Concrete poëzie op het toneel Nuchtere trekjes van een romantisch beeldhouwer Theaterprodukties door de wringer gehaaid Kijkcijfers van Antillen Kabeltelevisie ma films verspreiden Aus der Fremde van de Schaubühne Ger Zijlstra bij Galerie Gamma Brecht bij de Fools Willem Breuker met Boven Drijven En dan nog... Nieuwe boeken y VRIJDAG 13 JUNI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten ROTTERDAM Een ..spreekopera" noemt de Oos tenrijkse dichter Ernst Jandl zijn toneelspel „Aus der Fremde". door de Schaubüh ne am Halleschen Ufer twee maal in Rotterdam gespeeld voor het Holland Festival. Drie personen alhoewel het stuk voor een groot deel een monoloog is die over zichzelf en tegen elkaar in de derde persoon en in de aanvoegen de wijs spreken, wat moet je je daar bij voorstellen? De aanvoegende wijs komt in Nederland weinig voor. Wel in kinderspelletjes: ik was de vader, jij was de moeder. Jandl laat zijn Hoofdpersoon, die hij aanduidt met Er 1 (hij l dus) bij voorbeeld zeggen. Nu nam hij zijn eerste anti-depressie ve pil en dat laat hij hem dan ook doen. Als je dit in een heel stuk van normale lengte consequent volhoudt, ook als twee of drie personen met elkaar praten, ontstaat er een tame lijk gekunsteld woordspel. Wel met onvermoede effecten Het gaat gepaard met heel alledaagse handelingen, die, terwijl je ze ge speeld ziet, tegelijk gekunsteld in woorden beschreven worden, dat wil zeggen op een afstand gezet, gerelati veerd het zijn toch allemaal futili teiten? en teniet gedaan Dat gebeurt ook met de gevoelens, de stemmingen, die er. In meespelen, en waarin zich de twijfels van de schrij ver uiten, ook ln de verhouding met zijn vriendin van al sinds een kwart eeuw en met een jongere collega, een paar uurtjes op bezoek. De precisie, waarmee de woordspelin gen handelingen en gedachten be schrijven. weerspiegelt zich perfect binnen de manier waarop gespeeld wordt: elke handeling heel precies, elke intonatie heel weloverwogen, zo dat het uiteindelijk een veruiterlijkt Nederlandse Bioscoopbond naar Hoge Raad AMSTERDAM (ANP) Het gerechtshof in Amsterdam hei uitgesproken dat de Amstelveense Kabeltelevisie films televisiestations mag verspreiden zonder dat toestemmii van de makers nodig is. Over deze zaak is een al jaren lopei civiel proces aan de gang. dat is aangespannen door i Nederlandse Bioscoopbond en een aantal Amerikaanse (Ur maatschappijen. De drie personen uit .Aus der Fremde" spel wordt van wat er in die drie mensen omgaat. Toneel als concrete poëzie. Onder re gie van Ellen Hammer en in een decor van Antonio Recalcatl naar een schil derij „Das Interieur" van Klrchner, fascinerend gespeeld door Peter Fitz, Christine Oesterleln en Oerd Wame- ling. (Meer over de „spreekopera" in het interview van Dirkje Houtman met Ellen Hammer in Trouw van zater dag 7 juni pag. 17). Tegenpartij was de Centrale antenne- inrichting Amstelveen (CAI), die via haar kabelnet films verspreidt, die op Nederland 1 en 2 en op buitenlandse televisiezenders worden uitgezonden. De bioscoopbond en de filmmaat schappijen wilden in een rechterlijke uitspraak uitgemaakt zien of de han delwijze van de CAI niet in strijd is met de auteurswet. Het hof heeft uitgesproken dat als films die toch al op televisiestations worden uitgezonden via het kabelnet verder worden verspreid, er geen sprake is van nieuwe openbaarma king in de zin van de auteurswet. Er is alleen sprake van verbeterde ont vangst. De Nederlandse Bioscoop bond zal naar aanleiding van het von nis