Derde wereld begrijpt onze angst voor kernenergie niet Jegbaimuitb bonkt. Xatmwtïoèt'qjn ootbeUmb 'Die Burger' valt prof. Verkuyl aan i Trouw KERK IN DE WERELD Grootscheeps treffen van Westduitse katholieken Gereformeerden worden flink aan de tand gevoeld VANDAAG Katholiek-orthodox gesprek gaat door VOORBUGANGEI Naar één moslim organisatie WOENSDAG 4 JUNI 1980 KERK TROUW/KWARTET door H. M. de Lange In de afgelopen week vergaderde de commissie kerk en samenleving van de Wereldraad van Kerken. Dit jaar waren wij de gasten van de kerk in Württemberg. De gehele agenda werd bepaald door de resultaten van de grote conferentie die in 1979 te Boston is gehouden in het Massachusetts Institute of Technology over geloof, wetenschap en technologie Honderden artikelen over deze conie- rentie zijn intussen geschreven, veel al in een positieve toonzetting, maar soms ook van negatieve aard. De oon- ferentie zelf leverde tientallen aanbe velingen op voor de voortgang van het gesprek tussen geloof en weten schap en de rol van de kerken daarin. Aan welke aanbevelingen moet nu voorrang worden gegeven gezien de uiterste bescheiden middelen die de wereldraad en met name kerk en sa menleving «secretaris dr Paul Abrecht» heeft De procedure binnen de wereldraad is zo dat na een grote conferentie het centrale comité beslist op basis van de rapportage van de commissie wat er verder gebeurt Onze taak in Stutt gart was dus in de eerste plaats het gereed maken van een rapport voor het centrale comité, dat in de tweede helft van augustus in Oenève bijeen komt. Een tiental deelnemers aan de conferentie in Boston was uitgeno digd de gehele zitting van de commis sie mee te maken. Onder hen waren enkelen die op de conferentie een belangrijke rol hadden gespeeld, het zij als inleiders of als rapporteurs. Ik noem een paar namen om de lezer enigszins vertrouwd te maken met de hoofdpersonen en het wereldwijde gesprek over kerk en samenleving. Professor Jonathan King, de man die de inleiding hield over de moderne genetische vraagstukken; dr John Francis, die hetzelfde deed voor de industriële en stedelijke vraagstuk ken; professor Leuenberger. de histo ricus uit Zwitserland die een inleiding had gehouden over de rol van de overheid in de technologische ont wikkeling. dr Heino Falcke uit de DDR die een prachtig theologisch referaat hield in Boston en de theo loog Rubem Alves uit Brazilië die op de conferentie zo vele malen ten gun ste van de derde wereld had ge sproken Charles Birch heeft veel profijt gehad van de aanwezigheid van deze perso nen. Allen hebben getracht naar eer en geweten de Boston-conferentie te evalueren (zoals dat heet) en de prio riteiten vast te stellen. Drie punten zijn daarbij de voornaamste In de' wereld eerste plaats was er ook in de verga dering te Stuttgart de weerslag van de verscherpte politieke situatie In Boston was eenstemmig een resolutie aangenomen „wetenschap voor vre de". Wat betekent zo n resolutie in een situatie die schijnt af te glijden naar oorlog0 In een zeer klemmend appèl richtte de Schotse fysicus John Francis zich tot de gehele groep om de wereldraad onverwijld stappen te laten nemen om dit alles niet op zijn beloop te laten. Voor de eerste keer in de geschiedenis van kerk en samenle ving kwam de vredesproblematiek op onze agenda Wat men noemt: de ..scientific community" wordt gemo- 'biliseerd om een volstrekt „Neen!" te laten horen tegen welke nucleaire oorlog dan ook. Wat doen de weten schappers zelf met hun wetenschap? tegenwoordigers uit de derde wereld de bezwaren tegen de kernenergie niet deelt. Wie van de wereldraad