Jongeren roeren zich bij katholiekendagen Uit brieven van lezers Voor wie de engel niet verscheen Vrije evangelischen blijven bij IKON Poolse bisschoppen billijken bezetting lutherse kerken Trouw Daling misbezoek los van 'pastoraal aanbod' i - WAT EEN LIEFDE! Conferenties VOORBUGANGEI Conferenties VRIJDAG 6 JUNI 1980 TROUW/KWARTET VRIJ' ADVERTENTIE door Pieter van der Ven BERLIJN Een nauwelijks middelbare bezoeker van de Duitse katholiekendagen waant zich hier gemakkelijk bejaard. Volgens officiële cijfers is meer dan de helft jonger dan 25. Vooral zo ongeveer 18 jaar. De organisatie heeft kennelijk niets achterwege gelaten en vooral geen kosten gespaard om de jongeren een aantrekkelijk programma aan te bie den. Die aantrekkelijkheid zit hem dan niet zozeer in de gehouden lezin gen. of de levendigheid van sprekers, de kwinkslagen van de forumleden. Dat is eigenlijk precies wat men bij zo'n kerkelijk gebeuren verwacht: vaak langdradig, woordenrijk en toe gesneden op kerkelijk meer dan ge middeld belangstellenden. Zo kerke lijk zijn die jongeren niet. Voor velen is het een buitenkansje om op een goedkope manier Berlijn te zien en leeftijdgenoten te ontmoeten. Jeugd Het Jeugdcentrum is gevestigd in hal 20 van de Berlijnse jaarbeurs. Daar begint zich langzamerhand toch iets af te tekenen van een binnenkerkelij ke oppositie die door de congreslei ding niet meer helemaal in de hand wordt gehouden. De opzet was van meet af aan dat de jongeren daar flink de ruimte zouden krijgen, maar een groep zeer gemotiveerde mensen uit de kring vooral van de katholieke arbeidersjeugd is voortvarend aan de slag gegaan. Ze hebben zo'n kleine half miljoen gulden bij elkaar gebracht voor een christelijk basiswerk in Chili. Aan deze „Vlcaria de la Solidaridad" werd gisteren het bedrag als een soort vre desprijs overhandigd. De initiatiefne mers vertelden dat hun bemoeienis met deze zaken hen vrijwel meteen gedrukt had op samenhangende vra gen naar de houding van de Bondsre publiek en de Duitse kerken tegen over Chili. Het was hun opgevallen dat de kerk in zo'n geval meteen wantrouwig vraagt of het wel opportuun is precies zo'n groep te helpen, of dat niet een verkapte steun voor links is en of ze het er destijds niet naar gemaakt hebben. Het was hun duidelijk gewor den dat de Duitse kerken te veel in macht- en geldstructuren vastzitten om nog in staat te zijn tot profetisch handelen. Het was enigszins schamel dat de congTesleiding zei niet te weten hoe dat precies zat met die prijsuitrei king. Meer irritatie kwam toen een aantal eigentijdse kruiswegstaties werd opgehangen. Alle boosheid van de wereld wordt op deze afbeeldingen duidelijk gemaakt in eigentijdse epi grammen: Shell en het alom aanwezi ge dollarteken, op de ring van Pilatus en de helmen van de mobiele eenheid. Een bijzondere aanleiding voor de jeugd om zich te roeren was de ont ruiming van het anti-atoomenergie- ADVERTENTIE straalt ons tegemoet uit die lange reeks van giften, die we Iedere keer In ons blad verantwoorden. Liefde voor het Woord Gods, liefde voor de schoolkin deren In het arme Brazilië, die van een Nieuwe Testament ontvangenf/ 2,63). Maar nog enkele dui zenden van deze 200.000 hebben niets. Uw antwoord? Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met verm. NTBr. