Was het maar zo gemakkelijk Luthers beraad over kernwapens Goed nieuws voor de armen UW ANWB ADVISEERT: Zuidafrikaanse kerken steeds strijdvaardiger Trouw Paus hamert op waarde van Afrikaans gezin Neem ook 'n goede reisverzekering. Kóm naar't ANWB-kantoor. Op weg naar Melbourne (slot) Wereld Zendings Conferentie Melbourne VANDAAG VOORBIJGANGER Zwitserse kerken in het groen Conferenties DONDERDAG 8 MEI 1980 KERK TROUW/KWARTET H S door Laura Reedijk-Boersma Op de omslag van het boek van Gien Karssen: „Een vrouw zegt ja", staat de schrijfster zelf afgebeeld. Een aardige vrouw van middelbare leeftijd kijkt ons vrolijk lachend aan. De schrijfster is in bepaalde kring bekend door haar boeken over vrouwen uit de bijbel: „Maninne" en „Nogmaals Mamnne"en zij verschijnt geregeld in uitzendingen van de EO op de televisie om over vrouwen uit de bijbel te praten. christen te zijn. En als Je niet meer weet hoe het moet. sla Je de bijbel maar op. Ieder hoofdstuk van het boek eindigt met een lange lijst van vragen voor intensieve bijbel studie. Neem bij voorbeeld het hoofstuk: „Jubel, alleenstaande", dat gaat over vrucht-dragen. Er worden allerlei teksten genoemd ter bestu dering. Daarna wordt de opdracht gegeven: „Probeer nu een eerlijke beoordeling te geven van uw eigen leven in het licht van dit onder werp. En stel uzelf de vragen: Draag ik vrucht? Zo ja. op welke gebieden? Vermenig vuldig ik mezelf in een ander leven? Op welke terreinen zou ik meer vrucht willen dragen? Zo gaat het hele boekje door. Lees die tekst en die tekst en die tekst, schrijf ze over. zet ze op je nachtkastje, richt er je leven naar in. Wat moet in je leven veranderen en hoe ga je dat doen? In dit boek^ spreekt ze vooral vrouwen aan, die ongetrouwd gebleven zijn, al of niet uit vrije keuze, en vrouwen die alleen zijn komen te staan, omdat ze weduwe werden. (Over gescheiden vrouwen spreekt mevrouw Kars sen niet. Waarom eigenlijk niet?) Zij schrijft voor christinnen die nog mannin willen he ten. Zij vraagt aandacht voor de ongetrouw de vrouw en de grote mogelijkheden die juist zij heeft om zich in haar beroep in te zetten voor God. en om haar talenten te ontplooien. Het boek is monter geschreven, levendig en fris. vanuit een grote kennis van de bijbel en vanuit een opgewekt geloofsleven. De kracht van dit positief (christelijk) denken doet Amerikaans aan. Er wordt een dringend be roep gedaan op vrouwen om aan het werk te gaan in de wijngaard des Heren. Om actief het leven in eigen hand te nemen, geleid door de Heer. je zegeningen te tellen, fulltime Och was het maar zo gemakkelijk. Ik ben aan de éne kant onder de indruk van deze vieve manier van leven, maar wordt er aan de andere kant door afgeschrikt. Het is allemaal zeer positief, zeer christelijk en zeer funda- mentalitisch. Enkele citaten: „Er is een door God ingestelde gezagsverhou ding en we zijn het gelukkigst als we ons daaraan houden." „Waarom kiest een vrouw voor onderda nigheid aan haar man? Omdat de bijbel dat gebiedt. En omdat de praktijk leert dat een vrouw gelukkiger is als ze doet wat God van haar vraagt." Gien Karssen zegt dat een voordeel van onge trouwd zijn is, dat de ongetrouwde zich beter kan wijden aan de zaak van de Heer. bij voorbeeld in zendingswerk „Maar vrouwen die tegen him zin ongetrouwd blijven mogen de bijbel ernstig nemen:Je hebt niet, omdat Je niet bidt" (Jacobus 4 vers 2). Met andere woorden: Ze mag met grote vrijmoedigheid om een man bidden. God is een God van verrassingen." Dat vind ik een heel gevaarlijke uitspraak. Om dergelijke uitspraken zeg ik nee tegen dit boek. Zó