Samenwerking bij de tv met
Vlaanderen meestal om geld
Japanner Kurosawa dient
zich aan voor Gouden Palm
Een nieuwe kijk op
omgevingskunst
Noord-Zuid trofee voor Tussen wal en schip'
Cannes geïnteresseerd in Nederlandse film met Herman Brood
Coornhertliga over
snelrecht na
rellen verontrust
Amsterdam krijgt
primeur met
satelliet-tv
Nieuwe boeken
Ongerustheid over
Wet Tarieven
Gezondheidszorg
Wel degelijk
DickHolthau
ZATERDAG 17 MEI 1980
KUNST/RA blO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Riet Diemer
BRUSSEL/HILVERSUM Deze week dinsdag werd de eerste
Noord-Zuid trofee uitgereikt: een prijs voor het beste voor
beeld van samenwerking tussen een Nederlandse omroep en
de Vlaamse BRT. Die Nederlandse omroep was de VARA. Het
prototype vas een co-produktief programma, dat volgens de
jury aan de meeste eisen voldeed, was de derde aflevering van
de dramaserie „Tussen wal en schip". De jury bestond uit
Vlaamse en Nederlandse televisie- en radiorecensenten.
In het juryrapport werden enkele po
sitieve kwaliteiten genoemd. De re
search die nodig was om als televisie
makers vertrouwd te raken met de
problematiek en de sociale achter
gronden van de binnenvaart werd ge
daan door een Nederlands-Vlaams
team. De serie werd in nauwe onder
linge samenwerking geschreven door
twee auteurs met Vlaamse en twee
met Nederlandse achtergrond.
Vlaamse acteurs en actrices speelden
in de serie de rollen van Vlaamse
personages. Nederlanders die van Ne
derlandse
Zo speelde Dora van der groen de uit
Vlaanderen afkomstige echtgenote
van de Nederlandse binnenschipper
Ben Seinen, die op zijn beurt werd
neergezet door Kees Brusse Hun fa
milieleden aan beide kanten werden
door Vlamingen en Nederlanders uit
gebeeld. Zo'n rolverdeling is een van
zelfsprekende zaak zou je zeggen,
maar bij de herinnering aan de Vla
ming Jan DeCleir in de rol van Sil de
Strandjutter omdat zijn taalgebruik
zo op Terschellings leek lopen de ri
lingen je nog over de rug.
Portemonnee
Bij de co-produktie „Tussen wal en
schip" werden de financiële aspecten
gelukkig eens op de laatste plaats
genoemd. Natuurlijk is het slijk der
aarde een belangrijke zaak waarom
het bij televisie draait, maar uit de
meeste co-producties met onze zui
derburen blijkt dat de enige aanlei
ding tot samenwerking moet worden
gezocht in de portemonnee. Een re
cent voorbeeld is Maria Speermalie,
in naam van BRT en AVRO samen.
maar geen Nederlandse schrijver, re
gisseur of speler is er aan te pas
gekomen. Louter een geldkwestie
dus.
Het huwelijk tussen VARA en BRT
voor „Tussen wal en schip" heeft ook
voor de toekomst vruchten afgewor
pen. Er zullen mogelijkheden worden
onderzocht om een gezamenlijke dra
maserie te maken over vrachtwagen
chauffeurs. Aangezien deze mensen
op hun lange reizen verschillende lan
den aandoen kan ook medewerking
worden gezocht in landen als Joego
slavië en/of Turkije. De VARA heeft
tevens een bedrag van tienduizend
gulden uitgetrokken om te onderzoe
ken wat mogelijk is op het gebied van
de samenwerking Noord-Zuid.
De afspraak is gemaakt dat VARA en
BRT ieder jaar één productie samen
maken. Even komt de koopmans
geest om de hoek kijken: twee pro
ducties voor de prijs van één. Een
andere ontwikkeling is, dat de Vla
ming Lou de Vel, die voor de BRT de
productie van „Tussen wal en schip"
heeft gedaan inmiddels als drama
turg in dienst van de VARA is
gekomen.
