POF OP DE PLAAT! Willie Nile indrukwekkend s Hflfll Woordkoord en rijfeltrijfel i 1 1 1 i m m 'M m m 'M M 'M lm. W>. W/. m m m. m m s M 'M H e i m. e '/M, 'M üHf ei M. 8 a B O Q Mednis beziet de Russen ■fpaBAÖ. Jig Damkermis ponypark -MRDAG [TÉRDAG 24 MEI 1980 TROUW/KWARTEt 23 door Willem-Jan Martin Hlie Nile Al maakt het platenwezen dan met grote regelmaat melding van de geboorte van allerhande prachtmuziek, écht talent is intus sen natuurlijk uitermate schaars. Oemiddeld levert de tweeweke lijkse stapel popmuziek ternau wernood één elpee op, die de luis- terproef met succes doorstaat. Niet zelden valt de luidruchtig ge promote koopwaar moeiteloos door de mand en blijkt deze of gene „belofte voor de toekomst" eéh ontzettende zeurkous, die men het liefst een klap voor zijn kop zou verkopen, of tenminste zou willen onderwerpen aan maat regelen, die snel en accuraat aan de betreffende klanken een eind zouden kunnen maken. Het was dan ook met enige scep sis, dat het popkantoor van deze krant zich wendde tot de firma Arlola met het verzoek om toezen ding van „Willie Nile" (Arista 201 734), het platendebuut van een Amerikaanse Jongeman van die naam. Want men had van die kant al bericht, dat men deze Willie maar moest laten schuiven en dat hij het al doende helemaal zou gaan maken, of termen van een soortgelijke strekking. Genoeg snotterige reclamepraat in elk ge val om zich voor te nemen een en ander uitermate scherp te beluis teren en het produkt in kwestie zo nodig noot voor noot af te breken. Echter, naderhand blijkt dan dat ook hier de regel uitzonderingen kent en dat voor de verandering met de promotiepraat geen woord te veel is gezegd. Niet alleen staat „Willie Nile" na eerder genoemde (en in popkringen alom gevreesde) luisterproef nog als een huis, wat mij betreft ontwikkelt de elpee zich bij voortgaande beluistering tot een van de meest indrukwek kende porties popmuziek van de laatste tijd. Of Nile het zal gaan maken in termen van commerci- eei succes, is niet goed te zeggen. (al lijkt het me, op grond van het. duidelijk aanwijsbare vermogen ook zeer toegankelijke, hitgevoeli ge songs te schrijven, niet onwaar schijnlijk). Dat deze jonge held al schuivend de nodige prachtmu ziek produceert, is echter een ge geven, waarop men azijn kan innemen. Belangrijk in Nile's aanpak is de combinatie van een vrij melodieu ze hand van componeren en een tomeloze inzet. Verwijst het laat ste naar de gedrevenheid, die ken merkend is voor zovele exponen ten van de jongste lichting pop muzikanten, voor wat betreft de songs zelf lijkt Willie zich te laten inspireren door zulke (oudere, zeer genietbare) invloeden als The Byrds, Dylan in zijn „elektrische periode" (de elpees „Highway 61 Revisited", „Blonde On Blonde", „Subterranean Homesick Blues") en Bruce Springsteen enerzijds, terwijl anderzijds referenties aan wijsbaar zijn naar de (Engelse) Mersey Beat. Met „breed" gitaar- werk (naast Nile zelf wordt nog gitaar gespeeld door twee leden van de vier man sterke begelei dingsgroep) en indringende voca len, die een heel leven in de goot doen vermoeden, worden de ster ke melodische lijnen vervolgens aangekleed tot een elftal stukken popmuziek, dat in de