Chinoiserieën uit China r?(fsv VARA 035-711 911 Ex-priesters bestaan niet Songfest te hoog gegrepen Nounou, wèl een verschil die kopieën nu. Komt omdat we sinds vorige week een nieuwe hebben. 0»\ EenVeenman Repro. Jatoch. Pronk-porselein in Groninger Museum Analyse in KRO documentaire ontbreekt HALLO HIER HILVERSUM HIER IS DE De omroep van het vrije woord. Dat kost wel eens leden Bel!!! Want de VARA is zo slecht nog niet DINSDAG 13 MEI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Peter Karstkarel GRONINGEN Cornells Pronk, die van 1691 tot 1759 leefde, is bekend gebleven als tekenaar van zeer betrouwbare en fijn uitgedetailleerde dorps- en stadsgezichten. Bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg blijkt hij nog steeds een hulp van groot kaliber en voor de plaatselijke geschiedschrijving is hij een illustrator van formaat, zoals ook mag blijken uitzijn vele topografische prenten die zijn opgenomen in uitgaven als „Verheerlijkt Nederland" en andere. Dat hij ook porselein en penningen heeft ontworpen, is weinig bekend. Een niet onbelangrijk deel van die andere activiteiten wordt met een kleine tentoonstelling in het Groninger Museum getoond en toegelicht met een uitvoerige, flink geïllustreerde catalogus. Het is een overzicht van het porselein dat in China en Japan gedurende de 'jaren 1734-1738 naar ontwerpen van Pronk en in opdracht van de Verenig de Oostindische Compagnie vervaar digd werd Waarschijnlijk is ook na "de aangegeven jaren nog naar Pronks modellen gewerkt, mogelijk voor par ticuliere opdrachtgevers en zelfs in de Delftse fabrieken is een van de ont werpen nog nagevolgd. Het toont de populariteit van Pronks chinoiserie ën aan en maakt tevens de merk waardige relatie tussen de culturen van Oost en West duidelijk. (In de 18e eeuw bestond in de Nederlanden, maar bij voorbeeld ook in Frankrijk grote belangstelling voor de Chinese cultuur. In beide landen werkten veel ambachtslieden bestellingen uit in Chinese trant, die zodoende Chinoise rieën werden genoemd. Ze volgden daarmee de smaak van het publiek dat kennelijk weinig moeite had met dit „Hollandse Chinees"). De Delftse produkten zijn in wezen „neo-pseudo- Chinees" Het is slechts een zijdelings aspect dat het onderzoek van dr. C. J A. Jörg opleverde. De contracten die de VOC met Chine se handelaren sloot om porselein te laten maken naar een ontwerp van een Europeaan is al merkwaardig ge noeg. Uit stukken van het VOC-ar- chief en andere bronnen heeft Jörg de hele gang van zaken minitieus kun nen reconstrueren. Uit allerlei verza melingen (tot in Nantes in Frankrijk toe) heeft hij resultaten van deze ADVERTENTIE merkwaardige handel kunnen bijeen brengen. De collectie laat zien dat de opdrachten, hoewel de zaak financi eel geen succes was, fraaie resultaten opleverden die dan ook zeer populair waren. Voor zowel de kunstenaar Cornelis Pronk als voor de VOC was het een unieke onderneming. „Om deze tak van handel als onderdeel van de geor ganiseerde Chinahandel tot een suc ces te maken deed de Compagnie voor het eerst investeringen op lange re termijn en trok een kunstenaar van naam aan. Zij reageerde niet al leen actief op de bestaande vraag, maar trachtte zo veel zij kon zélf de markt te beïnvloeden, concludeert Jörg. In de catalogus heeft hij specia le aandacht voor de handel op China die op verschillende indirecte manie ren verliep. Theekop Het besluit om in China porselein te laten vervaardigen naar ontwerpen van Cornelis Pronk werd door de He ren Zeventien op 31 aug. 1734 geno men. Pronk verplichtte zich voor drie jaar exclusief voor de