Weinig verrassends in acht concerten m - r Bill Doggett verliest kwaliteit met kwantiteit Weinig genuanceerd ballet Japan kanshebber voor Gouden Palm Arie Keijzer speelt Finse orgelmuziek VARA-voorzitter betuic spijt over 'missers' ^ifn m Kamer behangen... SPIERPIJN! Oude en nieuwe hedendaagse muziek Filmfestival in Cannes Israëlische groep maakt tournee door ons land sportiviteit v Nieuwe boekei MAANDAG 12 MEI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Ralph Degens DEN HAAG Het Achtluik van hedendaagse muziek dat vrijdag, zaterdag en zondag in het Koninklijk Conservatori um in Den Haag werd ont plooid, heeft voorzover het nog niets eerder gespeelde muziek betrof, weinig opzien barends opgeleverd. Dat was ook niet zozeer de bedoeling, want men wilde min of meer een overzicht geven van wat in, zeg maar. de laatste twintig jaar door in hoofd zaak Nederlandse componisten is ge schreven. Daartoe behoorde het kers verse „Bint" van Cornells de Bondt dat in juni bij het Holland Festival zijn wereldpremière zou beleven, maar dat zondagmiddag in de Schön- bergzaal van het conservatorium al te horen was. Die première is bepaald niet onopge merkt voorbijgegaan, want wat het uitvoerend ensemble „Hoketus" daarvoor op gezag van de componist aan geluid produceerde was niet ge ring. Het ruim een half uur durende stuk heeft te maken met het gewicht van een zware balk en met de hard heid en strengheid van de roman Bint van Bordewij k. Het heeft, dacht ik, ook wat te maken met pornografie, in die zin dat een zeer beperkt aantal motieven die van weinig fantasie getuigen met toene mende nadrukkelijkheid en hardheid worden herhaald. De aardigheid is er dan gauw van af. Na een wel boeiende inzet met lang en diep doorklinkende metaal-achtige slaggeluiden blijft De Bondt op hetzelfde aanbeeld doorha meren. met wat ritmische complica ties afstevenend op een oorverdoven de dreun die dank zij de elektrische versterking ongeveer een minuut of tien de trommelvliezen teistert. Fanatisme Deze première was voorafgegaan door het al eerder door Hoketus ge speelde „Tam Tam" van Diderik Wa genaar, ook al van zo'n wrede onwrik bare hardheid, maar boelender door meer afwisseling in klankkleur en rit- ,me. Warner van Es liet in zijn „Ouro- borus" horen dat hij op een eigen manier op de principes van de mini mal-music voortborduurt, maar ook hier was de speelsheid die de meeste minimal-music kenmerkt vervangen door een soort verbitterd fanatisme. De uitvoeringen van zaterdag, 's mor gens en 's middags uit bekende pro gramma's van Geoffrey Madge en het Asko-Ensemble, werden 's avonds be sloten met muziek van de pionier van de seriële muziek, de Belg Karei Goeyvaerts. Zijn sonate voor twee piano's uit de oertijd van de seriële muziek was door hem nooit voor uit voering bedoeld; de zeer uitvoerige toelichting is dan ook interessanter dan het stuk zelf, dat deze avond door Ariël Vemede en Klaas Trapman werd gespeeld. Het nieuwste werk van Goeyvaerts „Litanie II" voor dire slagwerkers bleek een zeer overzichtelijk opge bouwd stuk met een overtuigende muzikale zeggingskracht De Black- earth Percussion Group uit Cincinna ti speelde het perfect. Bij de elektronische muziek viel daar na vooral de „Composltie-1972" van Jan Boerman op door een prachtige ruige, boeiend afwisseliende klank die af en toe een indrukwekkende ruimte-suggestie geeft. Van de ka mermuziek van vijf leerlingen en oud- leerlingen van het conservatorium is mij alleen het Strijkkwartet (1980) van Paul de Roo bijgebleven door de soms goed gerealiseerde lyriek die erin doorklonk. De openingsavond was in hoofdzaak op het verleden gericht met werken van o.a. Jan van Vlijmen, Peter Schat en Misha Mengelberg, wiens Muziek voor twee pianisten (waarbij Misha aan de toetsen zat. en Louis An dries- sen op een ligstoel onder de vleugel af en toe een kreet moest slaken een bijna nostalgische terugblik gaf op de goede oude tijd toen er nog (flauwe) grapjes in de muziek gemaakt kon den