Vlam nog steeds uit de pan Weehendpuzzel S POP OF DE PLAAT s s Chaos op het schaakbord a i a, a s OAB •1 S* li.1 1 ±21 1 a i o N 3 Ph cö P Training in slagvaardigheid CQ Timman niet echt op dreef Qn IS I#I E 1 'AB aba! m i BSH m 7ATERDAG 10 MEI 19B0 TROUW/KWARTET 23 door Willem-Jan Martin Vandaag maar eens wat aandacht voor de muzikale produktie van het Verenigd Koninkrijk. Op vele fron ten mogen aan de overzijde van de Noordzee dan zorge lijke ontwikkelingen te constateren zijn, als het om popmuziek gaat, kan men de Britten nog altijd om een boodschap sturen en zijn zij het die samen met de Amerikanen sinds jaar en dag het beeld bepalen. Voor het continent is daar bij in het beste geval (Ne derland) de rol weggelegd van ijverige leerling, meest al is het resultaat minder dan dat. Tot de voornamen van de (Engel se) popmuziek van het eerste uur behoort Eric Clapton. Hoewel al jaren beslist geen smaakmaker meer en muzikaal in feite verzand in een al te incidenteel in positieve zin doorbroken patroon waarin landerige liefdesliedjes de boven toon voeren, draagt deze vijfen- dertigjarige op grond van zijn eer dere, fabuleuze, gitaarverrichtin gen (met name ten gunste van Cream en, met Duane Al lm an, de legendarische Derek Si The Domi- nos) nog steeds en terecht de ere titel „Slow-hand" en zijn het ook juist de herinneringen daaraan, die ondanks alles toch elke keer weer meer dan gemiddeld nieuws gierig maken naar de hoedanig heid van recent plaatwerk. Valt dat de laatste jaren dus meestal tegen, de in Japan opge nomen „live" dubbelelpee „Just One Night" (Polydor 2658 135), die onlangs werd uitgebracht, stemt als geheel tot tevredenheid. Zeker, er zijn niet veel nieuwe nummers te horen en hier en daar lijkt de muziek bijna stil te staan („Won derful Tonight" en in mindere mate „All Our Past Times"), maar in de meeste gevallen toch wordt er voor de verandering ui Eric Clapton termate pittig en gedreven gemu siceerd. Voor de gelegenheid ver zamelde Eric Clapton een gerouti neerd stel Engelse begeleiders om zich heen, na jaren met een voor namelijk Amerikaanse band te hebben gewerkt, en of het nu daar door komt of door iets anders, „Slowhand" zelf heeft er duidelijk zoveel zin in, dat met een zekere regelmaat de prachtigste patro nen uit de elektrische gitaar wor den getrokken en in het bijzonder in de „blues"stukken („Worried Life Blues", „Rambling On My Mind") uitermate „souT'vol wordt gesoleerd. De vlam blijkt dus nog wel dege Pete Townshend lijk in de pan te kunnen slaan en op die momenten wordt weer dui delijk waarom Eric Clapton on danks een aantal matige elpees nog steeds door zovelen op han den wordt gedragen. Op die mo menten ook worden al die matige platen hem wat mij betreft met plezier vergeven. Zolang „Slow hand" maar ongeveer eens in de vijf jaar op een dergelijk goddelij ke wijze staat te spetteren, neem ik alle rommel tussendoor gaarne op de koop toe. Zo ook kan Pete Townshend, een andere vetereaan van het (Britse) popgebeuren, bij ondergetekende niet veel