regel zeer intrigerend inwerkt en in de bijna „fanatieke" presentatie wel doet denken aan genoemde BruCe Springsteen. Echt zwakke songs kent de plaat eigenlijk niet. Nile geeft de meest uiteenlopende stemmingen de vorm die ze toe komt. Als de term „belofte voor de toekomst" überhaupt (nog) iets betekent, lijkt deze al met al hier op zijn plaats. Joan Armatrading Voor wat betreft Joan Armatra- ding, ooit ook eens op een dergelij ke wijze gekwalificeerd, is deze belofte na vijf elpees en een EP („How Cruel", met daarop het prachtige, ook als single bekende, „Rosle") niet alleen ruimschoots ingelost, maar zijn de daaraan ten grondslag liggende muzikale acti viteiten nu eindelijk ook tot een groter publiek doorgedrongen. Het is dan ook misschien om die aandacht vast te houden, dat Joans zesde langspeler, die dezer dagen onder de titel „Me Myself I" (A M Records AMLH 64809) werd uitgebracht, niet de subtili teit bezit die ,zo kenmerkend is voor haar eerdere produktie. De aldaar zeer uitgebalanceerde mix tuur van jazz, rock en reggea is hier bijgesneden tot een over de hele linie wat gladder werkstuk, dat mèt uitzondering van „Tum ,Out The Light" bovendien de ge bruikelijke compositorische top kwaliteit moet missen. Slecht is het allemaal natuurlijk niet, maar Joan kan beter dan deze wat al te,' gemakkelijk voortrockende pop. Een relatieve uitglijder is echter nog iets anders dan de inmiddels uitsluitend op consolidatie koer sende activiteiten van Emmylou Harris. Ooit verwelkomd als ie mand, die de dameszang binnen het „country"wezen en aanpalen de gebieden kwalitatief nieuwe impulsen zou kunnen geven (en inderdaad wees het debuut „Pie ces Of The Sky" een aardig eind in die richting), bleek de zich weldra aandienende aanhang van „red necks" en aanverwanten spoedig sterker en werd dientengevolge élke „revolutionaire" neiging ge dempt ten gunste van een zeer traditionele en ook uitermate „cle ane" verwerking van het idioom in kwestie. Na „Elite Hotel", „Luxu ry Liner", „Quarter Moon In A Ten Cent Town" en „Blue Kentucky Girl" wordt deze procedure zonder ook maar de geringste wijziging voortgezet via „Roses In The Snow" (Warner Bros. WB 56 796). De platenmaatschappij verwacht intussen ten onrechte, dat met deze plaat „Emmylou's popau- dience could grow much larger": dat poppubliek heeft als het goed is al lang afgehaakt. Modern Tot slot nog enkele modeme gelui den. „Evening Standards" (Island 201 291) en een gelijknamig de buut uit de koker van Laurie And The .Sighs. (Atlantic ATL 50 706). Nu is dat met die Lauris niet veel zaaks: een mooie poes voor een stelletje heren gezet, omdat dat zo lekker verkoopt tegenwoordig. Muzikaal gaat het om niet veel meer dan tamelijk middelmatige, „hard rock"achtige schreeuw- en scheurpartljen. The Jags, ofwel: vier jongens van de gestampte pot van de overzijde van de Noordzee, zijn daarentegen een stuk leuker in de weer. Sterke, vaak zeer hu morvolle teksten zijn gezet op een type muziek, dat hier en daar aan Elvis Costello en Loe Jackson doet denken: diezelfde „drive", diezelfde afgemeten instrumenta len en dergelijke. Snelle, scherp gesneden popmuziek, deze heren Jags. Ga zo door, mannen. En dan als allerlaatste, de restan ten: Nick Hall („A Very Special Case"), Alice Cooper („Flush The Fashion"), Bernls Taupin („He Who Rides The Tiger"), Allan Clarke („Legendary Heroes"), Sterling („City Kids"), Couchois („Nasty Hardware"), Ray Gomez („Volume") en Ted Nugent („Scre am Dream"). Dag. Horizontaal. 