'Wereldraad zag racisme
vaak duidelijker dan wij'
Gereformeerden staan
achter staat Israël
Trouw
Oostduitse bisschop wil
kerk minder gezagstrouw
Kerken in Birma groeien
Prof. Berkhof in Noordwijkerhout:
Meer chr. ger.
activiteiten
in België
Nog slechts 13.gog
Quakers steunen
Turkse christenen
Bramendominee nu ook
doctor in theologie
KERK IN DE WERELD
Canadese 'VU'
in gevaar
VANDAAG
VOORBIJGANG!
Conferenties
DINSDAG 17 JUNI 1980
KERK
TROUW/KWARTET
door Aldert Schipper
NOORDWIJKERHOUT
De voorzitter van de Neder
landse raad van kerken, de
Leidse theoloog, prof. dr. H.
Berkhof, heeft gisteren bij de
opening van de conferentie
inzake het antwoord van de
kerken op het racisme in de
jaren tachtig gezegd, dat de
Nederlandse en andere blan
ke kerken soms de lijn van
het wereldraadprogramma
tot bestrijding van het racis
me niet konden begrijpen.
„Maar als je nu naar de afge
lopen vijftien jaar kijkt, kun
je vaststellen dat de wereld
raad de dingen vaak beter zag
dan wij."
Prol. Berkhof maakte bekend dat de
raad van kerken in ons land morgen
hoopt te beslissen over de vorming
van een speciaal bureau voor rassen-
vragen. dat aan de raad verbonden
zal zijn en bemand met een volledige
kracht. Berkhof zei dat Nederland al
jarenlang een maatschappij met ver
scheidene rassen (multiraciaal) is,
maar nog geen samenleving met ver
schillende culturen (multicultureel).
Voordat het zover is, zal het ook nog
wel even duren, want het ontstaan
van een multiculturele samenleving
is niet zo simpeL Prof. Berkhof herin
nerde als voorbeeld aan de uitzen
ding van de tv-film „De dood van een
prinses", waar de raad van kerken
tegen adviseerde omdat hij beducht
was de gevoelens van moslims te
kwetsen. Bij het ontstaan van een
multiculturele samenleving zul je op
lossingen moeten vinden voor cultu
rele verworvenheden van sommige
groepen, zoals bloedwraak of polyga
mie, die voor andere groepen binnen
die samenleving geheel niet als ver
worvenheden worden beschouwd. Als
belangrijkste les voor de multicultu
rele samenleving wees prof. Berkhof
op de uitgestoken hand. Soms moet
je het morele vingertje heffen, maar
je moet ook de helpende hand uitste
ken, aldus de voorzitter van de raad
van kerken.
Andere manier
Bij de kerken in de wereld leeft de
gedachte dat het racisme in de ko
mende tien jaar zich op een andere
manier zal openbaren dan in de afge
lopen periode en daarom heeft het
centraal comité van de wereldraad
var» kerken vorig jaar januari in Ja
maica besloten opnieuw na te denken
over de manier waarop de kerken op
racisme kunnen antwoorden.
Van onze kerkredactie
ESSEN De christelijke gerefor
meerde Vlaamse evangelisatievereni
ging Filippus wil lectuurverspreiding
beginnen in Essen, in Knokke/Heyst
en in Brussel om op die manier de
mogelijkheden te onderzoeken tot
het openen van meer evangelisatie-
posten in België.
Dit werd bekendgemaakt op de ont
moetingsdag van Filippus, in Essen,
Vlak over de grens bij Roosendaal.
Het was de eerste ontmoetingsdag
van deze nog jonge vereniging.
De christelijke gereformeerde kerken
hebben thans drie posten in Vlaande
ren: Antwerpen (evangelist K Groe-
neveld) onder verantwoordelijkheid
van de kerk van Eindhoven, Gent
(evang. H. Bor) onder verantwoorde
lijkheid van Zaamslag. en Eekloo
(evang. J. M. de Feyter) onder verant
woordelijkheid van Leerdam. Fllip-
pus is ook een Leerdams initiatief
onder leiding van ds. D. J. van Vuu-
ren uit Leerdam.
Op de komende christelijke gerefor
meerde synode, deze zomer in Amers
foort, komt een voorstel om tot wat
lijn en eenheid te komen in het werk
in België, in goed overleg tussen
evangelisatie-deputaten (uitgebreid
met een sectie-België) en de reeds in
België werkzame gemeenten.
