Russen in Melbourne niet erg toeschietelijk Wereldraad bezorgd over de christenen in Iran Kerks Lelystad op kampeerterrein Missieweek in Roermond toch nog apart Trouw Geen agenda Vriendelijk Hoofddoekjes voor politici VROUWEN IN VRIJHEID? Wereldcongres evangelikalen Woord en geest VANDAAG VOORBIJGANGERS Paus roert Küng aan Vier miljoen voor actie Solidaridad Dit boefje Is blU Conferenties VRIJDAG 23 MEI 1980 TROUW/KWARTET door Aldert Schipper MELBOURNE De wereldzendlngsconlerentie in Melbourne heeft naast een meer dan royale Russische ook een talrijke Amerikaanse vertegenwoordiging. Die twee delegaties konden dus niet om elkaar heen. Dat is gezien de gespannen verhouding tussen de twee landen ook wel te verwachten. In het officiële gesprek tussen de Russen en de vertegenwoordigers van de nationale raad van christelijke kerken uit de VS is echter het woord Afghanistan niet gevallen. De delegaties ontmoeten elkaar in een broederlijke sfeer, lieten de Ame rikaan Jones, ondervoorzitter van de raad van kerken, en de Russische bisschop Makary weten. Het was on der meer gegaan over de goede relatie die er tussen de Amerikaanse en Rus sische kerken was gegroeid en meer van dat soort praat. Later werd bekend dat de Amerika nen het initiatief tot de ontmoeting hadden genomen en dat de Russen alleen accoord wilden gaan. indien er geen agenda zou zijn. Alleen in een toast, die Jones tijdens de ontmoe ting uitbracht, verwees deze zeer indi rect naar politieke fouten, die ook grote landen soms maken. De enige winst van de ontmoeting is dus het feit van de ontmoeting zelf. Meer niet. De houding van de Russen verschilt van vroeger. De ongenaakbaarheid van de beginjaren zeventig is verdwe nen. Mensen die je vaker hebt gezien kun'Je gewoon benaderen en toespre ken. Het moet liefst wel over alle daagse dingen gaan, anders krijg je geen antwoord of je wordt met een kluit in het Russische riet gestuurd. Die toegenomen genaakbaarheid heeft vermoedelijk deze winter een hoogtepunt bereikt, toen tijdens de conferentie van Europese kerken in het Hongaarse Siofok een delegatie uit de DDR er in slaagde, de Russen mee te krijgen in een verklaring die redelijk kritisch was over de inval in Afghanistan. Daar hebben de Russen nu wel spijt van. Ze zeggen onder meer dat de pers alles heeft verdraaid. De toeschiete lijkheid van de Russische kerkelijke vertegenwoordigers heeft de autori teiten zo geërgerd, dat het lang onze ker bleef of zij wel een uitreisvisum zouden krijgen voor de zendingscon ferentie. Pas op het allerlaatste mo ment kwamen de papieren in orde. De Russische delegatie overviel dan ook de Australische gastheren, die even in paniek raakten, toen er ineens een gezelschap van ruim twin tig orthodoxen op het vliegveld van Melbourne uit het vliegtuig stapte. In deze conferentie lijken de Russen weer een wat andere houding te heb ben dan voorheen. Ze zijn nog even vriendelijk als tevoor. maar ze vech ten nu voor elke komma en elke punt in de stukken, die hun in eigen land op strafpunten zou kunnen brengen. Een voorbeeld. In sectie 2, die gaat over het omgaan met macht en de strijd van mensen tegen machtsmis bruik kwam een voorstel op tafel waar de Russen en overige Oosteuro peanen erg van schrokken. Het ging over het gebruik maken van marxisti sche denkmodellen om de maat schappelijke verhoudingen te ontle den. Er werd gewaarschuwd dat een kerk die zulke denkmodellen ge bruikt op sleeptouw genomen kan worden door de communisten. Anto- nie uit Boekarest protesteerde daar fel tegen, niet omdat zijn kerk op sleeptouw genomen was, maar omdat hier iets lelijks gezegd werd over de marxisten. „Wij-zijn niet marxistisch, wij zijn niet kapitalistisch, maar we zijn christelijk." Antonle drong er