dor Jos van Driel is het ;orso van 1981 al begonnen Arbeidsconflict Vit brieven van lezers jSDAG 13 MEI 1980 psdacTT TROUW/KWARTET RH 13 pr Fred Lammers SSE „Als je met een idee je kop rondloopt om eens it anders, wat opzienba- ids, naar voren te brengen, iet je proberen de vinger iter dat haakje te krijgen de dikke deur kan open »ken naar de plaats waar je 'kunnen' kunt vertonen om markt nieuw leven in te izen." nanus Willem (in het dagelijkse n Jos) van Driel in Amstelveen niet duidelijker onder woorden men brengen wat hem bezielt en ft dan door deze uitlating, die hij rtien dagen geleden deed in het ikel dat hij schreef voor het vak- i van de Nederlandse bollenkwe- j ter gelegenheid van het bloe ncorso, dat eind april voor de 33e r door de Bollenstreek trok. van Driel is al dertig jaar lang de stelijke vader van het corso. Als aan hem ligt en hij tijd van leven H hoopt hij er nog een poosje ete kunnen door gaan. Zijn leef- hij is 77, begint hem wel een tje parten te spelen. Jos klimt niet rzo snel op praalwagens in wor- gom even voor te doen hoe hij het i heeft gedacht, maar hij is bij die (bereidingen wel present om de nsen aan te vuren die de door hem chetste plannen in praktijk moe- brengen. wordt vaak gezegd dat de mensen nwoordig geen geduld meer heb- om iets moois te maken. Daar iof ik niets van. Maar je moet ze injecties geven, er steeds bij blij- Het is bij ons niet om-half-zes- r-huis-gaan. In de dagen die aan corso voorafgaan kom ik soms htenlang niet uit de kleren. Dat t je ervoor over hebben. Ergens t je bezeten zijn van bloemen en ral wat je ermee kunt doen." eemde snuiter >ral vroeger vonden ze me maar vreemde snuiter. Sommigen ver- rden me voor gek. Daar heb ik looit iets van aangetrokken. Ik de mensen rustig laten praten. Ze len toch altijd wat over je te lllen, vooral wanneer het je goed Daar moet je boven staan. Dat ik wel geleerd." geestdrift ontbreekt het Jos van l niet. Dat maakt dat hij in ge iten al druk bezig is met zijn 31e i, dat in april 1981 weer duizen- «elangstellenden zal trekken, kan altijd beter, altijd mooier," t Jos. Dat zegt hij ook als ze uit 'buitenland aan zijn jas trekken dat gebeurt regelmatig. Zijn faam lorso ontwerper is tot ver over de zen doorgedrongen. In Duits- Frankrijk, Ierland en Engeland, hij samen met zijn zoon Kees al jaren de man is achter het corso1 Spalding, is de naam Van Driel een begrip geworden. Het is voor- kleurenpracht van bloemen, die an Driel zo aantrekt. Je kunt er nals met verf mee schilderen en laatste is eigenlijk de basis van voor deze internationale corso werper. nterklaas huis uit ben ik schilder. Als ;en van zes tekende ik al een nsgiote Sinterklaas en Zwarte op het schoolbord. Vader en ider vonden dat allemaal heel aar- zolang het een liefhebberij bleef. er was scheepsbouwer in IJssel- ide en stond evenals moeder, die en tuindersfamilie stamde, met benen op de grond. Kunst hoor- hun denkwereld niet thuis. Van dat ze er weinig heil in zagen dat laar mijn brood mee wilde gaan Henen. Als jongen van zestien ben lij een oom op kantoor gekomen. was in de tijd dat de witte boor- nog hoog in aanzien stonden. Jos van Driel verliezen om te winnen. (foto: Dirk Kettinf) Uiteindelijk ben ik toch op de kunsta cademie in Rotterdam verzeild ge raakt, omdat het werken bij oom Piet geen succes werd. Daar tekende ik op de balansen kippen en eieren en dat nam hij me niet in dank af." Eenmaal van de academie ging Jos geen schilderijen maken. Hij zocht het in de reclamewereld, als tekenaar. „Ik heb heel wat rondgereisd en mijn ogen en oren goed de kost gegeven. Het was een leuke tijd, al had ik het gevoel dat ik wachtte op de grote kans." Die diende zich eind 1949 aan, toen Jos er lucht van kreeg dat er plannen werden gemaakt voor een permanen te bloemenexpositie op het landgoed Keukenhof. Na snel wat zelfontwor pen affiches te