Compagnie te werken en elk jaar een nieuw ontwerp te maken. Pronk zou niet alleen de voorstellen doen voor de geschilderde decoraties en voorstellingen, maar de vorm van de verschillende stukken eveneens ontwerpen. Van de ontwer- door Pieter van der Ven Er lopen in Nederland zo'n tweeduizend ex-priesters rond. Ze vormen geen club, ze hebben geen belangenvereniging, ze zijn als groep ook niet sociaal of financieel hulpbehoevend: als groep bestaat ze helemaal niet. Vanavond is er een documentaire van de KRO te zien (Nederland 2, 22.25) over zomaar twee van die ex-pries ters: Simon Jelsma, vroeger bekend als „Plein-preker" en wegens zijn toe spraken voor de radio en een rubriek in Vrij Nederland nu eindredacteur bij de NOS voor programma's over maatschappelijke problemen; en Boeb van den Hoorn, vroeger missio naris in Afrika en industriepastor, nu bedrijfsagoog. Veel priesters die hun ambt hebben neergelegd deden dat om te trouwen, anderen uit onvrede met hun werk of met de kerk. of om al die dingen tegelijk. De een kijkt op zijn priester verleden terug met veel rancune, een ander met heimwee, een derde onver schillig Voor enkelen is de breuk vrij klein geweest ze bleven ongeveer hetzelfde werk doen en dezelfde rela ties onderhouden; anderen moesten daarentegen van de grond af aan een geheel nieuw leven opbouwen. Voor zowel Jelsma als Van den Hoorn was op den duur van doorslaggeven de betekenis dat zij hun kerkelijke functie maatschappelijk niet meer van belang konden vinden. Ze steken hun kritiek op de kerk niet onder stoelen of banken, maar zonder wrok. herder met spijt. In de toelichting zegt het program mablad het jammer te vinden dat zulke mensen voor de kerk van Rome verloren gaan. De sympathie van de omroep en van samensteller Zonne veld blijkt duidelijk bij deze twee ex- priesters te liggen. Voor veel KRO- leden kan het misschien moeilijk te aanvaarden zijn. De kritiek op kerk en hiërarchie is scherp, maar rustig .ën ter zake en daarmee pijnlijker dan wrok of spot kan zijn Wereldkaart Segaan zijn met wereldwijde proble men is voor Jelsma een constante, van zijn jongensjaren af. in zijn pries- lertijd en nu. Al op het seminarie werd dit door missionarissen van óveral vandaar aangewakkerd; die vulden als het ware de wereldkaart voor je in. aldus Jelsma. Voor Van den Hoorn zijn er in zijn leven enkele duidelijke breuklijnen, maar meer in de vorm van zijn gedrevenheid dan in Zijn idealen zelf. Van hem horen we een staaltje personeelbeleid zoals dat onder de kardinalen Alfrink en Wille- brands gebruikelijk zou zijn. Brieven blijven onbeantwoord en na de defi nitieve stap komt er een formeel, be- feefd dankbriefje. Maar volgens inge wijden heeft het aartsbisdom Utrecht wat dit betreft een erg slechte naam ?n is de situatie in andere bisdommen Speciaal vandaag en bij veel ordes en congregaties wat menselijker. Zo maar twee ex-priesters. De rk-kerk heeft steeds de eigen geschiedenis en het individuele karakter van ieders ambtsverlating benadrukt. Dat er destijds zelfs een hulpinstantie was voor ex-priesters en -religieuzen ge tuigde van een groot pastoraal ver antwoordelijkheidsgevoel. Maar de kerkelijke leiding wilde in al die uit tredingen zo min mogelijk tekens aan de wand zien, laat staan de betekenis daarvan nader analyseren. Aan zo'n analyse waagt de KRO zich in deze documentaire overigens ook niet. Isolement Misschien ligt daar de beperktheid van het programma. De beide ex- priesters hadden tot beter inzicht van de kijker nader aan de tand moeten worden gevoeld over dat isolement. Want niet alleen hun kerk behandel de hen