Opboksen
De Nederlandstalige Belgen lijken
meer gebrand te zijn op samenwer
king dan de Nederlanders Dat is ook
begrijpelijk, want in hun besloten en*,
clave moeten de Vlamingen boksen
tegen een Franstalig cultureel gebied
dat twee en een half keer zo groot is
Hun interesse ligt meer op cultureel
terrein, terwijl de Nederlanders vaak
wordt verweten te veel koopmans-
Deze sculptuur van de Noord-
Zuid trofee symboliseert de sa
menwerking tussen de Neder
landse omroepen en de BRT
geest te hebben. „De vrienden uit het
noorden", zoals we altijd vriendelijk-
beleefd worden genoemd, zouden te
voorzichtig handelen en zich steeds
afvragen wat het kost.
Ook het Nederlandse omroepbestel
zou remmend werken op de co-pro-
dukties. Elke omroep heeft zijn eigen
identiteit en wil die in alle gevallen in
de programma's te handhaven. Bij de
BRT is daarentegen sprake van een
grote afdeling drama. Het hoofd van
die afdeling, Hubert van Herrewe-
ghen, kon deze week aankondigen
dat de BRT van plan is zestig televi
sie-drama's in oorpronkelijk Neder
lands te produceren. Vooral de laat
ste jaren is er een grote uitbreiding.
Gevolg is dat Nederlandse omroepen
enkele Vlaamse spelen hebben over
genomen. Een goed voorbeeld was
„De onweersvogel", een stuk dat zelfs
aan Amerika is verkocht.
Het positieve resultaat van „Tussen
wal en schip" betekent niet dat er
niet veel meer te wensen is op gebied
van co-produktie.
Toenemen
Fred Bakker, vooraitter van de stich
ting co-produktie BRT/Nederlandse
zendgemachtigden die de Noord-Zuid
trofee uitreikte, zei het zo: „Samen
omvatten de beide Nederlandstalige
gebieden rond twintig miljoen inwo
ners. Het blijft toch een klein taalge
bied, waar de creatieve talenten
schaars zijn, de financiële middelen
altijd ontoereikend en de technische
mogelijkheden om met name televi
sieprogramma's te kunnen realiseren
blijken altijd onvoldoende Wan
neer alle talent, alle faciliteiten en
alle financiële krachten gebundeld
zouden worden, zou zowel de kwali
teit als de frequentie van Nederlands
talige televisieprogramma's in België
en Nederland toenemen." Bijkomend
aspect is volgens Bakker nog, dat
verhoging van het percentage Neder
landstalige televisieprodukties
vooral op dramagebied de aanval
van satelliet en kabel in de toekomst
zou kunnen afslaan.
Samenwerking op gebied van televi
sie en radio tussen beide Nederlands
talige gebieden lijkt een logische
zaak en toch gebeurt het op te kleine
schaal. Voor de radioprogramma's
die in co-produktie zijn gemaakt kon
zelfs helemaal geen prijs worden uit
gereikt.
In de co-produkties is sprake van een
golfbeweging. Het ene jaar is er spra
ke van wat meer dan het andere In
het jaar van „Tussen wal en schip"
(19771 maakten BRT en KRO samen
de zesdelige spoordetectiveserie Cen
traal Station. BRT en NCRV kwamen
samen met het enkele spel „Wierook
en tranen" en BRT en AVRO met
„De komst van Joachim Stiller".
