Niet heel Australië blij
met zendingsconferentie
Afrika had weinig baat
bij pauselijk bezoek
Uit brieven van lezers
Trouw
Oe laatste leedles
Zending in
Barendrecht
Christelijke
Esperantisten
willen fusie
Zes gemeenten
in, Phnom Penh
Vrijgemaakte actie
voor MAF-vliegtuig
Belangrijkste
wapen: de bijbel
Conferenties
Nieuwe uitgaven
van Kok, Kampen
VANDAAG
VOORBIJGANGERS
Zwinglibond mist
vrijzinnige
hoogleraren
DINSDAG 13 MEI 1980
TROUW/KWARTET
<Jo(Jr Aldert Schipper
MELBOURNE De zendings wereldconferentie die maandag is begonnen in de Australische
stad Melbourne, valt niet bij alle Australiërs in de smaak. De oorspronkelijke bevolking van
Ailstralië. de aborigines verwijten de kerken, dat zij sterk hebben bijgedragen aan de
vëfnietiging van hun eeuwenoude cultuur.
stopzetting van de financiële steun,
een moratorium, op tafel. Dat kwam
voort uit de gedachte dat in alle lan
den nu inmiddels een kerk tot aanzijn
is gekomen en dat er dus niet langer
een centrum in de wereld kan be
staan van waaruit het evangelie
wordt verbreid. Wat nu nodig is, ver
telde dr. Emilio Castro, is dat de
kerken in de wereld hun bronnen
weer aanboren en overgaan tot een
radicaal discipelschap, teneinde het
evangelie in de wereld zijn gang te
laten gaan.
Mcintire
Bij de opening van de eerste zitting
vertoonde zich de Amerikaanse do
minee Carl Mcintire voor de verga
derzaal. Hij was in gezelschap van
een groep volgelingen, die borden bij
zich hadden, waarop de wereldraad
van kerken werd beschuldigd van de
gebruikelijke zachtheid jegens het
communisme en van het prediken
van een sociaal evangelie.
De directeur van de CWME dr. Castro
werd uitgenodigd voor een openbaar
debat, maar de2e gaf de voorkeur aan
een gemeenschappelijk gebed Daar
zag Mcintire weer niets in, omdat hij
niet wilde bidden „samen met verra
ders van het evangelie".
Een leider van de aborigines. Gary
Foley, heeft vorige week gesproken
mei de directeur van de commissie
van de kerken voor zending en evan
gelisatie iCWME) Emilio Castro, die
del zendingsconferentie organiseert,
oni te klagen over de beperkte verte
genwoordiging van de oorspronkelij
ke, bewoners van Australië in de con
ferentie
Het is de bedoeling dat deze week een
dagdeel wordt gebruikt voor een pre
sentatie door de Australische kerken
Een onderdeel daarvan zal zijn een
toelichting van de problemen van de
aborigines. Deze mensen zelf komen
er nauwelijks aan te pas. Zij voelen
zich niet vertegenwoordigd door de
Australische kerken.
De conferentie, waar ongeveer 800
mensen aan meedoen, is de grootste
oecumenische bijeenkomst die ooit
in Australië is gehouden, er zijn afge
vaardigden uit tachtig landen met
een zeer royale vertegenwoordiging
uit'de traditionele zendingslanden in
de derde wereld.
Verandering
In zijn openingstoespraak legde de
secretaris-generaal van de wereld
raad. dr. Philip Potter, uit. dat deze
zendingsconferentie past in de rij van
grote conferenties die over dit onder
werp zijn gehouden sinds Edinburg in
1910. Potter zei. dat de zendingscon
ferenties altijd gebed en bijbelstudie
als het belangrijkste element hebben
gekend. Vroeger, zette dr. Potter uit
een. dacht men bij het uitspreken van
de bede „Uw Koninkrijk kome" in
verband met de zending aan de uit
breiding van de kerk. Dat is nu an
ders, meende hij. Thans betekent de
bede een oproep aan de kerk alle
banden die haar afhouden van God
los te maken en zich over te geven
aan Gods soevereiniteit.