worden. Bij de avondconcerten waren er veel belangstellenden. Maar zondag won de folklore het toch van de actuali teit: de meesten waren bij moeder' thuis gebleven. CANNES Achtentwintig zogeheten „avondvullende" films zullen tijdens dit 33ste filmfestival van Cannes in het officiële programma over het doek gaan. Van die films betreft het in vijftien gevallen een wereldpremière (in 1979 waren er acht). Totnogtoe zal men tussen de bijdra gen uit talloze landen vergeefs zoe ken naar een film uit de 8owJet-Unle. Dat geeft reden tot verbazing, omdat dat in voorgaande jaren toch wel an ders was. Zouden er soms politieke motieven in het spel zijn? Deze vraag werd de organisatoren van het festival voogelegd, en zij kwa men tot de volgende mistige expli catie: „Films worden voor het festival gese lecteerd, zonder dat we kijken naar het land van herkomst. Ze worden louter gekozen op hun hoogstaande cinemathograflsche kwaliteit, waar ze ook gemaakt zijn. Daarom mogen we niet stellen, dat zo-en-zoveel lan den vertegenwoordigd zullen zijn, maar dat het festival zestien tot acht tien verschillende soorten films zal vertonen." Kortom: het festival zou zich op ge nerlei wijze met politiek inlaten. En waarom zou men niet bereid zijn dat aan te nemen? Het is alleen opval lend, dat, waar het Oostblok altijd door Peter Barnaart sterk en talrijk vertegenwoordigd was, dat accent verschoven lijkt naar de Aziatische landen, waarvan de Fi lippijnen nu voor het eerst meedoen. De Indiase cinema kan al, heel wat jaartjes bogen op een grote produk- tie, waarvan we via Film Internatio nal met de meest prominente konden kennis nemen. De Japanse regisseur Kurosawa wordt met zijn film Kagemusha als de grote kanshebber voor de Gouden Palm beschouwd. Een andere favo riet is de acteur Peter Sellers, die met zijn (serieuze) rol in „Being there" van Hal Ashby alom wordt geprezen, genomineerd werd voor een Oscar, maar het kleinood verloor aan Dus tin Hoffman voor diens bijdrage aan Kramer versus Kramer. Dit betreft dus een Engels acteur in een Ameri kaanse film. De Engelsen hebben het hier niet gemakkelijk. Te licht bevonden Al hun inzendingen werden voor het officiële festival programma te licht bevonden. Daardoor zijn z< nu veel vuldig vertegenwoordigd inde Quin- zaine des realisateurs (mei de voor het hoofdprogramma ^gewezen films dus). Als trootst wordthun film Breaking Glass van regissur Brian Gibson toch in het palais ertoond, zij het in een nachtvoorsteling, bui ten competitie en uiteindelik buiten welk festivalprogramma dai ook. Vo rig Jaar sloop Engeland e op het nippertje door met The Eiropeans van de Amerikaanse regisseir James Ivory naar een Amerikaans roman, met Amerikaanse acteurs n Ameri kaanse locaties opgenomen.Maar het Engelse geld waarmee de film ge maakt was. zorgde ervoor, At het als een officiële Engelse inzeiding be schouwd kon worden. Natuurlijk maakt Isabelle Huppert een grote kans op de actice-prijs. Weliswaar heeft ze die al eeis gekre gen, voor haar rol in VioletG Noziere van Chabrol, maar men w»et maar nooit: ze is hier te zien in naar liefst drie belangrijke films. Een nieuw initiatief dat „Cae luister bijzet is een programma, binnen de Quinzaine wordt ganiseerd door Film Internat* Rotterdam onder leiding van h,- Bals in het forum „Films vertona niet in Cannes mogen lopen, om zij reeds elders te zien waren". Het Perspective du cinema Fran- is een ander nevenfestival, en naam zegt het al: dertien debute de Franse cineasten tonen er films. Dit jaar is een jury same steld uit twintig filmers die hier debuteerden om een nieuwe prijs chance de Cannes, toe te kennen i een van de nieuwkomers van ditj Deze krijgt de garantie dat zijn in zes Franse bioscopen vertoond worden. Over de Canadese openingsfilm i tastica van Gilles Carle met in hoofdrol zijn ontdekking en ex-vi din Carol Laure en haar huli amant slechts dit: Deze musical die een gefilmde droom wil zijm de hand van het oeuvre van de an der Magritte, een protest tegen