NOS en BRT verzorgden vijfentwin
tig afleveringen van Sesamstraat
Dat de motieven vaak louter prak
tisch en commercieel zijn blijkt uit
twee televisie-afleveringen van de
Paul van Vliet-show door AVRO en
BRT of Gitaar spelenderwijs van de
zelfde omroepen. Opvallend afwezig
door Peter Barnaart
CANNES Is Nederland hier slechts met een film in de Quinzaine vertegenwoordigd, naar het
aantal aanwezige landgenoten te oordelen zou je het idee kunnen krijgen, dat minstens een
derde van de films in hoofd- en bijprogramma bestond uit vaderlandse produkten. Voordat hij
naar Seattle vertrekt, alwaar zijn gewraakte film Spetters in een festival wordt vertoond, is
regisseur Paul Verhoeven hier met een bescheiden gevolg neergestreken, teneinde zijn film op
de zogeheten marche te slijten. Naar verluidt werd al na de eerste vertoning interesse getoond
uit Frankrijk, Engeland, Portugal, de Verenigde Staten en Venezuela.
Met de in ons land magertjes ontvan
gen film Cha-Cha van Herbert Curiël
gaat het uitstekend. In de opnieuw
gemonteerde— en daardoor veel
evenwichtiger versie die hier (ook op
de marche) te zien is, gaat hij even
eens naar het filmfestival van SeatUe
in de Amerikaanse staat Washington.
Gezien de reacties van het publiek zal
Spetters er een geduchte concurrent
aan hebben.
Wie zich afvroeg of iemand hier ooit
van Herman Brood had gehoord,
werd een stuk wijzer toen het idool op
het scherm verscheen en de aanwezi
ge jongelui in een luid gejoel en ge
fluit uitbarstten. Curiël wordt van
vele kanten benaderd voor interviews
want ook voor zijn film is de belang
stelling groot.
In de wandelgangen wordt flink ge
mopperd op de organisatoren van het
festival. Voor een gebeurtenis van
wereldfaam als dit filmfestijn, is de
programmering dit jaar bijna een
aanfluiting te noemen. Was er de laat
ste jaren een toenemende commer
ciële tendens te bespeuren, dan nog
Speciaal vandaag
In de Alles is Anders Show
maken kinderen uit de redac
tie van het toekomstige jeugd
journaal hun opwachting.
Over alcoholreclame op de
STER praten policicus De
Voogd (VVD) en de heer Hoe-
len van het Centraal brouwe
rij kantoor. Andere onderwer
pen: Maarten 't Hart en de pu
bliciteit, de schrijvende pers
en 30 april, waarover prof.
Anne van der Meiden, Van der
Pluym, hoofdredacteur van de
Volkskrant, en journalist Pier
re Huyskens praten
Ned.1/21.55
In de tv-actualiteitenru-1
briek Achter het Nieuws van
de VARA is een interview met
Willy Brandt. Vervolgens een
bijdrage over het woningbe-
leid en de invloed op groei
kernen.
NedJZ 2.00
In de radiorubriek „In de
rooie haan" van de VARA zul
len de voorzitters van het CDA
en de PvdA hun reactie geven
op de NIPO-enquétte over het
stemgedrag van de Nederlan
ders. PvdA-Tweede-Kamerlid
Patijn praat over burgemees
tersbenoemingen.
Hilv.1/13.03
viel er in de geselecteerde films een
grote mate van kwaliteit duidelijk te
onderkennen. Het is juist dat laatste
aspect, dat nu in een donker hoekje
lijkt te zijn weggestopt. Aan alle vra
gen die zich voordoen kan die worden
toegevoegd hoever de machert gaat
van het vermaarde Franse distribu
tiebedrijf Gaumont in de program
mering. Drie van de vijf films die hier
over het doek gaan, voeren het vignet
van dit bedrijf.
Sinds een paar jaar is het gebruik om
een „film surprise" te programmeren,
die slechts eenmaal wordt vertoond.
