De pech te hebben vioiist te zijn Zwartgalligheid troef op filmfestival Cannes UW ANWB ADVISEERT: i Hoe Nilfisku beschermt tegen i schadelijke stoffen? Bel 02940-15268. Herman Krebbers' leven kostte hem zijn carrière Isabelle Huppert als jodin in Hongarije onder Hitier Neem ook 'n goede reisverzekering. Kom naar't ANWB-kantoor. VARA aarzelt met klacht tegen minister Wiegel Nieuwe boeken Recordprijs voor Picasso En dan nog WOENSDAG 14 MEI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Ralph Degens AMSTERDAM Op 2 augustus van het vorige jaar kon Herman Krebbers zijn rechterarm nog vrijelijk omhoog steken. Dat deed hij dan ook in paniek toen hij na een misstap van zijn zeilboot in de haven van Durgerdam, na een stormachtige tocht op het IJsselmeer, al een paar maal kopje onder was gegaan. Aan die arm is hij met z'n hele gewicht en dat van z'n natte kleren aan boord gehesen; daarmee was zijn leven gered. Maar het betekende tegelijk het einde van de internationale podiumcarrière van de meest bewonderde en succes volle Nederlandse violist van zijn generatie. Want hoewel hij die rechterarm met bepaalde beperkingen wel weer kan gebruiken, heeft die reddingsmanoeuvre een blijvende beschadiging opgeleverd. „Je kunt met zoiets honderd jaar worden" constateert hij zelf nogal nuchter, „en op zichzelf is het geen drama, maar ik heb de pech dat ik violist ben. Door die beschadi ging kunnen bepaalde noodzakelijke be wegingen van de streektechniek niet meer gerealiseerd worden. Zo langzamerhand kan ik wel weer wat vioolspelen, maar niet langer dan een minuut of vijf achter el kaar." Omdat ik niet van het podium afgeschre ven of afgekeken wilde worden, heb ik altijd al verkondigd dat ik op een bepaald moment uitsluitend met lesgeven verder zou gaan. Ik ben er nooit zo zeker van geweest dat ik op dit niveau tot mijn 65ste jaar door zou kunnen gaan. Je mag mij nu op mijn 56ste niet vergelijken met iemand die nooit anders heeft gedaan dan als solist op het podium staan. Ik heb veel meer „verbrand", veel meer lichamelijke en geestelijke energie verbruikt met 's morgens in de orkestrepetitie te zitten als concertmeester, 's middags les te ge ven en 's avonds met een boterham in de auto weg te stuiven om ergens bijvoor beeld het Beethovenconcert te gaan spelen. Vingerwijzing Ik was een soort duizendpoot en ik kon dat zijn omdat ik bezeten was van wat ik deed. Ik heb 30 jaar in een orkest gezeten en 47 jaar op het podium gestaan. Ieder een zat al twintig jaar te wachten: Kreb bers zal wel instorten, want dat houdt-ie nooit vol. Nou Is Krebbers ingestort, maar door iets van buitenaf." „Ik wil niet zeggen dat ik een zeer gelovig mens ben, maar ik zie het toch wel als een soort vingerwijzing Gods dat ik nu ge dwongen ben om ermee op te houden. Maar dat lesgeven is voor mij beslist geen dwang, dat doe ik al vanaf 1956 met hart en ziel. De meeste mensen denken dat ik nu in een hoekje zit te huilen, dat blijkt wel uit de ontzettend veel sympathieke reacties die ik ontvang. Wat ik wel heel erg vind is dat ik zoveel afspraken moet afzeg gen. Tot en met 1981 was ik helemaal volgeboekt met concerten en het kost me grote moeite om niet aan mijn verplichtin gen te voldoen. Wat dat betreft voel ik me ook tegenover het Concertgebouworkest als een soort deserteur. Zij zijn nog het meest gedupeerd." Opvolging „Ik ben eigenlijk maar blij dat ik niet over mijn opvolging daar hoef te beslissen. Het is logisch dat ik een aantal namen van Nederlanders heb die ik ervoor in aanmer king vind komen, maar die ik nooit