Duitse basisbeweging ten doop gehouden in Berlijn Het verminderde gebruik van King-pepermunt Trouw voorlopig 'Racisme' in Bijbels Museum gPijjjyjg UIT DE KERKBLADEN Als je niet roept gebeurt er niet zoveel BijEEN Uil VANDAAG VOORBIJGANGERS Conferenties De Hezenberg bouwt ZATERDAG 7 JUNI 1980 KERK TROUW/KWARTET 2 - door A. J. Klei De heer Doeke Post. arts te Wezep, heeft een studie geschreven over „De huisarts en zijn hoofdpij npatiënterf'en is vervolgens daarop aan de Vrije Universiteit te Amsterdam gepromoveerd tot doctor in de geneeskunde. Ik zou van deze op zichzelf zeer prijzenswaardige bezigheden hier geen melding hebben gemaakt, indien dokter Post aan zijn proefschrift niet de stelling had toegevoegd, dat „de mate van secularisatie van het gereformeerde volksdeel zou kunnen worden afgemeten aan het verminderde gebruik van King-pepermunt" D»t was de laatste van de veertien stellingen bij het proefschrift en in de regel behelst zo'n slotstelling slechts een speelse inval van de promovendus. Ik was bereid de geciteerde stelling ook als zodanig te aanvaarden, maar de vraag liet me niet los. waarom dokter Post de verwereldlijking der gereformeerden afgelezen wenst te zien aan het geringere verbruik van één bepaald, met name genoemd merk pepermunt. Ik stem toe dat ik in mijn jeugd, toen de gereformeerden nog netjes in de kerkse pas liepen, vrijwel uitsluitend King-pepermunt in de eredienst heb gezogen. Toch waren andere soorten ook toegestaan en ik herinner me dat ik mijn King-pepermunt eens met een vriendje heb geruild voor zo'n grote platte, die maagpepermunt werd genoemd, en dit is me niet tot zonde gerekend. Omdat het onze taak is alle dingen te onderzoeken, heb ik dokter Post om opheldering gevraagd. Uitzijn uitvoerige beantwoording bleek me, dat hij zijn laatste stelling niet zomadr op 't papier heeft gesmeten, maar dat we er een vrucht van zijn levenservaring in mogen zien. Dokter Post, wiens levensgang een fraaie christelijke streekroman zou opleveren, deelde mij mee dat hij als middelbare scholier in huis was bij een tante, die een kruidenierszaak dreef in Sint Anna-Parochie. De jonge Doeke hielp zijn tante vaak in de winkel en haalde voor haar ook de boodschappenboekjes op bij de klanten. Het is hem daarbij opgevallen dat in gereformeerde gezinnen King-pepermunt werd gebruikt en dat de hervormden het hielden op Faam. In beide gevallen diende de versnapering voor consumptie in de kerkdienst, maar waarom dat verschil? Dokter Post heeft daarvoor de volgende verklaring. King-pepermunt is veel harder dan Faam. je doet er langer over. Op Faam hoef je maar even te zuigen of je hebt een zachte substantie in je mond, die Je zo door kunt slikken, maar het vergt veel meer tijd voordat van een King-pepermunt een dun flintertje over is, dat je weg kunt werken. Wanneer steekt een kerkganger een pepermunt in zijn mond? Aan 't begin van de preek. Ooed,en aangezien gereformeerde preken langer duren dan hervormde, kunnen gereformeerden niet toe met een paar Faam-pepermunten, maar hebben ze enige exemplaren van King nodig om de preek door te komen. Nu tegenwoordig de fabrikant van King inzijn reclame meer mikt op sportliefhebbers dan op kerkmensen, valt daaruit af te leiden dat gereformeerden minder kerks, dus wereldser zijn geworden. Aldus het betoog van dokter Post. Het spijt me voot de zeergeleerde heer Post, maar zijn mooie verhaal gaat niet op. Misschien kan het gelden voor een deel van Friesland, maar stellig niet voor 't ganse land. Ik ben opgegroeid in een gebied, waar de hervormde preken juist aanzienlijk langer uitvielen dan de gereformeerde preken en als ik ter bevordering van een christelijk doel het dorp rondging met een collectebus (ik pas eigenlijk ook best in een streekroman) kreeg ik van hervormde gevers soms een King-pepermunt, terwijl er gereformeerden waren die me een laf schuimpje toestopten. Kortom, ik ben van oordeel dat de afnemende bereidheid van gereformeerden om geregeld ter kerke te gaan, niet valt af te leiden