Bram Vermeulen heeft de toekomst
Veel minder tv
van de Spelen
Kindertheater zoekll
nog steeds kwaliteit
Artistieke films maken!
kans op meer subsidii
Scott Chamberlin:
artistiek-pretentieloos
Met nieuw pop-muziektheater in Holland Festival
Van 148 naar veertig uur
Popdagen
Westkust-kunstenaar
Nieuwe boeken
DONDERDAG 29 MEI 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
DO
door Stan Rijven
TIEL Was Neerlands Hoop als produkt voor twee artiesten
meer dan de afzonderlijke delen? Die vraag kan binnenkort
beantwoord worden nu Freek de Jonge zich solistisch heeft
geprofileerd in De Komiek en Bram Vermeulen eveneens met
een eigen project op de proppen komt. Op 3 juni vindt in het
kader van het Holland Festival de première plaats van zijn
show „De Toekomst gaat het helemaal maken". Men zou het
best kunnen spreken van pop-muziektheater waarin Neder
landstalige popmuziek en „citaten" uit het internationale
poprepertoire van de afgelopen 25 jaar worden gebracht door
De Toekomst.
Deze band (samengesteld uit leden
Van Pee Wee Sc The Specials) repe
teert in de garage van een villa ergens
in Nederland met de motivatie dat
het Nederlandstalige lied (composi
ties van Bram) het helemaal gaat
maken. Ze worden in hun activiteiten
regelmatig gestoord door de eigena
resse van de garage en moeder van de
zangeres (Werkt eater-actrice Olga
Zuiderhoek). die met haar kritiek en
aanwezigheid model moet staan voor
de generatie van de jaren zestig. De
draad die door het hele stuk loopt is
dan ook het conflict tussen de „Waar
om en daarom-generatie", zoals Ver
meulen het zelf formuleert.
Veel van de muziek uit deze show is
samen met andere nieuwe composi
ties te horen op een elpee, die onlangs
is verschenen. Daarmee wil Bram
Vermeulen zich expliciet opstellen
als popmuzikant
In de Tielse Schouwburg wordt
koortsachtig gerepeteerd. Op witte
gympen stapt Bram de kleedkamer
binnen. Open gezicht, ontspannen
houding en een even grote spraakwa
terval als Freek op het toneel.
Kun je stellen dat nu jij en Freek uit
elkaar zijn, dat de namen van jullie
shows De Komiek en De Toekomst
symbolische typering vormen van
jullie afzonderlijke karakters?
Bram Vermeulen: „Freeks naam
heeft veel te maken met wat hij wilde
en wat hij doet. De Toekomst is een
van de betere namen van een pop
groep. Maar dat het een leuke bijwer
king heeft, vind ik interessant, ik
begin aan een nieuw verhaal. Eigen
lijk is dit mijn tweede project. Eerst
was ik met Freek en nu met anderen,
inderdaad de toekomst in.
Betekent De Toekomst voor jou een
overgangsfase of komt nu pas duide
lijk naar voren wat je in Neerlands
Hoop slechts ten dele kwijt kon, een
terrein waar je al langer mee bezig
was?
„Je kunt niet zeggen dat er vanaf
mijn vijftiende een zichtbare lijn is.
Alles wat ik gedaan heb is veroor-
De première „van De Toekomst
vindt 3 juni in de Stads
schouwburg van Amsterdam
plaats, daar is het programma
ook nog op 4 en 6 juni te zien.
Op 8, 9, 10 en 11 juni in het
Luxortheater te Rotterdam; 12
en 13 juni in de Stadsschouw
burg van Haarlem; 17 en 18
juni in het Circusthater van
Scheveningen; 20 juni in de
Arnhemse Stadsschouwburg
en 21 juni in die van Utrecht.
zaakt door toevallige omstandighe
den, waar ik inrolde, wie ik aardig
vond. Er werd altijd meer van mij
verwacht dan ik dacht dat ik zelf kon.
