Bescheiden eerbetoon aan belangrijk componist Lachen om eigen leed Overzicht van Rudolph Eschers kamermuziek Grips Theater met zes kindervoorstellingen Rijksmuseum voor Volkenkunde Breda GALERIJ BURMENSKY Antiek naast de Waag Dokkum A. Mak B.V. - Dordrecht KOM NAAR BRABANT! boerderij „De Drie Kronen" Kashba WOENSDAG 21 MEI 1980 TROUW/KWARTET P 18 jg door Ralph Degens Een van de zeer weini ge keren dat de in maart van dit jaar op 68-jarige leeftijd over leden Nederlandse componist Rudolph Escher tijdens zijn le ven „in het nieuws kwam, was toen hij in 1971 weigerde zijn be noeming tot ridder in de orde van Oranje Nassau te aanvaarden. Omdat hij. zoals hij zei, geen enkele waarde hechtte „aan dit door het establishment ge handhaafde groteske anarchronisme." Een daad en een motivering die bij hem zeker niet voort kwamen uit de behoefte zich opvallend te onderscheiden door een afwijkend gedrag, maar die wel typerend ge noemd kunnen worden voor de onafhankelijke kritische "geest die ook in zijn schep pende arbeid tot uiting kwam. En die hem zijn goed gefun deerde kritische houding ten opzichte van de gangbare stromingen in het compone ren van de jaren na de twee de wereldoorlog deed aanne men. Een houding van waar uit hij ook zijn eigen werk schreef en beoordeelde Nauwgezet De meeste van zijn (overi gens niet zo talrijke) compo sities werden door hem, ook nadat ze al diverse malen wa ren uitgevoerd, heizien of zelfs teruggenomen. En hij Rudolph Escher was min of meer berucht en, ondanks zijn beminnelijk heid als mens, gevreesd om de pijnlijke nauwgezetheid die hij van zichzelf en ande ren eiste bij het formuleren van toelichtingen bij, en be oordelingen van muziek. De artikelen die hij direct na de oorlog enkele jaren in De Groene Amsterdammer schreef, tonen al aan hoezeer hij zich bewust was van de moeilijkheid het volstrekt autonome wezen van de mu ziek in een gelijkwaardige taal te verwoorden. Het merkwaardige is dat de meeste van zijn composities de luisteraar minder proble men geven dan zijn eigen toelichtingen erop doen vrezen. Een gelegenheid om zich daarvan weer eens te overtui gen biedt het Holland Festi val dat in twee programma's (5 en 7 juni in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag) een oveizicht van zijn kamermuziek geeft, terwijl op de concerten door het Ne derlands Kamerkoor tussen 7 en 13 juni in Tilburg, Am sterdam, Den Haag, Leeu warden en Meppel zijn 'Ciel, air et vents uit 1957 wordt uitgevoerd. Franse cultuur Met Willem Pijper (bij wie hij van 1934 tot 1937 compositie studeerde) en met zijn geest verwante Matthijs Vermeu len had hij onder meer de belangstelling voor de Fran se cultuur gemeen. Zijn voca le werken zijn merendeels op Franse teksten geschreven, en veel van zijn instrumenta le werken, waaronder als meest bekende de Musique pour l'esprit en deuil (1941- 1943) en Hymne du grand Meaulnes (1950-51) dragen Franse titels. De Trois poèmes voor sop raan en piano (1936-38) en de Lettre du Mexique voor bari ton en piano zijn op teksten van Tristan Corbière ge schreven. Zij beleven in dit programma van kamermu ziek hun eerste uitvoering, evenals twee van zijn meest recente werken: de Sonate voor viool en piano en het Trio nr. 3 voor klarinet, altvi ool en piano. Als oudste werk staat de So nata nr. 1 voor piano op het programma, een compositie die hij, op zijn 23ste jaar in 1935, nog als leerling van Wil lem Pijper schreef. Het is een van de weinige composities uit die tijd die niet bij het bombardement van Rotter dam, waar Escher van 1934 tot 1940 woonde, verloren gingen. Een algemene karakteristiek van Eschers muziek is onmo gelijk te geven, zij het dan dat van al zijn werken mis schien gezegd kon worden dat zij het kenmerk dragen van een erudiete, klankzin- nelijk verfijnde schrijfstijl waarin onvermijdelijke