Oud en jong het feestkleed aan Onderdrukking soms erger dan in koloniale tijd xur 'Kerk kan leren van voetballerij' Trouw mm Bisschop Tutu over Afrika: CREDO Missionale '80 Conferenties YGEFOPPEMA AMPHORA X BOOKS UIT DE KERKBLADEN Preek wint voor velen aan waarde VANDAAG VOORBIJGANGERS Eerste nationaal concilie in Hanoi ZATERDAG 3 MEI 1980 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Een paar weken terug werd ik tijdens de zondagse eredienst aangesproken door een heer. Niet onder de preek, daar kunnen de lezers gerust opzijn, maar toen de collectezakjes rondgingen. Het bleek een neef van mij te zijn. die ik jarenlang niet gezien had. Hij was bij zijn kinderen in Amsterdam en wilde zo'n stichtelijke happening in de Keizersgrachtkerk wel eens meemaken. Ik kreeg niet de indruk, dat hij er ondersteboven van was en hij stelde ook enigszins spijtig vast dat hij en de dominee de enigen waren, die een net costuum droegen. Nu weet hij gelukkig best, dat wij slechts aanzien wat voor ogen is. Thuis vroegen ze mij. met wie ik in de kerk had zitten praten en ik antwoordde op plechtige toon: dat is de man, die mij de Camera Obscura heeft doen ontdekken. Aangezien ik mijn. door m'n neef aangewakkerde liefde voor het meesterwerk van Nicolaas Beets op één van mijn zonen heb kunnen overdragen, werd er belangstellend geïnformeerd, hoe dit in zijn werk was gegaan Ik verhaalde hoe ik als kind vaak bij die neef logeerde. Er was een nichtje van mijn leeftijd, met wie ik 's avonds, als we verondersteld werden reeds te slapen, speelde dat we van zeer hoge en zeer rijke adel waren. We sloegen dan spreien om en deelden op hooghartige toon bevelen uit aan een denkbeeldige stoet van bedienden. Dit verrukkelijke spel. dat ons nooit verveelde, heeft echter voorzover ik kan nagaan, geen blijvende sporen in mijn leven achtergelaten. Dit geldt wel van het gesprek met mijn neef, waarin hij met de Camera voorde dag kwam, want ik laaf me nog steeds aan het proza van Beets. Dat gesprek vond plaats op een zonnige middag. We zaten in de werkkamer van mijn oom. boven voor. Ik keek erg tegen mijn neef op, hij was al halverwege het gymnasium en ik moest er nog aan beginnen. Hij zat toen, iets achterover geleund, in zo'n bureaustoel met ronde leuningen. Opeens zei hij: Weet je wat een mooi boek is? De Camera Obscura! Hij hield een zeer dik boek omhoog en vroeg: Zal ik je er eens iets uit voorlezen? Het is heel grappig. Ik knikte van ja en daarop begon hij „Een onaangenaam mensch in den Haarlemmerhout" voor te lezen. Hij las niet vlot en dat kwam omdat hij aldoor moest lachen om wat hij las. Hij herhaalde dan een passage om mij opmerkzaam te maken op een ironische zinswending of een geestig woordgebruik. Toen ik weer thuis kwam. vroeg ik direct of wij dat boek ook hadden, de Camera Obscura. Gelukkig stond het in de kast van mijn vader. Ik merk opeens dat door deze herinnering mijn stukje een heel andere kant dreigt op te gaan dan ik beoogde Het lag in mijn voornemen, aan te knopen bij de waarneming van mijn neef: slechts twee nette kostuums in de kerk. Hij bepaalde mij er namelijk bij, dat voor heel wat kerkmensen niet meer opgaat, wat in dat oude versje staat: „Als de dag met gouden glans/ 's zondags rijst aan 's hemels trans Trekt om naar Gods huis te gaan/ oud en jong het feestkleed aan". Wie houdt er nog aparte, zondagse kleren op na? Wie steekt zich zondags in iets, dat hij doordeweek niet draagt? Ik verdenk mijn neef er van dat hij het keurige pak, dat hij in mijn wijkkerk aan had, ook wel eens op een woensdag heeft gedragen. In kranten van uiterst rechts-gereformeerde tint tref je advertenties aan, waarin kledingzaken melden, dat zij gespecialiseerd zijn in donkere kostuums en mantels. Deze zijn inderdaad bestemd voor de kerkgang en ik laat nu maar in het midden of dat donker spul ook feestelijk is. Ik denk dat de meeste mensen, inclusief de kerkse mensen, tegenwoordig