in cassatie gaan bij de Hoge Raad. door Cees Straus AMSTERDAM Galerie Gamma voert een expositiebeleid dat gericht is op werk van overwegend jonge kunstenaars met een beschouwelijke, vaak ook ingetogen en bescheiden opstelling. Veel werk dat in deze galerie aan de Keizersgracht is te zien. vertoont onmisken baar een hang naar introvertie, naar contemplatie. Dat geldt zowel voor wat betreft de materiaalbehandeling als voor de benadering van het inhoudelijke Ger Zijlstra, de huidige exposant. Is ln dit programma geen uitzondering. In feite is hij een der representatiefste voorbeelden voor deze galerie, hoewel het hier nog om een debuut gaat. Zijlstra geniet enige bekendheid om ?ijn beelden. Opdrachten daartoe heeft hij op verschillende plaatsen uitgewerkt, waaronder een herinne ring aan de desastreuze brand van hbtel Polen in Amsterdam. Gamma laat een aantal beelden zien dat hij in de afgelopen jaren heeft gemaakt Het zijn meestal schijfvormige, vaak nogal smalle sculpturen ln prachtige rpaterialen als albast, Franse kalk steen en zorgvuldig geselecteerd mar- ;mer. Ze vullen de ruimte als tekens, plet als signalen, want ze vragen op maar heel bescheiden manier de aan ."dacht. Tegenstellingen „.Er zit in veel gevallen een sterke Contrastwerking in: het ene gedeelte v£m het'beeld is tot in de perfectie afgewerkt en zonder enige stoornis gepolijst, de rest is onbewerkt geble ven. Ook anderzijds zijn er tegenstel lingen te vinden: Zijlstra schept soms een breukrand, past het beeld dan weer aaneen en „lijmt" het als het ware met verguldsel. Op die momen ten toont hij een lichte hang naar een precieus soort decadentie dat een heel romantische uitwerking krijgt. Typerend voor zijn beelden zijn ook de centraal geplaatste gaten, eigen lijk meer een soort sleutelgat waar door je de achterliggende ruimte kunt verkennen. Hoe smal de sculp turen ook zijn. ze wekken door die ruimte-suggestie beslist geen een-di mensionaal karakter beelden worden nu alleen nog als een plat vlak weergegeven. De inbreuk op de perfectie bij de beelden, krijgt bij de collages geen voortzetting: het materiaal wordt in zijn waarde gela ten. Al is er soms best wel sprake van heel luxe karton. Maar dat mag ten slotte ook wel. Galerie Gamma, Keizersgracht 429 in Amsterdam. Tot en met 20 juni, geopend op dinsdag tot en met zater dag van 11.30-17.30 uur. AMSTERDAM. Stadsschouwburg (20.15 uur): Boven Drijven. Tent Frankendael (20.15 uur): Aap ver slaat de knekelgeest. Palels op de Dam (20 uur): Beiaardconcert. Mlc- kery (19.30 en 22 uur): Humboldt's Current. Universlteltstheater (20.30 uur): De ontdekking. Carré (20.15 uur): Het Nationale Ballet. De IJs breker (20.30): Nieuwe vormen van bewegen/dans III. DEN HAAG. Koninklijk Conserva torium (21 uur): Le Testament de Villon. Koninklijke Schouwburg (met busvervoer 19.30 uur): Zomer gasten. HOT (20.30 uur): Tanzania. Circustheater (20.15 uur): Neder lands Danstheater. ROTTERDAM. Theater Zuldplein (19 uur): Eln Fest bei Papadakis. De Doelen (Grote hal, 20.15 uur): India. Luxor (20.15 uur): Lindsay Kemp. HAARLEM. Stadsschouwburg (20.15 uur): De Toekomst. MUIDEN. Muiderslot (20.15 uur): Li Gieus en Robin et de Marion. UTRECHT. Stadsschouwburg (blauwe zaal, 15 uur): Max und Milli. Centrum 't Hoogt (20.30 uur): Jozef van den Berg. Muziekcentrum Vre- denburg (20.15 uur): Bolivia. MEPPEL. Grote Kerk (21 uur): Ne derlands Kamerkoor. Programma's voor vrijdag 13 juni SCHIEDAM. Scheepswerf (22 uur): Bewth. GRONINGEN. Groninger Museum (20 uur): Nieuwe