Eigenlijk heb ik mezelf nu weer in die
positie geplaatst, ik moet zo nu en
dan antwoord geven aan Olga die
acteert in dat stuk. Dat komt op de
mensen over dat je staat te acteren.
Daar ben ik me dus niet van bewust,
nou rol ik daar weer in. En verder ben
ik via Neerlands Hoop. als er dan toch
muziek in het theater moet bezig ge
weest met muziek die ik leuk vind en
dan moet het niet Louis Davids opge
poetst zijn. Met name in Express
heeft dat geleid tot mijn eerste band
je. Het is natuurlijk een soort jeugd
droom om in een bandje te spelen. En
dat is altijd blijven hangen.
„Ik heb, als ik daar heel eerlijk over
ben, eigenlijk altijd spijt gehad dat
we dat opgedoekt hebben. Aan de
andere kant vond ik het ook goed,
want ik denk dat Freek en ik veel
eerder uit elkaar waren gegaan als we
een bandje waren gebleven."
Uur van de waarheid
Wat wil je met dit stuk vertellen?
„Die moeder is van vlak boven mijn
leeftijd, ze komt voortdurend die ga
rage binnen omdat ze het verschrik
kelijk interessant vindt wat daar ge
beurt. Tussen moeder en dochter ont
staat een steeds grotere spanning.
Bram Vermeulen (op de voorgrond) temidden van leden van zijn
nieuwe band.
Foto Willem Frederik
want die moeder is eigenlijk wel ver
velend. Het is een ontzettend opdrin
gerig mens en op een gegeven mo
ment klapt dat inderdaad uitelkaar,
het uur van de waarheid en dan moet
die moeder met de waarheid over de
brug komen. Het gaat over de waar
om en de daarom generatie. Die
dochter die gewoon in zo'n groepje zit
en de moeder die dat allemaal prach
tig vindt, maar dat nooit heeft durven
doen. En het slot van het stuk is dan
ook dat die moeder hysterisch mee
gaat doen."
Jij bent natuurlijk ook van die
waarom-generatie.
Zondermeer. Ik geef daar niet aan
toe, met alle zenuwen en alle onzin
vandien ga ik toch weer het toneel op,
toch maar weer repeteren, enz. Die
moeder blijft roepen dat hadden we
vroeger al gedaan. Ik doe het gewoon.
Ik vind niet dat het er om gaat of het
al gedaan is of niet, ik vind dat er om
gaat dat het leuk is om muziek te
maken en dat het leuk is om naar te
kijken en te luisteren. En dat is voor
mij de kwintessens van popmuziek.
Die moeder zit met de hang up van de
revolutie van de jaren zestig, waar is
die nou gebleven? Dat was toch die
popmuziek, die zou toch alles gaan
veranderen?"
Dat is wel een heel andere invals
hoek dan die Freek hanteert om iets
kwijt te raken van zichzelf.
Bram Vermeulen: „Er zijn een aantal
dingen die voortdurend bezig zijn en
ik ben niet niemand die zegt nu ls de
tijd gekomen dat we dat en dat doen.
Ik was hier allang mee bezig.
Alleen is het misschien voor iemand
persoonlijk belangrijk daar voor te
kiezen. Wat voor mij persoonlijk be
langrijk is zit niet in dat stuk, als ik
dat zou doen zou ik een stuk maken
hoe het is om met een popgroep op te
treden en daar is geen toneelstuk
over te maken want het gaat over mij.
Moet ik gaan vertellen hoe bang ik
ben? Dat is voor mij wel interessant
maar om er een vorm voor te vinden
voor het publiek kan ik alleen maar
gaan schreeuwen. Dat is het grote
verschil."
Traditionele misère
Toch heb je met je plaat een andere
uitlaat voor zaken die je bezighou
den. De teksten zijn veel milder van
toon dan die uit de Neerlands Hoop
tijd.