mag je de bijbel niet gebruiken, en zó mag je je medemens niet toespreken. In dit boek wordt het verdriet van mensen te weinig ernstig genomen. Eenzaamheid wordt bij voorbeeld wel genoemd. Maar de eenvou dige oplossing daarvoor is dan: even iemand opbellen, ergens een bloemetje brengen, gaan afzien van jezelf en leven voor een ander. Heel mooi, heel prachtig, maar geen oplos sing en geen troost voor mensen die lijden aan ongeneeslijke eenzaamheid. Wat te zeg gen tegen al die vrouwen die wanhopig zijn, omdat ze het gevoel hebben dat God zwijgt, dat hün leven niet gezien wordt, dat zij niet meetellen. Dit boek is geschreven voor mensen die de veiligheid van het eigen geloof in de eigen kring zoeken en die de wereld daarbuiten beangstigend vinden. Die niet willen horen van feministische theologie, van seksualiteit zonder huwelijk, van homofilie, van een an dere, vrijere manier van bijbellezen. Ik krijg het benauwd van een boek als dit. Ik voel me ingeperkt, veroordeeld tot een levenlang „deelnemen aan echt-christelijke jeugdclubs, koffiebars en kampen." Het is me te eng. Ik weet zeker, dat dit boek velen zal aanspre ken, maar het is mij wezensvreemd. Gien Karssen Besproken wordt Gien Karssen: Een vrouw zegt ja. Telos-boek; 176 blz. Uitg. Buyten en C. J. Reedijk-Boersma is als predikante ver- Schpperheijn te Amsterdam; 17,50. Drs. L. bonden aan een bejaardenhuis in Zeist. advertentie Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De Lutherse synode wil dat er in de gemeenten een gesprek op gang komt over de kernbewapening. De synode sprak dit gistermiddag uit en dacht daarbij blijkens de discussie aan de manier waarop de hervormde kerk op het ogenblijk met het vraagstuk van de kernwapens bezig is. In het oorspronkelijke voorstel dat geëntameerd was in het Lutherse jon gerenblad Sola Fide werd ronduit ge vraagd het hervormde kernwapen- rapport aan de gemeenten voor te leggen. Dat stuitte op wat praktische bezwaren („te dik", „schrikt af" en dergelijke) en daarom werd nu aan de synodale commissie gevraagd te zor gen voor de noodzakelijke documen tatie en gespreksmateriaal. De synode keurde het verslag van de Lutherse vertegenwoordiger in het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) goed. Dat ging niet zomaar van een leien dakje. Vorig jaar was een beslis sing aangehouden omdat er nogal wat vragen bij de synodeleden leef den over de manier waarop deze ver tegenwoordiger. de hoofdlegerpredi- kant ds W. F. Jense, voor inbreng in het IKV zorgt Ds Jense legde gisteren uit hoe hij zich genuanceerd opstelt. „Gelukkig kan dit in het IKV. daar wordt eerlijk naar je geluisterd." Hij peilt zorgvul dig wat er leeft in de Lutherse kerk en dat brengt hij in het IKV in. Dit ontlokte prof. dr. J. P Boender maker de reactie dat dominee Jense wat hem betreft gerust zeer ongenu anceerd mocht spreken. „Hoe recht ser Luther ook was, wat er bij hem los zou komen als hij geweten had van het geweld van de kernwapens, daar is het IKV nog niets bij," riep prof. Boendermaker uit. Felle kritiek op het IKV kwam alleen van het synodelid C. Maschhaupt uit De Rijp. De leus „de kernwapens de wereld uit te beginnen uit Nederland" noemde hij een misdadig streven, omdat het misdadig is iemand weer loos achter te laten. De heer Masch haupt kreeg vrijwel geen steun uit de synode voor zijn voorstel dat het IKV van eenzijdige op tweezijdige ontwa pening zou moeten overgaan of an ders zou de Lutherse kerk uit het IKV moeten gaan en zich aansluiten bij het Interkerkelijk Comité voor twee zijdige Ontwapening (ICTO). Het IKV is helemaal niet