Katholiekendagen leveren fijne gevoelens op Voor wie 'zalig' alleen maar betekent: heerlijk E Remonstranten praten met IKV H Opvolger Romero past wel op zijn vingers te branden Trouw Zondagsschool ook voor kinderen der gemeente Aaron ver dwenen Waarschuwing tegen eenzijdige dialoog Conferenties De bijbel in omgangstaal VANDAAG De MAANDAG 9 JUNI 1980 TROUW/KWARTET door Pieter van der Ven BERLIJN De Duitse katholiekendagen maken duidelijk dat ook zonder de paus de roomskatholieke kerk grote men senmassa's op de been kan brengen. Dat bleek deze dagen aan één stuk door, maar toch vooral zaterdagavond bij een groot volksfeest in de Berlijnse hoofdstraat, de Kurfuerstendamm, en zondagmorgen bij de slotdienst in het Olympisch Stadion. Vóór deze plechtigheid dromden kinderen rondom de tiental len wachtende bisschoppen en verzamelden handtekeningen. Veel vaandels, pauken, bazuinen, met koor- en samenzang en handgeklap lieten zien en horen wat het thema beoogde: „Christus' liefde is sterker" en „Liefde schept vrede en een heid". AMERSFOORT (ANP) De dialoog met Oosterse religies, vooral met het hindoeïsme, is belangrijk om deze godsdiensten ernstig te nemen en te respecteren, maar zo'n dialoog mag nooit gaan ten koste van de procla matie van het evangelie. Dat zei drs P. J. van Kampen op de informatie dag van de bijbelse en medische zen dingsgemeenschap in Amersfoort. Drs. Van Kampen waarschuwde te gen een eenzijdige dialoog alsof er weinig verschil zou zijn tussen de Oosterse religie en het christelijk ge loof. In de dialoog moet de nadruk worden gelegd op het unieke karak ter van Christus als verlosser, zei hij. De secretaris van de Bibel and Medi cal Missionary Fellowship in Austra lië, Keith Wilson, wees erop dat in de zending de gehele mens de aandacht vraagt. Er moet lichamelijke, maat schappelijke en geestelijke hulp wor den geboden als dat nodig is. De bijbelse en medische zendingsge meenschap is een interkerkelijke zen ding, die zich verwant voelt met de evangelische alliantie. Dit leverde het gevoel op van erbij te horen, de ervaring van gemeenschap, vriendelijkheid en eensgezindheid, een vage zekerheid althans samen mensen van goede wil te zijn. Het is opvallend dat zulke katholiekenda gen eigenlijk tot niets leiden: er wor den geen resoluties aangenomen of moties in stemming gebracht, er wor den geen plannen gemaakt of knopen doorgehakt. Veel meer geeft het een zeer breed overzicht van alle gebie den waar de kerk belangstelling voor heeft, of waar mensen van de kerk iets over willen zeggen, vroom, theo logisch, kerkpolitiek, sociaal, econo misch: milieu, oorlog en vrede, derde wereld, onderwijs, cultuur, oecume ne, gehandicapten, vrouwen, genera tieconflicten, buitenlanders. In veel van de forums ontbrak het niet aan kritische geluiden tegenover allerhande misstanden of kwamen te gengestelde meningen duidelijk naar voren. Vooral de kritische opmerkin gen van arbeiders en jongeren, ook aan het adres van de kerk, werden verwelkomd als voltooiing van het kleurenspectrum van de kerk. Abortus Op enkele gevoelige punten konden de meningsverschillen niet tot hun recht komen. Zo was de werkgroep „homoseksualiteit en kerk" genood zaakt naar de alternatieve dagen van mand zich boven de anderen stelt. Wezenlijk is zich één te voelen met de kerk. Daarom is er niet zoiets als een katholiekendag van onderen, net zo min als er een van boven is, er is alleen maar een katholiekendag-on derweg. Laten wij dan ook dit katho liek-zijn niet begrijpen als een inper king. maar als een stuk gemeen schapsbeleid, vriendschap, liefde