Confessionelen horen niet
bij de 'zeker-weters'
2000r
Ook door Barth gemaakte
brandvlekken zijn bewaard
Een nieuwe levensstijl in arme landen moet dat?
Vrijzinnigen in gesprek
met basisbeweging
A
Trouw
Pax Christi actief
voor ontwapening
en ontspanning
VANDAAG
VOORBUGANGER
Stille tochten
Vrouw-Kerk-
Tweederde Wereli
Bisschop Gij sen
weigert voordracht
Spanning tussen
Taiwan en kerken
WOENSDAG 21 MEI 1980
TROUW/KWARTET
Van een onzer verslaggevers
ZEIST De confessionele vereniging in de Nederlandse hervormde kerk ziet het als haar
opdracht een brugfunctie uit te oefenen: beslist en tegelijk open, gereformeerd en juist
daarom oecumenisch, in een kritische solidariteit met kerk en schare. Dit zei de aftredende
voorzitter ds. G. Pettinga uit Utrecht gisteren in zijn jaarrede op de jaarvergadering van de
confessionele vereniging die in Woudschoten, Zeist, gehouden werd.
Ds Pettinga sloot ln zijn jaarrede aan
op een opmerking van Aldert Schip
per vanuit de wereldzendingsconfe-
rentie in Melbourne in Trouw van
zaterdag over ..de algemene radeloos
heid die de christenen in de hele
wereld naar de keel lijkt te hebben
LILLE (ANP) - De landelijke afde
lingen van de internationale rooms-
katholieke vredesbeweging „Pax
Christi" gaan nauwer samenwerken
op het gebied van (nucleaire) ontwa
pening en de ontspanning tussen oost
en west. aldus is besloten door de
internationale bestuursraad die on
der voorzitterschap van mr Betazzl ln
Lille bijeen was. Alle afdelingen wil
len dit jaar hun acUviteiten goed op
elkaar afstemmen. Behalve ontwape
ning en ontspanning richt Pax Chris
ti zich ook op de verdediging van de
mensenrechten. De bestuursraad
nam stelling tegen de voortgaande
Amerikaanse hulp en wapenleveran
ties aan El Salvador. Wat Europa
betreft zal geprobeerd worden te be
middelen bij de Britse regering ten
bate van de Noordierse gevangenen.
gegrepen „Alleen de uiterste linker
en rechtervleugels in de kerk gaan er
van uit dat zij de antwoorden hebben
die passen op de vragen van de jaren
tachtig." aldus Aldert Schipper
Wij herkennen dit beeld, zei ds. Pet
tinga. Ook onder ons zijn de mensen
links en rechts die het precies menen
te weten Aan de ene kant wordt ons
een kerkmodel aangerijkt waarin de
kerk veel weg heeft van een politieke
actiegroep, waarin de begrippen op
stand. uittocht en bevrijding centraal
staan
Bij de „zeker-weters" aan de andere
kant dacht ds. Pettinga niet aller
eerst aan de gereformeerde bond
maar aan de mensen binnen en bui
ten de kerk die zich de laatste tijd
met enige nadruk bijbelgetrouwe
christenen noemen. Zo'n zelf-aandui-
ding ligt een confessioneel al niet. zei
ds. Pettinga
gezegde over de onbetaalde rekening
van de kerk van toepassing.
Ter vergadering werd ongerustheid
uitgesproken over het tekort aan con
fessionele predikanten „die kleur
durven te bekennen". Er zijn op het
ogenblik zo'n zeventig vacatures in
de hervormde kerk waarvoor een con
fessionele dominee gezocht wordt.
