Taboe's krijg je de wereld niet uit
VRAGEN
VRAGEN
België heeft al r.k. weekblad
waar bisschoppen van dromen
Trouw
Presbyterianen in
VS overwegen fusie
THEOLOGISCH KANDIDAAT Of
JONGE PREDIKANT
VANDAAC
INDUSTRIEPASTOR M/V
VOORBUGANC
part-time koster(es)
UIT DE KERKBLADEN
„Welcome to
brother K.
ZATERDAG 17 MEI 1980
TROUW/KWARTET
iTEF
door A. J. Klei
Mijn vrouw had als treinlectuur het
mei-nummer van „Mensen van nu"
gekocht. Toen zij thuis kwam, stelde ze het
mij ter hand. want ze heeft graag dat ik op
de hoogte blijf van wat er in de wereld te
koop is
Ik moet zeggen dat ik diepe bewondering
heb voor de samenstellers van dit
„maandblad over jezelf en anderen." Ze
boren problemen aan. waarvan ik het
bestaan niet vermoed had en reiken je op
deze wijze fraaie mogelijkheden tot getob
aan.
Neem nu die jonge vrouw, die op een grote
foto en achter een met planten
volgestouwde vensterbank zeer somber uit
het raam staat te turen. De reden van haar
bekommernis worden we op de bladzijde
naast de foto via een fors lettertype gewaar.
„Ik houd niet van mijn moeder."
Indien mij een dergelijke mededeling werd
verstrekt, zou ik naar ik vrees niets anders
weten te zeggen dan: Nou en? De redactie
van „Mensen van nu" perst hier echter
moeiteloos drie volle pagina's tekst uit.
Overigens heb ik dat verhaal nog niet
gelezen, want ik stuif bij het ter hand
nemen van een dergelijk tijdschrift altijd
terstond op de vragenrubriek af. Daar
steekt een mens van nu veel van op
Behaaglijk nestelde ik me in mijn stoel om
mezelf een blik te gunnen tussen
andermans lakens, want daar kwam het wel
op neer. dat zag ik meteen aan de titels
boven de vragen
Ik las een vraag van een vrouw, die vertelde
dat Zij zich had laten aborteren. In de
beantwoording kwam dit feit ook ter sprake
en het werd genoemd „de onderbreking
van je zwangerschap."
Nu houd ik me hier zorgvuldig buiten de
discussie over abortus, maar ik moet wel
kwijt dat ik het onzinnig vind om abortus
aan te duiden als: onderbreking van de
zwangerschap.
Bij abortus is het zo, en ik neem aan dat ze
dit bij „Mensen van nu" best weten, dat een
zwangerschap niet onderbroken, maar
afgebroken wordt. Dit is namelijk de
bedoeling van abortus
Iets dat je onderbreekt, kan even later weer
vrolijk verder gaan. De rede van meneer
Jansen... Ik geef een voorbeeld werd door
applaus onderbroken. Dit houdt in. dat
deze spreker zijn rede hervat, zodra 't
geklap verklonken is. Het kan ook zijn dat
de heer Jansen zijn rede afbreekt, omdat
het tumult in de zaal hem verhindert verder
te spreken. Van zijn rede komt niets
terecht
Het opmerkelijke is dat ik uitgerekend bij
mensen die vóór abortus zijn. of althans
niet strafbaar gesteld wensen te zien. de
verkeerde omschrijving
„zwangerschapsonderbreking" telkens lees
of hoor Juist mensen die er prat op gaan.
dat ze de dingen bij hun naam durven
noemen en taboe s doorbroken hebben,
werken met de verhullende, zeg maar:
onjuiste omschrijving van abortus
Wat zien we dus gebeuren? Dit. Er worden
taboe's afgeschaft dat het een lust is. maar
zo gauw iemand kans ziet er weer eentje in
huis te halen, krijgt hij daar alle
gelegenheid voor. Het malle is dat dit af te
leiden valt uit het woordgebruik in kringen,
die niet moe worden te verklaren dat ze een
hekel aan taboe's hebben:
Wat is er eigenlijk met Suus aan de hand?
Weet je dat niet? Die heeft d 'r
zwangerschap laten onderbreken. Ze komt
woensdag weer thuis.
