Een dichter met de lijdenden
ttSSBRff^
Kamerorkest vlak
voor China in vorm
Ook wat!
Bellen er steeds
maar relaties.
Hoewetoch N
zulke beeldschone
kopieën maken.
Harnoncourt herschept Haydns Schöpfung
Twee geloven op één kussen
Nou, gewoon
„Mijn leven leerde me de mythe hoog te schatten'
NOS herhaalt
toespraak van
koningin Juliana
Zuid-Afrikaanse
dichter Louw
overleden
RKK-documentaire vanavond op tv
Kunsthistorici
onderscheiden
Nieuwe boeken «en
Nieuwe boeken
DINSDAG 29 APRIL 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
De Oostduitse dichter Erich Arendt is
het afgelopen weekeinde voor enkele
voordrachten en lezingen naar ons
land gekomen. Maandag sprak hij in
Utrecht, komende vrijdag houdt hij een
voordracht aan de Universiteit van
Nijmegen, Erasmuslaan 40 (van 11-13
uur). In bijgaand gesprek gaat Arend,
die sinds de jaren vijftig weer in de
DDR woont, na een verblijf van ver
scheidene jaren in Zuid-Amerika, in op
de vraag hoe hij onder meer de Oost
duitse politici zijn werk beoordelen en
wat hij met zijn nieuwe werk wil voor
staan.
door Hant Ester
UTRECHT Toen Erich
Arendt twee jaar geleden 75
jaar werd, publiceerde de
Agora Verlag (Berlijn) een
feestbundel met bijdragen
van zijn vrienden en bewon
deraars. De Nederlandse dich
ter Maurits Mok schreef in
zijn gedlchtbijdrage onder
andere het volgende: „Erich
Arendt Hellasvaarder, zwer
veling/Tussen wemelende
zonnen,/nooit heb ik/het men
selijke zo verheerlijkt en ver
worpen,/Zo verloren en zo be
zield ervaren/als in uw
woord." (p.196).
Met zijn bijzondere waardering voor
Erich Arendt staat Mok niet alleen.
De vriendenbundel bewijst het. Toch
is de kring van lezers van Arendts
werk aan deze (en ook aan gene?)
zijde van de DDR-grens klein geble
ven. Er bestaat een goede kans dat
daarin nu verandering komt. Erich
Arendt verblijft enkele weken in Ne
derland. Ter gelegenheid van zijn be
zoek heeft uitgeverij Joumal, het pril
ste boorllngske onder de Nederlandse
uitgevers een vertaling van zijn ge
dichtcyclus „Hafenvtertel" gepubli
ceerd (Titel „Havenkwartier", verta
ling J O telkens, en T Naaijkens. Uit
gegeven door Joumal Nicolaasweg
137, Utrecht Prijs 25 gulden.
Erich Arendt heeft tot nu toe een
bewogen leven geleid Hij werd in
1903 in Neuruppin in de Mark Bran
denburg geboren. In de jaren twintig
debuteerde hij In het tijdschrift „Der
Sturm". De redacteur van dit tijd
schrift. Herbart Walden, was een
voorvechter van het expressionisme.
De dichters van de kring rond „Der
8turm" hechtten grote waarden aan
verschijnselen als ritme, woordklank
en het autonome dichterlijke beeld.
Het ging hen meer om associatieve
woordconstructies dan om logica van
taal en gedichten.
Noodzaak
Arendt zou zich er eerst van distan
tiëren. maar in een latere periode zou
hij. gerijpter naar deze beginperiode
terugkeren. Politieke ervaringen
droegen op een wezenlijke manier tot
zijn ervaring bij. In 1933 moest hij als
communist vluchten. Zijn vluchtweg
leidde via Zwitserland naar Spanjè.
waar hij tegen het leger van Franco
vocht. Daarna volgde een vlucht naar
Frankrijk en emigratie naar Zuid-
Amerika (Columbia). In 1950 keerde
hij naar Europa terug en vestigde
zich in de DDR. Naast het schrijven
van poëzie vertaalde hij veel, vooral
uit het Spaans en in het bijzonder het
werk van Pablo Neruda met wie hij
zeer nauw bevriend is geweest.
Erich Arendt humanisering
Wat hebben Erich Arendts politieke
ervaringen voor zijn ontwikkeling als
dichter betekend? Tijdens een ge
sprek bij een vriend in Utrecht, ant
woordt hij: „Mijn politieke ervarin
gen hebben tot gevolg gehad, dat Ik
nu innerlijk de noodzaak voel gedich
ten te schrijven die met het menselijk
bestaan te maken hebben. De erva
ringen van de geschiedenis op zich
doen niets voor de humanisering van
de geschiedenis. De geschiedenis is
een geschiedenis van lijdenden. Voor
hen wil ik mij dichtend inzetten. Ge
schiedenis op zich leidt tot niets. Er
moeten als antwoord op de geschie
denis taalvormen worden gevonden.
