Gevecht met de materie niet gewonnen May Blues-Festival eindigt in danspartij Noord Nederlandse Dansgroep brengt twee premières I Leitner hield balans keurig in evenwicht Feldman's kwetsbare muziek van de stilte Publiekstheater speelt Rotter DANSTHEATER Engelse cup-final geheel op tv Requiem van Verdi sensatie 'Dood van prinses' in VS op tv Nieuwe boeken MAANDAG 5 MEI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten AMSTERDAM Het Publiekstheater gaf zaterdagavond de Nederlandse première van „Rotter" van Thomas Brasch, een Oostdultse dissidente schrijver, die sinds 1976 ln West-Berlijn woont en werkt. Dit stuk is in 1977 verschenen en eind van dat jaar voor het eerst in Stuttgart opgevoerd. Een stuk over een kleine Duitse car rièremaker. Karl Rotter, die tegen 1933 als werkloze lid wordt van de partij van Hitier c.s., als energiek actieveling opvalt, aan het eind van de oorlog bij de overwinnaars de han den uit de mouwen steekt voor de wederopbouw, en eigenlijk is het toe val. dat het de communisten zijn. waar hij bij terecht komt. Je kunt hem zelfs geen meeloper noemen. Het zijn niet de ideeën, die hem aantrek ken, maar mensen die van aanpak ken weten en er hard tegen aan gaan. Ergens over nadenken doet hij vrij wel nooit, aanpakken, dat wel, vol gens de regels die er voor zijn opge steld Anderen aan die regels houden kan hij ook. Hij schuift telkens in leidende posities, maar wel in het klein en voor het grove opbouwwerk Als er niet meer hoeft te worden opge bouwd. wordt hij. met een onder scheiding en feestelijke toespraken, uitgeschakeld. Brasch tekent de opgang van de har de werker Rotter, die tegelijk de neer gang is van de mens Rotter, in een reeks tamelijk korte scènes, telkens een momentopname van weer een etappe verder. Je volgt zijn tragi komische ontwikkeling in spron gen. met daarin als contrasten zijn jeugdvriend, die wel denkt en als anarchist tegen hem en tegen de maatschappij botst, en zijn vrouw, voor wie hij in feite voortdurend op de vlucht is, en wier pure menselijk heid aan hem sterft Brasch maakt het zijn spelers en vooral zijn regisseur Hans Croiset wel moeilijk. Niet alleen doordat hij voor elke scène een andere lokatie voorschrijft. Meer nog doordat hij zoals al uit zijn taalgebruik blijkt zover mogelijk van het realisme weg wil. Hij lijkt zijn scènes meer te zien als herinneringsbeelden die in de rich ting van de nachtmerrie gaan. laat ook de schimmen optreden van enke le gesneuvelde soldaten (door Rotter in de steek gelaten), en soms ook een koor van „grijze kinderen", kinderen en kindsen tegelijk, wachtend tot Rotter hen ergens heen zal leiden. Voor de schimmen is als oplossing gevonden de drie acteurs, nadat zij als soldaten gesneuveld zijn. naakt te laten ronddolen, wat wel werkt. Maar de grijze kinderen volwassen ac teurs met bijna-doodshoofden op en in slordige windsels blijven een zonderling, hinderlijk bedenksel Zoals veel materiële hulpmiddelen storend werken. Daar wordt dan wel een vergrotend spel tegenover gezet, maar dan gaat het zo op theatrale bla-bla lijken. Het best lukken de scènes, waarin de aandacht op de spelers geconcentreerd is en de mate riële hulpmiddelen naar de achter grond of in het donker verdwijnen Karakterbeeld Van de voornaamste figuren krijg je Rotter (Gees Linnebank) begint in het gelijknamige stuk bij het Publiekstheater als slachter. daardoor wel een treffend karakter beeld. Wat ik hierboven over Karl Rotter schreef is gebaseerd op de manier