Weer een aflevering van de synode en het IKV Paus ziet reis als geestelijke opdracht Trouw KERK IN DE WERELD Tien dagen Afrika Nieuwe predikant voor Nes Ammim Basisgroepen Twente zoeken contact Lutherse bijbel in trek bij apostolischen Asiel voor illegalen in Utrechtse kerk Boete voor jezuïet in Roemenië Braziliaanse kerk door Rome op kosten De Vara waarschuwt ook onze kerken Nieuwe bisschop in Berlijn Miljoen voor Blije Werelt VANDAAC* VOORBUGANGEI Beroepingswerk Conferentie Gereformeerden iLn Brazilië op bezoe [oner WOENSDAG 30 APRIL 1980 TROUW/KWARTET ~bEt* door A. J. Kiel Vandaag weer een aflevering van ons feuilleton: de gereformeerde synode en het IKV. Misschien zijn er mensen die daar kriebelig van worden. Hen adviseer ik met klem: werp deze pagina terzijde en kruip lekker voor de televisie. We blijven dus als doordouwers-onder-mekaar over. Mooi zo. dan gaan we er eens flink tegenaan. Gisteren meldden we. dat we een uitvoerige verklaring hadden ontvangen van enige leden van een commissie der gereformeerde synode. Het was een lang en niet bijzonder meeslepend stuk, dat tot oogmerk had. duidelijk te maken dat de uitslag van het synodaal debat over de verhouding tot het interkerkelijk vredesberaad, het IKV. geenszins te danken was aan factoren van buitenaf. Open brieven van IKV'ers en hun aanhang, een pagina-grote advertentie met een oproep. ..dat gestook in Trouw" (om een vriendelijke lezer te citeren), het was allemaal flauwekul. Dat stond niet zo in die verklaring, maar 't zat er wel achter. Het resultaat van de synodale beraadslagingen was niet verrassend, er was niets aan de hand. wat er uitkwam had er altijd al ingezeten. Dit stond er wèl. Ik neem gelovig aan, dat dit juist is, want synodeleden zullen niet Jokken. Dus: als de mensen van het IKV hun mond gehouden hadden, als hun aanhang niet ln de pen geklommen was en als wij geen stukjes in de krant hadden gezet die van enige bekommernis getuigden, dan had de gereformeerde synode net zo goed en net zo luid verklaard, zich mee-verantwoordelijk voor het IKV te achten. Mooi. dat weten we weer. We kunnen de gereformeerde synode rustig laten sudderen, 't komt altijd op z'n pootjes terecht. Wat ik echter volstrekt niet begrijp, is de kennelijke behoefte, dit aan de buitenwacht kenbaar te maken. Als ik synodelid was. of misschien zelfs lid ener synodale commissie, zou ik juist sterk ingenomen zijn met „al die herrie" (citaat van een synodelid) van kerkmensen. Immers, daar spreekt een grote mate van betrokkenheid uit en die zou mij aanzienlijk liever zijn dan een houding van: ze doen maar. daargelaten of deze houding door eerbiedige afwachting of door onverschilligheid wordt ingegeven. Doch nee. de synodale broeders haasten zich, een verklaring in elkaar te knutselen, die ons moet inprenten dat je het bestoken van de synode netzo goed kunt nalaten. Wanneer de eerwaarden in Lunteren kritisch worden gadegeslagen of hinderlijk gevolgd, raken ze geïrriteerd. Ze constateren niet met voldoening dat er nog kerkleden zijn, die naar hen omkijken, integendeel, dat hindert hen. En wat de kranten betreft, laat die zich maar beperken tot neutrale verslagjes onder de kop: synode komt bijeen. Ik leid hieruit af, dat de gereformeerde synode eigenlijk dolgraag net zo zou vergaderen als de onlangs gehouden Romeinse synode: geen pottekijkers erbij en als de zaak achter de rug is, een diplomatiek communiqué. Het is heerlijk om synode te houden in de Lunterense bossen, maar laat dat lastige kerkvolk zich er alsjeblieft buiten houden. Hoe merkwaardig is dit. Ik moge de gereformeerde synode krachtig opwekken tot enige belustheid op buiten-synodale actie, of die nu van links komt of van rechts, of je die nu overbodig acht of niet Om dit concreet te