'Melbourne' eindigt met oost-west confrontatie ,VANDAAG Duizenden mensen bij Ben Hoekendijk c Zes nota's over het dopers-gereformeerd gesprek Trouw KRO zoekt erfgenamen voor meneer pastoor Rome wil in kerk eerbied, geen politiek Wereld Zendings Conferentie Melbourne Uw Koninkrijk Kome u Vrijgemaakten kritiek op E.O. Conferenties VOORBUGANGEI b. Ds. L. Gebraad Bespreking in hervormde synode DINSDAG 27 MEI 1980 TROUW/KWARTET =- OIN door Aidert Schipper MELBOURNE In de laat ste paar uur is het in de zen- dingsconlerentie in Mel bourne zaterdag toch nog even tot een botsing gekomen tussen oost en west. De Paki staan Michael Nazir Ali wilde de conferentie de interventie in Afghanistan en het schen den van de rechten van de mens in dat land laten veroor delen en een pleidooi laten houden voor de terugkeer van de vluchtelingen naar Afgha nistan. De Russische delegatie, die in de hele week haar best gedaan had Afghanis tan uit de stukken te houden, schrok daar hevig van en de orthodoxe bis schop Makari zei dat nu het peil van de conferentie te ver zakte. Hij dreig de dat als Afghanistan in de stukken zou terecht komen, de orthodoxe kerk haar relatie tot de wereldraad van kerken zou moeten herzien. Hij herhaalde het bekende regerings standpunt dat de Russen in Afgha nistan tussenbeide zijn gekomen om dat de revolutie in dat land door buitenlandse huurlingen in gevaar was gebracht. De baptist Stojan legde verband tus sen de aanschaf van zwaardere kern wapens door het westen en de gebeur tenissen in Afghanistan. De Puertoricaan Orlanda Cos tas, zich bewust van het gevaar van het Russische dreigement, probeerde met een formele redenering Afghanis tan uit de papieren te houden. Hij legde uit dat het juist was El Salva dor en Zuid-Korea te noemen omdat het hier ging om een vooraanstaand kerklid dat was vermoord (bisschop Romero) en omdat de zaken in Korea deze week juist zo'n ernstige wending de zaak hadden laten schijnen, on derbrak voorzitter Soritua Nababan uit Indonesië de vergadering, omdat er moest worden gegeten. Tijdens de maaltijd werd uiteraard door gepraat over de motie. Vergissing van wie er enkele in deze conferentie zijn, in gevaar zou brengen. De onge noemd gebleven christenen wordt ten slotte verzekerd dat „wij hen niet vergeten hebben. Wij voelen ons met hen verbonden in hun lijden terwille van Oods koninkrijk." Nadat enkele anderen hun licht over Aanleiding voor het debat was een onnozele vergissing. De Zuidafri- kaanse missioloog David Bosch kwam met een resolutie, waarin werd uitgelegd, dat de onderdrukte men sen in sommige landen ongenoemd bleven, omdat het noemen hun leven in gevaar zou brengen. Door een ver gissing was hier een zinnetje over de interventie in Afghanistan ingeslo pen. Toen de conferentieleiding haar fout opmerkte, was het te laat. De papieren konden niet allemaal meer worden teruggehaald. Toen eenmaal het woordje Afghanistan gevallen was kon Nazir zich niet meer stil houden. Na het avondeten keerden de afge vaardigden terug naar de zaaL Het eerste dat Nabadan deed was voor stellen het debat niet voort te zetten. Hij kreeg daar een meerderheid voor, waarna hij over de motie-Nazir liet stemmen. Bijna alle 125 afgevaardig den stemden en de stemverhouding was 58 voor en 66 tegen de motie. Onder de voorstemmers zag ik de secretaris van de Nederlandse zen dingsraad dominee R. J. van der Veen. Veel van de tegenstemmers wa ren Latijns-Amerikanen, die daarmee wellicht hun antipathie tegen de Ver enigde Staten tot uitdrukking brachten. Nadat de motie verworpen was, werd de resolutie-Bosch aangenomen met algemene stemmen. In de aangeno men resolutie staat onder meer: wij erkennen dat er naast El Salvador en Korea