'Gregoriaans is
mijn bloedsomloop'
Wanneer we over bekering praten
Trouw
Wereld Zendings
Conferentie
Melbourne
Uw Koninkrijk Kome
VANDAAG
Klacht over beleid
bij ambtsverlating
VOORBIJGANGER!
DONDERDAG 22 MEI 1980
KERK
TROUW/KWARTET
Schola van Wim van Gerven zingt hele Pinkster-getijden
door Franz Straatman
AMSTERDAM In 1963 stelde het Tweede Vaticaans Concilie nog vast: het Gregoriaans is
de eigen zang van de kerk van Rome. Amper vijftien jaar later blijkt er van die cultuur,
althans in Nederland, vrijwel niets meer over. De liturgie in de volkstaal, ook aanbevolen door
datzelfde concilie, heeft het Latijn in de meeste parochiekerken verdrongen en daarmee de
bijbehorende muziek. Alleen de meerstemmig gezette vaste onderdelen van de mis (kyrie,
gloria, etc.) hebben zich dankzij de liefde van kerkkoren voor Palestrina, Mozart, Perosi en
honderden andere componisten, kunnen handhaven.
Ook in de kloosters, voorzover nog
bestaand, is het Latijn zo goed als
afgezworen en het gregoriaans ver
stomd. Hier en daar is serieus ge
streefd naar aanpassing, zoals bij de
benedictijnen, bij uitstek de ontwik
kelaars en hoeders van deze oudst
bewaard gebleven Westeuropese mu
zieksoort. Zij stapten voor het dage
lijks koorgebed (ook wel officie, bre
vier, getijde genoemd) over op het
Nederlands en pasten het Gregori
aans bij de ritmiek van woord en zin
in het Nederlands aan.
Alleen de benedictijnerabdij in Vaals
onderhoudt nog het complete koorge
bed in het Latijn zoals zich dat heeft
ontwikkeld sinds de stichting van de
orde door Benedictus van Nursia
(480-547). De geografische ligging van
de abdij op het zuidelijkste randje
van Nederland is symbolisch voor de
marginale positie van de klassieke
klooster- en kerkzang in de Neder
landse rk kerk.
Hier en daar zijn nog kemen van
behoud: in Roermond, Helmond,
Utrecht. Amsterdam bestaat al of
niet in kerkelijke verband een zo
genaamde schola cantorum. Enthou
siastelingen. idealisten, misschien
wel dwazen. Het lijkt er immers veel
op dat hier onder verwijzing naar de
Mohikanen, sprake is van de laatsten
der Gregorianen.
Dóórgeven
„Eerlijk, ik heb vaak gedacht: ik hou
er mee op. Als er weer mensen uit de
schola stappen die je toch helemaal
hebt opgeleid, of als je van kerkelijke
zijde volstrekt onbegrip, zelfs tegen
werking ontmoet. En toch Domi
nee Overbosch, ook een man die in
zijn kringen vrijwel alleen staat, zei
me eens: „We moeten ons goed reali
seren dat we in deze tijd met weini
gen veel hebben te bewaren." Zo voel
ik het ook. Sinds de schola in 1959
werd opgericht, zijn er steeds weer
mensen bijgekomen: sommigen ble
ven heel kort, anderen lang. Je gaat
er mee verder in de hoop dat je iets
dóórgeeft. Als ik nu zeker zou weten
dat het na mij ophoudt, dan stopte ik
er subiet mee. Maar ja, als ik zondags
die prachtige vespers zit te zingen,
ben ik weer helemaal verzoend. Ik
put er kracht uit dat toch nog een
tiental jonge mensen iedere week re
peteert, iedere zondagmiddag zingt;
ze zouden veel beter met dat mooie
weer op een terrasje kunnen gaan
zitten, denk je dan."
Aan het woord Wim van Gerven. Een
van die laatsten der Gregorianen.