maken, de opstellers van de verklaring, waarover wij gisteren berichtten, hadden moeten verklaren (als ze dan toch zo graag wat wilden verklaren): mensen, 't was heus niet nodig geweest, al die heisa, maar wat zitten we lekker op één lijn! O nee, dat kan natuurlijk niet, want dan identificeer je je weer met die of dat. En daar zijn synodes vuurbang voor. Van onze kernredactie AMSTERDAM Vrijdagmiddag komt paus Johannes Paulus II aan in Kinsjasa, de hoofdstad van Zaïre. Daar begint zijn tiendaagse reis door zes Afrikaanse landen. De paus doet onderweg veel plaatsen aan, celebreert missen, wijdt priesters en bisschoppen en houdt toespraken. Hij zal ontmoetingen hebben met kerkelijke ambtsdragers, seminaristen, stam hoofden, diplomaten en andere politici. In sommige plaatsen worden grote menigten verwacht om de paus toe te juichen. In Kinsjasa ontmoet de paus presi dent Mobutu en spreekt hij met kar dinaal Malula en de andere Zaïrese bisschoppen. Maandag en dinsdag is hij in de volksrepubliek Kongo-Braz- zaville. vandaar gaat hij naar het Oostafrikaanse Kenia. Donderdag vliegt hij naar Accra, de hoofdstad van Ghana. Zaterdag wordt de paus eerst in Ouagadougou. Ópper-Volta, verwacht door president Lamizana. kardinaal Zoungrana en de overige bisschoppen, diezelfde dag nog reist hij door naar Abidjan in Ivoorkust In die stad legt de paus de eerste steen voor een nieuwe kathedraal. Op 12 mei is hij weer thuis. De aanleiding voor de Afrikareis is het feit dat het christendom nu hon derd Jaar in Afrika is verspreid. In dit werelddeel hebben eeuwenlang al leen in Egypte en Ethiopië christelij ke gemeenschappen bestaan. Maar met de koloniale bezettingen kwa men ook de missionarissen en zende lingen. Toen de Afrikaanse landen onafhankelijk werden, kregen de ker ken het hier en daar zwaar te verdu ren en leek hun invloed af te nemen. Stamgebonden Toch bleek deze herleving van Afri kaans animisme van korte duur. Christendom en Islam breiden zich uit ten koste van de zogenaamde ..primitieve" plaatselijke godsdien sten. Vooral kleine secten zijn in op mars. Zo is er op dit moment ln Kenia al een heuse paus: Timothy Atlla, leider van een kwart miljoen aanhan gers van de Marialegioen-kerk. Veel van dergelijke, soms zeer bizarre, sec- waarin opgenomen- De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Direcleur ing O Postma MOOfOKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam WOautslraai 1 lel 020-913456 tete* 13006 Postgiro 66 00 00 Bant, Ned CredietbanM ReMenmgnr 2300 12574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam iet 010-115588 (abonnementen en bezorging) lel 010-115586 (redactie) let 115700 (uitsluitend voor REGIO OEN HAAGAE10EN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) lei 070-469445 (redactie) lel 070-468864 (u-tsJmtend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 0000 AA Zwolle lei 05200-17030 MethmarVl 56 Zwolle Abonnementspniz©0 Per maand 16.96 Per kwartaal 50 95 Per half iaar 101.90 Per *ar 201.60 Advertentietarieven op Tetetomscne aöonoementenop drachten [zie adressen boven) Opgave iam*eoencmen 9-19 30 van maandag l/m vr^dag Op zondag van 18-20 uur i«tet 020- 913456 Opgave ten sluiten beter aan bij oude stam tradities dan de grote kerken. Ze zijn vaak, net als politieke partijen, erg stamgebonden. Onderwijs is een belangrijke factor geweest bij de verspreiding van het christendom. De Afrikaanse leiders van nu hebben nooit iets anders mee gemaakt dan onderwijs op kerkelijke scholen. Deze invloed wordt lang zaam minder door de opkomst van een openbaar schoolsysteem met nlet-kerkelijke leerkrachten. Voormalige Belgische. Franse en Por tugese kolonies zijn uiteraard meer rooms-katholiek, terwijl de Britse meer protestant zijn. De pauselijke reis voert