Wanneer is ooit een atheïst bestraft? Het mensbeeld van onze eeuw Personalia Maatschappijbewuste kerk Guatemala wordt vervolgd vandaag: MMs m mmiw Trouw Zeeuwse kerken: praten met werkers kernenergie Vertrouw op Cuidado con ellos, vigilémoslos mas estrechamente... Hervormd Groningen kiest voor IKV Arrestatie kerkelijk werker Z.-Afrika EJERCITO SECRETO ANTICOMUNISTA VOORBUGANC Paus wellicht naarwereldraa OONDERDAG 12 JUNI 1980 TROUW/KWARTET door Koos Koster Maatschappelijk betrokken christenen in Guatemala spreken op dit moment over kerkvervolging. Na de universiteit, de vakbonden, de politieke partijen en de boerenorganisaties is nu de kerk aan de beurt om onderdrukt te worden, zeggen zij. 'A De ontvoering van de Filippijnse pa ter Conrado de la Cruz en diens hel per plus de moord op de Belgische pater Walter Voordeckers begin mei, vormen het sein voor meer aanvallen op dat gedeelte van de kerk, dat het bpneemt voor de armen, vermoeden zij. De regering van generaal Lucas wil bewijzen dat er directe verbindingen bestaan tussen de vier revolutionaire volksorganisaties en progressieve priesters in Guatemala, geloven zij, en hij probeert hen daarom uit de weg te ruimen. Wolven De ouders van leerlingen van een bepaald lyceum in de hoofdstad Gua- Machtsstrijd temala City kregen omstreeks dezelf de tijd van de ontvoering en de moord op de priesters, een circulaire toegestuurd door het geheime anti communistische leger, ESA. Op het pamflet stonden vier foto's van lera ren afgedrukt met de tekst: Dit zijn de wolven, in schaapskleren gehuld, die onze jeugd communistisch maken. misschien voor het eerst in hun leven dat het evangelie gerechtigheid in houdt. De bevolking vertrouwt ons, omdat wij de guerrilla-strijders niet zwart maken, maar er bij de gelovi gen op aandringen zich te organi seren. De priester vertelt dat er in zijn dorp twintig verklikkers werken, die iedere verdachte bezoeker en dorpsbewoner in de gaten houden. De rechtse orga nisatie MLN, die deze maand een grote anticommunistische demon stratie hield, heeft honderdvijftigdui zend gewapende leden klaar staan voor het geval het communisme zich van Midden-Amerika wil meester maken. De officiële kerkleiding ziet de poli tieke situatie van het moment als een uitvloeisel van het gevecht tussen uiterst links en uiterst rechts om de macht. Een priester zei mij: Ik preek het recht op zelfbescherming, dat men sen hebben tegenover de rijken, die de mensen via het leger uitroeien. In mijn preken haal ik veel teksten uit de profeten aan. De indianen horen GRONINGEN (PNHK) Het sticht grote verwarring in de gemeenten als tijdens de vredesweek naast de IKV- krant ook de „Sjaloom-krant" wordt uitgedeeld. „Het zou de discussie be vorderen wanneer inderdaad het IKV en de sjaloom-redactie van te voren met elkaar konden overleggen en dan ook op elkaar afgestemde discussie stof konden aanbieden. Dit is echter tot nu toe volstrekt onmogelijk geble ken." Dit is de mening van de redac tie van „Kontakt". het mededelin genblad van de hervormde provincia le kerkvergadering van Groningen, die naar aanleiding van de eerstvol gende vredesweek (in september) in gaat op de aarzeling die in veel ge meenten bestaat als het gaat om de vraag welke vredeskrant er moet wor den uitgereikt, die van het Interker kelijk vredesberaad of die van de Stichting Bijbel en Vredesvraagstuk ken". Het materiaal van het IKV moet door de gemeenten betaald wor den („eenvoudig omdat het geld kost", aldus de Kontakt-redactie). de Sjaloom-krant is gratis. „Wie dat be taalt, weten we niet, maar het verve