bp dit moment een absoluut ..Neen" ver langt. kan verzekerd zijn van de te genstand van de kerken in de derde Energie Beroep Onze commissie onder leiding van metropoliet Gregorius en professor Een tweede hoofdpunt in de discus sies was opnieuw het energievraag stuk. Ook de lange en intensieve dis cussie in Boston met voor velen als hoogtepunt het moratortumdebat. moet worden gerapporteerd aan het centrale comité. In eerste instantie verscheen er in de vergadering van een kleine subgroep een zeer onder koeld rapport, waarin het moratori um-debat wel genoemd werd, maar als een vraagstuk onder vele. De vlam sloeg in de pan en een groot aantal andere leden verwezen dit rapport naar de prullenmand. De samenstel lers wellicht in hun verlangen zeer objectief te zijn zagen hun fout in. vroegen twee van de opponenten in hun kring te komen en het eindresul taat was uitstekend. Alle emoties die bij de kernenergie loskomen waren weer op tafel geweest en opnieuw bleek dat de meerderheid van de ver- Het derde hoofdpunt was het econo mie-debat. In Boston was het fout gegaan. De voorstanders van de ge dachte om de ecologische problema tiek een vaste plaats te geven in het denken en vormgeven van de econo mie konden toen de meerderheid van de derde wereld-vertegenwoordigers niet overtuigen van hun opinie dat dit geen schade zou toebrengen aan de economische groei, die voor de bestrijding van de wereldarmoede noodzakelijk is Ecologie (vertaald in het begrip sustainabillty. houdbaar heid) is voor hen een luxe-begrip Bovendien een vorm van hypocrisie, want een op stabiliteit gerichte eco nomie is een innerlijke tegenstrijdig heid in de gehele geïndustrialiseerde wereld, waar men thans de lage groei met pijn aanvaardt en niets liever zou willen dan een economische groei van tenminste tien procent Wij moeten verder in de discussie en er zit niets anders op dan opnieuw een aanloop te nemen. Kerk en Sa menleving wil daarvoor aansluiten bij een consultatie die enkele jaren geleden in Zürich is gehouden en waar een begin gemaakt werd met het zoeken naar een „nieuwe econo mie" Een economie die zich veel meer richt op het woordje „genoeg", dan op het woordje „meer" Ethiek Tenslotte vermeld ik in het kort nog enkele losse punten. De aanwezig heid van enkele eminente genetici (ik noemde reeds Birch en King, maar er waren er meer) bracht met zich mee dat ook het debat over dit onderwerp grondig gevoerd kon worden. In de komende jaren is een reeks consulta ties over deze vraagstukken te ver wachten. Zelf heb ik mij ingespannen om na het onbevredigende rapport over christelijke-sociale ethiek daarvoor een nieuwe aanloop te vin den. Onze commissie besloot aan het centrale comité te vragen een groep theologen, natuurwetenschappers en sociale wetenschappers bijeen te brengen om een studie te maken over christelijke-sociale ethiek. Hoe heb ben wij ooit kunnen denken dat zoiets in een conferentie gemaakt kon worden? Het vraagt jaren van zorgvuldig overleg. Laten we die ja ren ervoor uittrekken en eraan beste den De oecumenische beweging is verplicht zich daaraan te zetten Tijdens de vergadering werden de plannen bekend gemaakt en ten dele ook gemaakt voor regionale vervolg conferenties. De Noordamerikanen hebben iemand voor drie jaar kunnen aanstellen. West-Europa plant een vervolgconferentie in 1981 (in Enge land). Oost-Europa idem in 1982. Voor het vervolg in de derde wereld zal veel steun gegeven moeten wor den vanuit Genève. Het gesprek in Stuttgart was vruchtbaar en voor kerk en samenleving is er voor jaren werk. (De schrijver van deze bijdrage, dr. H. M. de