1 Drie dagen vrouwenmuziek in Nijmegen Weldadige eenvoud bij Janis lan Oorlog en bevrijding op radio en tv 10 CC: statistische perfectie 'Dood en begraven' in Centraal Museum Herdenkingsdienst in Nieuwe Kerk op Hilversum I En dan nog Documentaires over Canadezen en oorlogsbruiden Speciaal vandaag Speciaal morgen Wel degelijk DickHolthausC' Nieuwe boeken ZATERDAG 3 MEI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Marleen van Swigchem NIJMEOEN Op 16. 17 en 18 mei wordt er ln de Cen trale sport- en evenementenhal ln Nijme gen een internationaal vrouwenmuziekfestival ge houden. In 1978 was er ln Denemarken een dergelijk festival en nu gebeurt dat voor het eerst ln Neder land. Alles wat met het fes tival te maken heeft, Is in handen van vrouwen. Er treden uitsluitend vrouwen op, voor een vrouwelijk publiek. Op twee podia komen optredens van enkele tientallen, in grotere kring nog onbekende groepen uit Nederland, de groep Spoil Sports uit Engeland, Superkarle uit Oe nemarken en enkele groepen uit Duitsland. De zaterdagavond wordt afgesloten met een jam-ses sie, de zondagavond met een op- treden van Meg Christian uit de Verenigde Staten. Ook de organi satie van het festival Is van a tot z in vrouwelijke handen. Die organisatie, waarbij zo'n vijf tig vrouwen al maandenlang in tensief bij betrokken zijn, houdt meer ln dan een buitenstaander zou vermoeden. Veel van wat er bij komt kijken, zoals geluid en techniek, was een Jaar geleden voor sommigen nog onbekend ter rein. „Dat is Juist zo belangrijk, Je bent gewend om automatisch te denken dat dit soort dingen je toch niet liggen en op deze manier leer je Juist dat het best mogeljk is dat je Je er voor interesseert", ver telde een van de vrouwen die ik over dit festival sprak. „Het doet Je ontzettend goed als je ziet hoe we het allemaal zélf voor elkaar krijgen". üit de opzet van dit festival spreekt natuurlijk ook een verzet tegen de gangbare muzlekprak- tijk: „Vrouwen blijven maar vast zitten in hun rol als blikvanger met een lekker smoeltje. Mannen voeren de boventoon en lijken on misbaar te zijn". Veel vrouwen ervaren dat het moeilijk is om in die muziekprak- tijk serieus genomen te worden. Je kunt Je afvragen of zo'n festival van vrouwen-onder-elkaar niet op preken voor eigen parochie lijkt. Er worden immers geen mannen toegelaten. „Dat is nu juist het leuke van dit festival. Dat we hier niet hoeven knokken om serieus genomen te worden en dat we ons vooral vrij kunnen voelen in wat we willen zeggen. Ons doel is niet meer en niet minder dan dat we elkaar proberen te stimuleren door over en weer te laten zien waar we mee bezig zijn". De contacten met de diverse in stanties verlopen niet altijd even soepel. Ook hier hebben de Nij meegse vrouwen vaak de indruk dat ze niet serieus genomen wor den met hun plannen. „Bij een gebeurtenis als de Vierdaagse kan alles, maar een vrouwenmuziek festival wordt met argus-ogen gade geslagen. Als we installaties willen huren, staan ze raar te kij ken; bij het regelen van slaap plaatsen krijgen we dubbelzinnige opmerkingen te horen. De zaalbe heerders zijn er dan wel mee ak koord gegaan dat ze niet bij ons festival aanwezig zullen zijn, maar erg gerust lijken ze er niet op". De enige mannen overigens, die een rol bij het festival spelen, zijn de mannelijke kinderwerkers van de Blijf van mijn lijf-groep, die uit zichzelf hebben aangeboden om voor een dag-en-nacht-crèche te zorgen. „Ook bij de gemeente krijg je het gevoel dat ze het af laten