lende is dat deze krant, die zegt ook de vrede te willen dienen, zich in hoofdzaak bezighoudt met het zich afzetten tegen het IKV." waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing O Postrna HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle J Abonnementsprijzen Per maand f 16.98 Per kwartaat 50.95 Per half jaar 101,90 Per jaar f 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456. Opgave mini-advertenhes tel 020-936868 of schriftelijk aan Mim-Adv. afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswiizingen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse De indianen, bijna zestig percent van de zes miljoen Guatemalanen, zijn bezig te ontwaken. Zij zeggen dat de wereld op zijn kop staat en dat liefde en harmonie in het huidige Guatema la zoek zijn. In hun gemeenschappen wordt gepraat over de vraag wat het belangrijkst is: de klassenstrijd of het gevecht om de eigen identiteit. Van daar een vraag van een priester. Ge loven jullie dat met een maatschap pijverandering ook de rassendiscri minatie van indianen vanzelf ver dwijnt? (Van een medewerker) KAAPSTAD Rommel Roberts, voormalig veldwerker van de Zuid- afrikaanse raad van kerken en een man met veel vrienden in kerkelijk Nederland zit opnieuw gevangen, zo verneemt het Algemeen Diakonaal Bureau van de gereformeerde kerken in Leusden. Hij wordt voor onbepaal de tijd in eenzame opsluiting gehou den op grond van de wet op de bin nenlandse veiligheid, een van de meest beruchte onderdelen van de Zuidafrikaanse wetgeving, nadat hij al enkele weken was vastgehouden op grond van een andere wet. Zoals in Zuid-Afrika zo vaak het geval is ont breekt een officiële beschuldiging. Vrienden van Roberts in Nederland vermoeden dat de arrestatie verband houdt met zijn acties tegen extreme "en onregelmatige verhoging van de bustarieven in Kaapstad en omge ving. Waarvan met name de zwarte en gekleurde bevolking de dupe is. Een door Roberts aangespannen pro ces werd in eerste termijn gewonnen, maar een volgend proces tegen nieu we maatregelen verloor hij Zijn ar restatie maakt vermoedelijk deel uit van een poging de toen gevolgde bus boycot te breken. Rommel Roberts is een yoorstander van geweldloos maar effectief verzet tegen het onrecht van het apartheids- regime. „Dit zijn de wolven de circulaire die ouders van leerlingen van een lyceum in Guatemala toegestuurd kregen. MIDDELBURG (PNHK) - De Disk- werkgroep Midden-Zeeland (dienst in de industriële samenleving vanwege de kerken) heeft een verklaring uitge geven waarin wordt gepleit dat in het pastoraat van de kerken rekening wordt gehouden met de gevoelens en ervaringen van de werkers in de kern centrales en dat er ruimte wordt ge schapen voor hun inbreng in de dis cussie over de keuzes „die bepalend zullen zijn voor de inrichting van onze samenleving". De kerken in Zeeland worden zeer nadrukkelijk geconfronteerd met het probleem van de kernenergie door de aanwezigheid van de kerncentrale in Borssele. Zij menen aldus de verkla ring van Disk-Midden-Zeeland, „dat de vraag gesteld moet worden bt wij in onze huidige samenleving geen energie verkwisten en dat dit ons drijft in de richting van het nemen van te grote risico's. „Het is niet terecht", zegt Disk-Mid den-Zeeland, „om uitsluitend de wer kers in de kerncentrales als de schul digen aan te wijzen voor de proble men die verband houden met de kernenergie. Ook is het niet juist, dat die werkers gebruikt worden als zon debokken voor de maatschappelijke problemen waarvoor allen verant woordelijk zijn." Volgens Disk-Mid den-Zeeland valt er niet