Stilleven is nog springlevend Louis Falco schept dansvreugde IKON-televisie laat Paard van Troie los Jazzfestival viert lustrum met zeshonderd deelnemers Verleden herleeft tot actualiteit van nu Goed uitgediept overzicht in Galerie De Beerenburght Programma's troonswisseling VARA en STAfr met alternatief f g, feestprogramma" Nieuwe boeken V< Westduitse tv zendt 'Dood van prinses' niet uit En dan nog WOENSDAG 30 APRIL 1980 TROUW/KWARTET door Cees Straus Jan van Heel: Little Bird (vogeltje), gouache (1979). ECKE EN WIEL Het nieuwe tentooRstelllngsbeleid, zoals Gale rie De Beerenburght dat dit jaar voorstaat, begint in zijn beginfase al bijzondere trekjes te krijgen. Er ls nu geen sprake meer van vrijblijvend heid in de keuze van het gepresenteerde: twee bolkken van elk drie exposiUes. res pectievelijk voor en na de zomervakantie, die steeds met een duidelijk uitgangspunt worden samengesteld, zo luidt het concept waarmee galeriehoudster Nanky de Vreeze haar visie op de hedendaagse kunst wil geven. Oaf de eerste (grafiek-iexpositle al een staalkaart te zien van een bepaalde ontwik keling. voor deze keer werd opnieuw en eigenlijk nog overzichtelijker gezocht naar een allesblndend thema. Dat daaruit het stilleven kwam, is wel enigszins verrassend. In de eerste plaats omdat het een onder werp betreft, dat zeker niet in de belangstel ling van de meeste, op de avant garde gerichte musea staat en daardoor een wat besloten bestaan leidt. Anderzijds mdat er in weerwil van dat gebrek aan belangstel ling (endaarmee ook aan stimulansen) toch een enorme dosis kwaliteit bij elkaar kon worden gebracht Met als negatief punt dat het onderwerp over het algemeen een nogal behoudende uitwerking heeft gekregen. Maar in een tijd waarin er sprake is van veel sterkere restauratieve tendenzen, valt dat eigenlijk nauwelijks op. Nanky de Vreeze is niet gevallen in het gat dat Je met dit soort onderwerpen heel ge makkelijk kunt scheppen- Ze heeft zich niet de onoverzienbare hoeveelheid fijnschilders op de hals gehaald, wier schilderijtjes en miniaturen eerder toch technisch-gaaf dan inhoudeiiJk-boelend kunnen zijn. Ze heeft wel degelijk gezocht naar een eigen taal. een eigen visie, ook als de betrokkene van uit een universele, academische achter grond werkt. Dat leidt tot een frisse aanpak van het gepresenteerde, een overzicht dat de interesse van de bezoekers zelden doet verflauwen. Alles bijelkaar leidt het tot de conclusie dat het stilleven nog springlevend is en dat het onderwerp nog genoeg moge lijkheden biedt om in de komende decennia overeind te blijven. Materiaalweergave Het stilleven is ondanks de huidige tenden zen nooit helemaal weggeweest. Het heeft een beetje een verborgen bestaan geleid een gedeelte van de hier getoonde schilders behoort ondanks de kwaliteit tot de minder bekede maar het heeft alle stormen der vernieuwing kunnen doorstaan. Zonder dat er sprake is van groepsvorming, kan je bijvoorbeeld bij De Beertenburght heel ge makkelijk een aantal schilders bijeen bren gen (er hangen er in totaal zo'n vijfentwin tig) die dezelfde schilder-technische, maar ook Inhoudelijke maatstaven stellen. Het zijn die schilders die in de eerste plaats zoeken naar een compositorische eenheid, een perfectie in materiaalweergave en een zeggingskracht die doortrokken is van gro te intimiteit Tot die categorie behoren onder meer Henk Helmantel, Ben Snijders, Josep Vogelsang, Joop Klinkhamer (ongewoon door zijn wijze van opvoering