uit een kleinere omzet van King-pepermunten in deze kring. Overigens is het opmerkelijk dat het snoepen in de kerk zich zo lang heeft weten te handhaven. Het gebruik dateert van het begin van de reformatietijd, toen je zondags nog inkopen kon doen en verscheidene kerkgangers met een gevuld boodschappenmandje bij zich de preek beluisterden. Hield deze lang aan, dan nam men vast een appeltje voor de dorst en dit appeltje is in de loop der tijden gestroomlijnd tot een pepermunt, al dan niet van King. Zo stel ik me de gang van zaken tenminste voor. En om tenslotte ook het katholieke volksdeel in deze beschouwing te betrekken, roomsen hebben nooit leren snoepen in de kerk, omdat zij nuchter ter communie moesten. Godfried Bomans heeft er een voorbeeld van gegeven, hoe streng dit opgevat kon worden. Zijn moeder kreeg eens op weg naar de communiebank een mugje in haar mond, dat zij per ongeluk doorslikte. Geheel verpletterd keerde zij op haar schreden terug, de onvrijwillige consumptie was voldoende om haar het ontvangen van de hostie onmogelijk te maken. ADVERTENTIES door Pieter van der Ven BERLIJN Als er ooit in Duitsland iets ontstaat als een landelijke organisatie van basisgroepen dan zal wellicht de mis op donderdagavond in de evangelische Heiligkruiskerk in de Berlijnse wijk Kreuzberg als de geboorteplaats gelden. In dit gevaarte van goudglitterend rode baksteen vond een viering plaats van de „katholiekendagen van onderen" waartegen de officiële ka tholiekendagen met hun massale plechtigheden in het olympisch sta dion eigenlijk niet op kunnen. Gedu rende meer dan drie uur puilde de royale kerk uit van de mensen, met muziek, cabaret, dans. groepsge sprek, maar ook met meer traditione le middelen als preek, en gebed werd gaandeweg een sfeer geschapen waarin de deelnemers gingen geloven dat ze een nieuw begin van hun kerk beleefden. „God van kleine mensen" was het thema door alle onderdelen heen Men wilde niet bêwrt-en zelf tot die kleine mensen te behoren, maar in velerlei toonaarden zag men daar de taak en de toekomst van kerk, niet bij de officiële kerken wier rol in de politiek werd aangeklaagd. De uitgelaten stemming die zich van veel aanwezigen meester maakte is wel te verklaren. Velen was het de eerste keer dat zij het gevoel hadden als alternatieve kerkelijke beweging iets voor te stellen. De macht van de officiële Duitse kerken is, vooral door haar sterke financiële positie, zo ko lossaal dat eventuele oppositie een randverschijnsel blijft tot het mo ment dat al die groepjes overal van daan op èen plaats samenvloeien. Het leek alsof velen zich bewust wer den dat ze samen niet niks zijn. „De gevestigde kerken wijken nooit onder argumenten of redelijkheid, ze zullen alleen maar. wijken onder druk," al dus iemand van een Beierse basis groep. Voorlopig is er van die druk nog maar weinig sprake. Priesters, waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Oordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur Ing. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraal 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12 674 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) .tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEW HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070:468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel. 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen- Per maand 16,98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telelomsche abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mmi-advertenties let. 020-936668 of schriftelijk aan Miru-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adres wijzingen uitsluitend schnf- lefijk aan onze Amsterdamse Moeder Teresa Half miljoen voor moeder Teresa BERLIJN (ANP) Moeder Teresa van Calcutta heeft tij dens de Katholiekendagen in Berlijn uit handen van film ster Maria Schell een cheque van 500.000 mark (ongeveer 550.000 gulden) ontvangen. Het geld kwam binnen nadat de filmster in een tv-uitzending gewezen had op het