Door de nood gedreven gaan confes
sionele kerkeraden predikanten be
roepen uit de gereformeerde bond
waar het aanbod momenteel veel rui
mer is. Ds. Pettinga vond overigens
de toestand al iets verbeterd vergele
ken bij de jaren zestig. De voorzitter
van de propagandacommissie. de
heer Th. A. Heere uit Rotterdam
kreeg flink applaus voor zijn medede
ling dat een actie 392 nieuwe leden
had opgebracht
Kernwapens
Tekort
Links streeft naar een omkering van
de structuren, rechts naar een omke
ring van de harten. Maar hoe verschil
lend ook, beide uitersten komen met
elkaar overeen dat ze de kerk als
instituut met haar ambten en organi
satie nauwelijks nog interessant ach
ten. De confessionelen kunnen zich in
de zekerheden van beide vleugels niet
thuis voelen. Maar wel riep ds. Pettin
ga op de vragen die zij stellen, serieus
te nemen en vond hij het bekende
Er komt geen standpuntbepaling van
de confessionele vereniging over de
kernwapens. Er is wel veel over ge
sproken in het hoofdbestuur maar
dat leidde niet tot een eensluidend
standpunt, moest secretaris ds. C. W.
Corts uit Bennekom meedelen.
In de plaats van de predikanten D.
Bouwstra en J. W. Stolze werden in
het hoofdbestuur gekozen prof. dr. C.
van Leeuwen en ds. H. P. Swets uit
MusselkanaaL Er zal nog nader be
paald worden wie ds. Pettinga als
voorzitter zal opvolgen.
Van een onzer verslaggevers
BEVERWIJK De vereniging van vrijzinnige hervormden
heeft een besloten studiedag gehouden waarbij ook enkele
mensen van de kritische gemeente IJmond te gast waren.
Bedoeling was overeenkomsten en verschillen te bestuderen
tussen beide stromingen. De vrijzinnige hervormden hebben
onlangs al duidelijk gemaakt dat zij graag nader contact met
de basisgroepen wensen en plaatselijk, bijvoorbeeld in Bever
wijk, is al sprake van verregaande samenwerking.
Tijdens het beraad kreeg de proble
matiek van de illegalen sterk de aan
dacht omdat de kritische gemeente
IJmond zich daar van meet af aan erg
sterk voor heeft gemaakt en verslag
deed van de opgedane ervaringen. De
vergadering nam met zeer grote
meerderheid een motie aan dat zij dit
werk van groot belang achtte en het
wilde steunen, zowel door er in eigen
kring de aandacht op te vestigen als
ook door een financiële bijdrage.
Er bleken ook verschillen. Volgens de
emeritus-predikant ds. D. van Oosten
wil de basisbeweging in haar „eerste
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg. O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
lel 020-913456
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekemngnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westbiaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Posfbu6 3
8000 AA Zwolle
iet 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur teief 020-
913456
Opgave mmi-advertenties tel
020-936868 of schriftelijk aan
Mmi-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzmgen uitsluitend scbnf-
tetijk aan onze Amsterdamse
adressen
visie en program" vooral aangeven
hoe zij zichzelf ziet; de vrijzinnigen
willen in hun uitgangspunten aange
ven hoe naar hun mening de kerk
behoort te zijn. Gevreesd werd dat de
band met de grote groep door de
basisbeweging veronachtzaamd
wordt.
Nico Roozen, coördinator van de ba
sisbeweging. vond dat het beleid be
paald moest worden door solidariteit
met onderdrukten en niet met over
heden. Denken en werken de basisbe
weging te polariserend of zijn de ge
nuanceerdheid van de vrijzinnigen en
hun liberaal-esthetische gevoeligheid
een belemmering voor een maat
schappelijk belangwekkende keuze.
UW OUDE ORGEL
OF MEER WAARD?
HAMMOND
Kom snel longs en u zult ver
steld staan, van dc prijs die wij
bieden voor uw oude orgel, bij
aanschaf van o a EMINENT
1500 CONCERTO, diverse top-
orgels uit de HAMMOND SERIE
1980 (Grandee, Aurorel en
YAMAHA E50 en E30
Ook zeer lug «cpriride. weinig bespeel
de Marr mond-occasions lb v
Concorde Grandee Monarchl voor
enkele gelukkigen.
Utrecht MuziekcenirumVrcdcnburg
89 (aansluitend aan HC| 030-332341
Amersfoort Hellestraat 11-15 |t/o V D|
|3 etages boordevol muziek! 033-34064
De gerestaureerde pastorie van Barth.