Met zijn Schola cantorum van Am
sterdamse studenten zoals de groep
voluit heet, zingt hij op pinksteren in
De getijden voor Pinksteren wor
den gezongen door de Schola Can
torum van Amsterdam studenten
in de Tichelkerk, Lijnbaans
gracht 47. Bereikbaar met (ring-)
tramlijn 10 en vanaf het Centraal
Station met bus 18; in beide ge
vallen uitstappen Marnisplein.
De schola (één voorzanger en acht
zangers) begint de eerste vespers
zaterdagavond om 17 uur tot 17.30
uur. Daarna volgen de Completen
20 tot 20.25 uur en de Metten 22-
23.15 uur. Op Eerste Pinksterdag
klinken de Lauden (lofgebed bij
de dageraad) tussen 7 en 7.45 uur.
Daarna de Prime (het eerste uur)
van 8.30-8.50 uur, de terts (het
derde uur) met aansluitend de
Hoogmis 9.40-11.05 uur, de Sext
(het zesde uur) van 13-13.20 uur,
de Noon (het negende uur) van
14.30-14.50, tweede Vespers van
17-17.30 uur en de Completen van
22-22.50 uur. Deze getijden wor
den voor het grootste deel gevuld
met psalmen, lezingen, hymnen,
waaronder het zeer oude Veni
Crator Spiritus. Inlichtingen
over de Schola: Singel 112, Am
sterdam.
Wim van Gerven: „Gregoriaans
betekent voor mij niet: ln heim
wee omzien naar het verleden.
Zijn spiritualiteit past ook in
deze tijd, juist nu er zoveel be
langstelling groeit onder jonge
ren naar meditatie."
de Tichelkerk de complete getijden
onder het motto: „Zeven maal daags
heb ik uw lof gezongen" (psalm 118).
Met de hoogmis, en de vesper, com
pleten en metten op zaterdagavond
erbij, zingt de schola God zelfs tien
keer lof in het weekeinde.
„Een jaren gekoesterde wens gaat
hiermee in vervulling; slechts één dag
van het jaar of tenminste van ons
leven, besteden aan het zingen van
het hele officie. Voor geïnteresseer
den wellicht een éénmalige kans de
schoonheid, warmte, zelfs vurigheid
van het Pinksterofficie aan den lijve
te ervaren. Maar ja, wie weet is het
wel zulk mooi weer, dat we voor een
lege kerk zingen; dat moet dan
maar".
erg van de psalmen. Sinds 1972 lees ik
ze alle 150 elke vier weken. Dat bevalt
me uitstekend; ik kan niet meer zon
der. Ik leidde daarvoor een erg jach
tig leven: na de kerkmuziekschool en
het conservatorium zanger in het Ne
derlands Kamerkoor, een kleine solis
tencarrière. veel reizen en concerten,
en ook nog dirigent van drie studen
tenkoren. waaronder de schola. Als je
wat ouder wordt, en dat wordt God
zij dank iedereen, ga je inzien dat je
soms als een idioot loopt te hollen.
Maar waartoe? In 1972 bezocht ik de
benedictijner-abdij van Egmond; was
ik jaren niet geweest. Die monniken,
psalmzingend bijeen, bezig aan het
Werk Gods, dat belangrijker is dan al
het andere werk, zo schrijft Benedic
tus in zijn leefregel, maakten me be
wust van mijn gehol".
„In het gregoriaans, eigenlijk in de
hele liturgie van de kerk met zijn
ceremonieën, symbolen, dramatiek,
contrasten, trekken mij de sfeer van
bezinning, van rust, schoonheid. Ik
was elf jaar toen ik een missaal kreeg,
waaruit ik mijzelf de gregoriaanse
gezangen voor de zondag leerde.
Sindsdien is het niet meer overge
gaan. Op het klein-seminarie kwam
ik in de schola toen mijn stem ge
schikt was; ik werd er zelfs voorzan
ger. Ik heb er kennelijk iets opgesto
ken dat vrijwel al die andere mede
leerlingen die later wèl priester zijn
geworden, nooit heeft geraakt. Of ze
hebben het van zich afgeworpen.