waarop Gees Linnebank hem zeer beeldend speelt. Josée Ruiter tekent in vier korte scènes uitstekend hoe de natuurlijke bloeiende gevoe lens van Elisabeth gaandeweg ver dorren. Johan Ooms geeft de felle anarchist bijna een romantisch tintje met het beoogde ietwat komisch ef fect: het is lekker iemand zo tegen de keer in te zien gaan. Ab Abspoel is voortreffelijk als de nuchtere-mense- lijke dienstleider allemaal figuren die door contrastwerking Rotter re liëf geven. Voor zover de omstandigheden, die hem ook maken, getoond worden, ge beurt dat eigenlijk te nadrukkelijk, wat gewoon vervelend is. Als theater verbeelding is de voorstelling niet echt gelukt, het gevecht met de mate rie niet gewonnen. ADVERTENTIE Ji O door Stan Rijven UTRECHT Dat de blues ook zijn vrolijke kanten kent, werd zaterdagavond in muziekcentrum Vredenburg bewezen. Eddy Clearwater en Phillip Walker zetten de zaal zodanig op zijn kop dat er een permanent zingende menigte voor en later zelfs op het podium aanwezig was. Uiteraard lag dat in het karak ter van hun muziek besloten, Clearwater ging zelfs over op pure rock and roll, maar voor een deel lag de oorzaak ook bij de jeugdige samenstelling van het publiek. Het ziet ernaar uit dat zo langzamer hand een nieuwe generatie deze mu zieksoort gaat ontdekken. Een op merkelijk feit. aangezien zowel Hil versum als Bussum, op enkele uitzen dingen na. het nog steeds laten afwe ten wanneer het de blues betreft. Het is vooral te danken aan de activitei ten van de Nederlandse Blues- en Boogie Woogie-organisatie dat de be langstelling in ons land wordt warm gehouden, dit May Blues-Festival vormt daar een nieuw bewijs van De aanvankelijk aangekondigde op- jtredens van Willy Dixon en Scre- main'Jay Hawkins kregen met bo vengenoemde artiesten goede ver vangers Gelukkig was blues-shouter Jimmy Witherspoon, die januari van dit jaar nog in het Haagse Pepijn concerteerde, wel van de partij Deze keer had hij een eigen tent meegeno men met Lloyd Glenn op piano, Gene Ramy op bas en de clowneske Mi chael Silver op drums. Moeiteloos Witherspoon bezit een volle en warme stem waarmee hij moeiteloos klassie kers uit het bluesrepertoire weet te vertolken. Bovendien beschikt deze zwaargewicht over een innemende podiumpersoonlijkheid waarmee hij op subtiele wijze de aandacht op zich zelf dan wel op zijn begeleiders weet te vestigen, zoals tijdens de gastsolo's van trompettist Harry Sweet Edison. Nobody's Business. Stormy Monday en Kansas City kwamen er perfect Speciaal vandaag „Zo gezegd, zo gedaan" (Le petit Baigneur) Frans-Itali aanse film uit 1968 van Robert Dhéry. In de hoofdrol Louis de Funès. Hij speelt een scheeps bouwkundig ingenieur die voor zijn baas een revolutio naire zeilboot heeft ontwor pen. Bij het te water laten slaat de champagnefles echter een gat in de wand. Aanleiding genoeg voor een komische film. Ned. 2/22.10 Noortje van Oostveen spreekt met Jan de Haan over zijn oorlogservaringen en over de betekenis daarvan voor zijn leven na de bevrijding. Jan de Haan bracht de laatste twee jaar van de tweede wereldoor log in gevangenschap door, ter dood veroordeeld wegens hulp aan joden en spionage tegen de Duitse bezetter. Hilv. 2/11.30 In Literama-maandag van de NCRV heeft Wim Ramaker een gesprek met Joël Konig, schrijver van het boek David. Hilv. 2/21.30 maar niet verrassend uit. Pas tegen het einde liet hij met de Pass Forty Blues het achterste van zijn keel zien om te bewijzen dat hij nog steeds over voldoende