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam Bi| publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Benhadad Van Agt Trouw meldt: „Premier Van Agt had vrijdagavond al aangekondigd geen moeite te hebben met een coalitie met de Partij van de Arbeid. Hij zei oppositieleider Den Uyl graag een ministerszetel te gunnen in een door waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) West blaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor adverlenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand f 16,98 Per kwartaal 50.95 Per halt jaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mim-adverienties tel 020-936868 of schrifteli|k aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schril- teii|k aan onze Amsterdamse adressen dorp bij Gorleben. Velen betuigden hun solidariteit met de weggesleepte bezetters of deden aan een inder haast georganiseerde demonstratie mee. De congresleiding doet bij monde van de Beierse minister Maler haar best het belang van deze oppositie te kleineren en inderdaad lijkt het aan de grote groep van de Jeugd volledig voorbij te gaan. Maar toch is het de vraag of de kerk die hier graag met haar jeugd had willen pronken zich nu niet een beetje met haar in de vingers snijdt. Paus Opmerkelijk was wat gezegd werd over de paus. In het algemeen lijkt de paus de jeugd erg voor zich in te nemen. Weliswaar was zijn komst bij de Franse arbeidersjeugd vorige week heftig omstreden, maar als puntje bij paaltje komt brengen de media een optreden zonder vlek of rimpel. Ook het meer dan levensgrote beeldscherm met een ingeblikte toe spraak riep enthousiasme op. Maar het Jongerenkrantje bromde over de „multimedia-paus die alleen met in zet van alle technische middelen de belangstelling van het publiek kan trekken", zoals volgens hen zijn „rei zen per strekkende meter" al hadden aangetoond. De volgelingen van Jezus van Na- zaret, bijbelweek met P. van Boxel, 23-27 juni, Kontakt der Kontinenten, Soesterberg (tel. 03463-1755). Maatschappelijke oriëntatie, voor 60-plussers, 23-28 juni. Overcinge, Ha- velte (tel. 05214-1541). (herhaling: 14- 19 juli). 181 btz., geïllustreerd, prijs 19,90 Het boeiend levensverhaal van een strijd baar predikant 1886-1974) die zich als één der eersten in deze eeuw heeft ingezet voor het herstel van het kerklied. Zijn hymnologische studies, zijn psalm berijming en zijn geestelijke liederen zijn evenzeer bewonderd als verguisd. Haspers invloed, zowel direkt als indirekt, kan echter niet ontkend worden. Verkrijgbaar in de boekhandel of rechtstreeks bij de uitgever, door overmaking van 19,90 1,50 (verzendkosten) 21.40 op postr 36000. fliuXi Van een medewerker AMSTERDAM Op de 97ste Jaar vergadering van de bond van vrije evangelische gemeenten in ons land, die onder leiding van de predikanten M. Nijkamp en P. E. van Staveren is gehouden, viel het besluit het lidmaatschap van de IKON te bestendige^ Tijdens de discussie, die aan deze beslissing vooraf ging. bleek duide lijk dat de waardering voor het beleid van de IKON wordt opgehangen aan een paar spraakmakende program ma's. De suggestie werd gedaan om door middel van een begeleidings groep in de bond de komende Jaren de programma's en het beleid van de IKON te volgen en te becommenta riëren. Het voorstel om de personele en ad ministratieve mogelijkheden van de bond te vergroten door middel van het oprichten van een bondsbureau werd aangenomen. De vrije evangelische gemeente Hil versum heeft in een aangetekend schrijven meegedeeld, niet langer te willen behoren bij de bond van vrije evangelische gemeenten. Pogingen om het kontakt te herstellen zijn op niets uitgelopen. WARSCHAU (EPD) De katholieke kerk in Polen heeft stelling genomen in de bezetting van protestantse kerken door katholieke gelovigen in het diocees Masuren. In een verklaring van de bisschoppelijke commissie voor oecumene wordt het katholieke optreden verklaard door het gebrek aan kerken en de starheid van de lutheranen om door verkoop of verhuur hun kerken voor