uit kan spreken omdat dat een soort beïn vloeding van deze situatie zou zijn. En er zijn natuurlijk ook namen van buitenlan ders die daarvoor in aanmerking zouden komen. Ik heb tegen de directie gezegd: Ik heb liever dat jullie dat opknappen; maar ze willen mij er toch bij betrekken." „De moeilijkheid is dat als je iemand vraagt, een talentvolle jonge violist bij voorbeeld, die een bepaald idee heeft van een carrière die zich niet alleen tot Europa beperkt, dat die er niets voor voelt con certmeester van een orkest te worden. En ik kan zo iemand daar niet helemaal onge lijk in geven." „Maar wat mij stoort is dat de jongere generatie denkt: nou ja, een orkest dat is het laatste wat ik doe. een soort vluchtha- ven. Als er niks anders meer mogelijk is. dan is het orkest nog goed genoeg. De tweede fase is dan: lesgeven, daar denken ze ook van dat het net zo eenvoudig is als in een bus stappen." Kwaliteit De concurrentie is veel groter dan vroeger Als je ziet hoeveel jong talent er op de internationale concoursen afkomt. Wij wisten vroeger toch niets van Koreanen, Chinezen en Japanners, maar wat déér voor begaafdheid zit, is verbazingwek kend. Er is nu een hele middenmoot van jonge talenten die eigenlijk net niet goed genoeg zijn voor het solowerk. Ik vind het mijn plicht om deze mensen, als ze zich daarvoor willen openstellen, zoveel moge lijk voor het orkestspel op te leiden. Het is voor mij een reuze voldoening te weten dat op alle belangrijke plaatsen in ons land. maar ook in het buitenland, nu leer lingen of oud-leerlingen van mij zitten. Ik heb ook mensen van mindere kwaliteit zo ver kunnen krijgen dat ze toch op een bepaald moment in het Concertgebouwor kest aangenomen werden. Ze hebben de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en er zijn er héél wat die zo langzamerhand naar de eerste plaatsen zijn opge schoven." Kameraadschap Wat ik ontzettend zal missen dat is de kameraadschap en de geweldige samen werking in het orkest. Ik kon met de orkestleden op een buitenlandse tournee tot diep in de nacht gezellig wijn zitten drinken en lekker doorzakken, maar de Herman Krebbers: een soort duizendpoot volgende ochtend op de repetitie als ik dan ging staan en zei: Stilte heren, dan wks het ook stil. Dan wérd er hard ge werkt. Dat is geen kwestie van dictatori aal optreden, daar voel ik niets voor, maar het is een kwestie van wederzijds res pect." Met modeme componisten en dirigenten begon het meestal zo dat ze aan de direc tie vroegen: Wie zit er aan de eerste lesse naar? Als ze dan hoorden Krebbers, dan dachten ze: „O hemel, die romanticus, die ventMaar ik zei altijd: ik doe precies wat u wilt, u hebt het voor het zeggen. En het werd dan weer een fantastisch con tact. Net als met Harnoncourt, die was destijds cellist in Wenen toen ik daar het vioolconcert van Paganini voor de plaat opnam. Hij kende mij; toen hij hier de Johannes Passie kwam dirigeren en van onze artistiek directeur hoord ik dat ik aan de eerste lessenaar zat, dacht-ie: Krebbers met de Johannes Passie in de barokstijl, dat lukt nooit. We hebben toen een gesprek gehad over zijn opvattingen, want ik zei dat ik wilde weten wat hij bedoelde, zodat ik me daarin kon inleven. Nou, ik heb de meest fantastische concer ten met die man meegemaakt; hij bloeide helemaal op." Dirigenten zijn eigenlijk bang voor con certmeesters; je kunt ze inderdaad maken of breken. Ik zal geen namen noemen, maar als ik had gewild dan had ik ze het graf in geholpen. Als een concertmeester dwars wil zitten, dan zijn dirigenten ner gens