Het gevolg is dat de zending zich nu
onder meer zal bezighouden met het
lot van de armen. Dr Potter stelde
vast. dat het in sommige kringen in
de mode is gekomen om wilde kritiek
op de CWME te uiten omdat zij zich
meer met maatschappelijke gerech
tigheid dan met rechtvaardiging door
het geloof zou bezighouden Zulke
kritiek kent de CWME sinds 1910,
toen deze zich onder meer bezorgd
uitsprak over de opium-handel.
De laatste wereldzendingsconleren-
tie, in 1972-73 in Bangkok, legde bij
de kerken het idee van een tijdelijke
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
hef niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000
AW Amsterdam 8ij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld
A.R.-lijst
Het-was voor mij uiterst schokkend
te vernemen, dat veel AR-kiesvereni-
gingen vooruitstrevende partijgeno
ten op lagere, in sommige gevallen
zelf6 moeilijk verkiesbare plaatsen op
de tijst willen plaatsen. Dit dan ten
gunste van hen. die zich in het huidge
CDA/WD-kabinet kiplekker voelen.
Van de kandidaten aanbevolen van
CHU en KVP-zijde verwacht ik hoe
genaamd niets, maar tot dusverre zo
véél te meer van een van AR-zijde
aanbevolen fris vooruitstrevend
team. Dat kunnen we nu wel verge
ten, dat blijkt zonneklaar. Tenzij er
een wonder gebeurt blijven Van Agt
en zijn vriend Wiegel nog wel vier jaar
zitten met als „tegenspeler" een op
hun maat gesneden CDA-fractie. Met
een kleine variatie op de slogan waar
voor ik destijds door de knieën voor
het CDA ben gegaan „Zet meer CDA-
ers naast Den Uyl" zou ik willen voor
stellen nu de verkiezingsstrijd in te
gaan met „Zet meer rbehoudende)
CDA-ers naast Wiegel!" Ik ben diep
teleurgesteld in de AR-vleugel van
het CDA!'
Maastricht J. J. Beckers
AR-lijst (2)
Het lijkt erop dat de A R -leden op
een echte, zuiver democratische ma
nier uiting aan hun politieke gevoe
lens gaan geven, op het juiste mo
ment in ons democratisch bestel. Ik
hoop van harte dat de A.R -top op
een anti-revolutionaire, waardige wij
ze dit zuiver democratisch signaal
goed zal opvangen en direct meene
men in hun politiek handelen de ko
mende tijd. Ondergetekende ver
wacht minstens tot het eind van de
rit een zeer loyaal steunen van het
huidige kabinet, dat onder zeer moei
lijke omstandigheden moet regeren.
Verder is bewezen dat de gevoerde
vleugelstrategie door het echte A.R.-
ledenbestand niet begrepen en dus
ook niet gewaardeerd wordt.
M. J. Hebly
Winterswijk
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-913456
telex 13006
f^stgiro 66 00 00
Bank Ned CredietOanit
Rekemngnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
IfciOOO
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
iel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
iel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
iel 070-469445 (redactie)
lei 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand f 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101,90
Per |aar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
9134S6.
Opgave mim-advertenties tel
020-936868 of schriftelijk aan
Mmi-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrrf-
ieii|k aan onze Amsterdamse
AR-lijst (3)
Het is ongelooflijk, dat na een eeuw
van onverbrekelijke evangelische
eensgezindheid de mannen-broeders-
achterban van de AR nu voorlieden
terugfluit naar onverkiesbare plaat
sen. enkel en alleen omdat deze men
sen. geïnspireerd door nog altijd het
onveranderlijke Woord van God, niet
aan brood alleen willen denken of
omdat zij goede rentmeesters van
deze aarde willen zijn en daarom on
der mer vraagtekens zetten bij alles
vernietigende kernwapens, kernener
gie en -afval.