Omdat in dat kader ooit een nieuwe
film van Zanussi werd gelanceerd is
zo'n voorstelling dus aanleiding voor
gedrang om een primeurtje. Wanneer
dan blijkt dat men het presteert de
Russische film Stalker in te zetten
een film die, na maandenlang door de
autoriteiten te zijn vastgehouden, vo
rig jaar in Moskou haar première be
leefde en reeds op Film International
van dit jaar in Rotterdam werd ver
toond verschijnt op menig voor
hoofd een vraagteken. Niet alleen
wordt hiermee afgeweken van de re-
Speciaal morgen
De NOS-televisie zendt de
komende maanden onder de
titel „De Afrikanen" vijf docu
mentaires uit over Afrika, die
een beeld geven van hef moei
zaam zoeken van de Afrikaan
se volkeren en stammen naar
een eigen gezicht en die tevens
tonen hoe de nieuwe generatie
Afrikanen hun nieuwe opvat
tingen verdedigen. In de eerste
aflevering van de Time/Life-
serie komen doelbewuste Afri
kanen aan het woord, die op
allerlei gebied richting geven
aan de ontwikkelingen.
Ned. 2/18.35
Het NOS-programma Klem
gaat over de WAO. Twee pro
cent van de mensen die daarin
terechtkomen krijgt een baan,
maar hoe vergaat het de 98
procent
Ned. 2/20.20
In een uitzending ten behoe
ve van de Videoclub van het
Simplistisch Verbond stellen
Koot en Bie alle videoten in de
gelegenheid hun reeks casset
tes te vervolledigen met een
aantal „hits" van het afgelo
pen Verbondsseizoen
Ned. 2/20.40
De macht van het kleinste
tweede en laatste program
ma van de AVRO over de mi
cro-elektronische revolutie
Ned. 1/22.05
gel dat een geselecteerde film niet
buiten het land van herkomst te zien
mag zijn geweest, ook heeft het in dit
geval pijnlijk veel weg van een zoet-
makertje voor de Russische cinema
en of overheid. De organisatie, die dit
jaar immers geen enkel Sovjetpro-
dukt goed genoeg achtte voor het
officiële programma, zou op deze ma
nier de toekomst veilig kunnen stel
len voor een eventuele algehele wei
gering van Russische deelname aan
het festival.
Een luid boegeroep steeg op, toen
prinses Gracia een kwartier te laat
verscheen om de hommage aan de
overleden regisseur Alfred Hitchcock
bij te wonen. Ze arriveerde nadat de
acteur Charlton Heston, in de functie
van hoofd van de Amerikaanse film
federatie, zijn herdenkingswoord had
uitgesproken.
Heel wat hartelijker en welwillender
werd de 70-jarige Japanse regisseur
Akira Kurosawa en diens film Kage-
musha, (de schaduw) bejegend. Dat
Kurosawa bijna zeker kan zijn van de
Gouden Palm mag alleen al blijken
uit het feit dat zijn persconferentie
plaats vond in de grote zaal van het
festivalpaleis, iets dat slechte bij
hoge uitzondering gebeurt. Dat hem
wordt verweten dat hij met aankle-
UTRECHT (ANP) De Coornhertli
ga, de vereniging voor strafrechther
vorming, heeft gisteren laten weten
dat ze zich ernstige zorgen maakt
over de justitiële reactie op de onlus
ten in Amsterdam op 30 april. Ze
heeft met name kritiek op de toepas
sing van snelrecht en op het tot zon
debok verheffen van enkele ver
dachten.
De eerste zestien verdachten moes
ten al op 12 mei voorkomen. De
Coornhertliga betwijfelt, of dat
zoals de Justitiële autoriteiten hopen
wel een afschrikwekkende werking
heeft. Verder ziet ze alleen maar na
delen in de snelrechtprocedure. Er
was geen tijd voor een grondig ge
rechtelijk vooronderzoek en evenmin
voor een grondige voorbereiding van
de verdediging. De Coornhertliga
heeft van advocaten gehoord, dat ge
bruikelijke en vereiste procedurere
gels niet in acht zijn genomen om tijd
te sparen.