lui en andere vervuiling door de muit tionals en een pleidooi voor de scherming voor al wat mooi is, mj zichzelf schuldig aan al wat del heet aan te klagen. Hoe een film als deze voor eenfei als dit wordt geselecteerd, terwijl 1980 moest worden voor dat vd nen als Samuel Fuller, Jean-Luc dard of Bellocchlo zich hier raocl vertonen, blijft een raadsel. door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Finse mu ziek is in het algemeen maar weinig tot ons land doorge drongen. Zelfs Finlands grootste, nationale compo nist, Jean Sibelius (1865-1957), geniet in ons land slechts be kendheid bij de gratie van een aantal werken dat op de vin gers van een hand is af te tellen. Van zijn zeven symfonieën wordt de tweede in D gr. af en toe uitgevoerd. De symfonische gedichten Finlandia en de Zwaan van Tuonela zijn in Nederland zelfs populairder gewor den. Verder is er nog het mooie en karakteristieke vioolconcert dat een enkele maal ln onze concertzalen valt te beluisteren evenals de in een suite samengevatte toneelmuziek bij Peilé- as en Mélisande. Het is merkwaardig dat in Engeland en Amerika de figuur van Sibelius veel meer aandacht krijgt. Zijn liede ren en kamermuziek komen in ons land praktisch nooit aan bod. Het zal zelfs aan veel beroepsmusici onbe kend zijn. dat Sibelius nog enkele orgelwerken heeft nagelaten. Het zijn „Intrada" en „Sorgmusik". Met deze twee stukken opende Doelen-orga nist Arie Keijzer zaterdagmiddag een geheel aan Finse orgelmuziek gewijd programma. De feestelijk klinkende „Intrada" en de meer beschouwelijke ..Sorgmusik" bleken muzikaal van hoog gehalte. Zij vormden zelfs het muzikaal hoogtepunt van dit orgel programma, dat verder composities bevatte van S. Salonen, de in 1905 geboren Taneli Kuusisto en J. Par- viainen. In deze werken ontbreekt het zeker niet aan fraaie momenten, maar als geheel komen zij toch min der boeiend over. Het meest voldeden nog de Pastorale en een Fantasie over een Finse Hymne, beide van Kuusisto, een componist die in Hel sinki de functie bekleedt van direc teur van de Sibelius-Universiteit. De Koraalpartita van Parviainen werkt op de duur wat vermoeiend door een al te veelvuldige herhaling van een zelfde thema. Naar dit programma te Speciaal vandaag oordelen lijkt ons de Finse orgelmu ziek tot nog toe geen hoge vlucht te hebben genomen. Arie Keijzer, die dit Finse programma ais onderdeel van een serie „Orgelmuziek uit diverse landen" uitvoerde, valt zeker te loven om zijn speurzin naar hier onbekende orgelmuziek. Zijn fantasierijke regis traties en vaak briljante technische vertolkingen deden ongetwijfeld deze Finse orgelmuziek op zijn gunstigst uitkomen. Weer aanmeldingen na Sonja's Show Van onze radio en tv-redactie HILVERSUM „Er zijn missers gemaakt" zei de niej VARA-voorzitter dr. Albert van den Heuvel zaterdagavoa Sonja's Goed Nieuws Show, die geheel was gewijd aan problemen na de omstreden radio-uitzending van VARA STAD/RADIO Amsterdam op 30 april. Improvisatie Zoals veelal besloot de concertgever zijn orgelvoordracht met een impro visatie, in dit geval over een 18e- eeuwse Duitse kerkmelodie. (Lied 231 uit het Liedboek voor de kerken). Arie Keijzer toonde hierbij weer veel vindingrijkheid en muzikale inspira tie, alsmede een grote paraatheid bij de verwezenlijking van zijn muzikale gedachten. VARA-voorzitter Van den Heuvel en radio-directeur Van den Ende (rechts) in de Goed Nieuws Show van Sonia Barend (links). Kind van de zon. Een Ne derlandse speelfilm uit 1975 van de regisseur René van Nie met in de hoofdrollen Josée Ruiter, Dora van der Groen, Johan te Slaa en Huib Broos. Het verhaal gaat over een jon ge vrouw die moeilijkheden heeft met de overgang van het plattelandsleven naar de grote stad. Nederland II 20.27 uur. Gesprek naar aanleiding van Kind van de Zon. Met het oog op de speelfilm van René van Nie spreekt Hans Engel man met Jan van de Lande, geneesheer-directeur van psy chiatrisch centrum Sint Bavo en Hans van der Wilk, coördi nator bij