Lange, is lid van de Commissie voor Kerk en Samenleving van de wereldraad van Kerken). door Pieter van der Ven BERLIJN Vanavond beginnen in West-Berlijn de 86ste Duitse katholiekendagen. Wie vertrouwd is met het ver schijnsel van de Evangelische Kirchentagen die eens in de twee jaar in Duitsland gehouden worden, heeft een goed beeld van hoe het hier toegaat. ken troepen monsteren? Iets daar van zal wel waar zijn, maar de katholiekendagen zijn toch te zeer een lekenbeweging. Is een pel grimstocht in de moeilijke tijden waarin de kerken haast gaan den ken dat de liefde van Christus juist niet sterker is? Ook dat zal hier of daar wel spelen maar eigen lijk is het daarvoor weer te groots, te triomfalistisch, te Duits kan je zeggen, opgezet. Willen ze de mens een weg wijzen in een bedreigd bestaan? Ook dat zal wel de be doeling zijn, maar om te beginnen raakt een mens de weg al kwijt op het congresterrein en in het pro grammaboekje. Is het een politie ke stunt, gratis zendtijd voor de aangeslagen Strauss0 Ook dat. maar de verbinding katholicisme en CDU wordt niet meer zo auto matisch gelegd. En de socialisti sche SPD zal zich misschien ook niet onbetuigd laten omdat zij de verkiezingswinst moet halen bij onder meer de kerkmensen die ijveren voor de zwakken. Toch is de invloed van CDU duidelijk merkbaar. In allerlei forums heb ben CDU-kopstukken zitting of houden redevoeringen. Wie dat niet kent ken zich er nau welijks een voorstelling van ma ken. Van donderdag tot zondag zullen 70.000 voornamelijk rooms- katholieken zich verzamelen rond om het centrale thema: „De liefde van Christus is sterker" een thema dat nogal ruimte voor na dere invulling laat. De Duitsers pakken deze zaken groots aan en zo te zien is er niet beknibbeld op de uitgaven. Het congrescentrum en de jaarbeurs hallen niet ver van het olympisch stadion zijn ingeschakeld Waarom zoveel ruimte? Omdat het programma zeer gevarieerd is Er is ruimte voor ontmoeting maar ook voor forumdiscussies. Er worden toespraken gehouden maar je kunt ook creatief doende zijn. Er zijn bijbelstudie-groepen gemeenschapsgezang en gebedsu ren „voor het ongeboren leven" Maar verder is er veel tijd om rond te lopen en de zeer vele kraampjes te bezoeken van allerlei groepjes en groepen die de aandacht vra gen voor hun werk of de proble men waar zij zich voor inzetten. Er is verder ruimte om stil te zijn en ruimte voor de jeugd, voor oude ren en voor de kinderen. Waar schijnlijk ligt de nadruk op de forumgesprekken waarvan er soms wel zo n tien tegelijk worden gehouden. Concerten, films, ten toonstellingen, theaterstukken en processies, er is niets te bedenken of het gebeurt wel. Waar zijn deze dagen goed voor? Willen de bischoppen hun gesion- ADVERTENTIE KAAPSTAD (ANP) Prof. J Verkuyl is in Zuid-Afrika bekend om zijn racistische haat voor alles wat blank is. Dat schrijft het Zuidafrikaanse dagblad „Die Burger" over de Nederlandse gereformeerde theoloog en emiritus-hoogleraar van de Vrije Universiteit te Amsterdam. De wat meer kritische katholieken vonden de opzet toch wat eenzij dig en bieden op een steenworp afstand een alternatief: de katho liekendagen van de basis. Ze stel len zich daarbij zeker niet erg fel op, ze willen meer een aanvulling geven dan een kritiek maar door sommigen wordt nu weer bezwaar gemaakt tegen deze schaduwda- gen die gedoemd zijn in de scha duw te blijven en die bovendien dezelfde middelen gebruiken. Er worden veel Jongeren ver wacht. Wat daarvan zij, het is op vallend dat in Duitsland de jonge ren die toch wel zo iets willen binnen de twee grote volkskerken