te ontkomen aan een discussie over kernenergie. Gebleken is echter dat door deze dis cussie de werkers in de centrales ge ïsoleerd dreigen te raken." ADVERTENTIE Zeker als je uitgaat. door prof. dr. R. Bakker De antropologie (de be schouwingswijze of de leer van de mens) is een zeer omstreden zaak. het mid delpunt van vaak felle dis cussies. Je hoort nogal eens de klacht: wat moeten we eigenlijk nog met deze tak van filosofie? Wat kun Je in vredesnaam over de mens zeggen, dat wetenschappe lijk verantwoord is? Ieder doet er zijn zegje over: zo veel hoofden, zoveel mens beschouwingen. Heeft het filosoferen over de mens wel ooit een steehtje bijgedragen tot een scherpere omlijning van de wijsgerige doelstellingen? En dan verschuilt men zich weer achter eigentijdse systemen, waar het mensprobleem veel beter en reëler tot zijn recht zou komen. Ik wil in zeer kort bestek iets van het mensbeeld van onze eeuw la ten zien. Het valt op dat er zich een grote verscheidenheid, zelfs contrasterende opvattingen doen gelden. Er zijn bijvoorbeeld stro mingen die van de menselijke per soon of van de menselijke be staanswijze uitgaan (personalis me, existentialisme). Stromingen die de mens als uitgangspunt ne men en hem centraal stellen. Als we nu weten, dat het in deze filoso fieën gaat om de handhaving van de waarde en waardigheid van de mens in een tijd van toenemende nivellering en verzakelijking, dan mag aan deze richtingen een an tropologische zin niet worden ontzegd. Marx Maar er zijn in onze eeuw ook andere stromingen. Nemen we bij voorbeeld de discussies met Marx. Rondom de wijsbegeerte van Marx ontwikkelen zich vele ge dachten die van de mens en daar mee van de wetenschap over de mens als wijsgerige discipline niet veel meer overlaten. Er kan nog slechts op wetenschappelijke wij ze over de mens worden gedacht. De existentialist Sartre probeerde in het begin van de Jaren zestig nog een link te leggen tussen het existentialisme en het marxisme waarbij aan beide posities recht gedaan kon worden. In de huidige standpunten ten aanzien van de mensbeschouwing van Marx wordt dit „idealisme" afgewezen. Ook in het neomarxisme, bijvoor beeld bij Schaff en Garaudy vin den we humanistische trekken die als even zovele vertekeningen van wat Marx in de mens zag, gedis kwalificeerd worden. In de ban Het schijnt het lot van de antropo logie van onze eeuw te zijn dat zij steeds meer in de ban van de we tenschap geraakt. Het is duidelijk bespeurbaar-dat zich in onze tijd een proces voltrekt dat al meer in het teken van verwetenschappelij king en rationalisering van het mensbeeld komt te staan. Over de mens kan niet meer zelfstandig Karl Marx worden gefilosofeerd. In de weten schappelijke benadering, zoals deze tijd ons te zien geeft, kan alleen nog over de mens als het objekt van wetenschappen (onder andere psychologie, sociologie, economie, linguïstiek) gesproken worden. Dan rijst met klem de vraag: kan een antropologie nog een eigen karakter hebben? moeten bijvoor beeld de verworvenheden van het personalisme en het existentialis me verbleken of verdwijnen in de felle schijnwerpers van de rationa liteit of hebben ze in onze tijd nog enige waarde? Nood Zijn er andere mogelijkheden om het probleem van de mens weer wijsgerig te doordenken? Het is zeker dat we niet meer om de antihumanistische strekking die zich op vele terreinen van de filo sofie breed maakt, heen kunnen. Maar ligt de nood van onze tijd juist niet hierin dat het denken meer en meer ont-persoonlijkt wordt met vaak de rampzaligste gevolgen van dien? moeten we weer