met klem op aan, de gewraakte pas sage te schrappen. Van onze kerkredactle GÉNEVE De wereldraad van kerken heeft een dringend beroep gedaan op president Bani- Sadr van Iran om de leiders en de leden van de episcopale kerk in dat land „de noodzakelijke veiligheid en bescherming te verschaffen. Een golf van dreigementen en gewelddaden jegens de leden van deze kerk culmineerde op 6 mei in de moord op de 24-jarige zoon van de bisschop in Teheran. DEN HAAG (PNHK) - Her vormde vrouwen hebben giste ren aan alle vrouwelijke leden van de Tweede Kamer een hoofddoekje aangeboden met daarop de naam van een ver miste politieke gevangene uit Argentinië. De hervormde vrouwen betuig den daarmee hun steun aan de Argentijnse „dwaze moeders", die geruime tijd iedere donder dag in de Argentijnse hoofd stad in stilte demonstreerden tegen de verdwijning van fami lieleden. Toen de Argentijnse regering deze demonstraties verbood, namen vrouwengroe pen in Nederland deze weke lijkse stille rondgang over. Gis teren waren de vrouwenorgani saties van de hervormde kerk aan de beurt. Bisschop Hassan Dehqani-Tafti ont snapte zelf op 26 oktober van het vorig jaar ternauwernood aan een moordaanslag. Zijn vrouw werd daar bij gewond. Hij verblijft thans buiten Iran. In februari vorig jaar werd de geestelijke van de kerk in Shiraz, P. A. Sayyah, om het leven gebracht. Op 1 mei van dit jaar werd de secretares se van de bisschop, Jean Waddell, in Teheran door twee gewapende man nen overvallen en ernstig gewond. „Wij nemen aan. dat dit allemaal acties zijn van misleide elementen. Maar zij vormen wel een patroon en doen denken aan een systematisch plan. Daarom zijn wij erg bezorgd over de veiligheid van de mensen van de episcopale kerk," aldus de brief van de wereldraad, die is onderte kend door waarnemend secretaris-ge neraal Konrad Raiser, omdat Philip Potter in Melbourne zit. De wereldraad schrijft, zich bewust te zijn van de ontzaggelijke moeilijkhe den bij de opbouw van een nieuw Iran en van de onvermijdelijke spannin gen in zo'n proces. Hij vraagt presi dent Bani-Sadr „alle noodzakelijke maatregelen te nemen om te waar borgen. dat misdadige en anti-sociale elementen de kans niet krijgen, uw pogingen in gevaar te brengen om een Iran te bouwen, dat gebaseerd is op mensenrechten en gerechtigheid en waarin alle religieuze minderhe den in volle vrijheid kunnen functio neren." Ten slotte zou de wereldraad graag een delegatie willen zenden naar Iran om kennis te nemen van de recente ontwikkelingen en met de nieuwe machthebbers van gedachten te wis selen. De brief van de wereldraad gaat in op één van de verschillende christelijke kerken, die er in Iran zijn. Deze epis copale kerk heeft nauwe banden met de anglicaanse kerk in Engeland. Op de achtergrond van de moeilijkhe den. waarmee deze kerk specifiek te maken heeft, staat een geldkwestie. Bisschop Dehqani-Tafti heeft in het verleden veel geld gekregen uit het buitenland voor medisch werk in Iran. Onduidelijke groepen pressen hem nu met grof geweld om dit geld „af te staan aan de revolutie". De bisschop blijft dit weigeren en zegt bovendien, dat het grootste deel al lang aan medisch werk besteed is. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 iele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) 010-115588 3 (redactie) 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 V 8000 AA Zwolle rel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle 4bonneméntsprijzen. Per maand f 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half iaar f 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnemenlenop- drachten (zie adressen boven) Opgave tamiliebenchten 9-19.30 van maandag t/m vri|dag. Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mor-advertenties tel 020-936868 of schr.fteli|k aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schnl- teii|k aan onze Amsterdamse adressen ADVERTENTIE Wending, het maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving. In dit nummer De Wereldconferentie Ie Kopenhagen Cynthia Ellis, Maria Mies. Trudy van Asperen, Maria Mannaerts, Paula Wassen, Pem Rutgers-Sluijter. Maria de Groot Bert Hoedemaker over "Kerk van de Armen' Aize de Visser. Peter Idenburg Te bestellen bij Boekencentrum. Postbus 84176, Den Haag: telefoon 070-512111 Stuur mij een proefabonnement van 4 maanden voor 10.- Naam Adres Plaats Deze afbeelding staat op het omslag van het „Kerblad voor hervormd en gereformeerd Lelystad". door A. J. Klei Wanneer iemand mij zou vragen of Ik als gereformeerd persoon bereid ben samen met hervormden te kamperen, zou ik op zeer besliste toon antwoorden, dat deze bereidheid bij mij geheel ontbreekt. Om mogelijke misverstanden te voorkomen, voeg ik hieraan toe dat ik evenmin met roomsen, dopersen of heidenen wens te kamperen. Ook weiger ik dit met huisgenoten des geloofs te doen, ik moet er niet aan denken. Ik ben namelijk tegen kamperen en niet zomaar, ik heb er een principieel bezwaar tegen, dat ik zelf bedacht heb. In Genesis 1 vers 28 staat, wat theologen noemen, onze cultuuropdracht: dat we de aarde moeten onderwerpen en zo. Welnu, aangezien de mensheid gehoor gegeven heeft aan deze opdracht, zijn we vooralen van gerieflijke badkamers en betegelde trottoirs. Wie gaat kaïhperen, vergenoegt zich echter met ongebaande wegen en behelpt zich met het reinigen van zijn lichaam. Wat de lol daarvan is, ontgaat me, ik stel slechts vast. Met andere woorden, de kampeerder negeert de resultaten van onze cultuuropdracht en loopt liever op blote voeten door 't gras dan dat hij met een paar stevige stappers aan op een keurig geasfalteerd pad wandelt. Ik acht dit ongeoorloofd. Hiermee bevind Ik me in een moeilijk parket. Ik heb namelijk uit Lelystad het verzoek ontvangen, onze lezers met kracht te wijzen op de mogelijkheden welke het kamperen biedt voor het samen-op-weg-gaan van hervormden en gereformeerden. Ik heb overwogen of 't niet beter was, dit verzoek terzijde te leggen. Dat ik hiertoe toch niet overging, bewijst het feit dat Ik inmiddels aan dit stukje begonnen ben. Tenslotte zijn er ergere dingen dan kamperen en het kan dienstig zijn een kleiner kwaad (kamperen dus) toe te laten om een groter kwaad (dat hervormden en gereformeerden elkaar zuur aankijken) te voorkomen, daargelaten of dit als reformatorische ethiek aangemerkt kan worden. In Lelystad bestaat een federatief verband van de hervormde gemeente en de gereformeerde kerk. Ze zijn daar dus al een flink eind samen op weg. Als Ik het predikbeurtenlijstje in het „Kerkblad voor hervormd en gereformeerd Lelystad" goed begrijp, krijgen de gereformeerde bonders een afzonderlijke behandeling en ik ben er ook niet zeker van of zij meedoen aan het kerkse kamperen aldaar. Zó is het begonnen. In 1977 kampeerde een kleine groep van de jeugraad op Texel en de geestdriftige deelnemers stelden voor, het jaar daarop met meer mensen op stap te gaan. In 1978 kwam de eerste kampeerpartij van Lelystadse hervormden en gereformeerden, veertig in getal. In '79 was er ruim drie maal zoveel \y belangstelling en dit jaar vertrokken er zo'n tweehonderd gemeenteleden op woensdag vóór hemelvaart naar het kampeerterrein in het Abbertbos. gelegen aan het Drontermeer, tussen Elburg en Kampen. In ware geloofsijver hebben al deze mensen hun, naar ik mag aannemen, goed doortimmerde woningen verlaten om voor enige dagen een veel ongewisser onderdak te zoeken in tent of caravan. Onder hen was dominee C. P. Sybrandi, die zijn intree nog moest doen