Zoals Bernard Huijbers (componist
van veel muziek bij teksten van Oos-
terhuis) me eens zei: „Ja, Wim, als ik
gregoriaans hoor zingen, gaat er een
wereld voor me open, maar het kan
nu niet meer"
Modern bijbels
„Dat weiger ik te geloven, dat grego
riaans en Latijn niet zouden kunnen
samengaan met modern bijbelse ver-
Wim van Gerven
kondiging in een eigentijdse kerk. Ik
weet zeker dat het kan, want we heb
ben het gedaan, eerst in de studen
tendiensten in Amsterdam en, nadat
we daar weg moesten in 1967 omdat
Oosterhuis alleen Nederlands wilde,
in de Papegaai-kerk in de Kalver-
straat. Daar hebben we dan samenge
werkt met predikanten als Ben He-
melsoet."
Met het woord Papegaai, vallen ook
de begrippen Confrontatie, Michael-
legioen, de groepen van conservatie
ve katholieken die „trouw aan de
paus, weg met Oosterhuis, leve het
Latijn en het gregoriaans" hoog in
hun vaandels hebben staan. Zit Van
Gerven onbewust ook in die
hoek? Met een blik waarin zowel ver
bazing als pijnlijke getroffenheid te
lezen zijn, zegt hij:
„Oh God, neen, bespaar me. Daar
begrijp ik niets van. Dat was ook niet
de sfeer in onze Latijns-gregoriaanse
dienst die geheel apart stond van de
Latijnse hoogmis, waar wel veel zgn.
confrontatie-gelovigen kwamen. Gre
goriaans betekent voor mij niet: in
heimwee omzien naar het verleden.
Met de vernieuwingen in de liturgie
en in de kerk ben ik het hartgrondig
eens. Ik ben ook beslist niet tegen het
Nederlands, zoals men wel denkt. Ik
heb jarenlang óók Huijbers-Ooster-
huis in de studentenkerk gezongen.
En wat de benedictijnen doen, een
Nederlands psalterium maken met
aangepast gregoriaans, vind ik in
sommige gevallen buitengewoon
mooi. Ik heb alleen op een zeker mo
ment gekozen voor een Latijnse con
ceptie omdat die mij het beste ligt,
omdat ik daar een zekere specialiteit
in heb opgebouwd."
„Of dat toekomst heeft? Het gregori
aans is ook vroeger geen zaak van de
massa geweest. Je moet er vanuit
jezelf of door je opvoeding een zeker
gevoel voor hebben. Er melden zich
soms studenten voor de schola die
geestelijk uit het niets komen, niet
eens gedoopt zijn, maar die toch ge
troffen worden door de spiritualiteit
van het gregoriaans. Gezongen op
een sterke, mannelijke manier, die
aansluit bij de krachtige wijze van
zingen in de synagoge, waar de bron
ligt van het gregoriaans. Zingen met
halve stem en scheve hoofden en dan
zwijmelen in heiligheid, zie ik niet zo
zitten".
„Vroeger heb ik weieens tegen mezelf
gezegd: stop nou toch met dat Latijn
en dat gregoriaans. Dat is toch onzin,
dat is voorbij. Maar het kwam telkens
terug, het was een zinloos gevecht.
Het Latijn, het gregoriaans, het is
mijn bloedsomloop".