op zondag, net als trouwens op een werkdag, iets aantrekken dat lekker zit Ze zijn er niet op uit. er fraai uit te zien. Of verkijk ik me daar op? Aangenomen dat ik gelijk heb. vraag ik: betekent de versukkeling van het zondagse kleed een achteruitgang? Ik meen van niet, want hoe meer een kerkgang tot de gewóne dingen van je leven behoort, waarvoor je je niet opdoft, des te beter word je er voor bewaard om er in 't verlengde van zondagse kleren ook een zondags geloof op na te houden. Wat ik hier zeg, is eenzijdig, dat snap ik wel. Maar ik kan maar één kant tegelijk op kijken. NAIROBI (ANP) Bisschop Desmond Tutu, de secretaris van de Zuidafrikaanse raad van kerken, heeft te Nairobi tijdens een kerkelijk beraad over de strijd tegen het racisme, verklaard dat in sommige Afrikaanse landen na de onafhankelijkheid de vrijheid snel moest wijken voor totalitaire dictaturen en voor een onderdrukking, die erger is dan in de koloniale tijd. Bovendien, aldus Tutu, buiten zwarten hun mede-zwarten genadeloos uit. De rede van Tutu moest worden voor gelezen. omdat de bisschop zelf niet naar Nairobi kon komen, aangezien de Zuidafrikaanse regering onlangs zijn paspoort ingehouden heeft. Tutu vond dat de rassenverhoudingen in Zuid-Afrika de belangrijkste uitda ging voor de strijd tegen het racisme in de jaren tachtig vormen. Hij wilde echter niet alleen naar Zuid-Afrika kijken en maakte in dat verband zijn opmerking over de toestand in som mige pas zelfstandig geworden Afri kaanse landen, waar z.i. de kerken him profetische roeping niet altijd vervullen. Bisschop John Gatu, president van de Panafrikaanse kerkenconferentie. noemde het beraad van bijzonder be lang met het oog op het internatio naal beraad over het racisme, dat de wereldraad in juni te Noordwijker- hout houdt. Te vaak willen mensen die niet genoeg weten dat de proble men van Afrika, namens Afrika spre ken, zei hij, daarbij doelend op de ADVERTENTIE ALLE-DAG-KERK Begijnhof. Amsterdam Iedere woensdag van 12 40-13 00 uur en 13.10-13.30 uur middag-pauze diensten 7 mei ds J van den Blink. Baarn 14 mei ds A Alblas. Amsterdam 2'. mei ds Jac van Dijk. Arnhem 28 mei: prof dr J Verkuyl. Amsterdam Hartelijk welkom Amsterdam inhuldigingsstad waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Credietbank Rekeningnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) lei 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND l abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnemenlenop- drachten (zie adressen boven) Opgave familiebeocnten 9-19 30 van maandag t/m vri|dag Op zondag van 18-20 uur lelel 020- 913456 Opgave min» - advertenties tel 020-936868 ot schr.ftet.|k aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresw'jzmgen uitsluitend schrrt- letijk aan onze Amsterdamse adressen westerse bezoeken tegen het PCR (anti-rasismeprogramma van de we reldraad van kerken) die niet in de zwarte landen worden gedeeld. Als er al een rechtvaardiging van het speci ale fonds van het PCR nodig mocht zijn, dan is dit de verkiezingsoverwin ning van Robert Mugabe in Zimbab we wel, aldus bisschop John Gatu. Het wereldraadprogramma tot be strijding van het racisme is voor ons, zwarte Afrikanen, van levensbelang, zei dr Aaron Tolen (Kameroen), voor zitter van de wereldraadcommissie voor ontwikkeling. Zonder de massa le steun van de Afrikaanse kerken tijdens de assemblee in januari 1979, Jamaica, zou het slecht met het PCR zijn afgelopen. Voor onze geloofwaar digheid moeten we echter ook stam menstrijd, vriendjespolitiek en ander onrecht op eigen erf bekritiseren, zo hield hij de 27 gedelegeerden (onder wie twee blanken) uit dertien landen voor. ADVERTENTIES OEKUMENISCHE REISSTICHTIN6 „THACIR" De belevenis van Israël mag u niet missen! Wij brengen u optimaal verzorgde rondreizen Verder unieke rondreizen in: Egypte (met en zonder Nijlcruise) Turkije - Griekenland/Rome Alle reizen het gehele