Een 'Weense' brug tussen kerk en wereld Nederlandse bisschoppen in zware impasse Tutu weer vrijgelaten Rome en orthodoxie beginnen gesprek Trouw VANDAAG VOORBUGANGEI f Quakers achter vredesberaad nrrn planning] 025102564^1 ÖVlNO Conferenties Sluit uw hart niet dicht Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp. met verm. NTBr. Vereniging tegen grote schoolstaking Illegalen uit kerk zetten is negatieve voorbeeldwerking' Onderzoek bij Zuidafrikaanse raad van kerken WOENSDAG 28 MEI 1980 KERK TROUW/KWARTET door dr R G. H. Boiten WENEN Op het plein voor de Stefansdom speelt een Dixielandband: ..When the saints go marching in". Jongeren delen stickers uit. De Oosten rijkse manier om een verkiezingsstrijd te voeren voor de nieuwe president. Geen redevoeringen, alleen maar muziek en stickers. Speels en luchtig. Het gebeuren doet me denken aan een grapje uit de oorlog: Vraag: Wat is het verschil tussen een Duits en een Oostenrijks nieuwsbericht over een bijna verloren slag? Antwoord: Duitsland meldt: de situatie is zeer ernstig, maar niet hopeloos. De Weense commentator daarentegen zegt: De situatie is volkomen hopeloos, maar bes^st niet ernstig. Voor Nederlandse calvinisten een toonbeeld van onaanvaardbare Weense lichtzinnigheid. En aangezien wij Nederlanders, als er geen economisch voordeel valt te behalen, toch tenminste ons preektalent op rente willen zetten, heffen wij bezwerend en belerend de waarschuwende vinger. En toch. misschien zouden we dit typisch Weense klimaat ook eens positief kunnen waarderen. Zo zou het bij voorbeeld kunnen zijn. dat de Wener misschien dieper geworteld is in het besef van de overweldigende genade van een God. die wat er ook gebeurt Zijn zon laat schijnen over bozen en goeden en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. De Wener is daarvan in elk geval rotsvast overtuigd. Groet hij niet bozen en goeden met zijn vrolijke „Grüss Gott!" wat ik zou willen vertalen met: „Moge God zelf je toela chen!'" Die goddelijke glimlach ontneemt aan de Wener het fanatisme, waarmee wij Neder landers zo vaak behept zijn. Dank zij de wetenschap dat God absoluut is. kan Hij zijn eigen bestaan met een glimlach relativeren Misschien deed deze Weense invloed zich ook gelden op de driejaarlijkse bijeenkomst van de AGES, de Europese werkgemeenschap van diakonieën en stadszendingen uit de grote steden. In elk geval werd daar niet gepreekt of gemoraliseerd. Uit niet minder dan tien landen van voor en achter het IJze ren Gordijn waren de deelnemers voor een week naar Wenen gereisd. Samen vertegen woordigen zij meer dan honderd organisaties, afkomstig uit Londen en Praag, uit Helsinki en Zürich, en alles wat daartussen ligt. Eigen lijk was het meer een familiereünie dan een conferentie en dat was ook de bedoeling. Een week lang kwam deze uiterst gevarieerde broederschap samen rondom het thema „Ge leefd geloof en onze inzet in de wereld van vandaag" Prof. Verkuyl uit Amsterdam be lichtte hoe geleefd geloof onvermijdelijker- wijs moet leiden tot het dragen van verant woordelijkheid in de wereld. De uit de DDR afkomstige kachelsmid en synodevoorzitter Johannes Cieslak lichtte aan de hand van de Oostduitse situatie toe. hoe een christen zijn verantwoordelijkheid voor de wereld alleen maar werkelijk verantwoord vorm kan geven, als deze verantwoordelijkheid geheel is ge fundeerd op en doortrokken van een regelma tig omgaan met de Bijbel en een daarmee verbonden concreet gebedsleven De verant woordelijkheid van de christen zal dan ook altijd een kritische verantwoordelijkheid blijven. Kerk en wereld vallen nu eenmaal met samen, maar staan soms zelfs haaks op elkaar. Merkwaardigerwijs begint in de Oostblok- De Stefansdom in Wenen. landen een verlangen naar een dergelijke kritische vorm van verantwoordelijkheid- vanuit-de-kerk te groeien. Naar mate onze eigen systemen falen, beginnen wij weer te zoeken naar een andere inspiratiebron. In de Oostblok-landen is deze behoefte langzamer hand zeer duidelijk. Je zou je echter