andere landen zijn, waar bui tenlandse mogendheden militair in grijpen en waar regeringen onschul dige mensen onderdrukken, exploite ren, in de gevangenis werpen en do den. Die anderen noemen we niet met name, omdat zo'n specifieke openlij ke aanduiding de positie of zelfs het leven van onze broeders en zusters, Wapenwedloop In het eindrapport van sectie 3 wordt onder meer gezegd dat de wapenwed loop en de verfijning van de kernwa pens ingaan tegen het koninkrijk van God. De conferentie deed een oproep tot het stoppen van onderzoek naar, het beproeven en de produktie van kernwapens, waarbij de kerken een zijdige eerste stappen zouden dienen te bevorderen. Deze uitspraak, die globaal het standpunt van de Neder lands hervormde kerk dekt, kwam in de stukken op voorstel van de Ameri kaan Eugene Stockwell in samenwer king met de Nederlandse afgevaar digde dominee Van der Veen. In het rapport van deze sectie werd op een weinig gebalanceerde manier gesproken over de kwaliteit van de maatschappij in oost en west. De westerse maatschappij werd vrij re delijk geanalyseerd met woorden zoals „onjuiste doelen", „het exploi teren van de hebzucht", „overcon sumptie" en „we manipuleren de krachten van de reclamebusiness". In de definitie van de planeconomie kwam zelfs nog een verwijzing voor naar de vrijheid, die kerken in Oost- Europa hebben om te getuigen van de vrede. Een Amerikaanse afgevaar digde werd dat te gortig en deze liet de vergadering uitspreken dat ook in „vrije democratische maatschappij en" de mogelijkheid voor de kerken bestaat iets voor de vrede te doen. Voorzitter Nabadan leidde de bespre kingen met strakke hand, waardoor enkele Nederlandse deelnemers aan de conferentie, de missioloog Jerry Gort van de Vrije Universiteit in Am sterdam en de Hulzer predikant do minee C. M. Boerma, ieder op hun beurt niet konden vermijden onder uit te gaan. Niettemin stelde de Indo nesiër de Nederlandse delegatie in staat haar traditionele rol te spelen. Thema: Voor de directeur van de zendingsor ganisatie van de wereldraad, dr Eml- lio Castro, aanleiding om de Neder landse zendingsorganen naast de ba sisgemeenschappen in Brazilië en de Franse église reformée te complimen teren met hun betrokkenheid op de samenlevingsvragen. Foto's Het was afgelopen zaterdag een heel gedoe met fotografen. Vroeger wer den van de deelnemers aan een zen dingsconferentie statige officiële por tretten gemaakt. Dat lukt tegenwoor dig niet meer, omdat de mensen min der gedisciplineerd blijken te zijn en bovendien hun eigen camera mee van huis genomen hebben, waarmee zij hun eigen statiefoto willen maken. Er deden zich daardoor zaterdag schil derachtige toneeltjes voor, toen alle deelnemers een kiekje van elkaar wil den nemen en honderden heren in officieel kerkelijk gewaad met foto toestellen als mieren door elkaar heen renden. Ondertussen werd tij dens de vergaderingen stevig doorge praat over de sectierapporten en en kele opklaringen. Er werd een brief aan president Carter gestuurd met het verzoek de wapenlevering aan El Salvador stop te zetten. In een brief aan de Australische kerken werd be grip gevraagd voor de positie van de Aborigines en er ging een brief aan de Koreaanse regering. In deze conferentie is de nadruk ko men te liggen op de kracht van het kruis. Het ondergaan van leed schept solidariteit, zei de Zuidafrikaanse lu therse bisschop Lanas Buthelezi. En die saamhorigheid geeft diegenen die lijden kracht om het kruis te dragen. Er werden tijdens de conferentie in drukwekkende voorbeelden gegeven van vervolgingen om wille van het koninkrijk. Daarnaast zal deze zendingsconfe rentie de geschiedenis ingaan als die van de bevestigende contextualise- ring en