ADVERTENTIE
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Oirecteur ing. O Postma
.HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tet 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen ei
Postbus 3
8000 AA ZwoHe
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaai 50.95
Per halt jaar 101,90
Per jaar f 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
onnementenop-
drachten (zie adressen boven)
Opgave familiebenchten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag. Op'
zondag van 18-20 uur leiet. 020-
913456
Opgave mim-advertenties tel
020-936868 schnftek|k aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend sctirrt-
teli|k aan onze Amsterdamse
adressen
Krachttoer
De berustende toon waarmee Van
Gerven dat zegt, staat in schrille te
genstelling tot het kennelijk enthou
siasme waarmee hij in zijn werkka
mer deze gregoriaanse krachttoer
voorbereidt; rond een typemachine
liggen zeven Nederlandse en vier La
tijnse psalmvertalingen, twee Neder
landse en drie Latijnse woordenboe
ken. In de machine vordert het resul
taat: een vertaling die de klank
schoonheid en poëzie van de Latijnse
psalmteksten in de tamelijk vrije
Vulgaat-vertaling nabijkomt, maar
ook recht doet aan de grondtekst.
Service aan de toehorenden die het
Latijn niet beheersen.
„Het is met recht monnikenwerk,
maar ik doe het met plezier. Ik houd
Moon-beweging is
levensgevaarlijk'
Van een onzer verslaggevers
TILBURG Het landelijk bu
reau van de werkgroep „Vraag
en aanbod" heeft gewaar
schuwd voor rondtrekkende
secteleden van vooral de „Vere
nigingskerk", de „Moon"-bewe-
ging. Deze veelal jonge mensen
vragen bij voorkeur onderdak
in pastorieën en kloosters. Zij
gedragen zich keurig en nemen
door hun vrome gedrag pasto
res en kloosterlingen gemakke
lijk voor zich in.
„Vraag en aanbod" is een werk
groep van religieuzen die zich
bezighoudt met eigentijdse no
den, vooral van jonge mensen:
jeugdprostitutie. drugs, secten.
Volgens de werkgroep is deze
„Moon"-beweging levensge
vaarlijk voor jonge mensen.
Wie in de fuik is gelopen, komt
er bijna niet meer uit. Mensen
worden gehersenspoeld en af
hankelijk gemaakt van de sec-
teleiders. Dezen bepalen wat
goed is, wat er gedacht moet
worden. De leden moeten zeer
hard werken, andere invloeden
zoals radio, tv en kranten zijn
taboe. Contacten met familie
leden zijn uitgesloten. De'sec-'"
teleiders leven er zelf goed van.
„Laat u niet verleiden door de
vriendelijke toon van hun ge
sprekken, noch door de ingeto
gen manier waarop zij medite
ren. Ongewild en onbedoeld
kunt u een bijdrage leveren
aan de vernietiging van jonge
mensen," aldus de werkgroep
„Vraag 'en aanbod".
door Aldert Schipper
MELBOURNE De wereldzendingsconferentie in Melbourne zal, naar wordt verwacht, de
Australische kerken vragen stukken van hun bezit af te staan en ter beschikking te stellen van
de oorspronkelijke inwoners van Australië, de Aborigines. De kerken worden daarnaast
opgeroepen niet mee te doen aan de feestelijkheden ter gelegenheid van het tweehonderdjarig
bestaan van de blanke vestiging in Australië, alvorens een passende regeling is getroffen voor
de landrechten van de Aborigines. De wereldraad wordt gevraagd een groep juristen naar
Australië te sturen om een onderzoek te doen naar de wetsovertredingen tegen de Aborigines.
In welke vorm de conferentie deze
voorstellep zal gieten is nog niet dui
delijk. Een gewone verklaring vonden
verschillende sprekers te koel. In het
nieuwe testament staan geen verkla
ringen maar getuigenissen en brieven
en daarom zou de wereldzendings
conferentie ook ditmaal vermoede
lijk met een brief aan de gastvrouwen
van deze conferentie op de proppen
komen.
Het zal sommigen in de kerken wel
licht verwonderen, dat op deze confe
rentie zo sterke nadruk ligt op de
samenlevingsvragen. De Britse angli
caanse bisschop John Taylor en de
Amerikaan Eugene Stockwell wil ik
hierover even aan het woord laten.
Waarom?