Van een medewerker
SAFENWIL In aanwezigheid van Franziska, Hansjakob,
de kinderen van Karl Barth, is de gerestaureerde pastorie
overgedragen.
Markus en Christoph Barth,
van Salenwil in Zwitserland
In dit huis woonde het gezin van
de bekende theoloog van 1911 tot
1921. Hier schreef Karl Barth zijn
beide commentaren op de brief
aan de Romeinen en vanuit Safen-
wil was de rode dominee voor de
arbeiders uit de omgeving actief.
De pastorie, die reeds 150 jaar oud
is, was vervallen en reeds vanaf
1960 woonde de predikant in een
nieuwe woning. Eind 1976 wilde
men dit grote huis zelfs afbreken,
maar een handtekeningenactie in
Safenwil, in Zwitserland en daar
buiten kon dat verhinderen. Men
besloot in 1977 tot een restauratie
en een uitbreiding ten behoeve
van het verenigingsleven, het
jeugdwerk en de catechese. Ook
vanuit Nederland kwam geld voor
de verbouwing.
De pastorie is nu weer bewoond,
op de vroegere studeerkamer na,
die men als Karl Barth Stube
heeft ingericht. Hierin heeft men,
met hulp van de familie en van dr.
Eberhard Busch, de biograaf van
Karl Barth, enige interessante
meubelstukken neergezet die aan
de beroemdste bewoner herin
neren.
Zo treft men er niet alleen de wieg
aan waarin de grote theoloog gele
gen heeft, maar ook het bureau
waaraan hij zijn Safenwiler wer
ken heeft geschreven. Onopval
lend ligt er ook het aktentasje
waar het ontwerp van de Barmer-
thesen in meegedragen werd. Het
bureau is compleet, dat wil zeg
gen, ook de brandvlekken, die de
kennelijk slordig pijprokende
Barth heeft veroorzaakt, zijn nog
te zien.
De Karl Barth bibliotheek, die
men in deze kamer wil onderbren
gen, is op dit moment nog in
opbouw.
In Safenwil is men terecht trots op
deze gerenoveerde pastorie, en ter
gelegenheid van de overdracht
heeft de PTT een speciaal stempel
laten vervaardigen. De herinne-
ringsenveloppe met het speciale
stempel is te bestellen tegen over
making van 3,50 bij H. J. Sonne-
velt, Planetenlaan 483, 9742 HR
Groningen, giro 879275.
Barths studeerkamer met de wieg, waarin de grote theoloog ooit lag.
door Jaap van der Sar
Hoe kijken mensen uit de derde wereld naar bewegingen in
rijke landen, die gericht zijn op een nieuwe stijl van leven? Die
vraag was één van de uitgangspunten voor het deze maand
gehouden beraad van de wereldraad van kerken. 25 personen
uit 17 landen kwamen in Gallneukirchen (Oostenrijk) bijeen
om een tussenstand op te maken van de diverse nieuwe
levensstijlbewegingen. Om die tussenstand had het centrale
comité van de wereldraad gevraagd; met name wilde het
daarbij ook vertegenwoordigers van bewegingen in de derde
wereld betrokken zien.
De organiserende afdeling van de we
reldraad, de CCPD (commissie voor
deelname van de kerken in de ont
wikkeling) had daartoe evenveel
mensen uit geïndustrialiseerde lan
den als uit de derde wereld uitgeno
digd. Door enkele afzeggingen, met
name uit Latijns-Amerika is dit niet
helemaal gerealiseerd. Ondanks dat,
was deze consultatie, die werd geleid
door de Nederlander C H. Koetsier,
zeer geslaagd.
De gevolgde opzet leidde automa
tisch tot een vergelijking van bewe
gingen in verschillende landen. Twee
dagen werden besteed aan een uitge
breide weergave van activiteiten op
dit terrein. Er bleek een zekere over
eenstemming te bestaan tussen acti
viteiten van groepen in de Europese
landen. Milieuverontreiniging, bewa
pening en ontwapening, verminderde
economische groei, vereenzaming
het zijn allemaal thema's die ook ln
Nederland menigmaal besproken zijn
en worden.
