Kongo en kerk veel vriendelijker
Evangelisatie van hele
wereld is mislukt
T7^
Gratis
cpoRpiTrEN
Kerk bereikt overgrote
deel van jeugd niet meer
Schoolboycot krijgt
steun uit kerken
Bijna drie miljoen
voor zending in
geref. gemeenten
Trouw
1
Wereld Zendings
Conferentie
Melbourne
Gesprek Vaticaan
met Praag mislukt
Oranje Gala bu Galathee
De boom die
niet omviel
Zendingsstichtingj
voor Spanje
krijgt vrijgestelde|
Anti-roomse rel
bij spreekbeurt
van dr. W. Aalder;
Priester moet
uit de politiek
Nieuwe leden in comité-Jakoenin
DINSDAG 6 MEI 1980
TROUW/KWARTET
ISI
Van een onzer verslaggevers
DEN BOSCH Vorig jaar Is in de
gereformeerde gemeenten (een kerk
gemeenschap van 82.000 mensem
2 734.000 gulden bijeengebracht voor
de zending.
Dit respectabele bedrag kon ds. P
Honkoop uit Kampen, de penning
meester van de zending van de gere
formeerde gemeente, gisteren be
kendmaken op de grote jaarlijkse
landelijke zendingsdag. die in Den
Bosch werd gehouden. Hij consta
teerde een stijging met bijna vier ton
En dan betreft dit alleen nog maar de
..normale'' zendingsopbrengsten
Speciale acties vallen hierbuiten,
zoals de acjie voor een eigen zen
dingshelikopter Ln West-Irian, die
deze maanden gevoerd wordt en
waarvoor, zo vertelde ds. Honkoop. al
drie ton binnen is. de helft van wat
nodig is
Er is in de gereformeerde gemeenten
veel belangstelling voor en meeleven
met het werk van de ..eigen" zen
dingsmensen op de drie zendingster
reinen in West-Irian, Nigeria en het
Zuidafrikaanse thuisland Bophut
hatswana Dat bewees ook deze zen
dingsdag. die door meer dan tiendui
zend mensen bezocht werd
Ds. A. Elshout en zuster Diny Sonne-
veld vertelden over het werk in Nige
ria Afgevaardigden uit Canada en
Schotland gaven door korte toespra
ken de dag een verder internationaal
accent.
Dat de gereformeerde gemeenten
daarbj de evangelisatie in eigen land
niet over het hoofd zien. bleek uit de
toespraak van evangelist J. Kwantes
uit Alkmaar. Hij is een van de vijf
evangelisten (onder wie ook een
vrouw), die door de gereformeerde
gemeenten ingezet zijn voor het gro-
te-stads-evangelisatiewerk in Alk
maar. Leeuwarden. Tilburg en Ant
werpen. „Jongemensen van twintig
jaar. die door hun ouders nooit naar
de kerk gestuurd zijn. komen bij ons
om te vragen hoe ze tot God bekeerd
kunnen worden." vertelde de heer
Kwantes, die alle kerkleden aan
spoorde tot evangelisatiewerk. „Geen
methodistisch gedoe, maar gewoon
aan je buren vertellen van het heil."
Wegens de ziekte van voorzitter ds. H.
Rijksen werd de dag geleid door ds.
G. A. Zljderveld uit Hoorddorp.
ADVERTENTIE
BRAZZAVILLE (AP. AFP.
ANP) De dood van enige
vrouwen en kinderen tijdens
de pausmis in Kinsjasa heeft
een schaduw geworpen over
de pauselijke reis. In Zaïre
werd de rest van het program
ma. voornamelijk feestelijk
heden. afgelast. De Zaïrese
autoriteiten stonden niet toe
dat de paus de gewonden
bezocht.
Gisteren is de paus per boot naar de
volksrepubliek Kongo vertrokken, de
voormalige Franse kolome die aan
Zaire grenst De linkse leiders van dat
land werden opgeroepen om de kerk
in volle vrijheid haar werk te laten
doen. van de andere kant beloofde de
paus dat de kerk niet van plan was
zich met de politiek in te laten
De betrekkingen tussen het Vaticaan
en de marxistische volksrepubliek
zijn jarenlang erg slecht geweest,
vooral nadat de katholieke scholen
waren overgenomen en de aartsbis
schop van Brazzaville, kardinaal
Biayenda, was vermoord, vermoede
lijk in een familievete. Gaandeweg
werd de nieuwe ambassadeur van
Kongo. J. P. Nonault. door de paus
ontvangen. De Kongolese president,
kolonel Denis Sassou-Nguesso, prees
de paus voor diens zorg over de ellen
de waarin het grootste deel van de
bevolking van de derde wereld leeft.