meer." AFscheid Het is allemaal een kwestie van gevoelig heden. Als ik terug zou komen op het podium en ik merkte dat de mensen hoor den dat het niet helemaal meer was zoals vroeger, dan zou ik een ongelofelijke klap krijgen, daar zou ik niet tegen kunnen. Men heeft ook het woord „afscheid" in de mond gehad, maar van de gedachte alléén Foto Erwin Verheljo krijg ik het al benauwd. Ik hou toch al rj van party's en recepties en als dat dan deze omstandigheden zou moeten. Want Je kunt het hele geval toch n» bagatelliseren, het is natuurlijk wel iq en ik heb het wel moeten verwerken Ik hoop dat ik het binnenkort kan opbrt gen weer eens naar het Concertgebouwi gaan. Vlak na het ongeluk ben ik naara repetitie geweest, maar als je je een tijdj niet hebt laten zien, is het een beetj moeilijk wéér te gaan. Iedereen vraaj dan hoe het ermee gaat en zo. Maar alsi het nou allemaal weten uit de krant, di hoeven ze het mij niet meer te vragen. I heb het verhaal nu al zo vaak verteld.. En nogmaals, het is geen drama, je hoi van mij nog geen necrologie te schrijve Maar het had een vreselijk drama kunn worden, en daarvoor ben ik Godzijda gespaard gebleven." door Peter Barnaart CANNES In toenemende vraag hoor je de vraag gesteld waar het toch heen moet met de bevolking van dit ondermaanse. Niet alleen is de mensheid bezig zijn milieu stelselmatig af te breken, maar ook zijn naaste lijkt men steeds minder lief te hebben. ADVERTENTIE. De Internationale Reis en Krediet brief zorgt vrxir hulp, op het moment dat het nodig is, maar betaalt niet alle onvoorziene kosten. Daarvc ><>r is een goede reisverze kering onmisbaar! Speciaal vandaag Speciaal morgen Het Paard van Troye gaat in op de relatie arme - rijke landen. In de studio praten een aantal kinderen met hun ou ders die in ontwikkelingslan den zijn geweest. Ned 2 18.59 uur Voetbal. Rechtstreeks ver slag van de finale om de Euro pa Cup 2 voor bekerwinnaars vanuit het Heysel-stadion in Brussel. Op de Vlaamse gras mat verschijnen het Engelse Arsenal en het Spaanse Va lencia. Ned I 20.10 uur Panoramiek besteedt aan dacht aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Met de voorverkiezingen in zijn laatste weken stelt de NOS vast dat er van enthousiasme voor de overgebleven kandi daten geen sprake meer is. Ned I 22.50 uur De macht van de kleinste. Eerste deel van een BBC-docu- mentaire over de zogeheten micro-electronische revolutie. De „chip" enkele jaren geleden nog onbekend, is nu iets waar iedereen wel eens van heeft gehoord. Veel mensen maken er dankbaar gebruik van, maar weinigen begrijpen het. Ned I 19.50 uur Artsenij. Medisch-informa- tieve rubriek. In deze uitzen ding wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen: gordelroos, spanningshoofd pijn, bloedarmoede en overtol lige beharing. Ned I 21.45 uur Voetbal. Hoewel er geen uitzending is van „Langs de Lijn" komen er toch radioflit- sen van de wedstrijd Vlaar- dingen-Groningen, waarin de Groningers kampioen kunnen worden van de eerste divisie. Hilversum I 13.20 uur Men eet elkaar liever het brood uit de mond, dan het met elkaar te bre ken. Dit pessimisme heeft natuurlijk ook de huidige cinema niet onge moeid gelaten. De meeste films die hier op het festival worden vertoond, stralen een zwartgalligheid uit waar de kijker niet vrolijker van wordt en van een happy-end is in acht van de tien gevallen geen sprake. Het spreekt dan ook boekdelen dat een luchtig, muzikaal sprookje als de Canadese film Fantastica hier met luid gejuich ontvangen wordt. Zolang het met een beetje blijheid