af kun nen vragen, in hoeverre het Westen hiervoor al rijp is. Als op een echte familiereünie ging het in het samenzijn van de AGES niet om theoretische beschouwingen, maar om de uitwisseling vim concrete ervaringen, om leren van elkaar. De broederschapsband uitte zich last but not least eveneens in de intensiteit van de dage lijkse getijdediensten, waarvan de voorbeden het hart vormden. Zo mochten de deelnemers een week lang beleven dat uiteindelijk de kerk. de broeder schap van Christus, de enige echte interna tionale is die over alle grenzen heen blijft reiken. De kerk is steeds weer geroepen brug gen te slaan. Dat dit echter geen vanzelfspre kend natuurgegeven is, wist men ook in We nen zeer goed. De gemiddelde gemeente ver langt er veelal helemaal niet naar bruggen te slaan; zij blijft van nature liever binnen de veilige beslotenheid van haar eigen kring. Maar ook als de gemeente te zeer is vastge roest. zal toch het werk van de bruggenbouw gedaan moeten worden. Dan is het nodig dat de veel kleinere en mobielere groep van een huisgemeente, communiteit, tijdelijk plaats vervangend dienst doet. Op tal van plaatsen en met name achter het IJzeren Gordijn groeit het aantal van derge lijke gemeenschappen voortdurend. In het westen sticht de Chinese Oversea Christian Mission uit Londen in vrijwel alle grote ste den kleine christelijke gemeenschappen, be staande uit tien tot veertig leden. Al deze gemeenschappen lopen echter ook weer het gevaar op hun beurt tot een getto te worden, doordat zij zich afsluiten, misschien niet zo zeer van de wereld, alswel van de rest van de kerk. De kerk wordt dan in feite opgegeven; zij is in de ogen van de groep al naar gelang öf te vroom öf te politiek geëngageerd: de eigen gewoonten en inzichten worden verabsolu teerd. dat is. ontmenselijkt. Op dat moment is de glimlach van de relativerende Weense humor noodzakelijk. Wanneer nu deze kleine gemeenschappen op de grens van kerk en wereld trachten te functioneren in een dub bele solidariteit naar beide zijden, dan profi teren daarvan kerk en wereld beide. De we reld wordt niet aan haar dakloze onleefbaar heid overgelaten, de kerk verstikt- niet in eigen isolement; want door de ramen en deuren van deze gemeenschappen waait de wind van de Geest. Aan zulke brug-gemeenschappen heeft ook de grote stad een dringende behoefte. Haar bewoners leven immers onder de druk van een prestatiedwang en lijden aan een steeds groeiende vervreemding. Onze cultuur is ge worden tot een cultuur van de vlucht: vlucht in de een of andere verslaving, die de ernst van de situatie verdoezelt; om het even of dit nu de verslaving van de drug of van hét de mens opvretende managerbestaan uit de mo derne economie is. De grotestadsbewoner is een mens op de vlucht, op zoek naar thuis. Hij schreeuwt om geborgenheid. Maar als ook de kerk niet meer weet van de „Schuil plaats van de Allerhoogste", wie zal zich dan nog geborgen weten? Lijkt misschien daar door onze samenleving in toenemende mate op een jungle? In een wereld die de woning nood gekozen heeft als het rollenspel van haar ellende, zijn schuilhutten nodig: plaat sen waar je weer op verhaal kunt komen, zodat je er weer tegen kan. Christenen zijn geroepen mensen Geroepen om bruggen te bouwen in een wereld van verbroken communicatie. En zo gingen de deelnemers aan deze derde familiereünie van de AGES dan weer getroost terug naar het front in Londen. Helsinki. Zürich en Amster dam. met een hartelijk en ontspannen „Grüss Gott!", uitziende naar de dag „when the Saints go marching in". De schrijver van dit artikel is sedert 1955 verbonden aan de oecumenische gemeen schap Oudezijds 100, het centrum op de Amsterdamse „wallen", dat dit jaar zijn 25- jarig bestaan hoopt te Vieren. Hij zat het congres in Wenen voor. HARD TEGEN HART Wanneer men de nuchtere feiten in ogenschouw neemt blijkt dat de staatssecretaris van justitie. mevrouw Haars, nu voor de zo vee 1st ge keer teruggefloten is. Eerder al door de Hoge Raad, nu door het parlement. De