de stichting Pandora over enkele nieuwe aspecten die in deze film belicht wer den. De stichting Pandora, op drachtgeefster van de film Kind van de Zon, probeert door voorlichting de vooroor delen die in de maatschappij bestaan tegen mensen die psy chische moeilijkhéden (gehad) hebben weg toenemen. Nederland II. 22.00 uur. Dood van een prinses ook in VS te zien WASHINGTON (UPI) Ondanks vele protesten zal Public Broadcas ting Service in de Verenigde Staten vandaag de omstreden televisiefilm „De dood van een prinses" uiteenden. Woordvoerder Michael Rierson van PBS zei dat zelfs bedreigingen met het half dichtdraaien van de olie kraan zijn maatschappij niet van haar voornemen kon afbrengen. Saoedi-Arabië heeft de maatschappij laten weten dat de film beledigend is voor de Arabische cultuur, een pro test waarbij zich enkele leden van het Congres in Washington en de Mobil Oil Corporation een van de grotere weldoeners van PBS aansluiten. ADVERTENTIE gaat verder dan sport alleen Als ie een produkt maakt, moet je 't goed doen lUivóorbeeld zuivere grondstoffen gebruiken Wenken Landbouw produkten z»n van een eer- Uike en erg goede kwaliteit, menken landbouw is immers sportief genoeg om 't goed te doen menken landbouw door Ineke Sluiter DEN HAAG De Bat Dor Dance Company of Israël maakt een tournee door Ne derland. Ze brengen een geva rieerd programma, dat een keuze vormt uit elf balletten. Slechts drie ervan zijn van Israëlische choreografen. Za terdagavond, in de Koninklij ke Schouwburg in Den Haag, stond een werk van eén van hen, Domy Reiter-Soffer, op het programma, Journey, uit 1977, muziek Franke/Froese Bauman en Mc Laughlin, kos tuums Davld Sharir. Er aan tan grondslag ligt een wat freudiaans verhaal over een vrouw, die in haar dromen een kwade genius doodt, waardoor zij zich vrij maakt. Het is een lang ballet, met steeds zich opnieuw ontsluitende werelden, zelfs de ruimtevaart komt er in voor. Dit heeft tot gevolg een veelvuldig wisse len van kostuums, decor, belichting. Maar: veel of weinig kostuum, rood, oranje, blauw, of vleeskleurig, bewe ging en muziek lijken een eigen leven te leiden, weinig genuanceerd in sa menhang met de droomwereld die ons geopenbaard wordt. De beweging op zichzelf is mooi, sculpturaal, goed gedanst, met name door de meisjes van het „corps", maar als geheel is het artistiek-inhou- delijk te mager om die indruk te maken die de choreograaf ongetwij feld bedoeld heeft, gezien de grootse opzet van het ballet. De totale inzet van de dansers is een „gewichtiger" werk waardig. Tekenend Ik ga met opzet in op dit produkt van eigen bodem. De artistieke potentie van een nationaal gezelschap bepaalt de groei en bloei ervan. Het lijkt tekenend, dat dit het enige Israëli sche ballet was. dat op het program ma stond. Verder was te zien Streams, van Al vin Ailey. in 1973 bij het gezelschap ingestudeerd, Couples van Rudi van Dan telg, uit 1974, en Adagietto van Charles Czamy, uit 1977. Streams is niet het meest karakteris tieke werk van Ailey. HIJ gebruikt vrij clichématig het bewegingsidioom van Martha Graham, pas in de twee de helft werd het boelend om naar te kijken. Het werd door de vrouwen heel kundig gedanst, met name Christiane Scherz was mooi in haar solo. Couples van Rudi van Dantzig werd speciaal voor het gezelschap gemaakt, en is héél karakteristiek, in die zin, dat de verwantschap, die Van Dantzig voelt met de moderne dans, ook die van Graham, hier heel duide lijk op een eigen manier wordt vorm gegeven. Ik vond het, zonder chauvi nistisch te willen zijn, het beste ballet van de avond. De dansers kwamen er het beste in uit, de technische en fysieke onvolkomenheden van de mannen, die in de andere balletten soms storend werkten, waren door de aangepaste beweging minder op vallen. Hoofdrol Adagietto van Czamy is gemaakt voor de artistiek leidster en soliste van de groep, Jeannette Ordman. In Journey vervulde zij ook de hoofdrol, maar daarin had zij veel meer kans ReddGfl haar kunnen te tonen