„De plaat is beslist milder omdat het
onderwerpen zijn die meer afstand
hebben, het is zoals Hofland zegt tra
ditionele misère op muziek gezet. En
voor Rik Zaal en mij is dat ook het
credo van popmuziek, een bepaald
gevoel dat je overdraagt Terwijl als
ik precies vertel zo en zo denk ik
erover dan heeft de muziek geen
functie, dan is het een kwestie van hij
heeft in dat en dat liedje gezegd dat
de revolutie moest komen."
Toch ben je tussen de regels door wel
duidelijk. Bijvoorbeeld uit het lied
„Het leven gaat door" spreekt een
soort zachtheid en respect waarmee
jij je over je vader uitlaat, terwijl
Freek daar toch wel hardere en di
recte methodes voor gebruikt.
„Ik vond dat niet zo direct, omdat het
Freek zijn eigen vader niet was. Dat
vind ik raar. want als je je nu echt wil
afzetten tegen je vader schrijf dan
niet een toneelstuk waar je eigen va
der niet in voorkomt. Ik heb het wel
degelijk over mijn echte vader, die
overigens verrassend veel leek op de
vader die Freek op het toneel neerzet
te. want dat w&s een oude socialist."
door Dirkje Houtman
Hei
uss
liet
DEN HAAG Proloog is weer van de partij met „De ovei
op het pakhuis". Kindercabaret „Potvoordrie laat de kleut inv
meevaren op „De kussenboot", poppenspeler Jan Neüs*2
komt met „De kist uit China", Wiedus presenteert de HolL
Festivalproduktie „Circus Emma" en het Grips Theater!
Berlijn zal de kinderen laten lachen om hun eigen situate
„Het kindertheater in Denemarkei *er
strak georganiseerd," aldus Els
zure. „Er zijn 45 professionele kim £ov
theatergroepen die zich aaneenge ion
ten hebben in een vereniging.
Jaar is er vijf-en-een-half miljoen s
sidie te verdelen. De vereniging lx lac
een ballotagecommissie die de tm am
ting van nieuwe groepen regelt, bi 0re
nieuwe groep eenmaal geaccepu f
dan wordt deze door mede-kim
theatermakers voor een periode 3^
vijf jaar begeleid. Intern wordt zo iele
kwaliteit bewaakt en naar buiten
vormen ze een front en staan
•tok.-
Op de studiedag wordt nu sameni
Ray Nusselstein, een in Denemai Wa
werkende Nederlandse theateifc I
ker, bekeken in hoeverre de saz
Het is maar een greep uit de 250
voorstellingen die zestig groepen tus
sen 31 mei en 8 juni op scholen en in
buurthuizen en theaters tijdens het
Haags Kindertheaterfestival in de re
sidentie vertonen. Zaterdag wordt
deze manifestatie feestelijk geopend
met een straattheaterdag aan het
Lange Voorhout
Het is de derde keer dat er een kinder
theaterfestival in ons land wordt ge
houden. De bedoeling is niet alleen
belangstelling voor het kindertheater
te wekken, zoals tijdens het eerste
festival in 1977 in Enschede. Die is er
inmiddels wel.
Steeds meer kinderen bezoeken thea
ter-voorstellingen en ook bij CRM is
men zeer wel op de hoogte van de
"re" wei uc nwgM: voii uc Ker, De&eKen in noeverre de sai
financiële problemen waarin het kin- werking tussen de kindertheaters
dertheater verkeert. pen vruchtbaar is gebleken vooi 'N
Maar met het festival wordt gepro
beerd kindertheatermakers te inspi
reren een organisatievorm te vinden
waardoor het voor overheden gemak
kelijker wordt deze vorm van kunst
te subsidiëren wat de kwaliteit van de
voorstellingen weer ten goede moet
komen.
IJzeren greep
Geldgebrek en een gemis aan kwali
teit houden het kindertheater al ja
ren in een ijzeren greep. CRM is niet
in staat de in totaal 130 Nederlandse
kindertheatergroepen te subsidiëren.
Veel groepen raken overbelast wat
het niveau van de voorstellingen
aantast.