terug naar een vorm van .existentialistisch denken, maar dan op andere leest geschoeid? Zo zouden nog oneindig vele vra gen te stellen zijn. Ik meen dat zulke, de mens in het hart rakende vragen van zeer groot belang zijn, waarop niet alleen door de filoso fen, maar ook door de theologen een antwoord moet worden ge vonden. Samenwerking Het antropologisch denken van de theologen ondergaat altijd de in vloed van het mensbeeld van de actuele filosofie. Steeds meer raak ik ervan over tuigd dat het belang van de antro pologische wetenschap, meer nog, het belang van de méns het vol strekt noodzakelijk maakt, dat er een gedachtenwisseling, ja een sa menwerking met betrekking tot deze materie tussen filosofen en theologen op gang komt. Hiervan heeft Pannenberg mij in ieder ge val overtuigd. Prof. dr. R. Bakker, hoogleraar in de wijsbergeerte aan de rijksuni versiteit te Groningen, schreef het bovenstaande naar aanlei ding van het in Trouw van 2 juni geplaatste artikel van prof. dr. H. M. Kuitert over de antropologie van de Duitse theoloog W. Pan nenberg. Van een medewerker Litouwen, tweemaal zo groot als Ne derland, sinds 1944 definitief bij de Sowjet-Unie ingelijfd, telt nog geen 3'/> miljoen inwoners. Bijna alle Li touwers zijn rooms-katholiek. Zij vor men een katholieke geloofsgemeen schap die veel talrijker is dan alle katholieken te zamen, verstrooid le vend in de overige delen van de Sowjet-Unie. Op het punt van ondergrondse publikaties zijn zij bijzonder produktief. Zo zijn bijvoorbeeld van het tijdschrift „Kroniek van de Katholieke Kerk in Litouwen" sinds 1972 al meer dan veertig nummers verschenen, terwijl het Ka tholieke Comité ter Verdediging van de Rech ten van de Gelovigen sinds november 1978 al elf, soms uitvoerige, rapporten verspreid heeft. Daarnaast heeft een van de oprichters van dat comité een Open Brief, gericht aan het Open baar ministerie van Litouwen, aan de open baarheid prijs gegeven. Een kopie van die Open Brief heeft onlangs het Zwitsers insti tuut Glaube in der Zweiten Welt bereikt. Het is een document dat bijzondere aandacht ver dient, omdat het op zich zelf zonder nadere uitleg aan een ieder een directe blik gunt op de situatie waarin de Litouwse gelovigen ver keren. De auteur van de Open Brief waarvan hier (zij 't met weglating van minder belangrijke passa ges) de vertaling volgt, is een wel zeer moedig voorganger van een christengemeenschap, welke al 35 jaar lang volhardt in een strijd om het bestaan en voortbestaan, menselijkerwijs gesproken zonder veel uitzicht. „Op 29 augus tus 1979 hebt U mij doen verschijnen op het Openbaar Ministerie van de Litouwse Socialis tische Sowjet Republiek en mij bevolen om een vermaan te ondertekenen, op grond waar van ik volgens het Wetboek van Strafrecht van de Litouwse Socialistische Sowjet Republiek voor bepaalde vermeende misdrijven bestraft zou kunnen worden. Daarbij werden de volgen de misdrijven opgesomd.: Ik zou vanaf de preekstoel willens en we tens onjuiste beweringen rondgestrooid heb ben. die erop gericht waren, de sowjet staat te belasteren. Ik zou actief bij de oprichting van het Katholieke Comité ter Verediging van de Rechten van de Gelovigen betrokken geweest zijn. en aan de samenstelling meegewerkt heb ben van documenten van bedoeld comité, die zelfs het Westen bereikt zouden hebben. Ik zou de gelovigen ertoe aangezet hebben om zich niet aan de sowjet wetten te storen. Atheïsten Advocaat-Generaal Bakucionis heeft mij uit eengezet, in welke zin het Openbaar Ministerie mijn activiteiten als misdadig brandmerkt. Ik zou in mijn preken