Stockwell wierp in een van de sectie
vergaderingen de vraag op waarom
op een zendingsconferentie zoveel
wordt gesproken over de rechten van
de mens. Dat is heel eenvoudig, zei
hij. Bij zending gaat het om de ver
breiding van het Koninkrijk Gods.
Dat kun je ook zien aan de slagzin die
boven deze conferentie staat: Uw Ko
ninkrijk kome. Welnu, de komst van
het Koninkrijk wordt belemmerd
doordat op zovele plaatsen in de we
reld de rechten van de mens worden
vertrapt.
heil gesproken? Taylor bevestigde
dat onderdeel van persoonlijke ge
richte zending is, mensen te helpen
hun liefde voor God te uiten door niet
meer te stelen bijvoorbeeld. Maar
veel van onze mensen stelen niet
meer. Ze slaan hun gezinsleden nooit.
Maar ze zijn wel lid van maatschap
pijen die stelen en geweld gebruiken.
Als Je dus over bekering praat kim je
er niet omheen over bekering van de
maatschappelijke structuren te
spreken.
Evangelicals
Deze visie is vrij representatief voor
deze conferentie, lijkt mij. De evange
licals. die hier zijn. laten zich heel
weinig horen. Een van deze groep, de
Amerikaan Dr. Waldron Scott, poog
de nog eens de kwestie van het berei
ken van de niet-bereikten aan de orde
te stellen. Maar hij moest, toen het
ging over massa-evangelisatie met
behulp van de moderne media, waar
de evangelicals in de VS grote fans
van zijn, toegeven dat je met nog zo'n
mooie televisie-uitzending nooit een
kerk kan bouwen, laat staan stichten.
Om de boodschap van het evangelie
echt onder de mensen te brengen, zul
Je de moeite moeten nemen om onder
hen te gaan wonen en werken en
daar, op het laagste niveau, te werken
aan de komst van het Rijk.
groei. Een van de Zuidkoreanen die ik
sprak, vertelde hoe zijn groep van
Urban and Industrial Mission Reuim
tien jaar geleden begon te leven on
der een groep van textielarbeidsters,
die voornamelijk overhemden moes
ten naaien voor de export naar West
europese landen. Deze meisjes moes
ten zeven dagen per week werken en
maakten een week van meer dan ze
ventig uur. Hun loon was in die tijd
niet meer dan drie en een halve
dollar.
De mensen van de Urban and Indu
strial-Mission begonnen de meisjes te
organiseren. Op een textielfabriek
kwam het tot een staking, die er
tenslotte toe leidde dat de arbeids
ters de zondag vrij kregen. In 1977
staakten de meisjes met hulp van de
kerk voor een werkweek van vijftig
uur. Ook hier lukte het de eisen inge
willigd te krijgen, maar er werden
bijna dertig meisjes ontslagen. Dat
alles maakt de kerk uiteraard niet
bepaald populair bij de rijke en
machtige Zuld-Koreanen, die verbon
den zijn met het machtscentrum in
Seoel.
Thema:
Taylor kreeg de vraag voorgelegd
waarom het hier aldoor maar gaat Zuid-Korea
over het heil in de maatschappelijke
verhoudingen. Waarom wordt er niet
in ruimere mate over het persoonlijke
Waar dat gebeurt, zoals in Zuid-Ko-
rea, komt de kerk tot opmerkelijke
Conflicten
Het gevolg is dat predikanten van de
Mission in de gevangenissen belan
den. Dat leidt weer tot acties binnen
de kerk tegen de staat van beleg in
Korea, die door de studenten en intel
lectuelen worden gevoerd. Op deze
manier, aldus mijn zegsman, is de
kerk in Korea bezig aan de mensen
duidelijk te maken wat het konink
rijk Gods eigenlijk in deze samen
hang is.
Zending kan eigenlijk alleen maar
leiden tot conflicten en is daarom
allerminst een verzoenende activiteit.
