Overweldigende hoeveelheid muziek op vrouwenfestival r Het geringe gemijmer van een kleine man r w Vit brieven van lezers Visserij vindt 'eigen' staatssecretaris nodig Prima werk maar drie dagen is érg lang Topprestatie van pianodu Minister van CR A ontkent inmengii beleid radio STA Ischa Meijers 'In bad' Rordjestwenski dirigeert BBC-orkest als 'n tovenaar En dan nog Slachtoffers van oorlog komen op voor weduwen Bezetters krijgen deels hun zin MAANDAG 19 MEI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door JAC. KORT door Marleen van Swigchem NIJMEGEN Geen van de meer dan drieduizend vrouwen, die de afgelopen dagen het Vrouwenmuziekfestival in Nijmegen hebben bijgewoond, zal met lege handen naar huis gegaan zijn. Van vrijdag tot en met zondag duurde dit internationale festival, en in die drie dagen was er een overweldigende hoeveelheid muziek te horen. Ruim vijftig vrouwen hadden de organisatie op zich genomen. Samen hadden ze bij de opzet van dit festival voor een zo groot mogelijke verscheidenheid gekozen. In de sport- en evenementenhal, die op een weloverwogen manier van alle kilheid ontdaan was. waren twee po dia opgesteld, een groot en een klein in de entreehal. Zo lagen er maar een paar stappen tussen onvervalste punk en een nostalgisch strijkje, tus sen de popmuziek van de Groningse Wonder Woman en de strijdliederen van een vrouwenkoor Er was uitste kende jazz van Alice in Dixieland, klassieke muziek van vrouwelijke componisten door een vrouwenmu- ziekcollectief. Er was de groep Pink Plastic Panties met sterke mime- acts. er kon gelachen worden om nummers van het duo Les en Bies. Er waren professionals als Coby Schreij- er en de Amerikaanse Meg Christian met hun feministische liederen Bij groepen als Spoil Sports uit Londen of een rockgroep als Pimpanella Pa prika uit Duitsland was een grote podiumervaring duidelijk aanwezig. Niet geroutineerd, maar daarom niet minder indrukwekkend was een groep als de Utrechtse Saxeveria's. die voor een bijna dramatisch gela den moment zorgden door de hele hal met het sterke geluid van zo'n vijftien saxofoons te vullen. Een logische consequentie van die verscheidenheid van muziek was een evengrote verscheidenheid van me ningen erover. Ook dat was een deel van de opzet van dit festival: Om gesprekken over vrouwenmuziek op gang te brengen of om nieuw mate riaal voor discussies aan te dragen Voor sommige vrouwen betekent fe ministische muziek bijvoorbeeld het uitsluiten van alle teksten met een heteroseksuele inhoud. Een paar vrouwen zorgden voor een Incidentje door de microfoon te grijpen en de popgroep Gerania van seksistisch taalgebruik in hun teksten te be schuldigen. Een ander punt; de vorm en de doel stellingen van vrouwenmuziek. Bij sommige, al lang bestaande soorten van muziek, zoals jazz of klassieke muziek, gaat het er in de eerste plaats om de technisk meester te worden. Vervolgens kan er het vechten komen om erkenning als vrouwen-muzikan ten. waarbij blijkt hoe moeilijk het is om uit het tamelijk gesloten circuit van de vrouwenbeweging te komen. Weer andere vrouwen zoeken juist aansluiting bij punk en new-wave- muziek. omdat het er voor hen om gaat nieuwe vormen te vinden, waar in creativiteit voorop staat. Doordacht Natuurlijk was niet alle muziek van hetzelfde niveau en natuurlijk waren er ook inzinkingen. Drie dagen is erg lang en dertig muziekgroepen, samen goed voor dertig uur muziek, dat houdt geen sterveling vol. En juist als je dat geheel overzag, bleek hoe door dacht de organisatie was. De organi serende vrouwen zullen waarschijn lijk de eerstkomende dagen uit pure vermoeidheid het woord muziekfesti val niet meer kunnen horen. Als ze maar weten dat ze prima werk gele verd hebben! Eén van de vrouwen verzuchtte. „Voor mij zou dit nog dagen mogen duren. Het gewone le ven moest nog maar even weg blijven." Bij het busstation liep ik een soldate van het Leger des Heils tegen het