Bovendien, aldus de liga. wordt met
het snel ter zitting brengen van deze
zaken volstrekt voorbijgegaan aan de
achtergronden van de gebeurtenissen
in Amsterdam.
ding en de keuze van de muziek wel
erg veel naar het westen lonkt, wil
niet zeggen dat hij weer een ingenieus
en meeslepend meesterwerk heeft af
geleverd. Drie uur lang blijf je ge
boeid kijken naar de machtsstrijd
tussen twee ongelijkwaardige partij
en, die zich weliswaar afspeelt in de
zestiende eeuw, maar telkens terug
kerende thema's als macht, bedrog,
recht en onrecht zijn natuurlijk niet
aan tijd gebonden. „Ik begrijp nog
steeds niet wat film nu eigenlijk is,"
merkte Kurosawa op, „ik begin er
vaag een idee van te krijgen, maar ik
moet er nog een tijdje over piekeren."
Over het tijdsbeeld, de zestiende
eeuw, in deze en in vele van zijn
vorige films: „Dat gaat vanzelf, maark
het maakt voor de gebeurtenissen!
geen verschil of je ze nu in het heden1
of in het verleden plaatst. Als men
zegt, dat ik Hollywood-muziek in
mijn film gebruik, komt dat mis
schien doordat de nieuwe generatie
Japanners is opgegroeid met wester
se klassieke en moderne muziek
waardoor zij nauwelijks nog iets weet
van de Japanse muziek."
Van onze radio- en tv-redactie
AMSTERDAM De Amsterdam
mers, die zijn aangesloten op het ka
beltelevisienet, zullen tijdens de ra
dio- en televisietentoonstelling de Fi-
rato van 29 augustus tot 7 september
beelden per satelliet ontvangen.
Het initiatief voor dit experiment
komt van kabeltelevisie Amsterdam
bv Volgens directeur Jacobs gaat het
voorlopig om een proef en zijn er nog
geen contracten afgesloten Pas als
blijkt dat de kwaliteit van de uitzen
dingen goed is en er voldoende be
langstelling bestaat, zal Kabeltelevi
sie Amsterdam gaan bekijken of het
mogelijk is door te gaan met satelliet
televisie.
Dan moet onderzocht worden of het
juridische en auteursrechtelijke pro
blemen gaat opleveren. Kabeltelevi
sie Amsterdam wil zich aan de wet
houden, aldus de directeur.
Als de uitzendingen definitief door
gaan zal hij krachtens het Verdrag
van Rome verplicht zijn alles uit te
zenden wat ontvangen kan worden.
Dat zou ook gelden voor program
ma's van de commerciële zender RTL
in Luxemburg
Op dit moment is de Franse zender
ORTF 2 per satelliet te ontvangen.
Daarvan zullen dan ook beelden in de
huiskamer komen. Volgens de heer
Jacobs is het niet nodig tijdens de
proefperiode dat hiervoor contracten
worden afdgesloten.
De plannen voor het experiment zijn
eerder bekend geworden dan zijn be
doeling was Oorzaak hiervan is de
grote schotelantenne die op het dak
van het RAI-gebouw in Amsterdam
staat. Er zijn nog ontvangstproble
men en de tijd van experimenteren is
nog niet afgelopen.
Caris hanteert voor zijn schilderij
en. reliëfs en plastieken de zogenaam
de gulden snede. Wat zijn kunste
naar-zijn betreft, gaat hij daarmee
voort in een traditie die al sinds eeu
wenlang ingang heeft gevonden. Een
van de mooiste voorbeelden is bij Da
Vinei te vinden die de mens ving in de
wetmatigheid die bekend is als de
verhouding waarbij het kleinste tot
het grootste staat als het grootste tot
het geheel. Beeldend uitgedrukt
wordt de gulden snede duidelijk ge
maakt met de vijfhoek of pentagram,
of als regelmatig lichaam de dode-
caëder.