De activiteiten van de Nederlandse
„gereformeerde gezindte" in Vlaams
België zijn toegenomen sinds de
stichting van de, verenigde protes
tantse kerk in België in 1978 Een
coördinerende rol speelt daarbij de
Antwerpse zakenman J K. Over-
beeke, die zelf enkele jaren geleden
ook christelijk-gereformeerd werd.
De gereformeerde gemeenten hebben
een post in Merksem en sinds kort de
gereformeerde kerken (vrijgemaakt)
in Gent De laatsten krijgen deze
zomer al een eigen predikant in Bel
gië, ds. P. H. van der Laan (nu nog in
Lelystad). Ook de evangelische kerk
van Maasmechelen (ds. W J. Kip)
rekent zich tot deze gereformeerde
gezindte buiten de verenigde protes
tantse kerk.
Naast deze groepen ontplooien ook
Operatie Mobilisatie en de Belgische
Evangelische Zending grote zen
dingsijver. maar het doopstandpunt
van dit laatste kerkgenootschap
maakt samenwerking met de gerefor
meerde gezindte vrijwel onmogelijk.
Op de conferentie van de wereldraad van kerken over het racisme
te Noordwijkerhout van links naar rechts: mevrouw Jean Skuse
(vice-voorzitter van het centraal comité van de wereldraad), prof.
dr. H. A. M. Fiolet (secretaris van de raad van kerken in ons land) en
prof. dr. H. Berkhof (voorzitter van deze raad).
kwestie in de komende jaren be
schouwt. Zij zei dat de activiteiten
van de wereldraad tot bestrijding van
het racisme nogal zijn aangevallen.
Als oorzaak noemde zij dat de pers
vaak een verkeerde weergave van de
strijd tegen het racisme geeft. Dat
geldt vooral met de giften die het
programma tot bestrijding van het
racisme doet uit het speciale fonds.
Mevrouw Skuse verwacht dat de we
reldraad de komende Jaren iets zal
doen om de activiteiten van het fonds
beter in de pers te laten uitkomen.
strijding van het racisme, de Ameri
kaanse predikant William Howard in
zijn preek tijdens de openingsdienst
van de conferentie. Howard keek kort
terug op de tien jaar dat de wereld
raad bezig is met de strijd tegen racis
me. „Er kan nog lang niet geoogst
worden," stelde hij vast. „Er is eigen
lijk maar,één overwinning geboekt,
namelijk dat wij inzien dat alle men
sen niet alleen een stukje van het
probleem zijn, maar ook deel van de
oplossing."
Weggebleven
Te gematigd
De conferentie werd geopend door
een vice-voorzitter van de wereld
raad, de Australische Jean Skuse, RpltpnHhfiH
omdat secretaris-generaal dr. Philip "cuciiuireiu
Potter van de wereldraad in verband
met ziekte van zijn vrouw niet in ons
land kon zijn.
De bijeenkomst wordt bijgewoond
door meer dan honderd vertegen
woordigers uit vele landen. De mees
te gedelegeerden zijn afgevaardigd
door hun kerken. Verscheidene gede
legeerden zijn weggebleven. .Onder
hen is de Zuidafrikaanse theoloog dr.
Alan Boesak, die hier een gedeelte
van de bijbelstudie zou verzorgen en
die besloot in Zuid-Afrika te blijven
in verband met de stakingen in zijn
land. Ook de secretaris-generaal van
de Zuidafrikaanse raad van kerken,
bisschop Desmond Tutu is afwezig,
omdat hij geen paspoort meer bezit.
Er is geen delegatie uit Namibië en
ook de Zimbabweaanse gedelegeerde
dr. Nathan Shamuzarira. de minister
van cultuur in zijn land. die hier zou
spreken is niet gekomen in verband
met de spanningen in zuidelijk
Afrika.
De gedelegeerden kwamen gisteren
onder de indruk van de dood van de
vooraanstaande strijder voor burger
rechten dr. Walter Rodnez, die vorige
week vrijdag in Guyana werd ver
moord. Naar aanleiding van deze ge
beurtenis besloot de conferentie een
groep te vormen, die zich in het bij
zonder zal bezighouden met de studie
van het racisme in Guyana.