vormen van bewe ging/dans Ia. BREDA. Grote Kerk (20.15 uur): Nieuwe vormen van beweging/dans POETRY INTERNATIONAL Aanstaande zondag gaan voor de elfde keer het internationale dich- tersfestijn Poetry International in Rotterdam van start. Een veertigtal dichters uit tientallen landen zullen op dit zes dagen durende festival dat onderdeel vormt van het Hol land Festival him werk voordragen. Poetry International wordt zondag in Het Park aan de Westzeedijk in Rotterdam geopend met voorstel lingen van zang, dans, poëzie, mu ziek en theater in de middaguren. De voorstellingen worden verzorgd door medewerkenden uit landen van de buitenlandse werknemers en uit Suriname en de Antillen. Het ligt ln de bedoeling dat tijdens het festival het eerste nummer wordt uitgebracht van het interna tionale tijdschrift Dam. De redac tie, samengesteld door de festival organisatie (waar achter de Rotter damse Kunststichting schuilgaat), wordt gevormd door internationaal bekende dichters die hiermee aan dacht willen vragen voor talentvolle collega's. Tijdens de opening komt een boekje uit met gedichten van zeven Japanners. Zoals elk jaar wordt ooft nu weer een dichter uitgekozen wiens werk verschijnt in een taal die om tal van redenen geen grote verspreiding kent. Dit jaar is dat de Litouwer Tomas Venclova. Speelt de opening zich in het park af, de overige avon den worden gegeven in de Kleine zaal van de Doelen. Korte serie van Der Brotladen Van onze kunstredactie AMSTERDAM Op de laatste drie dagen van het Festival of Fools dat zondag afloopt is er 's middags om vier uur in Machine-fabriek B een Duitse voorstelling van een nog wei nig gespeeld stuk van Bertolt Brecht. geregisseerd door de Nederlander Paul Binnerts. ADVERTENTIE Anders fietsen is óók zo maar wat zwerven door Frlts Lagerwerff AMSTERDAM In het kader van het Holland Festival presenteert de Theaterunie een stuk muziektheater uit de koker van het Willem Breuker Kollektief, Boven Drijven, dat geheel in Breukeriaanse stijl een parodie omvat op produkties die in Amsterdamse theaters recent de aandacht trokken Breuker leent zich altijd voor het verleggen van grenzen en nu ging er in de Stadsschouwburg onder meer de opera, de minimal music, het mo- Papier en karton Zijlstra verrast bij Gamma met pa- pier- en kartoncollages, een van zijn activiteiten die nog niet op exposities was te zien. De collages wijken qua thematiek niet af van de beelden. Wel heeft hij hier zijn inhoudelijke bena dering drastisch gewijzigd. iijlstra laat hier een heel nuchtere, meer afstandelijke kant van zijn kun stenaarsschap zien die ook minder ruimte voor esthetische hoogstandjes openlaat. Op zich is het natuurlijk al ;bijzonder dat deze beeldhouwer, ge wend om met kostbaree materialen om te gaan, hier voor een materiaal kiest dat om zijn beperkt-expressieve kwaliteiten altijd genegeerd is. -Zijlstra bakent de mogelijkheden van "het karton ook inderdaad vrij streng -af. maar binnen de grenzen die het materiaal hem stelt, weet hij veel te bereiken. Zijn vormentaal blijft daar bij concreet: er zijn geen ruimtelijke suggesties De doorkijkjes van de Van dat stuk. al in 1929-1930 in een reeks scènes en songs opgezet, maar nooit voltooid. „Der Brotladen". heeft het Berliner Ensemble pas in 1967 onder regie van Manfred Karge en Matthias Langhoff (Koning Lear, Ro-theater 1979) een veelgeprezen voorstelling gemaakt. Het gaat eigen lijk over de crisis en de werkeloosheid in 1929 in Berlijn, dat wil zeggen over een groep werklozen die