Graafland verlangt naar opwekking binnen kerk De politici zijn niet het ergste Jongeren hebben veel belangstelling voor het evangelie Drieduizend mensen op zendingsdag Leerstoel judaïstiek Vrije Universiteit Trouw Chr. Jongeren Verbond steunt acties van COC De laatste loodles Bisschoppen praten VAN DA AC VOORBIJGANGER Wereld Zendings Conferentie Melbourne VRIJDAG 16 MEI 1980 TROUW/KWARTET Vfilv Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Op de bondsdag van de hervormd-gereformeerde jeugdbonden (HGJB) heeft prof. dr. C. Graafland de noodzaak beklemtoond van een opwekking door de Heilige Geest binnen de kerk. De HOJB is de jongerenorganisatie van de rechtervleugel van de her vormde kerk. zeg maar de gerefor meerde bonders. Prof Graafland vond het terecht, dat dit deel van de kerk zich op allerlei gebied apart ge organiseerd heeft. Maar. vroeg hij. wat zijn onze kenmerken in de ogen van buitenstaanders? Oude berij ming. geen gezangen, oude vertaling, geen vrouw in het ambt. maatschap pelijk twintig jaar achter?? Als dat het slechts is. dan ontmoet Ik daar niets in van de kemmerken van de Öeest van Galaten 5 vers 22, zei hij. Prof. Graafland noemde vervolgens andere dingen: een intens leven bij de Bijbel, liefde, aanstekelijke blijd schap. ootmoed, bescheidenheid, een vermogen om te getuigen van de hoop die in ons is En hij vroeg de gereformeerde-bondsjongeren: Zeg ik teveel, als ik zeg dat dit onze kenmer ken niet zijn? Daarom vond hij een opwekking door de Geest nodig, maar hij waarschuwde er meteen bij daarin niet anderen (uit de zgn ..groe pen'' buiten de kerk) na te doen. al kunnen wij. zei hij. wel veel van hen leren Het thema van deze dag. die door circa 2500 jongeren in de Expo-hal meegemaakt werd. was „Kerk in uit voering". De dag begon met een geza menlijke bijbelstudie onder leiding van ds A. Noordegraaf uit Ede. waar in het concreet ging over het gemeen te-zijn vanuit Efeze 4 Eén op drie waarin opgenomen: Da Rotter dammer. mot Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgava: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 '000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-9'3456 Postg rc 66 00 0C Bark Credwban* Rekeningnr 23 00 12 574 R€GtO ROTTEROAM.'DORORECHT Postbus 948 3000 AX Ren eraan- iei 010-1 '5588 abo n neme me en berorgiog) tel 0*0-ii55B8 (redactie) te' "5700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaai» Rotterdam REGIO DEN HAAG/IÊI0EN Postbus 10' 2501 CC Den Haag 'ei 070-469445 .abonnementen en beiorg—g) tei 070-469445 (radactie) tel 070-468864 tuitsluitend voor advertenlies) Parkstraat 22 Den Haag REG'O NOORD/OOST-NEDERLAND I abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle iel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50,95 Per hall jaar 101.90 Per jaar 201.60 AOverTenf/efar.eve.n op aenvfMg Telefonische abonnemerrtenop drachten (zie adressen boven) Opgave tnmiliebenchten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 10-20 uur ie<el 020- 913456 Opgave mm-aovenennes te. 020-936868 of schnttei.jk a»r Mint-Adv afdeung. postbus 433 '000 AK AMSTERDAM Adreswijzmgen uitsluitend schnl- tefi|k aan onze Amsterdamse adressen liever kritiek waaruit tenminste be trokkenheid spreekt, dan dat men alles voor zoete koek slikt. Geest en Woord moeten ons meer en meer ver binden aan elkaar en het echte ge loof. zei ds. Koppenhol Ds. J Vroegindeweij uit Emmeloord pleitte voor ontmoeting in de ruimte van de hervormde kerk De kerk is meer dan het eigen clubje gelijkge stemden. Al vreesde hij wel. dat de hervormde kerk al verder uit elkaar groeit, vooral in de visie op de Bijbel, toch riep hij de gereformeerde-bonds jongeren op. verder te kijken dan de grenzen van hun eigen gemeente Het gesprek over de grote vragen die de kerk bezighouden, over de belijdenis. ..Samen op Weg", samenlevingsvra- gen. mogen wij niet aan anderen overlaten. Daarin moeten wij mee doen. hoe moeilijk dat ook is. Het bewaart ons ook voor verstarring en introvert ie. Hij waarschuwde wel. dat het opkomen voor de waarheid nooit mag verworden tot een waarheidsfa- natisme. waarin de liefde en de bewo genheid ontbreken Deze toespraken gaven genoeg stof voor een flinke forumdiscussie 's mid dags. Zingen, musiceren en een stem- menspel wisselden het programma af. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Geen gebruikelijke wielerronde daverde gisteren door Rotterdams Sportpaleis Ahoy, maar „Mayday '80" vulde zaal, podium en wandelgangen van dit Immense gebouw. Voor de achtste achtereenvolgende k-?er had Youth for Christ daar gisteren haar tenten opgeslagen en onder het motto: „De helemaal anders dag" werd aan een drieduizend bezoekers een afwisselend programma gebracht. Een van de hoogtepunten vormde het optreden van de Jessie Dixon and Band, waarbij de emoties van de aan wezigen hoog oplaaiden. Met het advertentie wegen zwaar. Nog 22.000 van de 200.000 schoolkinderen hebben geen Nieuwe Testa ment. Moeten we hen teleurstellen? Een NT kost 2,63. Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp. met verm. NTBr. Van een medewerker AMSTERDAM Er moet méér gebeden worden voor en meer gegeven aan de zending. Die oproep klonk in vele toonaarden op de Wereldwijde Zendingsdag die donderdag in de Amster damse Edenhal werd gehouden. De manifestatie, bezocht door zo'n drieduizend zendingsenthousiasten, was georgani seerd door de Evangelische Zendings Alliantie (EZA), het samenwerkingsverband van de zgn. „geloofszendingen." Het thema luidde: „bidden: broodnodig." ..When the Saints" besloot deze groep haar optreden Voor de ingang van het Ahoy-sport- complex werden bij het begin van deze dag door een werkgroep van het COC pamfletten uitgedeeld, waarin aandacht wordt gevraagd voor de in tegratie van de homoseksualiteit in de samenleving. Op spandoeken en via stands werd onder het motto „Geloof je gevoel" aandacht voor de problematiek van deze groep ge vraagd. Het COC heeft verder een groot aan tal koffiebars van Youth for Christ aangeschreven om binnen deze orga nisatie een discussie over dit onder werp op gang te brengen. Zoals be kend, heeft het COC onlangs een bro chure uitgegeven. „Vrije keuze" gehe ten en met als ondertitel: „Hoe bin nen Youth for Christ homoseksuali teit wordt onderdrukt." Steenwijk De tweede spreker, ds J L. W Kop penhol uit Huizen, zei openhartig, dat de prognoses voor de toekomst van de gereformeerde-bonds-jeugd niet zo gunstig zijn als doorgaans gedacht wordt. ..Volgens de cijfers is te ver wachten. dat een op de drie van jullie nu 'hier in de Expohal zitten, over tien of twintig jaar van de kerk af is. of onder het beslag van de een of andere geestelijke stroming is gekomen." Hij veronderstelde bij zijn gehoor ook veel kritiek op de kerk (ouderwets, liefdeloos enz Maar hij hoorde toch Vrijmetselarij ontoelaatbaar voor Westduitse r.k. kerk BONN (ANP) De r k. bisschoppen van West-Duitsland hebben het lid maatschap van de vrijmetselarij voor Westduitse katholieken ontoelaat baar genoemd. Met deze uitspraak distantiëren de Westduitse bisschop pen zich van de veel soepeler hou ding. die talrijke andere episcopaten met goedkeuring van Rome tegen over de vrijmetselarij hebben aange nomen. Bezwaar hebben de Westduitse bis schoppen met name tegen het uit gangspunt van de vrijmetselarij in West-Duitsland, waarin wordt ge zegd. dat de vrijmetselarij „de objec tieve geldigheid van de geopenbaar de waarheid principieel ontkent". Verklaring over homofilie Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De lande lijke staf en het dagelijks be stuur van