, 73. meisjesnaam, 75 mist, 77. gierig aard, 78. rivier in Zwitserland, 79. hoffeest, 82. internationale trein, 84. nachtgewaad, 86 familielid, 87 bij woord, 88. pers. voomaamw. 90. editie (afk.). Oplossing vorige puzzel Horizontaal. 1. kant, 5. pols, 9. roman, 14. aroom, 16 maté, 18. tele, 19. verlet, 21. keen, 22. TEE, 23. es, 24. keep, 26. en. 27. meer, 29. teren, 31. kier, 32. kam. 34. neg, 35. eren. 37. kegel. 39. monter, 41. te, 42. ara, 43. aai, 45. Est, 46. Pan, 47. as, 48. ergens, 50. agent, 52. aria, 53. ets, 55. ark, 56, aloë, 57. speer. 60. bars, 61. de, 62. lier, 64. ka, 65. are, 66. mare, 68. nietig, 70. Adda, 72. mier, 74. Seine, 75. leest, 76. emoe, 77. knal. Verticaal. 1. kavel, 2. Ares, 3. nor, 4. tolk, 6. om, 7. lak, 8. steen. 10. Ot, 11. meteen, 12. aleer, 13. Neer, 15. meet. 17. een, 20. teen, 25. premie, 27. mier, 28. naga, 30. ego, 31. Kreta, 32. kers, 33. me, 35. ets, 36. tent. 37. kaal, 38. larie, 40. nestel, 41. tank, 44. aga, 46. perk, 48. Eros, 49. nep, 51. ga, 52. airede, 54. sein, 56. aarde, 57 serie, 58. reis, 59. nagel, 60. baal, 61. dam, 63 reek, 64. kina, 67. Eem, 69, tin, 71. as, 73. r.o. Oplossing t/m wo. a s. per briefkaart zenden aan: Dagblad Trouw/Kwar tet, Postbus 859, Amsterdam. Links boven vermelden: Weekendpuzzel. Prijswinnaars: De boekenbonnen gaan naar C. C. van den Bos, Pr. Jullanastraat 38. Noord wijk; mevrouw P. Frederiks- Strijker, Het Vledder 7, Meppel; me vrouw G. Bennink-Drenth, Lijster straat 34, Dedemsvaart. o K V 1 co 1 X O c •8 In deze rubriek worden studies en problemen over het algemeen nog al stiefmoederlijk bedeeld en daarom deze keer een kleine ver handeling over de vork. Bij een vork valt een stuk tegelijkertijd twee of meer vijandelijke stukken aan. Studiecomponisten en pro- blemisten spreken daarom van dominantie Een vork doet ons in de eerste plaats denken aan het paard, dat met zijn eigenaardige geometrische gang stukken kan bedreigen die onregelmatig ver van elkaar staan, maar in feite kunnen ook dames en lopers vork jes geven. De Engelsen spreken zelfs van een vork in de situatie, waarin zwart bijvoorbeeld een ko ning op e5 en een dame op e8 heeft, terwijl wit Telt kan spelen. Een beroemd geval van een dame vorkje is het mat in drie van de Amerikaan W. A. Shinkman, dat een kleine opwinding onder pro- blemisten veroorzaakte toen het in 1885 in de Detroit Free Press werd gepubliceerd. Diagram I Als wit met zijn dame de twee torens tegelijkertijd kan aanval len, kan hij mat langs de a-lljn of de achtste rij geven. Merkwaardig genoeg moet hij, om dat te berei ken, eerst zwart met een tempozet in dwang brengen. De sleutelzet is daarom 1. Kh2-hl!Wat zwart nu ook met zijn toren speelt, steeds kan wit met zijn dame (op een steeds ander veld) een van die torens aanvallen. Het vervolg van de oplossing wordt zichtbaar in het volgende complex: a) 1 Ta6 2. De2! en mat op de volgende zet. b) 1Ta5 2. De4 cl.... Ta2x 2. Df7 d) 1. Td8 of Tg8 2. Dd5 e) 1Tf8 2. Df5 f) 1Th8 2. Db3 g) 1. h4 2. Dh5 en steeds geldt: wat zwart ook doet op de tweede zet. het is een onpareerbaar mat» Zeer beroemd, zeker in de Sowjet- Unie, is ook de studie van de ge broeders Platow. Je kunt geen Russisch schaaktijdschrift op slaan, of het staat er weer in, met de toevoeging dat kameraad Le nin het zo mooi had gevonden dat hij bij het aanschouwen van de studie bijkans flauw was gevallen. Gezegd moet worden dat Lenin kennelijk een zeer goede smaak had, want de vondst van de ge broeders Platow is inderdaad een indrukwekkend bouwwerk. Diagram II De oplossing: 1. Le7-f6 d5-d4 (Lijkt goed voor remise, want na: 2. Pf3 alD 3. Ld4xt Dd4x 4. Pd4x Kd4x 5. Kf4 Kd5 6. Kf5 gaat zwart weliswaar h7 verliezen, maar met de zwarte koning op f7 is het als nog remise. Wit heeft echter nog een mogelijkheid.) 