in Lelystad. Uit de aard der liefde neem ik aan dat hij vóór zijn vertrek naar 't kampeerterrein zijn intreepreek gereed had. Ik leg thans de pen neer en geef het woord aan een kampeerster, die mij een geestdriftig verslag zond van de gebeurtenissen In het Abbertbos. Ik citeer daarvan het tweede gedeelte, dat begint op de zaterdagochtend. Hier is het: „Een groepje kinderen begint al 's morgens vroeg met het zoeken van takken voor het kampvuur, dat we 's avonds houden in de kampvuurkuil. „Hoog laait het vuur', onder het zingen en dansen van oud en jong. De dienst op zondag wordt ook weer verzorgd door één van onze predikanten. We beginnen met het zingen van psalm 149 vers 1 en 2, waarbij vooral de regels: ,En zo danst in het morgenlicht heel Gods volk voor zijn aangezicht' voor deze morgen zeer toepasselijk zijn." Voor deze dienst is gekozen voor het verhaal van de heer die op reis gaat en zijn knechten opdracht geeft zijn geld te beheren. Dit wordt gespeeld door kinderen, terwijl de dominee het verhaal vertelt: er komt een auto de „kerk" binnenrijden voor de eerste knecht, die in scheerzeep en scheermesjes gaat handelen. Voor de tweede knecht is er een „echte" patattent, die veel aftrek heeft bij de kinderen; de derde knecht bewaart zijn geld in een mooi kistje. Het Pinksterfeest krijgt ook alle aandacht. De gaven van de Geest worden uitgedeeld, zoals vriendelijkheid, geduld, vreugde, vrede enz. Er wordt gecollecteerd voor een project van Solidaridad in Brazilië Iets van de beleving en sfeer onder woorden brengen is heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Maar na afloop, onder het koffiedrinken, zeggen we tegen elkaar: „Dit is het eigenlijk, dit is echt gemeente-zijn!" Zondagmiddag gaan we weer terug naar Lelystad. Om zeven uur 's avonds is er een bevestigings- en intrededienst van onze vijfde predikant, die missionair-diakonaal toeruster van de gemeente wordt. Tussen de aanwezigen pik Je er de kampeerders zo uit: rood/bruin verbrande gezichten en het wat moeite hebben met de warmte in de kerk, na zoveel dagen buiten-zijn! Deze kampeerdagen hebben iets opbouwends voor het hele komende jaar. Mensen die je later weer tegen komt en waarbij je denkt: „Zij waren ook in het kerkkamp". en de contacten worden sneller hernieuwd en uitgebreid." Van een onzer verslaggevers DEN BOSCH (ANP) Zonder macht, zonder prestige, zonder meer- of minderwaardigheidsgevoelens zal de missionaire uitwisseling tussen geloofsgemeenschappen verdergaan, als bijdrage aan een nieuwe wereldgemeenschap waar grenzen van eigen cultuur en eigenbelang worden overschreden. In deze zin werd gesproken over de verwachting voor de missie van de Jaren '80 op een ontmoetingsdag bij gelegenheid van de „week voor de Nederlandse missionaris". Ie overste van de medische missiezus ters en door minister De Koning. Sinds tien Jaar wordt er in de rooms- katholieke kerk in Nederland actie gevoerd ten bate van de vaderlandse missionaris. Op de ontmoetingsdag waren enkele honderden van hen aanwezig. Zij werden toegesproken door zuster Godelieve Prové, genera- Zuster Prové merkte op dat alle nieu we technische ontwikkelingen niet geleid hebben tot een menswaardiger bestaan, maar tot meer ongerechtig heid en in grotere kloof tussen rijk en arm. Tijdens de forumdiscussie werd erop gewezen dat de bijzondere synode van januari geen enkele aandacht besteed had aan de missionarissen. Mgr Staverman, oud-bisschop van Jayapur en vice-voorzitter van de Nederlandse missieraad merkte op dat de missionarissen „dit voorrecht delen met de beste helft van de mens heid: de vrouwen" Opvallend is dat de week voor de Nederlandse missionaris dit jaar in Limburg opnieuw een eigen bedrijf is. Tijdens de bisschoppensynode had