hebben rondgestuurd, kreeg Jos van een grote bollenkweker opdracht een schilderij te maken voor zijn kantoor van de Keukenhof in wording. „Toen ik er eind februari 1950 ging schilderen was er nog niet veel te zien, maar ik schilderde er lustig op los, elke dag opnieuw, staan de op een paar stenen in de vijver die nog in aanleg was." De man achter de schildersezel trok aandacht en dat was net wat Jos van Driel zocht. „Het hele leven is aandacht trekken en show," vindt hij. Zijn persoonlijke slagzin is: „Heb de toekomst lief als jezelf, anders eet-ie je op." geen geld voor vroeg. „Dat laatste volgzamer. Het begrip inspraak is deed ik heel bewust. Mensen zijn er ook tot de corso's doorgedrongen. Ie- altijd gevoelig voor als je iets voor dereen wil nu een inbreng hebben, niets doet." Jos van Driel wist waaraan hij begon. „Ik had jarenlang in het buitenland rondgekeken, vooral in Zuid-Frank rijk, en daar kunnen ze er wat van. Daaruit had ik mijn eigen ideeën ge vormd en die bracht ik in praktijk. Wat ze hier gewend waren was niet veel bijzonders. Dat waren optochten van versierde wagens, meer niet. Dat moesten de bollenkwekers zelf toe geven." Niet alleen met zijn gedurfde ontwer pen wist Jos velen enthousiast te maken, ook met woorden. „Een bloem is een boodschap, een kus, een handdruk. Je kunt ze als je niet van bloemen houdt ook een schimmel noemen, maar tegen mensen die dat beweren zeg ik op mijn beurt dat een tulp zelfs door een stuk marmer heen groeit en dat wanneer je een hyacint omgekeerd in de aarde zet er toch nog een bloem uitkomt. Bloemen passen zich altijd aan de omstandigheden aan. Ze zijn symbolen van het leven. Symbolen Visitekaartje De formule-Van Driel werkte. Het eerste jaar waren er achttien bollen kwekers die een schilderij wilden heb ben van hun nieuwe visitekaartje: hun „tuin" in de Keukenhof. Jos schilderde maar en werd een ver trouwde figuur in Lisse. Na succes te hebben geboekt met een groot mo zaïek in de vorm van een pauw, kreeg Van Driel het verzoek een praalwa gen te ontwerpen voor het corso. Jos ontwierp ongevraagd het hele corso. Het sloeg aan, vooral omdat hij er De bloem van gisteren heeft het zaad van morgen in zich en daarmee de bloem van overmorgen. Het is de cir kelgang van het leven die je erin terugvindt. Dat klinkt filosofisch maar dat ben ik ook. Ik ben geen koopman. De koopman is benauwd Hij is met winst getrouwd Zijn liefde en zijn lijden Hij kan er niet van scheiden," declameert Jos van Driel. Als praalwagen-ontwerper heeft hij het de laatste jaren niet gemakkelij ker gekregen." Vroeger waren dege nen die mijn plannen uitvoerden Het resultaat is dat mijn praalwagens er wel eens heel anders uitzien dan mij voor ogen heeft gestaan. Ontwer per en uitvoerders dagen elkaar nu uit. Ik heb geleerd dat je niet bang moet zijn ervaringen overboord te gooien. Als je luistert naar anderen, toegeeft aan hun opvattingen, lijkt dat een verlies. Het betekent echter .dat het mooier wordt dan ik had gedroomd, dus eigenlijk verlies ik om te winnen." Droom Zelf een praalwagen ontwerpen is een droom voor velen. „Onlangs kwam er nog een van de jongens die een praal wagen aan het bouwen was naar me toe, een aardige knul. Meneer Van Driel zei hij, wat zou ik graag eens zo'n praalwagen ontweipen. 'Ik heb hem toen gezegd dat ik dat goed kon begrijpen, maar dat zoiets niet zo maar gaat. Ga een paar jaar bij de gemeente werken, drollen vegen voor mijn part en spaar maar. Dan kun je over een paar jaar je eigen wagen maken en heb je de kans te laten zien wat je in je mars hebt." „Je moet er wat voor over hebben. Dat geldt voor alles in het leven. Dat heeft mijn moeder me altijd voorge houden, net zoals dat je moet door gaan als je met iets bent begonnen. Je moet het dan als je plicht zien het tot een goed einde te brengen. Je moet het ook weer niet overtrekken. Misschien zijn