regionalisering. Contextuali- sering betekent dat zending los van de sociale, culturele en politieke ver houdingen niet mogelijk is. Je kunt niet het evangelie verbreiden zoals Je ijskasten of encyclopedieën aan de man brengt, maar je zult moeten af dalen naar de zorgen en het leed van de mensen. Dat betekent dat verbreiding van het koninkrijk van God niet anders kan dan botsen op het koninkrijk van deze aarde. Er kon daarom wel eens een toekomst weggelegd zijn voor de stedelijke en industriële missie, die vooral in Azië nu al sterkt groeit. Zending wordt, wanneer deze confe rentie haar zin krijgt, steeds meer een taak van de plaatselijke gemeente. Vandaar het woord regionalisering. De zendingsconferentie van Melbour ne blijkt daardoor meer bij de vóór- vorige zendingsconferentie in Mexi- co-city dan bij de laatste in Bangkok aan te sluiten. Wanneer de gedachte van de regionalisering doorzet kan dat in de toekomst leiden tot toene mende spanning in de wereldraad over politieke tegenstellingen. De nadruk die in Melbourne lag op het lijden terwille van het koninkrijk Gods maakte het mogelijk voor de orthodoxen een belangrijke rol te spelen. Zo zei aartsbisschop 8hahe A j ami an uit Jeruzalem dat de ortho doxen door de eeuwen heen hebben geleden en dat hebben uitgehouden door hun trouw aan de eucharistie. In het rapport van sectie 3 van Melbour ne worden de kerken plaatselijk op geroepen een echte gemeenschap te zijn als teken van het koninkrijk. Openstaan voor de armen, de oude ren en de gehandicapten. De ortho doxe bijdrage lag daarbij in het ster ke accent op de viering van het ko ninkrijk. Punt van wrijving met de orthodoxen blijft de positie van de vrouw. Hoewel de orthodoxe mevrouw Nina Bobro- wa uitriep dat vrouwen het in dienen de functies heel ver kunnen schoppen in de orthodoxe kerk en dat zij geen toegang tot het priesterschap ambië ren, werd er toch een resolutie aange nomen waarin de vrouwelijke visie op het Koninkrijk stond uiteengezet. De Grieks-orthodoxe bisschop Anas- taslos stelde waarschijnlijk terecht de vraag, of vrouwen nu ook al een eigen visie op het Koninkrijk hebben, maar daarmee maakte hij zich wat al te gemakkelijk af van het verwijt, dat vrouwen bij hem in de kerk niet toe komen aan hun rechtvaardig aandeel in de totale eemeenschaD. Zoals was te verwachten heeft de conferentie opnieuw de notie aange scherpt, dat Gods oordeel komt als een uitspraak ten gunste van de ar men. Volgens sectie één stelt dit oor deel de armen in staat om de mach ten die hen binden omver te werpen. Daarna wordt het voor arm en rijk mogelijk mens te zijn en in te gaan op de uitdaging van het Koninkrijk. Sec tie één zegt dat de kerken op verschil lende plaatsen in de wereld onver schillig staan tegenover de armen of zelfs de vruchten van de rijkdom ge nieten die het resultaat zijn van de uitbuiting van de armen. De sectie roept de kerken in de wereld op, ac tief te strijden tegen de uitbuitende krachten. De sectie noemt de trans nationale ondernemingen, regeringen en kerken zélf. In sectie twee ten slotte worden de kerken onder meer opgeroepen actief te werken tegen de schending van de Rechten van de mens en zich te reali seren, dat de verkondiging van het evangelie sterk verbonden is met de strijd in de wereld. De kerken hebben de profetische taak deze strijd te on derscheiden in die strijd teken te zijn van het koninkrijk Gods. De spot op de Pinksterdag is niet I vleiend, daar is het ook spot voor. „Maar anderen sloegen aan 't spotten: die lui zitten vol met wtyffl Eigenlijk ook weer geen wonder djl die „anderen" er zo over dachtea Weer anderen vroegen zich volgen» Lukas af: Wat stelt dit voor? Maar „anderen" wisten het al, hun