Verrassend
Het was ven-assend, dat mensen uit
de derde wereld aanvankelijk hier
helemaal niet op reageerden. Het leek
niet bij hen te horen; zij leefden niet
in een welvaartsmaatschappij. Bijna
onverschillig ging men aanvankelijk
aan de nieuwe levensstijlbewegingen
voorbij. „Jullie krijgen al mijn zege
ningen en ga er maar mee door",
zei de deelneemster uit Kameroen.
In de weergave van hun eigen activi
teiten onderstreepten zij die houding;
slechts twee mensen noemden direct
of indirect de Invloed die vanuit de
geïndustrialiseerde landen op hun le
vensstijl wordt uitgeoefend
Deze onverschillige houding ver
dween nadat de Nederlander Pronk
had gesproken over de economische
en politieke mogelijkheden om nieu
we levensstijlen te realiseren. Daarbij
beperkten wij als deelnemers ons tot
die bewegingen, die zich wilden inzet
ten voor wat de wereldraad noemt
een .rechtvaardige, houdbare samen
leving waarin een ieder kan deelne
men aan de beslissingen die hem of
haar aangaan" In het wereldraadjar
gon is dit afgekort met J.P.S.S. Door
deze beperking vallen pleidooien
voor een nieuwe levensstijl, zoals li
berale groepen in ons land die voeren,
buiten deze orde
Pessimistisch
Pronk bleek pessimistisch over mo
gelijkheden om zodanige veranderin
gen in de eerste wereld door te voe
ren, dat de huidige (economische) cri
sis op een afdoende manier kan wor
den bestreden. Afdoende in die zin,
dat met name de armen ln de derde
wereld niet opnieuw de laatste en
grootste slachtoffers zouden worden
van de problemen in de eerste wereld.
De enig mogelijke uitweg zag hij in
een toekomstige ontwikkeling, waar
bij de economische groei ten behoeve
van de nu rijke landen nul zou zijn en
voor de arme landen groter dan nul.
Voorwaarde daarbij is dat er sterke
bewegingen ontstaan, die streven
naar een rechtvaardige levensstijl
voor allen. Dat betekent: persoonlij
ke en politieke actie, beide bij voor
beeld via de kerken.
Voor veel deelnemers ging dit pessi
misme te ver. In de eerste plaats
omdat er de laatste tijd sprake is van
in ieder geval drie landen waarin gro
te groepen van de bevolking daad
werkelijk zich hebben verzet tegen
hun onderdrukkers, en er zich van
Vervuiling
hebben bevrijd. Die landen zijn Iran,
Zimbabwe en Nicaragua.
In de tweede plaats, zo stelden enke
len uit de derde wereld, de crisis van
de rijken is de hoop van de armen. De
armen en onderdrukten in veel lan
den leven altijd al in een crisissitua
tie. Als nu het (economisch) systeem,
dat verantwoordelijk is voor een
groot deel van hun leed, als dat wan
kelt zouden ze dan niet hopen?
Anders dan Pronk wil men dus niet
aan een benadering van de proble
men vanuit het globale perspectief.
We leven met in één wereld, maar in
verschillende. De wereld van de
machtigen, van beslissers is een an
dere wereld dan van de onderdruk
ten, de machtelozen. En juist voor
hen wordt de bevrijdende boodschap
van het Evangelie werkelijkheid. Dat
is het hoopvolle voor hen. Een econo
mische crisis bij de machtigen kan
die hoop alleen maar versterken.
Minder somber
Op grond van de bewegingen in arme
en rijke landen zagen velen de toe
komst minder somber in dan Pronk.
In verschillende bewegingen waaruit
deelnemers kwamen, worden groten
deels dezelfde doeleinden nage
streefd. Die constatering leidde ertoe,
dat we elkaar konden herkennen en
steunen ln dat wat we deden ln het
land van herkomst.
Pas later kan de vraag beantwoord
worden of deze overeenstemming in
doelen reëel ls. Kunnen mensen in de
rijke landen, vaak zelf rijke mensen,
wel echt meewerken aan de noodza
kelijke veranderingea En welke mid
delen hebben ze dan?