het Christelijk Jon geren Verbond (YMCA Neder land) hebben hun instemming betuigd met de acties van het COC om te komen tot een volledige integratie van ho moseksualiteit in onze sa menleving. De staf en het bestuur late.n zich daarbij leiden door de doelstellingen van het CJV. Daarin wordt aangege ven dat men probeert de hoogste be langen van de jongeren te behartigen door hen. uitgaande van het evange lie van Jezus Christus, in hun geeste lijke. maatschappelijke, verstandelij ke en lichamelijke ontplooiing stimu lerend te begeleiden. In de verklaring wordt gesproken dat men homofiele gevoelens als gelijk waardig aan heterofiele gevoelens be schouwt; geen onderscheid maakt tussen de gevoelens en ae uiting daarvan, en pleit voor een gelijkwaar dige behandeling van heterofiele en homofiele relaties in het maatschap pelijk verkeer. De staf en het bestuur van het CJV betreuren het als in bepaalde vormen van christelijk jeugdwerk de psychi sche spanning, verwarring en ontred dering van homofiele mensen worden aangegrepen als uitgangspunt voor Het was Pinksteren, retraite met mevr J. M. Smit en mevr. dr. W. Timmermans, 28-30 mei. De Hoorne boeg. Hilversum. Inl. en aanm. Cen trale voor vormingswerk. HVD. tel. 03438-8334 verkeerd gerichte geloofsverkondi ging. Vandaar: steun aan de acties van het COC. Tenslotte verklaart het CJV zich met andere organisaties voor christelijk jeugdwerk als Youth for Christ in de doelstelling verbonden te voelen. Men meent dat verschillen in inzicht en methode besproken moeten kun nen worden Ongeveer honderd jongeren gaven aan het einde van de dag te kennen dat zij zélf in de komende Jaren naar het zendingsveld willen. Zij reageer den op een uitnodiging van Nico van Biljouw (directeur van „Jong en Vrij" in Rockanje), die sprak over Jona. ..Waar zijn de mensen die zich des noods als slaven willen verkopen om slaven het evangelie te kunnen bren gen?" vroeg hij zijn toehoorders Van Biljouw benadrukte dat God al tijd mensen naar het zendingsveld roept de in eigen land al druk aan het werk zijn. ..Het is niet Gods bedoeling dat wij worden gedreven door de gro te nood in de wereld, uit emotie, maar dat wij worden gedreven door Zijn Geest. Wie op grond van emotie naar het zendingsveld gaat. ontdekt daar dat hij zich niet door gevoel maar door Gods Geest en Zijn Woord moet laten leiden." Meer geld De spreker wekte de aanwezigen ook op meer geld te investeren in de di verse zendingsgenootschappen. „Wij stikken in onze welvaart en er zijn kandidaten die niet naar het zen dingsveld kunnen, om financiële re denen. Het zou wel eens kunnen zijn dat de nood van de wereld de schuld van ons. christenen is. omdat wij net als Jona in het schip slapen." Majoor Eva den Hartog van het Leger des Heils, dezer dagen teruggekeerd uit Thailand, waar zij een hulpteam in de Cambodjaanse vluchtelingen kampen leidde, vertelde 's morgens dat zij temidden van de mateloze ellende wel eens heeft getwijfeld aan de liefde van God. „Maar door de eenheid in ons team. met mensen uit alle mogelijke kerken en groepen, en door dicht bij de Heer te blijven kon den wij iets doen. Wij voelden ons heel sterk gedragen door het gebed van de christenen. Ik heb ook heel duidelijk gezien dat wij de liefde van Christus in daden moeten omzetten." LEUSDEN (GKN) Er komt een bijzondere leerstoel ju daïstiek aan de Vrije Univer siteit in Amsterdam, zo moge lijk met ingang van het ko mende studiejaar. Dit is fi nancieel mogelijk door een gift, afkomstig van bijzondere giften en legaten aan het de- putaatschap voor kerk en Is raël van de gereformeerde kerken. Judaïstiek is de wetenschap die zich bezighoudt met de stijl van leven van het joodse volk in de loop der eeuwen en daarmee dus met hun godsdienst, geschiedenis, cultuur en