kwaad doen. Gewapend met een vrij spectaculaire stijl van gitaarspelen voert Townshend se dert jaar en dag de bekende for matie The Who aan en heeft hij dit gezelschap daarbij niet zelden tot grensverleggende activiteiten ge bracht, overigens zonder ooit de binding te verliezen met de (vitali teit van de) „rock-and-roll". Na een impasse door en rond de on verwachte dood van drummer Keith Moon gonst het bij The Who alweer geruime tijd van de bedrij vigheid en in dat kader past, naast een veelkleurige serie plannen en projecten, de recent verschenen solo-elpee „Empty Glass" (Atco ATC 50 699) van haar voorman. Zoals te doen gebruikelijk heeft Townshend daarop weer zeer veel te vertellen. Het betreft hier een sensitief jongmens, dat zichzelf voortdurend vragen blijft stellen en het gebeuren om zich heen op zijn inhoud beproeft. Muzikaal wordt een en ander op de eerste plaatzijde verpakt in nogal Who- achtige structuren, waarbij met name het synthesizer-gebruik de gelijkenis bepaalt. Interessanter als solo-gebeuren is daarom de tweede kant van „Empty Glass", waarop Townshend gevarieerde invloeden verwerkt tot een sto mend pakket eigentijdse popmu ziek, die de vergelijking met meni ge „act" uit de jongste generatie van musici glansrijk kan door staan. The Only Ones Voor wat betreft die jongste gene ratie kan men in het Britse bij voorbeeld denken aan The Only Ones en een gelijknamig kwartet geformeerd rond zanger, gitarist en componist Bram Tschaikovs- ky. De nieuwe elpees heten respec tievelijk „Baby's Got A Gun" (CBS 84089) en „The Russians Are Coming" (Radar Records RAD 58 128) en konden bij voorbaat reke nen op de warme belangstelling van de popdirectie van deze krant, dit op grond van eerdere verrich tingen van beide groepen, in het geval van Tchaikovsky en zijn mannen en vooral vocaal fris en fruitig soort popmuziek, terwijl The Only Ones onder aanvoering van Peter Perrett op weg leken naar een eigentijdse uitwerking van de grote stadsmuziek a la Vel vet Underground. Met een oordeel zullen we echter nog maar even wachten. Gelijk in popkringen niet ongebruikelijk, heeft men een eerste goede indruk doen volgen door een consolidatie van de bereikte positie, hetgeen inhoudt dat op zich aantrekkelij ke verworvenheden niet verder worden ontwikkeld, maar daaren tegen pas op de plaats wordt ge maakt. Een derde respectievelijk vierde elpee (The Only Ones) moe ten hier uitkomst brengen. Intus sen blijft het iets leuker luisteren naar de debuutelpees van beide groepen. Met deze constatering zijn we al weer bijna door onze ruimte heen. Voordat we bij de traditionele restcategorie belanden, moet ech ter nog kort speciale aandacht worden besteed aan de elpee „Whirlwind" (Asylum AS 52219), waarop Andrew Gold een totale metamorfose doormaakt van Cali- fornische zeurkous tot producent van overwegend pittige en melodi euze popmuziek, die zich redelijk tot zeer goed („Kiss This One Goodbye", „Sooner Or Later") laat verteren. Pompompom, rette- ketet. Zo'n Goldje toch, hoe is het