conclusie was kant en klaar: die In zijn dronken. Geen wonder dus. er gebeurden inderdaad verbijsterende dingen, volstrekt onvoorstelbaar. Wie heeft ooit 'an tem juiz meegemaakt dat taalbarrières op< manier doorbroken worden: we hot ze een ieder in onze eigen taal over rnte rp V( roep mis md ok gpte grote daden van God Spreken? Ja. wat zouden ze eigenlijk 't meest bevreemdend hebben gevonden: d grote daden van God. dus de inhos van dat spreken of: dat iedereen he verstond? De doorbroken taalgrenzen kunnen op zichzelf al reden zijn tot verbazing en tot voorbarige conclusies van dronkenschap. Maar dat geldt niet minder van de inhoud van het spreken van de met de Geest vervulde leerlingen. De grote dada Gods, dat waren de exodus uit Egypte, de bevrijding uit de ballingschap, om maar iets te noemen. Maar hier werd nog over heel anders gesproken, nl. over die gekruisigde Jezus, die man over wieeU^ heel Jeruzalem in rep en roer gew«f was. Wat hij gedaan had en wat er met Hem gebeurd was heette hier ook: de grote dagen van God! Dat leek al even verbijsterend als dat spreekwonder. Ik denk dat 'tookz is. Alle eeuwen door heeft de kerk moeten horen dat er iets niet in de haak was. Soms grof, soms verfijnd Daar moet de kerk niet dramatisch over doen. Petrus reageert er heelT^ rustig op. Hij zegt zoiets als: Jullie hebt 't mis. Ze zijn niet dronken, «f is 't nog te vroeg voor. God is hier bezig. Wel zou je kunnen zeggen d#1 de kerk zich zo moet opstellen datftë bevrijdende boodschap van Jezus zelf duidelijk uitkomt, in z'n allesomvattende betekenis en in aansluiting bij wat mensen als noo ervaren. In dat geval kan je ook rustig blijven als er voorbarige conclusies getrokken worden. Ibi dl r Ja) Van een medewerker VIERHOUTEN De Vier- houtenconlerentie van Ben Hoekendijk trok gedurende het pinksterweekeinde zo'n 6.000 bezoekers. Dat beteken de voor deze mensen een groot aantal toespraken en samenkomsten, van vrijdag avond tot maandagmiddag, met tienercorners en works hops, sing-in en nazorg. Als rode draad door het programma wijst Ben Hoekendijk heiliging van heel het leven aan. Dat begon in de persoonlijke, pastorale sfeer, met een toespraak waarin hij opriep om met waarin opgenomen: De dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagae Courant met Nieuwe Leldae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 >000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Cradietbank Rakemngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lel. 010-115568 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per (aar 201.60 Advartantratanavan op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 16-20 uur telef 020- 913456 Opgave m<r>-advertenties tel 020-936668 ot schriftelijk aan Mmi-Adv afdekng. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schril- teh|k aan onze Amsterdamse adressen persoonlijke nood niet alleen te blij ven. Zoals Paulus Timotheus naar zijn gevangenis riep, zo moet Je de ander bij Je moeite betrekken. Op pinksterzondag sprak Ben Hoe kendijk over Mozes bij het brandende, braambos. Dat is het oudtestamenti sche beeld voor pinkster, stelde hij. Mozes werd er van een vluchteling een leider. Grote steden Floyd McCUung vroeg de aandacht van allen die het evangelie willen uitdragen voor de grote steden. Hij vond. dat die aandacht er vaak veel te weinig is. McCllung is leider van „jeugd met een opdracht", een evan gelisatiebeweging die zich met kracht op Amsterdam wil gaan richten. Het ligt in de bedoeling om het hoofd kwartier van het Leger des Heils in het centrum van Amsterdam over te nemen. McCllung wees erop, dat In middels zo'n 50 procent van de men sen in de steden woont, terwijl evan gelisatieteams aan die