zowel naar betrekkelijk katholieke landen als Zaire en Kon go, als naar Ivoorkust, waar de roomskatholieken slechts een kleine minderheid van enkele procenten vormen. Overigens heeft Juist in het voormalige Belgische en Franse Kon go de rk kerk van staatswege heel wat tegenwerking ondervonden. Hoewel de paus uitsluitend mldde- nafrikaanse ontwikkelingslanden be zoekt. Is de reis toch gevarieerd ge noeg. HIJ komt ln landen met een stabiel bewind als Kenia, maar ook in landen waar al heel wat strijd ge weest ls (Ghana), in llnksleunend Kongo maar ook in het conservatieve Ivoorkust; voor dit tamelijk welva rend land bezoekt hij Opper-Volta, een van de armste landen ter wereld „Ziel van Afrika" De paus ziet zijn reis niet als politie ke. maar als een geestelijke opdracht. Er worden geen radicale uitspraken van hem verwacht voor wat betreft de oorzaken van de armoede. Wel zal de paus de nadruk leggen op de gees telijke waarden van de mens. HIJ wil, zoals hij gezegd heeft, „de ziel van Afrika redden". Hij zal zeker wijzen op het gevaar dat ln Afrika de religi euze gevoeligheid naar westers voor beeld gaat wijken voor materialisme en consumptiedrang. Bij talloze gele genheden heeft de paus tegen dat gevaar gewaarschuwd, alsook tegen de waardevermindering van het ge zinsleven. Zijn woorden zullen op goudschaal tjes gewogen worden om te kijken of en ln hoeverre hij Afrika tot radicale strijd tegen de armoede oproept of eerder tot lijdzaamheid. Een oproep tot beklemtoning van geestelijke waarden tegen materialisme klinkt in Afrika Immers anders dan in Ameri ka. En een uitspraak dat de kerk er is voor de armen overtuigt weinig van uit de tamelijk weelderige entourage van de pauselijke reizen tot nu toe. Het wordt de vijfde buitenlandse reis van deze paus. de eerste van dit jaar. Op het programma voor 1980 staan ook Frankrijk, Brazilië en de Filip pijnen. Van onze kerkredactle EN8 - De gereformeerde predikant van Ens (Noordoostpolder), ds. A. J. Boersma, wordt met ingang van 1 oktober predikant van de nederzet ting Nes Ammim in Israël. Hij volgt ds. 8. Schoon op, die vanaf 1974 in Nes Ammim werkt en die te kennen heeft gegeven, naar Nederland terug te willen keren. Ds. Boersma is 35 jaar. Alvorens de benoeming aan te nemen is hij met zijn vrouw enkele weken in Nes Am mim geweest om met de bewoners en het leven daar kennis te maken. Het is de bedoeling, dat naast ds. Boers ma ook een Duitse predikant in Nes Ammim werkzaam zal zijn. van een medewerkster ZENDEREN „We hebben na van daag de indruk dat we met goede dingen bezig zijn en dat mensen die bij de kerk niet meer aan de bak komen nu worden opgevangen en an ders dakloos zouden zijn." Dit zei Jurjen Beumer, lid van de kerngroep basisbeweging Twente na afloop van een regionale dag in het rk pastoraal centrum in Zenderen. Een kleine tweehonderd mensen hadden gerea geerd op de oproep voor deze Twent se „basisdag". Verschillende groepen vertelden hoe zij plaatselijk begonnen waren en welke activiteiten op gang zijn geko men. Men pakt vooral de zaken aan waarvan men vindt dat de traditione le kerken ze laten liggen: problemen van kernenergie, werkgelegenheid, woonwagenbewoners en de Armeen se christenen uit Turkije van wie er velen in Hengelo en omgeving verblij ven. Evenals op andere plaatsen wil len mensen uit de verschillende groe pen zich sterk maken voor de zoge naamde „illegalen" De deelnemers aan de bijeenkomst hebben geprobeerd een lijn uit te zetten voor de nabije toekomst. Men sen uit plaatsen waar nog geen basis groep is hebben motieven en moge lijkheden uitgewisseld. Vanuit de kerngroep is men graag bereid om nieuwe activiteiten verder op weg te helpen. Men vindt het belangrijk dat mensen zich met deze dingen gaan bezig houden, te meer