gezegd hebben, dat op school de leerlingen die gelovig zijn vervolgd worden, en dat de atheïstische opvoeding aan heel wat misstanden schuld zou hebben. Ik zou 't in mijn preken weliswaar over atheïsten gehad hebben, maar ik zou toch de sowjet regering bedoeld hebben. Verder zouden de verklaringen die van het Katholieke Comité ter Verdediging van de Gelovigen uitgegaan zijn, déórom van de kant van de sowjet autori teiten onbeantwoord blijven, omdat het Comi té niet ambtelijk geregistreerd is en daarom illegaal. Ten slotte zou de opruiing van de gelovigen om zich aan de sowjet wetten niet te storen door mij gepleegd zijn bij mijn proces in Vilkaviskis zowel als bij mijn proces in Varena. Het vermaan van het Openbaar Ministerie heb ik niet ondertekend, en wel omdat ik 't met de daarin vervatte beschuldigingen volslagen on eens ben. Wel heb ik in 't vooruitzicht gesteld dat ik een schriftelijk antwoord per post aan het Openbaar Ministerie zou sturen. Welnu, de beschuldiging dat ik opzettelijk leu gens uitgekraamd zou hebben om de sowjet maatschappij of de sowjet staat te belasteren, houd ik voor absurd. Laten Uw ijverige infor manten uit mijn preken ook maar één enkele zinsnede aanwijzen, die op laster neer zou komen en niet gewoon de dingen bij hun werkelijke naam zou noemen. Ik héb geen lasterpraat verkocht. Ik heb wél sowjet func tionarissen bekritiseerd, die gelovigen vervol gen. En dót is een recht, dat de Grondwet van de Litouwse Socialistische Sowjet Republiek aan iedereen toekent. ..Het is verboden om personen wegens het uitoefenen van kritiek te vervolgen. Zij die anderen om enigerlei kritiek vervolgen, worden ter verantwoording geroe pen". (art. 47.). Op de sowjet school worden alle gelovige scho lieren voortdurend met discriminatie beje gend. En daarbij gaat 't niet om alleenstaande gevallen, maar om een algemeen voorkomend verschijnsel in heel Litouwen. Hier in Kybartai doen zich regelmatige gevallen voor van discri minatie van gelovige scholieren. Nu eens schrijven onderwijzers namen op het bord on der toevoeging van soms grove aantijgingen, dan weer worden punten afgetrokken van wie naar de kerk geweest zijn, of krijgen jongens geducht de les gelezen, die de mis gediend hebben. Het is de Moriaan gewassen om mij erover aan te spreken dat ik de discriminatie op de school openlijk aan de kaak stel. Wie aangepakt moeten worden, zijn zij die door de schooljeugd te vervolgen niet alleen zich aan de menselijkheid vergrijpen, maar ook de sow jet wetten schenden. Advocaat-Generaal Bakuöionis heeft mij ook verweten dat ik de sowjet regering de schuld van alle tegenwoordige misstanden zou geven. Welnu, het is doodjammer dat naar de kerk van Kybartai alleen maar schamel ontwikkel de informanten gestuurd worden. Zij kunnen namelijk de begrippen atheïsten en sovjet re gering niet eens uit elkaar houden. Tegen de sowjet regering niet eens uit elkaar houden. Tegen de sowjet regering preken doe ik niet, maar als priester heb ik wél de plicht om te velde trekken tegen de goddeloosheid, die naar mijn diepste overtuiging sinds de Tweede We reldoorlog in de harten van de mensen een geestelijk vacuüm geschapen heeft, dat de morele grondbeginselen ondergraaft, en daar mee de deur wagenwijd open gezet heeft voor allerlei misdrijven. Misdrijven, die in de hoofd en van de diepgelovige Litouwers van voor de oorlog zelfs nooit opgekomen zijn. Godsdienstvrijheid Komen we nu tot de tweede tegen mij inge brachte beschuldiging: de zogenaamde illegale oprichting van het Katholieke Comité ter Ver dediging van de Rechten