iets van hun gading vinden, ter wijl hier meestal deze behoefte buiten die gevestigde kerken be vredigd wordt „Die Burger" hoopt dat Verkuyl en zijn geestverwantende komende ge reformeerde oecumenische synode iGOS» in Nimes (Frankrijk) niet zul len maken tot een „onbezonnen en waarin opgenomen: Oe Rotter- dammar, mat Dordts Dagblad. Niauwa Haagae Courant mat Nlauwe Lel dee Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 tele* 13006 Postgiro 86 00 00 Bank Ned Credietbanx Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam Xi1000 REGIO ROTTEROAMrOORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend vooi advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN (abonnementen en bezorging) tei 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melhmarkl 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half |aar 101.90 Per jaar f 201.60 Advertenbetarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven i Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t'm vri|dag Op zondag van 18-20 uur teiet 020 913456 Opgave mini-advertenties tel 020-936868 of schrifteli|k aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433 •000 AK AMSTERDAM Adreswi|zmgen uitsluitend schrd •eli|k aan onze Amsterdamse adressen negatief debat over het binnenlandse beleid van Zuid-Afrika". Verkuyl had voorgesteld dat de GOS op de aan staande zitting contacten aanknoopt met een aantal bevrijdingsbewegin gen in Zuid-Afrika, o m. het in Zuid- Afrika verboden African National Congress (ANC), het Pan Africanist Congress (PAC) en de communist! sche partij Verkuyl ls fel tegen het Zuidafrikaan se apartheidssysteem en vindt dat de GOS zinloos is. als dat systeem niet ter discussie wordt gesteld In het orgaan „Die Kerkbode" van de (blanke) Nederduits gereformeerde kerk schrijft prof. dr. Johan Heyns. lid van het breed moderamen van de Nederduitse gereformeerde kerk. dat de synode juist zinloos is als er wel gesproken zal worden over de politie ke situatie in Zuid-Afrika. Wat een genot Maar je buren kunnen hun eigen woorden niet meer verstaan. En worden weer naar binnen gejaagd. Wat een leven! Dóé d'r wat aan. Als je zó doorgaat kunnen jullie allebei niet meer écht van de tuin genieten. Koop dus de stilst mogelijke maaier. En overleg even voordat je 'm gaat gebruiken. Hoe? Vraag informatie aan de Nederlandse Stichting Geluidhinder. Postbus 381 2600 AJ Delft. door Aldert Schipper Er bestaat een heel gerede kans dat de gereformeerde kerken dit jaar ver wijderd worden uit de gereformeerde oecumenische synode, die volgende maand in het Franse Nimes bijeen komt. Dat zou wel een rare ervaring zijn. want de meeste leden kerken van de GOS zijn „dochters" van de gereformeerden Het zijn emigrantenkerken. die de ontwikkeling van de „moederkerk" in de laatste tientallen jaren niet heb ben meegemaakt Ds A. I. de Graaf in. Forest Hill bij Melbourne, legt uit hoe de geëmigreerde gereformeerden tegen de moederkerk aankijken. De Graaf is lid van het dagelijks bestuur van de GOS en geeft daarom niet een direct antwoord op de vraag of hij wil dat de gereformeerden uit Nederland gewipt worden uit de GOS Wel geeft hij toe teleurgesteld te zijn over de Nederlandse ontwikkelingen. „Vroeger zei men tegen gereformeer de emigranten dat ze het beste maar bij de Free Church in Australië kon den gaan Die mensen hebben ons goed geholpen, maar ze waren wel erg conservatief Toen bessloot men een Australische kerk van gereformeerde identiteit op te zetten, de Reformed Churches. Er bestaat nog steeds offi ciële correspondentie tussen de gere formeerde kerken in Nederland