voor eenzij dige ontwapening legde IKV'er J. J. Verdonck de synode uit. Wel pleit het IKV voor een eenzijdige eerste stap, dat is wat anders. Tegenover de kritiek in de synode op de presentatie en de methodiek van het IKV zei ds D. Th. Strasser uit Groningen: „Ik vind het juist ontroe rend dat de mensen van het IKV proberen met ieder in de kerk in gesprek te blijven en daarbij ook nog het kerkelijk jargon te willen spre ken." De synode koos ds W. Bleij uit Amstelveen weer tot haar president. Vice-presidenten werden ds K. Berve- ling uit Rotterdam en mevrouw E. de Mooij-Wallien uit Amsterdam. Eerste secretaris werd mr. T. R. Seinstra, burgemeester van Nieuwkoop en tweede secretaris dr. P. C. Rooden- burg uit Amsterdam. De Internationale Reis en Krediet brief zorgt voor hulp, op het moment dat het nodig is, maar betaalt niet alle onvoorziene kasten. Daarvoor is een goede reisverze kering onmisbaar! Van onze correspondent HAMMANSKRAAL Bisschop Des- mond Tutu. secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse raad van kerken heeft een klemmend beroep gedaan op alle kerken en iedere christen om met „elke vezel van ons wezen" de Zuidafrikaanse regeringspolitiek te weerstaan, een beleid dat volgens hem niets anders is dan licht ver momde apartheid om blanke over heersing door te zetten. Hij uitte zijn ongeduld met het ge brek aan kerkelijke actie sinds de vergadering vorig jaar besloot dat wij „God meer moesten gehoorzamen dan de mensen". Hij wil de strijd aanbinden met de regering, „09k al kunnen wij in deze strijd ten onder gaan. Wij moeten niet slechts beslui- waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ^ng. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-t 15588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469446 (abonnementen en bezorging) tei 070-469445 (redactie) tel 070-466864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50,95 Per hall |aar 101.90 Per jaar 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnemenlenop- drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vn|dag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mim-advertenties tel 020-936868 of schnttel.)k aan Mmi-Adv afdeling postbus 433 f000 AK AMSTERDAM Adreswtjzingen uitsluitend schrrf- teii|k aan onze Amsterdamse adressen ten nemen, wij moeten een actiepro gram uitvoeren". Tutu stelde uitdagend dat binnen vijf of tien jaar Nelson Mandela premier zal zijn en dat het aan de blanken is om te beslissen of dit vreedzaam zal gebeuren of niet. De nieuwe rege ringsplannen bestempelde hij als een poging „dat wijzelf onze uitbuiting en onderdrukking gaan bevorderen". Sommige zwarten krijgen privileges, maar de mees ten zijn gedoemd tot honger en dood in de thuislanden, aldus Tutu. In deze situatie kunnen de kerken niet meer rustig blijven zitten en vrome besluiten nemen. Volgens de bisschop had de regering niets geleerd van het Soweto-drama van 1976. Opnieuw weet de regering niets te doen dan te dreigen en te beschuldigen en mensen gevangen te nemen. „U speelt met vuur. U bent een erfenis aan het opbouwen van bitterheid en haat waar u op zekere dag spijt van zult hebben." Geschiedenis Ze denken dat ze goden zijn, zei Tutu, maar „ze zijn gewone stervelingen die macht uitoefenen door duivelse wet ten. Maar God laat niet met zich spotten. Morgen zullen zij krasjes zijn op de bladzijden der geschiedenis, of nog minder. Hitler, Mussolini, Amin, Bokassa. Tolbert, Somoza waar zijn zij? Ze hebben smadelijk in het stof gebeten. Onlangs is hun vriend Ian Smith iemand geworden van wie je vraagt ,Ian hoe?', zij allen