het wel illusies die ik najaag. Maar als zo'n corso rondrijdt en er duizenden mensen naar staan te kijken, geeft me dat toch wel een kick. Ik heb dan het gevoel van: het is me weer gelukt, ik heb het weer ge fikst. En dat is toch wel een lekker gevoel." door Mink van Rijsdijk De vrouw die mij zo nu en dan in mijn huishoude lijke beslommeringen bijstaat, is van grote klasse. Haar bijzondere verdienste is niet alleen dat ze alles in voortreffelijke toestand weet te houden, maar vooral dat ze de vele handelingen met plezier verricht. Welgemoed gaat ze haar gang en dat is bijna een unicum geworden. Het enige meningsverschil dat zij en ik soms hebben is dat ze naar mijn idee te veel wil en dat dan ook nog al te grondig aanpakt. Zo vind ik een spin hier en daar geen onoverkomelijke ramp en van een web in het avondlicht kan ik nog ruim genieten ook. Maar omdat zij dat van mij een volstrekt bespottelijk standpunt vindt, krijgen spinnen bij ons in huis nauwelijks een kans. Ze is mijn absolute meerdere en zodoende erken ik haar gezag zonder moeite. Ook al omdat er voldoende dagen per week overblijven dat ikzelf kan bazen, overheerst mijn dankbaarheid om haar toewijding en ijver. Haar plaats in ons huis en hart is groot en niet weg te denken. Helaas dreigt er een arbeidsconflict en ik ben geheel machteloos om dat op te lossen. Bij het woord arbeidsconflict doemen al vlug begrippen als loonperikelen en stakingen op. Maar dat soort zaken spelen in onze situatie niet. Het is de altijd aanwezige controverse tussen haar en mij over wat zij noodzakelijk en ik teveel acht aan activiteiten. Het dreigt uit de hand te lopen. Er is geen ruimte voor overleg, geen kans op een compromis. Het wordt een kwestie van zij of ik en dat is knap vervelend. Zeker voor mij, want het is duidelijk dat ik de verliezer zal zijn. Onze voordeur is omgroeid met klimop, wat heel vriendelijk staat vind ik. Haar oordeel over het weelderige zomer- en wintergroen is echter totaal anders. Ze zegt dat ze het gewoon lelijk vindt, dat het slecht voor de gevel is, maar eigenlijk bedoelt ze te zeggen dat ze een barre hekel heeft aan de troeperigheid van klimop. Het verleent inwoning aan spinnen en talloze andere insekten en alsof dat nog niet genoeg smeerboel geeft, bouwen in dit jaargetijde vogels er hun nest. En dat vooral komt volgens haar niet van pas, zeker niet boven haar stoep. Vertederende bewondering over het natuur lijke gebeuren van strootjes dragen voor een nestje heeft ze genoeg. Ze is alleen van mening dat er in de wijde wereld van ons dorp elders leuke plekjes genoeg zijn om vogelgezinnetjes te stichten Als ik voor het raam zit te schrijven, geniet ik van het af en aangevlieg, van het geminnekoos en de overmoedige liefdesliedjes. Maar dat telt niet, want zij ziet alleen de stoep, die een rommelmarkt wordt van overbodig en verloren kamerbreed vogel-tapijt in de vorm van strootjes en veertjes. Haar grootste grief is dat het sanitair in de nesten niet zo doelmatig is, zodat de stoep royaal versierd wordt met vogelpoep. Vorige lente was er over ditzelfde onderwerp ook al een gezagscrisis tussen haar en mij, waarbij ik met grote moeite heb gewonnen. Ze ging toen gebukt onder de schande die de buurt sprak over haar werk, iedereen keek haar op de troep aan. Ik was niet wijzer, ik schreef en dat stempelde me bij voorbaat al tot een beetje getikt. Dat was haar grote troef, die indertijd mijn overwinning van alle triomf ontluisterde. Dit jaar staan we dus weer in de ring. De vogels hebben de wedstrijd al duidelijk ingefloten. Ze weten niet wat hun boven de kop hangt. Mijn lieve, goede hulp heeft deze lente een ijzersterk argument voor haar standpunt. Volgende maand trouwt de dochter des huizes. Daar hoort een schone stoep bij. „Vogelpoep brengt geluk," pro beerde ik nog. Maar ik red het niet, de schande lijkt haar onoverkomelijk. Morgen roept mijn plicht mij het huis uit en de hare datzelfde huis in. Dan zal ze zonder pardon toeslaan en de vogelnes ten kraken. Want door de erecode van haar beroep mag een stoep geen vogellatrine zijn. Ik heb het er moeilijk mee, maar wat wil ik gezag is gezag. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Kernenergie Volgens een kort bericht in „Trouw" van 5 mei j.l. zou de Hr. Lubbers, fractieleider CDA, zaterdag 3 mei, tegenover gemeenten- en provincie bestuurders kenenergiegebruik als onontbeerlijk bij een ideale overle ving in ons welvaartsland, met verve hebben aangeprezen. Om zonder de minste ervaring op langere termijn met kernenergie te genover bestuurders een dergelijk in- doctrinerend paniekverhaal te hou den lijkt mij levensgevaarlijk. Bij een volgroeid lichaam dat blijft groeien spreekt men van wildgroei vergelijk baar met kanker welke materieziekte ook steeds meer (voedsel) vraagt. Van de kemfisica is een ding heel goed bekend, het past niet in de biologi sche wereld van mens, dier en plant, met het daaraan verbonden dreigend afval. (Denk aan Lekkerkerk als be gin van de ellende.) Waarom accepte ren we als maatschappij niet gewoon dat we buiten de rode cirkel, dreigen te komen mede door het uiteindelijk toepassen van kernergie. Zeg nee en blijf nee zeggen, als zegt de hele wereld ja tegen de Kernener- Onder redactie van Heieen van Batenburg gie als ondergraver van ons echte mens zijn, als men tenminste nog weet wat mens zijn is in een normaal milieu. Elk mens heeft een uniek instrumen tarium, hetgeen bij goed gebruik in geloof en wilskracht tot ongekend goede dingen in staat is. Propageer het leven waar een ieder naar uitkijkt met vrede van binnen (tevredenheid) naast de haast heilig verklaarde ma terie, met geestkracht en idealen waarbij het de moeite loont om voor te blijven leven. Geef de economische kanker geen kans, leef biologisch nor maal zonder hoge eisen, dan ontstaat er welzijn. Santpoort A. J. Graaft Olympische boycot Voor diegene, die tegen beter weten in nog steeds van mening zijn, dat de a.s. spelen in Moskou niets met poli tiek te maken hebben, volgt hieron der een citaat uit het maandblad van het Centraal Comité van de Sowjet- communistische partij: „Moskou is de hoofdstad van de Olympische Spelen. Het feit dat de Spelen gehouden worden in de hoofd stad van het eerste socialistische land ter wereld, is het bewijs dat de wereld het historische belang en de juistheid van de Sowjet buitenlandse politiek erkent, alsmede de bijdrage van deze politiek tot de taak van de vrede." Het bovenstaande stelt derhalve uit drukkelijk vast, dat de Russen van mening, dat elk land en iedere deel nemer aan de spelen hun politiek erkennen. Dit houdt dus ook in, dat al die deelnemers het kennelijk eens zijn met de inval in Afghanistan, ver banningen van dissidenten, beknot ting van menselijke vrijheden, ge loofsvervolgingen enz. enz. Als oud-atleet kan ik mij heel goed voorstellen, dat het voor sportlieden bijzonderlijk belangrijk is deel te mo gen nemen aan de O.S., maar het lijkt mij nog veel belangrijker de Sowjet Unie duidelijk te maken, dat wij niets moeten hebben van haar politiek, in tegendeel, die ten sterkste afwijzen. Om dit ondubbelzinnig kenbaar te maken is boycot van de spelen beslist noodzakelijk. Bleiswijk Th. Balsma. Religieuzen „De religieuzen hebben het docu ment van de synode uitvoerig bespro ken," zo constateert u in uw blad van 1 mei en beroept u op de gesprekken der provinciale oversten „met elkan der"! De kritiek van deze overste mag u niet stellen, als de kritiek van „de religieuzen". Een uitvoerig gesprek met de basis is bij mijn weten niet vooraf gegaan. De houding der reli gieuzen ten opzichte van de besluiten der synode is zeer gedifferentieerd: van volledige en blije instemming tot diepe teleurstelling en algehele ver werping. Venlo pater Hugo Bekkers O.F.M. Cap. Vragen uitsluitend in de envelop en dus niet per briefkaart sturen aan postbus 93313, 2509 AH Den Haag. Per vraag een gulden in postzegels bijvoegen, het liefst in waarden van 60 en 40 cent. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding is verzekerd. iag: Op klokken met Romeinse irs wordt het cijfer vier aangeduid vier streepjes IIII terwijl het toch loort te zijn. Kunt u mij de reden voor opgeven? woord: Het was mij nog nooit ballen, maar inderdaad: de Ro- ase IV wordt op een klok aange- ro als IIH. Daarvoor zijn twee &nen. In de eerste plaats gebeurt om een symmetrische verdeling oe wijzerplaat te krijgen: linker- trohterzijde van de klok moeten Ikvormig zijn. Al sinds de zestien- ■«uw wordt het cijfer vier zo op Ofen met Romeinse cijfers aange- Een tweede reden zou zijn dat 1 wil voorkomen dat de IV en de roet elkaar verward worden; om- Oe vier in schuine stand staat zou aeze gemakkelijk voor een zes ■roen aanzien. «g: Wij ondervinden veel overlast uwen, vooral op de balkonrand, meen ik dat in uw rubriek wel _r een adres gestaan heeft waar n raad weet met dit probleem. u mij dit adres geven? woord: Dat is: Rentokil, Beren- jj*weg 4a, Hilversum, tel. 035- j*f: Het luiden van de kerkklok ■^grafenissen werd, meen ik, vroe- seaaan om boze geesten te verja- #n T is 6ebruik blijven be- is daar door de christelijke geven? 660 andere betekenis aan &ord: Het maken van lawaai 118 sterfgevallen en begrafenis sen is sinds de vroegste tijden een manier geweest om boze geesten te verjagen. Door luid huilen en schreeuwen, het tegen elkaar slaan van voorwerpen, zouden zo geloof de men de geesten wel op de vlucht slaan en de ziel van de gestorvene met rust laten. Sinds de vroege mid deleeuwen is het luiden van klokken bij sterfgevallen en begrafenissen be kend. In die tijd was het schenken en laten dopen van klokken een goed christelijk werk waarmee „Godsloon te verwerven was". De klok moest gedoopt worden, niet alleen omdat het een christelijke klok was, maar ook omdat men dan zelf beschermd was tegen de boze. De inscripties in een aantal klokken wijzen daar ook op. Zo staat in de grote klok te Steenwijk „Daemones fugito" ik verdrijf de demonen. En in de klok van de St. Bavo te Haar lem: „Van tempeeste (onheil) behoet God al Alsoo varre als me min luut hooren sal". Na de Reformatie heeft men zich van calvinistische zijde hef tig tegen dit gebruik verzet. Het was „paepsch en afgodisch". De Dordtse synode sprak zich in 1574 uit tegen het klokluiden maar zoals het vrij wel met alle begrafenisgebruiken ging, men kon het niet tegengaan. Ook na de Reformatie bleven de klokken luiden, zowel van de katho lieke als van de hervormde kerken. In 1583 kwam er een verklaring van de kerkorde, waarmee men probeerde de oorspronkelijke betekenis te ont krachten. „Het luiden van de klokken geschiedt niet om de overledenen daarmee te behelpen maar teneinde diegenen die op de begravinge beroe pen zijn hem daar mogen vinden ende dat een iegelijk van de vergan kelijkheid des levens vermaand zijn de hem in tyds tot den dood mag bereiden". De kerk had vrede met deze uitspraak. Zij moest er wel vrede mee hebben. Het klokluiden bleef tot op de dag van vandaag. Vraag: Paas- en kerstkrentenbrood smaakt altijd heel anders (veel lek kerder) dan gewoon krentenbrood. Hoe wordt die fijne smaak verkre gen? Ik ben zelf een enthousiast bakster. Antwoord: Het geheim van de bak ker is hem moeilijk te ontfutselen en iedere bakker heeft weer zijn eigen recept. Maar probeert u eens de boter te vermengen met geraspte ci troen en/of sinaasappelschil en sui ker. Hiervoor moet u alleen het gele gedeelte van de schil gebruiken. U zet de geraspte schil op suiker, vijftig procent schil, vijftig procent suiker. Dit laat u enige tijd intrekken. Per krentenbrood niet meer dan tien a twintig gram geraspte schil