steden maar vaak liever niet beginnen. Hij verge leek deze situatie met de weg van Jona, die niet naar het grote Nineve wilde gaan. Hij zag voor de evangeli satie een nieuwe kans, om zich niet langer aan Gods opdracht te onttrek ken en de grote steden echt in te gaan. China De grote slotbijeenkomst van de con ferentie stond in het thema van wat de grootste uitdaging voor de christe nen genoemd werd: de zending in China. Spreker was ds David Wang uit Hongkong, die tien jaar gewerkt heeft aan de vertaling van de bijbel in nieuw Chinees, die nu af is. AMERSFOORT (ANP) Op de ver gadering van het verbond van gere formeerde evangelisatiecommissies (vrijgemaakt) heeft dr W G. de Vries uit Haren kritiek geleverd op de ro mantische verering van het huidige Israël in kringen van de EO. Volgens De Vries getuigt die verering van weinig diepgang en typisch Ame rikaanse oppervlakkigheid. Naarma te het jaar 2000 nadert zullen er meer stromingen de komst van Christus aankondigen, maar zegt dr De Vries bepaalt God volgens de bijbel daar voor zelf de tijd. De vergadering besteedde aandacht aan de evangelisatie onder moslims. Twee christen-Turken voerden het woord. Dezen wezen de dialoog met de islam af. Moslims leven zonder God. zo zeiden zij, omdat zij Christus niet kennen. De betrokken werkgroep zal de plaat- selijke ke-ken activeren om het evan gelie onder moslims te verkondigen. Stervensbegeleiding, voor werkers m de gezondheidszorg. 4 - 6 juni, Vlnea Domini. Witmarsum (tel. 05175- 1444). Geloofs- en gebedsprakticum, 9-13 juni. Bezinningscentrum. Herman Boerhaavelaan 3. Deventer Inf. tel. 013-681297 Hij beschreef de onzekerheid die er in China gekomen is, toen Mao van zijn voetstuk tuimelde. Coca cola heeft erop Ingespeeld, zei hij. maar waar zijn de kerken? Over een bezoek aan China vertelde hij, dat hij kerken had aangetroffen, die erg verstrooid wa ren, maar voor een groot deel uit jonge mensen bestonden. Hij zei ervan: „De kerk is nu wel geen gebouw meer, nu is het wel een li chaam, dat leeft." Er werd In de slot bijeenkomst geld ingezameld voor kruistochten, voor de verspreiding van de bijbel in Nieuw Chinees en voor andere zendingdoeleinden. Het mooiste en meest uitgebreide gebonden boek over de gehele regeringsperiode van Koningin Juliana. Met veel foto's van de troonafstand en inhuldiging van m q en Koningin Beatrix. Prijs fKJj w Ruim 200 nieuwe foto's waarvan A publikatie sinds kort is toegestaan. J UITGEVERIJ HOL1-ANDIA BV.BAARN. door Pieter van der Ven HILVERSUM In de rooms katholieke kerk is heel wat te doen over het ambt. Sneller dan het kerkbezoek terug loopt neemt het aantal actie ve priesters al, tot voor kort door ambtsverlating, langza merhand alleen nog doordat ook priesters de weg van alle vlees gaan en er geen veelbe lovende, enthousiaste groep klaar staat om de fakkel over te nemen. Of toch? De KRO-tv gaat vanavond op zoek naar „de erfgenamen van meneer pastoor" (Nederland 2, 22.05). Waar houdt de gemiddelde pastor zich te- Op 86-jarige leeftijd is overleden L. Gebraad, oud-gereformeerd pr kant te Sint-Philipsland. Hij wa» oudste dienstdoende predikant Nederland. Ds. Gebraad was huisuit hervormd. In 1936 be hu hij het diploma godsdienstondej zer. Later ging hij over naar de di telijke gereformeerde kerken. D werd hij in 1946 lerend ouderlin Leersum en daarna in 1950 in The In 1953 werd hij oud-gereformi Na nog een periode als oefenas Capelle aan den IJssel en sinds in Sint-Philipsland, werd hij in f bevestigd tot predikant. De i dienstdoende predikant is tl oud-Eerste-Kamerlid ds. C. I Giessendam. Hij is 81 jaar en eens oud-gereformeerd en preekt fl elke zondag tweemaal en meestal nog enkele malen in de week. DEN HAAG (PNHK) Tijdens de eerstvolgende vergadering van de hervormde synode, die begin juni gehouden zal worden in Hydepark te Doorn, zal aan de Orde komen een Zestal nota's over het dopers-gereformeerde gesprek in ons land. De nota's zijn opgesteld door de leden van de gesprekscommlssie over de verhouding tussen dopersen en hervormden en gereformeer den. Omdat men niet tot een eensluidend standpunt kon komen, zijn de opstellers van deze nota's zelf verantwoordelijk voor de uitspraken die zij In de nota's doen. In de gesprekscommlssie zitten verte genwoordigers van de hervormde kerk, de gereformeerde en christelij ke gereformeerde kerken, de doops gezinde broederschap en de unie van baptistengemeenten. Het gesprek ontstond nadat in 1973 zowel de algemene doopsgezinde so ciëteit als de generale synode van de hervormde kerk enkele door een ge zamenlijke doopsgez inde-hervormde commissie opgestelde „leefregels voor een brede interkerkelijke sa menwerking van een hervormde en doopsgezinde gemeente" aanvaard de. Hiermee werd tevens de wense lijkheid uitgesproken het contact tussen de hervormde kerk en de doopsgezinde broederschap voort te zetten en te verdiepen in de vorm van een officieel theologisch gesprek, waarbij ook leden van andere ver wante kerkgenootschappen betrok ken zouden moeten worden. Het resultaat hier/an was de studie commissie, die voor het eerst verga derde in 1975. In totaal kwam de commissie twintig maal bijeen. Het gesprek verliep in drie fasen. In de eerste fase werd gesproken naar aan leiding van bepaalde bestaande do cumenten. zoals het hervormde ge schrift „Het geheim van de gemeen te". In de tweede fase werd gesproken over zes theologische thema's, n.L verbond, Woord en Geest, Jezus Christus, de gemeente, de doop en het messiaans levenspatroon. In de afsluitende fase ontstond over elk van deze thema's een nota. opgesteld door een „doperse" en een „gerefor meerde" gesprekspartner In de eerste nota, over het verbond, opgesteld door prof. dr J. Reiling (baptist) en prof. dr W. van 't Spijker (chr. geref.) stellen de auteurs de ver houding tussen het „oude" en het „nieuwe" verbond centraaL Relling en Van 't Spijker hebben bekeken hoe in de bijbel gesproken wordt over het verbond. Zij kwamen tot de con clusie dat een grondtrek van de bij belse verbondsgedachte is. dat God vrijwillig en vrijmachtig een verplich ting aangaat. Het verbond is opge richt van Oods kant Het verbond is dus naar zijn diepste fundament een zijdig. De samenstellers noemen het merk waardig dat noch in de gereformeer de, noch in de doperse traditie het avondmaal en het verbond met el kaar in verband worden gebracht, terwijl juist het avondmaal het enige verbondsteken is. „Misschien kan een verbondsteken vanuit een avond maal dopersen en gereformeerden dichter bij elkaar brengen". Over de verhouding Woord en Geest zeggen de opstellers van de tweede nota, dr W. Balke (herv.) en drs O. H. de Vries (baptist), dat in de bijbel Woord en Geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, „Ze zijn samen instrumenten van Gods scheppend handelen". De doperse traditie heeft nooit Woord en Geest van elkaar wil len losmaken, de gereformeerde tra ditie heeft de Geest nooit zonder meer in het Woord willen insluiten, in de nota over de christologie van gereformeerden en dopersen zeggen de opstellers prof. dr J. Veenhof (ge ref.) èn drs Sj. Vooistra (doopsgez.) dat de gereformeerden er de nadruk op leggen dat Christus, de Zoon van God, mens werd om als middelaar door zijn plaatsbekleding ten behoe ve van de Zijnen het werk der verzoe ning te verrichten. De dopersen daar entegen accentueren dat Christus als de Zoon van God de nieuwe mens werd, die als voorloper van de