werk dat moeder Teresa voor de armen in India verricht. Moeder Te resa neemt aan verschillende programma-onderdelen van de bijeenkomst deel. theologen en dergelijken lopen werk elijk risico voor hun kerkelijke carriè re als ze aan dit soort alternatieven openlijk deelnemen. Wel had in deze van de forums dr. Hans Werners er voor gepleit dat de kerken deze bewe ging serieus moesten nemen en er voor openstaan Over de Nederlandse situatie sprak Karl Derksen in een debat over rechten van christenen in de kerk. Hij meende dat de bisschop pen van Nederland door de bijzonde re synode geïsoleerd waren van het vernieuwingsproces dat desondanks doorgaat. Een beweging voor een menswaardige en rechtvaardige kerk wordt in Nederland gedragen niet al leen door een basisbeweging maar door talrijke parochies, priesters en leken, die weerstand bieden aan de druk waarvoor de Nederlandse bis schoppen inmiddels gebogen hebben, aldus Derksen. Schuld Het dagthema van gisteren verbond het centrale congreswoord „liefde" met angst, schuld en lijden. Het schuldthema werd vooral uitgewerkt in voordrachten over de katholieke kerk en het derde rijk. „Leven met de schuld der vaderen" was de titel van een forumgesprek waarin dit onder werp belicht werd vanuit de geschie denis, de bijbel en de ervaring van Joden. Boete, verzoening, verantwoordelijk heid voor de derde wereld en voor de vrede zijn andere uitwerkingen van het thema. Er is geklaagd dat al die referaten en voordrachten ver over de hoofden van alle mensen heengaan. Het zijn bijna allemaal professoren van minstens nationale faam die hier lezingen houden en podiumdiscussies voeren. Toch wil men ook niet terug naar de tijd dat deze dagen alleen maar dreven op gevoel en gemakke lijke verstaanbaarheid. Het congres- presidium geeft toe dat ze nog geen volmaakte formule gevonden hebben. Intussen is het kerkelijk instituut hier veelzijdig en rijk aanwezig. Kloosterordes hebben kraampjes waar je je over het religieuze leven kan informeren, alle bisdommen en allerlei kerkelijke werken op het ge bied van onderwijs, publiciteit, lief dadigheid, derde wereld, hebben hun stand en stoppen je een massa al of niet milieuvriendelijk papier toe. AMSTERDAM Op 20 juni wordt in het Bijbels Museum, Herengracht 366 te Amsterdam, een beknopte ten toonstelling geopend onder de titel „Racisme". Deze expositie is samen gesteld door de generale diaconale raad van de hervormde kerk. Foto materiaal en bijbehorende teksten geven een indruk, hoe in onze tijd elders en ook in ons land minder heidsgroepen die behoren tot een an der ras, worden vermeden, vernederd of onderdrukt. Het tentoongestelde materiaal met handleiding is in boekvorm te verkrij gen voor 25 gulden in het museum en bij de generale diaconale raad in Utrecht. Voor bezoekers is er (ook) een gidsje van een gulden, dat als .catalogus dienst kan doen. Het Bijbeis Museum zit nu vijf jaar in een nieuwe opzet aan de Herengracht in Amsterdam. Er worden deze zomer verscheidene tentoonstellingen ge houden. Het museum is van dinsdag tot en met zaterdag van tien tot vijf uur open, op zon- en feestdagen al leen 's middags, van één tot vijf. CREDO Maandblad voor Evangelie en Cultuur uitgave van de Stichting Confessioneel Gere formeerd Beraad. In het Mei-nummer schrijft dr. B. van Oeveren de introductie, ds. M. P. van Dijk de „Kroniek", terwijl in de jeugdrubriek ds. J. G. Meynen en Wim Scheltens aan het woord zijn. Vanwege de grote aktualiteit heeft dit nummer als hoofdthema: de homofilie. Dr. J. Vlaardingerbroek: „Oude Testament en homofilie". Drs. J. Bonda: „Het probleem van de homofilie en het Nieuwe Testament". Drs. D. Kok: „Pastorale begeleiding van homofiele gemeen teleden". Stuur onderstaande bon in een gefrankeerde envelop naar: Dhr. H. J. A. G. Noordman, Kaap de Goede Hoop 27,9642 AP VEENDAM. Ondergetekende verzoekt: O toezending los mei-nummer 3,50. O abonnement CREDO 25.