nu er aan de andere kant van de grens een nieuw industriegebied en kerncentrales dreigen te komen. De basisbeweging Twente wil in het najaar een tweede ontmoetingsdag organiseren. AMSTERDAM „ELK", het blad van de evangelisch-lutherse kerk. heeft een oproep gedaan aan zijn lezers om oude lutherse bijbels beschikbaar te stellen ten behoe ve van de nieuw apostolische kerk. In deze religieuze groepering wordt de lutherse vertaling name lijk nog steeds graag gebruikt. De lutheranen gebruikten vroeger als enige protestantse kerk in ons land de Statenvertaling niet. maar hadden hun eigen lutherse bijbel vertaling, gemaakt door de predi kant Adolph Visscher in 1648 en sterk bepaald door Luthers eigen ,bijbelvertaling in het Duits. In 1951 stapte de Lutherse kerk over op de nieuwe vertaling van het Nederlands bijbelgenootschap. De lutherse vertaling wordt sinds dien niet meer herdrukt, zeer tot verdriet van de nieuw-apostoli- schen. „Wij houden vast aan de lutherse vertaling, omdat wij die het mooist en het duidelijkst vinden", zegt voorganger N. Kiene uit Am sterdam. Het is echter een hele toer voor de 13.000 leden van zijn kerkgenootschap om via tweede handsboekenzaken en dergelijke nog aan bijbels te komen Er zijn verscheidene groepen apostolischen in ons land (o.a. het apostolisch genootschap en de hersteld apostolische zending- kerk). maar de voorliefde voor de lutherse bijbelvertaling is speci fiek voor de nieuwapostolischen. De apostolische beweging begon in de negentiende eeuw Aanvan kelijk was de verwachting van de spoedige wederkomst van Chris tus kenmerkend Later werd meer karakteristiek de wederinvoering van het apostelambt, speciaal dat van „stamapostel". Van een onzer verslaggevers UTRECHT Zeventien Illegale bui tenlandse werknemers, die in Am sterdamse kerken waren ondergedo ken, hebben asiel gekregen in de Jo- hanneskerk in Utrecht. Zij mogen voorlopig voor een maand in het kerkgebouw van de hervormden en gereformeerden in Overvecht ver blijven. De asielverlening van de Turken en Marokkanen, die ruim vier jaar in Nederland zijn, wordt georganiseerd door ongeveer zeventig vrijwilligers. Het initiatief ontstond na een oproep van „Platform van organisatie van buitenlandse werknemers", die zich landelijk met de problemen van de illegale buitenlanders bemoeit. Vol gens het Platform gaat het om bui tenlanders die als gevolg van de in voering van de wet arbeid buiten landse werknemers per 1 november 1979 zonder werk zijn gekomen en niet meer in hun primaire levensbe hoeften kunnen voorzien. De buiten landers worden bovendien met uit zetting bedreigd. Burgemeester Vonhoff en de Utrecht se politie zijn op de hoogte gesteld van de asielverlening. ROME (CIC) De enige nog pasto raal werkende jezuïet in Roemenië, pater Michael Godo, is tot een zeer hoge geldboete veroordeeld wegens ongeoorloofde financiële hande lingen. Pater Godo is pastoor in Baile Hercu- lane. Hij is de enige van de tien jezu ïeten in Roemenië, aan wie pastorale activiteiten nog niet verboden zijn. De overtreding van pater Godo was, dat hij geld ingezameld had voor de bouw van een nieuw kerkje. De recht bank veroordeelde hem tot een boete van 140.000 lei, precies het bedrag dat hij bij elkaar had gecollecteerd. RIO DE JANEIRO (ANP) - Het Vati- caan is niet ingegaan op het verzoek van de Braziliaanse bisschoppen dit jaar geen „adliminia-bezoek" te hoe ven brengen. Eens in de vijf jaar moeten roomskatholieke bisschop pen bij de paus „op het matje" ko men. De bisschoppen wilden dat deze keer overslaan, omdat de paus bin nenkort naar Brazilië gaat en dan toch alle bisschoppen te zien krijgt. De Braziliaanse kerk zou aldus zo'n slordige 2 miljoen gulden besparen. Er zal echter niet van de regel worden afgeweken, heeft de