als aparte gevallen, zijzelf lijken daar eigenlijk ook voor te kie- zen. Ze hebben hun soms zuurverwor- ven vrijheid meer lief dan alle vrucht bare blokvorming. pen zijn enkele bewaard gebleven en deze zijn met een aantal portretten van de kunstenaar (waaronder een prachtig miniatuur zelfportret) en het contract tussen de Heren Zeventien en Cornelis Pronk tot een inleiding op het porselein gegroepeerd. De ont werpen laten enkele voorwerpen met verschillende voorstellingen zien. Van het ontwerp van de „Parasolda mes" zijn er voorstellen voor een ta felbord en een zoutvaatje en van de „drie doktoren" bestaat het ontwerp voor een theekop met schotel nog. Van het ontwerp van het tafelbord is het resultaat ook op de tentoonstel ling aanwezig. Pronk maakte in totaal vier ontwer pen met verschillende voorstellingen en daardoor ook verschillende rand en andere decoraties voor de VOC en voor zover kan worden nagegaan zijn alle ontwerpen ook in produktie ge komen. Het eerste jaar waren het „parasokiames". een dame met een dienares die een fraaie parasol op houdt en met wat waterplanten en vogels. Ze werden uitgevoerd in blauw-wit, in emaillekleuren en in Chinees Imari en er werden in Japan ook nog örders geplaatst. Tot in de 19de eeuw werd het thema nage bootst, onder meer in Venetië. Ouder- Amstel en Delft. Hoewel er flinke prijzen voor het serviesgoed gemaakt werden en de parasoldames zich in een grote populariteit mochten ver heugen, moest de VOC op de transac tie toeleggen. Met wat wij „begrip voor diepte-in vesteringen" noemen ging de VOC door en het jaar erop maakte Pronk een nieuw ontwerp, aanvankelijk met vier „doktoren", drie zittende man nen en een staande figuur. Later bleek de voorstelling te bewerkelijk en te kostbaar en kwam er een ver eenvoudiging met drie personen. De borden en kannen, de fles en de kof fiekop die de tentoonstelling toont zijn alle van dè kostbare voorstelling voorzien, het ohtwerp dat bewaard is gebleven laat de vereenvoudigde va riant zien. Op de tentoonstelling zijn de „doktoren" beperkter vertegen woordigd (10 stuks) dan de „parasol- dames". die maar liefst 32 van de 45 stuks Pronk-porselein uitmaken. Van het derde ontwerp, de ..handwas sing", in 1736 door Pronk ontworpen, zijn geen exemplaren bij de tentoon stelling. Uit allerlei bronnen is geble ken dat het ontwerp wel in produktie is genomen. Een jaar later maakte Pronk het vierde en laatste ontwerp, dat„het priëel" genoemd is. Dit type is slechts aan drie resultaten te be oordelen; een schotel en een schaal, waar de voorstellingen in emaille kleuren zijn opgebracht en een schit terend tafelbord met de versiering in onderglazuur-blauw. Een porseleinen tafelbord naar ontwerp van Cornelis Pronk. Het werd in China in 1736-1738 gemaakt en laat met een versiering in onderglazuur-blauw twee zogenoemde parasoldames zien. De para soldames vormen in het Pronkporselein een vaak terugkerend motief. ADVERTENTIE Geen optreden tegen vertoning 'godslasterlijke' film DEN HAAG (ANPi - Volgens i, openbaar ministerie is er onvoldoe de aanleiding voor een strafrechten optreden tegen de vertoning van film „the life of Brian" Er zijn - het openbaar ministerie gg klachten of aangiften binnengel men over deze film. Dit kan er. volgens minister De Ruiter van Jug tie op wijzen dat in het algemej het publiek de film niet als godsla terlijk of krenkend voor de godsdie stige gevoelens ervaart. De bewindsman zegt dit in antwoo op schriftelijke vragen van SGP-frj tievooraitter Abma. Naar Abma's» deel draagt de film „een uitzondert godslasterlijk karakter", 'n red waarom hij aanstuurde op een ven ningsverbod. Minister De Ruiter wijst er in zij antwoord op, dat de mogelijkheid oi de vertoning van films geheel te ve bieden bij de invoering van de weti de filmvertoningen is komen te vi vallen. De Nederlandse filmkemi heeft sindsdien tot taak te beoon len of de vertoning van een ter kï ring voorgelegde film schadelijk a achten voor personen beneden 12 16 jaar. De bedoelde film werd toe laten voor vertoning aan persor boven de twaalf jaar De obsessie, roman van J. Wa baugh. Uitg. Luitingh, Laren. 