Ze spelen soms drie voorstellingen
per dag om aan de kost te komen en
hebben daarnaast geen tijd en ener
gie om aan nieuwe produkties te wer
ken, speltechnieken te ontwikkelen
en naar nieuwe vormen te zoeken.
Tijdens het festival zijn er een aantal
workshops voor de theatermakers en
is er een studiedag waar over de tech
nische eisen van het kindertheater
wordt gesproken. Ook het kinderthe
ater in Denemarken komt aan de
orde.
Initiatiefneemster van het festival,
Els Mazure bezocht onlangs een kin
dertheaterfestival in dat land en was
zeer onder de indruk van de kwaliteit
van de voorstellingen en de manier
waarop de theatermakers elkaar kri
tisch begeleidden.
pen vruchtbaar is gebleken voor
kwaliteit van de voorstellingen. N'
Verdeeld
hel
CN
jaai
In Nederland is het kinderthe 00
verdeeld en de groepen zijn te ovei
last zich te organiseren. „De groe] 'e
worden uitgeperst en heffen zich mei
vijf of tien jaar op," aldus Els Mazi jee
„Er gaat dan een enorme hoeveelh ar
ervaring verloren waar beginne
groepen veel aan zouden hebtx 101
Ook moet er volgens haar een mai en
gevonden worden om de goede vai |en
slechte groepen te scheiden.
„In ons land is de vraag naar kin#"
toneel enorm toegenomen en di fill
mee de wildgroei van de theater® nel
pen. De status van het kindertonei q»;
onduidelijk. Naast de profession
groepen, die onder moeilijke omst en
digheden werken zijn er veel ai eek
teurs, onderwijzers of werkloze kl |an
terleidsters, die denken ik hou .„j
kinderen en poppen heb ik ook al
leuk gevonden, dus laten we ra llte
beginnen. Theatermaken voor kin uis
ren wordt vaak onderschat. Er rac
veel kaf tussen het koren. Dat u w,
gescheiden worden."
Mogelijk kan er tijdens het festi
naar Deens voorbeeld een stap ij
goede richting gezet worden. Zo
dan biedt het festival in ieder g
de gelegenheid veel kindertheat*
een zeer korte tijdsspanne te|
nieten.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Als er geen verandering komt in de huidige
situatie zal de NOS van de Olympische Zomerspelen in
Moskou in plaats van de geplande 148 uur maximaal slechts
veertig uur televisiebeelden brengen. Voor de Nederlandse
omroep is een financiële strop daarvan het gevolg, omdat de
NOS al enige tijd geleden achthonderdduizend gulden via de
Europese omroep organisatie (EBU) aan de Moskouse staats
televisie heeft moeten betalen.
ADVERTENTIE
De programmaleiding televisie van
de NOS heeft het voornemen tot ver
mindering van het aantal televisie
uren, dat aan de Spelen in Moskou
wordt besteedt, gemeld aan het COP-
tv, waarin de programmaleiders van
alle zendgemachtigden zitting
hebben.
Het besluit is volgens Carel Enkelaar,
hoofd dienst televisieprogramma's
van de NOS, genomen op puur jour
nalistieke gronden. De NOS meent
dat onder de huidige omstandighe
den een uitvoerige verslaggeving
overbodig is geworden, en dat het
Speciaal vandaag
Onder de titel „De nieuwe
(bijna) rijken en wij" zendt de
AVRO-televisie een documen
taire uit over de economische
ontwikkeling in Zuid-Korea,
Taiwan en Singapore. Die ont
wikkeling wordt steeds duide
lijker gevoeld in de Verenigde
Staten en West-Europa. Hoe
staat het met handelsbetrek
kingen met Nederland? is een
van de vragen die Ed Peere
boom in dit programma aan de
orde stelt.
Ned. 1/19.58
Ik, Claudius is toe aan „Een
beetje gerechtigheid" na de
dood van keizer Augustus, als
Tiberius de troon bestijgt
(deel zes).