in vloeden (Debussy, Ravel, Pij per) met de persoonlijke sig natuur van de estheticus die Escher ook was, zijn ver werkt. Typerend is ook dat hij on danks (of juist door) zijn diepgaande bestudering van de seriële compositietech niek, deze voor zichzelf on voorwaardelijk afwees, en dat hij de enige elektroni sche muziek die hij, in 1960 voor een TV-spel, maakte, heeft teruggetrokken. Hommage Hoewel bescheiden van om vang, is de aandacht die in het festival aan Rudolph Escher wordt besteed een te rechte hommage aan een van de opmerkelijkste schrijvers van en denkers over muziek, wiens verdiensten in 1977 werden erkend met de toe kenning van de Johan Wage- naarprijs voor zijn totale oeuvre. Een onderscheiding die rechtstreeks zijn beteke nis als musicus betrof en die hij daarom wèl aanvaardde. door Dirkje Houtman Bij de kindervoorstel lingen van het Grips Theater uit West-Ber- lijn waarvan er tijdens het Holland Festival zes te zien zijn, wordt altijd veel gelachen. Niet om koddig lopende sprookjesfiguren die onwer kelijke dingen doen, maar om realistische taferelen die de kinderen in hun eigen om geving meemaken. Het la chen is een manier om de eigen problemen te relative-, ren en minder beladen te ma- ken waarmee Grips de eigen waarde van het kind pro beert te vergroten en het zelf bewustzijn probeert te sterken. Na de voorstellingen die meestal in klasverband be zocht worden, praten de kin deren met elkaar over het geen ze gezien hebben en werken ze samen met hun docent de zaken uit die tij dens de voorstelling aan de orde zijn gesteld. Het Grips Theater is eind ja ren zestig ontstaan toen de anti-autoritaire beweging zich in West-Duitsland sterk maakte. Onder aanvoering van Volker Ludwig, de huidi ge directeur en schrijver van de meeste Grips-stukken, wilde het gezelschap toneel maken voor kinderen uit alle lagen van de bevolking. Tot die tijd hadden de grote stadstheaters zich slechts met Kerstmis aan kinderthe ater gewaagd. Sprookjes, die met veel glit ter en uitgelezen balletten de toeschouwertjes even uit de alledaagse grauwe werkelijk heid trokken. In de vroegste stukken van Grips komen ook nog fantasie-vormen voor, maar ze zijn verrijkt met anti-autoritaire elemen ten, waarmee het vaak niet terechte handelen van vol wassenen belachelijk wordt gemaakt. Solidariteit Om niet alleen de vaak onlo gische houding van volwas senen tegenover kinderen aan te tonen maar er ook wat tegen te doen, verwezen de makers al spoedig naar het middel van de solidariteit. Daarmee doet het realisme zijn intrede, dat na tien jaar nog steeds het aanzien van de voorstellingen bepaalt. De revolutionaire fantasie heeft inmiddels plaatsge maakt voor de sociale fanta sie omdat de makers er niet meer in geloofden via toneel een revolutie te kunnen ver oorzaken. De kinderen weten niet wie ze zelf zijn, en wat hun wensen en mogelijkhed- ne inhouden. Met wie kun- Een illustratie van Rainer Hachfeld waarmee het verband tussen oorzaak en gevolg van het ouderlijk optreden wordt getekend. Het is typerend voor inhoud van Grips stukken. nen ze dan solidair zijn zo was de redenering. „Mutma- chen" werd het uitgangs punt. Kinderen moed geven door ze te laten lachen om eigen taboes en vooroordelen om zo het zelfbewustzijn te ster ken. Geen grote onwerkelij ke omwenteling maar kleine verschuivingen die in eigen omgeving niet ondenkbaar zijn. Kinderen en jongeren kun nen zich altijd in de stukken herkennen en afhankelijk van de leeftijd worden de on derwerpen gekozen. „Max und Milli" (vanaf 5 jaar) gaat over angst bij het naar bed gaan en de moeilijkheid van sommige kinderen om een speelplaats met andere kin deren in contact te komen. „Spaghetti mit Ketchup" voor dezelfde leeftijd laat zien hoe kinderen reageren als ze plotseling alleen thuis zijn. „Banana", „Ein Fest bei Papadakis" en „Stfirker als Superman" voor kinderen vanaf acht Jaar om hen voor problemen die buiten hun ge zichtsveld liggen te interes seren en van vooroordelen af te helpen tegenover gastar beiders of invaliden. Muziek; In „Die schönste Zelt im Le- ben" (vanaf 13 jaar) komen zaken aan bod waar werken de of werkeloze jongeren mee kampen. De popmuziek maakte deze voorstelling tot een soort musical. Maar ook in de overige voorstellingen heeft de muziek een vaste plaats. Liedjes die tussen de scènewisselingen worden ge zongen en zo simpel en direct zijn dat weken erna de melo die nog door het hoofd spookt. In de Gripsstukken ruim twintig in tien jaar tijd door vijf auteurs geschreven wordt ook altijd een samen hang tussen de dingen ge zocht. De reden voor een be paald gedrag wordt onder zocht waardoor de figuren nooit karikaturaal worden. Dat is de kracht van het Grips Theater. Inmiddels is deze vorm van theatermaken niet onbekend meer in Nederland. Er zijn hier stukken van Grips ge speeld en vormingstheater gezelschappen als Genesius, Wederzijds en Rats hebben bewezen op een oorspronke lijk manier kindertheater te maken dat in opzet niet on der doet voor het Grips. Misschien was het beter als het Holland Festival meer Nederlandse kindertheater gezelschappen een speciale opdracht had gegeven. Dat zou enerzijds dit genre in ons land meer zelfvertrouwen ge ven en anderzijds een taal barrière, die de in het Duits opgevoerde Grips-voorstel- lingen ondanks een uitvoeri ge toelichting toch hebben kunnen voorkomen. Van onze radio- en tv-redac- tie De NOS komt ter gelegen heid van het Holland Festi val met vier speciale televi- sieprodukties en drie eigen radio-produkties. „Pilobolus Dance Thea tre" op donderdag 3 juni is een reportage uit de Haagse Koninklijke Schouwburg van de acrobatische dans groep Pilobolus. Dat is de naam van een paddestoel die, onder de invloed van het licht, pleegt uit te zetten. De Amerikaanse groep van die naam brengt een keuze uit een spektaculaire combina tie van acrobatiek en dans. „Zomergasten" op woens dag 4 juni is een film van Peter Stein en Botho Strauss naar het toneelspel Datsjni- ki van de Rus Maxim Gorki. Het is een speelfilm-versie van de voorstelling die het Berlijnse toneelgezelschap Scbaubühne am Halleschen Ufer van dit als verrassend actueel bestempelde toneel stuk bracht. „Zomergasten" speelt in een nederzetting zomerhuisjes in Rusland in het begin van deze eeuw. Dertien mensen zoeken een uitweg uit het leven dat se leiden en dat bijzonder onbevredigend is. De spanning dreigt van dag tot dag en tijdens een uit stapje naar een naburig ber- kenbos barsten de opgekrop te emoties los. Mulderslot Op dinsdag 10 juni is er een rechtstreekse reportage uit het Muiderslot van bet muziektheaterproduktie „Li Gieus de Robin et de Ma rion", een dramatische pas torale van Adam de la Halle, die dateert uit omstreeks 1280. Donderdag 19 juni is de uitzending „Poëzie in het Park". Voor de tweede keer organiseert Poetry Interna tional in Rotterdam het „Poëzie-in-het-Park"-feest, speciaal voor al die buiten landse minderheidsgroepen, die in het industriële Rotter dam en Rijnmond-gebied hun bijdrage leveren aan onze Nederlandse economie. Voor hen nodigt de Rotter damse Kunststichting tien tallen dichters, dansers en muzikanten uit de landen van hun oorsprong uit naar Rotterdam. Zondag 15 juni is het bonte feest zelf. Onder de zestien concer ten die NOS-radio uitzendt zijn drie eigen radioproduk- ties. Op zaterdag 14 juni is het concert door het Radio Filharmonisch Orkest en het Omroepkoor onder lei ding van Karlheinx Stock- hausen. Voor de pauze is het muzlek-dramatische werk Michales Jugend, na de pau ze de wereldpremière van Michaels Heimkehr, dat Stockhausen schreef in op dracht van de NOS-radio. Woensdag 18 juni geeft het Radio Kamerorkest