veerkracht beschikt De band van gitarist/zanger Eddy Clearwater en pianist Lafayette Lea ke zou heel anders uitpakken. Clear water liet in zijn materiaalkeus goed horen hoe de rock and roll uit de Chicago-stadsblues is voortgekomen De compositie van Muddy Waters en Chuck Berry kregen moeiteloos een eigen interpretatie mee zonder te ver vallen tot blind epigonisme Deze boomlange linkshandige gitarist combineerde vakmanschap, waarin zijn romige gitaarsound nooit overda dig klonk, met veel gevoel voor show. waarin zelfs Berry's duck walk werd nagebootst. Leake, die inmiddels zo wat alle bluesartiesten heeft bege leid. alsmede vele plaatopnamen van Chuck Berry, was voor dit soort mu ziek de ideale begeleider, maar kreeg zowel solistisch als geluidstechnisch te weinig ruimte. Later kwam daar verbetering in en mocht ook slaggita rist Michael Coleman enkele schitte rende solo's ten beste geven Dynamische show Gevoegd bij het spel van drummer Ashword Gates en van bassist Erwin Burton ontstond er een dynamische show, die ontaardde in een compleet dansfestijn. Clearwaters sprong, dan ste en maakte tijdens Johnny be good zelfs een koprol zonder maar iets van zijn gedreven zang en spel verloren te laten gaan. Het lukte gita rist-zanger Phillip Walker wonderwel deze zeer hoog op te voeren. Zijn virtuose gitaarspel verried een hoge graad van technische perfectie, ter wijl hij vocaal ook kon imponeren. Zijn voorliefde ging uit naar stam pende bluesnummers die vooral van de plaat The bottom of the top af komstig waren. Het venijn en de felheid die zijn op treden kenmerkten werden mede ge ïnspireerd door het genadeloze spel van zijn begeleiders. Pianist Nat Dove legde een Jerry Lee Lewis-ach- tig elan aan de dag, Johnny Tucker bediende zich van straf slagwerk en Dennis Walker van een beukende bas. Zij werden op een gegeven mo ment door de dansende massa aan het gezicht onttrokken, de moeite van de supposten ten spijt Met dit festival werd weer eens aangetoond dat de blues nog een lang leven is beschoren. I AMSTERDAM aanvang j Leldsepleln 20.15 UUR STADSSCHOUWBURG KASSA („-is uur) 242311 Europees voetbal op radio en tv Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De NOS tele visie en -radio zullen op ruime schaal in directe aandacht be steden aan de wedstrijden van het Europees voetbalkampi oenschap voor landenploegen, dat van 11 tot en met 22 juni in Italië wordt gehouden. De lijst ziet er als volgt ui: Woensdag 11 Juni: Tsjechoslo- wakije-West-Duitsland (Ned. 1/ 17.40); Griekenland-Nederland (Ned. 1/20.27). Donderdag 12 juni: België-En- geland (Ned. 1/17.40); Spanje Italië (Ned. 1/20.27). Zaterdag 14 Juni: West-Duits- land-Nederland (ned. 1/17.40);, Griekenland-Tsjechoslowakije (Ned. 1/20.27). Zondag 15 juni: Spanje-België (Ned. 2/17.40); Italië-Engeland (Ned. 2/20.25). Dinsdag 17 Juni: Tsjechslowa- kije-Nederland (Ned. 1/17.40); West-Duitsland-Griekenland (Ned. 1/20.27). Woensdag 18 juni: Spanje-En- geland (Ned. 1/17.40); Italië- België (Ned. 1/20.27). Zaterdag 21 juni: wedstrijd om de 3 en 4e plaats (Ned. 1/20.27). Zondag 22 juni: finalewedstrijd (Ned. H20.2b). De NOS-radio zal alle wedstrij den van het Nederlands elftal en de finale rechtstreeks uit zenden. Van de andere wed strijden komen er flitsen en sa menvattingen. Daarnaast ver zorgt de NOS-radio dagelijks direct na het nieuws van 's morgens acht uur of na de daarop volgende actualiteiten rubriek op Hilversum 1 een vijf minuten durend voetbaljour naal met