2. Pgl-12 a2- alD 3. Pe2-cl (Een schitterende vondst. 3. Ld4xf leidt tot reeds boven gegeven variant, terwijl 3. Del x wordt gevolgd door 4. Lg5t met winst. Zwart moet nu in ieder geval iets doen tegen het dreigende mat op g5. Dat gaat maar op één manier.) 3.Dal-a5 (Met 3. h6 kon het veld g5 ook bestreken worden, maar dat hielp niet veel wegens 4. Lf4) 4. Lf6x d4 Zie hier, de dominantie van het paard. Wat zwart ook doet, er volgt een vorkje met dameverlies. Tenslotte een studie van A. S. GoerwitsJ, waarin de overheersing van het paard bijna absolute vor men aanneemt. De studie dateert uit 1936 en de opdracht is: wit maakt remise. Diagram III Met een toren achter lijken de perspectieven voor wit gering, maar er is een uitweg. 1. e6-e7t Pe8 xe7 (Op 1Kc7 volgt 2. Pf6 Te7x 3. Pd5+ - het eerste belang rijke vorkje.) 2. Pg8xe7 Pf3-h2+! (Na 2.Pe5t 3. Kf5 Te7 x 4. a7 is het snel remise.) 3. Kg4-g3 (Nu faalt 3. Kh3 op 3Th8t 4. Kg2 Ke7x 5. a7 Pg4) 3Ph2-flt 4. Kg3-g2 (Vooral niet. 4. Kf2 Tf8t) 4. Pfl-e3+ 5. Kg2-f3 Te8xe7 (Eindelijk heeft zwart Pe7 kunnen nemen terwijl zijn eigen paard ge dekt staat, maar nu volgt een ver bluffende variant van de positio nele remise.) 6. a6-a7 Te7 x a7 (Wits vorige zet lijkt een vergis sing, omdat op 7. Ke3x Ta3 met stukwinst volgt.) 7. Pb3-d4 Zwart heeft een toren meer, maar het is remise, vanwege een „eeu wig achtervolgend vorkje". Na 7. Ta3 8. Pb5 Tb3 9. Pd4 Tc3 10. Pb5 Tc5 11. Pd4! en zwart kan niet tegelijkertijd vorkjes op e6 of c6 ontlopen en Pe3 dekken. Een ui terst ingenieuze studie. Vandaag tijd om eens wat dieper in te gaan op twee partijen van mijzelf uit het Westeuropese zone- toernooi in Arta-Terme. Dat toer nooi is voor mij bijzonder teleur stellend afgelopen, maar alles heeft zijn goede en minder goede kanten, zodat je de teleurstelling snel genoeg weer meester bent en je partijen nog eens geamuseerd kunt bekijken. Allereerst aan dacht voor mijn partijtje tegen Cazemier. Daarbij moet men in gedachten houden, dat mijn te genstander zich eerst door Van der Wal had laten beschwindelen. daarna door Clerc in een mara thoneindspel de remise had ge mist en toen de volgende dag tot overmaat van ramp door een sim pele drie om drie naar dam van Jansen had verloren. Conclusie: Cazemier moet risico's nemen wil hij nog kans hebben op een retour tje Mali en dat is voor mij natuur lijk ideaal. Wit: Cazemier Zwart: Drost I. 32-28 17-22 2. 28x17 11x22 3. 34- 29 Een ongebruikelijke voortzet ting, maar we zullen toch weer in vertrouwde banen (voor mij dan!) terecht komen. 3. 6-11 4. 40-34 12-17 5. 45-40 8-12 6. 37-32 19-23 7. 41-37 14-19 8. 46-41 10-14 9. 32-28 23x32 10. 37x28 16-21. Doordat de Zwitser erg veel bedenktijd ge bruikte, rees bij mij het vermoe den, dat hij met de theorie aan gaande deze opening niet op de. hoogte is en dat zal ook wel duide lijk worden. II. 41-37 5-10 12. 38-32 11-16 13. 43- 38 3-8. Na 13. ...21-26 14. 29-23 18x29 15 34x23 ontstaat een stel ling die ik voor de WK in Arco aan een grondig onderzoek had onder worpen. terwijl nu een stelling op het bord is gekomen die als de normaalstelling van deze opening kan worden beschouwd. Gebrui kelijk zijn nu 14. 