jaar door Vraag geheel vrfjbll|vend onze brochure. Thaclr, Europalaan 14, 3844 AV Harderwijk. Tel.: 03410-21989. (U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klem. daarom moeten we beter ons best doen'). maandblad voor evangelie en cultuur, uitgave van de stichting Conf. Geref. Beraad. Het april-nummer heeft als thema: „Waar zijn de vaderen'" maar begint met een welkom aan Beatrix en Claus (door dr. B Wentsel). Verder o.m.: F. v. d. Weij: Hoe kijken de vaderen tegen de jeugd aan? ds J. C. Meynen: Hoe kijkt de jeugd tegen de vaderen aan? Ria Scholten: Hoe kijk je tegen je ouders aan? (Jeugdrubriek), ds P. Boomsma: Muziek is gewoon een taal die je spreekt, dr B. v. Oeveren schrijft niet alleen een bijbelschets over de Spreuken, maar ook een Kroniek, waarin iets over „Platvorm". „IKON" en de N.C.V.B. Stuur onderstaande bon in een gefrankeerde envelop naar: Dhr H. J. A. G. Noordman. Kaap de Goede Hoop 27, 9642 AP Veendam. Ondergetekende verzoekt: toezending los april-nummer a 3,50 abonnement CREDO 25.- per jaar. Scholieren/studentenabonnement a 19,- per jaar Naam Postcode: Adres Plaats: Desmond Tutu KEULEN (ANP) Meer dan 2500 mensen waren in Keulen bij de ope ning van de „Missionale '80" een con gres ter ondersteuning van het zen dingswerk in de gemeente. Van de deelnemers is driekwart afkomstig uit de evangelische kerk, de rest uit de kleinere kerken (Freikirchen). Zondag wordt het congres gesloten. Dat zei prof. dr. F. O. van Gennep die vrijdag het ambt van kerkelijk hoog leraar vanwege de Nederlandse her vormde kerk bij de faculteit van de godgeleerdheid aan de Rijksuniversi teit te Leiden aanvaardde. Zijn oratie handelde over katholiciteit en plura liteit. „Natuurlijk trap ik een open deur in, als ik zeg dat we in een pluralistische samenleving leven. Over één punt is echter iedereen het eens: men heeft een hekel aan de kerk. Men ziet het als hét instituut bij uitstek. Toch moet het mogelijk zijn de mensen weer enthousiast te maken voor het kerk zijn. Met mijn theologisch con cept wil ik proberen de hiërarchische structuren in de kerk te doorbreken. Ik word razend enthousiast als ik boeren, arbeiders en intellectuelen in één kerkkoor hoor zingen", aldus van Gennep. „Ik wil werken aan een kwalitatieve katholiciteit. Er zou namelijk een be weging op gang gebracht moeten worden die de vijf grote tegenstellin gen doorbreekt: tussen rassen, klas sen, geslachten, ideologieën en na ties. Dit kan door de mensen bijeen te brengen die volgens natuurlijke ver houdingen eikaars vijanden zouden zijn". Toch ziet van Gennep perspectief, ook al maakt de kerk een moeilijke tijd door. „De kerk heeft nog altijd een enorm potentieel. In onze kerk zijn ongeveer 20.000 kerkeraadsleden en er kunnen vlot 100.000 mensen op de been worden gebracht. Zelfs de vakbeweging kan daar jaloers op zijn. Zij moeten ingezet worden om de SPIJKERSCHRIFT mei 1940/mei 1945 Homofilie en christelijk geloven, ontmoetingsdag voor ambtsdragers, kerkelijk werkers, gemeenteleden die zelf homofiel zijn of daar nauw bij betrokken zijn en hierover met ande ren willen praten, zaterdag 17 mei 10- 15.30 uur. De Heuvel, Grote Kerk plein 5, Rotterdam. Aanm. en inf. tel. 010-141982. Bij deze bundel verzetspoëzie schreef de auteur een nieuwe Verantwoording 4e druk 70 blz. ƒ11,90 Postbus 127 Amstelveen en in de boekhandel Dr. H J Kouwenhoven in het Gere formeerd Weekblad (dat in de gere formeerde kerken aftrek vindt): Wijst de pfaktijk niet uit. dat her en der de gemeente het bijzonder op prijs weet te stellen, wanneer haar dominee als leraar van de gemeente haar nieuw inzicht verschaft in de geheimen van het Goddelijk Woord? Leerhuizen zijn als paddestoelen uit de grond gerezen De belangstelling voor themadiensten is beduidend toegenomen. Vooral is herhaaldelijk gebleken, dat een nieuwe, zorgvuldi ge uitleg de preek voor velen aan waarde heeft doen winnen. De dog matiek, jarenlang