Wanneer een kat of kater met het oog op de
seks naar de dierenarts is geweest, zeggen
preutse mensen dat de poes „geholpen" is.
Ik zou „Mensen van nu", als het dan toch
aan versluierend taalgebruik wil doen.
willen aanraden in geval van abortus deze
term te hanteren. Je bent dan minder ver
van de waarheid af dan met dat
„onderbreken
ADVERTENTIES
door Pieter van der Ven
Niet alleen voor belastingbetalers is België een paradijs. Ook degenen die vinden dat het met
de kerkelijke pers in Nederland droef is gesteld kunnen over de grens hun hart ophalen. Je
hebt er nog echte „katholieke" kranten. Er zijn ook niet-katholieke en zelfs anti-clericale
kranten, maar zowel de katholieke kerk als de katholieke partij kunnen hun boodschap in de
pers kwijt zonder eerst in een journalistiek zuurbad te worden gedompeld.
Onbekend is daarentegen de kerk-
betrokken, maar onafhankelijke en
kritische pers in geloof- en kerkza
ken. Elders in deze krant wordt gewe
zen op de betrekkelijke vreedzaam
heid in de Belgische rk kerk, zeker in
vergelijking met Nederland. Deze
vreedzaamheid geldt zowel de pers
alsook het verschijnsel van de zoge
noemde kritische gemeenten of basis
beweging.
De laatste tijd is nogal wat te doen
over de rol van de media in kerkelijke
zaken. Vooral kardinaal Willebrands
maakte zich tot tolk van het ongenoe
gen door te zeggen dat zoveel mooie
en bemoedigende zaken niet in de
media kunnen doordringen. En er
Zijn al vergevorderde plannen om een
weekblad te maken waar die „mooie
bemoedigende zaken" volop de ruim
te krijgen.
Dat droomweekblad van Willebrands
bestaat al in België. Het heet „Kerk
en Leven". Het verschijnt wekelijks
in alle Vlaamse bisdommen met aan
gepaste edities voor regionaal
nieuws. De oplage telt vele honderd
duizenden exemplaren en een zeer
groot percentage van de mensen
wordt bereikt.
Veel kerknieuws, bedevaarten, jubi
lea, actualiteiten, berichten en artike
len die de mensen aanspreken: over
het generatieconflict, verborgen ver
driet, derde wereld, militaire dienst
Pauselijke en bisschoppelijke docu
menten krijgen ruimer aandacht en
uitleg dan in een gewone krant en
actuele kerkelijke problemen worden
niet verzwegen. Er is een kinder- en
een tienerpagina.
Het blad wil niet de spreekbuis zijn
van één bepaalde richting. Hoewel
het van reactionaire zijde vaak kri
tiek te verduren heeft, is er praktisch
een wekelijks „rechts" hoofdartikel
van R. Roelandts. Naast hem heeft
echter ook de wat radicalere redac
teur Jos Beel de ruimte vooral waar
het de derde wereld betreft. Maar het
leeft vredig naast elkaar, de confron
tatie en tegenspraak worden hooguit
vermeld, maar niet beoefend.
Grijs
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leid se Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg. O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat '3' Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credieibank
Pekenmgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 946
3000 AX Rotter dam
iel 010-115586 (abonnementen
en bezorging)
iel 010-115568 (redactie)
tet 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Roti er dam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
lel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tei 070-469445 (redactie)
lei 070-468664 luilsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
6000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnement spnjzen
Per maand 16.98
Per kwartaal f 50,95
Per half jaar 101.90
Per (aar f 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vri|dag Op
zondag van 18-20 uur teief 020-
913456
Opgave mm- advertenties tel
020-936868 of schr.tteli|k aar
Mme Adv atdeimg postbus 433
'000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schnt-
'eiii* aan onze Amsterdamse
adressen
in de put, daar leeft een kerk die
rijkdom uitstraalt en heel wat Inspi
ratie kan brengen voor het soms moe
deloze Europa".