nuntius mgr. Carmine Rocco aan het Braziliaanse episcopaat meegedeeld. Ook een tweede verzoek werd afgewezen: de heiligverklaring van de Braziliaanse jezuït José Anchieta, stichter van Sao Paulo, zal gewoon ln Rome plaatsvin den en niet in Brazilië en wel volgens plan vlak voordat de paus naar Brazi lië vertrekt. De bisschoppen zijn teleurgesteld door de afwijzing van huns inziens redelijke voorstellen. Ze worden tot grote uitgaven gedwongen en dat ter wijl het pauselijk bezoek hpn ook al voor heel wat financiële problemen stelt. Bovendien is hun enthousiasme toch al niet zo groot, omdat het pauselijk bezoek de aandacht wegzuigt van het nationale eucharistisch congres in Fortaleza, waar de bisschoppen graag een groots nationaal gebeuren van willen maken. Overigens houdt de Vaticaanse afwijzing van nu niet in dat er niet alsnog weer andere beslissingen genomen worden. door Aldort Schipper „Hier liet u de beroemdste christelij ke filmspeler, de meest succesvolle christelijke businessman en de meest begaafde christelijke zanger ZIJ ga ven hun hart aan Jezus en zij vragen u vandaag: doe hetzelfde!" Zo onge veer sloot afgelopen zaterdag Jim Bakker zijn half uur van de Praise the Lord Club. die de Vara hier uitzond in zijn langdurige All American Show. Ruim een miljoen Nederlandse kij kers waren getuige van deze gods dienstige nep Tijdens de uitzending merkte de pre sentator Jim Bakker op dat hij niet kon begrijpen dat er bezwaar tegen gemaakt wordt dat zijn PTL-network tientallen miljoenen dollars per jaar binnenkrijgt. „Een zakenman zou men alleen maar bewonderen, als hij zo veel zou verdienen." Ook ln Amerika zelf neemt intussen het verzet tegen de godsdienstige mil- joenenbusinesc op de tv toe. In een speciale conferentie die alleen maar over dit onderwerp ging heeft de Amerikaanse nationale raad van ker ken 250 mensen uit de grote kerken bij elkaar gehaaid. Het blad Christia nity Today laat weten dat de belang rijkste drijfveer voor de conferentie was dat de grote kerken onrustig wor den nu zij bijdragen beginnen te missen Volgens Time Magazine zijn de jaar lijkse inkomsten van Jim Bakker van de PTL-Club 51 miljoen dollar. Pat Robertson haalt per jaar 47 en Jerry F al well per jaar 46 miljoen dollar bijeen. De kleine drie Rex Humbard, Jimmy Swaggart en Robert Schuller „maken" per jaar samen 55 miljoen dollar. De Amerikaanse raad van ker ken en de rooms-katholieke bisschop penconferentie in de VS verwijten de tv-predikers dat zij een goedkoop evangelie aan de man brengen, dat de dingen simplificeert en de mensen aanmoedigt naar de tv te kijken ln plaats van naar de kerk te gaan. sche kerk zich tot een echte kerk ontwikkelt. Schuller hoort tot de Re formed Church en wil daar ook bij blijven behoren. Schuller reageerde op een rapport dat de psycholoog Richard Liebert voor de raad van kerken had gemaakt. Liebert had ernstige bezwaren tegen de krachtige geldklopperij van de tv-evangellsten. works zijn echter bedrijven die op winst uit zijn. Zij merken dat je voor godsdienstige uitzendingen ook best geld kunt krijgen, als je ze maar door de conservatieve tv-evangelisten laat vullen. Het gevolg is dat de kerken hun zendtijd in gevaar zien komen, tenzij zij de praktijken van de elek tronische kerk overnemen. Biedt daar maar eens weerstand aan. Opwekking De conferentie van de raad van ker ken gaf ruimschoots gelegenheid aan de predikers om hun mening te ge ven. Zo maakte tv-evangelist Pat Ro bertson een vergelijking tussen de elektronische kerk en de opwekkings beweging van de gebroeders Wesley in de achttiende eeuw. Dat was ook een controversiële en ongewone be weging Maar zij werd een succes om dat zij tegemoet kwam aan behoeften waar de bestaande kerken niet in voorzagen, zei Robertson. Tv-dominee