in een door haar verscheurde wereld." Zuinig Hans Küng onderen uit te wijken. Ook wat be treft het abortusvraagstuk kreeg ei genlijk alleen de officiële kerkelijke en christendemocratische stellingna- me een kans. In een van de lezingen werd het absolute respect voor het ongeboren leven als voorwaarde ge noemd voor een maatschappij, die zich van het nationaalsocialisme had afgewend. Handtekeningenacties te gen de kruisraketten op Duitse bo dem en tegen de verspilling van zo veel voedsel, papier en plastic gedu rende deze dagen waren haast onder grondse activiteiten. „Wie kan er ook maar één stroming van belang noemen," één belangrijke getuigenis die hier niet aan het woord kwam?" Aldus de president van het centrale comité der Duitse katholie ken. „Wezenlijk is slechts dat nie- Van verschillende kanten is er kritiek geleverd en eigenlijk de zuinige ma nier waarop de jongeren bij deze da gen begrokken werden. Ze hadden hun eigen centrum en er was van allerlei te doen, maar bij de forums was er voor het overgrote deel voor de jeugd niets te beleven. Dit leidde ech ter niet tot grote problemen, omdat velen zich toch wel amuseerden. Maar de vraag is gesteld of de katho liekendagen hun programma ook in houdelijk meer moeten instellen op de zo massaal aanwezige jeugd. Zeker is het voorbarig om nu al te juichea dat de kerk de jeugd weer terugge wonnen heeft. Küng en Metz „De toekomst van de kerk" was het onderwerp van het belangrijkste pro- grammadeel van de zogenoemde „katholiekendagen van onderen". De organisatoren hadden twee kopstuk ken van moderne theologie uitgeno digd: Hans Küng, onlangs door de kerk als katholieke theoloog aan de kant gezet, en Johann Baptist Metz uit Münster. Hoewel deze discussie een eind uit de buurt werd gevoerd, in de grote aula van de Freie Universi teit, waren ook hier vele duizenden, veelal jonge mensen, naar toe geko men. Tot rondom de open ramen van de aula en aangrenzende collegezalen probeerde men minstens de woorden en liefst nog een glimp van de discus sie op te vangen. Küng keerde zich vooral tegen de verkettering van de kerkelijke oppo sitie en tegen de kerk die langzamer hand zo'n wereldlijke bedrijfsstruc tuur gekregen heeft dat ze een kari katuur van zichzelf geworden is. „Slechts in een totalitair systeem wordt een totale gelijkvormigheid van het instituut verlangd", aldus Küng. „De officiële kerk mag graag anderen tot boete aansporen, maar als het erop aankomt zichzelf te beke ren, is zij uiterst onboetvaardig." Volgens de politieke theoloog Metz zou het niet per se beter gaan in de kerk als er een betere paus was, maar pas als er aan de basis meer verander de. De basis moest volgens hem de drager worden van een nieuwe kerk en men moest zich dan ook niet zo richten tegen de hiërarchie, want zo'n verandering kon wezenlijk niet „van boven", dat wil zeggen van paus of bisschoppen komen. Volgens Metz was het eigenlijk erg Duits om zo naar boven te kijken. Duitsers waren mensen die als ze een station gaan bezetten wel eerst een perronkaartje willen kopen, meende hij. Metz richtte zich tegen wat hij noem de de „burgerlijke" religie, die men sen slechts inschakelen in zoverre zij er behoefte aan hebben en het overi ge houden zij op afstand. De waarden waar het christendom voor zegt te staan, kunnen alleen gered worden door de werkelijke oorzaken bloot te leggen, welke die waarden bedreigen. Metz ziet in de huidige tijd van de naburgerlijke en laatkapitalistische maatschappij een „dreigende barba rij". In politiek en religie zitten vol gens hem de mogelijkheden om deze