Ned. 2/21.30
Artsenij besteedt aandacht
aan ziekten en andere onge
makken op vakantie.
Ned. 1/22.10
De middagpauzedienst die
tegenwoordig uit het kerkge
bouw van de evangelisch-lu-
therse gemeente in Amers
foort komt. gaat ds T. Harder
voor.
Hilv. 1/12.40
Olympische ronde van Ne
derland nabeschouwing van
de etappe Neede-Escharen.
Hilv. 1/18.55
voldoende is het gebeuren op beperk
te journalistieke verantwoorde wijze
te begeleiden.
De NOS-televisie-equipe van verslag
gevers die aanvankelijk uit zeventien
man zou bestaan, zal tot acht man
teruggebracht worden.
Journaals
Van de veertig uur televisiebeelden
zullen 28 uur worden besteed aan
dagelijkse olympische journaals van
's avonds zes tot zeven uur, en van
half elf tot half twaalf. De resterende
twaalf uur worden bestemd voor
eventuele actuele rechtstreekse uit
zendingen.
Verder beraadt de NOS zich nog over
de vraag hoe de televisie de openings-
en sluitingsplechtigheid op het
scherm zal brengen. Men vraagt zich
met name af of dit rechtstreekse uit
zendingen of samenvattingen moeten
worden. Voorts wordt de mogelijk
heid open gelaten voor uitzendingen
van evenementen en prestaties die
extra aandacht vragen.
Er zou, volgens Enkelaar. nog wijzi
ging in de opzet kunnen komen wan
neer de Westduitse sportbonden als
nog zouden besluiten naar Moskou te
gaan. Daardoor zou het evenement
journalistiek gezien een grotere waar
de krijgen. Maar ook in dat geval wil
men in de eerste plaats proberen alles
in de aangekondigde veertig uur on
der te brengen. Lukt dat niet dan zou
er meer extra zendtijd moeten wor
den aangevraagd.
Het voornemen van de programma
leiding televisie van de NOS, dat door
de omroepen is overgenomen, zal vrij
dag worden besproken door een com
missie uit het NOS-bestuur die zich
bezighoudt met Algemeen omroepbe
leid. Normaal gesproken wordt het
bestuur niet in dergelijke voorne
mens gekend. Ditmaal maakt men
een uitzondering omdat van de maxi
male veertig uur olympische zendtijd
er 36 door de minister van CRM als
extra zendtijd ter beschikking moe
ten worden gesteld. Er ligt trouwens
al een aanvraag bij de minister voor
110 uur extra zendtijd. Maar die was
bestemd voor het oorspronkelijke
plan van 148 uur olympische uitzen
dingen.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG Minister Gardeniers van CRM wil de subsi
voor „artistiek waardevolle" films vergroten, de verhouding311
tussen televisie en het produktiefonds voor de Nederlani
film verbeteren en de produktie van de zogenoemde lange
millimeter-film gaan stimuleren.
The Only Ones
Dit Engelse kwartet maakt
new-wave getinte muziek waar
in het morbide stemgeluid van
gitarist/Componist Peter Per-
rett een herkenbaar en intrige
rend spoor achterlaat. Het ver
schijnen van hun derde elpee
„Baby's got a gun" vormt de
reden van hun huidige toernee,
die vanavond in Eksit te Rot
terdam van start gaat. Morgen
avond staan ze in de De Gigant
te Apeldoorn, zaterdag in De
Tagrijn te Hilversum en zon
dagavond in Veera te Gro
ningen.