gebrui ken. De vaak gele kleur van paas- of kerstbrood wordt verkregen door het toevoegen van kleurstof. Ook worden dikwijls wat oranjesnippers door het deeg gedaan. Ik hoop dat het zo lukt de speciale smaak van het krenten brood te verkrijgen. Vraag: Ik heb al veel pogingen onder nomen om van oude resten toiletzeep vloeibare zeep te maken, omdat ik dat tegenwoordig altijd gebruik. Het lukt maar niet. Kunt u mij zeggen hoe dat moet? Antwoord: Het is jammer van al uw werk, maar het is niet mogelijk om van gewone toiletzeep vloeibare zeep te maken. Tijdens het verwarmen lukt dat wel, maar zodra de zeep is afgekoeld wordt ze weer hard. De beide zeepsoorten zijn van verschil lende samenstelling. Voor het maken van harde toiletzeep gebruikt men natrium (keukenzout) in combinatie met rundervet (verzadigde vetzuren). Vloeibare zeep wordt gemaakt van kalium (een alkalimetaal dat op veel lagere temperatuur dan natrium smelt) en plantaardige oliën (onverza digde vetzuren), die samen voor de vloeibaarheid van de zeep zorgen. Van een harde natriumzeep kan men geen vloeibare kaliumzeep maken. Vraag: Kunt u mij ook iets vertellen over leven en werk van de acteur Clifford Rose? Antwoord: Clifford Rose heeft hier in Nederland vooral bekendheid gekre gen door zijn rol als de Gestapoman Kessler in de tv-serie „Geheim com mando". Ook speelde hij mee in de tv-series Elisabeth R, The Pallisers, How green was my valley, etc. Hij werd in 1929 geboren in de buurt van Leominster, Herefordshire in Enge land en studeerde aan de universiteit van Londen. Zijn eerste professionele optreden was in 1953 in het Marlowe Theatre in Canterbury, bij de Eliza bethan Theatre Company, waar hij de rol van de Franse ambassadeur speelde in Henry V. Van 1960 tot 1970 was hij verbonden aan de Shakespea re Memorial Theatre Company (laier de Royal Shakespeare Company ge heten), waar hij speelde in stuk'-"* van Shakespeare, Ibsen, O'Cast,, Brecht e.a. Hij beperkte zich niet tot Engeland maar trad ook op in het buitenland: Parijs, New York, Mos kou, Berlijn, Warschau en Los Angeles. Clifford Rose trad ook solo op in The Hollow Crown. Met dit stuk, dat eerst in Londen gespeeld werd, maakte hij een tournee door Canada, Ver. Sta ten, Zweden, West-Duitsland, België en ook Nederland. Verdere activiteiten: radioluisterspe len, films als Work is a four-letter word, The Marat/Sade en Call an en zoals reeds gezegd veel televisierol- len. Hij heeft ook stukken geregi- seerd en gewerkt met toneelstuden ten. Clifford Rose is gehuwd, heeft een zoon en een dochter en woont op het ogenblik in Londen. Zijn hobby's zijn talen, reizen en tuinieren. Mo menteel werkt hij voor de BBC in een serie genaamd The Buccaneer. Lambarene. Onlangs ben ik voor de eerste maal met zakken vol breiwerk naar het Nederlands Albert Schweit- zercentrum in Deventer geweest. Het was een ijskoude dag met regen en sneeuw en van mijn plan Deventer eens te gaan bekijken is weinig te recht gekomen. Maar het was een heel plezierig bezoek. Op de binnen plaats stonden tientallen grote vaten die volgestouwd met breiwerk regel matig naar Lambarene worden ge zonden. „Hebt u nooit eens genoeg?" vroeg ik, maar nee, dat is niet het geval. Er is zo veel nodig. Men is nog steeds erg blijk met de zwachtels en handdoeken die door de lezers van Trouw gebreid worden. Namens her Nederlands Albert Schweitzercen- trum heel hartelijk dank aan alle medewerksters. Jammer genoeg kan niet iedereen persoonlijk bedankt worden, doordat de meeste inzend sters anoniem bleven. Toe, zet u de volgende keer uw naam en adres erop, dan kan ik u ook persoonlijk bedanken. Vanwege technische problemen was het op het laatste moment niet mogelijk deze pagina in de krant van gisteren op te nemen. Om die reden treft u hem vandaag aan. Onze excuses, re dactie Trouw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 13