Purmerend D. Frelink
AR-lijst (4)
In Trouw van 8 mei gelezen over de
verschuivingen (vermoedelijk) op de
advieslijst van de AR. Ik ben hier blij
verrast mee. omdat dit zal betekenen
een ruggesteun voor onze minister-,
president en vermoedelijk ook onze
nieuwe lijsttrekker van het CDA. De
heer Van Agt is het waard om te
kunnen steunen op een betrouwbare
achterban. Dit zal de eenheid bevor
deren en onze AR-blaam wegnemen
Epe G. E. Kasteel
Motorraces
De oorzaak van de ongelukken zit
hem niet alleen in het circuit, maar
ook in de motoren die veel te krachtig
zijn (350 en 500 cc). Motoren van 50
tot 250 cc zijn goed voor spannende
races en minder ongevallen. En geen
circuit door het dorp. Het is nu: men
rijdt op motoren van overmorgen op
circuits van eergisteren.
Den Haag A. B. Ouwerfcerk
Canadezen
Op 5 mei werden onze Canadese be
vrijders nogmaals hartelijk bedankt
met een glorieuze intocht in Amster
dam. Mijns inziens volkomen terecht.
Vele malen echter werd er die dag
gesproken over de bijzonder vrien-
ADVERTENTIE
wegen zwaar. Nog 22.000 van de 200.000
schoolkinderen hebben geen Nieuwe Testa
ment. Moeten we hen teleurstellen? Een NT
kost 2,63. Giro 901.000 van In de
Straat te Veip. met verm. NTBr.
Aan het eind van zijn elfdaagse toernee door Afrika toont de paus
duidelijk tekenen van vermoeidheid. Hier heeft hij juist (in Ya
moussoukro. Ivoorkust) een mis gecelebreerd, die meer dan drie
duurde terwijl de warmte 38 graden was.
BARENDRECHT De gereformeer
de bezinningscommissie Evangelisa
tiewerk in Barendrecht bij Rotter
dam heeft het plan opgevat om sa
men met de hervormden te starten
met een actieplan „Zending in Neder
land-Zending in Barendrecht" voor
1980-81. Doel van dit plan is niet
„zieltjes winnen", maar het bereiken
van randkerkelijken en het wakker
maken van de gemeente. Verder
hoopt men dat het plan verbeterend
zal inwerken op maatschappelijke
knelsituaties in Barendrecht. Het is
de bedoeling dat, in het komend sei
zoen zoveel mogelijk facetten van het
kerkelijk werk in Barendrecht wor
den afgestemd op dit plan. Begin
punt zal zijn een themadienst op 28
september. Tijdens deze diensten zul
len alle aanwezigen een boekje krij
gen met daarin alle facetten van het
kerkelijk werk in Barendrecht. Ver
volgens wordt er georganiseerd een
serie van vier toerustingsavonden
voor gemeenteleden onder de titel
„praten over God", een cursus van
zes avonden over de missionaire ge
meente, vooral bestemd voor hen die
zich meer actief willen inzetten voor
het evangelisatiewerk, gerichte bij
belstudie over dit ondrwerp voor bij
belkringen en speciale trainingen
voor diakenen en catechisanten. Aan
de predikanten zal gevraagd worden
in het seizoen 1980-81 bij voorkeur
missionaire teksten te gebruiken
voor hun preken.
schappelijke relatie tussen het Cana
dese en het Nederlandse volk. Er zou
een hechte band tussen deze landen
bestaan. Wij hebben deze „hechte
band" enkele maanden geleden ook
al eens van heel dichtbij mogen aan
schouwen. Leden van Greenpeace
werden zonder meer van het ambas
sadeterrein in Den Haag verwijderd.