Howard, die voorzitter is van de raad
van kerken in Amerika, zei dat alle
raciaal onderdrukte mensen vrij zul
len worden. Hij noemde Zuid-Afrika,
Namibië, Zaire, Guyana, de Indianen
en de gastarbeiders in de rijke lan
den. „Zij allen zullen vrij worden,
maar de vraag is waar wij dan zullen
staan," aldus Howard. Hij zei verder:
„Er is geen verzoening mogelijk, ten
zij de muren die ons scheiden worden
afgebroken. Als racisme zo'n schei
dingsmuur vormt, dan moet het over
wonnen worden. En daar hebben de
kerken een vooraanstaande rol. Maar
helaas hebben de kerken vaak een te
gematigde rol gespeeld," oordeelde
de Amerikaanse kerkelijke leider.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Het besluit
van de gereformeerde synode
om contacten te zoeken met
Palestijnse christenen bete
kent beslist niet een koerswij
zing ten opzichte van Israël.
Dit betoogt ds. J. G. K. Lit-
tooy van de gereformeerde
deputaten voor Kerk en Israël
in het Nieuw Israëlitisch
Weekblad.
Hij distantieert zich krachtig van be
paalde uitlatingen van het synodelid
ds. D. van der Meulen. Ds. Llttooy
betoogt, dat noch de synode, noch
deputaten Kerk en Israël, noch de
gereformeerde kerken opeens onder
invloed van de huidige politieke we
reldmode gekozen hebben of kiezen
voor een anti-Israëlische houding,
een soort van pro-PLO-policy. Syno
de en deputaten houden onverkort
vast aan het bestaansrecht van de
staat IsraëL Ds. Littooy: „Het ter
discussie stellen daarvan, ja zelfs de
mogelijkheid daartoe, kan zelfs als
zinloos beschouwd worden. Beide
hebben ook gekozen en kiezen voor
een opstelling, die het zich inzetten
voor het voortbestaan van de staat
Iraël onvoorwaardelijk impliceert."
Een andere zaak is volgens ds. Lit
tooy, dat de politiek van Begin dit
laatste niet altijd even gemakkelijk
maakt. „Wat dit betreft, geldt denk ik
ook helaas, dat gesteld kan worden,
dat voornoemde politiek mede een
klimaat shhept, waarin mensen als
Van der Meulen en enkele anderen in
onze kerken hun kansen menen te
mogen waarnemen."
Ds. Littooy schrijft, dat uitlatingen
van ds. Van der Meulen over Israël en
het zionisme tijdens de oktoberzit-
ting van de synode „zeer duidelijk.
met instemming van mijns inziens
heel de synode, weerlegd" werden.
Dat tijdens de aprilzitting de uitspra
ken die hij toen deed, niet afgewezen
zijn, verklaart ds. Littooy. dat men
toen met stomheid geslagen was of
dacht „Nou Ja, laat hem nog maar één
keer". Het is voor ds. Littooy overi
gens wel een raadsel, waarom de par
ticuliere synode van Zuid-Holland-
West zo iemand afvaardigt. Volgens
ds. Littooy kan er toch gesproken
worden van een positief neven-effect
in die zin, dat velen erg geschrokken
zijn en daardoor opnieuw zich nog
eens extra bewust geworden zijn van
de grote gevoeligheden, die er liggen
op het terrein van de verhouding van
Kerk en Israël, zo ook waar het de
relatie tot de Palestijnen betreft
ADVERTENTIE
van de 200.000 schoolkinderen
in de straatarme staat Do Espirito Santo in
Brazilië hebben geen Nieuwe Testament.
Moeten we hen bedremmeld aan de kant laten
staan? Een NT kost slechts 2,63. Giro
901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met
verm. NTBr.
Mevrouw Skuse meldde dat dr. Pot
ter het racisme als de belangrijkste
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Oordta Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 0000
Bank Ned Credietbank
Rekenmgnr 2300 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
lel 115700 (uitsluilend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
Iel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (urtski.tend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEOERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag l/m vrijdag Op'
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456.