weten. Een half jaar geleden al hebben we subsidie aangevraagd bij de gemeente en Provinciale Staten. Die wachten echter op een garan tietoezegging van CRM. En hoe wel de garantie-aanvraag al was ingediend bij CRM voordat het deksel op de emancipatiepot ging, draaien ze het toch daar naar toe en komt er steeds geen definitieve beslissing. En zo kom je in een groot afschuifsysteem terecht". Toch is er juist van de kant van de vrouwen een groot enthousiasme voor dit festival. Na een oproep in binnen- en buitenlandse vrouwen bladen, hebben meer dan dertig groepen zich aangemeld. Het mu- ziek-aanbod is sterk gevarieerd en loopt van klassiek, dixieland en jazz tot blues, revue en rock. Duidelijk is, dat vrouwenmuziek niet onder één noemer te vangen is en dat je het zeker niet in de richting van vormen moet zoeken. „Er zijn geen richtlijnen aan te geven. Wij zien het voor onszelf als een soort „cultureel verlengstuk" van waar we in bijvoorbeeld praatgroepen mee bezig zijn. Vooral ook het samen oplossingen zoeken voor problemen waar Je vroeger alleen voor stond, speelt hierin een rol". Een omschrijving die je wel eens tegenkomt van vrouwenmuziek is: door vrouwen gemaakte muziek die aan andere vrouwen het gevoel geeft dat ze sterke mensen zijn, met eigen rechten. Deze omschrij ving komt aardig overeen met de gedachte die er achter dit festival zit. Voor informatie en toegangskaar ten kan men terecht bij alle vrou wenboekhandels en op maandag ochtend is de stichting vrouwen muziekfestival te bereiken op tel. nr. 080-236210. ADVERTENTIE door Willam Schram, AMSTERDAM Het was niemand minder dan Leonard Bemsteln die haar al in 1964 als een ..natuurlijk lenomeen" had bestempeld, omdat ze zo mooi kon zingen over teenager probleempjes. Toch is Janis lan niet het wonderkind geworden, voor wie men haar aanvan kelijk hield. Integendeel, zij heeft er bijna tien Jaar voor nodig gehad om dat imago van zich af te schudden Pas in 1973 na een periode van stress en hard werken kwam ze met het album Stars overtuigend terug. Hoewel haar teksten aanvankelijk nog de deuken vertoonde die ze in de voorafgaande periode had opgedaan begonnen er nu echter volwassen composities (Jess, At seventeen) uit haar handen te vloeien. Dat werd alleen maar beter naarmate zij de gitaar wat meer liet rusten en zich als pianiste begon te bekwamen. En nu is er dan haar eerste grote hit (Fly too high) met als bijna logisch gevolg een serie concerten hier te lande. Het eerste, afgelopen donder dag in Carré, mocht dan indruk van een matige voorbereiding achterlaten (voortdurend moest ze haar driemans begeleidingsformatie van aanwijzin gen voorzien en ook de belichting was een bron van ergernis), de integere sfeer waarin zij haar optreden ver pakte, was van een weldadige een voud die we in het Amerikaanse artis- tenmilieu maar zelden ervaren. Janis lan presenteert zich nadrukkelijk als een anti-vedette, die het moeten heb ben van haar intieme stem en haar fijne hand van componeren. En daar viel dan ook rijkelijk van te genieten, al moet gezegd worden dat niet al haar songs geschikt zijn voor een zaalarrangement met een derge lijk klein Instrumentarium. In Fly too high bijvoorbeeld, was het koperwerk geheel vervangen door een scheurende gitaar en wie dat mooi vond mag het zeggen. Het ont breken van haar vroegere mede-voca- liste Claire Bay werd door een tweede stem van bassist John Crowder aar dig opgevangen maar waar het drie- Janis lan stemmige werk zich aandiende was zuiverheid