mogelijk. Een nieuwe vriendin misschien? Hoe dat ook zij, de koek is op voor vandaag. Op de plank liggen nog elpees van de Bintangs („Mickey Finn"), Ozark Mountain Dare De vils (idem), Philip Lynott („Solo In Soho"), JoJo Zep and The Falcons („Screaming Targets"), Lazy Ra cer („Formula H"), Terence Boy- Ian („Suzy"), New Musik („From A To B"), Far Cry („The More Things Change Russ Bal lard („Barnet Dogs"), Sorrows („Teenage Heartbreak"), Shakin' Stevens („Take One"), Peter McIan(„Playing Near The Edge") en de door Eric Stewart bedachte soundtrack bij de film „Girls". Zie maar. Horizontaal. 1. voorzetsel, 3. lastig werk, 7. bloedhuis, 10. wiel, 12. kwast als versiering, 15. lusthof, 17. sprook jesfiguur, 18. onmeetbaar getal, 19. badplaats in Duitsland, 20. groente, 22. tijdperk, 23. geest van de rijstcul tuur, 24. muzieknoot, 26. familielid, 28. prima (afk.), 29. muziekinstru ment, 31. reeks, 33. water in N.Br., 34. plechtige gelofte, 36. pers. voor- naamw., 37. verhaal, 40. romeins kei zer, 42. rechten inbegrepen (afk.), 43. lengtemaat, 45. vogel, 46. stap, 47. grondsoort, 48. vogel, 50. oude in houdsmaat, 51. voorzetsel, 53. water in Utrecht, 55. scheepslading, 57. drukte, 60. buitenhaven, 61. werpan ker, 62. grondsoort, 63. ledger (afk.). Verticaal. 1. vreemde munt, 2. wijn soort, 4. jongensnaam, 5. grond die bij een hoeve behoort, 6. lichte bedwel ming, 7. atmosfeer (afk.), 8. boom, 9. oude lengtemaat, 11. half, 13. verhar de huid, 14. projectieplaatje, 16. na schrift (afk.), 18. groente, 21. lokspijs, 22. vervelend wezen, 23. boom, 24. bergplaats, 25. vlaktemaat, 27. ik ont ken (lat.), 29. wrok, 30. schrijfgereed schap, 32. godin van de tweedracht, 33. water in N.Br., 35. scheepsvloer, 38. voorteken, 39. deel van de hals, 41. rondhout, 42. rugtas, 44. oevergewas, 46. tweetal, 47. afstammeling, 49. hoogtemerk, 50. klasse (afk.), 52. wa tering, 54. bijwoord, 56. voorzetsel, 57. vrijdag (afk.), 58. rijksgrens (afk.), 59. muzieknoot. Oplossing tot en met woensdag a.s. per briefkaart zenden aan: Dagblad Trouw/Kwartet, Postbus 859, Am sterdam. Linksboven vermeiden: Weekendpuzzel. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. els, 3. nappa, 7. alk, 10. Ede, 11. mal, 12. are, 14. O.O., 15. renet, 18. anker, 20. sas, 21. dam, 23. sen, 24. sta, 25. kalis, 27. esp, 29. raak, 31. stop, 33. re, 34. Rt., 35. el, 36. ar. 37. Amer, 39. tema, 41. eik, 43. reden, 45. adé, 47. Eem, 49. nel, 50. ale, 51. adrem, 53. liter, 55. de, 56. ion. 58. dar, 59. r.o., 60. ark, 61. Lares, 62. ent. Vert. 1. eer, 2. leest, 3. nat, 4. al, 5. pa, 6. ara, 8. loens, 9. kor, 11. mes, 13. Ens, 16. naar, 17. bal, 19. keep, 21. dak, 22. mis, 24. serie, 25. kater, 26. steen, 28. porie, 30. arm, 32. olm, 37. aker, 38. ren, 39. tel, 40. aalt, 42. ieder. 