zo goed als alleen heerseres op de preekstoel, heeft in de zondagse kerkdienst veel terrein verloren, lijkt het De doorlichting van de Schrift blijkt de actualiteit van het spreken van Gód momenteel beter open te kunnen leggen. Dus kan in feite géén dominee het maken om het bij een „goed woord" te laten, ook al behoeft dat niet van kwaad tot erger te leiden. Almeer blijkt de Schrift er inderdaad te goed voor te zijn. Gelukkig veert soms een ge meente op. wanneer ze niet meer be dolven wordt onder uitgesleten kan seltermen Stel. dat hij zou bestaan een freewheelende predikant valt op de duur gegarandeerd door de mand. en uit de gratie. De vlotte spreker. die het allemaal uit zijn mouw schijnt te schudden, prijst zich soms vrij gauw uit de markt. Zoals de marktkoop- man-onder-de-predikanten mis schien voor een tijdje de lachers op zijn hand krijgt, totdat ze het onder zijn gehoor om te huilen vinden. Nog altijd, dus ook op 't ogenblik mogen predikanten verwachten, dat harten in vuur en vlam raken. Maar dan moeten wel de Schriften geopend worden. Het laatste is voorwaarde voor het eerste. Het eerst gebeurt, wanneer het laatste zich voltrekt. „Was ons hart niet brandende in ons, terwijl Hij onderweg tot ons sprak en ons de Schriften opende?" De loop van de gebeurtenissen doorlichten tot op de nabijheid van de Messias en zijn heil, dót doet blijkbaar de Schrif ten opengaan. Dan gaat almeer een wereld voor ons open. de wereld van Gods liefde en genade, van zijn macht en bevrijding. De wereld, waarin Christus de Heer is. Preekvaardigheid Dr. J. van Slageren in West-Zuidwest (hervormde wijkgemeente Pro Rege- Ark in Amsterdam): Wij hebben in de kerk perioden ge kend waarin preektalent als zeer es sentieel werd ervaren voor het predikambt. Preektalent was nodig vanwege de grote kerken waarin ge preekt moest worden. In de zeer vele moeilijk bespreekbare kerken die ons land telt, hebben generaties predP kanten zich schor geschreeuwd. De preektoon en het nodige handen- en voetenwerk moesten er aan te pas komen om er nog iets van te maken. Het waren veelal onzekere en vertwij felde gebaren die. zoals iemand eens zei, leken op de bewegingen van een man die een motor in elkaar wil zet ten met onderdelen en schroefjes die niet bij elkaar horen. Mijn indruk dat vandaag de dag de. talen van het predikantschap wa' wordt benadrukt dan vrOe de invoering van geluidsir. hard schreeuwen niet mee: hoewel ons land. ook Am. nog steeds gesteld op preekvu.i.i:.,,- dominees. Echte mannen die voor het vaderland weg redeneren en die voor al zonder een papiertje weten te bid- Om de twee weken op een maandag komen we bij elkaar in de Ark, onder leiding van Prof. Ben Hemelsoet. Aan de hand van een vast rooster houden we een lijn aan, waardoor de preek van elke zondag een stapje verder gaan betekent op de weg van geloven en leven. In de Pro Rege bereiden wij ons dan bovendien nog eens voor met een groep gemeenteleden. Ruilen Syndroom den. Die in het vuur van de rede de waarheid zien oplichten, er naar grij pen en haar overdragen op de hoor ders. Maar ja, die mannen zijn toch wel wat schaars geworden. Alleen in de rechterflank van de kerk worden ze nog wel aangetroffen. Voor het overige worden hun plaatsen ingeno men door anderen, ook vrouwen, die het predikambt anders beoefenen. Over preken gesproken. Veel meer vroeger ligt het accent op de «ereiding. Onder voorbereiding tan de meesten ook niet meer iichtmatig doornemen van com ren Maar lezen en herlezen van ,:ondtekst De meesten bereiden zich in groepjes voor. Wij hebben hier ook zo'n exegesepreek-voorberei- dingsgroep, bestaande uit een tiental predikanten en priesters uit de regio. Een van de bekendste oud-vader landse dominees, Bemardus Smijte- gelt (1665-1739), heeft toen hij afge studeerd was twee jaar moeten wach ten, voordat hij een beroep kreeg. Zoveel kandidaten waren er In die tijd. Nu meldt ds. W. van