- per jaar. O Scholieren/studentenabonnement 19,- per jaar. Naam:Adres: Postcode:Plaats: ONTDEKKINGSTOCHTEN DOOR OE LANDEN VAN DE BIJBEL Géén opgeschoelde „pelgrimsreizenvolgestopt met toeris tische humbug en vrome kitsch, die beledigend zijn vopr je geloof èn je gezonde verstand! *1» Wil m aologlsch terantwootia A rclieologlscli Interessants C ultureel balangwakkenda I sraal THACIB R alzan een boeiend programma van individuele en geheel verzorgde groepsreizen naar: EGYPTE - ISRAEL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME. THACIR-Reizen zijn zeker niet geschikt voor iedereen, maar wél voor mensen, die niet van plan zijn om zich heidense knollen voor christelijke citroenen te laten verkopen! Kortom: THACIR biedt reizen met een eigen karakter! Bestel nog vandaag onze uitvoerige brochure zonder kleine lettertjes bij: Oekumenlsche Relaatlchtlng „THACIR", Europalaan 14, 3844 AV HARDER WIJK. Telefoon: 03410-21989. (U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein, daarom moeten we beter ons best doen!) f NIEUW! G. Kuipers ZUID-WEST DRENTHE Dit nieuwe Triangelboek beschrijft de ZUID-WEST hoek van Drenthe, dat gevormd wordt door de elf gemeenten Hoogeveen, Zuidwolde. De Wi|k. Ruinen. Ruinerwold. Meppel. Niieveen. Havelte. Dwingeloo. Diever en Vledder Het vertelt een menigte historische en folkloristische bijzonderhe den en andere merkwaardigheden van de elf genoemde gemeen ten. Een gebied dat uw aandacht zeer zeker waard is. geb. 26,90 (verkrijgbaar in de boekhandel) Postbus 84176, 2508 AD s-Gravenhage Ook in Kerkinformatie, het blad van de gereformeerde synode, is dr Albert van den Heuvel te vinden. Hij geeft zijn visie op het „samen-op-weg" pro ces van hervormden en gerefor meerden: Ik vind dat de gefedereerde gemeen ten zich niet hard genoeg opstellen naar de synodes toe. Ik heb de laatste jaren vaak gepleit voor een congres van mensen uit gefedereerde gemeen ten vóórdat de synoden bij eikaar komen. Bij hen ligt immers de brand stof voor de motor? We missen de laatste tijd een beetje het élan van de Tien en van de Achttien, die ons indertijd samen op weg hebben ge stuurd. Er zijn wel verspieders uit de woestijn naar Kanaan getrokken, maar ze laten hun druiventrossen niet uitdagend genoeg zien. En daar door komen er steeds weer anderen die de Enakskinderen zagen en de moed eruit proberen te laten lopen. Dat is jammer! Ik zou graag een beet je meer vuurwerk zien en ook een beetje harder optreden naar de syno den toe. Als je in de kerk niet om vernieuwing roept gebeurt er niet zo veel. Een paar beter geformuleerde en quasi onontkoombare eisen zou den ons niet misstaan. En dan bedoel ik niet een nieuwe streefdatum voor eenheid-binnen-de-zoveel-jaar, maai een paar echt integrerende vernieu wingen. Men zou bij voorbeeld de twee Brede Moderamina (Breed Mo- deramen: deel van de synode, dat namens haar een aantal zaken afhan delt red.) kunnen samenvoegen, waarbij het stemrecht nog naar kerkgenootschap blijft geregeld. Men zou ook de kerkelijke opleidingen wat sneller ineen kunnen voegen. En de studentenpastoraten. En het Toe- rustingswerk. En nog wel veel meer. Krachtcentrale In het Gereformeerd Politiek Ver bond is al jarenlang een discussie aan de gang over de vraag in hoeverre mensen bij het werk betrokken kun nen worden, die het met de politiek van het GPV wel helemaal eens zijn, maar die niet lid zijn van de gerefor meerde kerken (vrijgemaakt). Een andere vraag is, of bij de verkiezingen lijstineenschuivlng met SGP en RPF geoorloofd is. Een woordvoerder van de rigoristen is ds. J. Kok uit Amers foort in het Gereformeerd Kerkblad voor Overijssel, Gelderland, Utrecht en Noord-Holland: In onze discussie is slechts één zaak in geding: de presentatie van „bondgenoten" aan het Nederlandse volk op een ineengeschoven lijst, die naar de kieswet EEN LIJST is. Het gaat erom of het verantwoord is dat een partij die pretendeert in al haar arbeid ernst te maken met Gods ordi nantiën, ter verkiezing mede de aan dacht vestigt op mensen die „DOEN TEGEN DE ORDINANTIE VAN GOD" (art. 28 N.G.B.). Neem baptis ten of aanhangers van de Pinksterbe