44. dek, 46. deern, 48. Mei, 50. air, 51. Ada, 52. mol, 53. las, 54. rot, 57. na, 58. de. De boekenbonnen gaan naar: me vrouw D. Brands-Kaessenberg, Post weg 77, Lunteren; de heer P. K. J. Ronhaar, Kloosterstraat 34, Gronin gen; de heer G. Langbroek, Jac. van Maerlantlaan 15, Heerhugowaard. ■öJ In de schaakstukkendoos is het ook geen koek en ei. Al jarenlang bestaat er een onderlinge naijver. Van de paarden wordt bijvoor beeld gezegd dat zij worden be voordeeld. Vaak spelen zij immers een belangrijke rol bij puzzels. „Te vaak" zeggen de andere stukken. De dames treden nog al eens op als hoofdfiguren in puzzels, maar torens, lopers en koningen zelden. Zij voelen zich gediscrimineerd. En dan hebben wij het nog maar niet over de pionnen. Die zijn wel in de meerderheid, maar komen nooit aan bod. Ook nu niet! Van daag treden de grote stukken voor het voetlicht. Maar liefst 13 da mes, 13 koningen, 13 paarden. 13 torens en 12 lopers staan op één schaakbord, elk op één veld. Ieder hunner draagt een letter. Alles lijkt chaotisch. Zie fig. 1. Vanaf hun plaats doen zij gelijktijdig één zet. (Ook niet schakers weten dat de loper in één zet één of meer velden in diagonale richting springt, de toren één of meer vel den in horizontale of verticale richting en de dame zowel diago naal als horizontaal en verticaal Niet piekeren maar puzzelen één of meer velden mag springen- De koning mag zich per zet slechts één veld, in alle richtingen, ver plaatsen, terwijl het paard zich verplaatsen mag één veld (hori zontaal of verticaal) plus „in de zelfde richting" één veld diago naal. Na deze éne zet zijn alle velden weer bezet en vormen de letters, die door de schaakstukken wor den gedragen, horizontaal gelezen per regel keurig de namen van acht Nederlandse plaatsen, gele gen in verschillende provincies. (Drenthe, Limburg en Zeeland doen vandaag niet mee). Ge vraagd worden deze acht plaats namen (elk van acht letters dus) in de volgorde (van bovén naar bene den) waarin zij op het schaakbord voorkomen. Goede oplossingen worden be loond met tien punten; onvolledi ge met minder. Deze punten zijn bestemd voor de doorlopende lad derwedstrijd, waaraan ieder kan deelnemen. De punten blijven al tijd geldig: zij worden op uw per soonlijke kaart genoteerd. Bij elke inzending wordt het totaal op uw kaart hoger, totdat geen der lad- derbeklimmers een hoger totaal heeft dan u, in welk geval u de ladderprijs wint en weer van voren af aan kunt beginnen. Inzendin gen uiterlijk op 7 juni 1980 bij de heer H. den Boer, Eikenlaan 112, 2691 EG, 's-Gravenzande. Op briefkaart of enveloppe vermel den: NIET PIEKEREN MAAR PUZZELEN en in uw schrijven uw naam en adres in blokletters s.v.p. Wilt u bij de oplossing een waarde ringscijfer voor deze puzzel geven (10 als hoogste en 1 als laagste). Commentaar en kritiek zijn wel kom. Adhesie en lof evenzeer Wanneer u echter antwoord ver wacht, wilt u dan een postzegel Geen koek en ei van 60 ct insluiten. Veel succes bij deze dechaotisering! Er is veel belangstelling voor het nieuwe puzzelboekje ALLER HANDE. U kunt het nog bestellen door overmaking van f 1,25 op girorekening 595494 tnv M. Vader te Leiderdorp. Figuur 1: Het chaotische bord. In elk veld: links boven: het schaakstuk D Dame K Koning L Loper P Paard T Toren