Begrippen als „duur", „vergankelijk
heid", „existentie" en „vergeten", die
iemand ervaart terwijl hij bestaat
krijgen hun eigen taal. Die begrippen
zijn geen reflexie op dingen, ze vor
men de dingen zelf. De kennismaking
met nieuwe landen was ook een ken
nismaking met een onbekende
natuur.
Mijn poëzie uit de tijd van de emigra
tie is tot het uiterste verkort. Ik
schreef zulke poëzie om verbindingen
te leggen die met het verstand niet te
begrijpen zijn. Ik schreef gedichten
waarvan de woorden betekenis krij
gen door hun verwijzingen naar vroe
gere en latere woorden uit dat ge
dicht. De gedichten zijn opgebouwd
uit a-logische, maar innerlijk beteke
nisvolle woorden. De samenhang ont
staat door de associatieve mogelijk
heden van de woorden.
Aan Spanje en Zuid-Amerika heb ik
veel te danken. De ruimte van de
troepen, de bonte kleuren, het visue
le, dat leidde tot een aaneenvoeging
van beelden. Tot het harde afbreken
van de dichtregels inspireerden mij
negerdansen met hun bepaalde
ritme
Gebalde vuist
Erich Arendt woont en publiceert in
de DDR. Hoe staat de dichter tegen
over de normen van de officiële DDR-
cultuur politiek? „Het door de officië
le instanties verlangde „socialisti
sche realisme", vind ik een eis die
niets met kunst te maken heeft, in
ieder geval niet met literatuur. De
kunstschilders in de DDR hebben
zich inmiddels een gebied eigen ge
maakt. dat de grenzen van het „socia
listisch realisme" te buiten gaat.
Toen ik in 1950 naar Europa terug
kwam ik zeg uitdrukkelijk Europa
en niet de DDR toen was voor
Walter Ulbricht de afbeelding van
een gebalde vuist de hoogste vorm
van kunst.
Dat was het artistieke klimaat waar
in ik in 1950 terecht kwam. In de
jaren vijftig waren in de DDR dezelf
de werken verboden die onder Hitier
„artfremde" kunst heetten. Intussen
is er wel iets veranderd. Mij echter
interesseert de officiële cultuurpoli
tiek niet. Dat ik nochtans in de DDR
kan publiceren komt omdat de politi
ci mijn gedichten niet kunnen ontcij
feren.
De politici merken de politieke
toespelingen niet op. Politici kunnen
niets met literatuur beginnen. Men
heeft mijn gedichten hermetisch ge
noemd. Ze zijn niet hermetisch om
politieke, maar om kunstzinnige re
denen. U schrijft voor een christelijke
krant? Wat beschouwt Trouw als
christelijk? Gaat het daarbij om lief
de. waarheid, solidariteit, als dat zo is
kan ik daarvoor sympathie op
brengen.
Ik ben zelf in de Eerste Wereldoorlog
atheïst geworden toen ik een priester
hoorde verkondigen dat de beste
vorm van godsdienst was om de te
genstander een bajonet in het lijf te
steken. God komt wel in mijn werk
voor, maar dan in mystieke zin. Als
„leegte". Mijn leven heeft mij geleerd
de mythe hoog te schatten. In de
mythe wordt de heelheid van de ge
schiedenis bewaard. De mythe is te-
gengeschiedenis. Maar in mijn nieuw
ste. nog te publiceren bundel is ook
de mythe niet meer onverbroken aan
wezig."
Violist Jean-Jacques Kantorow
ideaal in Mozart
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM Het programma van het laatste abonne
mentsconcert van het Nederlands Kamerorkest, zondag in de
Kleine Doelen in Rotterdam en gisteravond in Den Haag,
onder leiding van zijn eerste dirigent Antoni Ros-Marba,
bevatte voor de pauze de ouverture „Acide e Oalatea" van
Haydn en de Sinfonia concertante in Es (KV 364) van Mozart.
In beide werken demonstreerde het orkest duidelijk tot welk
een hoog spelpeil het ensemble weet te komen; zo vlak voor de
veertiendaagse concertreis naar China (vertrek 6 mei) is het
ensemble in prima vorm.
Verschillende factoren zijn hierbij
van invloed, zoals de benoeming van
de Spaanse dirigent Antoni Ros-Mar
ba aan het begin van het seizoen.