„Uw doel is het onze: het geluk van de
mensheid." aldus de president.
Vandaag wordt de paus in het Oost-
afrikaanse Kenia verwacht. In deze
vroegere Britse kolonie groeit 't
roomskatholieke bevolkingsdeel
sneller dan waar ook ln Afrika: met
6% en het aantal priesterwijdingen
met 8% per jaar. De r.-k. kerk omvat
ongeveer 20% van de ruim 15 miljoen
inwoners. Vreemd genoeg is de r.-k.
kerk toch de grootste sekte van het
land. wegens de onvoorstelbare ver
brokkeling onder de protestantse
kerken. Tientallen kerken hebben
minder dan 1000 leden. Kenia is het
land vaar het christendom zich het
meest heeft ontdaan van zijn wester
se oorsprong en het meest ..land ei
gen" is geworden.
Het recht op een eigen vorm van kerk
zijn in Afrika is tot nog toe door de
door Aldert Schipper
Hoe zal de christelijke kerk in
de jaren tachtig het evangelie
verkondigen? Dit is de kern
vraag, waarover ruim vijfhon
derd zendingsmensen uit de
hele wereld zich vanaf het vol
gend weekeinde in de Austra
lische stad Melbourne het
hoofd zullen breken. De ne
gende wereldzendingsconfe-
rentie duurt tot 25 mei en
heeft als motto: „Uw konink
rijk kome".
Zending ls allang niet!meer iets dat
losstaat van de situatie waarin de
mensen verkeren. Het verhaaltje dat
hiernaast staat gedrukt is. als het dat
ooit geweest is. zeker sinds de oorlog
niet meer representatief voor het zen
dingswerk waar de grote kerken in de
wereld mee bezig zijn Maar er wer
ken naast de grote kerken, die hun
werk veelal oecumenisch opvatten
ook andere organisaties, wier activi
teiten iets meer weghebben van het
beeld dat in het verhaaltje wordt op
geroepen. De grote kerken distantië
ren zich in het algemeen min of meer
van het werk dat de geloofszendingen
verrichten. Deze laatsten verwijten
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
iel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
lei 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468664 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen.
Per maand f 16,98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave tamHiebenchten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456
Opgave mini-advertenties tel
020-936868 ot schritteli|k aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schril-
teli|k aan onze Amsterdams®
adressen
de kerken soms wel eens dat er nog
zoveel mensen zijn die nooit van Je
zus gehoord hebben
En gelijk hebben zij. In zijn af
scheidscollege telde de Amsterdamse
missioloog prof. dr. Joh. Verkuyl on
der de titel „De onvoltooide taak van
de wereldzending" nog eens op hoe
veel mensen „onbereikt" zijn. Hij
noemt een schatting van twee mil
jard mensen, die „nog nooit in de
gelegenheid gesteld zijn om het
Evangelie te horen en geconfronteerd
te worden met de persoon en het werk
van Jezus Christus."
In 1910. tijdens de eerste wereldzen
ding in Edinburgh, lanceerde John
Mott de leus van „evangelisatie van
de wereld tijdens deze generatie".
Het heeft er slechts even op geleken
dat dit grandiose doel haalbaar was.
maar de laatste veertig jaar is door de
groei van de wereldbevolking het
aantal mensen dat buiten bereik van
de zending bleef alleen maar ge
groeid Volgens schattingen zal in het
jaar 2000 slechts één zesde tot één
tiende van de mensen tot een christe
lijke gemeenschap behoren.
In de zeventig Jaar, die er verlopen
zijn sinds de eerste wereldzendings-
conferentie zijn de opvattingen over
wat zending eigenlijk is sterk ontwik
keld. Edinburgh legde de basis voor
het ontstaan van de International
Missionary Council (internationale
zendingsraad). De oorlog van 1914 tot
1918 vernietigde de mening dat het
christelijk geloof en de westerse be
schaving zo n beetje hetzelfde waren.