horen bij het uitschot der historie." Dezelfde geest kenmerkt de vergade ring van de raad die aanbevelingen heeft gedaan over geweldloos verzet tegen de regering. Ook vandaag wordt gepraat over de steun en de verspreiding van het al twintig jaar oude vnjheidshandvest van het ver boden Afrikaanse nationaal congres. De jaarlijkse conferentie van de raad brengt ook de diepgaande menings verschillen aan het licht tussen zwar te en blanke christenen in deze raad van kerken. Onder de zwarten gaan stemmen op dat het de taak is de apartheid te vernietigen en ook de kerkelijke insti tuties die dat systeem mede in stand houden. „We moeten een Belijdende Kerk zien te vormen, zoals in de jaren '30 in Nazi-Duitsland", aldus een af gevaardigde. „Echte verandering is slechts mogelijk door loutering en ontreddering heen." Raad van kerken prijst moed Braziliaanse kerk AMERSFOORT (ANP) De raad van kerken in ons land heeft aan de Braziliaanse kardinaal Arns solidariteit betuigd met het initiatief van de r.k. kerk in zijn land om bedehuizen ter beschikking te stellen van vakbonden waarvan de eigen gebouwen door de Braziliaanse politie zijn bezet. Deze vrije vakbonden hebben een grote metaalstaking afgekondigd nadat voldoende loonsverhoging was geweigerd aan de arbeiders in de metaalsector. Hun werden slechts enkele procenten toegezegd tegenover een voorthollende Inflatie in het land die de arbeiders voortdurend armer maakt. De staking, die ook wordt gesteund door tal van wijkgroepen in de steden, heeft geleid tot een aantal arrestaties van vakbondsleiders, gevolgd door het bezetten van vakbondsgebouwen. Daarop zijn de kerkgebouwen ter beschikking gesteld: als asielplaats voor vervolgde vakbondsmensen en als noodcentrum voor de vakbonden. Alles op basis van de opvatting: de kerk is voor de armen. In het telegram van de raad aan kardinaal Ams wordt gezegd: „Wij hebben de berichten over de staking ontvangen en ook over de stellingname van de kerk daartegenover. De raad van kerken in Nederland, waarvan de R.K. kerk een volwaardig lid is, ondersteunt krachtig de moedige daden van solidariteit die u aan de dag legt ten behoeve van de arbeiders, die naar recht in 8ao Paulo streven". Aan diverse instellingen, zoals Justitia et Pax, het CNV en de FNV, is gevraagd soortgelijke stappen te ondernemen. NAIROBI (AP, UPI) Voor honderdduizenden mensen heeft de paus gisteren gesproken over de waarde van het gezinsle ven, over het huwelijk. Het sprak zich opnieuw uit tegen abortus, echtscheiding, sterilisatie en kunstmatige geboorte beperking. Het was wat dit laatste betreft voor het eerst in zijn reis door Afrika dat hij de beruchte encycliek „Humanae vitae" aan zijn gelovigen voorhield. De paus prees verder de vredelieven- de. democratische ontwikkeling van Kenia. Tegenover het Corps Diplo matique had hij zijn blijheid uitge sproken over het einde van het kolo niale tijdperk. „De volken in Afrika hebben, zij het met pijnlijke uitzon deringen, hun verantwoordelijkheid voor hun toekomst aanvaard en ik begroet hierbij in het bijzonder de onafhankelijkheid van Zimbabwe." Terwijl de paus de priesters verre van politiek wil houden, meent hij dat dit bij uitstek een werkterrein voor de leek is. „In een land hebben burgers het recht en de plicht om actief te zijn in de politiek," aldus de paus die duidelijk kritiek uitoefende op marx istische en ondemocratische regimes; hij noemde corruptie en de spreiding van atheïstische ideologieën, onder drukking van de zwakken en machr ts misbruik. door Aldert Schipper De huidige situatie in de wereld geeft weinig aanleiding