van de dramatische accen ten in een heel Introverte stijl). Gerard Norden (de meest afstandelijke) en Margué- rite Hynckes-Zahn. Helmantel, die vooral door zijn kerkinterieurs bkeend raakte, iaat hier in De Beerenburght zien dat hij een nieuwe weg is ingeslagen. Naast doeken met een gedempt-donkere toon, maakt hij nu ook kline, veel verstilde werkjes die toch een ongemeen helder licht bezitten. Daar tegenover staat een hoogst verschei den ensemble van redelijk conservatief tot experimenterend en onderzoekend. Klaas Gubbels is er bijvoorbeeld met een blauwe talel en een uiterst simpel stilleven, maar ook Kees Adrea die op een klein formaat onverwacht lichte tafreeltjes neerzet. Van Kenne Gregoire kan Je niet zeggen dat hij zich specifiek toelegt op het stilleven, maar er ls wel stilte (door de onderkoelde toon van zijn realisme) en er is leven geweest in de textiele fragmenten die naar menselijk gebruik verwijzen. Als contrast dient de levenslust waarmee een Jan van Heel schildert die als altijd veel te genieten biedt, of een Gerard Menken die nog in de traditie van de Ecole de Paris werkt, een Louis Baltussen of een Jan Brein die schilderderen omdat het zo'n plezierige bezigheid is. Dat genoegen weten ze op de kijker over te brengen, zonder dat die zich hoeft te bekommeren om een inhoudelijke probleemstelling. Keramiek Hetgeen ook geldt voor de keuze van de twaalf keramisten als aanvulling op de stil leven-schilders. Met veel realistisch en goed vertrouwd werk, maar helaas ook hier en daar al te beproefd. Een enkele keramiste als Anna van de Waarden die in abstract- geometrische vormen werkt, past bijzonder goed in dit gezelschap en haar werk doet eigenlijk meer van dit soort verlangen. De rage van het super-reallsme in de kera miek lijkt me over haar hoogtepunten heen te zijn, hier bloeit het nog volop. Maar ook Henk Helmantel: Japans zakykrujelfd i me is olieverf (1980). lanc hier vind Je van die „Einzelgöngers" di«uur van geen richting of mode wat aantrei. en onverdroten verder gaan op hun,, maal gekozen pad. Zoals Henk Karma)'1 boeken in aardewerk maakt, die zidijn vorm en expressie laten lezen als een quur. geslagen boekwerk, maar dan wel li- meest directe zin van het woord. Galerie De Beerenburght, Wlelseweg jdat Eek en Wiel (prov. Gelderland). Tot lSgen '•Tvan geopend op woensdag tot en met zati van 10-17 uur, op zondag van 13-17 ui will ■«and Louis Falco is bepaald geen onbekende in de Nederlandse danswereld: in 1971 studeerde hij bij het Nederlands Danstheater een van lijn eerste choreografieën in, lluescape (1968) en maakte speciaal voor hen Journaal. In 1973 trad hij met zijn Newyorkse gezelschap op In het Holland Festival. In 1975 maakte hij, weer bij het NDT, Caterpillar. Faico is een danser, die over een imponerend hoog niveau van technisch kunnen beschikt. Phy- sieke mogelijkheden lijken onbegrensd, dans technische problemen zoals bij voorbeeld het gevecht met de zwaartekracht en evenwicht zijn eerder opwindende elementen van de beweging, waarmee hij een spectaculair spel speelt. Dit aspect speelt vanzelfsprekend mee in zijn choreo grafische arbeid. Zijn dansers heeft hij getraind tot perfecte vertolkers van sijn werk. Er is niet bepaald een „eigen stijl" of een vastge legde bewegingstaal toals bij voorbeeld bij het klassieke ballet. Iedere nieuwe choreografie be tekent een uitdaging om nieuwe vormen te vin den. Dit is overigens in de beste traditie van de moderne dans en vormt