Bij de tweede zendingsconferentie, in
1928 in Jeruzalem kreeg men het ver
schijnsel onder ogen. dat we seculari
satie noemen. De christenen en hun
organisaties waren niet langer de
baas, ook niet meer in het westen.
Bovendien kwamen ineens de andere
godsdiensten binnen de christelijke
gezichtskring. Wat was de beste ma
nier om daar tegenover te staan? Is er
een volledige breuk tussen deze ande
re godsdiensten en het christelijk ge
loof of werd Christus vervuld door
motieven die ook in andere godsdien
sten voorkomen.
Bij de derde wqreldzendingsconferen-
tie. die in 1938 in het Indiase Tamba-
ram gehouden werd. was al meer dan
de helft van de deelnemers uit de
„jonge kerken" afkomstig. Behalve
het bestaan van andere godsdiensten
dan het christendom werd hier met
kracht de opkomst van anti-christe
lijke ideologieën zoals het fascisme
en het nationaal socialisme aan de
orde gesteld. De verhouding tussen
kerk en staat kende in verscheidene
landen spanningen. Duidelijk werd
hier gezegd dat de kerk. de christelij
ke gemeenschap als geheel geroepen
was tot het zendingswerk, dat dit niet
de taak was van toevallige gelovigen
die zending als hun hobby hadden.
Verder werd hier in Tambaran vast
gesteld dat de eerstgeroepene voor
het zendingswerk de plaatselijke
kerk is. Bij deze beslissende stap in
de richting van zelfstandigheid van
Franse hervormden
leggen nadruk op
eigen identiteit
DIJON (AFP) De 73e nationale
synode van de Franse hervormde
kerk heeft een zekere terugkeer tot de
protestantse traditie te zien gegeven.
Ds Jean-Pierre Montsarrat zal de ko
mende drie jaar de synode voorzitten.
De scheidende president Chevallier
zei dat het sociaal-politieke engage
ment waar de hervormde kerk tegen
woordig mee te maken heeft niet ten
koste mag gaan van de traditionele
vroomheid.
De toenadering tot de roomskatholie-
ken stuit nu op de vrees van talrijke
protestanten dat zij hun oorspronke
lijkheid verliezen. De vergadering
kon ook een zekere irritatie niet ver
bergen over het triomfalisme van het
huidige pausschap De protestanten
hebben laten weten niet als oecume
nische randversiering te willen die
nen als de paus eind deze maand in
Frankrijk op bezoek komt
Thema:
Uw Koninkrijk Kome
Het komende weekeinde be
gint in de Australische stad
Melbourne de Wereldzendings-
conferentie. Onze verslaggever
Aldert Schipper woont deze
vergadering bij Vandaag ver
schijnt een eerste van enkele
artikelen die hij schreef ter
voorbereiding.
de „jonge kerken" speelde de Neder
lander Hendrik Kraemer een hoofd
rol. Hij vooizag dat de nationalisti
sche bewegingen in de kolonies zou
leiden tot hun zelfstandigheid en hij
meende dat de kerk een hoofdrol had
te spelen bij het dékolonisatieproces.
Dat de grote delegaties uit China en
Japan elkaar niet meden, ook al wa
ren hun landen in oorlog met elkaar,
liet al iets zien van de rol die de kerk
in de wereld te spelen had. Zij moest
zich niet laten gelijkschakelen, ook al
zouden de spanningen tussen de ver
schillende nationalismes toenemen.
Belijdende kerk
Na de oorlog liet de Nederlandse mis
sioloog prof. J. C. Hoekendijk een
boek verschijnen, waarin de Neder
landers geïnformeerd werden over
wat er in de wereldkerk tijdens de
oorlog was gebeurd. Hij vertelde
daarin dat „In bijna alle zendingslan-
den de jonge kerken in speciale con
ferenties op de hoogte werden ge
bracht met de conclusies van Tamba-
ram," die kort werd samengevat on
der het kopje „de theologie van Krae
mer". In Tambaram hadden ze de
thematiek verdeeld in zestien porties.