wordt gebracht en met een modieus sausje wordt overgoten, is het volk blijkbaar best bereid dit quasi-geëngageerde werkje als zoete koek te consumeren. Of: laten we gewoon maar hopen dat de immense populariteit in Frankrijk van de hoofdrolspelers Carol Laure en Lewis Fury aan al dat applaus hebben meegewerkt. Heel andere koek is de Hongaarse competitiefilm Orokség (de erfgena men), die hier in wereldpremière ging en die binnenkort in ons land te zien zal zijn. Het verhaal is volgens regis- seuze Marta Meszaros gebaseerd op Van onze rtv-redactie HILVERSUM Het dagelijks be stuur van de VARA heeft grote aarze lingen ten aanzien van een mogelijke klacht bij justitie tegen minister Wie gel over zijn uitlatingen na de omstre den. alternatieve radio-uitzending op koninginnedag. Volgende week neemt het bestuur een definitief be sluit over een mogelijke klacht. Het overwegen om een klacht tn te dienen is een particulier Initiatief van omroepsecretaris Herman van Wijk. De juristen die in opdracht van Van Wijk naar mogelijkheden voor een klacht zoeken, weten nog niet of de klacht wel kan worden ingediend. een ware geschiedenis. De vrouw van een hoge officier in het Hongaarse leger heeft in het geheel geen klagen. Ze is gelukkig in haar huwelijk en heeft alles wat haar hartje begeert. Bijna alles: ze is onvruchtbaar. Bij toeval ontmoet ze een meisje van bescheiden komaf (een mooie rol van Isabelle Huppert). De diepe vriend schap die zich snel tussen hen ont wikkelt brengt de vrouw op het idee het arme meisje tegen vergoeding een kind voor zich te laten baren. Natuurlijk moet haar eigen echtge noot wel de verwekker zijn. Na wat vijven en zessen over en weer krijgt de vrouw haar zin en haar kind. Natuurlijk blijft zoiets niet zonder persoonlijke gevolgen. Het meisje wordt verliefd op de echtgenoot (en wordt weer zwanger) en de ogen schijnlijke drieëenheid wordt be dreigd door de jaloezie van de offi ciersvrouw en het feit dat haar oom' sterft en het echtpaar blijkt te heb ben bedacht met een fiks bedrag voor hun kinderen. Helaas wordt op een allervreemdst moment pas bekend dat bij het meis je een paar druppen Joods bloed door de aderen stromen, die in combinatie met de inval van Hitler in Hongarije worden geëxploiteerd om de film tot een logisch einde te brengen. Want, mag het goed aflopen in Hongarije met een Joods meisje, dat iemand de echtgenoot ontsteelt? Dit wantrouwen wordt alleen maar vergroot door verklaringen die de ci- neaste over het moederschap (ze heeft zelf drie kinderen) ten beste heeft gegeven. Daarover misschien later meer. Dubbelleven Heel mooi is wat de Franqaise Ra- phaelle Billetdoux heeft gedaan met de verfilming van haar eigen script La femme enfant. Een meisje van dertien jaar (Penelope Palmer) leidt zonder dat haar ouders ook maar iets merken, een volledig dubbelleven. Nu hebben die ouders niet bepaald met hun boodschappentas vooraan ge staan toen warmte en emotie werden toebedeeld. Daarom verlaat het meis je dagelijks vroeg in de ochtend stie kem het huis voor een bezoek aan de enige die haar warmte schenkt en die ze kan vertrouwen, een man van veer tig die niet kan praten (Klaus Kins ki). Hij verafgoodt het kind en kan geen dag zonder haar. Zij is in hun relatie de autoriteit, maar krijgt ook de ruimte om „kind te zijn", te huilen, te lachen en spelletjes te doen. Som mige „speciale spelletjes" van de man zijn seksueel getint. Zij onder werpt zich daar aan. Dat is de tol die zij moet betalen voor de portie warm te waar ze niet buiten kan. Ettore Scola Een film van de Italiaan Ettore Scola is natuurlijk altijd spekkie voor het bekkie. Alleen ai het kijken naar de acteurs op wier spel hij ons vergast, zoals in zijn nieuwe film La Terrazza: Ugo Tognazzl, Vittorio Gassman, Marcello Mastrioanni, Serge Reggia- ni, Carla Gravina, Stefania Sandrelli en Jean Louis Trintignant in een kos telijke, komische creatie. Wanneer de film in ons land komt en dat is over niet al te lange tijd, volgt hierover ongetwijfeld meer. AO-boekje nr. 1815: Tito, T. Crijnen. Uitg. Stichting IVIO, Lelystad. 