de vernieuwende impuls die haar ontwikkeling gaande houdt. Een ballet van Falco is een totaaltheater-belevenis: dans, drama, muziek, decor en kostuums vormen één geheel. Hij werkt daarom samen met componis ten, vormgevers en belichters en zo vormt ieder werk artistiek een afspiegeling van zijn voor naamste inspiratiebron: de eigentijdse samenle ving. door Ineke Sluiter ARNHEM Het publiek In de Arnhemse Stadsschouw burg rees maandagavond als één man op voor eer; ovatio neel aplaus. En terecht. De dansers van Louis Falco's Dance Company hadden alle registers opengetrokken voor het nummer dat het program ma besloot: Escargot, choreo grafie Louis Falco, muziek Ralph MacDonald en met kostuums van Mlchaele Voll- bracht ZIJ namen de moeilijkste dansbarriè- res schijnbaar achteloos, met een overrompelende vitaliteit. Het was duidelijk, dat zij zelf er het meeste plezier aan beleefden. Het moet ook een puur genot zijn de techniek te The Louis Falco Dance Company, zoals ie deze week door Nederland toert. hebben overwonnen en in een zo op danste in het gezelschap van José Niet het hele programma was zo In spirerend: Djin, van William Gomel, op muziek van Rimbaugh, bleek het oninteressantste onderdeel. Zowel de choreografie als de beweging waren nogal conventioneel. Zo er een diepe re bedoeling was, werd die niet duide lijk. De kostuums, ook van Gomel, sloten zich in negatieve zin bij de choreografie aan. Er werd fraai ge danst. maar ik kon niet aan de indruk ontkomen, dat de dansers zich niet erg in dit ballet thuis voelden. Dezelfde William Gomel excelleerde in Louis Falco's Kate's Rag, muziek Scott Joplin en kostuums van Rocco Bufano. Het ballet beleefde 25 april in Kassei zijn wereldpremière. Het is gebaseerd op Shakespeare's Getem de Feeks. Falco zet scherp getekende karakters neer, door middel van mar kante beweging met grote uitdruk kingskracht. Duidelijk kwam hier naar voren, dat Falco als acteur be gonnen is en tevens tien Jaar lang het lijf geschreven choreografie Je dansvreugde kwijt te kunnen. Llmon. Naast Gomel, die de rol van de gewiekste bediende briljant dan ste, was er een indrukwekkend duet van Ranko Yokoyama als Kate, sa men met Falco als de man. die haar uiteindelijk de baas wordt. In zijn solo, Early Sundaymorning, muziek David Sanborn, beeldde Fal co haarzuiver uit, wat de voorafgaan de nacht voor hem betekend heeft. Genuanceerd acteren, pure dans, die uitdrukking gaf aan zijn wisselende stemmingen, teder, dromerig, exta tisch, dit samen vormt een voorbeel dig staaltje van communicatie door dans. Louis Falco heeft een aantal dansers om zich verzameld, die niet onder doen voor zijn eigen technisch kun nen. en zo zorgden naast Ranko Yo koyama en William Gronel Karin Ford, Lisa Nalven, Serena Ward, Juan Antonio, Alan Sener en Patrick King voor een geweldige voorstelling, die vanavond te zien is in Utrecht, 1 mei in Rotterdam, 2 en 3 mei in Amsterdam, 5 mei in Leeuwarden en 6 mei in Groningen. Een fragment uit „Die Verbrannten Dichter" van Die Tribüne uit Berlijn. Theatercollage „Die Verbrannten Dichter" door André Rutten door Riet Dlemer HILVERSUM Vandaag wordt voor de eerste maal „Het paard van Troje" op de huiskamers losgelaten. (Ned. 2-18.59) Met deze naam voor een nieuw televisieprogram ma willen de makers van de kerkelijke omroepen IKON- KRO RKK zeggen, dat de kij kers niet weten wat ze aan programma's kunnen ver wachten. Ook al stond het on derwerp waar alles vandaag om draalt al