In elf daarvan werd het woordje
„kerk" genoemd en de Nederlandse
prof. E. Jansen Schoonhoven schijft
in de International Review of Mission
dat in de overige vijf thema's de kerk
ook. zij het niet uit drukkelijk, cen
traal stond. Het ging in Tambaram
dus over de kerk. Dat stuitte op ver
zet van de toen wereldberoemde
Amerikaanse zendeling Stanley Jo
nes, die dit centraal stellen van de
kerk maar niks vond. Dat werkt het
denken in afzonderlijke wereldjes in
de hand en leidt tot maatschappelijk
conservatisme, vond de zendeling.
Later werd evenwel duidelijk dat dit
accent op de kerk niet zo misplaatst
was, want de nadruk lag op de belij
dende kerk. die uitzicht biedt op het
Koninkrijk met een grote K Het bij
zondere van Tambaram was dat de
kerk zich voor het eerst in de wereld
als een geheel presenteerde, ook al
deed men niet alsof de kerk een tapijt
zonder weeffouten was. Een van de
secties kwam met een verslag van het
gesprek, dat begon met de zin: „Nie
mand weet zoveel van de tekortko
mingen, de kleinzieligheid en het ge
brek aan hoop dat het kerkelijk leven
is binnengeslopen als wij. die haar
leden zijn.'
In Tambaram werden ernstige ge
sprekken gevoerd over de op handen
zijnde oprichting van de wereldraad
van kerken. De uiteindelijke oprich
ting van de wereldraad zou pas in
1948. tien jaar later, plaats hebben,
maar de IMC stelde in het vooruit
zicht dat zij er voor zou ijveren dat de
kerken in de derde wereld lid zouden
worden van de wereldraad, hoewel
het idee dat de IMC ooit zou opgaan
in de wereldraad toen nog niet
bestond
ROME (CIC) In een interview met
een Italiaanse krant heeft de Praagse
aartsbisschop, kardinaal Tomasek.
gezegd dat de jongste besprekingen
tussen het Vaticaan en de Tsjechoslo-
waakse regering mislukt zijn. Vooral
over de kwestie van de bisschopsbe
noemingen zijn beide partijen niet
nader tot elkaar gekomen.
In Tsjechoslowakije worden tien van
de dertien bisdommen al niet meer
door een bisschop bestuurd.
paus herhaaldelijk bevestigd. Maar
hij heeft in Zaïre daar ook grenzen
aan gesteld: geen polygamie, geen
versoepeling in de celibaatswetge-
ving (een moeilijk punt in Afrika),
geen hekserij, tovernarij, incest. Afri-
kanisering behoeft theologische dui
delijkheid. onderscheiding der gees
ten. wijsheid, voorzichtigheid en tijd
-t; aldus de paus.
In Kenia worden
grootscheepse voorzorgsmaatregelen
genomen om herhaling van het onge
luk in Zaïre te voorkomen. Ook in
Nairobi worden weer vele honderd
duizenden mensen verwacht om de
mis bij te wonen en de paus toe te
juichen. Nu al staan mensen uren in
de rij voor souvenirs die vaak meer
dan een dagloon kosten.
KOMNCIN W1MM.IS VMI HFJ.MIV\ KOMNGISJILUV. WMVJMV MW'
In elk pakje Gala theezakjes zitten 10 plaatjes Van Willem
de Rijke tot de jongste Oranje-telg. Spaar ze allemaal:
40 portretten.
Het was warm die dag. Toch was het
druk op de markt. Vrouwen zaten op
hun hurken, omringd door de scha
mele opbrengst van hun groentetuin
tje. De mannen met hun opzichtige
peniskokers en hun haarnetten leken
enigszins opgewonden. Onder hen
ging het gerucht dat er een „blanda"
op de rivier gezien was. Hij zou heb
ben gezeten in een lange kano, zoals
de mensen langs de kust hebben. Niet
dat de mensen in het dorpje nooit een
blanke man gezien hadden. Een paar
jaar geleden was er zelfs een heel
groepje blanken geweest. Die hadden
geweren bij zich. maar ze waren heel
aardig. Er was een soort dokter bij.
die een prik gegeven had aan een van
de mannen die door een slang gebe
ten was. Die was erna beter gewor
den, maar vorig jaar was hij toch
dood gegaan.