zeker niet altijd troef. Foio Lm van Rossen Kortom, een concert waar nog wel wat aan schortte, al blijft zoiets na tuurlijk kniezen. Een uitverkocht Carré genoot er immers zichtbaar van, en dat zal wel niet anders zijn in Eindhoven, (vanavond), Nijmegen (zondag) Rotterdam (dinsdag) en Utrecht (woensdag). door Stan Rijven DEN HAAG Na ruim twee jaar stond 10 CC weer op een Nederlands podium. Op de plaat hebben zij inmiddels be wezen dat de lettercombina tie CC vooral op complexiteit en creativiteit betrekking heeft die ln een studio geen problemen hoeft op te leveren. Donderdagavond slaagden zij er ech ter in om het uitverkochte Congres gebouw een concert voor te schote len, dat op enkele schoonheidsfoutjes na, perfect en af was. Graham Oouldman (bas) en Eric Ste wart (gitaar en toetsen) die in de Jaren zestig reeds hun sporen in de popmuziek hadden verdiend, richt ten in 1972 met Kevin Godley en Lol Cream 10 CC op. Na diverse hits en muzikale meningsverschillen haak ten de laatste twee af en werden door een viertal vervangen. Daarmee wer den tegelijkertijd de mogelijkheden op het podium uitgebreid. Tegen het decor van een reusachtig tape-deck (met spoelen van twee me ter doorsnee, VU-meters en digltaal- kiok) stonden twee drumstellen en een percussieset opgesteld, die door Paul Burgess en 8tuart Tosh afwisse lend werden bespeeld. Links en rechts waren twee „forten" uit toetsenlnstrumenten opgetrokken waarin Duncan Mackay voortdurend en Eric Stewart af en toe in de weer waren. De laatste vormde met Gouldman en gitarist Rick Fenn het fronttrio, dat met veel timing en vakmanschap zijn vocale en instrumentale kunnen eta leerde. Uit alle elpees werd een selec tie gemaakt, maar vooral de laatste Look hear kreeg de meeste aandacht. Wall Street shuffle en I'm Mandy fly me brachten de stemming er goed in. In Art fort art sake en Feel the bene fit bleek pas goed tot welke veelzijdi ge en gave vocale presentaties de band in staat was. In feite was vooral het zevende groep lid, de geluidsman, van het grootste belang want alle instrumentale verfij ningen en soms vijfstemmige zang partijen kwamen even helder en ge- balt. ïceerd door. Dreadlock holiday ging echter danig de mist in en daar mee kwam tevens de zwakte van deze band aan het licht. Alles staat of valt met menselijke en technische perfec tie waarin emotie en toeval zijn uitge sloten. Zo werd I'm not ln love vooral een visuele verrassing toen de spoelen begonnen te draaien, de VU-meters meedansten en de digitaalklok zijn elektronische cijfers liet toveren. Pas in de toegift werd de afstande lijkheid opgeheven en kreeg 10 CC met een medley die met „Rubber bullets" werd ingezet en de Chuck Berryklassieker Roll over Beethoven de zaal op de been. Het was alsof ze zich nu pas werkelijk konden uitle ven, zodat de statische perfectie ver dween en er sprake was van een echt live-concert. Van onze kunstredactie UTRECHT Het Centraal Museum in Utrecht bereidt een tentoonstelling voor naar aanleiding van het 150-jarige be staan van de Utrechtse Algemene Begraafplaats. Het mu seum wil met deze expositie een licht werpen op het gegeven „dood en begraven", zoals zich dat in de laatste tweehonderd jaar heeft voltrokken. De oprichting van de Algemene Be graafplaats in Utrecht ligt ten grond slag aan een absoluut verbod van 15 mei 1830 dat het begraven van de doden in de Utrechtse kerken niet langer toestond. Weliswaar was er onder het Franse bewind in 1804 al eerder een desbetreffend verbod inge