Opgave mini-advertenties tel
020-936868 ol schriftelijk aan
Mim-Adv. aldeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
adressen
„Indien de wereldraad van kerken en
de kerk überhaupt bekendheid heeft
in de wereld en vooral bij slachtoffers
van racisme, komt dat door de strijd
die de kerken via de wereldraad leve
ren tegen het racisme." Dit zei de
voorzitter van het programma tot be-
AMSTERDAM (ANP) Het religieus
genootschap der vrienden (quakers)
houdt vanmiddag in de Amsterdam
se kerk De Duif aan de Prinsengracht
een stille wake in de vorm van een
quaker wijdingsbijeenkomst, ge
volgd door een godsdienstoefening
naar de syrisch-orthodoxe ritus. Deze
bijeenkomst is bedoeld ter onder
steuning van een aanvraag voor asyl
van de ruim veertig Turkse christe
nen. die momenteel zijn ondergedo
ken in ons land. Mr. J Hahn van het
advokatencollectief in Den Bosch zal
daarna een uiteenzetting geven van
de stand van zaken betreffende de
asylaan vraag.
Van een onzer verslaggevers
LEIDEN De hervormde predi
kant van Raamsdonk, dr. A. van
de Beek, die de bijnaam „bramen
dominee" kreeg omdat hij in 1974
in Utrecht promoveerde op zijn
hobby, de geografie van de bra
men, tot doctor in de wiskunde en
natuurwetenschappen, wordt van
middag voor de tweede maal doc
tor, nu in de theologie.
Bij prof. dr. H. Berkhof van de
Leidse theologische faculteit heeft
hij nu een proefschrift geschreven
over „De menselijke persoon van
Christus".
Bij zijn promotie in de botanie in
1974 had Van de Beek ook een
paar theologische stellingen. Daar
hij toen al aan zijn proefschrift bij
Berkhof bezig was. kreeg deze
toen de gelegenheid tegën die stel
lingen te opponeren. Ditmaal
heeft Van de Beek aan zijn proef
schrift twee biologische stellingen
toegevoegd, waarover zijn promo
tor van toen, de Utrechtse bioloog
prof. dr. F. P. Jonker (nu emeritus)
vanmiddag zal opponeren. De
•Raamsdonkse predikant, die 33
jaar is, wil zijn studiea in beide
richtingen voortzetten.
In zijn proefschrift betoogt hij,
dat men in deze tijd in de leer over
de persoon van Christus niet moet
beginnen met God die mens werd,
maar met Jezus van Nazareth,
zoals die leefde in Israël aan het
begin van onze jaartelling. Deze
Jezus is mens, maar blijkt tevens
zo bijzonder dat men met recht
over hem kan spreken als God,
aldus dr. Van de Beek.
LEUSDEN (GKN) De
kerken van Birma, die
in 1966 alle zendings
werkers zagen vertrek
ken. groeien. Dit vertel
de mevrouw Esther Buy
aan het centraal orgaan
van de zending van de
gereformeerde kerken.
Mevrouw Byu is ad
junct algemeen secreta
ris van ëe unie van bap
tistengemeenten in
Birma.
Tot vorig Jaar hebben
de kerken een volko
men geïsoleerd bestaan
moeten leiden. Van
1966-1973 werden de
contacten onmogelijk
gemaakt door een mili
tair regiem. Sinds 1973
kent Birma een rege
ring die streeft naar een
eigen Brimees socia
lisme.
In het begin hadden de
kerken het bijzonder
moeilijk in dit boed
dhistische land. waar ze
nog steeds maar drie
procent van de bevol
king uitmaken. Het ka
der moest per persoon
drie vier taken op zich
nemen.
De situatie dwong de
kerken van Birma zich
te bezinnen op eigen ta
ken in de samenleving.
De conclusie was, dat
de kerk zich niet moest
terugtrekken in een ei
gen ghetto, maar een
missionaire taak heeft
in eigen land.
Om deze taken te kun
nen vervullen, werd be
sloten te streven naar
financiële onafhanke
lijkheid, naar een struc
tuur die past op de ei
gen cultuur en samenle
ving en naar een theolo
gie die betekenis heeft
voor de eigen situatie.
De kerk groeit. Vorig
jaar werden zesduizend
mensen op een dag ge
doopt. De meeste be
keerlingen worden ge
wonnen vanuit de niet-
Blrmese, animistische
stammen. Onder
boeddhisten is nog wei
nig openheid voor het
evangelie merkbaar.
Mevrouw Byu kon ons
land bezoeken, omdat
sinds vorig jaar de kerk
weer de mogelijkheid
heeft om afgevaardig
den te sturen naar in
ternationale conferen
ties en personele con
tacten te leggen met
kerken in andere lan
den.