en ons. maar wij verdenken dc Nederlan ders er van dat zij eigenlijk spijt Rev. A. I. de Graaf hebben dat zij de stoot tot ons be staan hebben gegeven." Ds. De Graaf voelt zich een beetje losgelaten door Nederland. Hij zoekt in eigen hart naar begrip voor de Nederlanders. „De kerk in Holland is een grote kerk en haar zit de vrijma king (de afsplitsing van een grote groep gereformeerden in de oorlogs jaren. A. 8.) nog in het hoofd. Zij willen een herhaling koste wat kost voorkomen en dat leidt tot te grote verdraagzaamheid." „Kijk. de belijdenisgeschriften willen ook wij niet als iets statisch beschou wen. maar het is wel een akkoord van samenleven en als iemand het woord van God wil preken dan hoort hij de onderlinge afspraken te eerbiedigen Ik denk dat dat te veel op de helling gezet wordt. Dan krijg je dat mensen zich afvragen: horen we nog bij el kaar? Laten de mensen dan naar de hervormde kerk gaan. Dat is een rich- tingenkerk. En ik vind het eerlijker als iemand die het met de belijdenis niet eens is, hervormd wordt Homo's Ds De Graaf verwacht dat het in Nimes vooral kan gaan spoken naar aanleiding van de gereformeerde to- leratme jegens homoseksuelen, die gebleken is tijdens de laatste synode vergaderingen. „Ik ben het hartelijk eens dat er liefde moet worden ge toond aan deze mensen. Pastoraal moet de zaak inderdaad anders wor den aangepakt. Maar wij hebben zor gen over de benadering van de syno de. die een besluit nam en zei: achter af moet je het bijbelse bewijs er maar bij vinden. Wat blijft er dan over van de norm waar je elkaar aan bindt. Dan wordt het een soort algemeen liefdegebod waarbij de rest er niet toe doet. Ik moet nog zien of daar op de duur de liefde nog mee gebaat is. De homoseksuelen konden het wel es moeilijker krijgen met dit besluit waar geen lijn in zit." De gereformeerden zuilen het volgens de verwachting van ds De Graaf vooral moeilijk krijgen met de Neiuw- zeelandse kerken. Dat heeft een so ciologische achtergrond „Toen die kerken ontstonden, werden de kerke raden bezet met mensen van 35 jaar en jonger. Dat kwam door de eisen die de Nieuwzeelandse regering aan de immigranten stelde Die mannen van 35 jaar zijn inmiddels tegen de zestig en ze zijn nog steeds de baas in die kerken. Maar hier in Australië was de leeftijdsopbouw altijd veel gelijkmatiger en is er Jong bloed in de kerkeraden gekomen. De Nieuwzee- landers zijn intussen zo ver dat ze zeggen: de Nederlandsers de GOS uit of wij er uit. Zo fel zeggen de Austra liërs het niet", zegt ds De Graaf De „zaken" Wiersinga en Kuitert spe len niet zo erg meer in de relatie tussen de Australiërs en de Nederlan ders. Vooral over de oplossing van de zaak-Wiersinga is ds. De Graaf tevre den Wel ls hij bezorgd dat de maat schappelijke betrokkenheid bij de ge reformeerden in Nederland wel eens ten koste zou kunnen gaan van de persoonlijke geloofsbeleving. „Zo lang je nou maar erg boos bent op Zuid-Afrika. dan mag Je verder met iedereen naar bed gaan", zo zegt De Graaf. Ik vraag hem of hij wel gege vens heeft om zo'n boude uitspraak te doen. Op dat moment neemt mevrouw De Graaf het woord die opmerkt dat één op de acht gerefor meerde dominees in Holland is ge scheiden. (Volgens de Nederlandse predikant C. Mak. die zich bezig houdt met de begeleiding van domi nees „een uit de lucht gegrepen getal, dat waarschijnlijk ver overdreven is". A.8.) Ik vraag: Jullie denken toch niet dat gereformeerde dominees doorgaans bij een vreemde vrouw in bed liggen0 De Graaf: „O nee. maar het betekent wel dat er losse zeden zijn. Daar maak ik me zorgen over. Misschien komt