weging. Zij kunnen nog zo veel sym pathie hebben voor onze politieke doelstellingen, één ding ontbreekt hun: de herkenning van Christus in zijn levenswerk. Zij weigeren het Lam te volgen, waar Hij ook heen gaat. Is dat een te verwaarlozen detail? Wij weten wel beter. Wanneer bij de brtm. de kerk. de boodschap van het Woord van God onzuiver wórdt, kunnen de gevolgen voor het maatschappelijke en politieke leven niet uitblijven. Wat willen wij eigenlijk met het G.P.V.? Dat is inderdaad de ham vraag. Ineengeschoven lijsten voor de ramen hangen met zonder onder scheid de namen van broeders en „bondgenoten"? Dan vragen wij voor ól die kandidaten vertrouwen. Dan verklaren wij publiek: welke nuance verschillen er ook mogen zijh, deze mensen zijn acceptabel om in het staatkundige leven leiding te geven. Terwijl wij wéten, dat een getrouwe kerk de krachtcentrale is van een waarlijk christelijke politiek en de belijdenis van de kerk die politiek beschermt tegen de infiltratie van gedachten die vreemd zijn aan de leer van het Evangelie. Het Gereformeerd Politiek Verbond is een uniek feno meen in de Nederlandse politiek. Zijn welomlijnde uitgangspunten bieden de beste waarborg voor een prakti sche politiek, die is uit het geloof, naar Gods wet en tot zijn eer. Onze lijst ineenschuiven met mensen, die zich niet wezenlijk verbonden achten met die uitgangspunten, is een ge vaarlijk spel. Wij suggereren een vorm van geestelijke verbondenheid. En wij maken het licht, dat wij moch ten ontsteken, diffuus, wij maken onszelf met onze hoge pretenties on geloofwaardig. Wij stichten verwar ring onder de komende generatie: het kan züs. maar ook zó- Een beginsel partij, die in de ban komt van de gelegenheidspolitiek, graaft haar ei gen graf. ADVERTENTIE m Ziek geloven, T. jongime (psychiater) e Gaat de EO de mikrofoon openzetten voor feministen en homofielen?, dr. C. Dekker e De bijdrage van Bnskes wordt ingenomen door een bijdrage over Bnskes van prof. dr. G. Th. Rothuizen e Bekering is links, Anneks Geense e Hoe komt het dat het sproken van de Wereldraad (Melbourne) zoveel christenen dwars in de maag gnat zitten?, dr. Leendert Oranje e Lezen in Lncae, Aart Schippers Verder: nieuwe boeken, cartoons, Carter in karikatuur. vraagt proefnommar/wil abonnement A I 32,60 per jaar (etmdenten f 23.0S). Opzenden (in open envelop) aan Maandblad VOORLOPIG. Antw.no. 101, 2600 VC Delft. Geen poetzegel. In BijEEN ontmoet je mensen, gemeenschappen en volken van overal Maandblad BijEEN, geïllustreerd ma gazine, 48 pag. met veel foto's in kleur. In het juni-nummer Gehandikapt- zijn in Nederland en in Afrika. Met het oog op de Spelen in Arnhem Es kimo's in Alaska voelen zich genomen Protestantse sekten uit de VS in de afrijd tegen progressieve bisschop Proano in Ecuador Reportage uit een Afrikaans moslimland: Senegal In diaanse verzetsman uit Guatemala: Ze gooien met napalm' De hulpver lening aan Zimbabwe: het Westen is te Zend u mij gratis proefnummer BijEEN Woonplaats: Opsturen naar BijEEN. Antwoordt*. 15, 5750 VB OEURNE. Postzegel niet ncxkg. Wsst-Europooo Atheisms. Ot boek wil de lezer helpen de bestrijders van het christendom beter te leren verstaan om zo met de auteur een begin te maken met een antwoord aan het Pro», dr. G. P. Hertwft HET GEBINTE VAN OE TUD 104 btz 16,25 Eon htotortsctw studio over do constructie Een boeiend stuk cultuurgeschiedenis, waartxi de auteur de oorsprong van de geschiedenisbe schouwing nagaat, die de geschiedenis indeelt m b|dperken van steeds 2000 >aar. Verkrijgbaar in do boekhandel KOK KAMPEN [J^J] boekennieuws Drs. H. J. Top LEONARD RAGAZ 344 blz.. geb. I 48,50 Religieus socialisme contra nationaal socia lisme. Het eerste grote werk door een Nederlander geschreven ovor Ragaz. die de meeste bekend heid kreeg door zijn religieus-sociale werk. na eerst predikant en hoogleraar te zijn geweest Or. F. de Graaf» ANNO DOMINI 1000 ANNO DOMINI 2000 472 blz geb I 64.25 Oe duizend jaren bij de gratie van de dode Or. Rudol» Boon MET CHRISTENDOM OP