Terwijl de mannen de voors en tegen
van zo'n blanke medicijnman ston
den te overwegen was daar ineens die
blanda, waar ze het eerst over had
den. Hij sprak zowaar enkele woor
den van hun taal. Hij droeg een merk
waardig licht groen hemd en een kor
te lichtbruine broek. Aan zijn voeten
had hij een soort sandalen. Hij had
een paar mannen uit de kuststreek
bij zich. Die vertelden wat hij wilde.
Waar de boom was waar de geesten
van de voorouders wonen, vroeg een
van hen namens de blanda. De man
nen wisten eerst niet hoe ze het pre
cies hadden. Ten slotte wees een van
hen waar de boom stond. Ze hadden
het toch wel ontdekt, want hij toren
de boven alles uit. De blanke man en
zijn gevolg liepen naar de boom en
daar begon hij een verhaal te vertel
len. Veel ervan snappen deden ze
niet. Hij had het over een soort voor
ouder die veel macht had, maar die
toch zijn zoon liet sterven. Deze voor
ouder wilde niet in hun boom wonen
en daarom moest de boom omgehakt.
De mannen van het dorp lachten wat.
Wie zou ooit aan de voorouders zo'n
belediging aandoen. Dat zou alleen
maar om moeilijkheden vragen zijn.
Ze konden het niet geloven, maar de
blanke man haalde een bijl van ijzer
te voorschijn en begon aan de boom
te hakken. Na enkele bijlslagen brak
zijn steel. De mannen van het dorp
lachten opgelucht. Het had niet veel
gescheeld of hun medicijnman had er
een stokje voor gestoken Maar nu
liep alles nog goed af. De blanke man,
die het aldoor maar had over zijn
machtige voorouder had ook nog wat
pillen en poedertjes bij zich. Hoewel
hij die paar bijlslagen tegen de voor
ouderboom had gegeven, was het
geen onaardige man. had de dorps
oudste gezegd. Daarom hadden de
mannen, toen zij hoorden dat de
blanke zou vertrekken, hun lijf ge
schilderd voor de feestceremonie.
Toen hij in de kano wilde stappen
hadden de mannen vrolijk met hun
pijlen en speren gezwaaid. De blanke
was daar zo door ontroerd dat hij
misstapte en bijna door de roofvissen
was opgegeten, wanneer de kustman-
nen hem niet snel in de boot hadden
gehesen. De tocht terug naar de kust
was snel verlopen, vertelde de man.
toen hij weer thuis aan de oceaankust
was. Zijn vrouw was trots op haar
man. Die mensen in het binnenland
zijn toch zo ondankbaar, vertelde me
vrouw de volgende dag. toen de colle
ga op bezoek kwam. Echte oorlogs
zuchtige luid. zei zij. Gevaarlijke in
boorlingen. menseneters. Ze begrij
pen niet dat je als christen-zendeling
het beste met hen voor hebt. Ja knik
te de huisbediende, ze zijn nog ach
terlijk ook. Toen begon het keihard te
regenen.
U ontvangt 3 nummers
van 'Vorsten'van f 12,75
Deze royale poster ontvangt voor f7,50.
u tegen bijbetaling van f 2,95.
Alle informatie op 't pak Gala theezakjes.
Van onze correspondent
JOHANNESBURG De bijna hon
derdduizend zwarte scholieren, die
hun scholen boycotten uit protest
tegen het systeem, hebben steun ge
kregen uit de kerken.
Het belangrijkste is, dat de neder-
duits gereformeerde sendingskerk en
de reformed church in Africa (resp. de
kleurlingen en de indiërkerk) zich
achter de boycot gesteld hebben.
De moderator (voorzitter) van de NG
kleurlingenkerk ds David Botha,
overhandigde vrijdag samen met dr
Allan Boesak, de voorzitter van de
Broederkring, in het parlement een
petitie aan minister Marais Steyn
(kleurlingenzaken). De brief, die be
stemd was voor premier P. W. Botha,
was ondertekend door 27 predikan
ten en professoren.
Onder de ondertekenaars zijn de pro
fessoren Jaap du Rand. Chris Botha
en G. D. Cloete en de predikanten
Vernon Appollis en Chris Loff. Tij
dens een bijeenkomst in Kaapstad
besloten de 27 theologen ook een her
derlijke brief te sturen naar alle ge
meenten in het gebied van Kaapstad,
waar zestig procent van alle twee
miljoen kleurlingen van Zuid-Afrika
wonen.