bisschop Gijsen beloofd de samen werking met zijn collega's ook op dit gebied te herstellen. Nu was de ter- Van onze kerkredactie AMSTERDAM „Evangelikalen" van over de gehele wereld komen volgende maand twee weken in Thai land bijeen om te praten over hun internationale samenwerking en over hun zendingsstrategie voor de jaren tachtig. De conferentie die van 16 tot 27 juni in Pattaya zal plaatsvinden, wordt „de belangrijkste evangellkale bij eenkomst sinds 1974" genoemd. In 1974 werd in Lausanne het congres voor wereldevangelisatie gehouden. Dit werd het begin van een sterke stimulering van evangelische activi teiten in vele delen van de wereld. Vanuit Nederland gaan naar Pattaya ds W. J. Bouw (hervormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag), Floyd McClung (Jeugd met een opdracht) en T. J. van der Weele (stichting In de Ruimte). Pattaya geldt als een voortzetting van Lausanne. Dat blijkt al uit het thema. In Lausanne werd zes jaar geleden vergaderd onder het motto „De hele wereld moet Gods Woord horen". Nu is het thema „Hoe zullen zij horen?" naar Romeinen 10 vers 14. Naast het Lausanner comité voor we reldevan gelLiatie, dat ln 1974 gesticht werd en veel activiteiten ontwikkel de, staat de in 1951 opgerichte evan gelische wereldalliantie. De 650 afge vaardigden in Pattaya krijgen een voorstel op tafel om tot betere sa menwerking te komen. Om verwar ring en langs elkaar heenwerken te voorkomen, heeft de wereldalliantie voorgesteld, dat het Lausanner comi té de afdeling voor zending en evan gelisatie van de wereldalliantie wordt. De conferentie staat onder lei ding van de Amerikaan Leighton Ford. ADVERTENTIE ter bevordering v.h. ge reformeerd kerkelijk leven In hel waarschuwing tegen La- Mei-nr buschagne „oneigenlijke kerkeen- heid" de synode de Geref. kerken brok ken in Proefnrs.: J. M. v Geldere. Wei- mansweg 21. 3071 Ml Rotterdam, tel 010-840074 NIET ONZE PRESTATIE Het lijkt een onschuldige, inleidende opmerking, die daar aan het begin van het Pinksterverhaal staat Toen de dag van het Pinksterfeest ('t feest van de vijftigste dag) aanbrak, waren allen te zamen bijeen (Handelingen2 vers 1). We zijn geneigd te denken: niets bijzonders, ze waren gewoon bij elkaar. Maar er staat meer en bij nader inzien iets heel kritisch. Ze waren allen te zamen bijeen. De hele kerk, om zo te zeggen. Eén ding ls zeker, dat is Pinksteren 1980 niet het geval. De inleidende opmerking van dit jaar zou moeten luiden: En toen het Pinksteren werd kwamen er ontelbaar veel kerken gescheiden bijeen. We moeten gewoon erkennen: zoals het toen was is het vandaag niet meer. De kerk van Jezus ziet er anders uit. Op alle mogelijke manieren verdeeld. Verdeeld om dogmatische redenen, om redenen van liturgie, van levenspraktijk, van betrokkenheid met politiek en samenleving en noem het allemaal maar op. Om de sabbat, om de kinderdoop, om het eten van gezuurd of ongezuurd brood, om de doop met de Geest of eenvoudig omdat de traditie het nu eenmaal zo wil en wat verder te bedenken valt. Een slecht begin voor de Pinksterdag, 't Lijkt erop of de Geest tevergeefs gekomen is. En 't ergste is, dat iedereen natuurlijk denkt: zo is het, maar bij óns is de Geest wel. Zo ziet de kerk er wel uit. maar natuurlijk niet onze kerk. Dat maakt het vraagstuk haast onoplosbaar. Solovjev. de Russische godsdienstfilosoof ziet dan ook alleen in een uiterste confrontatie met de Antichrist een vereniging van de kerken in vervolging tot stand komen. In ieder geval kunnen dit overwegingen zijn die ons kunnen helpen om met Pinksteren niet te hoog van de toren (van Babel) te blazen. Eén ding is duidelijk: het is niet onze prestatie als er nog iets van de kerk van Jezus in al die kerken te zien is BONN (KNA) In een