lijf, en in de stationsrestauratie haalde een vermoeide vrouw een lap over de tafeltjes. Na drie dagen tussen kopje- buitelende, kortgeknipte vriendin nen, tussen uitbundig swingende, of stilletjes luisterende vrouwen, ben je het zicht op het ..gewone leven" in derdaad even kwijt. Martha Argerich Nelson Freire AMSTERDAM Er is geen twijfel aan, dat het fameuze planoduo Mar tha Argerich en Nelson Freire met het laatste stuk dat zij ten gehore brach ten Ravels bewerking van zijn „La Valse" een pianistische toppresta tie heeft gelegerd. Wat deze Argentijnse en deze Brazili aan zaterdagavond in de Grote Zaal aan virtuositeit, aan expressie en vol maakte homogeniteit lieten horen, grenst aan het bovenmenselijke. Dat neemt niet weg, dat de planoversie het qua dramatiek en koloriet niet haalt bij het origineel, maar dat is een andere zaak. Brahm's bewerking van zijn variaties over het Sint Anthoni-koraal voldoet op dit punt beter, maar deze compo nist is dan ook in zijn orkestbehande ling bij lange na niet zo geraffineerd te werk gegaan als Ravel, en daar door wordt het verschil tussen het orkest en de piano minder als storend ervaren. Tussen beide transcripties waren een drietal originele stukken geplaatst. Ten eerste een zeer boeiende suite nr 2 van Sergej Rachmaninoff, waarin heel opmerkelijke effecten werden bereikt. Voorts variaties over de 24e viool caprice van Paganini (die ook andere componisten tot variaties heeft geïnspireerd) van Witold Lutos- lawski, een goed klinkend werkje van de toenmaals 28-jarige componist, die toen nog sterk onder invloed stond van Bela Bartók, en. misschien wel het mooiste van alles, het zeer „eenvoudige" Rondo in Ap piano quatre-mains opus imr Franz Schubert. In dit stuk nJ geen laaiende virtuositeit, mja.I tisch en intiem musiceren cf naïef-melancholische sfeer, dies| bert kenmerkt. Heel mooi. Martha Argerich en haar i_ staan pianistisch en artistfcjl niets. Maar mij hebben zij het J „gedaan" in Schubert's Rondo f AMSTERDAM (ANP) - Gardeniers van CRM vindt i zij zich schuldig heeft gema inmenging in het programmal van STAD Radio Amsterdam vooraf voorwaarden te stellen ai verslaggeving over de gebeurtej w rondom het gekraakte pand i en Vondelstraat. lts Bij die gelegenheid stelde zij d| s: programma niet onderges 0 mocht worden gemaakt aan de stellingen van krakers of de ge te Amsterdam. sten door André Rutten HAARLEM Ischa Meijer, die een aantal jaren ook to neelcriticus is geweest, heeft nu zelf een kort toneelstuk geschreven, waarvan bij Cen trum onder regie van Ad van Kempen en met Polio Ham burger als enige speler een lunchvoorstelling is gemaakt. Het stuk beleefde dezer dagen zijn première in de Haarlemse Toneelschuur. De eenacter „speelt zich af in een natte cel en laat zien het dagelijkse halfuurtje privacy van de getrouwde man", zegt de programma-toelich ting. Het toneelbeeld van Willem van Malsen laat dan ook een badkamer zien. die net echt is en toch weer niet De tegels ervan zijn een beetje vuil, maar het toilet, de wasbak, de was machine. het bad, zijn plat. Als de man de WC doorspoelt, het water in wasbak of bad laat lopen, komen de geluiden van stromend water via de geluidsapparatuur Voor het scheren gebruikt hij echte schuim, die hij ook echt van zijn gezicht krabt. Hij kleedt zich ook echt helemaal uit, als hij in bad stapt hoor je het geklots van water, maar de bellen van het bruis spul zijn van beschilderd karton, en als hij er na lange tijd weer uit komt is hij droog. door Franz Straatman AMSTERDAM De kleine tovenaar. Zo heet de Russi sche dirigent Gennadi Rozd- jestwenski in kringen van Amsterdamse orkestmusici. Het was bijkans zes jaar gele den dat hij zich mocht laten zien in het Amsterdamse Con certgebouw. Uitreisperikelen verhinderden gastdirecties waardoor wij hem niet meer terugzagen bij het Amster dams Philharmonisch Orkest. Maar deze beroemde en veelgevraag de Rus mocht wel engagementen