filosofie. In oprichting is een „stichting tot bevordering van het wetenschappe lijk onderwijs in de judaïstiek". die een bijzonder hoogleraar zal benoe men. Met de verantwoordelijke orga nen van de VU is daarover inmiddels overeenstemming bereikt. Het wach ten is nog op de goedkeuring van de Vereniging voor wetenschappelijk onderwijs op gereformeerde grond slag. waarvan de VU uitgaat. Het bestuur van de op te richten stichting zal als volgt worden samen gesteld: voorzitter mr P. J. Verdam, staatsraad in buitengewone dienst, overige leden: prof. dr J Klaassen. hoogleraar aan de economische facul teit van de VU. dr K. van Nes. oud- voorzitter van het college van be stuur van de VU. mevrouw H. L. van Stegeren-Keizer. voorzitter van het deputaatschap voor kerk en Israël van de gereformeerde kerken en drs H. L. Boter, accountant, die als secre taris-penningmeester optreedt. Het curatorium zal bestaan uit: prof. dr Tj. Baarda. hoogleraar in het nieu we testament aan de VU, prof. dr M J Mulder, hoogleraar in het oude testament aan de rijksuniversiteit te Leiden en mr P. J. Verdam Open deuren Youth for Christ had dit jaar twéé Mayday's: om de zaak te spreiden kwam men ook in Steenwijk bijeen en dóór sprak gisteravond directeur dominee Pieter Boomsma. Ook dó&r was de belangstelling groot. Jonge mensen vragen naar duidelijk heid. naar houvast, aldus dominee Pieter Boomsma. Hij dacht, dat dat een van de redenen is. waarom er zoveel belangstelling is onder jonge ren voor het evangelie. Je wilt weten, .dat je vastgehouden wordt en dat er Iemand is die de weg wijst waarop' je zinvol gaan kunt Zo'n weg gaan is volgens velen niet wijs. Je kunt veel beter doen. zeggen zij. wat je hart je ingeeft of wat je hormonen je ingeven. Luisteren naar iemand anders die soms tegen je in gaat. vraagt nogal wat moed Alles en iedereen nodigt uit om dat op te geven. Daarop diep ds Boomsma op tot wat hij noemde „een guerrilla- mentaliteit": als Gods guerrilla's met geweldige inzet, heel doelbewust on der alle omstandigheden verder gaan op de weg naar Jezus, niet fanatiek, wel gaaf Daarbij zei ds. Boomsma. dat voor een christen geen enkele zaak ooit hopeloos is. God geeft een nieuwe kans. „Wie je ook bent. wat je ook meemaakt, het lost niet plotsklaps op. Je krijgt wel de kans om opnieuw te beginnen, steeds weer. Die kans moet je grijpen." EZA-Voorzitter Hans Keijzer betoog de 's morgens dat niet alleen Chris tus, maar ook de duivel zaait. Maar. zei hij, er is behalve veel verwarring en tegenstand ook veel zegen, „Er zijn wereldwijd nog nooit zoveel open Tf__ deuren geweest voor het evangelie als mpf NV PT1 IKV vandaag. Ons probleem is: hoe krij- gen we zo spoedig mogelijk zoveel mogelijk gehoorzame slaven van Christus door die deuren naar bin nen." Andere sprekers waren Jona than McRostie van Operatie Mobili satie (hij drong sterk aan op vorming van gebedskringen voor de zending) en Leen Kolie (ex-zendeling in Peru). UTRECHT (ANP) De Nederlandse bisschoppen gaan op een nog nader te bepalen datum in september voor de tweede maal met de verbondsraad van het CNV praten over hun vasten brief 1980. Dit gebeurt op voorstel van de verbondsraad Van een tiental nieuwe zendingskan didaten werd 's middags officieel af scheid genomen. In de komende maanden zuilen zij door diverse ge nootschappen worden uitgezonden. De bij de EZA aangesloten zendings organisaties hebben met elkaar ca. vijfhonderd zendingswerkers door Aldert Schipper MELBOURNE - De Tübin- ger oud-hoogleraar nieuw tes tament Ernst Kfisemann heeft de vertegenwoordigers van vrijwel alle theologische denkrichtingen in de wereld- tendingsconferentie in Mel bourne tegen de schenen ge schopt met zijn bijdrage over de eschatologische koninklij ke regering van God. Zowel de orthodoxen als de