de katholieken beschikbaar te stellen. In een geval, dat van de kerk in Spychowo wordt het optreden van de katholieken door de bisschop pelijke commissie als onjuist en ontoelaatbaar aangeduid. De commissie verwerpt de sugges tie dat er een verband zou hebben bestaan tussen de kerkbezettin- gen en het bezoek van de paus aan Polen. Zo zou de kerk in Barano- wo reeds in mei 1979 door katho lieken bezet zijn. De commissie maakt bekend dat de bisschop van Warmia, Josef Glemp, eind februari van dit jaar met de lu therse kerk overeengekomen is de kerken in Spychowo, Baranowo, Targowo, Nowy Dwor, Orkatowo, Gawreyjalka, Trelkowo en Stare Miatro te kopen. Glemp zou de lutheranen excuus hebben ge vraagd voor de gebeurtenissen in Spychowo. Volgens het document van de commissie voor oecumene wordt het vertrek van talrijke Poolse lu theranen naar de Bondsrepubliek toegeschreven aan buitenlandse propaganda. Het aantal lutherse Polen in Masuren is daardoor sinds het einde van de jaren vijftig tot een tiende ingeschrompeld. Het bedraagt nu drie- tot vierdui zend. Voor elke katholieke kerk in het diocees Warmia zouden onge veer 3.000 gelovigen zijn, terwijl het aantal lutheranen per kerkge bouw slechts tachtig tot negentig bedraagt. Het gevolg is dat talrij ke godshuizen ongebruikt staan. Langdurig De jarenlange onderhandelingen over de overname van kerken heeft sinds 1972 slechts geleid tot de overname van vier kerken naar de katholieken in heel Polen. In het bisdom Warmia is acht jaar onderhandeld zonder dat maar één kerk werd overgedragen. Som mige brieven werden door de lu theranen niet beantwoord. Intus sen dreigden de ongebruikte ker ken teloor te gaan door verval of door beschadiging door opgroei ende jongeren. De kerk van Nowy Dwor is in 1979 door jongelui in brand gestoken. Intussen moesten katholieken vaak onder de blote hemel him diensten houden. De lutheranen hebben echter hun kerkgebouwen soms wel ter be schikking gesteld voor wereldlijke doelen, aldus de commissie voor oecumene. De commissie meldt dat de katho lieken in Baranowo de lutherse kerk in dat dorp pas bezet hebben, nadat deze lange tijd ongebruikt had leeggestaan en er geruchten werden vernomen dat hij tot gym zaal zou worden omgebouwd, in öpycnowo namen de katholie ken de lutherse kerk in bezit, na dat op 23 september 1979 eerst een lutherse dienst was gehouden. Het kwam tot onderlinge schermutse lingen en scheldpartijen. De ka tholieken hadden vervolgens nieu we sleutels voor de kerk laten ma ken, om die te kunnen „kraken" tegen de wil van de lutheranen. Naast deze beide kerken werden ook de kerken in Nowy Dwor en Gawrzyjalka met geweld door kat holieken overgenomen. hem (Van Agt) geleid kabinet." Het lijkt mij de roeping van ds. H. O. Abma om in de eerstvolgende zitting van de Kamer met zijn sonoor stem geluid en zijn profetisch breed gebaar de heer Van Agt te wijzen op de wijsheid van koning Achab die aan de boodschappers van de Syriër Ben hadad de boodschap meegaf: „Die zich aangordt beroeme zich niet als die zich los maakt." De Willibrord- vertaling zegt het nog duidelijker „Men moet niet juichen voor men de strijdgordel afdoet." Utrecht A. Borstlap. PLO en Nederland Het staat er echt, je leest de krant, en je ogen worden wat groter dan nor maal maandagmorgen het geval is. „Israël moet voor Palestina wij ken gewapende bevrijdingsstrijd, Arafat bevelhebberetc. Even krijg je de neiging terug te gaan naar bed. maar dén zou je het wel uit willen roepen: „Zie je nou wel"!! In Europa vliegen ze Arafat om de nek. Israël ontvangt dagelijks protesten uit alle landen tegen het vestigen van militaire steunpunten op de westelij- 