Er wordt gesproken over de discussie
van de vrouw in het ambt en de
conclusie is dat allen samen verant
woordelijk zijn. Ze schrijven over de
meningsverschillen tussen theologen
en opperen dan dat de dialoog moet
geschieden in een geest van liefde. En
zo gaat het door- de vrede verzekerd
door banaliteit. Een knip- en plak-
puzzel voor de kinderen moet een
„vredelievend" mens opleveren en ra
ra wie komt er tevoorschijn? Jawel,
de paus die een kind hoog optilt,
want „een vredelievend mens acht de
kleinsten altijd groter en hoger dan
zichzelf". Maar dit is dan misschien
ook wel hygiënisch een dieptepunt.
Ook in ander opzicht is de Belgische
kerk vreedzamer gebleven. Gaande
weg begint er zich zoiets als een basis
beweging af te tekenen, een organisa
tie van maatschappij-kritische chris
tenen Vorige week hielden ze een
zeer druk bezochte eerste ontmoe
tingsdag in Brussel. Veel meer jonge
mensen dan op soortgelijke dagen
hier. en opvallende inschikkelijkheid
voor gehandicapten. Maar het groot
ste verschil is toch wel de gematigd
heid en vrede, het opkomen voor be
vrijding uit armoede en vervreem
ding. het partijtrekken voor zwakken
en onderdrukten.
Als er sprake is van kerkelijke kri
tiek. dan is deze zeer voorzichtig ver
pakt en gericht op een aanwijsbare
misstand, niet het resultaat van een
analyse dat hiërarchische structuren
ook in een kerk mensen onvrij hou
den De Nederlandse basisbeweging
lijkt veel meer op die lijn te zitten en
Waarschijnlijk heeft dit door de kerk
krachtig gesteunde blad veel kerke
lijke polarisatie voorkomen. Maar
evenzeer geeft het de kerk een grijze
tint. Een paar voorbeelden van deze
nogal reukloze werkwijze. De politie
ke controverse ten aanzien van de
militaire dienst wordt vermeden; in
het leger leer je kameraden kennen
en moet je slechte invloeden mijden,
dienstweigeraars hebben hoge zede
lijke idealen. Zonder godsdienstzin
blijft sociale rechtvaardigheid en
menswaardig samenleven een wens
droom. „Een al zit Zaire economisch
Van onze kerkredactie
GRAND RAPIDS Als de komende daarmee afwijzender tegenover het
algemene vergadering van de presby
teriaanse kerk in Amerika het voor
stel goedkeurt, zal er een brief van
deze kerk uitgaan naar drie kleinere
presbyteriaanse groeperingen om zo
snel mogelijk tot kerkelijke eenheid
te komen.
De drie kleineren zijn de reformed
presbyterian church (evangelical sy
nod), de reformed presbyterian
church of North America en de ortho
dox presbyterian church. De vier ko
men overeen in een uitgesproken con
fessioneel karakter. Als de fusie door
gaat (het voorstel noemt juni 1982 als
datum), zal deze kerk de derde pres
byteriaanse kerk van de Verenigde
Staten zijn, naast de verenigde pres
byteriaanse kerk en de zuidelijke
presbyterianen, die allebei een meer
open karakter hebben.
Meer kerknieuws op
pagina 29
ADVERTENTIE
dit tijdschriftje in Nederland nauwe
lijks bekend is. Toen de plannen voor
een nieuw rooms blad aan de orde
kwamen zag je geen verwijzingen
naar dit lichtend voorbeeld. De sup
porters leken slechts een markt te
ruiken en werden niet door enige visie
of inhoudelijkheid geplaagd Van an
dere zijde werd de verwerpelijkheid
of onwenselijkheid van zo'n blad zo
scherp aangevoeld dat ze het ge
makshalve al maar vast onbestaan
baar en onmogelijk achtten. Er werd
al geschamperd over een rooms Pri
vé, Story of Stan Huygens Journaal
Maar mogelijk en haalbaar en wense
lijk zijn drie verschillende dingen.
Mogelijk is het zeker; haalbaar is het
altijd als je er genoeg voor over hebt.
maar misschien kan het zelfs zichzelf
bedruipen op den duur. De wenselijk
heid daarentegen is nog de grootste
vraag. Het is een beetje flauw om te
zeggen dat bestaande media zo'n
blad bedreigend vinden en dus onge
wenst. Belangrijker is of een en ander
de pers te afhankelijk maakt van
kerk en kapitaal; of het met andere
woorden een verstandige strategie is
als de rk kerk de Brabantse industrie-
len vraat om haar boodschap uit te
zaaien.