Het Koninkrijk met een grote K
komt van God en de regels daarvan
zijn anders dan die van het gewone
koninkrijk der mensen. Daardoor is
Jezus gestorven. HIJ hield zijn volge
lingen, de kerk, zijn weg langs het
kruis voor, om door de dood het leven
te vinden.
De vrouw
De kwestie van de positie van de
vrouw loopt door de secties heen. In
een sectievergadering waar ik bij
was, werd de bevrijding van de vrouw
uit haar onderdanige positie door een
Amerikaanse vertegenwoordiger als
een eerste stap op weg naar het Ko
ninkrijk Gods gezien. Hij keek daar
bij schuin naar een Rus, een bisschop
Foto: Erwin Verheijen
DUIVEN
Jaren geleden keek ik van m'n I
studeer kamerraam uit in een jonge
boom. Een duivenpaa* had er z'n nei
gemaakt. Ik herinner mé nog de
spanning waarin we leefden totdat
twee Jonge duiven zichtbaar werden
en later wegvlogen. Ditkeer is het
nog dichterbij gekomen. Pal onder
ons raam, op het balkon op het
zuiden, heeft opnieuw èen duif z'n
kraaloog laten vallen op een toennoj
lege, alleen met aarde gevulde
bloempot. En weer is ze gaan
broeden. Eerst was er één ei en twe«
dagen later lagen er twee. Nu is een
week geleden het eerste ei, neem ik
aan, uitgekomen. Het gele monneltj» u
begint al veren te krijgen. Op advies
van een kenner heb ik het tweede ei
nu verwijderd. Daar was volgens des
rasechte duivenmelker uit het
Brabantse geen toekomst meer voce
De moeder wordt op gezette tijden
afgelost door de vader. De
schoonmaker van de flat heeft me
gewaarschuwd en zelfs aangeboden
om „die troep" maar meteen weg te
doen. Hij schudde z'n hoofd toen wt
niet op zijn voorstel ingingen. Van
dag tot dag volgen we de
duivenbewegingen. Toch schiet me
telkens weer die film te binnen dieil
vorige week 's nachts opnieuw voor
de Belgische televisie zag: The Birds 0
Het gefladder roept nog aldoor die
afschuwelijke beelden op. Dan zieik
ze weer in massa's op de
telefoondraden zitten. Wachtend op
het sein om tot de aanval over te
gaan. Ik begrijp nu meer van die fik
Duiven zijn als mensen. In een nest
en met jongen ontroerend. Iets datje
spaart en zou willen verzorgen. En
dan lees ik dat in die en die zee steedi L
meer slagschepen en duikboten
worden gesignaleerd of dat langs dit
en die grens troepenconcentratie®
zijn opgemerkt, en voorshands
natuurlijk geloochend.
Angstaanjagend wordt er gewacht
totdat ergens iemand nerveus wordt
Of is de film beledigend voor de
vogels?
UTRECHT (ANP) Het centraal ad
viesbureau voor priesters en religieu
zen (Caper) heeft in het jaarverslag
geklaagd over de extra moeilijkhe
den die nu rijzen, doordat de paus
weigert de aanvragen te behandelen
'van priesters die hun ambt willen
neerleggen. In de huidige situatie op
de arbeidsmarkt is het voor uittre
dende priesters vaak al erg moeilijk
een nieuwe baan te vinden. Daar ko
men nu de verzwaarde sancties van
de kerk nog bovenop, aldus Caper.
Beroepingswerk
NED.BERV.KERK
Beroepen te Den Helder: A. Mulders 'a
Stadskanaal; te Voorschoten (toet I
B. Duisterhof te Yerseke.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Wolvega:
Stuursma te Middelstum-Kantens.
Aangenomen naar Dronten: H.
Veltkamp, voorheen miss.pred.
Djokjakarta, woonachtig te Leusdei
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Eindhoven: J. Vogel
Rozenburg.