overzichten, commen taren, voor- en nabeschou wingen HILVERSUM (ANP) De Engelse cup-final tussen Arsenal en West- ham-United, die zaterdag 10 mei in het Wembley stadion in Londen wordt gespeeld, komt weliswaar niet rechtstreeks maar toch integraal op de Nederlandse televisieschermen De TROS heeft namelijk van de KNVB toestemming gekregen deze bekerfinale op 10 mei vanaf 17.00 uur (Nederland 1) uit te zenden. Dan is de wedstrijd, die door Koen Verhoeff van commentaar wordt voorzien, in Londen al een uur aan de gang. door Franz Straatman UTRECHT De laatste Pro menos-muziekavond in het Muziekcentrum Vredenburg stond in het teken van Israël Uiterst kronkelig moeten de gedachten van de NOS-pro- grammeurs zijn geweest om in dit kader aan te komen met het Requiem van Verdi. Goed, er stond een Israëlisch dirigent voor, Gary Bertini, een man die zijn internationale faam bevestigde in de uitwerking van deze opera-achtige dodenmis. Tot in details expressief en meeslepend. De verspreide opstel ling van koperblazers in de ronde concertzaal gaf aan het Tuba mlrum uit de Dies irae een sensationeel effect Bertini had een uitstekend orkest (het Radio Filharmonisch) tot zijn beschikking, bovendien het mooiste koor dat je je maar kunt voorstellen, het Groot Omroepkoor en een inter nationaal solistenkwartet waarin twee Nederlanders: Cristina Deute- kom en de bas Robert Holl. Er kon dus niks fout gaan en er ging niks fout Robert Holl viel in voor de ziekgewor- den Isser Buschkin. een geluk bij een ongeluk want vlak na zijn indrukwek kend optreden in Haydns Schöpfung in Den Haag o.l.v. Nikolaus Hamon- court, kwam ik andermaal in de ban van Holls fenomenale muzikaliteit en stemschoonheid. Voor deze Verdi- partij past een wat zwaarder, donker der type bas beter maar dat gemis is Holl niet aan te rekenen als invaller. Cristina Deutekom blijft dramatisch toch een lichtgewicht, wat des te ster ker opviel in duetten met de Bulgaar se alt Margrita Lilowa In het voorprogramma wierp het Utrechts Symfonie Orkest zich voor een redelijk gevulde zaal (bij Verdi tstroomde er flink wat volk bij, maar uitverkocht was het merkwaardig ge noeg niet) op een programma dat met heel veel goede wil als Iraëlisch zou kunnen worden aangeduid. Want Benjamin Ashkenazy (van wie in we reldpremière een niet zo bijster inte ressant concert voor trombone en or kest werd uitgevoerd) woont al een hele poos in Nederland; zijn wereld première kwam zelfs voort uit een opdracht van ons CRM. En Arnold Schönberg wasl weliswaar jood, maar geen Israëliër Maar diens weinig ge speelde pianoconcernt was beslist het programmeren waard. De Canadees Louis-Philippe Pelletier (vorig jaar winnaar van het Schön berg pianoconcours in Rotterdam) droeg de solo-partij in dit kleurrijke en virtuoze stuk met een uiterste aan lyriek voor. Ja, Schönberg was een echt romanticus, soms wat hol dra vend. maar ook boeiend. Het echte Israël werd vertegenwoor digd door Ben-Zion Orgad. geboren in 1926 in Duitsland, maar in 1933 verhuisd naar het beloofde land, en zoals daar vaak gebeurt bij terug keer. hernaamd in het Hebreeuws. In de programmatoelichting konden we lezen hoe hij in zijn orkestwerk Hallel (zoeits als Ruimte, universum) joodse en Israëlische elementen (vooral rit mische) had ingevlochten. Maar wat er klonk was een slap aftreksel van vijftig jaar modem Europees compo neren. Te oordelen naar het program ma van het Israëlische Yuval piano trio (Beethoven. Haydn, Arensky) dat zich eveneens