kwestie van de illegal1 gastarbeiders schijnt moeilijk te ziji Ze zijn hierheen gekomen niet uit f weelde, maar uit armoede, getrokke be door de mogelijkheden om hier werl I te vinden. We hebben ze, zij het zonder sociale lasten voor hen te betalen ze waren immers illegaal voor ons laten werken; een stukje onze welvaart hebben we ook aan hun energie te danken en ook het ministerie, waar mevrouw Haars ha|F inkomen van heeft, is daar niet dif door Pieter van der Ven AMSTERDAM In de ern stigste crisis sinds de bijzon dere synode hebben de roomskatholieke bisschop pen van Nederland een be roep moeten doen op een bij zondere commissie om een uitweg te vinden voor de pro blemen rond de ambtsoplei ding. De synode besloot destijds de hele kwestie van de ambtsopleiding nader te onderzoeken en om te beginnen toe te vertrouwen aan een commissie uit haar midden: de bisschoppen Ernst, Möller en Gijsen. Dezen zijn inmid dels hun werk begonnen en moesten uit de aard der zaak samenwerken met het vaste orgaan voor de oplei dingen, de zogenaamde centrale be leidscommissie (CBC) onder voorzit terschap van oud-minister Veringa. In dit CBC werken de theologische hogescholen, de bisschoppen en de religieuze oversten samen. Onlangs weigerde mgr. Gijsen een priester te benoemen die zijn opleiding genoten had in het door hem verfoeide insti tuut in Heerlen. Een furieuze Veringa liet per brief weten dat de CBC niet meer met de synodecommissie wilde samenwer ken als de kaarten toch al waren geschud en de oordelen al geveld wa ren. De CBC wilde alleen meewerken aan een gegarandeerd open onder zoek. De kwestie is in de vergadering van de bisschoppen besproken en alle bi- schoppen wilden de CBC best die garantie geven behalve bisschop Gij sen. Deze kon in geweten dat niet doen. maar hij vond dat zijn houding geen hinderpaal hoeft te zijn voor een goed en objectief onderzoek. De werkwijze is nu dat deze drie onder voorzitterschap van Garrone zich spoedig gaan beraden. Zij verzin nen dan een oplossing: bijvoorbeeld Gijsen moet toegeven, of moet uit de commissie of nog iets anders. Deze oplossing overhandigen zij aan mgr. Tomko, secretaris-generaal van de al gemene synode. Deze geeft het door aan de paus en die beslist. Tijdschema waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-913456 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) lei 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) te' 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand f 16.98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101,90 Per jaar f 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456. Opgave mini-advertenties tel 020-936868 of schriftelijk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse Beroepsinstantie De synode heeft ook nog een bijzon dere commissie in het leven geroepen die moet toezien dat de besluiten van de synode van januari ook worden uitgevoerd en die als een soort be roepsinstantie kan gelden als men er niet uitkomt. In dit geval is nu deze commissie te hulp geroepen. Deze commissie van beroep bestaat uit kardinaal Willebrands, bisschop Bluyssen (voorzitter en vice-voorzit ter van de Nederlandse bisschoppen conferentie) en de Franse kardinaal Garrone, tot voor kort hoofd van de congregatie voor het katholiek onder wijs en de seminaries, nu soms be schouwd als een soort curator van de Nederlandse RK kerk. Chinese katholieken hielden synode PEKING (AP. AFP) In de Chinese hoofdstad is een synode gehouden van de katholieke kerk in China. Voor het chinsese katholicisme blijkt steeds meer ruimte te komen. Tijdens de synode zijn plannen gemaakt om kloosters te heropenen, een tijd schrift uit te geven en historisch on derzoek te gaan doen naar het katho licisme in China. Bisschop Zong zei dat de nationale kerk niet langer een instrument van imperialistische agressie was maar een organisatie van Chinese bis schoppen. priesters en gelovigen. Hij hoopte op goede betrekkingen tussen de patriottische katholieken en de katholieke kerken