aannemen in Stockholm en in Lon den. Met het orkest van de BBC was hij zaterdag te gast in Vara's matinee Daar bestond opvallend veel belang stelling voor. met name van de zijde van Amsterdamse orkestmusici, geë migreerde Russen (de dirigent Kon dras j in, jarenlang Rozdjestwenski's collega in Moskou, en de violist Mark Lubotsky) en Nederlandse diri genten Heel begrijpelijk, want wat Rozdjest- wenski met een orkest doet, grenst zeker aan het toverachtige. Een klei- Dat past precies bij het stuk, want Ischa Meijer reikt met zijn stukje wel boven het naturalisme uit naar iets dat meer dan toneel is. Het scheren en het baden is een soort ritueel, wel dicht bij de alledaagse werkelijkheid natuurlijk, maar toch. Een beetje een wedergeboorte, al gaat het dan niet veel verder dan het even bezig zijn met alledaagse belevenissen op kan toor en een beetje het verwerken er van. Wat de man daarover denkt ver telt hij hardop, dikwijls, als hij in die herinneringen opgaat, gestimuleerd door muziek. Soms klinken er ook stemmen, van zijn chef, van het meis je dat koffie en thee rondbrengt en bepaalde aantrekkelijkheden heeft. Er groeit wel een soort beeld uit van die man, een kleine man van nu, niets bijzonders, gewillig meelopend in het gareel, met een geringe fantasie. Maar wel zo voor het toneel verbeeld, dat je het niet oninteressant vindt, er soms iets van humor in proeft, en misschien een beetje compassie met een zo miniem bestaan. Het ministerie van CRM genoemde voorwaarden, bij het nen van toestemming voor de uitzendingen, omdat dat ondt gegeven omstandigheden en wellicht noodzakelijk was?' 'de minister. Van kritiek op heti^| delijk programmabeleid van Radio Amsterdam was volgern geen sprake „Lieber William" heet de vocfei ling van de Duitse acteur i Spengler waarin de persoon overwegingen van Shakespean 5o het schrijven van toneel en gedic n zijn gevat. Van 27 tot en met 311 „Lieber William" te zien in De L ren in Rotterdam. Spengler, I Polio Hamburger scheert zich vóór hij in bad gaat. Van uitgeverij Gottmer in H> zijn verschenen in de „portreti L van de schrijver J. Dominicus: ca en Thailand. Per deel 240 19.90. Zeven eeuwen bouwen, de ba reld in 's-Gravenhage van 121 1980 door H. Janse met medewf van G. J. Hartkamp. Uitg. lands Verbond van Ondemerm de Bouwnijverheid. Den Haag blz geen prijsopgave. Speciaal vandaag Het filmprogramma van de KRO „Voor een briefkaart op de eerste rang" heeft een interview van Maarten van Rooijen met regisseur en filmacteur Pierre Richard uit de film „C'est pas moi, c'est lui". Van deze film wordt een gedeelte vertoond, evenals van The Muppet Movie Ned. 1/19.25 Wat heet beter, het gezond heidsprogramma van de KRO. begint aan het eerste van de twee laatste afleveringen. Het programma komt in het nieuwe seizoen niet meer terug omdat de redactie vindt dat alle alter natieve manieren voldoende zijn belicht na drie seizoenen. Vanavond wordt ingegaan op het verband tussen de verschil lende alternatieve geneeswij zen, met name als het psyche en lichaam betreft Ned. 1/21.55 AVRO's Televizier besteedt aandacht aan de illegalen in de kerken. Waarschijnlijk ook aan dacht voor de beslissing van het Nederlands Olympisch Comité deel te nemen aan de Spelen in Moskou Ned. 2/22.15 Gasten in Rondje Theater: Ramses Shaffy en Liesbeth List, Frans Halsema, Henk Baten- burgh, Jasperina de Jong en Eric Herfst en Paul van Vliet Ned. 1/22.30 y-_M Gennadi Rozdjestwenski ne man, hij Staat niet eens op een katheder, die met heel weinig armbe wegingen, en dan alleen nog met de onderarmen, met expressieve vingers en veel gezichtsuitdrukking zijn mu sici in uiterste concentratie boeit. Muzikaal draaide de middag om nog een Rus: Dimitri Sjostakowisj (ge storven 1975). De vierde symfonie, ontstaan in 1935 en '36. tijdens de moeilijke jaren, vaak in revisie geno men, en pas in 1961 voor het eerst uitgevoerd. Een snerpende symfonie, gillend van