het van de welvaart of de ont reddering. Voor de oorlog was alles nog in pakket. Je stemde anti revolutionair, je was lid van het CNV en je luisterde naar de NCRV. De Bonte Dinsdagavondtrein (een AVRO-uitzending uit de jaren vijftig. A.S.) ging uit." DE GROTE ONTMOETING We zitten met de verlamde in de poort. Hij is een stuk van ons. van om bestaan. Ik lees verder: „Deze (de verlamde) zag Petrus en Johannes op 't punt om het heiligdom binnen te gaan en vroeg hen om een aalmoes 11 mogen ontvangen." We zijn dus nu toe aan de confrontatie. In deze pook vindt de grote ontmoeting plaats, Aan de ene kant de verlamde, een gebroken mens. een achterop komend kind van Abraham, een koningskind in ballingschap. En aan de andere kant: Petrus en Johannes. Op dat moment ongetwijfeld de voornaamste vertegenwoordigers van de beweging van Jezus. Dat hebben ze bij zich. Heel het verhaal van Jezus van Nazareth, als de vrede van God op aarde gekomen, die hier geleefd en gewerkt heeft, er door ons uitgegooid is. en toen als een wondi teruggekeerd uit de dood, daarna verschenen, weer heengegaan en nu op de wijze van de Geest bij mensen, waaronder deze twee. heel dat verhaal komt hier in die twee apostelen mee De beweging van Gods erbarmen en een erbarmelijk mens. 't Is een spannende zaak Waai gaat dit op uitlopen? Wat komt hieruit? Dit is dé ontmoeting waar het in de grote wereldpoort om gaat: heil van Godswege en ons onheil. Dal laatste is óns onheil, óns verdriet en tekort en ónze onmacht. Maar ook dk twee zijn van ons. Het is mensen nu toevertrouwd om die ontmoeting te ervaren en tot stand te brengen, een enorm spannende zaak. De gelijkenii van de barmhartige Samaritaan krijgt hier een vervolg. Dat was een verhaal, hier is alles levensecht. Het verhaal wordt werkelijkheid. Wat gaat er gebeuren? na, let RHODOS (AFP) De roomskatho- lieke en orthodoxe afgevaardigden, die de laatste week op Rhodos en Patmos met elkaar hebben gespro ken. hebben besloten binnen twee jaar een nieuwe vergadering te houden. Er is een voorbereidingscommissie gevormd, die aan de komende bijeen komst zal werken. De orthodoxen en katholieken zijn een gemeenschappe lijk doel overeengekomen: te werken naar onderlinge eenheid om een ant woord te vinden op de huidige crisis in de wereld en op de herleving van de islam. De eenheid van de kerken van het westen en van het oosten is een dwingende noodzaak, aldus de bij eenkomst op Rhodos. Vooral de oriëntaalse orthodoxen in het Midden-Oosten, in Noord-Afrika en in het Verre Oosten verkeren in moeilijkheden als gevolg van de groei van de Islam. In de oosterse ortho doxe kerken, veelal ln Oost-Europa staat de kerk al lang onder druk als gevolg van het communisme en de algemene onverschilligheid. Ook hier denken de orthodoxen dat eenheid macht maakt. Wereldraad Ook in het kerkelijk leven zijn er naar het inzicht van De Graaf veranderin gen, die te snel gaan. Hij wil niet tot de scherpslijpers behoren. Als het zo uitkwam zou hij zelfs wel op een socialist willen stemmen. En er is veel te zeggen voor kinderen aan het avondmaal. „Maar je moet wachten totdat de zaak rijp geworden is. Waarom doe je niet rustig aan, totdat we allemaal zover zijn?" Het lidmaatschap van de wereldraad van kerken is nog zo'n terrein waarop de Nederlandse gereformeerden in de ogen van de Australiërs negatief sco ren. Ds De Graaf: „We hadden des tijds als GOS-kerken afgesproken dat we de zaak zouden bestuderen. Er kwam een rapport en pas op de vol gende GOS-vergadering zou een be sluit vallen. Maar toen die vergade ring kwam, bleek dat de Nederlan ders al lid