Protesten tegen de afschuwelijke zee-
hondenmoord haalden wederom
niets uit en werden bestreden met
zeer wankele argumenten. Nee, het
Canadese volk heeft wel een vriend
schappelijke band met ons, maar de
Canadese overheid schijnt op een an
dere planeet te vertoeven.
Marken Jan Visser
Wiegel en 30 april (3)
Is het niet om te huilen. De Vara
verziekt onze oranjedag samen met
Stad Radio Amsterdam. De menigte
pikt dit nu eens niet en de leden van
de Vara bedanken spontaan voor hun
lidmaatschap. De Vara kennelijk ge
schrokken, ze denken namelijk nog
steeds dat de kijkers en luisteraars
het zogenaamde klootjesvolk is. Deze
Vara nu wil minister Wiegel die uit
naam van de zwijgende meerderheid
sprak een proces aan doen. Het is niet
te geloven. Maar ja zo zijn hun ma
nieren!
Amsterdam Gien Gootjes
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT De Nederlandse
Christelijke Esperanto-Vereniging
(KUNE) wil een fusie aangaan met de
Nederlandse Esperanto Vereniging
(NEA). Omdat er. zoals bij tal van
esperanto organisaties in WestrEuro-
pa ook bij de KUNE sprake is van
vergrijzing en een dalend ledenaantal
werden de fusieplannen zaterdag tij
dens de jaarvergadering in Amers
foort met algemene stemmen aan
vaard.
De KUNE zal een eigen sectie in de
NEA vormen met behoud van zelf
standigheid wat de activiteiten op
het protestants-christelijk terrein be
treft. zoals het verspreiden van de
bijbel en het geven van informatie.
De Nederlandse Katholieke Esperan-
tovereniging heeft zich eerder al voor
een fusie uitgesproken. De NEA zal
tijdens een zaterdag in Utrecht te
houden vergadering een beslissing
over de fusie nemen.
De KUNE zal als sectie van de NEA
lid blijven van de internationale pro
testants-christelijke esperanto orga
nisatie KELI. die volgend jaar samen
met de rooms katholieke internatio
nale esperanto organisatie in het
Overijsselse Nieuwleusen een oecu
menisch esperanto-congres houdt.
DEN HAAG Minister De Koning
van ontwikkelingssamenwerking
vindt dat in het Nederlandse actie
programma voor de vrouw moet wor
den aangegeven hoe vrouwen invloed
kunnen uitoefenen om een nieuwe
economische orde te verwezenlijken,
niet alleen internationaal, maar ook
in eigen land.
Het leveren van een construct v
bijdrage hieraan ziet hij als ceif be
langrijke opdracht voor de Neder
landse delegatie naar de conferentie
over de positie van de vrouw, die in
juli onde auspiciën van de Verenigde
Naties in Kopenhagen zal worden ge
houden.
Van onze kèrkredactie
„Heer maak mijn hart even wit als het meel van mijn maniok". In dat gebed van een Zaïrese
theoloog zijn de problemen van Afrika samengebald.Aan de ene kant een religieuze verbon
denheid, aan de andere kant de dagelijkse strijd (letterlijk) om te overleven en het streven van
Afrika naar economische onafhankelijkheid om althans zichzelf te kunnen voeden.
Over die onafhankelijkheid heeft
paus Johannes Paulus H tijdens zijn
tiendaagse reis door Afrika mooie
dingen gezegd. Hij steunde de eisen
van de derde wereld in de Noord-
Zuid-dialoog, vroeg om meer finan
ciële steun van de westerse landen,
riep op tot strijd tegen de oprukken
de woestijn en prees de eigen Afri
kaanse inbreng. Juist dat laatste
klinkt vreemd als de paus tijdens
dezelfde reis hamert op de waarde
van het aan Afrika wezensvreemde
celibaat en monogame huwelijk en
bovendien benadrukt dat de grenzen
van de Afrikanisering door Rome be
paald worden.