De Nederlandse bisschoppen willen
meer aandacht voor mooie en bemoe
digende zaken. Maar misschien
schort het hun aan vaardigheid om
die zaken op te delven uit kritische
confrontatie. Misschien schort het
hun aan moed om echt deel uit te
maken van een verscheurde wereld
en kerk. In plaats daarvan moet een
blad komen zonder onvertogen woor
den, een kerk vol schijnbaar eensge
zinde bemoediging.
Ook om hunnentwille lijkt zo'n blad
zo wenselijk als een paard achter de
wagen. Bij nader inzien denk je zelfs
dat het paradijs toch eerder aan deze
kant van de grens moet zijn.
De Gereformeerde kerk van
DEVENTER-WEST/TWELLO
raakt per 1 augustus a s vakant en zoekt daarom kontakt met een
die op part-time basis (ca 70% van een volledige taak) predikant van.
deze gemeente wil worden
Wi| denken aan een jonge man of vrouw, die in deze ca 400 leden
tellende gemeente
prediking en pastoraat als belangrijke taken krijgt;
speciale aandacht geeft aan de begeleiding van jeugd en jongeren
in oecumenische gezindheid samenwerking met andere kerken
voortzet en stimuleert
Belangstellenden worden verzocht kontakt op te nemen met de
voorzitter van de beroepingscommissie, de heer R Torenbeek, v
Hogendorpstr 22. 7391 LE Twello. tel (05712) 2228
Ook de vertrekkende predikant, ds G Kalksma, v Doetinchemstr 2,
7415 CX Deventer, tel (05700) 22389. is bereid verdere inlichtingen te
verstrekken
ZIENER EN MARTELAAR
Het is duidelijk waarom in de
lezingen van het kerkelijk jaard
de zondag na hemelvaart g
voor het verhaal van Stefanus.1
Heer is weg. „Ik zal u niet als wq
achter laten" heeft Hij gezegd 1
(Johannes 14 vers 18), vandaardj
deze zondag ook wel „wezenzonL
heet. Dat neemt niet weg dat dal|
gevoel er wel was: van verwees
zijn bij het heengaan van Jezuj
dan lezen we van Stefanus datlJ
van de heilige Geest was en dat!
naar boven keek," en hij zag de J
heerlijkheid Gods en Jezus, sta
t^r rechterhand Gods". Stefai
ook wat hij ziet. En dat valt ci&nl
helemaal verkeerd. Ze stormden!
hem af. wierpen hem de stad uit J
stenigden hem. De eerste getuig
Jezus, gekomen in zijn macht.
tegelijk de eerste martelaar. Ze
stenigden hem. Iedere mensenj
heef t een betekenis. Stenigen
betekent: die man hoort er niet!
zijn, we willen hem niet meer ziei
die Jezus zag in zijn heerlijkhei
hier niet om aan te zien. Is Luki
goed verslaggever'' Kan je zoietfj
beter niet verzwijgen? Zo'n
mensonterende rel van
stenengooiers? Lukas vindt datl
geweten moet worden. Hij venne
het zelfs niet koel, er zit dramatk
het,verhaal. De kerk moet dat we
Het woord „wezen" kan nog
Ut
DE STICHTING OKEBA TE AMSTERDAM
(Oekumenische Kommissie voor Evangelie en Bedrijfsle
ven in de agglomeratie Amsterdam)
stelt zich ten doel om vanuit het evangelie met mensen uit het
bedrijfsleven mee te zoeken naar gerechtigheid en „sjaloom" in
arbeidsverhoudingen. Omgekeerd om arbeidsvragen in de kerken
konkreet aan de orde te stellen en te houden.
Gezocht wordt een
Voorlopig 3/5 werktijd, eventueel groeiend naar een full-time baan
Gevraagd wordt: een beroepbaar predikant van één der protestantse
kerken.
Betrokkenheid door studie en/of praktijk op de verhouding tussen
mensen en arbeid.
Geboden wordt een werkgroep-DISK, waarin met het RK bedrijfsa-
postolaat wordt samengewerkt. Een stafverband met drie pastores
(RK) Een verbinding met een kerkelijke gemeente in Amsterdam.