In de petitie aan premier Botha ver
zekeren de nederduits-gereformeerde
kleurlingenpredikanten, dat zij ach
ter de scholieren en hun leraars zullen
blijven staan, totdat „de diepste re
denen voor onze ontevredenheid zul
len zijn weggenomen." Zij wijzen
erop. dat hun synode in 1978 het
apartheidsbeleid heeft veroordeeld
als zondig. Het gaat volgens hen ten
diepte om „de medezeggenschap en
medeverantwoordelijkheid voor de
toekomst van ons gezamenlijk vader
land."
Inmiddels hebben zich ook al 25.000
kleurlingen-docenten achter de scho
lierenboycot gesteld. De r.-k. bis
schoppenconferentie van Zuid-Afrika
heeft de regering gevraagd serieus
aandacht te geven aan de klachten
van de scholieren, die nu al meer dan
drie weken staken. „Wij betreuren
diep, dat Zuid-Afrika weer eens gauw
geweest is met het onderdrukken van
een gewettigd protest door een harde
reactie die niet nodig was en die nog
verscherpt werd door het optreden
van politie in militair uniform," aldus
de bisschoppen.
Binnen tien jaar
Bisschop Desmond Tutu. secretaris
generaal van de Zuidafrikaanse raad
van kerken, heeft dezer dagen de
voorspelling gedaan, dat Zuid-Afrika
binnen vijf tot tien jaar een zwarte
minister-president zal hebben. „De
onderdrukker, die nu alleen vrijheid
geniet in dit land. moet bevrijd wor
den van de angst zijn vrijheid te
verliezen," zei Tutu. Traangas, hon
den, eenzame opsluiting en kogels
zullen onze kinderen niet kunnen ver
hinderen de vrijheid te verkrijgen die
zij willen. „Onze vrijheid," zei Tutu,
„is in onze handen en wij hoeven er
niet om te vragen. Vrijheid is niet een
geschenk van de blanke man, maar
vrijheid komt van God en kan ons
niet afgenomen worden."
Gisteren is in Hammanskraal de jaar
lijkse grote vergadering van de Zuid
afrikaanse raad van kerken begon
nen. Deze vergadering duurt de hele
week.
UTRECHT De stichting 8pj
Evangelische Zending krijgt r
gang van 1 oktober een volledigi
gestelde medewerker, namelijk^
heer F. van Holten te Rotte
Daartoe is besloten op de jaai
dering van de stichting die in Utn
werd gehouden. De taak van de J
we functionaris zal omvatten eerif
actievere begeleiding van het vi
Spanje en de bevordering
evangelisatie en lectuurverspre_
onder de Spanjaarden in Nederii
De stichting werd in 1949 opg«
Zij stelde zich toen vooral ten d
protestanten die in Spanje vem
werden te steunen. Nu de omsta;
heden in Spanje veranderd zijn. a
de stichting voor het verspreid
protestantse lectuur in dat lai
het verlenen van steun aan de
kleine protestantse gemeenten.
Ook steunt men het evangelisch 4
pitaal in Barcelona en een i
opleidingsscholen voor predikai
Samen met de hervormd-g
meerde zendingsbond, die een
dingsterrein in Peur heeft, verspi
men lectuur in Latijns-Amerika. 1
De stichting die een maandblad,.
Zendingsbode uitgeeft, telt ongeil»1®"
zesduizend begunstigers. De
Van Holten die 48 jaar is, is sinds a
jaar secretaris van de verei
Ook heeft hij al vele jaren alk
uitgaven van de vereniging in
Spaans vertaald. Hij is thans w
zaam in het bankwezen.
DELFT (ANP) - Aan het begin
een vergadering van de verenf
„Protestants Nederland" te
waar dr. W. Aalders als spreker
trad, is de orde verstoord door e
groep mensen, die dr. Aalders
schuldigden van sympathie voor h
rooms-katholicisme. De demonstrj
ten moesten met geweld verwijdértt
worden.
De hervormde predikant dr. Aaldj
is als docent aan de rooms-katholi(
universiteit te Nijmegen verbond cl
geweest (hij is emeritus) en dit r
haagde de binnendringende gro
Ook werd dr Aalders verweten,
hij het huwelijk een sacrament hfcV?
genoemd.