Islam
Eén van de ooizaken van de pijlsnel
groeiende invloed van de islam kan
zijn dat deze de Afrikaan veel meer
vrijheid laat om die religie op zijn
eigen wijze te beleven. In West- en
Midden-Afrika is tot in het kleinste
dorp een moskee te vinden, al was het
maar een simpele hut met een stro
dak; in steden verrijzen met Arabisch
oliegeld moskeeën temidden van bit
tere armoede.
Afrikaanse en Arabische landen heb
ben gemeenschappelijke belangen in
hun onderhandelingen met het wes
ten. De sociale en economische ver
anderingen vinden als het ware hun
religieuze vorm in de groei van de
islam en enkele christelijke secten
van eigen bodem.
De rk-kerk daarentegen wordt in
Afrika vaak gezien als een exponent
van het westen waarmee het zwarte
werelddeel geen bijster goede erva
ringen heeft. Kerk, kapitaal en kolo
nialisme vormen een trits waarvan
bij voorbeeld Zaire alles afweet. Bij
de onafhankelijkheid was Zaire een
van de achterlijkste landen in Afrika,
oók wat onderwijs en gezondheids
zorg betrft. Noch de Belgische over
heid noch de missie hadden veel aan
de ontwikkeing gedaan.
Nu wordt het voormalige Belgisch
Kongo dictatoriaal bestuurd door
Mobuto Sese Seko („De haan die
geen kip met rust laat"); deze heeft
het land economisch de afgrond in
weten te duwen en heeft zich. zelfs
voor Afrikaanse begrippen, op onge
looflijke manier verrijkt. Het was niet
zo n geslaagd idee dat de paus uitge
rekend naar Zaire ging, ook al had de
honderdjarige katholieke missie in
dat land „wat goed te maken" Mobu
tu zal aan de hoge bezoeker uit Rome
nieuw gezag ontlenen en hij kan rus
tig klappen als de paus spreekt over
de verderfelijke corruptie.
Gezin
Vrijwel alle problemen waarmee Afri
ka op dit moment kampt zijn door de
paus aangeroerd; honger, corruptie,
dictatuur, droogte, uitbuiting, ver
vreemding, vluchtelingen, bewape
ning. Maar het opvallendst is de na-
rri.NOM PENH De zen
dingsorganisatie Christian
and Missionary Alliance
(CAMA) heeft bekendge
maakt, dat er thans weer zes
kerkelijke groepen regelmatig
samenkomsten beleggen in de
hoofdstad van Cambodja
Phnom Penh.
Vier predikanten en twee ge
meenteleden leiden de kerk
diensten, die in particuliere
woningen worden gehouden.
Er is verwachting, dat de rege
ring twee voormalige kerkge
bouwen zal teruggeven.
De kleine protestantse kerk in
Cambodja is destijds ontstaan
door het zendingswerk van de
CAMA, in Nederland meer be
kend onder de naam van de
Parousiazending.
druk op de waarden van huwelijk en
gezin. En daar lijkt de hele Afrika-reis
ook om begonnen. De roomskatholie-
ke theologie betreffende het gezin zal
het onderwerp zijn op de algemene
bisschoppensynode die eind septem
ber begint. De paus heeft in de afgelo
pen maanden talrijke toespraken
hierover gehouden en nu in Afrika
daar nog eens wereldwijde publiciteit
voor verworven.
De speelruimte voor de bisschoppen
synode is daardoor al bij voorbaat tot
de breedte van een tittel en jota be
perkt. De vrijheid waar de paus bij
herhaling voor pleitte, onder meer in
de volksrepubliek Kongo, is voor
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT De actie, die door
de vereniging „De Verre Naasten"
gevoerd is om de Missionary Aviation
Fellowship (MAF) een vliegtuig aan
te kunnen bieden voor haar werk in
West-Irian, heeft zeven ton opge
bracht.