20 blz 1.90. Het hardlopers Dagboek, met tek sten en tips uit het standaardwerk „Alles over hardlopen", door J. F. Fixx. Uitg. De Kern, Bussum. 128 blz - 16,50. Met voor elke week van het jaar een schema om in te vullen. Emmen, geïillustreerde plaatsbe schrijving. Uitg. Noorderboek, Gro ningen. 104 blz - 24,75. W. E. Veltman schreef een blografie over Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie. Uitg. Vrij Gees tesleven, Zeist. 279 blz. Een stedenreis. Op elke pagina een tekening met daarnaast een tekst, beide van S. v.d. Voort. Uitg. Merlijn, Middelburg. Een groot formaat boek. Geen prijsopgave. NEW YORK Een schilderij van Pablo Picasso, dat als titel heeft „kwakzalver zittend met gekruiste armen" heeft op een veiling bij Sothe- by In New York het hoogste bedrag opgebracht dat ooit voor een schilde rij uit de 20e eeuw is neergelegd. Het werk, dat uit 1923 dateert, werd door een Japanse handelaar aangekocht voor een museum in Tokio, voor het bedrag van ruim zes miljoen gulden. De Picasso heeft behoord tot de col lectie schilderijen van het overleden echtpaar Garbisch-Chrysler. echtgenote was de dochter van ter Chrysler, de grondlegger v gelijknamige autoconcern. Uit bezit werden 41 schilderijen g die In totaal 30 miljoen guide brachten. Naast de Picasso i onder meer een Gauguin, die v miljoen gulden wegging en een wenportret van Van Gogh vod zelfde bedrag. Beide opbrengsti tekenen "eveneens een record. „Kwakzalver zittend met geta armen" van Picasso „Lieber William" heet de voorstel ling van de Duitse acteur Volker Spengler waarin de persoonlijke overwegingen van Shakespeare, bij het schrijven van toneel en gedichten zijn gevat. Van 27 tot en met 31 mei is „Lieber William" te zien in De Lanta ren in Rotterdam. Spengler, bekend ADVERTENTIE Toestel 38 Nilfisk biedt u absolute filtrering van voor de gezondheid schadelijke stoffen. Heeft niet alleen de juiste schoonmaakmachines daar voor maar vooral ook de kennis en de ervaring om u precies op maat le adviseren Voor elk probleem een heldere oplossing. Nilfisk B.V., Flevolaan 7, 1382 JX Weesp. van zijn werk in diverse Fassb films, speelt de enige rol en I geregisseerd door Peer Rabeiv Driehonderd inwoners van len zullen tussen 1 juni en 7 a ber elke zondagmiddag de Pa« len verzorgen in openluchtthea Doolhof De laatste levensdag Jezus worden niet op een manier uitgebeeld maar er is I beerd de toneelfiguren uit tei met herkenbare menselijke J lens. De tekst is dit keer n priester-dichter Jacques Sd> bekend van „Dagboek van dershond." Gerard Oskamp is tot winM geroepen van het derde intemi le concours voor jonge dirigenti in de afgelopen weken onder ciën van de Hongaarse televtt Boedapest is gehouden. OskaJr vier jaar geleden winnaar het Internationale Joh Plajti_ gentenconcours en thans dirip van het sinfonietta-orkest vapj gelse stad Bournemouth, zen als onder 49 deelnemen landen. De tweede plaats «i een Bulgaar, terwijl de Duit» Richter derde werd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4