proberen zich er doorheen te slaan, maar heeft op het ogenblik een opmerkelijke ac- - tualiteit Van onze radio- en tv-redactie AMSTERDAM De afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS heeft in augustus en september 1979 voor de Stichting voor culturele samenwerking (Sticusa) en Radio Nederland Wereldomroep op de zes eilanden van de Nederlandse Antillen het kijk-, luister- en leesgedrag van de bevolking onderzocht. Gegevens over het gebruik van massamedia op de Antillen hebben tot nu toe altijd ontbroken. De voorstelling die nu naar Neder land komt is gemaakt door de Schlicksupp Theatergrup. Een deel van de spelers zijn afkomstig van het Theater am Turm in Frankfurt, die ook met Paul. Binnerts en, samen met nieuw aangeworven collega's zelfstandig met hen wilden verder werken in de meuwe werkmethode, die hij al eerder zowel in Nederland als in Duitsland met spelers ontwik keld heeft voor het maken van Brecht^voorstellingen De resultaten ervan waren in toene mende mate verrassend. Het duide lijkst het eerst in „Die Ausnahme und die Regel", ook met een Duitse groep (enkele keren in Nederland gespeeld), daarna „Die heilige Johanna" en nu ..Der Brotladen", beide door de Duit se pers heel bijzonder gevonden. Speciaal vandaag Holland Festival een uit voering van hét ensemble Ho- ketus, naar een compositie van Louis Andriessen. Verder we reldpremières van de Neder lander Cornelius de Bondt en van de in Rome werkende Amerikaan Rzewsky. Hilv.2/20.00 Een collage van afwisse lend hoorspelachtige elemen ten, puur elektronische impro visaties, gedichten op muziek en improvisaties op allerlei in strumenten in „De Radiola Improvisatie Salon", het doe- het-zelf-prngramma van de VPRO in Hilversum 4. Hilv.415.0t) Met Kerkepad '80 trekt de NCRV langs kerken, kloosters en kapellen in de westelijke Achterhoek, IJsselmonde en Voorne en Putten die zaterdag te bezichtigen zijn. Ned.2/23.00 In de actualiteitenrubriek van de NCRV, Hier en Nu, een reportage over een mogelijke olieboycot tegen Zuid-Afrika. Er is een gesprek niet het CDA-kamerlid Scholten naar aanleiding van het komende debat in de Kamer over deze kwestie. Vervolgens heeft Hier en Nu een interview met drs. Piet Bukman, die ge noemd wordt als de nieuwe voorzitter van het CDA. Ver der wordt aandacht besteed aan de deeltijdarbeid. Ned.2/22.20 De gegevens hebben betrekiang op de tijd die wordt besteed aan het kijken van tv, het luisteren naar de radio en het lezen van dag- en week bladen, de algemene voorkeur voor de programma's en de beoordeling daarvan De vraaggesprekken onder kijkers van twaalf jaar en ouder werden aan de hand van een vaste vragenlijst gevoerd. In het Nederlands. Engels of Papiamento Aruba Volgens de samenstellers had de en quête tot doel de media gegevens te verstrekken, waardoor zij hun beleid mogelijk effectiever kunnen uit voeren. Aruba heeft een eigen tv-zender en zes radiostations. Verder zijn er drie dagbladen in het Papiamento, twee in het Nederlands en verschijnt er dagelijks een Engelstalige krant Daarnaast worden er nog enige week en maandbladen uitgegeven. Boven dien kan men op Aruba diverse bui tenlandse radio- en tv-stations ont vangen waaronder de tv-zender van Venezuela. Van de ondervraagden had 90 pro cent tv thuis (70 procent zwart-wit, 36 procent kleur); 93 procent keek regel matig tv, gemiddeld 92 minuten per dag. TeleAruba kon door 95 procent van de tv-bezitters ontvangen wor den, het tv-station Venezuela door 92 procent. De hoogste kijkdichtheid werd