op deze Promenos pre senteerde levert Israël zelfs geen noe menswaardige kamermuziek door Eefje van Schalk GRONINGEN In de drie noordelijke provincies van ons land zijn de dans- en bal letvoorzieningen schaars te noemen. In feite beschikken zij maar over één gezelschap, zowel voor professionele pro gramma's als educatief werk op lagere en middelbare scho len. Dat is de Noord Neder landse Dansgroep (NND), on der leiding van Wanda Gren del, die zo'n elf jaar geleden begonnen is en nog steeds te gen de bierkaai van vooroor delen, geldnood en gebrek aan belangstelling heeft we ten vol te houden. Alleen al op dat punt verricht dit uit negen leden bestaande groepje baan brekend werk. Jaarlijks brengen zij nieuwe choreografieën uit, meestal van eigen makelij, ondanks het feit dat alle dansers hun dagelijks brood moeten verdienen door les te geven, in verband met veel te lage salaris sen. Hun repetitietijden zijn beperkt en op de danstechnische kwaliteiten drukt dit zeker een zwaar stempel. In dit opzicht moet men dan ook niet té hoge verwachtingen koesteren. Wat deze NND bijzonder maakt is de vol harding waarmee de professionele amateurs eigen programma's opbou wen. soms met uitschieters, soms met mislukkingen. Afgelopen vrijdagavond brachten zij in het Oosterpoort-complex te Gro ningen voor een volle (kleine) zaal zelfs twee premières (naast twee re prises). namelijk Wind van Ton Lut- gerink en Blue (bench) Move (park) In a distance (trees) van Wanda Grendel zelf. Ton Lutgerink, die ondertussen bekend is geworden door zijn moderne dansexperimenten met minimal dance is in dit Wind het plat betreden pad van totaaltheater ingegaan. In die zin dat zijn theater voornamelijk uit nadrukkelijk lopen voor drie dansers bestaat, waarbij soms logische, meestal onlogische Engelse tekstflarden (E. E. Cum- mings, Alisson Know les» worden uit gesproken. Na een korte scène waarin een dans paar in de zon ligt te baden, veran dert het podium in een soort turnzaal met twee zilveren deuren, die con stant open en dicht gaan. Tussendoor wandelt een verdwaasde pilote met een speelgoedvliegtuigje, één keer te lefoneert ze, één keer zwaait ze lustig aan de ringen en één keer verdwijnt ze in een ijskast. Aan dit soort bewe gingstheater is dus geen touw vast te knopen en het laat dan ook weinig indruk achter. Dat komt ook omdat de grapjes niet leuk genoeg zijn, het geheel te lang duurt en het gevoel zich opdringt dat er op die manier duizenden te bakken zijn. l. me* **f '■V D^NowdNederiands^Dansgroe^i^deireprU^^i^^w^^F] 'Vrouwenfoto' In Wanda Grendels laatste ballet met de moeilijke titel is duidelijk dat zij een voorkeur heeft voor de langzame delen van Shostakovich's pianocon certen 1 en 2. Tragisch is het dat de bandopnames met zoveel krassen en ruisen gepaard moesten gaan. In haar programma licht Grendel toe dat dit ballet zich afspeelt in drie situaties, namelijk een romantisch duet. een abstract gedanst (bestaat dat?) stuk. geïnspireerd op het doen en laten van kinderen, en een derde deel waarin op afstandelijke wijze gezocht wordt naar warmte. Waar de taal hier al faalt om enige duidelijkheid te ver schaffen, zo is het ook met deze cho reografie. Vooral het tweede gedeelte, waarin de bewegingen helemaal niets uitstaande hebben met het gedrag van kinderen, of het nu wel of niet abstract bedoeld is. Reprise Dat de NDD en ook choreografe Wan da Grendel tot veel beters in staat is. blijkt uit de reprise van een bati van vorig jaar, Vrouwenfoto. op