Zijnen de weg van heiliging en gehoorzaam heid tot het einde toe bewandelde. ZIJ leggen de nadruk op de bij uitstek goddelijke afkomst van de nieuwe mens. Is, zo vraagt de doperse tradi tie, de reformatie van de kerk bij Luther en Calvijn niet halverwege blijven steken en wel in die zin dat het hun toch weer, net als Rome, ging om de vorming van een kerk-insti- tuut en niet om de gemeente als broe derschap? Op dit punt gaan de samenstellers van de vierde nota, prof. dr A. Geense (herv.) en prof. dr mr J. A. Oosterbaan (doopsgez.) in. De dopersen hebben altijd de kinder doop principieel verworpen. Over dit onderwerp schrijven in de vijfde nota dr K. Blei (herv.) en prof. dr J. Reiling. In hun nota stellen zij nadrukkelijk dat de doop geen „magische hande ling, geen automatisch zelfwerkend heilsmiddel" is. De kinderdoop wordt door de gereformeerden verdedigd met het argument dat in het nieuwe testament de doop in de plaats ge steld is van de besnijdenis. Op het nieuwe testament kan men zich niet rechtstreeks beroepen als het gaat om de kinderdooppraktijk. Volgens Blei en Reiling zouden dopersen en gereformeerden elkaar moeten kun nen vinden op grond van deze over wegingen. In de laatste nota schrijven prof. dr C. Augustijn (geref.) en prof. dr EL B. Kossen (doopsgez.) over het messi aans levenspatroon. Van oudsher was de doperse beweging een protestbe weging en sloten de gereformeerden zich meer aan bij de bestaande orde. Intussen zijn kerk en maatschappij veranderd: het is allang niet meer zo dat de gereformeerden zich altijd aansluiten bij de behoudende groe pen in de maatschappij. De samen stellers van deze nota achten het bei den noodzakelijk voor het belijden van Christus als Heer, dat gekozen wordt voor een messiaans levenspa troon. De Gezalfde van God heeft zich laten kennen als bevrijder van armen en verdrukten. Dit bracht hem in bot sing met de machten van de gevestig de orde, waarbij Hij de weg ging van de geweldloosheid, omdat Hij de vij and niet wilde uitsluiten van Zijn liefde. Hem als Heer belijden bete kent daarom, volgens Augustijn en Kossen, kiezen voor een gemeen schap „waarin gezamenlijk stelling wordt genomen tegen de schelding brengende werking van de maat schappelijke krachten. Samen heb ben wij ons, in gehoorzaamheid aan de Heer. in te zetten voor een orde ning van het sociaal-economisch sys teem, waarin de strijd om het bestaan niet meer tegen en ten koste van elkaar, maar voluit met en voor el kaar gevoerd wordt" Aldus deze nota. genwoordlg mee bezig, wat schiet er door tijdgebrek bij in. hoe moet dat nu verder, kan de pastorale werker het gat vullen? Er zitten aan deze vragen een drietal samenhangende, maar toch wel te onderscheiden kan ten. Een praktische, een theologische en een kerkpolitieke kant. Het KRO-RKK programma van Dolf Reijmers beperkt zich tot een prakti sche benadering: flitsen uit het leven van een gemiddelde parochie, ge sprekken met een pastoor, een pasto rale werker, en mensen uit de oplei ding. Daarbij is een enquête gehou den onder roomskatholieken over de werkzaamheden van de pastor en over de vraag of zoiemand al dan niet gewijd ën ongehuwd moet zijn. De enquête wijst sterk in de richting van een groeiende onverschilligheid voor het getrouwd of ongetrouwd zijn van de rk ambtsdragers. De priesterwij ding daarentegen wordt door bedui dend minder mensen als overbodig gezien. Er wordt niets gevifaagd over de vrouw en het kerkelijk ambt. Een documentaire en de enquête la ten de hele kwestie van de vrouw in het pastoraat buiten beschouwing; er komt aan het programma ook geen 0 vrouw te pas. Maar de enquête heeft DGpGrKingGIl nog een ander tekort waardoor de gegeven cijfers niemand veel wijzer