1. kunstverwoester, 7. uitstalkast, 13. meisjesnaam, 14. tuin kamer, 16. wisselborgtocht, 17. rech ten inbegrepen (afk.), 18. rijschool (afk.), 20. afval van stro, 21. stoom schip (afk.), 22. lidwoord, 23. gelogen kwaad, 26. vertrouwelijk. 28. plaats op Sumatra, 30. afval van vlas, 31. afnemend getij, 33. traag, 35. voeg woord, 36. plaaggeest, 38. maanstand, 39. ex. tempore (afk.), 40. Europeaan. 41. vruchtenat, 42. turkse titel, 43. keurig, 44. holte in een muur, 45. sus loco (afk.), 46. lidwoord, 48. bedrog (barg.), 50. boom, 51. persoonskaart, 55. radio omroep (afk.), 56. spaander, 57. slappe koffie, 59. naderend onheil, 62. leraar, 64. landbouwwerktuig, 65. trustee (afk.), 66. broeibak, 68. rode kruis (afk.), 69. miereneter, 70. on gaarne. 72. taankleurig, 74. vervelend wezen, 76. ijlen, 77. vijzel. Verticaal. X. schade, 2. zangstuk, 3. onbekende, 4. speels, 5. spil van een wiel, 6. water doorlatend, 7. grond die bij een hoeve behoort, 8. voorzetsel, 9. moeilijk, 10. als volgt (afk.), 11. echtgenoot, 12. werkkring, 15. wiel, 19. plaats in Frankrijk, 21. zeker aan- gezichtsdeel bij dieren, 24. stapelme ter (afk.), 25. mannetjeskonijn, 26. werkelijk, 27. item (afk.), 29. namelijk (afk.), 30. schelk. element, 32. grond slag, 34. leer van het heldendicht, 35. organische verbinding, 37. soort, 40. telwoord, 44. op geen enkele plaats, 45. oogziekte, 47. dwaling, 49. deur wachter. 51. zalfspaan, 52. Mangaan (afk.), 53. telwoord, 54. toegangsbe wijs, 56. salva venia (afk.), 58. water in Friesland, 60. jongensnaam, 61. echtgenoot, 63. akelige, 66. oude in houdsmaat, 67. snoer van een hengel, 71. lidwoord, 72. voorzetsel, 73. Japans spel, 75. scheik. element. Oplossing tot en met woensdag a.s. per briefkaart zenden aan: Dagblad Trouw/Kwartet, Postbus 859, Am sterdam. Linksboven vermelden: Weekendpuzzel. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. inferioriteit, 11. Maas, 12. rede, 13. kat, 14. oksel, 17. neg, 18. er, 19. klapper, 21. me, 22. lom, 23. sim, 25. air, 26. Ate, 28. som, 30. sander, 31. rakker, 32. Lea, 33. elf, 35. aks. 37. aar, 39. ana, 41. re, 43. toemaat, 46. p.e. 47. eva, 49. trans, 50. bal, 51. Eede, 53. mare, 54. predestinatie. Vert. 1. imker, 2. naar, 3. fat, 4. es, 5. inka, 6. reep, 7. tr. 8. een, 9. idem, 10. tegel, 14. olm. 15. spat. 16. les, 19. kordaat, 20. riskant, 22. llnea, 24. mokka, 25. aal, 26. are, 27. erf, 29. mes. 34. lama, 36. greep, 38. rot, 39. aas. 40. melee, 42. ever, 44. Eris. 45. Anei, 46. pari, 48. adé, 50. bat, 52. e.