karakter door de veelvul dig toegepaste combinatie van picco lo's, fluiten, hobo's, klarinetten Me lancholieke melodieën voor donker gekleurde instrumenten (fagot o.a.) worden afgewisseld met hyperner veuze strijkerspassages. Rozdjestwenski liet alle uitbarstin gen, alsof een woedende gevangene aan 2ijn vele ketens rukte, ongeremd hevig verklanken. Verbijsterend; soms ook wantrouwig makend, zo veel schokken tegelijk. Het derde deel met name is zeker voor de helft een wanhopige poging te weinig en reeds gebruikt materiaal opnieuw op te laden. Dat lukt pas in een door veelsoortig slagwerk onderbouwd slot. Ook hier een uitvoering zonder een enkele verfraaiende retouche. Sjostakowitaj naakt en verplette rend. En toch een zeer gedisciplineer de uitvoering, werkelijk een knap staaltje orkestsamenspel Matinee 20 jaar Vara's matinee sloot met dit concert zijn negentiende seizoen. Na de zo mer start het twintigste, een jubi leumjaar. Het buitengewoon goed ge slaagde experiment met muziek van Strawinsky in de kleine zaal heeft de programma-makers aangemoedigd om in het komende seizoen vijf com ponistenportretten samen te stellen: Bartok, Krenek, Brahms (de zelden uitgevoerde Liebeslieder Walzer door een vocaal kwartet uit Parijs). Schön- berg en Poulenc. Daarnaast series in de grote zaal. o.a. een serie met koor. Die opent op 11 oktober met de con certante uitvoering van een Verdl Opera: Alzira. De Vara houdt zijn matinee ook in het twintigste jaar op het langzamerhand ongunstig gewor den tijdstip van 3 uur op de zaterdag middag URK (ANP) „Het is meer dan noodzakelijk dat er een staats secretaris voor de visserij in ons land komt. De visserij is het waard. Zo'n staatssecretaris is broodnodig", aldus de heer J. van den Bos. voorzitter van de federatie van visserij verenigin gen op de jaarvergadering van zijn organisatie in Urk. Van den Bos zei dat de federatie bijzonder slecht te spreken is over het beleid van de Nedelandse overheid met betrekking tot de visserij. Kri tiek van de visserij verenigingen was er ook op het EG-beleid, waarin eigen belang zou domineren. Overbevissing kan. aldus Van den Bos, naar het rijk der fabelen worden verwezen. De vis stand groeit als nooit te voren, zei hij. Vangstbeperkende maatregelen om biologische redenen noemde hij uit sluitend een politieke zaak Urk vierde zaterdag na een onderbre king van elf jaar weer vlaggetjesdag. Aan de Vlootshow. het hoogtepunt van de dag, namen overigens maar dertig van de 110 Urker kotters deel. Oorzaak hiervan was dat het IJssel- meer te ondiep is voor de boten, die op de Noordzee vissen. Deze zijn om die reden gestationeerd in de grotere Noordzeehavens (Urk hoopt nog steeds dat het rijk geld beschikbaar stelt voor het uitdiepen van het IJs- selmeer). In de vlootshow. afgenomen door mr J. Niers. commissaris der koningin in Overijssel, voeren wel veel fraai opgetuigde oude botters en jachten mee. Oeze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over hef met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. AR-lijst (5) UTRECHT (ANP) De Nederlandse bond van militaire oorlogs- en dienst- slachtoffers heeft in Utrecht in aan wezigheid van prins Bernhard. minis ter Gardeniers (CRM) en staatssecre taris Van Lent (Defensie) en van ruim 3.500 leden en sympathisanten zijn 35-jarig bestaan gevierd. De presi dent van de BNMO, W. Chr. J M. van Lanschot, zei dat de activiteiten van de bond zich vooral richten op de nazorg van minder-valide oorlogs slachtoffers en op de begeleiding van hun weduwen. Van Lanchot uitte waardering voor het goede samenspel waarin met defensie overeenstem ming is bereikt over de uitvoering van een permanent nazorgprogram ma. waartoe binnenkort een tijdelijk gebouw zal worden neergezet bij het woonoord in Doorn Minder te spreken was hij over de aandacht van de militaire sociale dienst voor de weduwen, „die toch de meest toegewijde, onbaatzuchtige en goedkope