Tijdens de consultatie viel één punt,
buiten het genoemde, zeer sterk op.
Dat was de milieuvervuiling. Twee
r.k. zusters uit Niagara Falls (V8)
vertelden hoe sterk nu ln hun „hoog
ontwikkelde samenleving" proble
men rondom het verantwoord behe
ren van het milieu gaan spelen. Rent
meester zijn over Gods Schepping
lijkt In Love Canal, vlak bij de Niaga-
ra-watervallen. onbekend te zijn.
Daar stort men sinds twintig jaar
gTote hoeveelheden chemisch afvaL
De situatie in de wijk van Lekkerkerk
is daarbij vergeleken zeer bescheiden
hoewel dezelfde chemische stoffen
een rol spelen. De effecten in Love
Canal: een onleefbare omgeving, veel
bewoners psychisch gestoord, zes van
de tien zwangerschappen eindigen ln
een miskraam, vele kinderen hebben
ernstige geboorte-afwijkingen, enz
MENSEN EN PASSEN
IR
n
't Is een goed ding om van tijd tot tlju 'n
nog eens de vluchtelingsgesprekkea
van Bertold Brecht na te lezea Het
begint al meteen fascinerend. Twee
mannen zitten na de oorlog ln de
stationsrestauratie van Helsingfon,
Ze hebben 't over het bier en over
sigaren: „Het bier is geen bier, wat
daardoor weer gelijkgetrokken
wordt, dat de sigaren geen sigaren
zijn, maar het paspoort moet een
paspoort zijn voordat ze je een land
binnenlaten". De ander borduurt
verder op hetzelfde thema. ,JDe pasj
het edelste deel van de mens. Hij
komt ook niet op zo'n eenvoudige
manier tot stand als een mens. Eer
mens kan overal tot stand komen,
de lichtzinnigste wijze en zonder
bepaalde grond, maar een pas nooit
Daarom wordt een pas ook erkend,
als hij goed is, terwijl een mens nog!
goed kan zijn en toch niet erkend
wordt". Dat laaste zou je een bitten
waarheid kunnen noemen. Voor veel
mensen is dit een soort gal die
constant overloopt. Soms krijgen»
de raad: Doe het iets minder goed,
dan word je gemakkelijker erkend
geaccepteerd. Dat helpt uiteraard
niet omdat het ze niet om erkenning
zonder meer gaat. Ze willen erkend
worden om wat ze zijn en doen, om*
kwaliteit van hun werk en anders
hoeft het niet. En daarin liggen ze
achter bij anderen, want het gaat In
onze samenleving minder om
kwaliteit dan om succes. De
verpakking is belangrijker dan het
produkt zelf. De grootste van iets
maakt meer Indruk dan echtheid, li
schreeuwt wordt gehoord. Wie het
overbekende met verve herhaalt
wordt voor een profeet gehouden en
wie het bestaande prijst ligt goed in
de markt. Zo is dat ongeveer met
mensen en passen.
Beroepingswerk
NED.HERV.KERK
Beroepen te Boskoop: W. A. Vil
blom te De Bilt; te Stolwijk: P. Albl
te Bameveld; te Dordrecht (toez.)
S. A. Lefeber te Gendt; te 's-Gren
duin-Capelle: G. Hendriks te Zuï
chem; te Wateringen: E. Boumanl
Heerde; te Breda: J. J. Bröreml
Streekgemeente Maas en Waal (wijl
gem. Horssen-Druten-Leeuwen).
Aangenomen naar Den Haag (pai
rale verzorging vrijz. hervormden):
de Jong te Groningen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Castrolanda (Brazil)
M. Mellema te Dieren.
Dit is één stortplaats. In heel de V.S.
zijn er ongeveer zestigduizend be
kend. Men verwacht er nog heel wat
nu niet bekende te vinden.
De milieuvervuiling is een sterk mon
diaal probleem. Tegenwoordig wordt
namelijk de vervuiling geëxporteerd.
Lozingsvoorwaarden in de geïndu
strialiseerde landen worden strenger.