(L 53. ma. De boekenbonnen gaan naar: D. van Eerde, Purperreigerlaan 57, Zwartsluis; D. Jongkind, Pampusstraat 8, Rijsenhout; J. P. de Rooij, Raadhuisstraat 94, Sprang Capelle. NB. 15 verticaal: spet of spat H -S] Ir J. Dijkstra te Zwolle (47) heeft kans gezien alle letters in woord- koorden onder te brengen, als volgt: Xas-sar-rij-jak-keu-uil-lev-vlo- ode-era-ach-haf-fez-zog-gei-iep- pad-duw-wan-nut-tic-cab-bey- yam-meq. Quiz-zeil-lach-houw-wand-drab- body-yack-kneu-unie-everraap- prij-jojo-ooft-taxi-ikon-naam- marc-chef-flux-xaca-apis-slag- grev. Guagga-aanleg-gelach-handel- lasten-rinket-tarmac-cllmax-xy- leen-namaak-kuvasz-zeerob-bu- reau-uterus-sherry-yankee-eiloof- f iasco-opbouw-wantij-j odium- matkop-pastei-inhoud-detlev. Enkele woorden hiervan komen niet in Van Dalen voor, zoals: meq eenheid van hardheid van wa ter), kuvasz Hongaarse herders hond), detlev oud-dultse naam voor volksvriend), grev natuur wetenschappelijke benaming) en Xaca Japanse god). Velen vonden koorden, waaraan slechts één letter ontbrak. Zij kre- Niet piekeren, maar puzzelen Oplossing opgave B40 van de ladderwedstriid gen daarvoor ook de beloofde punten. Deze opgave, waarvan de vijflet- terwoordkoordvorming op de puz zelaarsbijeenkomst is beoefend, was bij velen zo in trek, dat zij aan de rijfeltrijfel niet meer toe kwamen. Rijfeltrijfel: Als in de eerste worp 1 of 6 boven ligt, verliest degene, die aan z is. Daarom past mej. IJfer dan noest. Totdat 9 punten zijn behaald, draalt zij 1 boven, daarna draalt zij 6 boven, gevolgd door het dan nog benodigde aantal punten om de 21 vol te maken, behalve bij een puntental van 14, dan draalt ze 2 of 4 boven, afhankelijk van de stand van de dobbelsteen. De mo n o t a. a 1 aantal punten 1 2 3 4 5 6 7 8 9101112131415161718192021 1 V V V V V YVVVV-- 44-2- ,2 1' 1 1 11116 6 6- 4- V1 3 1 1 1 116666-6--.- 2- 4 1 11116'6662-5-V-- 5 1 1 1 1 1 6 6 6 6 4 6 - 4 6 V5432-. gelijkheden zijn alle opgenomen ogen de dobbelsteen toont; boven in de figuur. aan het aantal dan reeds behaalde Links is aangegeven, welk aantal punten; in de figuur staat welk ogental dan naar boven wordt ge draaid. V betekent: verloren stand,betekent: wordt bij een uiteengezet spelverloop niet bereikt. Als Oord begint met 3 te werpen, dan draalt IJfer de steen op 1 en zijn 4 punten behaald. Als Oord dan 5 omhoog draalt, draait IJfer 1 boven en zijn in totaal 10 punten bereikt. Als Oord nu 4 boven- draalt, zal IJfer volgens de figuur de 2 bovenwentelen. Oord kan de 5 niet bovendraaien, want die zit onderop. Afhankelijk van de zet van Oord, vult IJfer dat aantal punten aan tot 5, zodat zij de 21 punten vol maakt. „Het zijn beide niet moeilijke, maar wel gezellige opgaven, ook voor famlllegebruik" schrijft mr J. C. Rutgers (22) te Amsterdam. B. van Surksum (194) te Scherpen- zeel merkt op: „Thuis vond ik de puzzel aan waarde winnen met gebruikmaking van woordenboe ken. In de „gauwigheid", waarmee op de puzzelreünie een woordket- tlng van 5 letters gemaakt moest worden, had ik nooit zoveel in het Nederlands gangbare woorden uit het Engels, Latijn en Hebreeuws gevonden" De waardering van de opgave was gemiddeld 7,28, bereikt als volgt: 4 (1,6%), 5 (4,8%), 6 (18,9%), 7 (23,7%), 8 (42,5%) en 9 (8,5%). De woordketting werd algemeen ho ger gewaardeerd dan rijfeltrijfel, hetgeen te verwachten was, want dobbelen is al erg, maar dan nog trijfelen daarbij, foei! De top van de ladder bleef op 249. Daarbovenuit stegen: L. J. Snel- llnk, Plpellngstraat 131, Den Haag (2e maal) L. J. Smoes, Sibelius- straat 192, Almelo (2e maal) E. ten Hoeve, Lode