tot vrolijkheid. Men hoeft maar een krant op te slaan om zich daarvan te vergewissen. De tijd van de gemakkelijke oplossin gen voor de wereldproblemen lijken we achter ons te hebben en nu gaat het erom dat we de slagzin van de komende wereldzendingsconferentie 'Uw koninkrijk kome' niet rang schikken onder het hoofdje 'schijnoplossingen'. Maar wat is er dan bedoeld met dit thema? In de oecumenische bewe ging groeit het inzicht dat het evan gelie in het bijzonder iets betekent voor de armen in de wereld. En hier mee worden niet zoals vroeger wel eens werd gemeend de mensen bedoeld die het in geestelijk opzicht arm hebben. „Jezus is arm geboren. Hij predikte goed nieuws voor de armen bevrijding voor de gevan genen en vrijheid voor de onderdruk ten. Diezelfde boodschap berust nu bij de christelijke kerk. Het nieuws van de komst van het koninkrijk, de kracht van de geest, de broederschap in Christus voor alle onderdrukten, moet in het bijzonder met de armen gedeeld worden." Deze zinnen zijn ontleend aan het voorbereidingsma teriaal voor de wereldzendingsconfe rentie. Bekering Een eerste onderwerp in Melbourne zal dan ook zijn 'Goed nieuws (evan gelie) voor de armen'. Hierover spreekt de Zuidamerikaanse filosoof Julio de Santa Ana. die bij de wereld raad van kerken de leiding heeft over de CCPD, de commissie, die de deel name van de kerken in het ontwikke lingswerk moet bevorderen. De Santa Ana is al eens In deze krant aan het woord geweest. Hij vertelde toen dat het evangelie voor de armen in de wereld een boodschap van bevrijding is, terwijl het voor de rijken als een boodschap van bekering geldt. Als dit waar is. betekent zending in de jaren tachtig dat de kerk zich dienst baar maakt aan de bevrijding van de armen uit hun armoede en tegelijk de rijken oproept op te houden met het uitbuiten van de arme, opdat beiden, arm én rijk gered worden. Ongetwijfeld zal in Melbourne het debat zich op dit punt toespitsen. „De kloof tussen rijke minderheden en arme meerderheden neemt op een schandalige manier toe, die duidelijk strijdig is met Gods wil," zegt het voorbereidingsmateriaal. „Boven dien zijn de meesten die niet bereikt worden door het evangelie, te vinden onder diegenen die het materieel arm hebben, aan wie het koninkrijk in de eerste plaats beloofd is." aangaat, zal zijn welke rol plaatselij ke gemeenten te spelen hebben bij het ernstig nemen van het 'goede nieuws voor de armen'. Kan een rijke kerk wel getuige zijn van het evange lie voor de armen? En moet een arme kerk proberen arm te blijven en weer stand bieden aan de zuigkracht van sociale stijging? ideologie De tweede sectie in Melbourne gaat over maatschappelijke strijd. Het evangelie staat dwars op alle ideolo gie in de- wereld en de verkondiging van het koninkrijk heeft spanning en conflict tot gevolg. In veel landen kunnen christenen concreet getuigen van dit conflict. De ideologie van de volledige beschikkingsmacht over de privé eigendom leidt in landen als Nederland bij voorbeeld tot spannin gen tussen mensen die gebouwen la ten leegstaan temidden van een be volking die onvoldoende woonruimte heeft en krakers die het recht in eigen hand nemen. Kerken veroordelen de speculatieve leegstand en dit is oor zaak van spanningen tussen christe nen en de verdedigers van de ideo logie. In andere landen worden aan de hand van een ideologie terwilie van de soci ale gerechtigheid en burgerlijke vrij heidsrechten beknot. Dit brengt ker ken ook in conflict met de heersende machten. Hier moet de kerk een keus maken tussen een profetisch protest of een geduldig gedragen