Roy Harper en The Little Ri
ver Band
Een opmerkelijke combinatie
die woensdagavond 4 juni in
het Haags Congresgebouw te
horen zal zijn. Harper is een
folkartiest die sinds 1965 al ac
tief is en vooral op Engelse
popfestivals een graag gehoord
artiest was. In de tussentijd
heeft hij verschillende platen
met bekende popmusici als be
geleiders gemaakt, de laatste
„unknown soldiers" zal onge
twijfeld het thema vormen van
zijn concert. De uit Australië
afkomstige Little River Band
zal als hoofdprogramma zijn
melodieuze poprepertoire
brengen waarmee ze nog steeds
niet, op enkele hits na. een
breed publiek hebben weten te
bereiken.
door Cees Straus
DORDRECHT De voorkeur, die het Stedelijk Museum in
Amsterdam met enige passie bedrijft voor de kunst die aan de
Amerikaanse westkust tot stand komt, vindt nu een voortzet-
ting op regionaal niveau. Waren in het afgelopen jaar in de
hoofdstad onder meer Richard Tuttle, een groep van West-
coast-keramisten en Richard Francisco te zien, thans brengt
het Dordrechts Museum een klein aantal keramische objecten
van Scott Chamberlin. In het heldere licht van de tuinzaal
getuigen ze daar nog eens overduidelijk van het non-confor-
misme dat de kunstenaars uit Californië zo graag willen
uitstralen.
Chamberlin, in 1948 in Orange in deze
staat geboren, hanteert dezelfde vro
lijke, probleemloze vorm als Francis
co. En net als Francisco maakt hij
geen echte schilderijen of reële sculp
turen. Het zijn objecten die tegen de
wand worden geplaatst en die wel het
drie-dimensionale van de sculptuur
hebben, maar die niet echt ruimte-
verkennend zijn. Van een afstand be
keken zijn ze zo plat als een reliëf,
maar wel is er een geringe suggestie
van beweging en daardoor ook van
diepte. Ze hebben iets heel tekenach
tigs en door het humoristische en
parodistische karakter lijken ze ook
vaak op een abstract soort strips.
In de catalogus die ter begeleiding
van de tentoonstelling wordt gebo
den, legt Chamberlin een verklaring
af over de inhoud van zijn werk. Hij
zegt daarin onder meer dat hij heel
intuïtief te werk gaat, zonder zich al
te zeer rekenschap te geven van het
feit waar zijn inspiratiebronnen lig
gen. Hij wil graag iets te raden overla
ten en doet dat op een gevoelsmatige
basis. Je hoeft er de catalogus trou
wens niet voor op te slaan om tot de
conclusie te komen dat Chamberlin
met dit werk zo veel wil zeggen als
„zoek het zelf maar uit," „het is zo
veel als wat je er zelf in wil leggen".
Dat is een heel gezond standpunt dat
juist bij dit soort werk de beste effec
ten sorteert. Je kunt er van alles in
zien, maar je kunt er ook vrijblijvend
aan voorbijgaan. Het dringt zich
nooit op aan de kijker, maar het mist
ook het intrigerende dat abstract-
surTealisten, die vaak ook gevoelsma
tig te werk gaan, in hun schilderijen
en objecten kunnen leggen. Cham
berlin gaat dus duidelijk niet zo ver
als Tuttle die veel meer mystificerend
wil werken, die de vraagtekens als het
ware achter zijn werk aan de wand
plaatst.
Blijft de vraag over in hoeverre Scott
Chamberlin nog een artistieke zeg
gingskracht heeft.
Tot en met 1 juni, dagelijks van 10-17
uur, op zondag vanaf 13 uur.
De minister schrijft dit aan de Twee
de Kamer, nadat eerder bij begro
tingsbehandelingen van haar depar
tement in de Kamer was gezegd, dat
het beleid ten aanzien van film ver te
zoeken was. De maatregelen die haar
voor ogen staan wil ze spoedig door
gaan voeren.
Het produktiefonds voor de Neder
landse film verstrekt gewoonlijk bij
artistieke produkties zestig procent
van de benodigde gelden. De minister
wil in de toekomst tot maximaal ne
gentig procent gaan. Het geld dat
binnen het produktiefonds omgaat
wordt dan voor eenderde bestemd
voor dit soort films. Volgens me
vrouw Gardeniers betekent dat een
produktie van ongeveer drie tot vier
van dit soort hoofdfilms per jaar.