grote gevestigde westerse kerken, de bevrijdingstheologen en de katholieken konden het er mee doen. Hij had zijn rede opgezet zoals men van een zorgvuldig Luthers theoloog kan verwachten, uitgaande van talrij ke Schriftplaatsen in het oude en nieuwe testament, die gingen over bekering en het koninkrijk Oods. Ka semann begon met vast te stellen dat het belangrijkste thema van de we reldgeschiedenis wordt gevormd door de tegenstelling tussen God en de afgoden niemand kan hier omheen Prof. Kksemann verloor twee jaar ge leden al zijn illusies, toen zijn dochter Elisabeth in Argentinië in het niet* verdween, zoals zoveel mensen met te veel humane kwaliteit Hij nam het de Duitse regering kwalijk, dat deze liever Mercedes Benz-automobielen aan de Argentijnen verkocht dan haar uiterste best te doen om een einde te maken aan de terreur van de regering in Buenos Aires Hii kwam ten slotte ook in conflict met de verburgerlijkte kerkelijke au toriteiten in zijn land. dreigde de kerk te verlaten, maar bleef ten slotte. Hij ging niet mokken, maar ontwikkelde zich op meer dan zeventigjarige leef tijd naar eigen zeggen tot een revolutionair De revolutie die Jezus is, is door de gevestigde kerken afge wezen. zei Kasemann In onze kerken, sprak hij. is voor Hitler gebeden, maar er had behoren te worden ge vloekt Belofte Prof KSsemann betoogde: Het koninkrijk Gods is geen theorie, maar praktijk. Het is geen praktijk van veranderde omstandigheden, nieuwe mogelijkheden en doelen. Uit het nieuwe testament blijkt dat het koninkrijk Gods die praktijk is. waar bij Jezus Christus Heer en Heiland van de wereld is. Voor ons neemt het eerste gebod „gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben" concreet vorm aan. Het gebod komt niet tot ons vanuit de wolken, zoals in de Sinai. Het gebod is een mens ge worden. gekruisigd, opgestaan, de Zoon van de hemelse Vader en tege lijkertijd de nieuwe Adam. Anderen kunnen hem veranderen in een stere otiepe held. een pionier in menselijke, sociale en politieke ideeën. Wij wijzen dat niet af. maar het voldoet ons niet. Want Hij en Hij alleen is onze Heer en er is redding in niemand anders. Hij zegt: gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben Dat klinkt als een gebod, maar het is een belofte Je hebt geen andere Goden meer no dig. je hoeft die afgoden niet meer ernstig tc nemen, je hoeft hun geen offers te brengen of te vrezen. Zo maakt Hij ons vrij. aldus Kasemann Eigen gedachten Maar K&semann heeft over vrijheid zijn gedachten. „Mijn eigen generatie in Duitsland heeft ondervonden, dat men bevrijd kan worden, door de woestijn kan worden geleid en ten slotte toch kan eindigen, dansend rondom het gouden kalf De Wester se mens moge dan lachen over afgo den. hij kan het alleen omdat hij blind. doof. gevoelloos en dom is en niet verder kan zien dan de schaduw van zijn technische successen, van zijn hard verdedigde voorrechten en traditionele vooroordelen." Kasemann noemde de kerken in het Westen medeschuldig omdat zij met hun vrome woorden het optimisme van politici en economen ondersteu nen. „Zij roepen lastige critici en re bellen op een godslasterlijke manier op tot hoop. vertrouwen en vooral discipline om de bestaande machts verhoudingen niet in gevaar te bren gen. Zij willen niet zien dat ons uur allang geslagen heeft en dat wij be doeld worden, als in 1 Corinthe 7 vers 31 staat: het wezen van deze wereld vergaat. De Westerse kerken gaan er aan voor bij dat de wereld voor ae meesten van haar bewoners een hel is en zij bestrij den daarmee dat het evangelie een wereldwijde politieke dimensie heeft." Elk christendom dat zegt zich te bekennen tot Gods geest, maar weigert zijn overwinning in alle hoe ken en afgronden uit te dragen, is ongeloofwaardig. Onze wereld heeft voor