„De Verre Naasten" is een vereniging
in de kring van de gereformeerde
kerken (vrijgemaakt) tot het betrach
ten van christelijke barmhartigheid
buiten Nederland, met name op de
zendingsterreinen van deze kerken.
De zending van de gereformeerde
kerken (vrijgemaakt) in West-Irian
maakt zeer intensief gebruik van de
vliegdiensten van de MAF. De actie
werd op touw gezet na het veronge
lukken van een MAF-vliegtuig. Ook
in de gereformeerde gemeenten is er
aan meegedaan, omdat ook hun zen
ding in West-Irian met de MAF sa
menwerkt.
Het bedrag zal zaterdag op de jaar
vergadering van „De Verre Naasten"
in Amersfoort worden overhandigd
aan Grady Parrott. manager van de
Maf.
ARNHEM (ANP) Op de in Arnhem
gehouden bondsdag van de vrijge
maakte gereformeerde mannenbond
wees voorzitter ds. H. J. Boiten op de
onbruikbaarheid van de kernbewape
ning. Aan de andere kant meende hij
dat het afschrikkingseffect mede er
toe heeft bijgedragen dat er nu al 35
jaar vrede is. Als men niet belijdt dat
de bijbel het belangrijkste wapen is,
zal geen enkel streven naar ontwape
ning er werkelijk toe kunnen leiden
dat er vrede op aarde komt.
Ds. G. Mulders sprak over het onder
werp „Hoe oud is de moderne theolo
gie". De moderne theologie is, zei hij,
bijna zo oud als de wereld zelf, want
de slang in het paradijs zaaide al
twijfel aan het Woord van God. In de
oudheid zei men al dat de mens de
maat van alle dingen is en zo wil ook
de moderne mens niet voortbouwen
op de kennis van de bijbel. De zoge
noemde nieuwe theologen zijn niet
werkelijk nieuw, aldus ds. Mulders,
die meende dat gereformeerde theo
logen als Calvijn en Schilder werke
lijk de nieuwe theologen zijn.
PPR-jongeren willen
een eigen afdeling
HILVERSUM (ANP) In Hilversum
is zaterdag de oprichtingsvergade
ring gehouden van een PPR-jonge-
renafdeling.
Komend weekeinde zal het PPR-con-
gres de oprichting van de PPR-jonge
ren moeten bekrachtigen. Een con
gresuitspraak is nodig omdat in het
begin van de nu twaalf jaar oude
partij de uitspraak is gedaan dat bin
nen de partij geen aparte groeperin
gen zullen worden opgericht
Berlijndag met Bé Ruys en Bas
Wielenga. informatie over het Krae-
mer-huis in Berlijn, de werkgroep
Oost-Europa projecten, christenen
voor het socialisme en de basisbewe
ging. donderdag 15 mei 10-17 uur,
Lutherkapel, Woudenbergseweg 38,
Zeist.
Eenoudergezin; onvolledig? voor
eenoudergezinnen, 16-18 mei. 't Dack-
hues, Hulssen (tel. 085-259105). (her
haling; 30 juni-5 juli).
Israël bijbelweekend, 15-18 mei.
De Toevlucht, Oudewater (tel. 03486-
Hospital Christian Fellowship,
trainingsweek voor hen die bij dit
werk betrokken zijn of ermee willen
beginnen. 18-23 mei, HCF-Europa-
huis. Voorthuizen (tel. 03429-1314).
deze najaarssynode zorgvuldig alvast
weggenomen. Er is immers in de
roomskatholieke verhoudingen geen
sprake van dat de bisschoppen zich
kunnen permitteren om minimaal af
te wijken van wat de paus in de
daaraan voorafgaande maanden alle
maal in detail heeft uiteengezet.