gedeelten van wederom knarsei pianoconcerten van Bach Alle zei vrouwen van het NND dansen in i overvloeiende delen vol statia flitsmomenten door een soort fc album heen. waarin zij thema's eenzaamheid, tederheid en soms i vleugje van humor willen benadr ken. Toch gaan zij geen typisch tionele of vrouwelijke relaties a maar blijven hun bewegingen stel in patronen van een afstanden ruimteverdeling, die boeiend is naar te kijken. Slechts in de statisi momentopnames, vooral in het dei deel voor drie danseressen, dringt een vlaag van emoties en verlang door. Zo komt het dat dit NND zich meti, Vrouwenfoto meer als groep met cj eigen indentiteit waarmaakt, di met de twee nieuwste aanwinst® Hun volgende optreden zal ook! Groningen zijn, op 27 mei in de Ofc. terpoort. WASHINGTON (UPI) Ondanks dreigementen van Arabisch-Ameri- kaanse groepen dat ze naar de rech ter zullen stappen, blijft de Ameri kaanse omroepmaatschappij Public Broadcasting 8ervice bij haar voor nemen de film Dood van een prinses aan het Amerikaanse televisiepu bliek te vertonen. De uitzending is vastgesteld op 12 mei. Dit heeft een woordvoerder van PBS zaterdag be kendgemaakt De film heeft enkele weken terug de woede gewekt van Saoedi-Arabiè. toen omroepmaatschappijen in En geland en in Nederland besloten het op de executie van een Saoedische prinses gebaseerde verhaal via de te levisie uit te zenden. DEN HAAG Ferdinand Leitner hield bij zijn laatste conci als vaste dirigent van het Residentieorkest zaterdagavond het congresgebouw in Den Haag de balans keurig ih evi wicht. Twee overbekende namen van componisten sierden 1 programma. Bruch en Tsjaikowsky. Daarnaast de over 1 algemeen onbekende Marschner en Lothar. In zijn tijd (1795-U61) was Helntlch August Marschner zeker niet onbe kend. Hij werd in een adem genoemd met Weber, Lortzing, Nicolai en reeds als muziekonderwijzer schreef hij drie opera's. Op zijn 29ste was hij operadirecteur en als Generaal musik direktor vielen hem meerdere eredoc toraten te beurt. door Ralph Degens AMSTERDAM Een ritselend programmablaadje, een kra kende stoel (om van hoesten maar niet te spreken) knetteren de fragiele klankspinsels van Morton Feldman's „muziek van de stilte" onbarmhartig kapot. Zodat je als luisteraar naar de composities van deze in 1926 geboren Amerikaan nauwelijks de moed hebt eens even te gaan verzitten, ook al omdat je weet dat de uitvoerenden bij elke storing van buitenaf onmid dellijk uit hun concentratie kunnen raken. Zijn opera „Hans Heiding" ging 1838 in première en van dit op» bracht Leitner op het laatste pron nadeconcert de ouverture. Marschi is voor Richard Wagner eer. inspb tiebron geweest, doch aan de ha van deze ouverture, vriendelijk kil kende muziek, kan men zich dat ni zo goed voorstellen. In 1962 schreef de laat-romatici Mark Lothar een concertino voor vi klarinetten, strijkorkest, harp I slagwerk. Onderhoudende klankè voor een niet alledaagse bezetting A als zodanig het uitvoeren vaard M» is geneigd het geboortejaar van m werk te antedateren, he: had od rond 1920 ontstaan kunnen zijl Mark Lothar heeft zich op meerda compositorische terreinen bewogi en het is duidelijk, dat de composita tamelijk gemakkelijk uit zijn pf vloeien. De leden van het RO Cobf Van den Bergh, Van den Enden, Sieuwerts verleenden het wet charme Volle inzet Feldmans muziek, waarin oppervlak kig maar heel weinig „gebeurt", moet namelijk meestal vanuit een grote innerlijke spanning de suggestie van een