van de Gelovigen en het samenstellen van documenten, die de sow jet verworvenheden zouden belasteren, en die zelfs het Westen bereikt zouden hebben. Inder daad. samen met vier andere priesters neem ik de verantwoordelijkheid op me voor de oprich ting van het Katholieke Comité ter Verdedi ging van de Rechten van de Gelovigen en voor de samenstelling van documenten. De aanleiding ertoe is gelegen in de alsmaar voortdurende vervolging van de kerk van Li touwen. Probeert u zich maar 'ns een ogenblik in te denken, hoe een gelovige de zogenaamde godsdienstvrijheid in sowjet Litouwen ervaart. De beide bisschoppen Julijonas Stepanovifilus en Vincentas Sladkevicius ondergaan nu al twintig jaar een verbanning waartoe zij nooit gerechtelijk veroordeeld zijn en waarvoor ook geen gronden aanwijsbaar zijn. Zonder voorkennis en toesteming van de Sow jet gevolmachtigde inzake kerkelijke aangele genheden mogen onze bisschoppen geen pries- De onvervangbare naam Wat Petrus aan de verlamde in de Schone Poort geeft, is dus dit: ,jni naam van Jezus Christus de Nazoreeër wandel!" Sommige handschriften hebben: sta op en wandel. Het griekse woord voor „wandel" is zoiets als: loop maar's rond! Bepaalde griekse wijsgeren worden peripatetici (rondlopende wijzen) genoemd. Wandelen lijktn* wat te plechtig en iets voor een vrijt dag, wat niet wegneemt dat dit een feestdag voor de man geweest moet zijn. Opvallend is echter dat er geer komma staat achter „in de naamvj Jezus Christus de Nazoreeër." Het woord „wandel" of „loop" komterl één adem achteraan, 't Is net alsof even op gedoeld wordt: het gaathii niet om gewoon lopen, maar om lopen in de naam van Jezus. Nu eviL voorzichtig! Dat betekent niet dat' het vergeestelijken moeten. Het gat hier echt om lopen, met je benen. I heil is hier heel aards. Zoals de noaj van die man ook niet als een geestelijke nood beschreven wordt Het verhaal wil ons echt vertellend die man weer moest gaan lopen, wa: hij nooit heeft gekund. We behoeve ons hier verder niet bezig te houder met de fysieke aspecten van zijn verlamming en zijn genezing. Dat blijft gissen. Het wonder is in de bijbel nooit een mirakel. Het is een teken. De Geest van Christus is me*, de apostelen, het is vlak na Pinksteren. Die Geest is de Geesti opstanding en van de opgestane Heer. Als dat woordje „sta op" er later ingevoegd is, is dat niet zo vreemd. De tekenene van de apostelen hebben alles te makeno> de opstanding van Jezus. Ze geschieden door de kracht van zij: opstanding. Het wandelen hoort ook heel dicht bij de kracht van Js j naam Het wandelen of lopen, wai| het hier over gaat, is werkelijk mogelijk in die ene, onvervanj naam. ter in een parochie benoemen. Geen jongeman mag zich zonder voorkennis en toestemming van de veiligheidsdienst voor het seminarie aanmelden. Dit- jaar werd* 't ongeveer twintig kandidaten onmogelijk gemaakt om op het seminarie te gaan studeren. De parochiegees telijken worden in de uitoefening van hun taak beknot. Wie gelovig zijn, mogen geen functie bij het onderwijs bekleden; zij kunnen nergens een leidende functie verwerven. Enzovoorts. Ik zou graag weten en niet alleen ik, maar alle gelovigen van Litouwen wat het Open baar Ministerie ondernomen heeft om de ver volging van de gelovigen terug te dringen. Als u dat kunt, wilt u dan ook maar één enkel voorbeeld aangeven, dat de sovjet regering een atheïist bestraft zou hebben op grond van discriminatie van een gelovige. Precies dóórom kunt u het Katholieke Comité ter Verdediging van de Gelovigen niet uit staan, omdat het juist de rechten van de gelo vige