31-26, 28-23 of 49- 43. De zet die Cazemier kiest (na lang nadenken), bevestigt mijn vermoeden, want die is zonder meer slecht. 14. 48-43? 21-26 15. 29-23? Nu, met 48-43 gespeeld, is deze opstoot dodelijk, maar dan wel voor wit zelf, want het open veld 48 is het mikpunt van allerlei combinatieve mogelijkheden. 15. 18x29 16. 34x23 20-24 17. 40- 34 13-18. Zwart laat zich bewust in op de offervariant, gezien het waarschijnlijk snelle einde van de partij. Ook 15-20 zou hier onge twijfeld de volle winst opleveren. 18. 34-30 (wel gedwongen). 18x29 19. 30-25 8-13 20. 50-45. Na 44-40 zou 15-20 gevolgd zijn in verband met beschikbare tempi, wanneer de stand uitgespeeld zou worden 20. 7-11. Sterk in verband met de finesse die straks duidelijk zal worden. 21. 44-40 om nu op 15-20 met 40- 34x34 voort te zetten waarna zwart positioneel in grote proble men komt. Cazemier heeft zijn zaakjes ogenschijnlijk redelijk voor elkaar 21. 12-18!! Mijn tegenstander begon hier aanvankelijk te glimla chen, omdat hij dacht dat ik het hopeloze van de stelling inzag. Maar al snel bleek ook hem, dat na 22. 28-23 19x28 23. 32x21 16x27 de meerslagdreiging 27-32, 37x6 26x48 niet meer te pareren is. Juist door deze gemene finesse is het witte tegenspel wel tot mislukken gedoemd. 22. 39-34 18-23. Dreigt nu met 22- 27, zodat wit wel gedwongen wordt tot de zelfmoordcombinatie uit de partij want ook 31-27x27 kan niet door 34-30 met dam op 48. 23. 25-20 14x25 24. 32-27 23x21 25. 34x5 22-27 26. 31x22 17x48 27. 38-33 1-6 28. 33-29 24x33 29. 40-34 48x30 30. 35x24 9-14 31. 5x8 2x13 en met zijn vlag op vallen capituleerde de witspeler Nu nog mijn uiterst vermakelijk partijtje tegen de andere Helveet Jean Tschudin. Overigens was deze charmante verschijning na het incident in het duel Cazemier- Van der Wal zo geschokt door het fanatieke optreden van onze landgenoot, dat hij hem geen hand meer heeft willen geven en de spelers soms zat te vermaken met imitaties van Van der Wal, die hij dan vergeleek met een aapje. Of dat nu allemaal wel zo leuk was. wil ik in het midden laten, maar ik weet wel dat de Zwitserse dambond een officieel protest zal indienen bij de FMJD aangaande dit incident en zelfs van plan is als lid van deze organisatie te bedan ken, wanneer hun geen recht wordt gedaan. In zijn partij tegen Cazemier deed Van der Wal twee zetten achter elkaar en de arme Zwitser was hierdoor zo verbouwe reerd, dat hij niet eens protesteer de maar sloeg en verloor. De Belgi sche hoofdarbiter Raymond Pi- card stond er bij en keek er naar, maar zei achteraf dat hij niets mocht doen in zo'n geval en dat zal ook wel juist zijn. In hoeverre de Zwitsers dus recht hebben op genoegdoening, weet ik niet, en ik ben ook blij dat ik niet in dit soort geschillen recht hoef te spreken, want goed doe Je het toch nooit. Wit: Drost Zwart: Tschudin 1. 35-30 17-22 2. 30-25 20-24?. Men ziet. dat ik niet te veel gezegd heb, toen ik doelde op een komisch partijtje. Waarschijnlijk staat zwart hier analytisch al verloren. 3. 34-29 11-17 4. 29x20 15x24 5. 31- 26. Aangezien de combinatie Tschudins zwakke plek is, kun je geen betere opening op het bord krijgen. Zo mogen 6-11, 19-23 en 18-23 niet wegens lichte combina ties. 5. 10-15 6. 37-31 4-10 7. 41-37 18- 23 'dit mag nu pas). 8. 33-29 23x34 9. 40x20 15x24 10. 38-33 10-15 11. 42-38 (gespeeld om 19-23 uit te lokken). 19-23 12. 47-42. Nu kan zwart de drie om drie met 24-29 23- 28 en 14-20 nemen om daarna in een hekstelling te belanden. 12. ...13-19 13. 32-27 (op 12-18 dam door 26-21 en 37-32 enz.) 23-29 14. 