lang van tevoren vast: de troonswisseling. „Het paard van Troje" zal in de zo mermaanden, tot in september, de bekende gezinsprogramma's en Ken merk vervangen. Dat wil zeggen dat de programmamakers en redacteu ren die bij bovengenoemde televisie- uitzendingen waren betrokken ook voor het nieuwe magazine-achtlge Speciaal vandaag Sfeerbeelden en reportage over de troonsafstand van konin gin Juliana in het paleis op de Dam in Amsterdam en begroe ting (11 uur) van de nieuwe konin- ging Beatrix op het balkon van het paleis. Ned. 1 9.30-11.15 Toespraak door minister-pre sident Van Agt Ned. 1 11.15 Muziek en reportages uit de Nieuwe Kerk waar men zich voorbereidt op de inhuldiging van Beatrix Ned. 1 13.40 Directe reportage van de In huldiging Ned 1 15.00-17.00 Samenvatting van de reporta ges van de troonsafstand en de Inhuldiging. De belangrijkste de len krijgen ondertitels. Ned. 1 11.00-18.50 Van Gewest tot Gewest met impressies van de viering van ko ninginnedag, met name in Mar ken. de Zwanenbroederscbap in Den Bosch en de Princesshof te Leeuwarden Ned. 1 1859 Uitgebreide biografie van ko- ninging Beatrix Ned. 1 20.27 Impressies uit het palels op de Dam. waar koningin Beatrix de leden van de Staten-Generaal heeft ontvangen. Ned. 1 21.20 Directe reportage van de fees telijkheden in Amsterdam en het vuurwerk op het IJ. Ned. 1 21.40-23.00 De NOS-radlo zendt de hele dag een nationaal programma uit, dat begint met een gelukwens aan de Jarige koningin. Hilv. 1 7.00 Directe reportage van de abdi catie van koningin Juliana en de begroeting van de nieuwe ko ningin. Hilv. 1 10.00 Impressies uit de Nieuwe Kerlc, waar het kinderkoor van de Vrije School In Den Haag, een formatie van het Concertgebouw orkest, de Maaslreechter Staar en het Noordhollands Koper Kwar tet aan meewerken Hilv. 1 14.02 Directe uitzending van de in huldiging van Beatrix Hilv. 1 15.00 In „Komt u van luisteraars maar", reacties Reportages van de feestviering in binnen- en buitenland Hilv. 1 19.02 Directe uitzending vanaf het M.S. Prinses Beatrix met aan boord de koninklijke gasten en reportages van de feesten in Am sterdam Hilv. 1 22.02 In Met het oog op morgen, vooruitblik op een nieuwe rege ringsperiode Hilv. 1 23.02 programma worden Ingezet. Een inte gratie dus van beide programmasoor ten om eens wat meer kijkers te be reiken. Vooral de Jongeren haakten vaak af bij Kenmerk, omdat de stof voor hen te zwaar was en te ver buiten hun belevingswereld lag. Met de nieuwe opzet wordt geprobeerd de Jongere kijkers te bereiken, maar tevens hoopt men de belangstelling van de ouderen te trekken voor Jongeren- onderwerpen. Dat gebeurt met korte films, gesprekken, animatie en mu ziek. Een IKON-cltaat: „In ieder ge val zullen onderwerpen, die anders in twee aparte programma's aan de orde kwamen, nu in één programma op een wat lossere, veelzijdige manier overhoop gehaald worden." De opening van „Het paard van Tro je'" ls iedere week een gesprekje van Wim Neijman met kleuters. Meestal gaat het over iets actueels. Het pro gramma gaat vervolgens aan leeftijdsopbouw doen. maar vooral de eerste uitzendtijd moet voor de jeugd geschikt zijn. Slechts de laatste tien minuten tot een kwartier zullen ge richt zijn op volwaasenen. Er is sprake van een experiment dat zich in de zomermaanden afspeelt. Waar de meeste omroepen in die peri ode een zomerslaap houden, althans naar het idee van de kijkers, gaat de IKON zich extra Inspannen iets nieuws te brengen. De