gemeten tussen 20.00 en 22.00 uur Iets minder dan de helft (43 procent) keek naar TeleAruba en 47 procent stemde af op Venezuela. De kijkers geven over het algemeen de voorkeur aan Venezuela (50 procent) boven Te leAruba (23 procent). Het nieuws in het Papiamento was het soort pro gramma waarvoor de meeste belang stelling bestond (76 procent kijkt zeer graag). Ongeveer de helft van de tv- kijkers zou bereid zijn meer kijkgeld te betalen ter verbetering van de lo kale programmering. Bijna iedereen op Aruba had een ra dio en ook bijna iedereen luisterde gemiddeld 119 minuten naar een van de stations. De uitzendingen in het Papiamento trokken de meeste luis teraars. Vrijwel alle ondervraagde Arubanen lazen 17 minuten in hun dagblad Extra, een krant in het Papiamento was de populairste krant. De lezers waren het meest ge ïnteresseerd in nieuws over het eigen land (95 procent). 47 procent zei regel matig een buitenlandse krant te le zen. Maar bij navraag bleek de Aru baan zich tiet meest aangetrokken te voelen tot het medium tv Bonaire Bonaire bezit geen eigen tv-staton maar TeleAruba is goed te ontvan gen. Sinds kort kan men ook het tv- station uit Venezuela ontvangen. Tij dens het onderzoek was dat echter nog niet mogelijk Op Bonaire ont vangt men dezelfde radiostations als op Aruba, er komen ook dezelfde dag bladen uit. Tweederde van de onder vraagden had thuis een tv (waarvan 53 procent zwart-wit en 23 procent kleur). Gemiddeld werd er elke dag twee uur tv gekeken door drie-kwart van de tv-bezitters. Net als op Aruba bestond de meeste interesse voor nieuwsuitzendingen. Ook de meeste ondervraagden op Bonaire willen meer kijkgeld betalen als de pro gramma's daar beter door worden. Zeer veel belangstelling béstond er voor de eigen radiozender Hoyer m. Andere gegevens over radio verschil den niet veel met die van Aruba. Datzelfde gold voor het leesgedrag. Maar op Bonaire bestond bij de on dervraagden de meeste belangstel ling voor het medium radio en in veel mindere mate voor tv en krant Curapao Curasao heeft een eigen tv-net (Tele- Curagao). verschillende radiostations en diverse dagbladen. Bovendien kan men alle radio en tv-programma'suit Venezuela ontvangen. De gegevens over het kijk-, luister- en leesgedrag op Curagao kwamen tamelijk over een met die op Aruba. Met dit ver schil dat er op Curagao uiteindelijk toch iets meer sympathie bestond voor het medium radio en iets minder voor de tv. De kranten waren maar bij een kleine groep zeer populair Saba beschikt alleen over een eigen radiostation en een dagblad. Wat de media betreft is het eiland verder afhankelijk van het aanbod van de overige eilanden en Venezuela. 82 procent van de ondervraagden had thuis een tv en 86 procent keek ge middeld 150 minuten per dag. De ondervraagden zeiden voornamelijk te kijken naar het aanbod van Tele- Windward het tv-station van Sint Maarten. Ook op Saba had men meer interesse voor radio dan voor tv en krant. Bijna iedereen luisterde dage lijks enige uren naar Radio Saba Sint Eustatius bezit geen eigen radio en tv-station. Er zijn ook geen plaat selijke dag- en weekbladen. Het ei land is dus gfeheel afhankelijk van het aanbod van buitenaf. De tv-stations van de andere eilanden zijn wel te ontvangen. TeleWindwards bleek bij navraag het populairste tv-station te zijn. Radio Antilles en Radio Saba werden zeer vaak beluisterd. Ook op Sint Eustatius gaf men duidelijk de voorkeur aan de radio boven de tv. Sint Maarten heeft geen eigen dag blad, maar wel een eigen tv-station (TeleWindwards) en een radiostation. 