dreiging te weerstaan. Debuut De onlangs benoemde bisschop van Berlijn, Joachim Meisner, maakte juist deze dagen zijn debuut in het Westen. De grootse vertoning in dit deel van zijn bisdom staat in schril contrast met het bescheiden katholi cisme waarmee hij in de DDR ver trouwd is. Er werd dezer dagen overigens met grote omzichtigheid over de verdeel de stad gesproken. Er was geen enkel forum gewijd aan godsdienstvervol ging, mensenrechten in de Sowjet- Unie, en dergelijke. Meisner werd niet in verlegenheid gebracht, maar ogen schijnlijk ook niet ingepakt door dit Westduitse, roomse spektakel. Daar lijkt hij trouwens het type niet voor. Over bisschoppen zei hij: „Het is net als met asperges, als priesters van boven paars worden, dan maakt ze dat ongenietbaar." Spiritualiteit De katholieke dagen in Berlijn heb ben veel deelnemers fijne gevoelens bezorgd. Van ouds zijn misschien de grote Duitse volkskerken gedragen door mensen die hun geestelijk heil kunnen vinden in korte leuzen, geza menlijke vroomheid en een duidelij ke hiërarchie. In deze dagen komt een katholicisme te voorschijn dat veel meer dan in Nederland al een zogenaamde „leken spiritualiteit" ontwikkeld heeft. Een sterke lekenbeweging, die haar rech ten en plichten kent en ontwikkelt, maar die niet over gestelde grenzen heen wiL Geheel in de geest van wat ook deze paus wil en de Nederlandse bisschop pensynode probeerde te verwoorden, moeten leken zich met alle kracht inzetten voor de kerk, waar ze moeten wegblijven van wat niet tot hun ter rein behoort: kerkelijke discipline, orthodoxie en ambten. De eigen ver antwoordelijkheid van bisschoppen geldt als een heilig begrip. Dat maakt de kerk tot een uiterst solide bolwerk. Alleen erg oppervlakkig toezien kan de indruk wekken dat hier sprake is van folklore die voorbij en onbedui dend is. Verkennend geloven, geloofs- en gebedspracticum, 25-30 juni, Em- maus Priorij, Maarssen (tel. 03465- 62146). Weet wat je waard bent, voor li chamelijk gehandicapten samen met nietrgehandicapten, 27 juni-4 juli, Het Zilveren Schor, Arnemuiden (tel 01182-1610). Als de kinderen de deur uit gaan, voor vrouwen 45-65 jaar, 23-27 juni, Ons Erf, Berg en Dal (tel. 08895-1744). (Herhaling: 28 juni-1 augustus). Van een medewerker HAARLEM We mogen van mensen niet verwachten dat ze taalkundig kunnen terugstappen in de 17e eeuw. Voor mensen voor wie .zonde"; jammer": betekent en „zalig": „heerlijk", zullen wij de bijbel heel direct en heel gericht moeten vertalen in hun taal van vandaag. Dit zei dr. A. de Kuiper op de 166ste algemene vergadering van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) zaterdag in Haarlem. Hij sprak over: „De bijbel in omgangstaal". Woorden in het Grieks en het He* breeuws dekken in hun betekenis nooit de Nederlandse woorden volko men. Woorden ontlenen bovendien hun specifieke betekenis aan het zinsverband. Daarom kan een woord uit de grondtekst niet alijtd vertaald worden door een en het zelfde Neder landse woord. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 telex 13006 Postgiro 6600 00 Bank Ned Credietbank Rekeningnr 23 06 12574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) lel 010-115588 (redactie) lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101,90 Per jaar 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telel 020- 913456. Opgave mini-advertenties tel 020-936868 of schriftelijk aan Mim-Adv. afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswiizingen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse adressen. Toch kan In principe alles vanuit de