dan in dit wat ongeïnspireerde werk. VARA-voorzitter Van den Heuvel, net terug uit Amerika, en Cuba, wilde pas nu voor het eerst in het openbaar zijn mening geven. „Voor zover de uitzending het gevoel creëerde dat de VARA achter het geweld staat be treurt de vereniging dit. De VARA is voor de monarchie en tegen het ge weld" zei hij. Van disciplinaire maatregelen tegen de programmamakers zou geen spra ke zijn getuige zijn verzekering dat het hoofdbestuur van de VARA de medewerkers absoluut niet zou laten vallen. Van de medewerkers was Han- neke Groenteman niet in de Goed Nieuws Show aanwezig, omdat zij zich na veel aanvallen ais „Je had naar de gaskamer gemoeten" en „We zullen je kind iets aandoen," niet in staat was te reageren. Uit veel bij de VARA binnengekomen reacties blijkt dat kwaad met veel erger kwaad wordt bestreden. Verslaggers Bas Linders verdedigde zich met: „Als je als verslaggever terecht komt in een gigantische rel dan geef je door wat je ziet. Ik gaf door wat er gebeurde. Wat gebeurde deugde niet." ouder dan vijftig jaar en twintig of langer lid van de VARA. Drie van de opzeggers, die tevera gemotiveerde brief hadden ges ven. kwamen aan het woord. Z gen als achtergrond van de bedi jes het vermoeden dat de progi mamakers achter de daden vai reur stonden. Men zou het leut vonden hebben dat de politie slechter deed dan de krakers ei rellenschoppers. Ook werd de opi king gemaakt dat de VARA t* schermt met de kritiek van Wiegi Van Tros Aktua. Het leven van een danser is kort, althans zijn professionele leven. Op een bepaald moment zijn de ijzeren zelfdiscipline en de meest Intensieve training niet voldoende om te voorko men, dat het lichaam zelf zichtbaar maakt, dat het optreden afgelopen moet zijn. Dat hoeft op zichzelf niet tragisch of negatief te zijn. Op andere gebieden binnen het vak kunnen an dere gaven zijn, die waardevol zijn. Jeannette Ordman heeft Bat Dor ge leid tot een gezelschap dat overal erkenning ondervindt en daarvoor kim je grote waardering hebben. Aandacht voor de verhoging van het artistieke niveau, stimuleren van cre atief talent en het kweken van jonge dansers lijken, als we het gezelschap bekijken, van uitermate groot be lang, mede voor de bepaling van een eigen gezicht. Een uitdaging, die meer dan de moeite waard is. Het Symfonie-orkest van Boston (bijgenaamd The Boston Pops) heeft in de figuur van John Williams een nieuwe dirigent gevonden. Het is de tweede dirigent voor de Bostonians in het 51-jarige bestaan van het or kest. Radio-directeur Piet van den Ende zei dat men misschien niet op een verstandige manier te werk was ge gaan. maar dat half Nederland nu over de VARA heenvalt vindt hij on terecht. De hele aflevering van Son ja's Goed Nieuws Show stond eigen lijk in het teken van redden wat er te redden valt. En de VARA-voorzitter deed dan ook herhaalde pogingen om degenen die hun lidmaatschap had den opgezegd op dat ogenblik was dat van 5600 leden bekend terug te krijgen. Hij vroeg zich af wat het alternatief voor de opzeggers was als ze een progressieve omroep zochten. Radio directeur Van den Ende liet daar op volgen: „De Tros is er niet voor u maar voor Wiegel." Na de show meldden zich volgens de VARA tot gistermiddag vier uur twaalfhonderd nieuwe leden aan. Of onder die nieuwe aanmeldingen er ook waren van mensen die de afgelo pen dagen hadden bedankt kon men nog niet zeggen. Onderzoek Uit een NIPO-onderzoek is gebleken dat de publiciteitsgolf voor driekwart verantwoordelijk is geweest voor de opzeggingën van het lidmaatschap. Verdere gegevens uit dit onderzoek: meer dan de helft van de opzeggers is door Stan Rijven ADVERTENTIE UTRECHT Bill Doggett pakte zaterdagavond royaal uit toen hij in Vredenburg zijn Europese toernooi afsloot met een monsterconcert, dat ruim vier uur zou duren. Er zijn allerlei manieren om spierpijn op te lopen. Dat is zó gebeurd. Gelukkig is er ook een voortreffelijke manier om er snel weer vanaf te komen. Inwrijven met Algesal maakt de