rechts onder: de letter die het stuk draagt D T K U P A T C L 0 D K K E P E T E L R 0 R K H P E T T L I 0 E K A P G T N L E D R K E P UJ T H L N D N K E P L T E L C D N K P P 0 T n L E 0 n K V P c T 3 L N D U K u P A T n L L D L K E P A T A L E 0 K K 0 P E T L L L D G K N P K T L N 0 E K A P N T N Nog één week scheidt ons van de eerste ronde van het Westeurope- se zonetoernooi in Artaterme, Ita lië. U zult wel weten, dat daar van de vier Nederlanders Clerc, Van der Wal Jansen en ondergeteken de in ieder geval een niet naar Mali mag in december, omdat het aantal Nederlanders dat via een zonetoernooi tot de finale kan doordringen is gelimiteerd tot drie. Dit is voornamelijk gebeurd om te voorkomen, dat de twee supermachten op damgebied, Rusland en Nederland, er een on deronsje van gaan maken. Daar door krijg je straks wel een finale met een klein luchtje of de ver wachte superioriteit van de Neder landers moet door de concurrentie teniet worden gedaan. U bent misschien benieuwd naar de voorbereidingen van iemand die aan een dergelijk belangrijk evenement gaat deelnemen en u heeft ongetwijfeld gelezen dat Van der Wal, Clerc en Jansen zo wel aan het kampioenschap van Nederland als van de interland tegen de Russen hebben deelgeno men. Van der Wal en Clerc hebben zich daarin duidelijk gemanifes teerd. Waar ik zelf sta, weet ik niet zo goed. Maar dat is mijn eigen bewuste keuze geweest. Of een en ander goed zal uitpakken, is na tuurlijk de vraag, maar u zult on getwijfeld begrijpen dat ik alle verrichtingen nauwkeurig heb ge volgd. Ik heb vaker wegens studierede^ nen het slagveld enige tijd moeten mijden, maar het kostte mij daar na nooit buitensporig veel moeite om bij de vaderlandse top terug te komen. Daarom kon ik met een gerust hart besluiten het natio naal kampioenschap en de daar aan voorafgaande halve finales eens een keertje over te slaan. Overigens heb ik ook nog wat oe fenpartijen gespeeld, waarvan er drie in een toernooitje in Leeuwar den met o.a. Wiersma en Scholma gestalte vonden. De eerste partij speelde ik met wit tegen Scholma en hoe dat in zijn werk ging ziet u hieronder. 1. 33-29, .17-22, 2. 39-33, 11-17, 3. 44- 39, 6-11, 4. 50-44, 1-6, 5. 31-26, 16-21, 6. 32-28, 19-23, 7. 28x19, 14x23, 8. 35-30, 10-14, 9. 30-24, 23-28. Geluk- 1 kig Zet mijn tegenstander de par tij ook scherp op, zodat er een interessant speltype op het bord komt. 10. 37-31, 5-10, 11. 42-37, 20-25, 12. 24-20, 15x24, 13. 29x20, 10-15, 14. 34-29, 15x24, 15. 29x20. Nu kan zwart twee kanten uit. Hij kan met schijf 25 naar 35 gaan (waar bij hij wel de belangrijke schijf op 25 zelf oplost) of orthodox verder gaan met 14-19 en 9-14. Dit laatste zal „Trouwe" lezers niet onbekend voorkomen aangezien ik nog niet zo lang geleden refereerde aan het vervolg met 15 .14-19, 16. 20-15, 9-14, 17. 47-42, 21-27, 18. 40-34, 3-9, 19. 45-40, 19-23, 20. 40-35! waarna wit direct gewonnen staat, zoals in de partij Drost-Toet het geval was. Zo volgt op 14-19 of 17-21 de verrassende dam met 34-29, 39x30, 38-33!, 42-38 en 38-32 enz. Op 11-16 schijfwinst door 37-32, 34-29 en 33- 28 en op 13-19 simpel 37-32. Scholma kiest voor 15.14-19, 16. 