wijkstraat 33, Mont- foort (7e maal) A. Eendebak, Oranjepark 10, Ermelo (22e maal!!). DERTIEN KNIKKERS-VEER TIEN SPIJKERS: Puzzel 4 van dit puzzelboekje kon korter met de balans dan werd gepubliceerd, nl. in 3 wegingen: lfm8 tegenover 11 t/m 13 36) 1 t/m 3 9 tegenover 7 8 15) 1.4.7,9,11 tegenover 3,6,10,13 (- 32) In het puzzelboekje „ALLER HANDE" nog te bestellen door 1,25 te storten op postgiro *595494 t.n.v. M. Vader te Leider dorp zijn nog enkele onduide lijkheden: Opgave 3 Jojo binnenpret: Het paard gebruikt elke letter niet meer dan één maal. Opgave 5 Verschillend en toch ge lijk: De volgende beperking dient nog in 8 genomen te worden: „De getallen, die met elkaar worden vermenigvuldigd, mogen ten hoogste 2 cijfers van elkaar ver schillen. Dus 2 x 9867134 19734268 voldoet niet. Opgave 8 Vijftien centen en toch niet arm: De 4e regel van onderen op pag. 8 is weggevallen. Ruth zei: „Had ik nu maar zoveel portemon- nales, dat in elk daarvan 3x5 centen van verschillende jaartal len zaten, zodat alle mogelijke combinaties van drie verschillen de jaartallen aanwezig waren". Een paar jaar geleden besprak ik op deze plaats het nogal curieuze boek „How to beat Bobby Fi scher" van de Amerikaanse mees ter Edmar Mednis spreek uit: Madness. Met onnavolgbare vlijt, een beter doel waardig, had Med nis de taak op zich genomen alle nederlagen van Fischer op te spo ren en te bundelen. Met dit boek trad Mednis in het voetspoor van de legendarische Rus Snosko Bo- rovksi, die voor de Tweede wereld oorlog de verliespartijen van Ca- pablanca had verzameld. (Capa- blanca schijnt overigens door dit niet al te dikke verzamelwerkje nogal gepikeerd te zijn geweest, want hij moet hebben verklaard dat hij op zijn beurt bezig was met een boek „De fraaie winstpartijen van Snosko Borovski", maar dat hij nog niet verder was gekomen dan de titel.) Inmiddels heeft Mednis deze mor bide traditie nieuwe glans gege- ven. Was het eerste deel over de nederlagen van Fischer nog opge dragen aan zijn vrouw, het tweede deel van de serie „How to beat the Russians" bevat een pagina met het zinnetje: „To my mother." Het is weer een vreemd boek gewor den, want hoewel het in '78-'70 is geschreven, bevat het alle verlies partijen van de Russische groot meesters uit het Jaar 1973. In zijn voorwoord geeft Mednis een aantal aanwijzingen, hoe je het best van een Russische groot meester kunt winnen. Erg diepzin nig zijn zijn raadgevingen niet. Dat je met wit meer kans hebt dan met zwart, zal niemand verbazen. Verder heeft Mednis vastgesteld dat de Sowjets zelden verliezen door een blunder in de opening, dat hun score in gesloten syste men lager is, dat zij in het eindspel nauwelijks zijn te verslaan, dat zij meer strategische dan tactische fouten maken en dat zij in het eindspel nauwelijks zijn te ver slaan, dat zij meer strategische dan tactische fouten maken en dat zij de meeste partijen verlie zen door tijdsoverschrijding. Het lijkt mij niet dat dit boek enig nuttigheids waarde heeft, maar wie zich eens 'n avond wil verma ken met nederlagen van onze pro letarische schaakbroeders moet vooral niet nalaten het werkje aan te schaffen. De Russische groot meesters, zo komt Mednis tot de conclusie, zijn geen computers,, maar gewoon levende mensen, die ook wel eens fouten maken. In de Verenigde Staten is die slotsom, kennelijk nog een opzienbarende- uitspraak. Wit: Furman (USSR) Zwart: Caivo (Spanje) Madrid 1973. 