Zowel op het onlangs gehouden pas
toraal congres van Engeland als ook
op plaatselijke bijeenkomsten deze
weken in Utrecht en Den Bosch wer
den andere geluiden gehoord. Bis
schop Bluyssen erkende dezer dagen
dat velen een diepe kloof ervaren
„tussen hetgeen de kerk leert ten
aanzien van de beleving en van huwe
lijk en seksualiteit en datgene wat in
henzelf aan overtuiging is gegroeid en
dienovereenkomstig wordt beleefd"
Maar de toespraken in Afrika maken
duidelijk dat men in het Vaticaan
niet voornemens is deze kloof te over
bruggen.
De roomskatholieke kerk in Afrika is
ook in zichzelf verdeeld. Enerzijds
een groep die streeft naar eigen Afri
kaanse inbreng, zwarte theologie,
meer zeggingschap ook in de betref
fende Vaticaanse departementen, an-
derzijds hebben hoge geestelijken
zich prettig in de rijen van het kerke
lijke en plaatselijke establishment
gevoegd.
Kerkklokken zijn vervangen door
tromgeroffel, het brood voor de eu
charistie is vervangen door de ma
niok, maar tot wezenlijke veranderin
gen heeft de paus weinig uitgedaagd.
Maar werkelijke bevrijding moet mis
schien ook niet gepreekt worden door
de „grote witte man uit het noorden".
Tongen als van vuur is de titel van
een door Hans Bouma samengesteld
boek: een 184 (forse) pagina's tellende
bundel van verhalen, gedichten en
overwegingen, die betrekking hebben
op hemelvaart en pinksteren. Er
staan bijdragen in van Gerrit Achter
berg, Huub Oosterhuis, Wim Rama
ker, prof. dr. J. W. Schulte Nordholt.
dr. O. Jager. dr. Jan Wit, prof. dr. A. A.
van Ruler en veel anderen. Otto Dic-
ke maakte de tekeningen. Prijs
27,50. In de reeks „Verklaring van
een bijbelboek" verscheen „Exodus
1-20" van dr. N. A. van Uchelen, die
Hebreeuws en Aramees doceert aan
de Universiteit van Amsterdam; 94
pag., 12,90. In „Vandaag de
dag (zijn ze anders, de ouderen,
de jongeren) is de tekst gebundeld
van zeven televisieuitzendingen van
ds. Ype Schaaf. Omvang 40 pag., prijs
ƒ7,50. In de reeks Nieuw Leven een
boek van Siegfried Grossmann (ver
taald door dr. W. C. van Dam), geti
teld „Genadegaven in evenwicht"
(ondertitel: van chrismatische bewe
ging tot charismatische gemeente
vernieuwing). Omvang 174 pag., prijs
17.50.
AL HET MLJNE IS OOK VAN J0l
Nog eenmaal neemt de vader het
woord in de „gelijkenis van de
verloren zoon". De oudste zoon heeft
grimmige woorden gesproken,
woorden vol wrok en jaloezie ten
opzichte van zijn broer. Vandaar dat
het verhaal opnieuw een wending
neemt; „Doch hij (de vader) zei tegen
hem (de oudste zoon)'. De oudste
broer heeft niet het laatste woord. I
Het laatste woord is voor de vader.