ene taal in een andere worden overge zet, maar dat moet dan wel eens op Vcrdi&lStC een andere manier gebeuren of met omschrijvingen. Pas dan kunnen de lezers of hoorders van nu op dezelfde wijze op een boodschap reageren als die van toen. lijke handboeken voor vertalers die bezig zijn het oude testament in het, Grieks te vertalen. UTRECHT (ANP) De zondagsscholen hebben niet alleen een evangeliserende taak, zij zijn er ook voor de kinderen van de eigen gemeente. Vooral nu er in de gezinnen steeds minder terecht komt van het bijbelonderricht. Dit zei ds. I. de Bruyne tijdens de viering van het gouden jubileum van de bond van christelijke gereformeerde zondagsscholen, zaterdag in Utrecht. Maar, zei dr. De Kuiper, we zullen de cultuur van een bijbelgedeelte geen geweld aan mogen doen. Hij achtte het verwerpelijk om psalm 23 bijvoor beeld te vertalen met de woorden: de Heer Is mijn eerste versnelling, met Hem neem ik ieder helling. Volgens dr. De Kuiper is het niet meer mogelijk met een vertaling te volstaan. Naast een vertaling voor studiedoeleinden en een vertaling voor lithurgisch gebruik in de kerken is er in onze tijd behoefte aan een vertaling voor mensen aan de rand van en bulten de kerk, opdat ook zij kunnen zeggen: „God spreekt mijn taal". De vergadering besloot om vier men sen tot leden van „leden van verdien ste" te benoemen: de Rotterdammer Bram Apon, die vijftig jaar lid is geweest van plaatselijke afdelingen van het NBG en nog steeds actief is; de Amsterdammers E. J. Brugman, die al in 1925 bij het NBG als secreta ris werd benoemd en mr. C. P. Starre- veld, die twee perioden van tien jaar lid van het hoofdbestuur was en meer dan tien jaar 2e penningmeester; en de Utrechtse zenuwarts dr. L. Verha gen, lid en sedert lang voorzitter van de commissie bijbeluitgaven voor geestelijk gehandicapten. Deze com missie heeft 28 boekjes van de serie „wat de bijbel ons vertelt" met de platen van Kees de Kort geredigeerd. Deze boekjes zijn al in meer dan 25 talen vertaald. Ds. de Bruyne herinnerde eraan hoe het zondagsschoolwerk vijftig jaar geleden vaak gedaan werd zonder kerkelijke erkenning. Het zondags schoolwerk ging vaak gepaard met sociaal werk. Er is thans reden voor kritische bezinning. Men zou de vraag onder ogen moeten zien, of met de achterbuurten ook de zeggingskracht van het zondagsschoolwerk is ver dwenen en of men geen nieuwe wegen moet vinden om het welvaartskind te bereiken. Spel Wereldwijd Deze 166ste jaarvergdering was op merkelijk goed bezocht. Tijdens de middagbijeenkomst in de Noorder- kerk van Haarlem deelde de penning meester prof. dr L. F. van Muiswinkel mee dat besloten Is dit Jaar 850.000 gulden extra te geven voor het we reldwijde werk. Hieruit kan de nieu we drukpers gefinancierd worden voor de bijbeldrukkerij in Bogor, In donesië, bijbels voor Cuba en bijbel uitgaven voor Afghaanse vluchtelin gen in Pakistan en vele andere bijbel uitgaven. Een klein deel van het geld zal ook gebruikt worden voor wetenschappe- Tijdens de middagvergadering werd een spel van Jan J. van Capelleveen „Het verwoorde Woord" opgevoerd. Het gaf een kijkje in de vertaalkeu ken en boeide de aanwezigen zozeer dat ze vergaten dat het een spel was. Uit de zaal klonken telkens weer stemmen die de spelers, leden van de staf van het NBG, adviezen gaven over de wijze waarop de bijbeltekst het beste kon worden vertaald. Alle aanwezigen ontvingen bij de uit gang een brochure van de heer van Capelleveen, getiteld: „De bijbel in omgangstaal", over de problemen die opduiken bij deze wijze van bijbelver- talen. De brochure