Maar ook de aanstelling van de Fran
se viool virtuoos Jean-Jacques Kanto
row als eerste concertmeester en die
van de eerste altist, de Rus Misha
Geiler, betekenen een belangrijke sti
mulans ten opzichte van de kwaliteit
van de strijkersgroep als geheel. Bei
de kunstenaars kunnen bogen op een
grote staat van dienst en hebben hun
sporen als solist en kamermuziekspe
ler ruimschoots verdiend.
Mozarts Sinfonia concertante voor vi
ool. altviool en orkest vond deze
avond in genoemde instrumentalis
ten ideale vertolkers. Mede door het
voortreffelijk spelend Kamerorkest
kwam een uitvoering tot stand zoals
wij zelden hebben gehoord.
Hoewel het spelpeil gedurende de
tweede helft van de avond onveran
derd van hoog gehalte bleef, bracht
de aard der uitgevoerde werken toch
een gevoel van een anticlimax. Van
Hans Kox hoorden wij een uit 1971
daterende compositie, geschreven in
opdracht van de Johan Wagenaar
Stichting voor het vijftienjarig be
staan van het NKO. De „Six one-act
plays for 29 musicians" zijn knap en
vindingrijk geïnstrumenteerd, maar
lijken helaas meer met het verstand
dan met het hart geschreven.
Tot besluit een Serenade voor strijk
orkest in Es op. 6 van Josef Suk, in de
jaren twintig tweede violist van het
wereldberoemde strijkkwartet „De
Bohemers". Suk was de schoonzoon
van Dvorak, die op zijn beurt weer de
schoonzoon was van Smetana. In Jo
sef Suks muziek is de verwantschap
met zijn grote voorgangers evident.
Maar deze op 18-jarige leeftijd ge
schreven Serenade toont niet de bon
digheid en zeggingskracht van een
Dvorak. Het stuk doet te langademig
aan en mist als geheel voldoende
spankracht. Het fraaie spel van het
N.K.O. kon dit tekort niet verhullen.
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
door Adr. Hager
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM - De afscheidstoe
spraak die koningin Juliana van
avond om acht uur op televisie en
radio houdt, wordt diezelfde avond
door de NOS-televisie herhaald. Dat
gebeurt aan het eind van het avond
programma om half twaalf op Neder
land I
Gregory Allen, afkomstig uit de
Verenigde Staten, is winnaar gewor
den van het Arthur Rubinstein Pla
noconcours in Tel Aviv, Dat levert
hem 5000 dollar op en een serie optre
dens in Israël en Amerika Het pu
bliek jouwde de Jury uit toen deze
beslissing bekend werd.
Speciaal vandaag
Koningin Julians spreekt
het Nederlandse volk toe
Ned. 1 en 2/20.M Hilv. 1. 2 en 3
Herhaling van de toespraak
van koningin Juliana
Ned. 1/23.30
De winter die een zomer
was nieuwe tv-serie over
Hesaische soldaten die in 1770
naar Amerika vertrokken
Ned. 2/20.47
Brandpunt (RKO) heeft een
reportage van de voorberei
ding van de inhuldiging van
prinses Beatrix tot koningin;
en drs J. den Uyl over de in
vloed van het staatshoofd en
de emotionele betekenis van
bet koningschap in Nederland
Ned. 2/21.45
Het „hoofd" van Nederland
gaat over de afbeeldingen van
koningin Juliana op poetse
gels. bankbiljetten, schilderij
die erbij
Ned. 1/22J0
Van onze kunstredactie
STELLENB08CH-KAAP Naar nu is
bekendgemaakt, is vorige week don
derdag de Zuid-Afrikaanse dichter en
letterkundige William Edward Glad
stone Louw in zijn woonplaats Stel-
lenbosch-Kaap overleden. Hij is 66
jaar oud geworden
Louw. die op 31 mei 1913 werd gebo
ren In het plaatsje Sutherland, stu
deerde van 1931-1935 aan de Universi
teit van Kaapstad, waarna hij voor
een studie Nederlands en Afrikaans
naar de Universiteit van Amsterdam
ging. Terug in Kaapstad promoveer
de hij in 1942 op de dissertatie over
„Die invloed van Gorter op Leopold
en stelde samen met D. B Bosman.
N. P van Wijk Louw en Jan Greshoff
de bloemlezing „Tussen die engtes
samen om Nederlandse schrijvers in
de bezetting te steunen. Daarna werd
hij hoogleraar Afrikaans en Neder
lands in Grahamstad In 1945 stichtte
hij met zijn broer Van Wijk Louw en
de Nederlander H. A. Mulder het on
afhankelijke literaire tijdschrift
8tandpunten. In 1957 werd hij kunst
redacteur van het dagblad Die Bur
ger. in 1967 volgde zijn aanstelling tot
hoogleraar te Stellenboech
DEN HAAG Nikolaus Har
noncourt, die zo langzamer
hand Nederland zijn tweede
vaderland kan noemen, heeft
voor het eerst in zijn opzien
barende loopbaan het oratori
um „Die Schöpfung" van
Haydn uitgevoerd.
