msmmm Strauss ontmoet Pioneer. (Spioneer As live as life. De Strauss-vertolkingen van Willy Boskovsky zult u met Nieuwjaar niet meer horen.Toch kunt u nog steeds genieten van de opgewekte klanken van de muziek van vadei Juhann.zoon Johann en neef Johann Strauss. Elke dag als u dat wilt. Dank zij Pioneer. Die er voor zorgt dat Strauss precies zo klinkt als Willy Boskovsky met zijn Wiener Philharmoniker of met zijn Wiener Strauss-orchester dat bedoeld heeft. Pioneer brengt Strauss weer tot leven. En doet dat vanuit een heel simpele gedachte: muziek is om naar te luisteren. Voluit. Intens. En onvervormd tot de laatste noot. Bijvoorbeeld de Pioneer X77. Draaitafel PL 300. Semi- automatisch. Kwartsgestuurd. Direct Drive. SA-60S. Geïntegreerde stereo versterker. Kontinu uitgangsvermogen 45 Watt per kanaal. Tuner TX-608. Een geheel nieuwe dimensie van AM- en FM-luistergenot. CT-F 600. Een 2 koppen stereo cassette deck. Dolby ruisonderdrukking, een el ektron isch gekontroleerde gel ij k - stroom servo motor en een bandkeuzescha- keiaar. De digitale piekmeter waarschuwt voor een te sterk opname signaal. Geplaatst in het audiorack, een imponerend systeem dat er om vraagt gehoord te worden. i 1 H üealerlijst op aanvraag verkrijgbaar. L. Witst Zoon B.V.. Hogeweyselaan 25.1382 JK Weesp.Tel.; 02940-15015. MET DE AUTO OP VAKANTIE IS DUBBEL ZD LEUK IN STEREO. MpiOMeen t «ust ft Zoon B V HogwreySfUin 25.138? IK ttewp W 0?940 15015 RONDOM HET FESTIVAL BEELDENDE KUNST Het theaterachtige element in de beelden de kunst kent reeds een lange traditie Al in de twintiger haren vindt het samengaan van theater met beeldende kunst een zeer uitgesproken vorm in de Dada-beweging. Bij de opnchting van het Cabaret Voltaire (1916) in Zurich worden de eerste stappen gezet theatermiddelen mei beeldende kunst Ie combineren Hier ontstaan op initiatief van Hugo Ball „voorstellingen", waarbij de beeldende kunst wordt gepropa geerd en zich uitstrekt tot in de theater vorm. de poëzievorm en de muziekvorm, met als doel de toeschouwer te schockeren of toch op z'n minst te verwarren In dezelf de periode probeert Kurl Schwitters het integratie-idee te bewerkstelligen door bij na alle kunstdisciplines met elkaar in ver band te brengen Zijn streven is erop ge richt de basis van alle kunsten een nieuwe relatie met de werkelijkheid te geven. Dit resulteert o m. in de ontwikkeling van zijn Merz theater. Een theatervorm waarin beeldende kunst een belangrijke rol speelt en waarvan de uitgangspunten later een aantal andere theatermakers zal beïn vloeden Een ander model van het integratie-idee zien we bij het Bauhaus In de beschrijving van het kunstvakonderwijs op het Bauhaus vinden we een integratie-model dat geba seerd is op een combinatie van maat schappij-analyse en de ontwikkeling van beeldende aktiviteiten (theater, film. foto, kleurenleer), met de bedoeling een nieuw soort vormgeving en esthetiek tot stand te brengen Een van de meest karakteristieke voorbeelden van het samengaan van beel dende kunst in de Bauhaus tijd treffen we aan bij Oskar Schtemmer (o.m. Triadische Ballett 1922). De geschiedenis van de happenings is nog te jong om deze op dit moment te categori seren. Vast staat in ieder geval wel dat er eind vijftiger jaren een beeldende kunst ontstaat, die opnieuw intensief gebruik maakt van de theatermiddelen Allan Ka- prov die voor de happening zowel praktisch als theoretisch van groot belang-is „geeft" in 1959 zijn,eerste „19 happenings tn 6 paris" (New Vork). Hoewel dan in dé beel dende kunst het begrip „selbstdarstellung' steeds meer van toepassing wordt; 19 de relatie met theater en muziekelementen onmisbaar Uit die periode ook stammen de eerste happenings van John Cage Vanat die tijd penode ook stammen de eerste happenings van John Cage Vanaf die tijd volgen de ontwikkelingen elkaar snel op We kriigen Ie maken met: events, environ ments. body-art en performances Ten slotte blijkt dat in de loop der jaren belan grijke stromingen in de beeldende kunst en het theater elkaar wederzijds hebben beïn vloed. Het gaat hier echter niet om de vraag 'wie heeft wie beïnvloed', maar om de constatering dat ontwikkelingen in de beel dende kunst en het theater vaak onlosma kelijk met elkaar verbonden zijn Vanuit de idee dat de scheidslijn tussen theater en het autonome kunstobject in sommige situaties moeilijk te bepalen valt. zijn rond half maart de initiatieven ontwik keld om de beeldende kunst een eigen plaats binnen het festival te geven Deze opzet resulteerde in een overleg en samen werking met de Amsterdamse Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR), waardoor het mogelijk werd een aantal kunstenaars een opdracht te verstrekken Het resultaat hier van is te vinden in en op het water, in de hallen op de muren en andere hoeken en gaten. MARTEN JONGEMA PEOPLE SHOW: THE SHREDDED WHEAT SHOW do 29 mei t/m 8 juni machinefabriek B 22.15 uur TEATR STU: THE CRAZY LOCOMOTIVE do 29 mei t/m 1 juni machinefabriek A 24.00 uur BEWEGINGSGROEP BART STUYF: GRAY do 29 mei t/m za 14 juni beh. ma 2 en ma 9 machinetabriek B 29 mei 20.45 uur rest 19.30 uur BEWEGINGSGROEP BART STUYF: SPIEGELS vr 30 mei t/m 3 juni en zo 6 beh ma 2 machinefabriek B 20 45 uur TENTOONSTELLINGEN: van 14.00-20 00 uur op de bovenste ver dieping van het „kantoorgebouw" 1 Er wordt.een etalage ingericht met de poppen uit het politiek opzienbarende JUTE projekt uit Haarlem (zie ook de 12 Jute Mms in het filmprogramma) Er komt een video studio waarin registraties te zien zijn van diverse voorstellingen en beelde kunst activiteiten 2 Tentoonstelling „The Fool through te ages" 3 Een tentoonstelling met een keuze uit het werk van Maria Austria 4 Een overzicht van de activiteiten van het Nthl (Nederlands Theater Instituut) 5 Peter Giele van Galerie Amok bouwt een baksteencompositie langs de IJwand van het festivalterrein. 6 Koperslagerij doorlopend filmproject 29 mei t/m 15 juni Chris Welsby ..Shore Line" 3 |uni t/m 8 juni Bob Fearns „Disco very" Losse programma's met informatie over groep en voorstelling van iedere produktie zijn verkrijgbaar bij de informatiebalie van het festival.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 26