verdedigt. Publiek U noemt het comité illegaal, omdat het niet geregistreerd is. Maar het is u, Procureur- Generaal, zeer wel bekend, dat wij niet in 't geheim, maar vrijuit en publiekelijk te werk gaan. Toen wij op 13 november 1978 het comité oprichtten, hebben wij ons wel degelijk tot de sowjet regering gewend. Als ons comité tot vandaag altijd nog niet erkend is, is dat dan ook niet onze schuld. Verder word ik ervan beschuldigd, de mensen tot verachting van de sowjet wetten aan te sporen. Men stelt mij zelfs in staat van be schuldiging voor het feit dat bij de processen tegen mij in VilkaviSkis en in Varena veel gelovigen aanwezig waren. Maar kan ik 't hel pen dat de mensen de priester op de handen dragen en zich aan zijn lot zo veel gelegen laten liggen? U, Procureur-Generaal, bedreigt mij met art. 1, lid 4, van het Wetboek van Strafrecht van de Litouwse Socialistische Sowjet Republiek, vol gens hetgeen ik voor zulke mij ten laste geleg de misdaden met gevangenschap tot ten hoog ste zeven jaar bestraft kan worden. Maar heeft men dan in de atheïistische propaganda zó weinig vertrouwen, dat men werkelijk vreest, dat een of andere priester alles wat de Litouw se atheïisten in 35 jaar opgebouwd hebben, zo maar teniet kan doen? Of gelooft men dan werkelijk dat men een overtuiging te üjf kan gaan met een stok? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Rijssen: P. Koeman Oene; te Hei- en Boeicop: H. F. K te Melissant; te Surhuisterveen-B lenslaan (Toez.): G. Bouman te Wel te Tietjerk (in samenwerking met geref. kerk): G. Wiltink te Spanni c.a. en Cubaard. Aangenomen de benoeming tot hoo leraar aan de prot. theol. faculteit Brussel: prof. dr N. T. Bakker, stl dentenpred. te Eindhoven (te part-time te Brussel). GEREF. KERKEN Beroepen te Zoetermeer: M. Spi ma te Arum; te Winnipeg-Trs (Can.): J. Hanegraaff te Putl GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Kralingseveer-Krip| a.d. IJssel: F. v.d. Pol, kaniï Kampen. CIIR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Elburg: P. Beel Noordeloos. VRIJE BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Franeker: A. de te Den Haag-Zoetermeer. Os H. Snoep De Haagse hervormde predikant Snoep hield in 1078 in zijn wijkke (de Pauluskerk) een reeks van neg! preken over het boek Job. Hij g hiertoe over omdat hij als pastor h haaldelijk de vraag gesteld km wat de bedoeling, de zin van het den is. Zijn preken over Job zijn gebundeld in een boekje dat „Jd als titel kreeg en als ondertitel: As klager en gedaagde. Het werd e uitgave van het Boekencentrum Den Haag (85 pag„ prijs 11,90. GENEVE (AFP) Paus Johaffl Paulus de Tweede zou volgens heti Genève verschijnende dagblad 1 Suisse van plan zijn volgend Ja april in Genève. de wereldraad i kerken te bezoeken. De laatste paus, die de wereldra bezocht was paus Paulus in 191 Volgens een woordvoerder van de« reldraad van kerken is er geen co tact met het Vaticaan geweest d de reis van Johannes Paulus. Rechterlijke macht Mr. W. R singh, officier van justitie in het rondissement Groningen, is benoeffl tot officier van justitie in het am dissement Assen. Tot rechter in rechtbank in Dordrecht is mr. R Wegener Sleeswijk benoemd. Hij 1 plaatsvervangend directeur bouw ken bij het ministerie van ondei* en wetenschappen. Tot raadsheer het gerechtshof in Arnhem is noemd mr. N. E. Haas, inspecteur 's rijksbelastingen in Dordrecht.' officier van Justitie, hoofd van arrondissementsparket in Leei den is benoemd mr. A. G. officier van Justitie in het ment Alkmaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2