Gorsel in het óndere Gereformeerd Weekblad (dat zijn lezers vindt in de rechter flank van de hervormde kerk): De beproeving die Candidaat Smyte- gelt moest doorstaan blijkt vandaag de dag weer aktueel te zijn. Althans, ik liet me vertellen dat er onder de theologische studenten mensen rond lopen met een „Smytegeltsyn- droom". Natuurlijk weten we alle maal wat een „concentratiekamp syndroom" is: de nachtmerrie van mensen die niet los kunnen komen van wat zij in gevangenschap tijdens de oorlog hebben meegemaakt. Naar analogie van dit woord is kennelijk dit nieuwe woord gevormd: „Smyte- gelt-syndroom", de angstige gedach te dat men lange tijd tevergeefs op een beroep zal moeten wachten Met daaraan verbonden uiteraard de aan vechting of men werkelijk wel geroe pen is tot de dienst in het koninkrijk Gods. Ik ben van mening dat er voor dergelijke syndromen nog weinig aanleiding is. Zeker, de toekomstige dienaren van het Woord zullen erop moeten rekenen dat de tijd van grote aantallen beroepen voorbij is Zowel voor henzelf als voor de gemeente acht ik dat een goede zaak. Het is niet gezond als kerkeraden. bij wijze van Van onze kerkredactie LEIDEN „De enige instantie die tegen de kerk op kan, is de voetballerij. Daar heerst veel enthousiasme. De manier waar op de jongeren daar worden toegesproken en enthousiast gemaakt, ontroert mij. Het heelt iets katholieks, want de voetballerij brengt alle groeperingen bij elkaar." GEEN STILTE DIE 1 Morgen is het een soort dodenzondag. In de avond zal de 1 sirene weer over de stad klinken en f de trompetten in de duinen en op al t die plaatsen waar doden herdacht worden. Geen avond als deze. Ieder jaar opnieuw die stilte, alleen gevuld met een verre kinderstem en de vogels die niet zwijgen. Die stilte waarin een hand ons opnieuw even tegen houdt. Waarin we terugdenken aan hen die we moesten laten gaan en die ons ontnomen werden. Waarin we terugdenken aan het geweld dat over ons kwam. Verdriet en bitterheid wisselen elkaar af op ons gelaat. Inkeer ook. Wie was ik toen? Hoe heb ik dat ervaren? Wat is er van over in mijn leven? Wat hebben we er samen mee gedaan, dat we als volk door dat diepe dal van leed en pijn, en ook van beschaming en vernedering zijn gegaan? Ik ken geen stilte die mij altijd weer op die manier aangrijpt. Ik zie de wisselende luchten boven het concentratiekamp. Ik hoor opnieuw de geweerschoten en het ronken van de zwermen vliegtuigen boven ons. En ik denk aan God. Want Hij heeft er mee te maken. En ik denk aan vandaag. Daar heeft Hij ook mee te maken. Hoe het voor duizenden en miljoenen nog altijd angst en wanhoop is. Hoe er nog altijd in deze wereld van ons samen verdrukt, gemarteld en geslagen wordt. En hoe nog steeds de slechten gesteund worden en de goeden verraden. Hoe er nog altijd geld gaat naar régimes die in bloed hun bestaan vinden. Hoe wij nog altijd denken met geweld, met steeds meer geweld, onze problemen te kunnen oplossen, mensen te kunnen gijzelen, elkaar met mensen te kunnen chanteren. Geen stilte die me zo bedroefd maakt. Zo bedroefd dat er bijna geen plaats overblijft voor de herinnering aan het verzet, dat er goddank, echt: God zij gedankt, toch was. En dan ineens is de trompet er weer. De stilte is voorbij. Onwennig gaan we verder, langs de graven, langs het gedenkteken of gewoon in huis. Maar wie weet nu werkelijk hoe we verder moeten? Prof. dr. F. O. van Gennep tegenstellingen tussen de mensen te doorbreken". Van Gennep was van 1962 tot 1969 predikant te Leidschendam en vanaf 1969 rector van het seminarium van de hervormde kerk te Driebergen. ADVERTENTIE Beroepingswerk spreken, tegen elkaar opbieden om één en dezelfde candidaat naar hun gemeente te krijgen. Bovendien moet het voor de candidaten niet vanzelf sprekend worden dat de gemeenten staan te dringen. Het laatstgenoemde Gereformeerd Weekblad (van de gereformeerde bonders dus) heeft ook een Vragenru- biek. De antwoorden zijn soms ver rassend, zoals deze van de hand van de Katwijkse dominee H. Visser: Mevr. Th, G, W.