steld, maar dat werd in 1813 opgehe ven (om het ln 1825 elders in den lande opnieuw ingang te laten vinden). Op de tentoonstelling wordt onder meer aandacht besteed aan de zer kenkunst (waarvoor voorbeelden die nen uit de Klaaskerk naast het mu seum), alswel aan de verschillende rouwgebruiken uit de 19e en 20e eeuw. Het museum wil „moeilijk" te visualiseren onderwerpen, zoals de vi sies op leven en dood van katholieke, protestantse en joodse zijde, door middel van detailstudies in de ten toonstellingscatalogus verhelderen. Vijf lezingen, ln de periode van 21 mei tot en met 24 juni, belichten de huidi ge situatie rond het begraven vanuit theologische, medische, psychiatri sche en sociaal-maatschappelijke be nadering. Hiervoor zijn onder meer de Amsterdamse hoogleraar aan de Vrije Universiteit C. van der Meer uitgenodigd, de sociaal-psychologe Johanna Fortuin, de psychiater-psy- therapeut M. Nevejan, de pastor en journalist N. van Gelder, de neerlan dicus P. van Zonneveld en de heer R. van Bruggen, directeur van de dienst Algemene Begraafplaatsen in Utrecht. De tentoonstelling „Dood en Begra ven" in het Centraal Museum, Agnie- tenstraat in Utrecht, loopt van 15 mei tot en met 6 Juli en is geopend op dinsdag tot en met zaterdag van 10-17 uur en op zon- en feestdagen van 14- 17 uur. Bovendien op dinsdag van 20- 22 uur. HILVERSUM Voor de radio zendt de NOS traditiegetrouw op zondag 4 mei de herdenkingsdienst in de Nieu we Kerk in Amsterdam uit (Hilv. 1, 15.10). Rechtstreekse reportage van de plechtigheid bij het Nationaal Mo nument op de Dam in Amsterdam, waar koningin Beatrix een krans zal leggen (Hilv. 1/15.55). „Stilte op de Dam" om 19.57 uur op alle drie zenders. Buitenlandse werknemers vertellen hoe zij de Tweede Wereldoorlog in hun land hebben ervaren (Hilv. 2/ 19.30). „De Taaishow" is deze keer gewijd aan „Taal en Oorlog". (Hilv. 2/20.04) Maandag 5 mei brengt de NOS-radio onder de titel „Vijfendertig jaar vrij heid, wat doen we ermee?" op de vier Hilversumse zenders een programma over de bevrijding. Intocht van de Canadezen, herinneringen van Cana dese oorlogsbruidjes en de herden king van de wapenstilstand in Wage- ningen. Hilv. 1/10.02 Fred Racké spreekt met musici die bewust de bevrijding hebben beleefd. Hilv. 4/12.02 Hannie van Leeuwen. Jaap van der Merwe en een nietrgeëngageerde landgenoot discussiëren over „Vijfen dertig Jaar vrijheid, wat doen we er mee?" Rechtstreekse reportages van de nationale manifestatie in de Hout- rusthailen (Hilv. 2/15.00). Weer ge sprekken met musici die de bevrij ding bewust hebben meegemaakt Hilv. 3/18.02 De NCRV heeft op 5 mei een docu mentaire over hoe het nieuws van de bevrijding op 4 mei 1945 door de ether klonk. Je had de onbetrouwbare Rijksradio-omroep, maar eerlijk geïnformeerd werd. Je door Radio Oranje en de BBC (Hilv. 2/14.00) Op een veiling bij Sotheby in Lon den heeft een manuscript van een gedicht van de Duitse romanticus Schiller het bedrag van ruim 162 dui zend gulden opgebracht. Schiller schreef dit gedicht, De graaf van Habsburg getiteld, voor Goethe. Het werd aangekocht door een Duitse kunsthandelaar uit Marburg. door Riet Dlemer HILVER8UM - De meeste televisie- en radioprogramma's over de Tweede Wereldoorlog en de Bevrijding zijn geconcen treerd op zondag 4 en maandag 5 mei. Verschillende omroe pen hebben er echter ook al ln de afgelopen maand aandacht aan besteed en dat zal in de komende weken eveneens nog gebeuren J. J. de Bon Voorheen De Kindervriend. Serie voor ne