leeftijdsopbouw, die IKON als uit gangspunt heeft gesteld, moet een behoorlijke uitdaging zijn. Maar zo'n vermening van jong en oud, waardoor men zoveel mogelijk kijkers wil berei ken kan ook een overschatte uitda ging voor de programmamakers zijn. De toekomst zal het leren. In september gaan de kerkelijke om roepen weer op de bekende voet ver der met gezinsprogramma's en Ken merk. Naar verluidt is ook de redactie van Kenmerk zeer ingenomen met het zomerexperiment, omdat nu tij delijk kan worden uitgebroken uit het vaste stramien. Uiteindelijk gaat het er hun ook om zoveel mogelijk kijkers te bereiken. De kijkcijfers van de IKON op woensdagavond verto nen niet bepaald een stijgende lijn. Het thema van vanavond staat uiter aard in het teken van de troonswisse ling. In de studio zijn drie personen aanwezig die de inhuldiging in 1948 meegemaakt hebben en drie Jongere van vijftien jaar. Ervaringen van toen en nu worden vergeleken. Verder is er een reportage over de manier waarop op het platteland met name Gene- muiden de feestelijkheden zijn voorbereid. In een korte film vertel len oudere en jongere Surinamers in ons land hoe ze over de monarchie denkea Het zijn alternatieve onder werpen, die aan elkaar worden ge praat door Leonle van Bladel. Ook is er bij iedere uitzending een gastpre- sentator. Vandaag is dat Karei Ros kam. politiek redacteur van de VARA. Thema's die „Het paard van Troje" in de nabije toekomst zal aan snijden zijn: de bevrijding (met een aandeel van Nederlandse, Russische en Duitse kinderen), arme-rijke lan den en onderwijs en examentijd. AMSTERDAM Centrum Bellevue was maandagavond vol met een zeer aandachtig publiek voor „Die Verbrann ten Dichter", een theatercol lage, die het Beriljnse gezel schap „Die Tribüne" in 1978 voor de Berliner Festwochen gemaakt heeft, en die zo raak bleek dat zij nog op het reper toire staat. De voorstelling is opgebouwd uit tek sten van Duitse schrijvers, die, nadat Hitier aan de macht gekomen was of soms al eerder in ballingschap gegaan waren, en wier geschriften in het openbaar werden verbrand. Zij lieten de stem van het „andere", of beter van het „echte" Duitsland ho ren, en die mocht toen in het eigen land niet worden vernomen. Het Berlijnse gezelschap bereikt met die voorstelling, dat je er ook als Nederlander van vandaag onge twijfeld toch anders dan een Duitser van nu met intense belangstelling naar luistert, ook al zijn die teksten veertig, vijftig jaar oud. Zij gaan le ven in de gestaltes van de spelers, die er nu. daar voor je ogen, zo intens mee bezig zijn. en in een ruimte, die Je bijna een environment zou kunnen noemen, en zoals alleen vandaag de dag kan worden bedacht. Bovendien worden een aantal middelen van de sterke Duitse cabarettraditie ge bruikt, met in de muziek reminiscen ties aan Weill en Eisler, ook wat de manier van zingen betreft. De spelers zien er ook uit als ballin gen van diverse pluimage, slepend soms met koffers, met wat muziekin strumenten, bij elkaar hokkend rond een café-tafeltje, op een bankje bui ten, in een loodsachtige ruimte, die zowel door de wisselende opstelling van de figuren in een vloeiend verloop als door veranderende be- DEN HAAG (ANP) Het Northsea Jazz Festival viert 11. 12 en 13 Juli zijn eerste lustrum in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Vorig Jaar trok dit interna tionale festival bijna 23.000 bezoekers Een enquête wees uit dat 70 procent van het publiek uit eigen land kwam en West-Dultsland de meeste buitenlandse Interesse toon de Het evenement trok echter ook bezoekers uit de Ver enigde Staten, Japan. Indonesië en Venezuela. 