alles het teniet doen van de afgoden nodig Zending is volgens prof. Kfisemann te veel gericht geweest op de zielen, zoals diakonie een teken was om te tonen dat het ons beter ging dan de anderen. De nieuwe aarde bleef een droom, die de kerk overliet aan fana tici. De boodschap van de opstanding uit de doden bleef daardoor beperkt tot de notie van een leven na de dood. die bewezen werd met grafzerken, maar niet door overwinningstekenen. die de burgerlijke orde konden ver storen. zei Kasemann. Nooit bestaan Oecumenische enthousiastelingen, katholieken en orthodoxen schrok ken toen KSsemann bestreed dat er ooit een ongedeelde kerk had be staan. De theologie van het nieuwe testament wijst er ai op dat de chris telijke gemeenschap in de eerste eeuw reeds zo pluriform was. dat de dialoog soms werd uitgesloten. De betekenis van de Una Sane la geldt alleen in het licht van de ene Héér. die voor allen gestorven is en door Zijn geest het verschillende ver enigt. Een tastbaar theologisch en organisatorisch héle kerk heeft nooit bestaan. Tot een hel De opdracht „predikt het evangelie aan alle creaturen" betekent heden ten dage niet de vorming van een 'gemeenschap van vrome zielen. Oe cumenische openheid betekent dat men in de ander de broeder van Jezus herkent. Dat leidt ertoe dat de chris ten niet heen kan om de verschrikke lijke onmenselijkheid, die de aarde tot een hel maakt. Het evangelie ver kommert als men lichaam en ziel, het heil en de aardse hulp voor de hulpe lozen scheidt. Dan wordt het een opi um voor de uitgebuiten, de gemartel- den en de onderdrukten. De ideologie van de geweldloosheid wordt huichelarij als men die niet aan de tirannen, maar aan de slachtoffers voorhoudt Plaatsen zonder geweld hebben op aarde nooit bestaan en wij zijn in deze dagen getuige van een wereldwijde klassenstrijd, waarin de welvaartsmaatschappijen in grenze loze hebzucht en met al hun weten- *>is rol nc Men kan toch niet Men kan toch niet eindeloos doorgaan met het christelijk gelooft bederven, zoals dat nu weer in Afrj gebeurde met dat horribel bezoek van de paus met al die massa-misse, die niets maar dan ook helemaal niets te maken hebben met de laatsu maaltijd die de man van Nazareth hield met zijn leerlingen en waarbij Hij met hen sprak over zijn solidariteit met de allerarmsteni verschopten en de doodgetraptenta het einde, en waarbij Hij blijkbaar wilde dat wij die solidariteit nooit zouden vergeten en alleen op die manier vergeving zouden ontvangt van onze gruwelijke zonden van uitbuiting, kolonialisme, kinderarbeid, lijfstraffen op kinderen, afhakken van handenen oren. waar wij nog maar steeds me» doorgaan met zegenende kerkprelaten in ons midden die niet ophouden met te zeggen, wat ook o; onze eigen guldens staat dat God mi E ons zij. maar Hij is allang niet meer met ons. maar met hen die doodgedrukt werden tijdens een „mis", met hen die neergeslagen werden tijdens een school oproer en verder en met hen wier land nu wee afgenomen wordt in Portugal enne hen die de kans niet eens krij genot» bij het water te komen dat wij duur verkopen en met hen die wij anders noemen, anders dan wij, niet zo vanzelfsprekend en niet die kudde-dieren als wij. die niet de herder volgen maar de eerste de best rattenvanger, en met hen die er eigenlijk van ons niet mogen zijn of wier bestaan door ons als lastig en storend ondervonden wordt. Hoe lang zal dat alles nog voortgaan nadat Hij heenging en zijn Geest uitstortte? Wat hebben we ervan gemaakt? De bisschoppenconferentie heeft van het IKV (Interkerkelijk Vredesbe raad) het verzoek gekregen tot twee gesprekken, over de band van het IKV met de katholieke kerkprovincie en over de campagne van het IKV tegen de nucleaire bewapening onder de titel: „Help de kernwapens de we reld uit. om