pinksterbrief heeft paus Johannes Paulus n voor het eerst zelf iets over de veroordeling van de rk theoloog Hans Küng ge zegd. Volgens de paus heeft een theo loog die de leer van de rk kerk niet meer volledig accepteert niet het recht in naan van de kerk en in haar opdracht onderwijs te geven. De paus beklemtoont de verantwoordelijke en uiterst moeilijke taak die de congre gatie voor de geloofsleer zijns inziens vandaag de dag heeft. De roomska- tholieke kerk moet wel een „echte dialoog" aangaan, maar mag haar overtuiging niet prijsgeven. In zijn brief roept hij op tot trouw aan de leer „die de kerk van Christus heeft ontvangen". De roomskatholie- ke kerk is toegerust met een bijzon dere onfeilbaarheid; wanneer die in twijfel wordt getrokken wordt de kerk ondermijnd, aldus de paus. DEN HAAG De actie „Uit het slop" van Solidaridad heeft 4,5 miljoen gul den opgebracht. Dit bedrag zal wor den verdeeld over tweehonderd pro gramma's in Latijns-Amerika. Bij deze programma's krijgt Midden- Amerika thans de meeste aandacht, gezien de gespannen toestand daar De nieuwe Solidaridad-actie zal ge houden worden in december met als thema de situatie op het platteland van Zuid-Amerika. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Afscheid op 25 mei van Ridderkerk H. Kouds taal ber. te Baarn; van Kou dekerk a d. Rijn: A. G. v.d. Linden ber. te Voorst; van Amersfoort (bul tengew. wijkgem. t.b.v. de vrijz. mo daliteit): A. M. van Peski, ber. Tilburg. Intrede te Zeist: J. Boersma uit Bkx mendaal. GEREF. KERKEN Afscheid van Kamperland: J. G Arensman ber. te Meppel. Intrede te Bodegraven W. A. v. Berg uit Ommen; te Haarlem-Noord C. J. Verhoeven uit Scharnegoutun en Bozum. NED. GEREF. KERKEN Afscheid van Zoetermeer: L. F. Sa wyer wegens vertrek naar Canada om studieredenen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Rijswijk: L. J. Joosse te IJmuiden. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Elbug. P. Beekhuis te Noordeloos. GEREF. GEMEENTEN Intrede op 26 mei te Gorinchem: H. Hofman te Rotterdam-Zuid. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Bussum: D. L. Th Broer te Apeldoorn. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Heerhugowaard (voor de missionaire dienst in Bangla- desj): A. Ferwerda. leraar g.o. te Naaldwijk. ADVERTENTIE want hij krijgt een Nieuwe Testament. Maar voor 19.000 van zijn 200.000 schoolkame raadjes in Brazilië is het geld nog niet binnen. Stel hen niet teleur. Een NT kost slechts 2,63. Giro In de Rechte Straat te Velp, met verm. NTBr. GIRO 901000 mijn wat kort om al tot een vergelijk te komen, maar van de kant van het centraal missiecommissariaat had men wel op een gebaar van goede wil gehoopt, bij voorbeeld dat Roermond een aparte campagne achterwege zou laten. Dat had zonder schade voor de missionarissen gekund, zo meent men, omdat hulp wordt verleend zon der onderscheid aan Limburgse en andere Nederlandse missionarissen. Tekening van Jansje Bouman in: „Zes dagen in de kelders van de mensheid", dagboek van Carlos Mesters, missionaris in Brasilië; een uitgave bij gelegenheid van de week voor de Nederlandse missionaris in samenwerking met Solidaridad. Zendingsfeest Veenklooster met ds Jaap Zijlstra en ds. Ype Schaaf, pinkstermaandag in de open lucht ia Veenklooster bij Kollumerawaag. Int tel. 05113-2215 Schooldag Nederlands bijbeliittti- tuut met Lize Stilma over het ver standelijk gehandicapte kind en de gemeente, zaterdag 24 mei 10-16 uur, Maria-Christinakerk, Den Dolder Inf. tel. 030-784065 Kerk in meervoud (Wettige en on- wettige pluraliteit), jaarvergadering gereformeerde bond. referent drs. K Exalto, woensdag 28 mei 9.45 uur De Schakel, Nijkerk Inl tel 021» 54199

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2