In verschillende denkwijzes wordt
een mystieke kracht aan het penta
gram toegeschreven Bij Caris echter
is er in de eerste plaats een zoeken
naar een zeker „welbevinden". Door
een consequente uitwerking van de
wetmatige verhoudingen die vaak
doen denken aan wat de abstract-
geometristen in de jaren zestig lieten
liggen komt Caris tot een nieuwe
kijk op de omgevingskunst. Zijn werk
gaat verder dan een esthetisch eind
resultaat: het moet dok „leefbaar"
zijn.
Nu is het esthetische genoegen in
Caris' schilderijen nogal beperkt. Je
Van uitgeverij Elsevier, Amsterdam
zijn de volgende boeken: Cocktails
en longdrinks uit de 6 flesse-bar,
door J. van Hagen (168 blz - 16.90).
Feestelijke gerechten, van V. Müller
(168 blz - ƒ16.90). Salades door C.
Schönherr. (272 blz - 65.-). De waan
zinnige 14de eeuw, het Europa van
zeshonderd jaar geleden door B.
Tuchman (784 blz - 69.50),
kan de zuiverheid waarmee hij werkt,
wel waarderen, maar de resultaten
zijn steeds weer zo voorspelbaar dat
het werk alle spanning mist. Juist het
feit dat elke verhouding klopt, dat
elke variatie weer op het van tevoren
bedachte eindpunt uitkomt, maakt
dat je met een zeker „déja-vu"-effect
zit te kijken.
Datzelfde effect treedt ook op in de
objecten, maar ze zijn toch wat speel
ser en individualistischer uitgevoerd.
Caris werkt, naast de vrijblijvende
plastieken, zijn ideeën ook uit voor de
toegepaste kunst. Nog steeds met de
gulden snede als uitgangspunt heeft
hij meubilair gemaakt dat even sim
pel oogt als toepasbaar en doelmatig
is. Ook hier heeft hij zijn vormprinci
pes op een zuivere wijze uitgewerkt,
zonder zich al te zeer te bekommeren
over de esthetiek.
Doelmatigheid is er dus zéker, maar
Caris zal, zolang zijn pentagranhui-
zen nog niet zijn gebouwd, moeten
opboksen tegen voorstanders van de
rechthoekige vorm die nog altijd onze
woningen bepaalt. De toepassing van
zijn ideeën levert in de eerste plaats
een grote hoeveelheid loze ruimte op:
Daaraan is, gezien het allesomvatten
de streven naar effeciency, weinig be
hoefte.
Kan je het werk van Oerard Caris
„mooi" vinden? Afgezien van het feit
dat dat natuurlijk altijd een persoon
lijk gegeven is, gaat het er om dat je
bij Caris elke voorkeur voor een ron
de vorm moet opgeven. Waar de cir
kel staat voor het vrouwelijke en het
vierkant voor het mannelijke lijkt het
duidelijk dat Caris met zijn werk al
snel tot een scheiding der geesten bij
zijn publiek kan komen.
Tot en met 24 mei, geopend op maan
dag tot en met zaterdag van 1017 uur.
Van onze sociaal-economli
redactie
AMSTELVEEN Onder de ongf
300 medewerkers van de Zid
fondsraad in Amstelveen heerst gt
ongerustheid over de gevolgen van
Wet Tarieven Gezondheidszorg,
meldt de „Uitkijk", een publiki
van de Ziekenfondsraad. Het
ontwerp dat binnen afzienbare
door de Kamer behandeld zal
den, voorziet in de instelling van
Centraal Orgaan Tarieven Ge»
heidszorg (COTG), dat een belanj
ke taak krijgt op het terrein van
prijs- en inkomensbeleid in deze»
tor. Het nieuwe orgaan gaat een
van de taken van de Ziekenfonds
overnemen. Welke consequei*
hieruit gaan voortvloeien, ook
aanzien van het personeel, is nogo
te overzien.