'ke Jordaanoever Van der Klaauw luistert geduldig naar PLO-afgezan- ten. Kamerlid J. N. Scholten denkt nog steeds dat met een beetje goede wil en een gesprekje hier en een ge sprekje daar de zaak wordt opgelost. Deze uitspraken van de PLO laten toch niets aan duidelijkheid te wen sen over. Of zullen we toch maar terug naar bed gaan en proberen alles te vergeten. Misschien worden we dan op een keer wakker en dan blijkt Israël ineens niet meer te bestaan. En dan roepen we allemaal in koor: ja maar dót was niet de bedoeling! Dordrecht DEN HAAG (ANP) Daling van het kerkbezoek is een verschijnsel dat niet uitsluitend te zien is in de r.k.-kerk van Nederland. Ook in de Nederlandse hervormde kerk en In kerken in het buitenland hebben zich soortgelijke ontwikke lingen voorgedaan. De reden van de daling moet in de eerste plaats worden gezocht in maatschappelijke veranderingen en niet in de kwaliteit van het pastorale aanbod. Aldus enige conclusies van een rapport van het r.k.-instituut Kaski: „En zij verontschuldigden zich over de ontwikkeling van het misbezoek in de jaren 1966 to 1979. Het rapport is samenge steld door drs. M. van Hemert. De jaarlijkse bekendmaking van cij fers, die steeds weer een daling van het misbezoek laten zien, veroorzaakt bij nogal wat postores een schuldge voel, aldus het Kaski. Het lijkt er op. alsof „onze priesters het hebben laten afweten". Volgens het Kaski gaat het echter om een veel ingewikkelder probleem, „waarvan de dimensie heel wat verder reiken dan de r.k. kerkge meenschap en dan Nederland." Van 1966 af volgt het Kaski de jaar lijkse ontwikkeling van het misbe zoek gedurende het weekeinde. In januari 1966 ging 64,4 procent van de katholieken van zeven jaar en ouder in het weekeinde naar de mis. In 1979 was dit 26,6 procent. De daling blijkt het grootst in de periode 1968-1973: gemiddeld vier procent per Jaar. Daarna is de daling ongeveer twee procent per Jaar. In de periode 1965-1975 blijkt zich in de hervormde kerk een soortgelijke daling te hebben voorgedaan. Ook in het buitenland ziet het Kaski deze ontwikkeling, al is de daling in Neder land groter. Oorzaak hiervan is, vol gens het Kaski, dat het misbezoek in ons land in het begin van de jaren zestig opvallend hoog was in vergelij- kling met het buitenland. Enige cij fers over het misbezoek in het buiten land: Bondsrepubliek: 1965 51 pro cent. 1975 39 procent; Belgie: 1964 44 procent. 1973 31 procent; Oostenrijk 1965 39 procent, 1976 28 procent; Frankrijk 1960 35 procent, 1979 12 procent. Oorzaak Het Kaski constateert, dat vooral maatschappelijke factoren oorzaak zijn van deze algehele daling. Zo blijkt het kerkbezoek in de grote ste den en de grote parochies altijd het laagst, waarbij dus niet het pastorale aanbod, maar de grootschaligheid ooreaak is. Verder ziet het rapport als ooreaak de „verschuiving van waar den in de richting van een groter individualisme, een grotere persoon lijke vrijheid, een grotere tolerantie ten aanzien van levensbeschouwelij ke opvattingen en een verminderde waardering van traditionele insti tuten". „Onderzoek in verscheidene landen maakt duidelijk, dat bij de meeste H. van Rossum Twee werelden In Zuid-Korea worden de opstande lingen met touwen aan elkaar gebon den en geslagen, ontzettend. Met har de hand de opstand onderdrukt. Ne derland: De burgemeester van Dode- waard op een klapstoeltje, sprekend met degenen die de toegang blok keerden tot de kerncentrale, wat in het geheel geen zin heeft. Een gezags drager uitgelachen door een jeugd, die naar het schijnt alle tijd heeft te demonstreren. Verontrust zijn wij al len, maar we hebben toch een rege ring en een