brede, ruimtelijke ontspanning geven. In zijn Rothko Chapel, ge ïnspireerd op de wandschilderingen van Mark Rothko in een meditatieka pel in Houston (VS), gebruikt hij daarvoor een gemengd koor, altviool, celesta en slagwerk. Het stond op het programma van de concerten die het Nederlands Kamerkoor en Ensemble M vrijdag, zaterdag en gisteren in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hebben gegeven. Ondanks enkele onvermijdelijke in terrupties van binnen en buiten (on der andere door een carillon) verliep de uitvoering vrijdagavond in de Waalse Kerk in Amsterdam onge stoord. Zodat duidelijk te horen was hoe perfect het twintig koppen tellen de koor (vaak solistisch gebruikt) met het bescheiden toegepaste slagwerk en celesta, en de wat meer op de voorgrond tredende altvioolpartij on der dirigent Hans van den Homburgh de twintig minuten durende broze klankmeditatie vertolkte. Dat dit koor ook de extatische jubel van een werk als Robert Heppener's „Del jubilo del core che esche in voce" weet op te brengen, kon al bekend zijn van onder meer de uitste kende opname die vorig jaar op Com posers' Voice ia uitgekomen. Wie het nog niet hoorde heeft zich bij deze uitvoeringen kunnen verbazen over de overrompelende klankjubel waar in Robert Heppener in 1974 dit der tiende eeuwse Italiaanse gedicht („Van de jubel in het hart die klinkt in de stem") vertaalde, en over de verbazingwekkende trefzekerheid waarmee de hiervoor vereiste zestien solistische partijen door dit koor wor den vertolkt. In vergelijking met wat daarvoor aan technische beheersing wordt vereist, is een stuk als „De roep" uit 1918 van Daniel Ruyneman een kleinigheid. Die niettemin in een zo zorgvuldige vertolking als door het Nederlands Kamerkoor bepaald niet klein van muzikale waarde blijkt te zijn, en die met het instrumentaal gebruik van de stemmen (zonder tekst) en de boei ende harmonische vondsten boven dien van een grote originaliteit getuigt. Het meest recente werk. Rudolph Escher's 8infonia per dieci strumenti uit 1976, was de enige zelfstandige bijdrage van Ensemble M in dit pro gramma. Het boeide in de uitvoering onder Otto Ketting vooral door de verscheidenheid aan klankkleur die Escher met een tiental strijkers en blazers wist te bereiken en door de ook hier weer duidelijk eigen verta ling waarin Escher in veel van zijn werken zijn bewondering voor Debus sy en Ravel liet doorklinken Charmant ook was het optreden vi de Duitse violiste Edith Peineman Zij had de taak het eerste vioolco cert van Max Bruch nieuw leven in blazen en dat lukt alleen met vol inzet en technische perfectie. Aanc eisen wist de violiste ruimschoots voldoen. Zij verleende he: conc« zoveel geestkracht en temperamei dat Leitner zich werkelijk noest spannen om haar een adequete beg leiding te geven. Dansen in allerlei vorm heeft Tsja) kowsky verpakt in zijn suite uit h( ballet de Notenkraker. Men kan zi6 als „afscheidsnummer" voor een did gent een spectaculairder werk dei ken. doch levendig en meeslepen was deze afsluiting ongetwijfeld. Actieve en re-actieve industriepol tick in Nederland. De overheid end ontwikkeling van de Nederlandse dustrie in de jaren dertig en tusse 1945 en 1950 door P. E. de Hen. UW Arbeiderspers. Amsterdam. 431 tè Geen prijs. Over liefde, voorlichting en sex va jongeren. Geschreven door A. enj Comfort. Nederlandse vertaling v» drs M. C. T. Moors-Mommers. Uit Rostrum. Haarlem. 127 blz. - 24.91

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4