BERLIJN (ANP) De protestantse
kerken moeten afstand doen van
haar typisch reformatorische traditie
om zich strikt gezagsgetrouw ten
aanzien van regeringen op te stellen.
De houding van die kerken moet ge
kenmerkt worden door een kritische
medeverantwoordelijkheid en moet
een oproep inhouden tot begrenzing
en controle van de staatsmacht. Dit
zei Werner Krusche, de evangelische
bisschop van Magdeburg bij een vie
ring van 450 jaar Augsburgse Belijde
nis in de\Westberlijnse Kaiser Wil-
helm-Gedachtniskirche.
In de Augsburgse Belijdenis wordt
beklemtoond dat christenen gehoor
zaam moeten zijn aan de overheid en
wordt ook het meedoen aan een
„rechtvaardige oorlog" gerechtvaar
digd. Dit gaat volgens de Oostduitse
bisschop nu niet meer op. Kerken
kunnen tegen een oorlog met zijn
totale vernietigingsmogelijkheden al
leen maar een duidelijk „nee" zeggen.
Een werkelijk belijdende kerk. aldus
Krusche, moet nu „de valse hoop
verwerpen dat door het afschrik-
kingsevenwicht veiligheid en vrede
gewaarborgd kunnen worden
Voor de kerken in communistische
landen ziet Krusche als bijzondere
taak een bijdrage tot een realisti
scher visie op de mensen dan die van
het „anthropologisch optimisme"
van het marxisme, dat uit teleurstel
ling vaak omslaat in het eisen van
steeds grotere prestaties en het wan
trouwend zoeken naar schuldigen.
Behalve in Nederland worden ook in
andere landen ernstige pogingen on
dernomen om op een niet al te waar
devrije, christelijke, manier weten
schap te beoefenen. Merkwaardiger
wijs hebben die buitenlandse pogin
gen ook iets met ons land te maken.
Het bekendste op dit terrein is waar
schijnlijk Calvin College In Michigan
in de VS. Maar ook in Australië (Gee-
long) en in Canada is men aan de
gang Net als de Vrije Universiteit in
Amsterdam heeft ook het in het Ca
nadese Toronto gevestigde Institute
for Christian Studies een vereniging LvriSCn
achter zich. In Canada heet die „As
sociation for the Advancement of
Christian Scholarship".
kende is dat in de sfeer van waaruit in
Toronto gewerkt wordt, een nogal
orthodox soort gereformeerd denken
samengaat met een fundamentele
kritiek op de maatschappij en op de
manier waarop meestal wetenschap
wordt beoefend.
Hoe men zich dat het beste kan voor
stellen vertelt de econoom prof. dr.
Bob Goudzwaard, die „fellow", een
soort gastdocent, aan het ICS is en er
nog dit jaar een aantal weken heeft
gewerkt Goudzwaard is vrij gechar
meerd van het instituut in Toronto.
„Je vindt er een reformatorische
theologie met een sterk evangelical
Inslag, maar dat gaat er samen met
een serieus werken aan de soberheid
van de christelijke levensstijl", ver
telt de VU-hoogleraar.
Het Institute for Christian Studies
(ICS) stelde zich voorheen nog wel de
VU als ideaal voor ogen. maar het
gaat nu zo'n beetje zijn eigen gang.
De VU doet nog wel eens wat voor
haar kleine zusje in Toronto, maar
dat stelt betrekkelijk weinig voor.
Belangwekkend
Het ICS heeft dan ook heel wat min
der te betekenen dan de VU. Er zijn
ruim honderd studenten en het legt
zich vooral toe op het geven van een
achtergrond bij de kennis die studen
ten elders opdoen. Het belangwek-
Goudzwaard is vooral lyrisch als het
gaat over de zomerconferenties, die
in Canada worden gehouden. „Dat
zijn hele happenings, met soms bijna
duizend mensen, die in tenten en ca
ravans twee of drie dagen bij elkaar
zijn. Het zijn natuurlijk orthodoxe
gereformeerde mensen, maar het is er
lang niet zo duf als in de reformed
churches. Die mensen praten onder
meer over hoe je als christen in de
huidige materialistische maatschap
pij leeft, over nieuwe levensstijl,
christelijke kunst. Soms zijn ze zo
intens met elkaar bezig dat de kok
een einde aan de vergadering moet
maken, omdat het eten anders ver
pietert".