Bij de Ziekenfondsraad is men i
het nieuwe orgaan niet zo gelukl
Als het tarievenwerk uitsluitend
het COTG wordt behandeld, W
kent dit de overheveling van eenl
te hoeveelheid kennis. Verder mo<
de werkzaamheden op een inge*
kelde manier worden gesplitst
Staatssecretaris Veder-Smit
volksgezondheid zegt in een vraai
sprek met de „Uitkijk", dat de on
tie zal worden voorbereid dor
werkgroep met vertegenwoi
van alle betrokkenen.
Over de adviezen van de
fondsraad zegt de staatsset
dat die nogal lang op zich laten «I
ten en dat ze politiek gezien IJ
altijd bruikbaar zijn. Dat geldt»]
met name voor bezuinigingr*"
ties.
Gerard Caris en de gulden snede
door Gees Straus
DELFT Het werk van Gerard Caris bestrijkt zowel terrei
nen der techniek en natuur als de kunst. Het onttrekt zich
daarmee eigenlijk ook aan een gangbare beoordeling die je
vanuit een kunstzinnige benadering kunt aanleggen. Meer
dan een persoonlijke uitdrukking van zijn relatie met het
publiek, levert Caris met zijn werk dat momenteel te zien is in
het Technisch Tentoonstellingcentrum aan de Kanaalweg in
Delft, een instrument dat de menselijke omgeving volgens
zijn bedoeling een humaner aanzien moet geven.
op co-produktief gebied dit seizoen
niets te verwachten.
Voor de toekomst worden er plannen
gesmeed tussen Nederlandse omroe
pen en de BRT, al is het niet altijd
bekend wanneer de produkties ge
reed komen of op het scherm ver
schijnen. Zo heeft Hugo Claus het
boek „De leeuw van Vlaanderen" be
werkt voor BRT en KRO. Met de
TROS wordt research gedaan van
een produktie over de Bokkenrijders
roversbenden met een politieke
inslag die in de 18e eeuw de grens
streek tussen Limburg, België, Neder
land en Duitsland onveilig maakten.
Met de AVRO wordt nog steeds en al
sinds jaren gesproken over de serie
Willem van Oranje.
ADVERTENTIE
Voor informatie en
verkoopadressen:
Bendien/Smits
De Nederlandse
Modemakers
05490-12345
Dora vai
Tussen
in schip'
dat jaar waren co-produkties op ge
bied van kunst of informatie.
De verjaring
Het seizoen 1979-1980 waarin wij ons
thans bevinden is op gebied van
Noord-Zuid samenwerking op televi
siegebied geen goed jaar. Alleen de
NCRV heeft drie enkele spelen samen
met de BRT gemaakt: „De verjaring"
van Kees Brusse. „De blijde dag"
naar Stijn Streuvels en „Mijn vriend
de moordenaar" dat nog moet wor
den uitgezonden. De NCRV heeft een
traditie op te houden, want toen de
televisie nog in de kinderschoenen
stond, zocht David de Koning, hoofd
drama van de NCRV, al contact met
de BRT Van KRO. NOS en VARA is
Sommige pakken jl
doen erg hun best i»
om er uit te zien i*
alsof Dick Holthai
in hun ontwerp dt
hand heeft gehad, f
Andere pakken zij
van Dick Holthaus J
Gelukkig is het
verschil te zien en e
te voelen.
Echte Dick
Holthaus ontwerp l1
worden namelijk
uitgevoerd door dt
Nederlandse t
Modemakers. In
kleermakerskwali t
teit. Met Beter- s
kleder-pasvorm!
Prettige
bijkomstigheid:
Beterkleders zoals
Dick Holthaus zien
er weliswaar duur
uit. maar het
prijskaartje spreek J
andere taal!
Ga maar kijken
in de betere i
mannenmodezaak.