is bij het NBG gratis op aanvrage te verkrijgen. ADVERTENTIE Hagemeyer ILV. Statutair gevestigd te Amsterdam Oproep tot het bijwonen van een buitenge wone algemene vergadering van aandeel houders, te houden op dinsdag 24 juni 1980, aanvang 15.00 uur, in één der zalen yan het Amstel Hotel, Prof. Tulpplein 1 te Amsterdam. Deze vergadering wordt bijeengeroepen aangezien in de jaarlijkse algemene verga dering van aandeelhouders dd. 30 mei 1980, niet het in artikel 33 der statuten vereiste quorom aanwezig was voor het nemen van een besluit omtrent het in deze vergadering aan de orde gestelde voorstel tot statutenwijziging. In de vergadering van 24 juni 1980 kan een besluit ten aanzien van het voorstel tot statutenwijziging genomen worden, onaf hankelijk van het ter vergadering verte genwoordigde gedeelte van het kapitaal. Een afschrift van het voorstel tot statuten wijziging, waarin de voorgedragen wijzi gingen zijn opgenomen, ligt ter inzage en is kosteloos te verkrijgen ten kantore van de vennootschap, Rijksweg 69 te Naarden, alsmede bij de hoofdkantoren van de Amro Bank n.v. en de Algemene Bank Nederland n.v. te Amsterdam. Aandeelhouders die de vergadering wen sen bij te wonen, dienen hun aandeelbe- wijs(bewijzen) uiterlijk 17 juni 1980 tegen depotbewijs ten kantore van de vennoot schap, of bij één der bovengenoemde ban ken te deponeren. Het depotbewijs geldt tevens als bewijs van toegang tot de vergadering. Hagemeyer n.v. Raad van Bestuur. Bijbels De jubileumactie „van het kind- voor het kind" bracht twintigdui zend gulden op. Dat bedrag is be stemd voor het aanschaffen van bij bels die uitgereikt worden aan kinde ren bij het verlaten van de lagere school in Vendaland, het zendingster rein van de christelijke gereformeer de kerken in Zuid-Afrika.- Er is een jubileumboekje verschenen getiteld „Ons werk? Zijn werk". De secretaris van de bond, de heer P. Middelkoop te Zwijndrecht, die al bijna veertig jaar aan het zondags- schoolwerk verbonden is en zestien jaar secretaris van de bond is ge weest, ontving de eremedialle in goud verbonden aan de orde van Oranje- Nassau. De burgemeester van Zwijn drecht mr. C. Pijl Hogeweg reikte de onderscheiding uit AMSTERDAM (ANP) Het gebruik van kernwapens heeft leven-bedreigende effecten en is strijdig met de opdracht het leven te bewaren. Het bestaan van kernwapens ls uiting van het denken in machtsverhoudingen. Dit staat in een motie, die de algemene vergadering van bestuur der remonstrantse broederschap zaterdag te Amsterdam met circa negentig stemmen voor, één tegen en acht onthoudingen heeft aange nomen. De vergadering besloot voorts In het najaar een extra algemene vergade ring te houden waarop de broeder schap een standpunt bepaalt over het interkerkelijk vredesberaad (IKV). Deze vergadering zal plaats vinden na hetinhoudelijk gesprek, dat het IKV in oktober met de remonstrantse broederschap zal voeren. Tot nu toe hebben de remonstranten zich niet direct uitgesproken over de IKV-ac- tie „help de kernwapens de wereld uit, om tebeginnen uit Nederland". Dr H. J. Heering, emeritus-hoogleraar te Leiden, noemde de motie „tijd loos" omdat er geen consequenties aan zijn verbonden. Geheimzinnig WAT VERWACHTEN MENSEN? We lezen nu verder in het verhaal vat de verlamde in de Schone Poort. De apostelen hebben hem opgeroepen om eens goed op hem te letten. En dat doet hij. „Hij lette op hen In de verwachting iets van hen te zullen krijgen." Natuurlijk verwachtte hij dat. Hij was niet anders gewend. Mensen konden hem alleen op die manier helpen. Z'n verwachting was laag