maken. Aan de ondervraagden werd een lijst van 25 mogelijke pastorale werkzaamheden voorgelegd en men kon daarop invullen waar pastores zich mee dienden bezig te houden. Van ieder van die 25 taken vindt zo'n driekwart van de ondervraagden dat pastores die op zich moeten nemen. Er wordt geen rangorde gevraagd. De opstellers van de vragen lijken vooral aan sacramentele bezigheden te den ken, aan losse dingen als „gods dienstonderricht" en „pastoraal huis bezoek" die doel op zich zijn en waar bij iedereen kennelijk weet wat het inhoudt maatschappelijk gebied). En hoei dat allemaal onderling verhoudt Van de nu gehouden enquête we dat zo'n 80 procent van de kenen vindt dat pastores zich i biechten moeten bezig houden, n meer dan de helft blijkt daar i zichzelf geen behoefte aan te hebt Waar gaat het dan nog over. Interessanter nieuws had kunnen op leveren een serie vragen over de be langrijkheid van de middelen: litur gie, groepswerk en individueel pasto raat en daarnaast drie doelen: indivi dueel heil, gemeenteopbouw en toe rusting (vorming op kerkelijk en Zo'n documentaire moet zichzelf t wat beperkingen opleggen en kan mogelijk alle theologische en keri litieke kanten ook nog eens bell ten. Bovendien krijg je dan helen zo'n programma vel pratende mi nen. Maar de kwestie van het f terambt lijkt meer en meer het k« punt te zijn waar in de rk kerk theologie de geesten zich scheid Ambt van boven, sacraal, nlet-p tiek, verantwoordelijkheid op l van wijding, scherp onderscheid niet-gewijden; ofwel een veelvi ambt-van-de-basis, dicht bij de l de, verantwoordelijkheid op van talent en ervaring. Het ziet er naar uit dat bet prakti* probleem van het priestertekort in KRO-docuxnentaire in feite de spi stof is in de rk kerk van de jaren Als dat klopt dan is het program van vanavond in zijn opoet te I scheiden geweest. Van een onzer verslaggevers ROME Opnieuw is er van wege het Vaticaan een docu ment uitgevaardigd dat de orde wil herstellen op het ge bied van de roomskatholieke liturgie die volgens de autori teiten hier en daar uit de hand loopt. Eerder dit Jaar ontvingen de rooms katholieke bisschoppen een brief van de paus over de eucharistie, waarin veel nadruk werd gelegd op het mys terievolle en sacrale karakter van de roomskatholieke eredienst en sacra mentsbediening. Deze brief wordt met de beginwoorden „Dominicae ce- nae" (Witte donderdag) aangeduid. Nu is er vanwege de Vaticaanse con gregatie die over deze onderwerpen waakt een schrijven uitgegeven: „Inaestimablle donum" (Onschat baar geschenk). Het Vaticaan maakt zich grote zorgen over „uiteenlopen de en regelmatige misbruiken", uit alle delen van de wereld. Genoemd worden: het verminderde onderscheid tussen priesters en ken, een verlies van gevoel voor li heilige, gebruik van niet door Rol goedgekeurde teksten en het gebn van de liturgie voor maatschappe ke en politieke doeleinden. Bij vt schillende gelegenheden is op i dere van deze punten al de aandac gevestigd, onder meer ook in de I slultenlijst van de bijzondere synd der Nederlandse bisschoppen. Opvallend ls dat ook in de liturgie li politieke moet worden teruggedh gen volgens het Vaticaan; omgek* moeten priesters zich bulten de f tiek houden. Onder leiding van huidige paus wordt er door de roo> katholieke kerk een steeds duidë ker beleid gevoerd ten aanzien van scheiding van kerkelijkheid en ma» schappelijkheid. Volgens de „congregatie voor de i craraenten en de goddelijke dienst" kan verwarring de eenb» van het geloof ondermijnen en tl vreemding oproepen bij het vc Gods. Overdreven experimenten, anderingen en creativiteit brengen I gelovigen in de war. aldus de congR gatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2