In zijn rede zei dr. Aalders: erger d
de rellen in Amsterdam is. dat 4
christenen door gebrek aan een!
daar niets tegenover stellen. Wij fc
ben als christenen een antwoord d
de nood van de revolutie, maar i(
zijn niet in staat dat antwoord i
de wereld toe uit te spreken. In plai
van een gesloten front vormen t
een gebroken front, aldus dr. Aaldi
Van onze kerkredactie
BOSTON Bob Drinan, een l
kaanse jezuïet, heeft besloten
niet meer herkiesbaar te stellen
het Amerikaanse Huis van Afgeval
digden. Hij doet dit onder sterke d
van zijn overste, Pedro Arrupe, die i
laatste tien jaar geen bezwaar I
tegen de politieke werkzaamhei
van Drinan. Maar de paus wil l
priesters in politieke functies en r
vermoedt dat Drinan niet het laata
geval zal zijn.
Drinan was in Boston een beker
jurist, deken van de juridische facuj
teit van Boston College, bekend c
wegens zijn als progressief aangt
merkte opvattingen wat betreft <r
mensenrechten, de rechten van i
derheden enzovoorts. In het Congi
heeft hij zich inmiddels een voon
staande plaats verworven in de 1
kervleugel van de Democraten.
Van onze kerkredactie
AMSTERDAM Volgens Informa
tie, die het comité Vladimir Boekovs-
ki in Amsterdam heeft bereikt, zijn in
Moskou tien nieuwe leden opgeno
men in het christelijk comité ter be
scherming van de rechten van de
gelovigen. Om hen te beschermen te
gen mogelijke arrestatie zijn hun na
men niet bekendgemaakt.
Al eerder werden Gleb Jakoenin, Let
Regelson en Viktor Kapitansjoek. Ie
den van het comité, gearresteerd. Ja
koenin verklaarde destijds, dat er ai
tijd weer mensen klaar zouden staan
om de plaatsen van gearresteerden ii
te nemen.
AMERSFOORT Op een
ontmoetingsdag van de Evan
gelische Alliantie met als the
ma: jeugd en evangehsatie.
zei de directeur van Youth for
Christ ds. P. Boomsma, dat de
kerk het overgrote deel van
de jeugd niet meer bereikt.
De voorzitter van de Evangelische
Alliantie prof. dr. ir. J. H. van Bem-
mel noemde de verwarring van veel
jongeren een uitdaging voor de kerk,
die een antwoord zal moeten geven
op de vragen van de jeugd.
Hij herinnerde aan het woord van
koningin Beatrix, dat zij de kracht
voor haar taak vond in haar geloof.
Men zal de jeugd moeten helpen het
antwoord te vinden op de vele vra
gen. Men zal haar de omgang met
God moeten leren kennen in plaats
van de zinloosheid. Er komt dan een
nieuwe vervulling met hulp en met
liefde.
Ds. P. Boomsma wees erop dat de
Ds. P. Boomsma
jeugd een sterk ontwikkeld religieus
gevoel heeft maar vaak wordt vei
lamd door de passiviteit van de ver
zorgingsstaat. Uit onderzoekingen H
gebleken dat jongeren mensen nodif
hebben die kunnen luisteren, tijC
hebben en loyaal zijn. De kerk be
reikt het overgrote deel van de jeugd
niet meer. Zij heeft een tekort aar
creatief vermogen om de jongeren Uj
bereiken. Allerlei mogelijkheden wor
den niet benut. Het is ook belangrijk
om jongeren te laten benaderen dooi»
andere jongeren die daarvoor toege
rust moeten zijn.
De jeugdevangelist Gert van der BoJ
vond de kerkelijke structuren vaak U
ingewikkeld voor de jeugd. De kerk
moet meer gemeente dan instituut
zijn. Er is volgens hem meer samen
werking nodig tussen de kerk en (k
evangelisatiebewegingen, ook d<
evangelisatiebewegingen buiten de
kerk.
De evangelische Alliantie wil mef
aandacht geven aan de kinderevan
gelisatie en zal daar een ontmoetings
dag aan wijden. Er zal van 23 tot 25
oktober een nationale evangelisatie
conferentie in Driebergen worden ge
houden.