gen- tot negentigjarigen. Brie ven van kinderen worden be handeld door Titia Konijn, Jan de Bon en Hein Gatje. Thema van vanavond: gebro ken geslanen. Nod. 2/1LM uur Het Ftertstreet-Mysterfo. Thriller In drie delen naar het boek van Derry Quinn, gedra matiseerd door Philip Mackie. Een schrijver leeft aan de rand van het bestaansminimum, is stevig aan de drank en ligt voortdurend overhoop met rijn vrouw. Als sljn vrouw op mysterie use wljse verdwijnt, wordt de echtgenoot gedwon gen sleh van sijn doen en laten rekenschap te geven bij de politie. Ned. tneUt6 uur In de Rooie Haan besteedt aandacht aan het omstreden radioprogramma van de VARA en Stad Radio Amster dam op 30 april. Voorts wordt er met minister Ginjaar ge sproken over de situatie in Lekkerkerk. Hilversum I/1J.M uur Funny Lady, verfilmde Broad way-musical met in de hoofd rollen Barbra Streisand, Ja mes Caan, Omar Charif, Rod dy McDowall e.a. Het is de levensgeschiedenis van Fanny Brice, de grote ster van de Ziegfeld-Follies. Dtsl. 2/20.15 Opdat wij gedenken Her denkingsprogramma van de NCRV vanuit de Grote of Mar tinikerk te Doesburg met mu- li kale bijdragen van het Vo caal Ensemble van de Neder landse Bachvereniging en het Noordelijk Kamerorkest o.l.v. Charles de wolff Ned. 1/22.00 Tony van Verre in gesprek met pater Frans van de Vel den, die 320 km boven de pool cirkel in Pelly Bay onder de eskimo's werkt. Hij woont daar al sinds 1936 en kan dus heel wat verteilen Hllv.U9.30 Kerkdienst van de her vormde en lutherse gemeente samen te Purmerend, waar ds. A. Pronk voorgaat Hilv. 2/10.00 Bij de Nederlandse bevolking zal sprake zijn van zeer uiteenlopende interesses voor de materie. Bij de makers is vaak uitgangspunt geweest dat de oorlog nooit uit de herinnering mag wegvagen. Ook de jeugd van nu, die dus na de oorlog is geboren, moet weten wat er in de recente geschiede nis is gebeurd. Afgaand op de burger oorlog in het klein die zich deze week in ons land heeft afgespeeld kan men zich afvragen ln hoeverre dat bij som mige jonge mensen is gelukt. Exact op dezelfde plaatsen in Am sterdam waar de bezetter met rollend materiaal zijn triomfen vierde, maar waar ook in 1945 de Canadese bevrij ders door de Nederlandse bevolking werden begroet zoals de tv-docu- mentaires tonen was de Nederland se politie gedwongen de strijd tegen een groep eigen landgenoten aan te binden. Uit de kijkcijfers is in de loop der jaren gebleken dat een deel van de bevolkingsgroep die de oorlog bewust heeft meegemaakt vaak moeite heeft met de herleving van toen. Voor men sen die erg veel hebben geleden in de oorlog heeft prof. Bastiaanse van Centrum-45 onlangs nog ln een radio programma geadviseerd selectief te kijken en te luisteren. Maatstaf Zijn maatstaf, dat uitzendingen over de oorlog alleen nuttig zijn, als ze een bepaalde boodschap uitdragen in de zin van: mensen hebben gevochten voor menselijke waarden en hebben een oplossing gevonden voor hun pro blemen Het is aan het publiek om in de komende dagen te beoordelen of de programma's aan dit criterium, of aan andere die zij zich juist hebben gesteld, voldoen. Hieronder volgt een opsomming van de meeste van die programma's. Eerste televisie-programma is het Belgische tv-spel „Het gat in de muur" dat de TROS uitzendt. Twee buurmannen (gespeeld door Ward de Ravet en Alex Wilequet) gaan kolen stelen op het station. Terwijl ze daar mee bezig zijn stopt een trein met joden. Een van de twee mannen stelt voor hen te helpen. Ais de ander daar niet voor