20-15, 25-30, waarna wit een plan moet vinden, waarmee de omsingeling effectief kan worden gemaakt. 17. 40-34, 30-35, 18. 47-42, 19-23,19. 33-29. Van de twee alternatieven is 31-27 kansloos te noemen, want na 19. 31-27, 21x32, 20. 38x27, 22x31, 21. 36x27, 9-14, 22. 33x22, 17x28, 23. 43-38,13-19! blijkt de schijf op veld 35 juist sterk te staan aangezien wit er op geen enkele manier com- binatief gebruik van kan maken. Het andere alternatief, 44-40x40 is misschien wel zo goed als het in de partij gespeelde 33-29. 11-16, 20. 38-33, 21-27, 21. 42-38, 17- 21 (kan zonder gevaar voor combi naties). 22. 26x17, 12x21. Aanvan kelijk was ik 21. 43-38 (op eerst 44- 40x40 zou zwart 17-21, 26x17, 22x11 kunnen doen waarna 33x22 de spanning uit de stand zou ha len), 17-21, 22. 26x17, 12x21, 23. 44- 40, 35x44, 24. 49x40 van plan. Maar daar blijkt 2427-32!, 25. 38x27, 21x32, een stokje voor te kunnen steken, omdat na 26. 48-43, 22-27, 27. 31x22, 18x27, 28. 33x31, 16-21, 29. 37x19, 13x35 mogelijk is. Na 2212x21 in de partij besluit ik de positie te gaan compliceren met alle onplezierige gevolgen vandien. 23. 29-24, 21-26, 24. 33-29, 7-12, 25. 38-33. De laatste zetten van wit zijn wel een flinke en objectief bekeken onverantwoorde aderla ting in het centrum. Na 16-21 zou wit het wel eens heel lastig kun nen krijgen. Scholma trapt echter in een min der bekende combinatie, maar doordat het speeltempo nogal hoog ligt reken ik de zaak niet foed door. 5..6-11, 26. 34-30, 23x25, 27. 24- 19, 13x24, 28. 33-29, 24x33, 29. 37- 32. Nu heeft zwart slagkeuze uit drie mogelijkheden. Maar slechts één garandeert zwart gelijk spel, en dat is zeker niet de meest voor de hand liggende, (men ga dit na). 2928x37!, 30. 33x6, 9-13! (goed gevonden ondanks de beperkte bedenktijd). 31. 41x21, 16x27! (dit was overzien!) 32. 31x22,18x27, 33. 43-38, 13-19 en doordat wit te lang probeerde het volle pond uit deze bizarre situatie te halen, was het uiteindelijk zwart, die met de eer ging strijken. ■s In het Joegoslavische stadje Bu- gonjo is Jan Timman begonnen aan een zeer zwaar grootmeester- toernooi, waaraan onder meer ook wereldkampioen Karpov mee doet. Nu is „beginnen" een beetje een groot woord. Eerst werd beslo ten om de eerste ronde van het toernooi een dag te verschuiven ten einde Spasski, die uit Mexico moest overkomen in de gelegen heid te stellen alsnog mee te spe len. Toen de Rus arriveerde, kwam het bericht dat Tito was gestorven en daarop hebben de organisatoren maar besloten alle deelnemers een week vakantie aan te bieden, want schaken en rouwen gaat niet samen Jan Tim man zal deze onderbreking goed kunnen gebruiken. Sinds zijn te genslag in het interzonale toer nooi in Rio, is hij niet helemaal meer de oude geweest. De accu moet worden opgeladen. Ook in het internationale toernooi in Londen, dat vorige maand werd gehouden, was Timman nog niet echt op dreef. Hij eindigde