-Z. te D. U 2ond mij een kranteknipsel over kerkgangers- ruil zoals u dit vond in uw plaatselijk blad. In het kort komt het hierop neer dat kerkgangers uit de Hervormde. R.-Katholieke, Lutherse, Doopsge zind-Remonstrantse en Gereformeer de Kerken niet bij hun eigen gemeen te maar bij andere gemeenten te kerk gaan. B.v. Doopsgezind-Remonstran ten gaan naar de Baptistengemeente, Hervormden naar Rooms-Katholieke kerk en omgekeerd enz. enz. Wat hier van te denken? Een revolutionair en sterk reactionair optreden van de geestelijke leiders in D! Sterk provocerend en kerkver- woestend. Kortom een uitverkoop houden van de bijbelse waarden van onze gereformeerde belijdenis. Een verdoezeling van grenzen. Een pure demonstratie van een eenheid ten koste van de waarheid. Er is er één die hier goed garen bij spint. Dat is de macht van de verleidende geesten die de waarheid ten onder houdt, die het evangelie degradeert tot een opvat ting van „elck wat wils". Een droevi ge ontwikkeling van verleidende geesten, het optreden van wolven die de kudde niet sparen. Het eindresul taat is: geen kerk meer en straks in alle weerloosheid het communisme als een rijpe vrucht in de schoot vallen. NED. HERV. KERK Beroepen te Stiens: J. Zagema te i Roden; te Houten (herv. deel-gem. De Open Hof in samenwerking met de geref.kerk): J. M. de Meij te Aalsmeer. 1 Aangenomen naar Diepenheim: G. J. Stam te Heinoo; naar Vlaardingen: J. Lalleman te Oude en Nieuwe Wete ring. Bedankt voor de benoeming tot voor ganger te Hoogersmilde: A. Christ Hulppred. te Leiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Dronten: H. J. Veltkamp te Leusden. Aangenomen naar Oudega (Smallin- gerland): H. J. Nolles te Bakkeveen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Barendrecht: A. Baars te Urk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalburg: E. Venema te i Drachten; te Rotterdam-Zuidwijk: D. Rietdijk te Vlaardingen. ADVERTENTIE fföSfl boekennieuws Dezer dagen verschenen: Dr. C. Houtman INLEIDING IN DE PENTATEUCH 260 blz., geb. f65,- Een beschaving van de geschiedenis van hel onderzoek near hel ontstaan en de compositie van de eerste vijt boeken van het Oude Testa ment met een terugblik en een evaluatie Dit is de eerste Nederlandse samenvattende studie over dit onderwerp Os. M. P. van oijk EDWARD SCHILLEBEECKX 52 blz 7,90 Hootdii/nen in de chnstoiogie van zijn Jezus- boeken De auteur geeft een eenvoudige weer gave (levens kritische beoordeling), zodat iede re geïnteresseerde nu kan kennis maken met de theologie van Schillebeeckx. Dr. H. M. Vroom DE SCHRIFT ALLEEN 2e druk, 290 blz 37,50 Een vergelijkend onderzoek naar de toetsing ven theologische uitspraken volgens de open- banngstheologische visie van Torrance en de hermeneutisch-theologische opvattingen van Ven Buren. Ebeling. Moltmann en Pannenborg Een beiangri|ke studie voor ieder die zich op dit Prof. dr. Ir. H. vt WIJSBEGEERTE 2e druk. 224 blz f 22,50 Dit fielder geschreven boek behandelt enkele hoofdonderwerpen vanuit christelijke wiisgenge gedachten, die hun oorsprong vinden in de wi|sbegeer1e der wetsidee (Dooyeweerd en Vol lenhoven) Verknigbaar m de boekhandel KOK KAMPEN HANOI (AFP) Het Vietnamese persbureau heeft gemeld dat er on langs een nationaal concilie van de roomskatholieke kerk in Vietnam is gehouden. Kardinaal Tring Van Can zou aan eerste minister Pham Van Dong ver slag hebben uitgebracht. Het concilie zou de katholieken hebben opgeroe pen om „hun godsdienstige plichten te vervullen en zich met het volk in te zetten voor de opbouw en verdedi ging van het vaderland". De premier zou, aldus het persbu reau, gelukkig zijn met de positieve benadering van de kerk voor tie be langen „van het volk. het vaderland en de katolieke gelovigen zelf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2