voelt, keert hij later naar de plek terug. Hij wordt echter gegre pen. (3 mei - Nederland 1/22.10). VARA-tele visie maakte een docu mentaire over de joodse grafische ontwerpster Fré Cohen (1903-1943), die bekende affiches voor de AJC ontwierp. (4 mei Ned. 2/15.57). De filmer René van Nie maakte „Wat dacht Je van herdenken?", dat de NOS uitzendt. Steeds meer men sen hebben de Tweede Wereldoorlog niet meegemaakt. Wat zijn de gevoe lens van hen die het van horen zeggen hebben? (4 mei - Ned. 2/18.10). Het team van het N08-program- ma „Oten hoe zit het nou met Sien?" ging speciaal in op de rol van de vrouw tijdens de jaren '40-'45. Hun uitgangspunt is, dat oorlog altijd wordt beschouwd als een mannen zaak. Ze willen echter aantonen dat sommige vrouwen een dappere rol hebben gespeeld. Gedacht wordt daarbij aan die vrouwen die door een minimum aan levensmiddelen op een potkacheltje te koken het gezin moesten voeden, maar ook aan ver zetsstrijders, zij die onderduikers ver borgen, of echtgenotes van mannen die waren weggevoerd. (4 mei Ned. 2/18.40) „De keizer van Atlantis" is een door de Duitse televisie opgenomen opera, die in 1978 werd bekroond op de Prix Italia met de prijs van de Italiaanse omroep. De opera werd ge schreven in het concentratiekamp Theresiênstadt. De auteurs, Viktor Ullman en Peter Kien, hebben de oorlog niet overleefd. Maar dertig jaar na de oorlog werd het manu script teruggevonden in Londen. De opera beschrijft de botsing tussen de alles-vemletigende Keizer Overall en de Dood. (4 mei. Ned. 1/18.45) Dodenherdenking Daarna volgt een reportage van de Dodenherdenking op de Waalsdor- pervlakte (4 mei - Ned. 1/19JJ0) „De Verjaring" Is een gefilmde dra- maproduktie van de NCRV van bij zondere kwaliteit, waarvoor Kees Brusse voor een zeer belangrijk deel verantwoordelijk is. Hij zette het spel met behulp van anderen op papier, maar speelt ook de hoofdrol, die van Caspar-Karel de Lange. Hij is zo te zien een kleurloze burgerman uit Am sterdam, die echter gedoemd is te leven met bittere oorlogsherinnerin gen ln een maatschappij die steeds onverschilliger over dit soort zaken lijkt te worden. (4 mei - Ned. 1/20.15) Geschiedenis van een plek" is een herhaling van het VPRO-programma dat Armando en Hans Verhagen maakten over het concentratiekamp Amersfoort, waar de nazibeulen Berg en Kotaila gestationeerd waren. De in 1978 zeer gewaardeerde film begint idyllisch met mooie natuurplaatjes, maar dan komen de barakken in beeld. Daarna de hoofdfiguren: de aannemer van de barakken, de leve rancier van levensmiddelen, de slachtoffers en de verzorger van het kerkhof. (4 mei - Ned. Z20.20) De NCRV-rubriek Ander Nieuws over kerk en samenleving gaat de rol van de protestantse kerken in de oor log na. hun invloed op het vereet en de houding van de kerkleden. (4 mei - Ned. 1/22.45) Canadezen Op Bevrijdingsdag zendt de NOS-tv een directe reportage uit van Amster dam, waar 35 jaar na de bevrijding door de Canadezen de bevrijders op nieuw verwelkomd worden. Op oude legervoertuigen maken 350 van hen opnieuw de intocht. (5 mei - Ned.1/10.25). Een documentaire die de Canade se National Film Board maakte voor de NOS over „De bevrijding van Ne derland". Daarin kunnen de Canade zen zelf hun verhaal vertellen, waar bij zij kunnen putten uit een grote hoeveelheid eigen filmmateriaal. In dertijd is daar zelfs een uitgebreide televisieserie uit samengesteld „Ca nada at War". (5 mei - Ned.1/10.50; herhaling 6 mei Ned. 1/22.10) Directe reportage van