te beginnen uit Neder land". Thema. Uw Koninkrijk Kome schappelijke en technische mogelijk heden hun voorrechten verdedigen en hele continenten daarvoor laten betalen met hun bloed. De kerken hebben, zei prof. Kösemann. te lang met de machtigen onder één hoedje gespeeld en gemikt op de midden klassen en de hulproepen van de ar men geminacht. In een latere toelichting zei Köse- mann dat de theologen hun stem moeten verheffen tegen de politici die het bestaande willen verdedigen. Hij noemde zichzelf een revolutionair, ook al wilde hij geen socialist heten Ook dat is weer net als het pragmatis me een ideologie. De kerk moet Chris tus' verzetsbeweging op aarde zijn. Ook de gedachte dat het christendom verzoening moet prediken noemde Kasemann een ideologie die de kerk. als elke afgod, heeft te bestrijden. Hij riep op tot een oorlog tegen de tiran- nen en ideologieën „Het ergste zijn evenwel niet de poli tici en de economen, maar de christe lijke gemeenten, die niet weten wat er werkelijk in de wereld aan de hand Beroepingswerk NED. HERV. KERK Benoemd tot geestelijk verzorger bi de stichting intramurale geestelljl verzorging te Arnhem: J. W. Alben) Zeddam. Afscheid op 18 mei van Rijssen: 11 v.d. Akker ber. te Bovenhardinxvd van Eext (krachtens overgangsbep ling 277 E): T. H. Dijkstra ber. Oude- en Nijehorne; van Zijdervel I. Hoornaar ber. te Óchten; van E T Lekkerkerker ber. te Akkerwoui van Streefkerk: H. A. Samsom ber. Harderwijk: van Huizum: H. 8tauttener ber te Sliedrecht. Intrede te Oudeschoot ("bevestig! te Oranjewoud): D. Brandhorst i Extra; te Amsterdam-Bijlmer: A. Spijkerboer, uit Amsterdam-Noon Bevestiging te Amstelveen (pi raat De Buitenhof): A. M. Kalkrn uit Anna Paulowna. EV. LUTH. KERK Beroepen te Pekela: W. J. H. Boa proponent te Deventer Afscheid van Naarden-Bussum: K A. Haan ber. te Zeist en te Utred) GEREF. KERKEN Beroepen te Utrecht-Centrum: H. Wierda te Heiloo te Anjum: P. Deuzeman te Woudsend-Hommerte Afscheid van Hoorn: H. Boi ber. te Zeist; van Kolhom; J. C- Fot kens ber. te Bergum; van Dokkuc F. de Jonge, ber. te Giessendam v Kamerik: L. J. Koffeman ber. te Oi van Buitenpost: H. M. de Mooij be te Bergum; van Ottoland en Noor* loos: B. J. G. Roolvink ber. te H« hugowaard; van Hoogeveen: L. I v.d. Vliet wegens emeritaat. Intrede te Julianadorp: G. de Fot kert, aldaar; te Berkel en Rodenrij P. J. Moet uit Bruinisse: te Lelysti (missionair en diakonaal medewfl ker bij de herv. geref. federatie):! P. Sybrandy uit Montfoort; te D Haag-Escamp: J. van Wattum i Bleiswijk; te Voorburg (pastom diaconessenhuis): R. J. A. Hanebufl uit Eindhoven (verb. ber.). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Ber« pen te Blokzijl B. Luiten, kand. I Kampen. Bedankt voor Kralingseveer-Rri» pen a.d. IJssel: T. S. Huttenga Ferwerd en Hallum. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Veenwouden: A. G. vi der Heijden wegens ben. tot vloë predikant. BAPT. GEMEENTEN Intrede te Emmen: J. M. A. Vlugt, kand. te Alblasserdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Nijverdal: M. J. Heuleti Spijk-Godlinze Ds. J. G. Luinstra De gereformeerde zending heeft <f J. G. Luinstra. predikant te Soest* berg, benoemd tot predikant in K® dingsdienst. Ds. Luinstra (31) volgt# P. J. Rozendal op als kadervorming predikant in dienst van de christéfl ke kerk van Soemba Ds. Rozend* keert deze zomer definitief terug ntf Nederland. Ds en mevrouw Luins» zullen dit najaar in zendingsopleidW gaan in Oegstgeest. aan het Hendrt Kraemer-instituut. Hoe kom ik aan mijn trekJo* voor vrouwen die voor zichzelf t willen komen. 26-30 mei. Vinea Dof ni. Witmarsum (tel. 05175-1444). Verhoudingen in bet gezin, echtparen, 30 mei-1 juni. Ons F Berg en Dai (tel. 08895-1744).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2