Salariëring op basis van kerkelijke salarisschalen.
Sollicitaties vóór 31 mei 1980 aan H. M. Stam, Sluisvaart 208.
Ouderkerk a/d Amstel, tel 02963-4542. Ook voor nadere inlichtingen.
vertederend werken, maar zienen X
zijn niet te verteren Daar moet j n
wereld vanaf. „Door historisch
onderzoek wordt men geen
martelaar. Wat een mens tot
martelaar maakt in zeker opzicht tdi
zien van de zin van alles, die metl m
blote oog niet te zien valt" (Leo
Baeck, Wesen des Judentums).
Daarom moesten de joden weg. 2
zagen dingen die hier niet gezk
mogen worden. Daarom moet
„zieners" weg. Ze mogen niet
meedoen, die werkelijk zien
op afgaan. We kunnen ze mi:
mensen die mensen boven wel'
stellen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Maarssen: drs J.j
Jongeneel laatstelijk zendini
in Indonesië, wonende te Oegstyj
Bedankt voor Katwijk
(toez.): F. J Veldman te Nul
voor Mijnsheerenland: J Nood
te Tjamsweer.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Sliedrecht: M. J
te Spijk.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Enschede-Noord C 1
te Groningen-Noord.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Leerdam: C. Wia|/'
Kootwijkerbroek.
BAPT. GEMEENTEN
Aangenomen naar Ter Apel. W 1
Zwart, kand. te Coevorden
DOOPSGEZ. GEM.
Aangenomen de benoeming tot d
kenhuispred. in „Heliomare" te n
aan Zee: L. Koopmans te Haarli
officiële kerkelijk bedrijf. In België
waren zelfs allerhande bisschoppelij
ke instellingen medeorganisatoren
voor die basisdag. In de Nederlandse
verhoudingen is dat haast onvoor
stelbaar.
Wenselijk
Terug naar het weekblad „Kerk en
Leven". Het is veel betekenend dat
De Johanneskapelwijk van de Haagse Hervormde
Gemeente
zoekt voor haar kerkgebouw een
Minimaal 20 uren per week. dienstwoning beschikbaar
Uw sollicitatie kunt u. gaarne onder vermelding van referenties, nchten aan de
wijkraad van kerkvoogden van wijk 22. Tomatenstraat 116. Den Haag
OEKUMENISCHE REISSTICHTING „THACIR"
De belevenis van Israël mag u niet missen'
Wij brengen u optimaal verzorgde rondreizen
(0 a 4-sterrenhotels-nederlands sprekende gidsen etc
waarin alle aspecten van „het land' aan de orde komen
Verder unieke rondreizen in
Egypte (met en zonder Nijlcruise) Turkije - Grieken lend/Ron*
Alle renen het gehele aar door
Vraag geheel vrilbttjvend onze brochure
Thecir, Europelaan 14, 3844 AV Harderwijk. Tei.; 03410-21989.