spieren los en soepel. Algesal brandt niet op de huid, geeft geen vlekken en heeft gelukkig een heel aangenaam parfum. Zorg dat u altijd een tube in huis hebt. Algesal is uitsluitend verkrijgbaar bij apotheker en drogist. Lees vooraf de gebruiks voorschriften. Algesal als bewegen pijn doet. De vermoeidheid was zeker in het eerste, nog ai matte gedeelte voel baar terwijl het tevens de vraag is of deze kwantiteit de kwaliteit ten goe de kwam. Hij nam er in ieder geval rustig de tijd voor om z'n brede muzi kale oriëntatie te kunnen etaleren. Pianist en hammondorganist Dog gett markeert de fase waarin de jazz LichtVOetifl en rythm blues nog dicht bij elkaar stonden en waarin de rock en roll langzaam vorm kreeg Na onder an dere deel te hebben uitgemaakt van de Ink Spots en de Tympany Five 'van Louis Jordan begon hij in 1953 een eigen groep. Daarin stond zijn hammondorgel centraal. Met deze band had hij in 1956 succes met de miljoenenhit Honky Tonk, die tevens de grootste instrumentale rock en roll hit uit de jaren vijftig zou worden. Aan de samenstelling van het pu bliek, tussen de 35 en 50 jaar was af te lezen dat deze swingende periode nog 'niet vergeten was. Overigens zou het nog even duren eer Doggett met zijn band daaraan toe zou komen Er werd begonnen als kwartet waarin de jonge basisst John Moody al direct solistisch zijn verbluffende beheer sing van de fenderbas mocht showen, waarmee evens de lijn van het pro gramma hinderlijk onderbroken werd. Er werd degelijk maar zonder veel elan een lichtvoetig jazzrepertoire ge speeld waarin Doggett voornamelijk aan de vleugels mooie versieringen verzorgde bij het spel van de tenor saxofonist Bubber Brooks. Deze oud gediende gaf enkele fraaie soli weg zoals in Eriington's SatinDolI. Met drummer Oscar Josephs begeleidden zij samen later zangeres Tony Willi ams die met Kansas City en andere klassiekers niet echt kon imponeren. Met Honky Tonk, dat twee maal ach tereen gespeeld werd, schakelde de band over op rythm en blues. Gitarist Big Bo had zich inmiddels bij de groep gevoegd en maakte veel en thousiasme los met zijn clowneske, teveel op effect gerichte blues-inter pretaties. Na de pauze kreeg het hammond- repertoire een centrale plaats en kwam de immer minzame en goed lachse Dogget meer in de schijnwer per te staan. Weliswaar toont deze ban'd zijn wilskracht met dit mara thonconcert maar compacter en se lectievere programmering zou zonder meer de zeggingskracht hebben ver hoogd. Nu was er een elk-wat-wils avond ontstaan waarin de hoogte punten dunner gezaaid waren. Een vertegenwoordiger van CBC ronto Canada met de zojuist gen nen prijs. Gouden roos Montreu weer voor Canada MONTREUX (DPA) De Canal tv-maatschappij CBC heeft zate) voor het tweede achtereenvolg jaar de „Gouden roos van Montr voor de beste tv-amusementspro tie gekregen en wel voor de bljd „Dream Weaver". Dc intematii jury onder leiding van de Nederl se NOS-directeur, Erik Jurgens, de de beide zilveren rozen toe ee britse ITV voor „It'll be alright in night" in de categorie humoristis bijdragen en aan de BBC voor programma „Not the nine o news". Een speciale vermelding 1 onder meer „Urbanus. dood o vend" uit België Herdrukken Uitgever Pranger (Amsterdam) I* een „dundrukserie" opgezet hoofdzakelijk herdrukken van taald werk. Wij ontvingen de rot „Vaders" van de Amerikaan Hen Gold De auteur haalt in dit S herinneringen op aan zijn vadff spiegelt die herinneringen aan eigen vaderschap. Het boek tel! pag. Prijs 27,50. In dezelfde serie verscheen „Watè het verslag van Henry David Thm (eveneens Amerikaan. 1817-1862'f zijn kluizenaarsbestaan van twee jaar aan de oever van de n Walden in Concord Massachuü (Omvang 308 pag. Prijs 29,50. Tenslotte in deze dundrukserie winterpaarden". van A. A. T Di' Dit boek heeft destijds, in 1961 zien gebaard in verband met kend beschreven details. De rtf speelt in Schotland en in het Lof" se East End. Omvang 409 pag-f 37,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4