Daarmee is het verhaal wel gesloten,
maar het verhaal in het verhaal blijft
daarmee open. De vader gaat in opd«
verwijten van de zoon. „Kind, jij bent
altijd bij mij en al het mijne is ook
van jou" (vers 31). De zoon houdt er i
een verkeerde visie op na. Een visie
die wel begrijpelijk is. Tenslotte heeft
z'n broer dat in de hand gewerkt. Die
heeft z'n deel opgeëist en is er mee
weggetrokken. Daar begon de
scheuring van „het leven", zoals het
hier telkens heet. Dat had niet
gehoeven, als die jongen dat „leven"
niet verkwist had. Hij had door te
leven zoals het hem thuis geleerd was
dat „leven" kunnen uitbreiden. Maar
dat is niet gebeurd. Er was een scheur
gekomen. Die scheur is intussen
opgeheven, maar desondanks grijpt
de oudste zoon dat aan om de vader
te verwijten dat hij nooit iets
gekregen heeft. Maar daar is de vader
het niet mee eens. Al het mijne is ook
van jou, zegt hij. Je zou het een soort
gemeenschap van goederen kunnen
noemen. De oudste zoon heeft geen
reden om zo te spreken. Hij deelde in
feite het leven met de vader. Was hem
dat dan niet genoeg? Broeide onder
al zijn deugdzaamheid dan ook bij
hem het verlangen om op zichzelf te
staan. In feite maakt hij zich nu los
van de vader. Daar was geen reden
voor. En dat brengt de vader hem
onder ogen. Het is echt de gelijkenis
van de vader, die voor beide zonen
dezelfde is. Bereid om met hen te
delen en te leven.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Klundert: J. G. van de
Vlist te Vroomshoop, te Werkendam
P. J. Droogers te Bodegraven.
Bedankt voor Middelharnis: J. den
Besten te Ede; voor Kootwijk: G
Hendriks te Zuilichem-Nieuwaat
voor Barendrecht (buitengew. wijk
gem.): J. H. C. Olie te Linschoten.
voor Minnertsga en voor Veenwou
den: S. v.d. Zee. legerpredlkant wo
nende te Andel.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Emmen: H. A. F. M
Bosscha te Oost- en WestrSouburg; t
Harderwijk; H. H. Wind, legerpredl
kant te Ermelo; te St. Jans klooster
D. J. Deuzeman te Woudsend-Hom
merts.
Aangenomen naar Amersfoort (gees
telijk verzorgster psychiatrisch een
trum Zon en Schild); Mevr. T. tk
Jong, geestelijk verzorgster medisch
centrum te Alkmaar
GEREF. KERKEN IVRUG.)
Beroepen te Vlaardingen: J. M. A
Groeneveld te Helpman.
Aangenomen naar Loenen-Weesp: R
v. Veen, kand. te Kampen, die be
dankte voor Den Haag Zuid, Mussel
kanaal en voor Vlissingen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Sprang-Capelle: G
Mouw te Tholen
Bedankt voor Middelburg-Zuid; A
Bregman te Rijssen.
Frère Roger
Frère Roger, de prior van de oecume
nische gemeenschap van Taizé. leidt
deze dagen gebedsbijeenkomsten die
duizenden jongeren in Oost-Duite
land bijeenbrengen. Voor het eer?
spreekt hij in het openbaar in dit
land, in kerken in Dresden, Leipzig es
Erfurt.
Knud Wümpelmann
De Deen Knud Wümpelmann is doof
het bestuur van de Europese Baptis
tenfederatie voorgesteld als nieuw
secretaris-penningmeester van dit
Europese samenwerkingsverband
van baptisten. Hij zal, als dit voorste)
aangenomen wordt op het baptisten
wereldcongres .in juli in Toronto, dr.
Gerhard Claas opvolgen. Wümpel
mann is nu secretaris van de Deense
baptisten-unie.
ZWOLLE (ANP) De Zwinglibond
die voorstander is van een radicaal en
volledig vrijzinnig christendom
streeft er in beginsel naar op redelijï
korte termijn te komen tot de aan
stelling van een privaatdocent aai
een van de universiteiten in ons land
De leeropdracht van de te benoemen
privaatdocent zal zijn: onderwijs f
geven in de geschiedenis en de begin
selen van het vrijzinnig christendom
Dit is besloten op de Jaarvergadertof
van de bond in Zwolle. De ZwingD
bond mist namelijk de vrijzinnige ln
breng bij de kerkelijke hoogleraren
van de hervormde kerk. Onder hen*
er geen één die zichzelf tot de vrijzin
nige christenen zouden kunnen reke
nen. De Zwinglibond twijfelt er dar
ook aan of er aan de universiteiten
wel voldoende informatie over W
vrijzinnig christendom
gegeven.