85 procent keek het meest naar de eigen tv-programma's. Ook de eigen radiozender was het meest beluis terd. Opnieuw was radio het popu lairste medium. Maar er bestond ook veel belangstelling voor kranten. 83 procent las elke dag 18 minuten in een van de lokale bladen. Op Sint Maarten was de meerderheid het meest geïnteresseerd in nieuwspro gramma's op tv en actuele artikelen in de krant. derne ballet, het vormingstheater en de cajun-rage op niet mis te verstane wijze door de wringer. Het Kollektief is daarnaast muzikaal voortreffelijk in de weer en zo ontstaat de typische formule van muziek en satire die als twee elementen langs elkaar heen- schuiven. In verband met een tekort aan finan ciële en repetitie faciliteiten heeft het stuk een uiterst simpele maar afge wogen opzet; zoals te doen gebruike lijk worden de orkeststukken door theatrale delen afgewisseld. Dat deze wat onhandige vorm toch overtuigt, komt door de humor en het onweer staanbare elan dat het technisch ge raffineerde Breuker Kollektief uit- s taalt. De voorstelling begon met een waar lijk gtootse, zij het wat breed uitge sponnen, Schouwburg-ouverture, die overigens op tape gezet was, omdat er allerlei verkleedpartijen moesten plaats vinden. In ontzagwekkend tempo werd een link gelegd tussen Amsterdamse volksmuziek en Itali aanse film- en circusmuziek en en ■passant werd de opera, a cape 11a zin gend danig op de hak genomen. Het orkest deed de partituur met wisselende staccatodelen voor saxo foons en koper alle eer aan. Prompt werd het motief van de avond aange kondigd toen Breuker. in een verma ledijd tuinpak gestoken, als een chef van een moderne wasserij een eiland ontdekte waar de witte was nog met een pre-historisch middel werd gedaan. Lord Livingstone zette voet aan wal, deelde dezelfde pakken als cadeau tjes rond en de geschiedenis van het stukje onderging een enorme versnel ling. Het Holland Festival, pioniers immers, maakte zijn opwachting, ge volgd door de Shell en een Arabier die zijn vinger in de grond stak om te kijken of er geboord kon worden. Toeristen van het betere slag kregen olie aan hun broek en ten slotte was er de punkgeneratie die zich, voorzien van witte pakken en rode zonnebril len, liet rangschikken in de consump tie maatschappij. Dat laatste leverde een schitterend „minimal" ballet op, waarin aan de modieuze traagheid toch nog de nodige verrassingen wer den toegevoegd. Het technisch uitstekende Kollektief is beter in balans dan ooit. Pianist Henk de Jonge verbaast iedereen door een moment van grote misver standen op het podium op te vullen met een gedreven improvisatie waar in hij. verwijst naar Gershwin, Chopin en Cecil Taylor. De grootste verras sing is echter de Berlijnse trompettist Andy Altenfelder die zich soms ma jestueus. soms heel geestig in het gezelschap mengde Twee jaar geleden stelde ook rechtbank in de hoofdstad de boa en de filmmaatschappij in het on lijk. De rechtbank hanteerde daai dezelfde argumenten als het hof voegde daaraan toe, dat het kabelt een dienst van de overheid ia. i burgers zijn min of meer verpik mee te werken, omdat er ln veel meenten een verbod is uitgevaardj om nog langer televisie-antennes het dak te hebben, aldus de red bank. Een televisiestation dat een film i uitzenden heeft toestemming noö van degene bij wie het auteursm berust. Dat zijn meestal filmnuil schappijen. Die toestemming i doorgaans verleend tegen betala van royalties. De bioscoopbond sk zich op