waren van de wereldraad geworden waren. De politieke rich ting van de Wereldraad daarvan vraag ik me af: is dat nou de kant die we uitwillen? En het steunen van de revolutie gaat te ver „De wereldraad heeft een goeie basis, maar de manier waarop die basis functioneert maakt hem tot een machts-organistie. Hoe kleiner de kerk is hoe meer je daar bang voor kunt zijn. Vorig jaar hebben wij als GOS-bestuur met de wereldraad ge sproken. Je kan elkaar niet negeren. Maar ik persoonlijk geloof dat onze kerken er niet ln thuis horen. Daar mee kan ik dit hele gesprek samen vatten: We zijn niet bang onszelf te relativeren, maar we zijn bang de boodschap te relativeren, die ons toe vertrouwd is." NED. HERV. KERK Beroepen te Giessendam-N dinxveld. W Verboom te 1 veen; te Bergentheim (toez.) man te Wehl. te Woubrugge: bergen te Enter; te Kootwijk: J. H t Obé te Linschoten; te BergambacM C. v.d. Bergh te Rotterdam-Zuid. d» bedankte voor Streefkerk. Aangenomen naar Boskoop: W Vlasboom te De Bilt; naar Scha: goutum (nadere beslissing): Zee, pred. buitengew werkz. (legi predikant), wonende te Andel, die b dankte voor Dordrecht. Bedankt voor Rijssen: C. Vos, te Ara sterdam; voor Genemuiden: O. Hen driks te Zuilichem-Nieuwaal. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam West: A. K Wallet te Ouderkerk a.d. Amstd voor Sprang-Capelle. G Mouw t Tholen. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rijsoord H. Peper Renkum-Heelsum. GEREF. KERKEN VRIJGEM. Bedankt voor Enschede-Noord: C Bijl te Oroningen-Noord Jo Kosten Onder de titel „10 tellen na nu" h< Jo Kosten, die jarenlang in het Ei hovense protestantse jeugdwerk tief is geweest en door de Eindhovi se hervormde studentenpredikant N. T. Bakker als „een vrije zwei omschreven wordt, een aantal schouwingen en overwegingen hemzelf gebundeld. Deze bijdrai getuigen van grote bewogenheid het lot en de plaats van jongeren onze samenleving. De reeds gent de dr Bakker geeft in zijn voorwi als zijn oordeel, dat deze 86 pagii tellende bundel in staat zal lij! „wanhopigen op te richten en dwaalden de weg te wijzen", boekje kost vijf gulden (exclusief v< zendkosten) en is verkrijgbaar bij auteur zelf. Jo Kosten, Bergrai straat 66. 5615 KG Eindhoven. UTRECHT (ANP) - Op het door federatie van moslim organisaties Nederland (Kfomom) georganiseer landelijke islamitische congres Utrecht is een doorbraak bereikt tt aanzien van de eenwording en land lijke bestuurlijke coördinatie van bestaande islamitische organisati in Nederland. In aanwezigheid van verscheidt ambassadeurs en consuls van mo limlanden en van vertegenwoordig^ van islamitische organisaties, die ee representatief beeld verschaften vi de in Nederland woonachtige gTO pen moslims, werd een voorstel ing diend en met algemene stemmi aangenomen. De ambassadeurs van Saoedi Arabl Irak en Soedan vormen een coml ter voorbereiding van een op kor termijn te houden bijeenkom waarop de gekozen vertegenwood gers van in pnncipe alle officieel gei gistreerde islamitische organisati in Nederland een gemeenschappen bestuur zullen kiezen. Alle voor 1 juni 1980 officieel geregl treerde islamitische organisaties"! Nederland zullen worden opgeroepi' om per organisatie een vertegenwcw diger af te vaardigen. De nieuwe la delijke islamitische organisatie f haar bestuur zal bij de te ontploora, activiteiten, die de gehele breed! van de moslim-problematiek zulk, bestrijken, worden bijgestaan doe- een raad van advies, waarin allej Nederland geaccrediteerde vertegÉ woordigers van islamitische land* zitting zullen hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2