'Aan het komende festival zullen bijna 600 musici deelne men Aanwezig zijn onder meer Fats Domino. Benny Carter, All Star Swing Band. Dizzy Gillespie. Johnny Oriffln Quartet en de Art Blakey Big Band. Tevens wordt aandacht besteed aan dlxlelandmuziek, blues- en cajun- muziek, avant garde en geïmproviseerde muziek. Het eerste lustrum wordt ingeluid met de feestelijke ingebruikneming van het dak als openlucht podium. Voor het eerst in het elfjarige bestaan van het Congresge bouw vinden hier live-concerten plaats, waarbij een tentdak kan worden gebruikt bij onverwachte regen buien. Deze wat genoemd wordt patio beschikt over accommodaties met kleedkamers, douches en toilettten. De prod uk tie en organisatie van het Northsea Jazz Festival berust ook dit Jaar bij Paul Acket. De Stichting Northsea Jazz Festivals heeft bij het minis terie van CRM een garantiesubsidie aangevraagd. Dit ministerie heeft advies gevraagd bij de Raad voor de Kunst en ook de Tweede Kamercommissie voor CRM werd ingelicht. De stichting hoopt met deze activiteiten duidelijk te maken dat er tot nu toe nauwelijks sprake is van een Jazzbeleid in Nederland en hoopt dat dit festival kan worden ingepast in zo'n toekomstig beleid. ïurte alle Van onze radio- en tv-redactie de ti ie bool HILVERSUM Er zijn nogaL wijzigingen in de programmat. ma's van televisie en radio a? bracht voor de dag van de troorferd* se ling, maar de meest drastische |^or zwaai is wel te vinden bij de V/ radio. Alle aangekondigde pro| ma's tussen 's morgens tien vo acht en 's avonds zeven uur koi vervallen. Die tijd wordt gel voor de volle-mond-titel STAD en VARA maken woei een alternatief nationaal gramma." mee taai Dit verbond komt tot stand ome VARA over zendtijd beschikt dio STAD over de technische teiten. De uitzending komt streeks vanuit restaurant Sc lisci ij i} te h late lijk ikk ijvei lichting voortdurend van sfeer wis selt. Daarin meer oproept dan het emlgrantenbestaan alleen de ont reddering van Europa bij voorbeeld maar ook meer dan de chaos van de tweede wereldoorlog. Associaties met ballingen en vluchtelingen van vandaag de dag doen zich vanzelf voor, als een epidemie, die langer hoe verder om zich heen grijpt Het is minder een beroep op emoties dan wel op het bewust worden. De voorstelling bestaat uit vijf delen, elk ervan ingeleid door een jongetje van een Jaar of veertien in uniform van de Hitlerjugend, met lofdichten op die man van nazi-gezinde Duitse schrijvers uit dezelfde tijd, perfect gedisciplineerd voorgedragen, zoals het toen moest. Bijna absurd, maar niettemin. Je hoort het opnieuw, iets anders, maar in wezen hetzelfde, en het overdondert wéér. Een uitstekende voorstelling. Zij was dinsdagavond ook in Nijmegen, van avond in Tilburg (stadsschouwburg), 1 mei in Rotterdam (Lantaren), 2 mei in Groningen (Het Tehuis). Groningen Jn oorlogstijd, aspecten van de bezettingsjaren 1940-1945. Uitg. Knoop Nlemeijer, Haren. 