3301 29.90 Wie niet zien kan, novelle van H. Ent (122 blz 19.90). De techno* tie, theorie en beweging van dr Luwel (100 blz 14.90) en Tij4 loos, gedichten van A. Hagtingft Seger (48 blz 9.90) zijn uitgavt van Kok, Kampen. Cubaan Nunez bij Scapino 10 door Eefje van Schaik Dat blijkt ook nog uit het feit dat de KRO moeite had om mensen te vin- den die hun verhaal wilden doen. Pr0nKK3rï16r Velen wilden liever anoniem blijven, omwille van de buren, of wilden met rust gelaten worden en hun eigen werk doen. De rk-kerk heeft inder daad van hen als groep niets te duch ten. omdat zij als groep niet willen bestaan. Een andere beperking is dat de KRO wel erg platte paden betreedt om de veranderingen in beeld te brengen: eerst het seminarie en daarbij moet gezang uit een benedictijnerabdij een rooms sfeertje suggereren. Dan, als het verleden van de beide ex-pries- ters aan de orde is geweest, komt heel symbolisch de onvermijdelijke echt genote op het bankstel in de doorzon woning het beeld binnendraaien. Nee, dan maar liever wat meer analyse. Twee grote stukken, een dekselvaas met een boogschutter en een water vat met guirlandes, vlinders en bloemtakken besluiten de tentoon stelling. Ze behoren niet tot de VOC- opdrachten, maar zijn kennelijk wel door Pronk ontworpen. De pronkka mer die de kleine tentoonstelling van Pronk-porselein geworden is, is niet slechts ogenstrelend, zij illustreert de 18e-eeuwse mode van chinoiseriën en maakt een opmerkelijk actief han delsbeleid van de VOC duidelijk. Tot 8 juni is de pronkkamer in het Groninger Museum te bezoeken (dL- zat. van 10-17 uur, zon. van 13-17 uur), van 20 juni tot 24 augustus zal het Pronkporselein in het Haags Ge meentemuseum te bezoeken zijn. De catalogus kost 25 gulden. Scène uit Songfest van de choreograaf Ricardo Nunez Foto Jorge Fatauros ADVERTENTIE In KRO's actualiteitenru briek Brandpunt uitvoerig aandacht voor de reacties in Afrika naar aanleiding van de reis van de paus. Exclusief in terview met de moeder van de Russische dissident Anatoli Sjtsjaranski en de afloop van het Sjtsjaranski-tribunaal in Amsterdam. Reportages van de sociale onrust in Zweden. Ned. 2/21.25 NOS-televisie zendt het bal let van Balanchine, Agon, uit. Er wordt gedanst op de gelijk namige muziek van Igor Stra- winsky. Uitvoerenden het New York City Baliet. Ned. L22.10 Simon Jelsma in de tijd van de „Pleinpreken" ADVERTENTIE ROTTERDAM Dit seizoen bestaat het Scapino Ballet 35 jaar. Het is wellicht dit gege» voor de aangetrokken Cubaanse chroreograaf Ricardo Nunez geweest om zijn inspiratie zoeken bij de jubileumcompositie, die Leonard Bernstein ter ere van het 200-jarig bestaan vi Amerika maakte. De muziek heet Songfest en is gebaseerd op een cyclus van derti Amerikaanse gedichten, die in de loop van die twee eeuwen geschreven zijn. Volge Bernstein geeft het een Amerikaanse vertolking van thema's als liefde, huwelijk, dualisme <r de vrouwenpositie of conflicten die ten gevolge van discriminatie ontstaan. Met de demonstratiegroep van t Scapino Ballet (Scapino 10) is Nui aan de gang