volksvertegenwoordiging gekozen. Deze personen weten heus wel. de gevolgen van kernafval en gifstortingen, hoe gevaarlijk die zijn, laat anders uw stem horen bij uw partijvertegenwoordigers. Deze over heid is er om ons allemaal, jullie, ons als ouderen, maar ook de werkers in de kerncentrales te beschermen en ook de ME heeft een taak ons allen voor aantasting van het gezag, als het moet met harde hand, te beschermen. Hulde voor deze mensen. Emmeloord Y. de Jong door dr K.A.D. Smelik Abraham die zijn mes opheft om zijn zoon te slachten een beeld dat bij velen een zekere huiver oproept. Geluk kig weten wij, dat het verhaal goed afloopt. Wie echter enigszins met de joodse ge schiedenis vertrouwd is, kent de talloze nazaten van Abra ham voor wie de engel niet verscheen. De binding van Isaak, zoals het ver haal in Genesis 22 in de joodse tradi tie genoemd wordt, heeft een eigen functie gekregen binnen de verwer king van de vele vervolgingen die het joodse volk heeft moeten verduren. In het verhaal, zoals het in Genesis staat, speelt Isaak slechts een onder geschikte rol. Hij draagt het hout en stelt een vraag. De aandacht ligt bij Abraham. In de joodse traditie is de aandacht echter naar Isaak ver plaatst. Men stelt, dat Isaak zelf be reid was zijn leven te geven en dat hij God ook heeft geprezen, omdat hij tot brandoffer was verkoren. Een der gelijke geloofsinstelling berustte niet op vrome fantasie: men kende haar uit persoonlijke ervaring. Velen had den de dood ondergaan, omdat zij Israëls God niet wilden verlaten. In de joodse traditie wordt dit de Heili ging van de Naam genoemd. Emoties Deze bereidheid tot het martelaar schap intrigeerde de overlevenden. Een dergelijke keuze voor de dood roept tegelijkertijd geheel verschil lende emoties op: bewondering om de moed, afschuw van een zo gruwelijke zelfverloochening, vragen zonder ant woord aan de God voor Wie dezen zijn gestorven en haat tegen de vij and. die het Joodse volk keer op keer voor een dergelijke keuze stelde. Er zijn zelfs kanten aan deze zaak, die Uit de prentbijbel van Pieter H. Schut (1659) men niet kan en~mag verwoorden omwille van de nagedachtenis van deze martelaren, omwille van het ge loof in God. De vernietiging van zes miljoen Jo den tijdens de tweede wereldoorlog doet de oude vragen rondom Isaaks binding opnieuw stellen, in alle fel heid. Kan men in het verhaal van Genesis, zoals dat in de traditie is uitgebouwd, een sleutel vinden om zin te geven aan deze miljoenvoudige massamoord? Bestaat er ook een ver band met de kruisdood op Golgotha? Romdom deze vragen draait het boek van Zuidema, Van Voolen, Soeten- dorp en Den Heyer: Isaak wordt weer geofferd, de verwerking van de holo caust (slachting van de Joden in de tweede wereldoorlog. Ned. Tr.) door jodendom en christendom. Wie het leest, raakt erdoor geïntrigeerd, soms geschokt. Vooral valt op met welke onuitputtelijkheid het verhaal zich steeds weer tot nieuwe interpretatie leent. Telkens weer krijgt de binding van Isaak betekenis voor mensen die met zinloos lijden worden geconfron teerd. Slachtoffers De reacties hebben zoveel kanten, dat men ieder opstel weer met even grote interesse leest: het boek her haalt zichzelf niet. De auteurs zijn het onderling ook niet altijd eens, zelfs niet over de titel. Terwijl er bij de anderen de neiging bestaat om de vervolging der Joden ten tijde van Hitier op één lijn te stellen met voor afgaande beproevingen, tot de bin ding van Isaak toe. wijst Van Voolen er m.i. terecht op, dat vele Joden die in de vernietigingskampen omkwa men moeilijk als martelaren voor hun geloof kunnen worden beschouwd. „Dat waren geen martelaren, dat