Ze zitten daar in Canada niet alleen
Prof. B. Goudzwaard
zo'n beetje met elkaar te praten.
Naast het ICS en de „vereniging" heb
je een christelijke vakbeweging en
het Committee for Justice and Liber
ty. een commissie voor gerechtigheid
en vrijheid, een soort christelijke ac
tiegroep, die samenwerkt met de raad
van kerken in Canada en die nogal
eer heeft ingelegd met haar verzet
tegen de aanleg van een reusachtige
pijplijn door de maagdelijke gebie
den in het noorden van Canada, naar
Siberië. De actiegroep heeft maar
zo'n vijfhonderd mensen waar zij op
kan terugvallen, maar achter het hele
gedoe in Toronto staan volgens prof.
Goudzwaard wel zo'n zes tot tiendui
zend mensen.
Zeven man
Het ICL is begonnen in eind 1967 met
één docent. Inmiddels is een groep
van zeven man lid van de staf, ieder
van hen neemt één aspect onder zijn
hoede van de filosofie van de natuur
wetenschappen, via de encyclopedie
der wetenschappen tot sociologie en
economie. Op dat laatste punt geeft
Goudzwaard zijn medewerking.
Hij vertelt dat het ICS permanent
financiële problemen heeft. De pro
fessoren werken voor salarissen, waar
in Nederland nog niet een halve we
tenschappelijke medewerker voor te
krijgen is. Toch werken ze met heel
wat enthousiasme. De sfeer is er van
een voor Nederlandse begrippen on
gekende gemoedelijkheid. Het komt
vaak voor dat de professoren 's
avonds hun vrije tijd doorbrengen
zittend op de grond met een stel
studenten om zich heen. En er wordt
hard gewerkt.
Goudzwaard heeft in drie weken in
januari maar liefst zeventig uur colle
ge gegeven over de grondslagen van
de economische wetenschappen, over
economische modellen en over econo
mische politiek.
Moeilijkheden
Het ICS is de laatste tijd in moeilijk
heden gekomen doordat de regering
van Ontario, waar Toronto ligt, een
stokje wil steken voor instellingen die
een wetenschappelijke pretentie heb
ben, maar feitelijk niet anders zijn
dan „diploma-molens", waar je op
Amerikaanse manier zonder al te veel
moeite een „graad" kunt krijgen, die
wetenschappelijk nauwelijks van be
tekenis is. Omdat het ICS zich vroe
ger nooit iets heeft gelegen laten lig
gen aan een officiële erkenning door
de overheid, dreigt het instituut nu
ten slachtoffer te vallen aan de overi
gens heel nuttige maatregel van On
tario. De theologische opleiding van
het ICS zou door de maatregel niet
getroffen worden, maar de maat
schappijkritische kant van het ICS,
die verreweg het interessantst is, wel.
Noodkreet
De directe^ van het ICS, Robert E.
VanderVennen. heeft een noodkreet
de wereld ingezonden, waarin hij
vraagt om gebed, maar ook om geld,
want hij vreest dat zijn staf heel wat
extra tijd kwijt zal zijn om het ICS
door de huidige moeilijkheden heen
te halen. Het ICS drijft op de mensen
in de reformed churches in Canada,
maar onder hen is ook wat twijfel
ontstaan over het instituut, dat zo
open en kritisch in de maatschappij
staat.
Wie geld wil geven aan het ICS kan
gebruik maken van postgiro 17 75 496
van de Calvinistic World Association
Potgieterweg. 1851 CJ Heiloo.
DE BEDOELING IS: GAAN
Hoe kort en samengedrongen de
verhalen van Lukas vaak ook moge
zijn, soms worden plotseling een
aantal details meegedeeld. Zo hier.
bij de verlamde. Petrus heeft gezeul
Wandpl! en daarna heeft hij hem hij
de hand gegrepen En dan lezen we.