27x18 12x23 15. 45-40 8-13 16. 46-41 7-12 17. 39-34 1-7 18. 44-39. Zwart heeft nu nog maar één speelbare zet, want alle andere zetten zijn door kleine combina ties verhinderd. In de partij volg de (2-8 is gedw.) 187-11 19. 34- 30 24x44 20. 33x24 19x30 21. 25x34 44x33 22. 38x7 en zwart gaf zich na nog wat nutteloze zetten gewon nen. Natuurlijk geen prestatie waar ik trots op ben, maar wel typerend voor het in Arta ver speelde toernooi. NIET PIEKEREN MAAR PUZZELEN Oplossing opgave 641 ladderwedstrijd Na de z werden de volgende plaatsnamen zichtbaar: UGCHELEN (GL) LANGWEER (FR) HARMELEN (UT) ANKEVEEN (NH) DENEKAMP (OV) ULICOTEN (NB) ROCKANJE (ZH) ENUMATIL (GR) De stukken waren gesprongen vanaf de volgende plaatsen: b8 b2 •3 86 h6 C8 a2 g5 e9 c5 b3 f3 <?6 a4 b2 al d8 d7 a5 b6 b7 d4 f8 c4 b5 e2 g7 f4 f5 bl a5 d3 e5 f2 g6 g8 el d5 e+ h7 cZ h3 dZ 88 c3 h+ fl f7 e7 hl a7 c7 h8 c6 f6 dl M h5 d6 gl g6 g3 cljsgi b c d e f j; Er waren nog enige verwisselingen mogelijk, zoals el-e5, d3-d4, e7-h7. a7-g8, doch de uitkomst gaf dezelf de plaatsnamen te zien. Dit pro bleem br8 vele pennen in bewe- ging. Hieronder volgt een bloemle zing van de commentaren: plaatsgenoot ds G. Hamoen (29): „Nadat ik alfabetisch alle gebruik te letters op een rijtje had gezet, vielen alle plaatsnamen, waarin B. F, S of Z voorkwamen af. Met de koning was maar één plaats te schuiven, daardoor vielen nog een aantal mogelijkheden weg." A C. Maan (233) te Leiden: „Mijn eerste houvast waren de 3 c's, die In de plaatsnamen voorkomen." Z. J. Dane-Mulder (IJ2) te Wassenaar: „Door de plaatsing van de u's en één letter J vond ik het geheel vrij gemakkelijk." J. R. H. Mulder (166) te Den Haag misschien nog wel familie „Een leerzaam schaakspel met veel patstellin gen!" J. J. Kolk (86) te Malden: „Ik vond dit een Ideale puzzel: simpel van opgave en groot van mogelijk heden. meesterlijk van samenstel ling." O. Hoogendijk (186) te Koog aan de Zaan: „Op deze manier leer je ook nog bijzondere plaatsna men." Mevr. J. Cromwijk-Huis man (10) te Oudewater: .Jammer, meer speurwerk op de atlas dan cijferen!" E. C. Buissant des Amo- rie (130) te Amstelveen: „Het kost te mij vrij veel moeite (lees: ple zier) orde in de chaos te brengen." A. J. Bax (131) te IJmuiden: „Deze leuke puzzel is met een telefoon boek en iets kennis van het schaakspel vrij snel op te lossen." Mej. A. Zuldema (182) te 's-Bosch: „De puzzel was leuk, het Geref. Jaarboekje een goede hulp." N. Koning (129) te Hoogeveen: „Er was één schoonheidsfoutje, name lijk: de plaats ACHTMAAL kwam niet voor. Maar voor de rest: pri ma." J. G. Trommel (80) te Zoeter- meer: Mijn waardering: een plaats in NB, die half zoveel letters telt als hij heet," waarmee de heer Trommel de gemiddelde waarde ring dicht benaderde, want die was 8, 10, verkregen uit: 3 (0.9%). 4 (0,1%), 5 (1,0%) 6 (4.5%), 7 (23,3%), 8 (31,0%), 9 (28,5%), 10 (10,7%). De top van de ladder daalde tot 245. Daarboven stonden P. Keiler, Vo gelwikke 12 te Nieuwegein (le maal). J Kramp, Van Limburg Sti- rumlaan 28 te Woerden (11e maal!). B. van der Meer, Bloemste- de 379 te Maarssen (21e maal!!). A. Pruys, Dorpsstraat 88 te Bunscho ten (4e maal). CORRECTIE OPGAVE 642: Hoewel de foutieve omschrijving van 16H in opgave 642 voor ver schillende puzzelaars geen belet sel vormde een goede oplossing in te zenden, geven wij hier toch de correctie door: 16H moet zijn NDPLA. Het aantal buitenlandse aard rijkskundige namen is twee.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 21