verpleegsters zijn ge weest". en over de achterstelling van de ex-KNTL-militairen, niet alleen fi nancieel. maar ook op het gebied van de sociale voorzieningen. Voor wat de weduwen betreft pleitte de BNMO- president voor een voor ieder gelijk weduwenpensioen, ongeacht de oor zaak van de dood van de echtgenoot Staatssecretaris Van Lent zei, dat de ambtelijke werkgroep, die zich met de periodieke nazorg bezighoudt, ook aandacht besteedt aan de weduwen Een gelijk pensioen voor alle wedu wen van oorlogsslachtoffers zit er vol gens hem niet in. Van onze onderwij sredactie AMSTERDAM De faculteitsraaa aan de Landbouwhogeschool in Wa- geningen heeft besloten tot een brede discussie over de toekomstige struc tuur van het onderwijs aan de hoge school. Zolang deze discussie duurt zal niet worden toegewerkt naar de door de regering voorgestelde twee fasen-structuur, waardoor de meeste studenten na vier jaar niet kunnen doorstuderen. Met dit besluit komt de faculteits raad een heel eind tegemoet aan eni ge eisen van de studenten, die in maart het LH-hoofdgebouw vier weeken bezet hielden. De mobiele eenheid maakte op 1 april een eind aan deze bezetting. Veel studenten boden daarbij geen verzet. Verschillende bemiddelaars hebben tijdens de bezetting geprobeerd de partijen tot elkaar te brengen op ba sis van wederzijdse concessies. Dat lukte toen niet, maar direct na de ontruiming van het hoofdgebouw lie ten studenten en bestuurders weten, dat zij in de geest van de bemidde lingspogingen wilden verder praten. Het lijkt ons bij Trouw wel tegen het zere been dat De Boer is gekelderd op de kandidatenlijst van de AR, want, hij heeft zijn werk uitstekend ver richt, ook in het kernwapendebat al dus Willem Breedveld (Trouw 10 mei). Volgens hetzelfde artikel heeft Van Agt menig AR-hart veroverd. Daar hebt u gelukkig gelijk in. Waarom hunkert De Koning toch zo naar de PvdA als coalitie-partner? De vorige coalitie-poging al vergeten? Al verge ten dat we een keer de bijwagen wa ren ln het kabinet-Den Uyl? U schrijft dat sluimerende anti-PvdA-sentl- menten ontwaken. Dit kan ook wor den gezegd van AR-pollticl en Trouw, maar dan ten opzichte van de WD. Daarom, CDA. weest uzelf en volgt uw leider. Epe G. E. Kasteel AR-lijst (6) Het is te hopen dat het „op de rem trappen" binnen de ARP, waarover de heer Breedveld een goed verhaal, schrijft in Trouw van 10 mei. geen' kwalijke gevolgen zal hebben. Het zou namelijk een grof schandaal zijn indien Hans de Boer geen lijstaan voerder zou worden. Hij heeft immers al voordat hij kandidaat-partijvoor zitter was laten weten hoe hij over bijvoorbeeld de atoombewapening dacht. Leden die het daarmee niet eens waren moesten dan ook niet op hem stemmen. Sedertdien heeft hij onafgebroken rechtdoor gekoerst. Al tijd bezig door (veel) kwaad en (wei nig) goed gerucht heen te proberen de AR-gedachte gestalte te geven. Oók in het CDA in wording. En nu dit. Minister De Koning verdient dank voor zijn moedige en eerlijke stelling neming contra de hetze tegen De Boer Fijnamrt A. Schrier Inflatie We gaan kapot aan defensie, ook zon der dat de hel losbarst. Door onze bondgenootschappen zijn we ge dwongen door te gaan met armoe en angst te verbreiden. Met stenen gooi en wordt gestraft, bommen gooien en daartoe voorbereiden echter niet. Zo wordt de corruptie alsmaar groter, onrust in de bedrijven (nu weer de bakkerijen) en op straat (bij de inhul diging). De geldontwaarding stijgt te-- gelijk met de moraalontwaarding en de verontwaardiging. Moet defensie verder gaan dat alles te verergeren? Nu weer nieuwe F-16 vliegtuigen, over de aanmaak waarvan men kib belt en die twee miljard kosten, die miljarden die overal elders zo nodig zijn. In 1940 eindigde dat toch met oorlog; zal dat ook bij ons nu zo eindigen? Wassenaar Hilde Slotenmaker Demagogisch Ronduit demagogisch is het verhaal van ds. J. Ridderbos ln Trouw van 9 mei over de emoties van de burgers. Valse