de N08 van uit de Houtrusthallen in Den Haag van de bevrijdingsmanifestatie die het Comité Nationale Viering Bevrij ding 1980 heeft georganiseerd, waar aan veel artiesten meewerken, zoals: Henk van Ülsen, Vera Lynn, Jetty Pearl, Liesbeth List en Willem Nijholt (5 mei Ned.1/15.30) Reportage van de herdenking van de capitulatie van de Duitse strijd krachten op 5 mei 1945 in hotel De Wereld in Wageningen (5 mei - Ned.1/17.00) De AVRO brengt het derde en laatste programma in „De laatste fase". De ln Canada woonachtige fil mer Jan Willem Muller maakte zowel voor de Canadese televisie als voor de Nederlandse een documentaire over de Canadese bevrijders. Er komen Canadese militairen aan het woord. Drieduizend van hen vonden in Hol land een echtgenote. Enkelen van die vrouwen, nu helemaal „vercana- deesd" na een soms heel moeilijke aanvangsperiode vertellen hun erva ringen. (5 mei - Ned.2/20.27). In „Mei '45" praat Koos Postema (nu voor de NOS) met een uiteenlo pende groep mannen en vrouwen over Hun bevrijding. Voor een Rotter damse vrouw was dat de spontane geboorte van haar zoontje, voor een Joods jongetje dat hij zijn eigen naam weer mocht hebben, voor de ander de hoop dat zijn of haar geliefde uit het concentratiekamp zou terugkeren (7 mei - Ned.1/20.00). )Vf leze ijls' ank racl i" Sommige pakken doen erg hun best om er uit te zien alsof Dick Holthaus in hun ontwerp de hand heeft gehad. Andere pakken zfjn van Dick Holthaus. Gelukkig is het verschil te zien en te voelen. Echte Dick Holthaus ontwerpen worden namelijk uitgevoerd door de Nederlandse Modemakers. In kleermakerskwali- teit. Met Beter- kleder-pasvorm! Prettige bijkomstigheid: Beterkleders zoals Dick Holthaus zien er weliswaar duur uit, maar het prijskaartje spreekt andere taal! Ga maar kijken in de betere mannenmodezaak. isse ast: ren rud ell :n jrn Voor informatie en verkoopadressen: Bendien/Smits De Nederlandse Modemakers 05490-12345 Bij uitgeverij Samsom, Alphen e.d Rijn, is de derde druk verschenen vani Achter slot en grendel met bijdragen van R. Rijksen, C. Kei en M. Moe- rings. 165 blz. - 26,50. De stiftenridder ondergetekende, roman van J. Denoo. Uitg. Yang, te Gent. 124 blz - 19. Van uitgeverij Unieboek te Bussum zijn de volgende boeken: Glas en kristal van E. Schrijver (236 blz 28). Shaddai, de bewogen jaren van een joodse familie van S. Asscher (521 blz - ƒ39,50). Oorlogsvlieger van Oranje. De schrijver is R. v.d. Stolk, en waar niet anders aangegeven ook de foto's. (187 blz. - ƒ25). Het voor woord is van dr L. de Jong. R. Steini- ger en H. Schwan schreven De bevrij ding van Europa, De kleurenfoto's zijn uit Amerikaanse archieven. (160 blz - ƒ24,50). De kunst van het verliezen, gedich ten van J. Bemlef. Uitg. Querldo, Amsterdam. 76 blz. - 18,50. Bij uitgeverij Elsevier te Amsterdam zijn verschenen: 6 deeltjes in de serie „sport in beeld". Voetballen, door G. Bauer, onder redactie van T. Reits- ma. Tennissen, door P. Scholl onder redactie van H. Kuiphof. Zeilen, door R. Denk onder redactie van L. Pran ger. Langlaufen, door F. Wöllzenmül- Ier onder redactie van E. Faber. Alpi ne skiën, door J. Kemmler en Plank- zeilen, door K. Prade onder redactie van P. van Wagensveld. Per deel: 126 blz - 14,90. De rijken zijn anders, roman van S. Howatch. Nu de twee delen: „De wortels van het kwaad" en „Bloemen van het verderf" ln één band. 658 blz - ƒ42,50. J. König schreef: David, door de mazen van het net 272 blz. - 24,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4