227 blz. - 37.50. Van uitgeverij Querido te Amster dam, zijn de volgende boeken: 2e druk van Wat fietst daar, dóór B. den Uyl (71 blz - 12.50). Er valt een traan op de tompoes, toneel van A. M. G. Schmidt (79 blz - ƒ17.50). Brieven aan Ottla en andere familieleden, van F. Kaf ka (236 blz - ƒ45). Vier Salamander-pockets: Vier jaargetij den van C. van Bruggen (128 blz; 4e druk). Gekkenschemer, door L. Fer- ron (144 blz; 3e druk). Vijf vadem diep van S. Vestdijk (252 blz; 3e druk). Een illusie door L. Couperus (128 blz; 3e druk). Prijs per deeltje 6 50. Ik zweer de waarheid te seggen, acht opzienbarende moordzaken ln Vlaan deren opgetekend door J. Cels. Uitg. Veen. Ede. 201 blz 19 90 Bij de Wereldbibliotheek te Amster dam zijn verschenen: Miranda's huis, verhaal van P. Galileo (264 blz - ƒ22.50) en Huwelijk en moraal van B. Russell, met een ten gelelde van prof. dr H. Musaph (199 blz - 27.50). De familie Greville, familieroman van P. Rock. Uitg. Bruna, Utrecht 415 blz. Geen prijsopgave. Web, science fiction roman van J. Wyndham. Uitg. Spectrum, Utrecht 156 blz 12.90. 200 rliegtips van K. Ketting en 200 wedstrijdtips van J. Aben en O. v. Nooten zijn van uitgeverij Elsevier. Amsterdam. Prijs per deeltje 11.50. wel dam. Daar komen verslaggevers" VARA en Radio STAD binnen, df1^ verschillende plaatsen in de hogen stad werkzaam zijn. ;n jn De Nederlandse troonswisselinT" 11 ook in het buitenland niet onBara merkt voorbij gaan wat betreft rioni en televisie. Radio Nederland Wf jrra omroep zal er met twintig verslj vers en 27 technici voor zorger luisteraars ln bijna de hele wCwe' rechtstreeks of in samenvattingen d gebeurtenissen rond de troonsv ling kunnen meebeleven. De wi omroep zal naar alle delen val westelijke wereld zestig uitzendlp*- verzorgen in het Nederlands, Ei Frans, Spaans, Portugees, lm sisch en Arabisch. Cl De middaguitzendingen zullen worden overgenomen door de R club Holandes, die uitzend! maakt voor aan de Spaanse kus blijvende Nederlanders. Tevens de Wereldomroep uitzendingen! geboden aan het eigen zendst£EC* van de Nederlandse Unifll-militfvan in Libanon. (werl! londi Reportages en samenvattingen?leve de Nederlandse televisie wo)ten( overgenomen door twaalf Eun steli- landen en Amerika. Veertien bi landse radiostations hebben ven gevers in Amsterdam. Van onze radio- en tv-redactie BONN De Westduitse televis de omstreden Engelse televisie* mentaire „De dood van een prii^ niet uitzenden. Als argument opgegeven dat het programma ori doende kwaliteit vertoont. Deze uitspraak is zowel afkon van ARD (het eerste net) als ZDF tweede net) Zweites Deutsches F sehen was al nooit van plan het gramma te kopen. De overkoep( jil de ARD hield het nog in beraad, njjjjj heeft nu toch na overleg met de n nale zenders besloten niet tot uit ding over te gaan. In hoeverre de maatregelen vai Saoedisch-Arobische regering, i" Engelse ambassadeur heeft ten zonden, daar mee te maken hc< niet bekend. De Nederlandse Hflndelveren! zal het openingsconcert verzorg de blinkend gerestaureerde Nli Kerk aan de Dam in Amsterdam zondagavond 4 mei (aanvang 21 klinkt het oratorium Israël ln Eg van Handel, waaraan behalve koor van de Hündelvereniging het orkest van de Frarwtalige B sche Radio meewerkt en een vl solisten, het geheel gedirigeerd Jack P. LooriJ. Dit zelfde progi wordt op 2 mei uitgevoerd in de 1 hovense Stadsschouwburg. Benjamin Brittens beroemd^-— War Requiem wordt op zondaga^i 4 mei uitgevoerd in het Muziel trum Vredenburg (aanvang 20.45^^ onder auspiciën van Toonk ESQ Utrecht. Het Utrechts Symfonie M kest, het Conservatorium-orkest Den Haag. de Toonkunstkoren*^ Utrecht en Arnhem, de jongens] de koorschool in Haarlem, orgi Tljn van Eijk en de zangers Marii Kweksilber. Howard Crook en R< Holl spelen en zingen het reqi onder leiding van Jaap Hlllen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4