elders. Eerder dit jaar hadden de kardinalen Etc heg ar ray van Marseille en Koning van We nen bezoeken aan China gebracht. „Door deze contacten is het weder zijds begrip bevorderd en de vriend schap versterkt," aldus Zong. Op de synode werd sterk gepleit voor loyale samenwerking om de socialistische weg te volgen en de wereldvrede te bewaren. Het onafhankelijke kerkbestuur stuit bij het Vaticaan echter wel op grote bezwaren. Die nieuwgewijde bis schoppen, zoals mgr. Michael Fu Tieshan van Peking bekleden hun posten zonder benoeming of goed keuring van Rome en daarmee is er een feitelijke breuk tussen het Vati caan en de Chinese kerk. Hoewel de onafhankelijkheid door de Chinese kerk ten zeerste wordt benadrukt, is de liturgie zeer weinig Chinees: die vindt namelijk nog geheel in het La tijn plaats. De Pinksterviering in de kathedraal van Peking met al die bisschoppen en priesters was voor vrijwel iedereen de grootste religieuze plechtigheid die ze ooit hadden bijgewoond. Voor de kwestie van de ambtsoplei ding heeft de bijzondere synode in januari ook een tijdschema vastge steld. De zaak moet voor het eind van het jaar rond zijn, zodat in september volgend jaar alle zes opleidingsinsti tuten met een goedgekeurd program ma en goedgekeurde statuten het academisch jaar kunnen beginnen. Er is nu niemand meer die in gemoe- de gelooft dat dit schema nog te halen is. Binnenkort zal er dus om uitstel verzocht moeten worden. Pijnlijk voor de bisschoppen is dat de eerste de beste keer dat de door hen zo veelbezongen onderlinge „commu- nio" (eensgezindheid) op de proef wordt gesteld, deze misschien op zeer diep vlak bestaat, maar in de praktijk niet werkt. Hierdoor kan duidelijk worden dat geestdrift en euforie niet persé vruchtbaar zijn, netzo min als scepsis slechter van geworden. Maar nu mot "s er een beslissing vallen of ze mogen lös blijven. Met de wet in de hand schiji |ffi dat moeilijk te zijn. Nu is deze kwestie al eerder aan de orde geweest, bijvoorbeeld onder het vorige kabinet. Men kan als ministe 1 c of staatssecretaris op tweeërlei wijz op dit probleem reageren, namelijk met een milde hand of met een hardc" hand. Het is van te voren niet altijd uit te maken of die hand mild of hai zal uitvallen, zo ingewikkeld ls de i problematiek weL In beide gevallen J loop je de kans teruggefloten te worden. Ben je te mild dan fluiten i strengen je terug en ben je te hard dan gaan de zachte krachten werkt Het merkwaardige doet zich voor mevrouw Haars altijd teruggefloten*' moet worden omdat ze te hard is. Ni weer met die uitlating over politieel geweld, zo nodig, bij het verwijdere 11 van deze mensen uit de kerken. Uit BC dat terugfluiten blijkt duidelijk dal nj het best milder kan. Er blijft dus niets anders over dan de gedachte m dat mevrouw Haars zelf meer voor pg( hard voelt. Velen zullen in hun hulp n en protest tonen dat zij meer hart hebben. j d ge Kardinaal Garrone. en leedvermaakt; bezinning en wer kelijkheidszin misschien wel. Veringa en zijn beleidscommissie hebben het bisschoppencollege daarvan al een voorbeeld gegeven. ROME (CIC, AFP) Donder dag beginnen op Patmos, het eiland waar de apostel Johan nes geleefd zou hebben, de besprekingen van de gemeng de rooms-orthodoxe theolo gencommissie. Deze commis sie werd ingesteld na het be zoek van paus Johannes Pau- lus II aan Turkije en de patri arch van Cons tan tinopel. Na de openingszitting zal het ge sprek worden voortgezet op Rhodos, omdat Patmos de be nodigde hotelaccommodatie ontbeert. Kardinaal Wille brands is de hoogste deelne mer van roomse zijde. Doel van de bespreking is de eenheid te bevorderen tussen de roomskatho lieke kerk en de orthodoxe kerken die nu ongeveer duizend jaar gescheiden zijn. Vooral het punt van de pauselij ke onfeilbaarheid en de onafhanke lijkheid van de plaatselijke kerk vor men obstakels naar verdere eenheid. De besprekingen dreigden nog even in gevaar te komen, omdat de Grieks- orthodoxe kerk erg ongelukkig is met het besluit dat het Vaticaan en Grie kenland diplomatieke betrekkingen hebben aangeknoopt. De Grieks-or thodoxen nemen het het Vaticaan vooral kwalijk dat deze stappen gezet zijn zonder overleg met de Griekse Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hengelo (toez.): V.' f Doude van Trooswijk te Eerbeek Rijnsburg (toez.): C Hakkenberg Lopikerkapel; te Velp (toez.): Ph. Krijger te Den Haag-Loosduinen. Bedankt voor Wanneperveen (toi I A. M. Langhout te Drogeham. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Emmen: H. A M. Bosscha te Oost-Hommerts, burg; naar Anjum: D. J. Deuzema Woudsend-Hommerts, die bedai voor St. Jansklooster. Beroepbaar: R. C. T Ootjers ui Zaandam. De paus en de Grieks-orthodoxe patriarch Demetrios bij hun ont moeting vorig jaar. kerk. Pronuntius aartsbisschop Mari- ani is deze week in Athene op bezoek geweest. Om de relaties niet érger te verstoren is namelijk besloten dat er wederzijds geen ambassades worden geopend. De pronuntius heeft als standplaats Rome en de Griekse am bassadeur bij de Heilige Stoel houdt als standplaats Parijs. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Zwolle: W. G. de Vries Haren. Bedankt voor Neerlandia (Can.): 1 Boiten te Bedum. CHR. GEREF. KERKEN t£ Beroepen te Leiden en te Sass tt heim: G. C. den Hertog te Kornho Bedankt voor Barendrecht: A. Ba te Urk. t GEREF. GEMEENTEN bedankt voor Arnhem: J. van Haa a te Amersfoort; voor Capelle a.d. sel: N. W. Schreuder te Goes. Beroepen te Sunnyside (USA);1 Vergunst te Veen. JOHANNESBURG (Rtr) De maandag gearresteerde 53 kerkelijke leiders zijn in de loop van gisteren weer vrijge laten en zullen rond 1 juli voor de rechter moeten komen. Onder de gearresteerden bevonden zich bisschop Desmond Tutu, secre taris-generaal van de Zuidafrikaanse raad van kerken, en de blanke angli caanse bisschop van Johannesburg, Timothy Bavin. De arrestatie is een teken van de grote raciale spannin gen in Zuid-Afrika. Tutu en de zijnen werden gevangen genomen bijeen verboden protestdemonstratie voor vrijlating van hun collega John Thor- ne die het voor de schoolboycot had opgenomen Met de haastige vrijlating wil de rege ring kennelijk olie op de golven gooi en. Niet alleen onder zwarte en ande re niet-blanke leerlingen is er grote onrust zoals sinds de Soweto-opstand niet meer voor is gekomen. In ver schillende bedrijven zijn nu stakin gen uitgebroken en ook in de kerken wordt de anti-regeringsstemming steeds heftiger. Bittere pil De regering is overigens niet van plan al te veel terug te trekken. De minis ter van politie, Legrange, verklaarde dat mensen „wet en orde" moeten gehoorzamen of anders de bittere pil maar moesten slikken. Iedereen die het staatsgezag aantast moet goed begrijpen dat dat niet geduld wordt. De studenten moeten niet denken dat we nog zin hebben in dit apege- doe van hun. We hebben nog een leuke verrassing voor ze in petto", aldus de minister. Bisschop Tutu verklaarde „Ik ben een vredelievend mens, maar geen pacifist. Er zijn dingen de moeite DEN HAAG (ANP) Het Nederlands genootschap der vrienden (quakers) is het eens met het interkerkelijk vredesberaad (IKV), dat de kerken meer in de „harde, concrete strijd" tegen de kernbewapening moeten staan dan tot nu toe. Maar het vindt ook, dat het meer in de lijn van de quakers ligt, te zoeken naar effectie vere geweldloze middelen om het doel van de IKV-campagne („Help de kernwapens de wereld uit, om te be ginnen uit Nederland") te bereiken. Het genootschap der vrienden heeft dit kenbaar gemaakt in antwoord op vragen van het IKV. Het zegt, dat het IKV in de politiek meer kan doen dan de kleine groep quakers, maar waar schuwt het IKV ook, dat de politiek geen hol klinkend vat mag worden. waard om voor te sterven en vrijheid is hoog op die lijst." Over de taak van de kerk zei Tutu; „Ik denk dat wij nogal kwetsbaar zijn als vrijwel de enige organisatie die nog in staat is de verlangens te verwoorden van de slachtoffers van dit boosaardige apartheidssysteem." Tutu leeft al enige tijd met de rege ring op gespannen voet. Zijn pas poort werd hem afgenomen, toen hij de wereld opriep om Zuidafrikaanse steenkool te boycotten. ADVERTENTIE brengt rust èn dynamiek I in uw organisatie I Alleenstaan en relaties, voor al leenstaanden 40-60 jaar, 9-13 juni, Ons Erf, Berg en Dal (tel. 08895-1744. Schoolwerkplan m.m.v. R. Gorter, voor onderwijsgevenden uit het ba sisonderwijs. 