ergens in de middenmoot en was na af loop zeer ontevreden over zijn spel. Vele mooie stellingen had hij juist in het laatste uur alsnog be-, dorven, hetgeen er op wijst dat zijn lichamelijke conditie niet op timaal is. Belangrijk was Tim mans partij tegen Kortsjnoj. Met zwart kreeg hij uitstekend spel tegen de vice-wereldkampioen. maar in een onduidelijk eindspel met een stuk meer, gaf hij door een onachtzaamheid Kortsjnoj alsnog de kans te ontsnappen. Timman speelde slechts twee par tijen echt vlekkeloos, die tegen de Engelsman Nunn en die in de laat ste ronde tegen Larsen, toen hij onder het wakend oog van Karpov die als toeschouwer aanwezig was, een echt veegpartijtje mocht de monstreren. Wit: Nunn Zwart: Timman 1. e2-e4 e7-e5 2. Lfl-c4 Pg8-f6 3. d2- d3 Pb8-c6 4. Pgl-f3 Lf8-e7 5.0-0 d7- dG 6. c2-c3 0-0 7. Pbl-d2 Pc6-a5 8. Lc4-b5 (Een curieuze manoeuvre, maar wit wil het loperpaar niet kwijt.) 8. a7-a6 9. Lb5-a4 c7-c5 10. Tfl-el b7-b5 11. La4-c2 (Zo is er toch nog een soort Spaans ont staan.) 11. Pa5-c6 12. Pd2-fl Tf8-e8 13. Pfi*e3 Le7-f8 14. a2-a4 Lc8-b7 15. Pe3-f5 Pc6-e7 16. Pf3-h4 Pe7-g6 17. Lcl-g5 d6-d5! 18. Ddl-f3 (Dreigt plotseling: 19 Ph6+, maar zwart heeft een eenvoudige para de 18Te8-e6 19. Df3-g3 (Meer in overeenstemming met de stel ling was 19. Dh3, waarop 19.h6 een foutzet zou zijn, wegens 20. Pg6x fg6x 21. Ph6xt en Te6 staat nog in.) 19. Dd8-c7 20. Tal-dl Ta8-e8 21. a4xb5 22. d3-d4? (Wit kan niet langer meer wachten en gooit zich in het zwaard.) 22. d5xe4 23. Lg5xf6 Te6xf6 24. Lc2xe4 Lb7xe4 25. Telxe4 Dc7-c8! Een zet met een drievoudige wer king. Twee penningen worden op geheven. terwijl tegelijkertijd Pf5 onder schot wordt genomen. Wit is verloren. 26. d4xe5 (Vrijwel ge dwongen daar op 26. Pe3 Tf4! volgt.) 26. Tf6xf5 27. Ph4xf5 iii" 141 E 14 1 Pïjjjpx DIAGRAM I Dc8xf5 28. Tdl-el Te8-d8 29 Dg3- e3 (Er dreigde 29. De4x) 29. c5-c4 (Varieert de voorgaande dreiging met 30 Lc5x 31 Dc5x De4x 30. e5-e6 f7xe6 31. Te4xe6 Lf8-c5 32. Te6-e8+ Kg8-f7 33. De3- e6t Df5xe6 34. Te8xe6 Pg6-f4 35. Te6-c6 Pf4-d3 36. Tc6-c7t Kf7-g8 37. Tel-e2 Pd3-f4 38. Te2-el Lc5xf2+! en wit gaf op vanwege de variant: 39. Kf2x Pd3+ 40. Ke2 Te8t en zwart wint een vol stuk. Wit: Timman Zwart: Larsen I. e2-e4 c7-c5 2. Pgl-f3 e7-e6 3. d2- d4 c5xd4 4. Pf3xd4 Pg8-f6 5. Pbl- c3 d7-d6 6. f2-f4 Pb8-c6 7. Lcl-e3 Dd8-c7 8. Ddl-f3 Lc8-d7 (Beter is 8 Le7 9. 0-0-0 a7-a6 10. g2-g4 (Zwart heeft nu het veld d7 voor zijn paard ontoegankelijk ge maakt en moet zich in vreemde bochten dwingen.) 10. Pc6xd4 II. Tdlxd4! (Veel sterker dan 11 Ld4x waarop 11e5 komt. Deze zet wordt nu beantwoord met 11 Tc4.) 11. Ld7-c6 12. g4-g5 Pf6- d7 13. I.fl-h3 g7-g6 14. Thl-dl b7- b5 15. Df3-g3 Lf8-g7 16. Td4xd6 b5-b4 (Dit was de bedoeling van zwart een pionoffer, maar wit v DIAGRAM II heeft een verrassing in petto.) 17 f4-f5! b4xc3 18. Td6xe6! Ke8-d8 19. Te6xc6 en zwart gaf het op. Geen pretje is: 19 Dc6x 20. f6 b2x+ 21 Kbl Lf8 22. Td7x Dd7x 23. Lb6t en het is volkomen uit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 23