Robert Schuller ver wierp de gedachte dat de elektroni- Dat geld wordt gebruikt om meer tv- zendtijd van lokale stations te kopen. Ook hiGF Deze tijd wordt gevuld met de conser vatieve leringen van charismatische tv-sprekers. Die introduceren niet al leen een conservatieve theologie, maar ook conservatieve politieke denkbeelden. De kerkleden blijken dat graag te horen en ze zijn bereid hun geld, in plaats van aan hun eigen kerk, te sturen naar de tv-persoon- Ujkheid. De gewone kerken konden tot dusver in Amerika gebruik maken van gratis zendtijd, die de grote networks, bij voorbeeld op zondagochtend, aan de kerken en aan de Joodse organisaties ter beschikking stelden. Deze net- Misschien hebben de kerken in ons land de indruk dat deze ontwikkeling zich alleen in de VS kan voordoen. Dat zou dan een pijnlijke vergissing zijn. De Nedeflandse omroepwereld begint zich nerveus te maken over de commercialisering van de omroep hier Ook als het Dake's Deltakabel niet zou lukken Nederland per kabel ln de handen van de commercie te spelen, hoeven we maar enkele jaren (volgens minister Gardeniers tot 1985) te wachten eer de sateliet zijn zegenrijke arbeid begint. De Vara- uitzending van afgelopen zaterdag was slechts een waarschuwing, ook voor de kerken. Van onze kerkredactie BERLIJN De paus heeft bisschop Joachim Meisner (46) benoemd tot bisschop van Berlijn. Hij wordt de opvolger van kardinaal Bengsch die vorig jaar overleed. Tot nog toe was Meisner wijbisschop van het Oost- duitse bisdom Erfurt-Meiningen. De situatie van de r.-k.-kerk in de DDR is tamelijk uitzonderlijk. De Berlijnse bisschop hoort vanwege zijn bevoegdheid over West-Berlijn ook tot de Westduitse bisschoppen conferentie. De meeste andere bis dommen hebben een speciaal sta tuut, omdat de grens tussen oost en west eigenlijk dwars door voormalige bisdommen heenloopt en het Vati- caan de tweedeling van Duitsland formeel nog niet wil erkennen. Van een Berlijnse bisschop, die het hoofd is van de Oostduitse rooms-katholie- ken, wordt veel tact geëist in de poli tieke verhoudingen. Bengsch had daar een grote naam in. Berlijn zat overigens dringend om een bisschop verlegen, want in juni worden daar de 86e Duitse Katholi- kendagen gehouden en daar hoort een bisschop bij. De benoeming van Meisner is in zo verre een verrassing dat hij niet op het lijstje stond dat de ronde deed. Daarop prijkten de namen van de Berlijnse wijbisschop Kleineidam, de Erfurter theoloog Ullrich en de voor malige caritas-directeur Rubrich. De nieuwe bisschop zal op 17 mei worden geïnstalleerd in de Oostberlijnse ka thedraal van Sint Hedwig. LEUSDEN De actie die het alge meen diakonaal bureau van de gere formeerde kerken gevoerd heeft om een miljoen bij elkaar te brengen voor de verdere aanpassing en ver bouwing van de gehandicaptenvleu gel van De Blije Werelt te Lunteren voor de ontvangst van zwaarder ge handicapten in de zg. diakonale va kantieweken is geslaagd. In mei vorig jaar kregen de diakonie- ën en de kerkleden het verzoek dit bedrag bij elkaar te brengen. Inmid dels is de gehandicaptenvleugel ge renoveerd. Er zijn 18 nieuwe eenper soonskamers gebouwd en mèt de bouw van een nieuwe recreatiezaal is een begin gemaakt. in e EN ZU BEGONNEN FEEST TElrr VIEREN -kU 6f t AUe voorbereidingen zijn nu getroffen. De zoon heeft weer de rK01 gedaante van de zoon gekregen, Wat1 draagt de ring van z'n vader aan <t zu hand en de feestdis is aangericht.ros j vader heeft zijn hymne gezongen: dood en weer levend, verloren en 5ta< gevonden! En dan staat daar datt zinnetje dat alles samenvat: En zjgens begonnen feest te vieren. We moeihet niet gaan moraliseren, dat er riste) tegenwoordig maar kris kras fees|er h gevierd wordt, ook zonder duidelJM's0* aanwijsbare