DE TOCHT 2S6 blz I 33.25 Hachelijk stilstaan Door het stilstaan van de apostelen j heeft de verlamde man toch hoop gekregen. Er staat zelfs: „En Petrus zag hem scherp aan, met Johannes, I en zei: Zie naar ons". Een gedrag van 1 de beide apostelen dat de man toch J even zal hebben doen opkijken. Zoiets gebeurt niet iedere dag. Hij kent de mensen die hem dagelijks of regelmatig passeren. De mensen die 1 hem helemaal niet zien en de mensen! die geërgerd voorbijlopen en anderen, die hem haastig, bijna beschaamd, iets in de hand stoppen. Maar dit is vreemd en nieuw. Mensen die stilstaan en hem bijna gebiedend zeggen dat hij naar ze moet kijken. Wat wordt dit? Ën van de andere kant: waar beginnen die apostelen aan? Want nu kunnen ze niet meer 1 terug. Als ze de stakker nu een dubbeltje, een kwartje of, van mijn part een gulden geven, wordt hun hele optreden belachelijk. Daarvoor hoef je waarachtig een arme man niet voor te gebieden naar je op te kijkea Het is een hachelijk ondernemen waaraan ze begonnen zijn, die twee. I Hoe was het ook weer: de kerk gaat door de wereldpoort waarin de ellende in een hoek gewaaid is. De kerk staat stil. De kerk vraagt aandacht. De ellende van de wereld moet op de kerk letten. Een hachelijk ondernemen. Want nu kan de kerk niet voor de dag komen met wat gewoon en alledaags is, een aalmoes, die in feite een bevestiging van de ellende is. Er mag nu iets groots verwacht worden, iets van buitengewone betekenis voor de man j van ellende. Kan de kerk dat waar maken? Ik wil maar zeggen dat de kerk goed moet weten wat ze doet alsl ze zo stil staat in de poort, of als ze op] zo'n spectaculaire wijze massa-missen viert, om maar eens iets te noemen. (Handelingen 3 vers MO). Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Driesum en te Bruchem- Kerkwijk: C. Stelwagen, kand. te Veenendaal; te Kamerik: A. van Vuu- ren, kand. te Amsterdam; te Gorkum (toez W. I. Doude van Troostwijk te Eerbeek. Aangenomen naar Leiden: J. A. B. Jongeneel, laatstelijk zendingspred. te Indonesië, wonende te Oegstgeest. die bedankte voor Maarssen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Rotterdam-Delfs- haven (geestelijke verzorging ver pleeghuis De Rustenburg; parttime) mevr. M. J. van der Veen-Schenke-, veld te Krimpen a.d. IJssel. Afscheid op 8 juni van Smilde: D. Suurmond wegens emeritaat. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Winschoten: F. v.d. Pol kand. te Kampen. Beroepbaar: C. de Putter, Spuistraat 8. Kampen; J. W Roosenbrand, Wort- manstraat 466, Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Middelburg: W. Kok t< Rotterdam Oost-Capelle a.d. IJssel. VRUE EV. GEM Beroepbaar: J. van Veen, laatstelijk predikant van de ev. broedergem. wo nende te Amstelveen. In de beweging van psalmen, luis teren naar de zeggingskracht van de psalmen, 24-29 juni, 't Dackhues, Huissen (tel. 085-259105). ADVERTENTIES De Hezenberg is een centrum voor pastorale zorg. De Hezenberg is een plaats waar gewerkt wordt vanuit het geloof m gods bevrijdende liefde en genade zoals die in de bijbel door Jezus Christus tot ons komt In onze geloofs- en werkgemeenschap worden mensen opgevangen, die kampen met ernstige levensmoeilijkheden In de overtuiging dat grondig onderhoud en verbetering van de accommodatie dringend noodzakelijk is voor de goede voortgang van het werk, is er een geldwervingsaktie gehouden; tot nu toe in eigen kring Samen hebben we een resultaat bereikt van een bedrag van 11 miljoen gulden. Voor de voltooiing van de bouw zal echter nog zeker 600.000 gulden nodig zijn In het vertrouwen dat we het nodige eindresultaat zullen bereiken, is enkele maanden geleden met de bouw begonnen. De Hezenbérg krijgt geen subsidie voor deze bouw. Allen die zich aangesproken weten door dit werk, kunnen ons helpen; door een bijdrage te storten op giro 957720. t.n.v. de Hezenberg, centrum voor pastorale zorg, 8051 CB Hattem. Bankrekening: Rabo-Hattem 325702721 Telefoonnr: 05206 - 52 51

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2