(U mag ons ook s avonds en op zaterdag bellen Wij zijn maar W
daarom moeten we beter ons best doen')
Church of God (International Head
quarter). Na een flinke aarzeling zet
ik toch maar door. Ik zet mijn schoe
nen naast de vele andere en loop
blootvoets naar binnen, waar op één
_i van de banken bereidwillig plaats
TVAIY) HrJ lon/i wordt gemaakt. Iedereen is in het wit
IX L/II1 ilUlldllu gekleed. Een man staat in het engels
zo vol overgave te vertellen over de
boekennieuws;;
Di O. O Cloate
Hemelse solidariteit 136 ötz 1 22 50
'n Weg m öie reiame tussen chnstoiagie en
sotenoiogie m die Vierde Evangelie
Op dit p'oetschntl promovee-'de de auteur on
langs tui Piot di Herman Ridderbos
Or J. J Meuzeteer
Oer Leib dea Messisa 1 94 tM 34
Fotografische ne'O'u» van net proetsctvdt was-
op de auteur m 1961 promoveerde Een D&ang-
o;k stuk Nieuwtestamentische wetenschap is
hiermee weer oere*baa' geworden Os K H
Kroon schreel een inleidend woord
John Lewis
Er la Iets gsanda In Oen Heeg
112 biz I 13.90
Oe revolutionaire kracht van de Hemge Geest m
een mtematonale samenleving
Dn boek ooet verslag van oe Bntse gemeen
schap tfi Den Haag met een e-gen «er« en
De Ype Scheep
Vandaag de dag zl|n ze anders
da oudaren de longeren
40 b!z 7.50
Dit boen ie aevai de 'enst die ds Senaat m 7
NCRV-tslevialeultzendlngen uitgesproken
heet Hi| maakte oe kekers ceeigencot van zi n
gedachten tav het aigemeen aa- wez ge ge
voet ven onbehagen over het ve>e dat ve-ge'e
ken o vroeger zo anders gewcoen
Verter-goaar m de Doekhanoc
Kerk Overzee is de contactbrief van
de Nederlandse zendingsraad voor
Nederlanders, die in derde-wereldlan
den werken. Hierin het volgende ver
slag van een kerkdienst in Nigeria:
Zondagochtend. Het is rustig op
straat. Slechts een paar stalletjes met
cola en snoepgoed zijn open Een
paar mannen zitten voor hun huis te
dammen Even verderop zit een
groepje palmwijn te drinken. Er is
niets van de drukte, die je door de
week kunt zien in deze volkswijk,
waar ik nu loop te dwalen. Hier ben ik
heengegaan om een zogenaamde on
afhankelijke kerk op te sporen. Wat
ik daarover had gehoord op de kursus
in Oegstgeest, had me nieuwsgierig
gemaakt.
Onafhankelijk is een kerk. als ze ge
sticht ls door een Afrikaan, zonder
hulp van de zending. De stichter zegt
door God geroepen te zijn en samen
met zijn volgelingen, die zijn charis
ma erkennen, vormt hij een kerk.
Deze kerken, met een paar honderd
of soms een paar miljoen leden, lei
den een bloeiend bestaan en groeien
sterk. Dit in tegenstelling tot de tra
ditionele door de zending gestichté
kerken, die veelal financieel en theo
logisch nog afhankelijk zijn van de
Westerse moederkerken.
Ik stop bij een groot bord: The Holy
liefde van God, dat een andere man
nauwelijks de tijd krijgt om zin voor
zin in het lbo te vertalen.
Opeens is het afgelopen, iedereen
staat op. maar nee. de dienst gaat nu
pas echt beginnen. Mannen, vrouwen
en kinderen gaan apart zitten, bij
elkaar een paar honderd mensen. Ik
word naar voren meegetroond en
krijg een stoel naast, naar ik ver
moed, de ouderlingen. Voorin hangt
een kruis van twee neonbuizen. met
daaronder een ouderwets-romantisch
schilderij van een blanke Jezus. Lang
golvende haren en baard, ogen en
glimlach, die niet van deze wereld
zijn.
We staan op als het koor in paarse
gewaden gekleed in een lange rij,
zingend binnenkomt We zingen een
engels lied uit een degelijk uitziende
in mijn handen gedrukte bundel. De
wijs klinkt bekend, maar door de
begeleiding van allerlei drums, fana-
tisch door een paar jongetjes be
speeld, wordt het toch een swingend
lied. Na het laatste couplet wordt een
Gregoriaans aandoend „Amen" ge
zongen.
„A special welcome to brother K
from Holland" zegt de voorganger Ik
moet even gaan staan, alsof niet iede
reen mij als enige blanke allang had
gezien.
„Let us pray". Iedereen knielt op de
grond. De voorganger neemt een the
ma en iedereen begint te prevelen.
Het geprevel gaat al gauw over in een
hartstochtelijk voor zich uit praten.
Enkele vrouwen worden half hyste
risch en springen rond onder het sla
ken van kreten. „Jezus", roepen ze en
het is alsof ze een onzichtbaar per
soon omhelzen. De voorganger zingt
door de microfoon een monotoon
lied. waarmee de kakofonie compleet
is. Ik leef mee. maar op mijn eigen
manier, zonder woorden.