gegaan voor een vijl minuten durend ballet, dat dit we einde in de Rotterdamse Schoi burg voor een slecht bezette zaal i lauwe première beleefde. Voor het publiek dat over het ai meen naar Scapino komt kijl (scholieren en welwillende ouders) het deze dans-sfeertekening in <J tien delen, overeenkomstig de dert moeilijk te vertalen gedichten, ini ste instantie een ouderwets beeld i leveren van de „Amerikaanse cul rele traditie": in choreografisch zicht gebeurt er weinig opzienl rends en in ieder geval niets wat met Amerika associëren. Ook zal I voor de meeste toeschouwers, zei voor de jongeren, een hele klus i om zich zonder concentratieveri door deze vijftig minuten heen werken of te blijven volgen we gedanste gevoelens nu bij welk dicht passen Een eerste aanzet om dit te verhelp wordt aanvankelijk gevonden in microfoongrokstem van Walter Kol die in een erbarmelijke flarden-tel enkele introducerende aanduiding geeft. Dit is echter zo summier, d zelfs kinderen met een geweidigi heugen dit toch echt geen vijftig i nuten lang kunnen onthouden. I geheugensteuntje of herkennin| punt kunnen zij zich dan nog 1 beste richten op de verschillende kj tuums, die uiteenlopen van vlê kleurige pakken tot witte todden glimmende kimono's. In de dans zelf kunnen namelijk weinig van diverse thema's worden herkend, I wel in muzikaal als literair opzid want of het Ricardo Nunez nu homoseksualiteit, eeuwige liefi huiselijke ruzie, rassendiscrimiwl of vrouwenemancipatie gaat, hij v taalt dit voornamelijk in een gelij soortige brei van balletpassen, sti den, sprongen en pirouettes. Een a beske of attitude staan bij hem k' nelijk voor zeer veel menselijke i voelens. Ondanks het feit dat Nunez een la carrière achter de rug heeft in Cl Amerika en Europa en ondertus twee choreografieprijzen heeft wonnen, is zijn Songfest niet ovei gend en zeker geen danshulde aan Amerikaanse poëzie en muziek worden. Zijn constant op en af la gaan van twaalf dansers in ste andere pakken, zijn bewegingsvel ling van de gedichten, die overi| een tekstverklaring en woordenbo je bij de programmatoelichting 1 den rechtvaardigen, is te hoog ge pen. Wil men Bernstein of dich zoals Hughes, Whitman, Poe, SM Jordan, Ferlinghetti werkelijk I hun recht laten komen, dan is bed meer nodig. Hoewel Nunez in zuiver danst» nisch opzicht niet eens zo hoog gil (ondanks de artistieke pretenties! door dit Songfest heen sluimert blijkt zijn choreografie voor de 8t| no 10 groep een te moeilijke c ve. Vooral onder de jongens w met uizondering van 'wonderboy1 vier Aramburu, zeer houterig en wennig met de danstechniek om sprongen. Maar ook te veel mei hebben angstvallige problemen hun spitzentechniek en balans. H me overigens onduidelijk waa Nunez niet met de Scapino groei heeft gewerkt Waarom de Sca leiding de laatste tijd zoveel m dansers speciaal uit het buitenla dienst neemt, is even raadsela* Het komt de homogeniteit var. groep zeker niet ten goede Gelukkig stroomden ons dit weekeinde vele honderdtallen nieuwe leden toe. Telefoons raakten overbezet. Telefonis ten overgelukkig. Nu, overdag en 's avonds, is de weg weer vrij. Of stuur deze bon in een gesloten envelop, zonder postze gel aan VARA. Antwoordnummer 3. 1200VB Hilversum. Ik/wij word(en) 10,- lid. Ik/wij word(en) abonnee/lid en betaal als volgt: automatisch per bank/giro Na ontvangst betalingskaart 0 per kwartaal 11,20 0 per kwartaal 11,50 0 per halfjaar 22,40 0 per halfjaar 23,- 0 per jaar 44,80 0 per jaar 46,- Gaarne hokje van uw bedoeling zwart maken. Naam: Adres: Code: Plaats:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4