1. Pfl-f3 d7-d5 2. d2-d4 Pf8-f6 3. c2-c4 e7-e6 4. g2-g3 PbS-d7 5. Lfl- f2 d5xc4 6. 0-0 c7-c5 7. Pbl-a3 (Wel zo actief was 7. Da4 geweest.) 7 Pd7-b6! 8. Pa3xc4 Pb6xc4 9. Ddl- a4t Lc8-d7 10. Da4xc4 b7-b5 (Met deze agressieve zet, krijgt zwart volwaardig spel.) 11. Dc4-d3 c5-c4 12. Dd3-c2 Ld7-c6 13. Lcl-f5 LfR- e7 14. a2-a4? (In de partij zal het ten slotte niet veel uitmaken, maar wit had er beter aangedaan deze opmars vooraf te laten gaan door 14. Lf6x.) 14. a7-a6 (Nog sterker was eerst 14Le4!, maar wit geeft hem alsnog daartoe de gelegenheid.) 15. Tfl-dl Lc6-e4! (Nu staat zwart duidelijk beter.) 16. Dc2-cl 04) 17. PfS-e5 Le4xf2 18. Kglxg2 h7-h6 19. Lg5-f4 (Wit kan niet toegeven dat hij de opening matigjes heeft gespeeld, anders zou hij met 19. Lf6x op verdere afruil hebben gespeeld.) 19. Ta8-c8 20. f2-f3 (Meer kans bood een opening van de a-lijn.) 20 Diagram I Pf6-d5 21. Lf4-d2 b5-M (Wit is overspeeld. Zeer onprettig was: 22. Pc4x b3 23. e4 Pb6 24. La5 Tc4x 25. Lb6x Dc8 26. De3 Tc2+ 27. Td2 Lg5, maar niettemin was dit wits beste mogelijkheid geweest, aldus Calvo.) 22. Ld2-el? (Al te grote passiviteit.) 22. c4-c3! (Daar komen de pionnen aan, zou Muh- ring gezegd kunnen hebben.) 23. b2-b3 (Furman moet een off-day hebben gehad, want door zijn te genstander een gedekte vrijpion te geven, levert hij zich volkomen over.) 23.f7-f5 24. Lel-f2 Le7-g5 25. e2-e3 (Nog altijd was met 25. f4 tegenstand mogelijk geweest, maar vermoedelijk heeft Furman de volgende opmars niet gezien.) 25. c3-c2! 26. Tdl-d3 diagram I 26. 15-14! (Met als pointe: 27. gf4x Lf4x 28. ef4x Pf4xt 29. Kgl Pd3x 30. Pd3x Tf3x 31. Pel en de witte stelling is een ruïne.) 27. Pe5- c4 f4xe3 28. Lf2xe3 Pd5xe3t 29. Pc4xe3 e6~e5 30. h2-h4 Dd8-f6! 31. Pe3-d5 (Het stuk kon niet geno men worden: 31. g5x Df3xt 32. Kh3 g5x! en er is niets meer tegen de plompe dreiging 33. Tf6, gevolgd door Th6.) 31. Df6-f7 32. h4xg5 Df7xd5 33. g5xh6 (Op 33. De3 volgde 33Tf3x!) 33e5- e4! 34. h6xg7 e4xd3 35. g7xf8D (Een van de mooiste schaakj es der wrake, dat ik ooit gezien heb.) 35. Tc8xf8 36. Dcl-h£ Dd5xf3+ 37. Diagram II Kg2-h2 Tf8-f6 Zie diagram II 38. Dh6-h4 (Direct uit is: 38. Dg5t Kh7.) 38. Kg8-g7 (Een mooier slot was te bereiken met: 38. d2! 39. Dg5t Kh7 40. Dd2x Th6t) 39. Tal-el (De eerste zet van deze toren gedurende de gehele partij.) 39. Df3-f2+ 40. Kh2-h3 Df2xel en met het inleveren van deze on gelukkige toren gaf wit het op. e Volgende week zaterdag, 31 mei,, vindt in het ponypark in Slagha ren de wereldrecordpoging van Harm Wiersma plaats. Onze we reldkampioen zal dan proberen het wereldrecord simultaandam men op 200 tegenstanders te bren gen. Wie dan weet dat de gemid delde speelsterkte van Wiersma's tegenstanders zeker hoofdklasse niveau zal zijn, begint misschien te begrijpen wat dit wel niet moet vergen van de slmultaanspeler. Naast deze poging het wereldre cord, dat op 180 tegenstanders staat, te verbeteren, zijn er nog andere festiviteiten naast „dit gro te