gespannen. Een geldstuk, verd« ging het niet. Hij had ervaring: daar ver» draaide het altijd, in 't gunstigste geval, op uit. Over het vernederende lemei van zo'n aalmoes was hij waarschijnlijk allang heen. Zo zat de wereld in elkaar: rijk en arm, geslaagd en getroffen. Daar had hij a zaterc Het is van de over v wapen hangei terse zal do van et vormd naar delen nerwaï CDA- de CF lulp tpraal Andei al zittende en piekerende zijn filosofie over. „Hij verwachtte iets van hen te zullen ontvangen." Veel mensen zullen vandaag van de kerk ook niet veel meer verwachten. Een beetje hulp. Een handje hulp. Niet van alle belang ontbloot, want als je er zo voor zit is alles welkom en ben jt allang gewend plichtmatig te bedanken. Maar niets bijzonders, een stukje humaniteit. In sommige tijden ers 0| kan het uitgroeien tot iets groters. Als humaniteit schaars wordt. Als in de volstrekte degeneratie van alle naastenliefde voor zulke dingen zeldzaam worden. Maar ook dan kan niemand daar de bazuin voor aan de mond zetten. Wat verwachten mensen vandaag van apostelen en profeten, van kerkmensen en geestelijken? Dat zou je kunnen afvragen? Als we er eerlijk over nadenken: niet veel. Vaak blazen we te hoog van de toren en doen alsof w iets bijzonders hebben en dan valt het tegen. De boodschap wordt in zulke verheven en tegelijk zulke uitgesleten woorden op retorische wijze gebracht dat geen zinnig mem daar meer van opkijkt. Of: treedt hij er in, hij wordt teleurgesteld (Handelingen 3 vers 1-10). uitspr pft denhe toeko Het naar zing CDA Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het Bijbels Museum in Amsterdam is zijn hogepriester kwijt. Sinds en kele weken mist conservator P. de Roos het kleurige houten beeldje va Aaron bij het model van de tabernakel. Het 33 cm. hoge beeldje, dat nog uit de oorspronkelijke col lectie van ds. Leendert Schou ten stamt, is beschilderd vol gens de gegevens van Exodus 'j 28, met de mooi geborduurde1 efod als een overgooier over de blauwe efodsmantel, waar on deraan de belletjes en granaat appelkwastjes zitten. Op de voorhoofdsband staat in het Hebreeuws „De Heiligheid des Heren". De Roos heeft geen idee, wie de dader is. De waarde is moei lijk te bepalen. Het (vooral jeugdige) publiek is gedu peerd, want er ontbreekt nu iets aan het klank- en licht spel. Vervanging kost meer dan duizend gulden. Vandaar de dringende vraag van de conservator wie Aaron gezien heeft, bij iemand als speelgoed thuis, of misschien bij een han delaar. lijke het g Will prete re v< dan man men maa IjjC W VI r ter De fcX MI ich de hel dis enl Pi tra Be to De werkgroep „Waakt en weegt", die circa vierhonderd verontruste remon stranten herbergt, „blijft een geheim zinnige zaak, zowel wat programma als wat werkwijze betreft", zei me vrouw A. A. in 't Veld, in haar ope ningsrede. Zij betreurde het zeer dat de werkgroep omgezet zal worden in een vereniging van remonstranten. Het gaat er op lijken dat, ondanks verklaringen van het tegendeel, het de bedoeling is om als splijtzwam te gaan werken, aldus mevrouw In 't Veld. Zij pleitte ervoor openlijk de wederzijdse bezwaren te bespreken. Hervormde wereldbond naar Oost-Europa DEN HAAG (PNHK) De Europe» groep van de hervormde of gerefor meerde wereldbond (WARC), waar van kerken uit West- en Oost-Europa lid zijn, houdt van 9 tot 14 september in Poiana Brasov in Roemenië een conferentie over de betekenis van het protestantisme in Oost en West en de rol van de WARC op interconfessio neel en oecumenisch gebied in Euro pa. Met deze conferentie, waaraan tweehonderd gedelegeerden zullen