het standpunt, dat ooke ploitanten van kabeltelevisienet^ die toestemming nodig hebben. D rechtbank stelde indertijd, dat bij d onderhandelingen tussen filmmai schappijen en televisiestations on de royalties voortaan maar meern kening moet worden gehouden n* het verschijnsel kabeltelevisie. Het Internationaal Folkloristfe Danstheater gaat vanaf vandaag t en met 5 juli een serie voorstelling geven in De Balie ln Amsterds Naast dansen van eigen bodem danstheater is van Nederlandse aft ne worden choreografieën ui Spanje en Oosteuropese landen bracht. Er staan vier premières wachten van de Slowaakse chon graaf Stefan Nosal: Dans van de G ralen en Spel met de hoedjes, vani Roemeen Theodor Vasilescu diei Tetelor de la Capilna en de Arnmei se Suite van Tom Boziglan, een Ara rikaan die van Armeense afkomst ii „Monsieur Apollinaire et le Cirqu du Zodiaque" heet de voorstellfl van de Engelse totaal-theatergroa Moving Being die van dinsdag 17 ra en met zaterdag 21 juni in het Piccoi Theater in Rotterdam wordt op» voerd. In dit stuk staat een rondré| zende circusfamilie centraal, die g* inspireerd door de tekens van de dit renriem zijn acts zo uitvoert dat ze al geheel iets zeggen over de onderling relaties vande vier mensen in he stuk en over de verhouding tussei mens en dier. De vliegende Hollander, romanitt P. Bregstein. Uitg. Meulenhoff, to sterdam 307 blz 34.50. In plaats van een vader, jeugdDotl van K. Thorvall. Ultg. Unieboek, Bis su. 98 blz 15.90 Overmacht in het strafrecht, doorn; F. P. M. Willeme. Uitg. Tjeenk T link, Zwolle. 98 blz 19.50 Verhalen en recepten uit Het Verr Oosten (China) door J. Pieters. (11 blz 19.50) en de roman De wau zin en de liefde, van S. Mann (148 btl 16.50) zijn van uitgeverij IV bosch te Amsterdam. Oktober is mijn keizerrijk, werk va zeven moderne Japanse dichtere, va taald en van een nawoord vooreifl door Noriko en P. de Vroomen. Uit| Meulenhoff. Amsterdam. 155 blz - 32.50. Van uitgeverij Elsevier te Amsta dam zijn: twee kinderboeken van R L. Stevenson: Ontvoerd en De av« turen van David Balfour. Prijs pfl deel van 119 pagina's: 8.90. ft straatvechters, roman van E. Hunta (200 blz. 19.50). Mensenjacht, rak daadroman van R Erler (212 blzj 19.50). Vier science fiction verhi De beste SF-verhalen van het j samengesteld door G. Dozois blz.) Het kansloze spel door E. I en C. M. Kombluth (192 blz gebroken zwaard, door P. Andersfl (252 blz) en De gouden appels van dl zon door R. Bradbury (220 blz). Pril per deel 9.90 Van uitgeverij'De Bezig Bij te Aaj sterdam zijn: Tucht, gedichten vi Armando (88 blz. - ƒ22.50) en Genl gen, gedichten van J. Blokker jr. (4| blz. - 19.50). Mijn vriendin eet viooltjes, A. Biege experimenteert „eten uit de natuur" uitg. Gottmer, Haarlem. 88 blz. 17.50. Een waanzinnig feest, roman vail A de Haas. Uitg. Leopold, Den Haaf 242 blz. - geen prijsopgave. Windenergie, bouw zelf uw instaH* tie. Hoe dat moet beschrijft F. König. Uitg. De Muiderkring, E sum. 128 blz. - 29.50. Leer mij de maatschappij kennel door W. F. Kalkwiek, is gebaseerd een door hem voor MAVO en HAVC geschreven leerboek over maatschal pelijke vorming. Uitg. Meulenhofl Amsterdam. 144 blz. - 17.50. Geweldige vrouwen, zedenronMl van B. Pym. Uitg. Elsevier. Amstef dam. 242 blz. - 17 90. Een zondagskind in de politiek, andere christenen. Politieke portxei ten 2. door J. Rogier. Uitg. SUN. N: megen. Opstellen over confession** politiek in Nederland van Colijn W Cals. 350 blz. - 29 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4