gebeuren", waarbij onder meer ex-wereldkampioen Ton Slj- brands en de president van de FMJD, ex-wereldkampioen Piet Roozenburg, betrokken zijn. Wie zich nog beschikbaar wil stellen als reserve in geval van nood kan zich opgeven bij de heer W. Los in Smilde, telefonisch via nummer 05927-2704. Misschien kunt u ook nog geplaatst worden bij een van de andere activiteiten, het is in ieder geval de telefoonkosten waard dacht ik zo, want de kans een dergelijke manifestatie nog eens bij te wonen of zelfs aan mee te doen zal zich niet zo snel op nieuw voordoen. De partij liefhebbers zijn de laat ste maanden erg verwend. Daar om lijkt het me leuk deze keer een aantal combinaties te behande len. We beginnen dan direct maar met wat van Russische makelij. Frans Hermelink heeft mij wei eens verweten, dat ik zo weinig aandacht aan de problematiek van vaderlandse bodem zou beste den, maar ik vind dat de pro bleemliefhebbers met dambladen als Dameldorado en de Proble mist beslist niet te klagen hebben I wanneer het werkstukken van ei gen bodem betreft, diagram I Wit wint hier niet al te moeilijk door 1. 32-28 23 x 41 2. 33-29 24 x S3 3. 50-44 35 x 24 4. 44-40 45 x 34 5.16- II 7x16 6. 42-37 41x32 7. 27 x9 16 x 27 8. 9-3! en de overblijvende zwarte schijven kunnen het niet lang meer rekken tegen de witte dam. WW. VrrtV. Een bijzonder praktische en erg weinig voorkomende combinatie is de volgende. Wit 13 schijven op: 25, 27, 28, 31. 32, 35, 36. 38. 39, 40, 43. 47, 48. Zwart 13 schijven op: 2, 3. 6. 9, 10. 13. 14. 16, 17, 18. 19, 23. 24. Zwart kan hier in deze normale klassieke stand op een buitenge woon getructe manier de volle winst binnen halen middels L 14-20! 2. 25 x 5 17-22 3. 28x17 24-30 4. 35 x 24 19 x 30 5. 5 x 28 18-22 6. 27x18 13 x 35! Hoeveel onder u zouden deze ongewone wending niet met open ogen missen? Be kijk "m goed en vergeet "m niet, want het kan best eens van pas komen. Zo lijkt er in de volgende cljfer- stand ook erg weinig aan de hand te zijn omdat de hielslag ogen schijnlijk niet mogelijk is door de meerslag 38 x 18 die in de stand zit. Wit 15 schijven op: 22. 25. 28, 32, 33, 34. 35. 36. 37. 38, 42. 43, 45, 47. 48. Zwart 15 schijven op: 3, 6,7, 8, 9.10,11.12.13.15,17.19. 21. 23. 24. Dat voornoemde combinatie toch kan worden uitgevoerd zal u wel licht verrassen, in ieder geval kan wit winnen door 1. 35-30 24 x 35 2. 25-20 15 x 24 3. 45-40 35 x 44 4. 33-29 24 x 33 5. 28 x 50! (zo doe je dat!) 17 x 28 6. 34-29 34 x 34 7. 32 x 5! Zie diagram II Tenslotte nog een combinatie die ook nog steeds wel partij gericht is. Zoals bij vele Russische proble men het geval is wordt ook hier weer gebruik gemaakt van de meerslagregel. Wit wint door: 1.37-32 27 x 29 2. 39- 34 29x40 3. 36-31 25x34 4. 43-39 34 x 43 5. 49 x 38 40 x 49 6. 31-27 49 x 21 7. 16x7 (vla 21, 22. 23. 24, 14.13 en 12). Zo, dan laten we de combinaties weer even met rost en wil ik deze damrobriek besluiten met de Diagram 1 wens dat u flink voor mij mag duimen, want die steun heb ik zeker nodig in de laatste week van het Westeuropese zonetoernooi in Arta-Terme. Als ik zou kunnen zou ik iedereen wel een kaartje willen sturen, maar Ja

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 23