deelnemen, begeeft de WARC zich voor het eerst in zijn honderd-jarige geschiedenis voor e?n vergadering naar een land in Oost-Europa. Thema van het beraad is: „Ik zal uw God zijn, gij zult Mijn volk zijn". Alain Blancy van het oecumenisch insti tuut te Bossey zal de bijbelstudies inleiden over „het verbond". dooT Koos Koster Zondagmorgen, eind mei in de basi liek van San Salvador, waar vroeger de op 24 maart vermoorde bisschop Oscar Romero diens beroemde pre ken hield. Voor de helft vol, met men sen uit de arme lagen van de bevol king. De preek wordt viermaal met applaus onderbroken, vooral als de naam van „Monsignor" valt. Meer dan een half uur lang wijdt de apostolische administrateur van het bisdom de tijdelijke opvolger van Ro mero, bisschop Rivera y Damas, uit over de hemelvaart van Jezus. Slechts tien minuten besteedt hij aandacht aan de schending vari de mensenrechten ln El Salvador. Het ls uit met de zondagmorgenpre- ken van Romero, die over het hele land werden uitgezonden en een pro test vormden tegen de ellende in zijn land. De profetische aanklacht klinkt nog door in de preken van z'n opvol ger, maar de oriëntatie van de gelovi gen, hoe dezen zich in de huidige situatie moeten opstellen, is bijna helemaal afwezig. Monseigneur Rivera probeert door een voorzichtige middenkoers te va ren, naar het schijnt op aanwijzing van het Vaticaan, te voorkomen dat de definitieve opvolging van Romero in rechtse handen overgaat. Mis schien wil Rivera tevens zijn handen vrijhouden om eventueel als bemid delaar op te treden, wanneer de vaak aangekondigde en steeds weer uitge-. stelde volksopstand eindelijk los breekt. Naar guerrilla Onder de christelijke basisgroepen in El Salvador is een verloop op gang gekomen naar de guerrilla. De bevol king trekt zich niet veel meer aan van de, stem van de kerk, nu deze na de moord op Romero aan kracht heeft ingeboet. Een drietal priesters is al bij de guerrilla gegaan, enkelen zijn uitgeweken naar het buitenland, om dat ze met de dood bedreigd werden, terwijl sommigen zijn ondergedoken. Als Romero nog drie preken gehou den zou hebben, was de hele bevol king in opstand gekomen, zegt zo'n ondergedoken priester. Juist de laat ste drie maanden van zijn leven he kelde Romero voortdurend het tegen het volk gerichte karakter van de christen-democratische militaire Jun ta en het Amerikaanse ingrijpen in El Salvador, zegt een jezuïet mij. De bevolking gingen daardoor de ogen open voor het mengsel van hervor ming en onderdrukking dat de junta toepast. Het aartsbisdom heeft vijf opvang centra voor honderden vluchtelingen, die van het platteland naar de hoofd stad stromen. Van sommige priesters krijgen zij te horen: Waarom zaaien jullie niet in en bewerken jullie je grond niet, in plaats van je met de politiek te bemoeien? De dood van Romero heeft een leegte achtergelaten, die de nieuwe bis schop Rivera Y Damas niet weet op te vullen. Hij is gebonden aan de Vaticaanse diplomatie. De radio van het aartsbisdom zendt nog regelma tig gedeelten uit van preken van Ro mero. Een aanslag op het radiosta tion eind mei was daarvan het ver moedelijke gevolg. Monsignor Ricardo Urioste, die drie jaar lang vicaris in het bisdom van Romero is geweest, zegt: „Theore tisch begrijp ik wel dat de gewapende strijd de enige uitweg uit de crisis is. De praktische verwezenlijking acht ik op dit moment echter niet moge lijk. Mijn land kan daardoor opnieuw in een bloedbad terechtkomen, zoals in 1932, toen dertigduizend boeren door het leger gedood werden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2