EV.LUTH.KERK
Aangenomen de benoeming tot pa
tor in de rijkspsychiatrische inricfc
ting te Eindhoven: D. T. Strasserti
Groningen (per 1 juli).
W
uit de orthodoze kerk, die opmerkte
dat de vrouw in zijn kerk niet onder
drukt was, maar geroepen tot heilig
heid.
Stoelen
Langzamerhand begint zich de ar
moede waarin de wereldraad van ker
ken leeft te wreken. De organisatie
van de conferentie weerspiegelt volle
dig het idee van de kerk van de ar
men, hetgeen soms storend kan zijn.
Zo vinden de plenaire vergaderingen
van de ongeveer achthonderd deelne
mers plaats in een reusachtige gym
nastiekzaal, die ongeveer even gezel
lig is als een zwemstadion. Alleen
staan hier honderden stoelen, waar
een tafeltje aan vastzit en waar de
gedelegeerde zijn notitieblok en zijn
apparaatje voor de vertaling op kan
leggen.
Als je in zo'n stoel wil gaan zitten
moet je het tafelblad optillen en een
handige wending maken. Bij zeer veel
van de gedelegeerden, vooral diege
nen, die niet gewend zijn op tijd op te
staan, leidt deze manoeuvre door
gaans tot het op de grond vallen van
de gehoorapparatuur en de papieren.
Je moet dan weer opstaan, het tafel
blad optillen, je spullen pakken en
het tafelblad weer omlaag doen. Dat
zou nog niet zo erg zijn, als de tafel
tjes niet een vreselijk gepiep en ge
knars zouden voortbrengen. Tijdens
de orthodoxe liturgie, die iets eerder
begon dan de gebruikelijke ochtend
zittingen, was het een vrolijk geraad,
dat ,het op een kermis leuk zou heb
ben gedaan, waardoor de dienst in
het water vieL
De Amerikaanse delegatie en de Rus
sen hebben de gelegenheid van de
zendingsconferentie aangegrepen om
elkaar te spreken, daar maakten de
Amerikaan Percy Jones en de Russi
sche bisschop Makary samen een ver-
slagje van, dat uiteraard erg aan de
oppervlakte bleef.
Karei Hoekendijk
Voor het eerst sinds vele jaren
pinksterevangelist Karei Hoekendljl
weer voor een serie samenkomsten it
Nederland. Van 5-7 Juni houdt hij efl
evangelisatiecampagne in het kert
gebouw van de vrije evangelische ge
meente te Utrecht (Boothstraat 7!
Alle meetings beginnen om acht uit'
's avonds. De bekende prediker heed
de afgelopen jaren vrijwel voortdu
rend in het buitenland gewerkt. Bt
hield campagnes in Afrika, Indone
sië, Amerika, Japan, Singapore, Au
stralië en op Ceylon. De nu 75-jarigt
Hoekendijk stichtte in 1953 de bewe
ging Stromen van Kracht, waarul!
talrijke tot de pinksterbeweging te
rekenen gemeenten zijn voortgekfr
men. Hij is een zoon van de vrije
evangelische zendingspredikant wij
len ds. C. J. Hoekendijk, een bro«
van de hervormde theoloog wijkt
professor Hans Hoekendijk en de va
der van evangelist Ben Hoekendljl
Theologische oriëntatie, 2-13 juni
Kontakt der Kontinenten, Soest*
berg (tel 03463-1755).
Alternatieve geneeswijze, votf
werkers in de gezondheidszorg,
juni, Vlnea Domini, Witmarsum
05175-1444).
Werken met groepen, voor os*''
schappelijke werkenden, 2-6 ju®
Guldenberg, Helvoirt
04118-2424).
Op zoek naar een andere led'
voor mensen die zich niet of nauwe
lijks meer in de gevestigde Ie®
thuisvoelen, 6-7 juni. Den Alerdin»
Laag Zuthem (teL 05290-5411