wa ren slachtoffers. Hun dood was een tragedie, en geen getuigenis. Ze stier ven als mensen, en verder niets." (bl. 58). Ook maakt hij bezwaar, wanneer BEDELAARS ONTMOETEN ELKAAR SQCj Toch gebeurt er iets vreemds in ^TT] Schone Poort. De beide apostelen Petrus en Johannes blijven stilat^ bij de verlamde man en zijn diV< smekende hand. Ze hebben zijntx ken gehoord. Het is geen gebruik om n* daarbijstil te staan. Je kunt gemakkelijk een klein geldstuk^JQ hand laten verdwijnene en dan VOO doorlopen. Het hoeft geen oponth, née te betekenen op weg naar het ge& hor Want wat zijn de apostelen ander, f dan: ook bedelaars, op weg om in: net tempel hun handen op te heffen, dit Bedelaars ontmoeten elkaar. Ze in 1 kruisen eikaars weg letterlijk, de bedelaar van het horizontale (de j)tt aalmoes) en de bedelaars van het rëge verticale (geestelijke gaven van bou Je zou hier op de gedachte kunne: nog komen dat de apostelen zich deze rijn situatie bewust zij n. Zij zij n Wor onderweg naar het gebed. Het gebi, de 1 tot die God die één en al beweging jpe< en grote haast heeft om aan zij n jjge bedoeling te geraken. Zal hij tijdv (Vol hen hebben? Zal hij naar hen luisteren? Zal hij een moment stil vol staan als ze hun stem tot Hem verheffen? Hebben de apostelen 4 har bedacht? Wij zelf zijn niet meer da. de deze verlamde bedelaar. Ook wij zee kunnen geen kant uit zonder ieme die ons opmerkt, naar ons hoort et jaa ons wel doet. Het doel van hun dat wandeling door de Schone Poort Wei wordt op dit moment een beslissen nei factor in de ontmoeting met de t* verlamde. Kan je „verticaal" bezij zijn met je noden bij God te brenp zonder oog te hebben voor de m naast je, in het horizontale vlak? Ontstaat er niet een afschuwelij: schizofrene toestand als je die twi uit elkaar haalt? Goddank, ze stai stil. Het besef is er, dat die twee bi, elkaar horen. (Handelingen 3 vers 1-10) mensen die niet meer naar de kerk gaan. het geloof in de boodschap van het evangelie op de achtergrond raakt en dat alleen een vage, algeme ne godsdienstigheid overblijft", aldus het rapport. Van de honderd mensen die naar de kerk gaan, raamt het Kaski dat er 75 elke week gaan, 15 gaan twee maal per maand en tien gaan éénmaal per maand of minder. Bij Kerkstmis en Pasen is het misbezoek ongeveer het dubbele van normaal. Bij de cijfers over het misbezoek vraagt het rapport zich af, welk per centage rooms-katholieken men ei genlijk moet berekenen. Velen staan officieel als r.k. te boek, maar geven bij diverse onderzoeken iets anders op. Volgens de officiële parochiesta tistieken is het percentage r.k. in Ne derland steeds ongeveer veertig pro cent de laatste Jaren. Volgens diverse onderzoeken ligt dit percentage feite lijk echter niet veel hoger dan dertig procent. Reden is dat eenmaal gere gistreerde mensen zich vaak niet meer officieel laten uitschrijven uit een kerk. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Reeuwijk (toez.) en Zetten-Andelst: A. van Vuuren ka te Amsterdam; te Beemster: A. Vos te Berkenwoude. Aangenomen de benoeming tot stand in het pastoraat te Hoogma J. van de Hoek, em.pred. te Bu malsen Beroepbaar: G. C. Klok, Amersft seweg 102, Barneveld (per l.lO.f" Stelwage, Parelgras 33, Veenei A. van Vuuren, Adm. de Ru; 148', Amsterdam. Afscheid op 8 juni van Tzummi H. Altena ber. te Ransdorp; v: benes: F. A. den Harder ber. te gen op Zoom; van Bergentheim. J. van Hunnik ber. te Aalten; vanNii- veen (krachtens overgangsbei. 