In plaats van te zoeken naar aanpas
singen in het produktieproces, wor
den aanpassingen gezocht in de pro-
duktieplaats. Het gevolg: de vervui
ling vermindert niet, ze wordt alleen
verplaatst. Met vaak desastreuze ge
volgen voor het leefmilieu in de derde
wereld. De kleine vissers op bij voor
beeld de Filippijnen zijn de eerste
slachtoffers. En niet de laatsten, ten
zij snel grote veranderingen worden
doorgevoerd. Uit allerlei verhalen op
deze consultatie blijkt echter, dat we
in dit opzicht onszelf en de samenle
ving waarin we leven, versneld naar
de afgrond lijken te helpen.
Versterken
Op de consultatie bleek hoe belang
rijk het is om te horen welke ervarin
gen andere groepen elders in de we
reld hebben. Alleen zo is het mogelijk
elkaar te versterken. En versterking
is nodig omdat de aan te pakken
problemen een mondiaal perspectief
hebben. Dan kan je niet volstaan met
een Individuele of nationale activi
teit. Met elkaar moeten we zoeken
naar meer rechtvaardigheid, naar in
ternationale acties die, mede door de
kerken, politiek hard gemaakt
worden.
Denken over die veranderingen is
niet genoeg. We zullen ook verande
ringen moeten realiseren. „Toen de
Israëlieten naar de Scheifzee toelie
pen, pas toen maakte God een pad
voor hen vrij" zei één van de deelne
mers. Die les hebben we ervaren ln
Oostenrijk. De onderlinge verbon
denheid. zo staat in ons voorlopig
verslag, was een voorteken van het
Koninkrijk van God. Vanuit dat
voorteken, die inspiratie, beloofden
wij elkaar verder te gaan met het
zoeken naar nieuwe levensstijl.
J. van der Sar te Wageningen is se
cretaris van de werkgroep nieuwe
levensstijl van de landelijke raad
van kerken.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te 's-Hertogenbosch (mii
naire dienst in Suriname): J. P.
Wal te Surhuis terveen-O pende
NED. GEREF. KERKEN
Beroepen te Zoetermeer: M. H.
Biewenga, kand. te Zwolle.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Groningen: H.
Brandsma te Drachten.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Gouda: R. Boogaards
Leiden, die bedankte voor Zwtji
drecht.
Bedankt voor Ridderkerk: J. n
Haaren te Amersfoort.
pon
stil)
UTRECHT In aansluiting op o
aankondiging van (weer) een si
tocht in Den Haag voor Argentijni
vrouwen, melden wij dat inlichting*
over deze maandelijkse tocht te toll
gen zijn bij het bureau Vrouw-Kert
Tweederde Wereld, Com. Houtmii
straat 19, Utrecht (tel. 030-710614). D
stichting Vrouw-Kerk-Tweed*
Wereld heeft het initiatief tot c
tochten genomen en coördineert oo
alle activiteiten op dit punt
ROERMOND (ANP) Bisschop ÖC
sen heeft'geweigerd de voordracht I
bekrachtigen van broeder Avelim
Janssens tot bestuurslid van de 8ttt
onius-stichting, centrum voor Euii
pees pastoraat, in Maastricht. Al
ereden werd opgegeven dat broedü
Janssens laat blijken weinig inge»
men te zijn met bisschop GU«k
Broeder Janssens is bestuurslid W
enkele instellingen als het centw
missie commissariaat en het burei
voor internationale solidariteit H
bestuur vn de Stenoniusstichti
weigerde commentaar te geven op1
moeilijkheden met de bisschop.
GENEVE (ANP) De regering
Taiwan heeft geweigerd een intern»
tionale kerkelijke delegatie te on|
vangen die de presbyteriaanse k»
aldaar kwam bezoeken. Deze Ken
heeft te lijden van onderdrukken»
maatregelen van staatswege. Volgen'
de delegatie zijn de vervolgingen*
gonnen toen de kerk het evange»
ging toepassen op het dagelijks»
ven. De secretaris-generaal van
presbyteriaanse kerk, Chun MW
Kao, is gearresteerd; hem wacht ff
veroordeling door een militaire ree»
bank wegens politieke activiteit»