terstond werden zijn voeten en enk<
vast. Hier staan twee Griekse
woorden, waarvan het eerste ons
bekend is. Lukas gebruikt hier voor
„voet" het woord basis. Basis
betekent eigenlijk: gang. tred. Maat
in het meervoud kan het „voeten"
betekenen. Wij kennen het woord
basis in een andere betekenis,
namelijk van fundament. De basis
van iets leggen, is: het fundament
ervan leggen. Een gebouw heefteer,
basis nodig, een fundament. Als het
over ideële zaken gaat spreken we
over grondslag. Wie aan de basis. h«
fundament of de grondslag morrelt,
brengt het gehele bouwwerk in
gevaar Wij kennen uitdrukkingen
als: iemand weer op z'n benen of op
z'n voeten zetten. Maar de mens is
geen standbeeld. We zeggen niet een
mens weer op z'n sokkel (de basis vaj
een standbeeld) zetten. De basis voo
de mens is z'n gang, z'n gaan. Hetis
niet de bedoeling dat een mens
ergens st^at te staan. De genezing
van de verlamde ls niet af als hij
rechtop kan staan. Want in dat gevj
zal hij blijvend afhankelijk zijn var.
de mensen die hem hier in de poort
neerzetten. De bedoeling is:
wandelen, lopen. In beweging ki
Ergens heen gaan. De mens heefti
weg. Het gaan op die weg die voor
hem bedoeld is, dat is z'n basis,
moet dat dan ook leren Hij moeti
weg leren. En hoe hij die moet g:
Beroeping werk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Genemuiden: L H.
ten te Wouterswoude; te Zijdet
L. van Wingerden, kand. te I
veld-Giessendam.
Aangenomen de benoeming
hoofd dienst geestelijke verzorgit
(stichting verpleeghuis Pransweide
Winterswijk): F. J. C. Helder te D«
Haag-Loosduinen; naar Hillegen
berg; B. Duisterhof te Yerseke; naai
Breda-Terheijden: J. J. Brörens t<
Druten (streekgem. Maas en Waali
naar Velp; P L. Krijger te Den Haq
Loosduinen (verb. ber.).
Bedankt voor Sint-Pancras: G. KI
Germans te Houtrijk-Vijfhuizen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Haulerwijk: K. A tb
ring te Loppersum.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Zwolle; W. G. de VrlB
te Haren.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Ermelo; L. W. Bilkes te
St. Thomas (Can.)
Aangenomen naar Eindhoven. J V»
gel te Rozenburg; naar Leiden G.
den Hertog te Kornhorn. die bedanl
te voor Sassenheim
GEREF. GEMEENTEN.
Beroepen te Puttershoek. Werk»
dam, IJsselmonde en ZwijndrechtJ
J. Tanis, kand. te Sommelsdijk.
Ds W. G. F. van Herwijnai
Op 73-jarige leefgijd is overleden dl
emeritus vrijgemaakte gereformea
de predikant W. G. F. van Herwijnet
die tot aan zijn emeritaat in 1961 d
vrijgemaakte gereformeerde kerk i
Bergen op Zoom-Rilland heeft p
diend. Hij begon zijn ambtelijke loop
baan te Rilland-Bath, waar hij in 191
met de vrijmaking meeging.
door Aldert Schipper
Jaap Koerts
Tot kerkelijk werker voor evangeW
tiewerk in Oost-Groningen namei
de gereformeerde kerken is benoem!
de heer Jaap Koerts (31). Hij gaatzid
vestigen in Nieuweschans. De he#
Koerts volgde een opleiding aan W
Nederlands Bijbel Instituut (NBl)l
Bosch en Duin, een opleiding vofl
kerkelijk werkers. Jaap Koerts is»
gen jaar full-time verbonden gewea
aan de jeugdbeweging Youth I'
Christ-Nederland. Eerst als schipp#
op de koffiebarboot „Kruis of munt"
te Utrecht, later als regioleider vand
provincie Utrecht. Sinds 1976 hed
hij getracht jeugdevangelisatiewa
in Zuid-Nederland op te zetten
Vredeskampen op de kamp«tf
boerderij Bloem en Bos, Texel. 12-1
juli: Wat doen we met geweld? ÏW
juli (alleen voor vrouwen): Vrouwë
geweldloos, keuze of lot? 26 juli-»
augustus. Waar kiezen we voor? OjX
en inl. doopsgezinde vredesgroep. V
075-165954.
In militaire dienst of niet? P
juli. De Drieburg. Driebergen
03438-3193).
Levensbeschouwing (bijbelstud*
en gezamenlijke geloofsbeleving).1
12 juli oecumenisch vormingscff
trum Hedenesse, Cadzand (tel. 011''
1654(.