In sommige gevallen wil ze ook wel
garant staan voor negentig procent
van de kosten, als blijkt dat het bios
cooppubliek niet in die mate is ko
men opdagen, die noodzakelijk is
voor het dekken van de kosten. Ze
vindt wel dat het bedrijfsleven dezelf
de rol moet blijven spelen, die het nu
al vaak doet bij het financieren van
produkties.
Het blijft aan het produktiefonds om
te bepalen wat nu eigenlijk „artistiek
waardevol" is. Hiermee is niet gezegd
dat de minister de totale subsidie aan
het produktiefonds ook zal verhogen.
Ze wil dat wel doen, maar alleen
onder de voorwaarde dat ook de Bios
coopbond met meer geld over de brug
zal komen.
De minister stelt in haar notitie dat
de zendgemachtigden meer moeten
worden betrokken in de produktie
van Nederlandse films. Dat zou bij
voorbeeld kunnen door het beschik
baar stellen van allerlei spullen aan
de makers, maar ook door bijvoor
beeld vooraf vertoningsrechten te ko
pen. De minister meent dat er een
werkgroep moet worden gevormd die
bekijkt hoe de samenwerking verbe
terd en vergroot kan worden. In elk
geval, zo schrijft ze, is men aan beide
kanten van mening dat er iets goeds
uit kan voortkomen
Signaalfunctie
Een ander derde deel van de begro
tingspost van het produktiefonds
moet volgens de minister bestemd
worden voor de lange 16 millimeter-
film. Dat zijn documentaires of speel
films, die een wat andere lading heb
ben dan de films die gewoonlijk in de
bioscoop te zien zijn. Ze dragen vaak
een politieke inhoud en hebben vol
gens de minister een 'signaalfunctie'.
Deze films draaien in een zogenoe ul]
'alternatief circuit' (filmhuizen Juli
niet bij de biscoopbond zijn aan|_
ten). De subsidiëring van de films
ze eventueel opschroeven tot
derd procent. Verder vindt de mil
ter dat voor de kosten van filmhui
moet worden aangeklopt bij geme
ten en niet bij het rijk. De minis
wijkt met haar notitie af van
advies dat de Raad voor de ku
vorig jaar augustus gaf om tot opri
ting van een onafhankelijk filmc
trum te komen. Bij allerlei belai
hebbenden schoot dat in het verke
de keelgat. De nieuwe Raad voor
kunst heeft zich nog niet kunnen i
laten over de huidige plannen van
minister.
ira:
Toneel-opdracht voor
Judith Herzberg
Van onze kunstredactie
DEN HAAG De schrijfster Jud
Herzberg heeft van de Jan Camp
stichting de opdracht gekregen
het schrijven van een toneelstuk. A
de opdracht is bedrag van 15.600 i
den verbonden. Vorig jaar ging
opdracht naar de Belgische auti
Leo Geerts die het toneelstuk I
lijden van de jonge Wemer schre
Judith Herzberg is vooral beke
door haar poëzie, maar ze
daarnaast ook toneelwerken en he
meegewerkt aan Nederlandse filfl
Met de opdracht wil de Jan Camp
stichting vooral haar kwaliteit*
toneelgebied accentueren.
Van uitgeverij BZZTÓH te Den I
zijn de volgende boeken: Over J
van Nijlen, door P. H. Dubois. In li
schreef Dubois in opdracht van 1
Belgische ministerie van Ondei
een beknopte monografie over 1
Nijlen. Deze monografie diende
uitgangspunt voor dit herschrevi
tot nieuwe studie uitgebreid i
(55 blz - 11.50) en S. de Recht
roman Cabaret voor heren (160 t
19.50).
L. B. Rubin schreef: Vrouwen 1
zekere leeftijd (als de kinderen
huis uit zijn, hoeft een vrouw zich nl
af te vragen: „Wat doe ik met de re
van mijn leven?". De middenfase v
het leven is geen eindpunt maar e
nieuw begin. Uitg. Ambo Baarn.
blz - 27.50.