De voorganger luidt een bel. waarna
de rust weerkeert. Op een nieuw the
ma barst weer een nieuw gebed los
De preek (ook weer zin voor zin ver
taald) combineert twee verzen uit
twee bijbelboeken. In het eerste vers
zegt Jezus, dat je als zijn volgeling
een zwaard moet kopen. Met het an
dere vers wordt bewezen, dat hiermee
een bijbel bedoeld wordt.
Daaraan vastgekoppeld wordt de
waarschuwing, dat je als christen een
mooie nieuwe bijbel ln je bezit moet
hebben. ,.A worn-out bible means a
worn-out faith".
Ik kan het niet nalaten even te den
ken aan hoe deze man als missionaris
in Europa zijn waarheden aan de situ
atie daar zou moeten aanpassen. Uit
het blote höofd worden er ook liede
ren in het lbo gezongen, die blijkbaar
eindeloos kunnen doorgaan, want ze
moeten door de bel afgebroken
worden
De collecte is een feest Op de maat
van een ryimisch lied lopen de men
sen half dansend in een lange rij naar
voren om wat geld op een schaal te
leggen. Eerst gaan de kinderen, dan
vrouwen, de mannen en de groep,
waarin ik zit. Dat blijkt dat er hele
maal voorin, achter een hekje, nog
een groepje zit. die als laatste hun
bijdrage geven. Zij zijn in het groen
gekleed en dragen een heel klein bis
schopsstafje
Bij een tweede offerronde kan ieder
vrij en door elkaar heen naar de
schaal toelopen. „Les us pray". Dit
maal mag je diep voorovergebogen
blijven zitten. Een voorbede voor mij
en mijn familie thuis wordt ook weer
hartstochtelijk uitgevoerd. Er zijn
twee uur voorbij als het slot van de
dienst volgt. Een laatste gebed, waar
bij je staand in groepjes van twee of
drie eikaars hand vasthoudt. Alle kin
deren stormen op mij af om me een
hand te geven. „God bless you". Toch
wel opgelucht, dat de dienst eindelijk
voorbij is. bless ik ijverig terug."
Ontdekking
De Oogst, het maandblad van „Tot
Heil des Volks", heeft altijd veel aan
dacht voor de bijbelse profetieën over
het Joodse volk en speurt naar teke
nen. die het daarmee in verband kan
brengen. Zoals
De heer Sadao O'Hara is met zijn
vrouw en drie kinderen naar Israël
geëmigreerd. De O'Hara's zijn Japan
ners. Zij zullen zich in juni van dit
jaar in de West Bank vestigen. O'Ha
ra, is een zoon van een generaal die in
de Tweede Wereldoorlog omgekomen
Toen hij ernstig ziek was. hij leed aan
t b gaf .een christenvriend hem een
Bijbel Hij werd zeer getroffen door
het. Woord van God Maar toen hi
het punt stond christen te wol
ontdekte hij dat God in feite alles
de Joden had beloofd, en da!
Joodse volk het uitverkoren volk
God was Toen ging hij daar
op studeren en ontdekte hij, dat
christenen de laatste 2000 jaar Vfl
durend Jodenvervolgers waren
weest. Verder onderzoek leidde I
tot de gedachte, dat hij tot één va
verloren stammen behoorde Alk
gelijkenissen van Hebreeuwse er,
panse woorden, afleidingen van»
den en geschiedenissen voerden I
tot de overtuiging dat hij en metl
nog vele Japanners, tot de stamt
hoorde.
Nu is hij de leider van een groep
2000 Japanners die zich de
Shomron noemen Vermoedelijk
len die andere 2000 ook wel i
Israël gaan.
In het grensgebied van Pakistar
Afghanistan woont een Mohan
daanse stam, waarvan men ook
moedt, dat zij tot de verloren 10f'
men behoren
Het is interessant dat nu in
eindtijd overal en telkens gr#
mensen naar voren komen, waai
men vermoedt, dat zij tot de vert
10 stammen behoren Er zal eer
zijn. dat „gans Israël" weer in!
land woont.. Al deze geruchten
groepen, die claimen dat zij tot*
stammen behoren, waarvan er s
mige waar en sommige niet waar
len zijn. zijn een vooraf schadd
van deze eindtijd Want gans I
zal terugkeren en wonen ondf
genade en bescherming van Of
het Beloofde Land