een con cert onder, leiding van Ernst Bour met medewerking van Aart Roxeboom, klarinet. Op de slotavond van het Holland Festival is er in het Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht een concert door het Promenade Orkest on der leiding van Jan Stulen met werken van Offenbach en Sullivan. Gedurende de hele Holland Festival-periode zal de NOS- radio dagelijks een Holland Festival-journaal uitzenden van 12.02 tot 12.05 op Hilver sum 4. De tv brengt drie ma gazines en diverse reporta ges en interviews. Kasteelplein 13 tentoonstelling over NEPAL en TIBET t/m 7 sept. a.s. woensd. gratis toegang ma/za 10-17, zo 13-17 tel. 076-147652. Stedelijk Van Abbemuseum Eindhoven JOHN CHAMBERLAIN b«M«n 22 05-22 06 STEVE WILLATS foto's en teksten 22.05-29.06 Bilderdijklaan 10, Eindhoven geopend: dagelijks 10-17 uur zondags 13-17 uur in Galerie Srefidensi Keizersgracht 757 A dam tel223725 Saturday 10th May until 1st June „a golden outlook on life" (or the first time to the public: Mo Mohamad presents his fine arts music played by the painter and some friends lai Musea in Delft Oude kunst - moderne kunst en volkenkunde te zien met één toegangskaartje „Het Prinsenhof" Volkenkundig museum Musantara. Rijksmuseum Huis Lambert Meerten en Galerie „De Volle Maan" Agathaplein I, Delft, 015-133111 cl Rijksmuseum Meermanno-Westreenlanum/Miueum tan het Boek Prlnsessegracht 30 's-Gravenhage verlengd tot en met 8 juni tentoonstellingen: Ovidius-illustraties uit de Nederlanden Nederlandse ex-libris uit de 17de en 18de eeuw Boekbanden uit eigen bezit geopend maandag t/m zaterdag 13-17 uur; zon- en feèstdagen gesloten. Zeer exclusief! Hand gemaakte eiken meubelen, ook naar uw ontwerp Tevens veel kasten, kisten enz. enz. Bezoekt onze oud Hollandse toonkamers. verstekt staan Antiek Boetiek Hoogendoom Zijdstr 63, Aalsmeer tel. 02977-24429 Woensdagmiddag gesloten Vrijdagavond koopavond Museum Amstelkring Ons' Lieve Heer op Solder 25 mei 15.30 uur Amsterdams gitaartrio Helenus de Rijke, Johan Dorrestein, Olga Franssen werken van Dowland, Debussy, Gragnani O.Z. Voorburgwal 40. 020/246604. Oude ikonen 2000 ANTWERPEN Leopoldstraat 55. Tel. (093231) 329602 Open van 11-18 uur en op afspraak. Zondag gesloten. U zi ji{ Antiekhandel D. Toornstra fi Meubelen 17e, 18e en 19e eeuw Hollands zilver 18e, 19e eetm Grote Breedstr. 5. Tel. 05190-3275 GALERIE L'ORANGERIE, Rijksweg 68 KASTEEL 6247 AK Gronsvekt. Tel. 04408-1391. t/m 24 mei Marjan de Bruyn, akwarellen. Anne ten Broek, keramiek - 25 mei t/m 1 juni Jo Reijntjens, schilderijen. Permanent werk van 50 kunstenaars in huis o.a. Leentje Linders (grafiek), Luc de Bloc (schild.), Fred Hemmes (aquar.) Joost Gadist (graf.) Phonse v. Daalen (ker. en brons) Appie Drielsma (brons) Paul v. Laere (ker.) Theo Muyres (ker.) Joop v. Rijsbergen (graf.) enz. enz. Wij zijn geopend: wo. vrij. za. van 13.00-18.00 uur zon. en feestd. van 11.00- 18.00 uur en vlgs. afspraak. Vlsstraat 25 - Poatbua 483 - Telefoon 078-133344/133412 KUNST- EN ANTIEKVEILING 17 t/m 20 JUN11980. KIJKDAGEN: 12, 13 en 14 Juni van 10.00-17.00 uur. MsIsÓl**0' C*""°aU" 2 '- v«,krll91>"«' 12.50 (Incl. verzendkosten Het is honderden guldens goedkoper bij Brabants grootste specialist if puntgave antieke kasten en eethoeken. antieke kachels en open haarden tevens kachelmuseum VOLKELSEWEG BOEKEL TEL. 04922-1595 Ethnografische voorwerpen en sieraden. Aziatische kunst. Openingstijden: Do.-vr.-za. van 11.00-18 uur. Veronesestraat 1 tel020-710572. Amsterdam. Hoek Michelangelostraat t.o. Hilton Hotel. Tot 14 juni exposeren wij om conocu» van 400 ANTIEKE CHINESE WAAIERS. SCROLLS en AQUARELLEN. Tevens oude handgeknoopte tapijten uit China. Galerie Oisterwijk, D® Lind 10. 5061 HW Oisterwijk. tsL 04242-2272. ma/za van 10.30 tot 17.30 geopend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 20