martelaar schap. Een concreet vraagpunt, dat ook ons In Latijns-Amerika leidt de ideologie Thema: Uw Koninkrijk Kome van de nationale veiligheid tot grove schending van de mensenrechten en in Zuid-Afrika betekent de apartheidspolitiek een permanente achterstelling van de meerderheid van de bevolking. Welke rol hebben christenen tegenover deze grootscha lige vertrapping van de menselijke waardigheid te spelen? In sectie drie buigen de deelnemers aan de conferentie in Melbourne zich over de kwaliteit van de christelijke gemeente. Hier komen ook basisgroe pen en kritische gemeenten aan bod. Vragen waar het hier over gaat zijn bij voorbeeld: Hoe kan het getuigenis ingepast worden in het normale leven van de gemeente en bestaat er iets' zoals evangelisatie, zonder dat de ge meente echt deel wordt van de totale gemeenschap? Hier zal men het ook hebben over de eenheid terwilie van de evangelie-verkondiging en over de verhouding tussen eenheid en ver scheidenheid. Bij de verkondiging van zijn rijk be- diende Jezus zich niet van de midde len van deze wereld. Hij leerde zijn volgelingen te worden als kinderen. Onderlinge gelijkheid en wederzijdse dienst waren de tekenen van zijn orde. Het kruis Js een openlijke ver werping van de glorie en wijsheid van de wereld. God vestigt zijn rijk niet door overheersing maar door de meest vergaande dienst. Hij gaf zich zelf weg in een onvoorwaardelijke liefde. In de vierde sectie van de we reldzendingsconferentie gaat het over de betekenis van de gekruiste Christus als uitdaging aan menselij ke macht. Deze uitgangspunten hebben uiter aard een eerste betekenis voor de structuur van de kerk zelf en voor de manier waarop zij haar invloed in de maatschappij gebruikt. Hierbij ko men vragen aan de orde zoals: welke houding neemt de kerk aan tegen over vrouwen en minderheden bin nen haar eigen gemeenschap. Wie zich verder wil verdiepen in de wereldzendingsconferentie kan ge bruik maken van 'Uw koninkrijk kome', een voorbereidingsboekje, met bijbelstudies, uitgegeven door het Toerustingscentrum van de gere formeerde kerken en de Centrale voor Vormingswerk/Hervormde vrouwendienst in Driebergen. Bij deze laatste is het boekje te bestel len. Het adres is Postbus 1100, 3970 BC Driebergen. Prijs 3,50. Opnieuw heeft de paus gezegd dat hij goed vindt dat het geloof op Afri kaanse wijze verkondigd wordt, maar dan „het woord Gods niet vervalsen en het kruis niet van zijn verlossende kracht beroven", aldus de paus. De kerk moet dan ook priester-kandida ten en verloofden goed voorbereiden op respectievelijk huwelijk en celi baat De kerkelijke leer kan wat dat betreft volgens de paus niet worden aangepast. Monogaam huwelijk en celibaat worden door velen als strij dig met de Afrikaanse cultuur gezien. Vandaag gaat de paus naar de West- afrikaanse staat Ghana, waar hij morgen, min of meer toevallig en in formeel, de leider van de anglicaanse kerk, aartsbisschop Robert Runcie. zal ontmoeten. De paus zal Kenia verlaten als „ere-opperhoofd", met een muts van apevel en een gevlekte geit. STEEDS WEER: DE VADER j Opnieuw komt er een wending in h« verhaal. Het had daarmee kunnen 1 eindigen. De jongste zoon thuis, op i het feest en de oudste die er feestelk voor bedankt om de opmaker te feliciteren. En ze hoorden nooit meel iets van elkaar, zo had 't makkeUjkf ons mensenwereldje kunnen eindigen. Hoe vaak heb ik 't niet gehoord: hij hoeft hier geen voet meer in huis te zetten! Maar hier is. wending. De genadige wending. e«i mens had twee zonen. Die mens wtr een vader en een echte vader. „Maai zijn vader kwam naar