277 E): G. A. de Roos ber. te Ni dal; van Reeuwijk: J. A. van de den, ber. te IJsselmuiden. men een verband aanneemt tussen Golgotha en Auschwitz, en het ge mak waarmee sommigen de zinloos heid van de holocaust op deze wijze zin willen geven en een solidariteit tussen Joden en Christenen willen suggereren, die niet reëel is, lijkt Van Voolen gelijk te geven. Op zichzelf is het een bijzonder initia tief, dat twee liberaal-joodse en twee protestants-christelijke auteurs geza menlijk over dit moeilijke onderwerp een boek hebben geschreven. In de kerken wordt over de verwerking van de holocaust veelal gezwegen. Wan neer dit zwijgen berust op schaamte, omdat het in christelijk Europa mo gelijk is gebleken, dat een plan tot vernietiging van het joodse volk kon worden ontworpen en goeddeels ook uitgevoerd, zonder dat de kerken werkelijk effectieve tegenstand heb ben geboden, sluit ik mij er gaarne bij aan. Ik vrees echter, dat dit zwijgen niet altijd uit schaamte voortkomt, eerder uit een zelfde onverschillig heid (grenzend aan latente haat), waarmee vervolging der Joden steeds door een al te grote groep christenen is geduld, zo niet begonnen Daarom zullen christenen ernst moe ten maken met de Jodenvervolging in het verleden (en het heden men herinnere zich het goeddeels ontbre ken van protest, toen onze landge noot Aronson in Irak werd ver moord): dit boekje kan hiertoe een goede aanzet zijn. Bezinning op dit punt is echter geen gemakkelijke zaak. waar het bestaansrecht van het christendom als afzonderlijke gods dienst niet geheel buiten blijft. In de eerste plaats moet echter vermeden worden, dat christenen Joden gaan voorschrijven hoe zij aan hun lijden een zin moeten geven. In het verleden hebben christenen dat reeds te vaak gedaan. Willem Zuidema, e.a., Isaak wordt weer geofferd, de verwerking van de holocaust door jodendom en chris tendom, Uitg. Ten Have, Baara; 139 blz., prijs 16,50. Intrede te Hoogkarspel (streek) meen te De Drieslag): J. Aaij uitl chem (krachtens overgangsbepall 277 E); te Vriezenveen: R. C. Cupet geestelijk verzorger streekziekenhi 1 te Bennekom; te Oudelande (beves 1 ging te Ellewoutsdijk) (parttime): 1 Duitemeijer uit Houten (deelgemei y te); te Ochten: I. Hoornaar uit Zijd» veld; te Baarn: H. Koudstaal uit Ri derkerk; te Voorst: A. G. v.d. Linde uit Koudekerk a.d. Rijn; te Vees (bijstand in het pastoraat): G. Roest uit Zwaagwesteinde; te T burg: A. M. van Peski uit Amersfooi te Dussen: F. Wijnhorst, kand. u Vlaardingen. Bevestiging te Maasbracht (legerpr dikant): G. J. Jullens voorheen prei te Weert. EV. LUTH. KERK Ordening, bevestiging en intrede Nieuwe Pekela: prop. J. H. Boon u Deventer. Intrede te Zeist: H. J. A. Haan u Naarden-Bussum (op 15 juni doet hi intrede te Utrecht). GEREF. KERKEN Beroepen te Bussum; P. E. R. Kei te Bazel (Zwl). Aangenomen de benoeming tot te dervormingspredikant op Soemb (Ind.): J. G. Luinstra te Soesterber] Afscheid van Bakkeveen: H. J. Mo les ber. te Oudega (Smallingerland van Barneveld: J. Radstake ber. Heemse. Intrede te Meppel: J. G. Arensmai uit Kamperland; te Zeist: H. Bone stroo uit Hoorn; te Amsterdam (Waa! kerk): H. G. Boswijk te Amsterdan (blijft voor een derde werkzaam der Surinamers in Amsterdam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Zuidwolde (Gr.): F v.d Pol, kand. te Kampen. Intrede te Voorburg: B. Kamphui uit Vlissingen. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Emmeloord: M. de Bod ber. te Veenendaal. REM. BROEDERSCHAP Benoemd tot voorganger van de Ned Prot. Bond te Hardinxveld-Giessen- dam (parttime): E. H. Cossee te Dor drecht. Pluk de dag, voor pas gepensio neerden. 23-27 juni. De Essenburgh. Harderwijk (tel. 03413-841). Alleenstaand en relaties, voor we duwen en weduwnaren, 23-27 juni Ons Erf, Berg en Dal (tel. 08895-1744).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2