tegenstellingen signaleert hij tussen Kerk en Staat enerzijds en arbeiders en jeugd anderzijds. Je zit er niet echt bij, zegt hij, ondanks de televisie. Kerk en Dam waren niet toegankelijk voor gewone burgers, meent hij. In de kerk was n.b. de gehele volksvertegenwoordiging, als mede vertegenwoordigers uit alle la gen van bevolking. Op de Dam grote groepen uit alle provincies. Of wilde ds. Ridderbos tien miljoen mensen in de kerk en op de Dam? Integendeel, door de tv heeft de „echte mens" zeer intens de inhuldiging kunnen meebe leven, en hebben de koningin wel verstaan. Ongehoord vind ik de wens, dat de relschoppers wel op de Dam zouden zijn gekomen, dat de konin gin wel een rijtoer zou hebben ge maakt met een risico dat de moeite waard was. Als u dan iet gehoord hebt, waarom de rellen zo afschuwe lijk waren, komt dat, omdat u m.i. alleen wilt horen, wat Arnold Kars- kens op dezelfde pagina van Trouw ten beste geeft. Hilversum N. van Hulst dan de helft is belasting- Ei kan geen minister goedpraten niet-autorijder, die voor zijn niet hoeft te rijden en verder ooi mobiel wil zijn, mag zich opstelk de lachende derde. Eigenlijk zij met z'n allen gek dat we dit a" over ons heen laten komen en d de BOVAG niet veel meer ste ven om een boycot of iets derp organiseren. Kan dat niet ali Door om te beginnen bijvoorbet zondagen alle pompen geslote houden? Wordt het ook niet hoo om de aparte wegenbelasting goed af te schaffen? Door de eni besparing aan werk en appara om deze belasting te innen t voorkomen van „zwartrijden" zoi geld met een luttel extra bedrag liter motorbrandstof betaald kia worden. Waarom wordt hierove veel gepraat en gebeurt er zo dn weinig? Kunnen ANWB en B niet eens een flinke vuist maket mens ons, weggebruikers? •t Harde B. H. Vander Benzineprijs Minister van Aardenne wordt ge vraagd de stijging van de benzine prijs te verklaren (Trouw, 9 mei) en komt opdraven met verhalen over de film „De dood van een Prinses", enz. Laat me niet lachen- Geen wonder dat de Kamerleden/vragenstellers „door het antwoord van de minister niet gerustgesteld" zijn. Zij laten zich geen zand ln de ogen strooien want zij weten dat van die waanzinnig hoge prijs die wij bij de pomp betalen nog niet de helft voor de benzine is. De pomphouder verdient nog geen dub beltje per liter en de rest dus méér 10 mei 1940 Het artikel „De eerste oorlogsnal in Trouw van 10 dezer riep bij mi herinnering wakker aan wat ik avond van de daaraan voorafga! dag beleefde en waarachter ik altijd een groot vraagteken zet, dat ik nooit een verklaring heb vonden van die voor mij mystert en geheimzinnige en ook angsti kende belevenis. Die avond ha mij per fiets naar de Bisschops begeven teneinde de meiklokjes het Utrechtse Domcarillon te be! teren, Het Janskerkhof in het ha van de stad betredend, trof ineens de daar hangende broeiei sfeer. Vóór een toenmalig aan Drift gevestigd christelijk kranU reau had zich een samenscholing vormd. Door nieuwsgierigheid g« ven, begaf ik mij erheen en wat I* de ik door een ongunstig uitai type, een jonge knul. fanatiek ha len? ..Hitier mot komme". Angsü jagend! Hoe kan ik kunnen vert den. toen ik in de late avond over de stille weg via Bunnik huls peddelde, dat dit voorlopig laatste dag in Vrij Nederland zou en over enkele uren een laffe eni dadige overval van een bende uil onderwereld onze vrijheid voorj zou knevelen. Na 40 jaar intrigf mij nog steeds het onbegrijpek van deze ervaring. Ik heb weH gehoord dat ln hogere politieke militaire kringen men op de hoe was, maar hoe kon dit vermoe leven in een milieu op de straat?' de wens de vader van de gedaci Was deze oploop aangestoken i de NSB? Maar waarom juist op vooravond. Dat kan haast geen' val geweest zijn. Mogelijk krant van die avond voor de rac van het kantoor, duidde op de voof deur staande Inval. Wie kan ditn^ sel oplossen0 Zeist G.J.WI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4