reden. Ik denk datzdjerzo best kan. De vreugde en het plezi^eub- om het leven heeft soms maar wepuu nodig om „er een feest van te 8 wc maken". Goed, de Grieken zeideil dat het een feest in Je hart moet z£ wc maar dat is er dan ook. Niet alle ae feesten met een aanwijsbare rede^PP' slagen altijd zo geweldig. Vaak zijjarei men elkaar aan te kijken met grol1 zu verveelde vraagogen, wat doen wf wa! hier eigenlijk? Een banket hoeft i}jerl£ geen feest te zijn. Feest heeft wel pnd achtergrond nodig. Het moet vred1953 zijn en er moet gerechtigheid zijnj1^ de is het hier. De vrede hoefde niet da getekend te worden, die was er all het hart van de vader. Zo zei Augustinus het: God is al goed. i zijn nog boos. De vrede was er t toen de vader stond uit te kijken, j] keek uit vanwege de hoop en de v in zijn hart. Maar toen was het nol versluierd, soms zelfs door tranen Maar nu is dat anders, de bedek is weggenomen, en zij begonnen fj te vieren, het hooglied, de bruiloff1 God is aan de mensen getrouwd e mensen worden aan God getrouw Dat is het feest van alle feesten, r gasten stralen, de zoon, de vader de moeder en de vrienden en bekenden. Er is iets te vieren. Iets! de spanning te breken, om los en f te zijn, te lachen en te dollen. En <J< hymne van de vader wordt een tafellied, een meezinger, eindeloi herhaald, dood en weer levend, verloren en gevonden, tot diep in nacht. NED. HERV. KERK Beroepen te Klazinaveen-Zwi. meer: A. M. Langhout te Droge# te De Lier: W. A. Vlasblom te Deff te Den Haag (pastorale verzol vrijz.-hervormden): S. de Jong teF ningen; te Den Haag (pastoraleL zorging geref. bond): P. Koemaf Oene. Bedankt voor Rijnsburg (toezr voor Wateringen (toez.): J. C. Plat. Zwolle; voor Rijssen (toez.): J.j alen jgers er t Hoed te Sliedrecht. GEREF. KERKEN Benoemd tot wetenschappi hoofdmedewerker voor zending tenschap aan de theol. hogeschor Kampen: A. Wind docent aan der. soc. academie te Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Krimpen a.d. IJsj S. Huttin ga te Ferwerd-Hallu; Waardhuizen: B. Luiten, kandj Kampen. Bedankt voor Giessendam: M. des te Erroelo. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwpoort: Beek te Baarn. Pax Christi-voettocht verleggen", 15-17 mei door Inf. tel. 073-135140. Niet zonder risico (over het 1 van H. D. van Hoogstraten), mei. Den Alerdinck, Laag Zuil (tel. 05290-541). deel Alleen leven, een hele erva l^d voor niet (meer) gehuwden van 3 *ers' 60 jaar, 16-18 mei, Kerk en wesren Driebergen. Inl. alg. diak. bureaurs®, r 033-943244. bew teg men Weekend voor werkers zwakzinnigenzorg van de Hos Christian Fellowship, 16-18 mei, Inf. tel. 03429-3762. drie ien 1 r kt ai LEUSDEN De betrekkingen jen ln sen de gereformeerde kerken en kleine Braziliaanse evangelisch-! drie formeerde kerk zullen komé de r maand worden verstevigd. Van i#ima1 31 mei bezoekt een Braziliaanse c aant gatie ons land om over het gezai jeid lijke werk te spreken. 1 nen Daartoe zal vooral worden gepi0ord met het Zuid-Amerika orgaan vakster gereformeerde zending. De gen jq meerden verrichtten al bijna twbeia: jaar zendingswerk in Brazilië. Ln menwerking met de evangelisc^ens reformeerde kerk daar. Deze mj werd destijds gesticht door N< landse emigranten en telt nu vlj Bnee] meenten. Ook staat een ontmoeting met moderamen van de generale syr - en d op het programma, alsmede veel eenkomsten met kerkelijke gem ten ln Friesland, die in de strucl 8 van de gereformeerde zending sjr Bo aal de relatie met Zuid-Amerikama derhouden. Dat vla de evangeli gereformeerde kerk ook andere J*"81 ken bij het zendingswerk vanuit mc derland betrokken raken, büjkt de samenstelling van de delegi ge Twee van de zes bezoekers zijn narn lijk presbyteriaan. de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2