buiten en riep hem bij zich". Het woord dat hier lt het grieks gebruikt is kan ook I betekenen: troosten. Hij kwam buiten en troostte hem. Een verdrietig mens, die oudste zoon in zijn woede en in zijn onmogelijke beslissing om niet binnen te kom* Waar moest hij blijven? Weer een het huis van de vader de rug toekc Dit keer is het ernstiger. Een mens om dodelijk verdrietig te worden. Maar de vadertroostte hem probeerde de vader althans. Hij hem tot zich. Hij wilde het uitpral Hij wilde zijn gedrag duidelijk en de balsturige zoon over zijn moeiliJ kheid heen helpen. Dat ls werkelijk de vader in dit verhaal. OH de jongste van verre zag komen en i die voor de oudste zoon naar buiten i komt om alles goed te maken. Omij feest ook tot hem uit te breiden. Wan zo is God. Niet alleen de God van dei ellendigen, maar ook van de braven i en de plichtmensen. Voor Hem is er geen onderscheid. Zijn feest gaat allen aan. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Warme perveen (toezj M. Langhout te Drogeham. Aangenomen naar Amstelveen-B tenveldert (geestelijk verzorger Buitenhof): A. M. Kalkman, te Ara Paulowna (part time). GEREF. KERKEN VRLJG. Aangenomen naar Loppersum combinatie met Westeremden: Janssen, kand. te Ter Aard, die b dankte voor Blokzijl, Eemdijk, Dd kum en Wesinge-Sauwerd. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Capelle a.d. IJssel: N. Schreuder te Goes; te Boskoop: Moerkerken te Nieuw Beijerland, bedankte voor Bodegraven. BAPT. GEMEENTEN Beroepbaar: J. M. A. v.d. Vlugt, Kli loosstraat 74, Alphen a.d. Rijn; W, de Zwart, Toutenburglaan 15, C« vorden. J. Kalkhoven Mevrouw J. Kalkhoven zal wegi pensionering haar functie van ha huishoudelijke dienst ln het dl stencentrum van de gereforma kerken te Leusden neerleggen, beëindigt daarmee een dienst* band van dertig jaar bij de gerei meerde kerken. Mevrouw Kalkhot werd vooral bekend als „Tante Ji de gastvrouw van het vroegere Ta dingscentrum te Baam. Vrijdagm dag 6 Juni is er van half vier tot b vijf een afscheidsreceptie in het dk stencentrum. BAZEL (PNHK) De deelnera aan de grote tuinarchitectuurtl toonstelling „Grün 80", die in Bas Zwitserland wordt gehouden, hebb aan de Zwitserse kerken het verzot gericht tijdens deze tentoonstel!! duidelijk voor de dag te komen. 7 de kerkgenootschappen die op dd uitnodiging zullen ingaan, bel* de rooms-katholieke kerk, de nv distenkerk, de evangelisch-lutl kerk, de evangelische kerk, de bapti ten en het Leger des Heils. Voor de kerken is een ruimte got veerd waar een tentoonstelling a worden ingericht over de christelljl beschouwing van mens en natuii Verder zullen er voortdurend tw pastores aanwezig zijn, die drie ma per dag een korte gebedsdienst bd den. Eenmaal per maand houden op het terrein van „Grün 80" oecumenische dienst. De „Grün 801 pinksterdienst wordt door de t serse televisie uitgezonden. „Grün 80" duurt tot het eind van dl jaar en geldt internationaal in 1 gen van tuinarchitecten als toom gevend. Waarom zou ik naar de kerk ga** Jeugdontmoetingsdag Ned. gem kerken, sprekers ds. J. D. Janse en dl N. Cornelisse, Hemelvaartsdag j mei, De Flint, Coninckstraat W Amersfoort. Inf. tel. 020-990445. 1 Wil je leven, geloof dan mee; je geloven, leef dan mee, toogdij baptistenjeugd, sprekers ds. G. van3 Wout, ds. Chris Eijer, ds. Jannes Ho* man, Hemelvaartsdag 15 mei. De VI» kenhof, Bosch en Duin. Inl. tel, 054* 1866. i i< Twee Maydays van Youth Christ, Hemelvaartsdag 15 mei lM* uur. Sportpaleis Ahoy, Rotterdam* Sporthal De Meenthe. Steenwijk. If* tel. 078-192892

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2