30-31 mei, Den Aler- dinck. Laag Zuthem (tel. 05290-541.) ADVERTENTIE telkens als u dit kinderkopje ziet, bedelend om een Nieuw Testamentje 2,63). Zoekt niet steeds naar uitvluchten. Stel niet langer uit. Open uw hart en uw blauwe boekje. AMSTERDAM (ANP) De Vereni ging voor openbaar onderwijs is te gen de landelijke schoolstaking die de Algemene bond van onderwijzend personeel voor 19 juni heeft aange kondigd. In een brief aan de ondenrijsvakbond schrijft het hoofdbestuur het er wel mee eens te zijn dat het onderwijsbe leid in ons land ernstige tekortkomin gen vertoont, maar dat het het mid del van een staking om daarin verbe tering te brengen onjuist acht. Volgens de onderwijsverenlging wor den door een staking de kinderen het slachtoffer van een conflict tussen onderwijsgevers en de overheid. DEN HAAG (ANP) Als in Neder land de politie illegale buitenlandse werknemers uit de kerken haalt, dan bestaat de kans, dat dictatoriale re geringen in Latijns-Amerika dat Ne derlands optreden zullen gebruiken om hun eigen handelen tegen kriti sche groepen in eigen land te recht vaardigen. Ons land zou in Latijns- Amerika een stuk van zijn geloof waardigheid verliezen door illegalen uit de kerk te laten halen door de politie. Dat schrijft Solidaridad, de interkerkelijke actie voor Latijns- Amerika, in een brief aan staatssecre taris mevrouw Haars. Solidaridad is vooral beducht voor die wat secretaris J. Schipperheijn noemt „negatieve voorbeeldwer king", omdat de kerk als vrijplaats in Zuidamerikaanse landen als Chili, El Salvador en Bolivia nog altijd wordt gerespecteerd. „Mensen worden tivel neergeschoten als ze nog op de trap pen van de kathedraal zijn, maar als ze de kerk weten binnen te vluchten worden ze daar met rust gelaten". Schipperheijn wijst er bovendien op, dat strijders voor de mensenrechten in Latijns-Amerikaanse landen in de kerken hun zegje vaak nog wel kun nen doen. „Als in een democratisch land als Nederland de politie mensen uit de kerk haalt, zal dat in Latijns-Amerika zeker niet onopgemerkt blijven. Ook al is de wet democratisch tot stand gekomen, de uitvoering ervan zal in Zuid-Amerika niet worden begre pen", aldus Schipperheijn. Ngeno Nakamhela De eind vorig jaar uit ons land n J Namibië teruggekeerde lutherse p dikant Ngeno Nakamhela (33) is kozen tot vice-voorzitter van de therse synode in zijn land. Nakam la heeft ln Amsterdam gestudeerd j diende de lutherse gemeente a Utrecht als waarnemend predikai Sl Dr. A. H. v. d. Heuv De vroegere secretaris-generaal dl k H. van den Heuvel, die sinds 1 t voorzitter is van het Vara-bestuu door het moderamen van de N« a landse Hervormde kerk aangewe j als lid van de sectie Internatioi 6 Zaken van de Nederlandse raad kerken. Dr. Van den Heuvel kont de vacature prof. dr. C. L. Patijn u van onze correspondent JOHANNESBURG De Zuid! kaanse raad van kerken die zo'n miljoen zwarte en blanke chrisW vertegenwoordigt moet de mogel heid van een groot financieel sd daal onder ogen zien. Er is opdn gegeven aan een onpartijdige countant om de boeken na te z\t Al langere tijd waren er geruch dat er een en ander flink mis wasi de financiën van de raad. Het sch dat dit onderzoek trouwens pas ko na zeer veel aandrang van de budsman van de raad, Eugene R lofse. Deze drang is hem niet in di afgenomen. Hij mocht niet bij laatste jaarvergadering van de r zijn en hij zou bovendien meerd malen telefonisch zijn bedreigd. Als ombudsman heeft hij onder ro de taak om handelingen van b« ven aan de kaak te stellen; volg Roelofse eist de eerlijkheid dat minstens even duidelijk is als hel raad zeil betreft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2