Die eer komt toe aan het Residentie
Orkest, dat dezer dagen in de Nieuwe
Kerk aan het Spui concerteerde. Het
zelfde Spui waar over zo'n jaar of
acht recht tegenover de Nieuwe Kerk
de nieuwe concertzaal zal verrijzen.
Harnoncourt heeft met Die Schöp
fung geen sensatie willen bewerkstel
ligen. geen muzikale stunt. Hij heeft
„alleen maar" de oorspronkelijke
partituur gebruikt en dat „alleen
maar" had tot gevolg, dat hij een
weergave creëerde vol boeiende de
tails waarbij aan het einde slechts
één conclusie mogelijk was: Ja. zó en
niet anders moet dit oratorium
klinken.
Bij de instrumentale inleiding hield
men de adem in; zelden kregen de
woorden „Und die Erde War ohne
Form und leer" zulk een indringende,
haast tastbare betekenis. Om dit te
bewijzen schilderde Harnoncourt die
kaalheid, die vormloosheid, die duis
ternis. De orkestklank was unhei
misch, onwerkelijk, onwezenlijk tot
aan het moment van de bevrijdende
woorden „Und es war Licht". Vanaf
dat punt ontplooide zich een span
nend, boeiend en kleurrijk verhaal,
dramatisch als een Weber-opera.
lichtvoetig en transperant als een
Mozart-opera
ke solotrekjes bijzonder geïnspireerd.
Met zijn sterk persoonlijke slagtech
niek wist Harnoncourt een schitte
rend evenwicht tussen de diverse or-
keststemmen te bereiken. Men hoor
de fragmenten die in de doorsnee-
weergave als het ware wegvallen.
zongen met veel overgave en aan
dacht, doch zij konden niet voorko
men zij zijn per slot amateurs
dat hier en daar een steekje viel.
Niettemin heeft Harnoncourt bewe
zen dat er ook veel met een amateur
koor te bereiken valt.
Helaas ging deze Schöpfung maar JuWGGl
éénmaal (de AVRO-radlo zendt de
opname uit op 17 mei), vandaar ook
dat de weergave technisch niet op
alle onderdelen perfect was. De zang
koren Deo Sacrum van Jos Vranken
Van de drie solisten was het de tenor
Kurt Equiluz die tegenviel. Het was
niet zo verstandig om de solisten tus
sen het koor en het orkest te plaat
sen; de stern-omvang van deze tenor
met zijn schitterende kwaliteiten was
te klein om de kerk te kunnen vullen.
De sopraan Rachel Yak ar beheerste
haar partij in alle facetten zowel als
muzikaal; mij kon ze echter niet ont
roeren. De grootste en complete ver
rassing van deze avond was de Neder
landse bas Robert Holl. Ongelooflijk
indringend en expressief zoals hij
zong met een juweel van een stem.
Nooit eerder hoorde ik deze baspartij
zo grandioos gestalte geven.
'tebuuttoiuKtel Die ryke dwas Evenwicht
(1934) brak Louw op radicale wijze
met de Afrikaanse poëzie van voor
zijn tijd. In plaats van traditionele
motieven stelde hij het rechtstreekse
gesprek met God. zelfbeklag vin de
jongeling en de tweespalt tussen ero
tiek en geest Hij onderging de in
vloed van de Nederlandse en Engelse
poëzie
In het latere werk van Louw heeft
zich de thematiek van het begin
voortgezet Na zijn debuut kwam hij
steeds meer ln de schaduw te staan
van zijn broer Van Wijk Louw. Tegen
over de originaliteit van zijn broer
werd het clichématige en het senti
mentele van zijn werk des sterker
zichtbaar
En wat wist het Residentie Orkest al
die bedoelingen van Harnoncourt op
het gebied van nuancering, frasering
en tempi magnifiek te realiseren! De
ca. zestig orkestleden speelden leven
dig. verfijnd, accuraat en in de talrij-
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Het aantal
gemengde huwelijken is de
laatste jaren sterk toegeno
men. Er is sprake van een snel
stijgende lijn. nadat bisschop
Bekkers in de jaren zestig een
nieuwe koers aangal, waarin
bij een oecumenisch huwelijk
de niet-katholieke partner
moet beloven de kinderen
christelijk op te voeden in
plaats van katholiek.
In 1972 was het aantal echtparen,
waarvan de ene partner rooms-katho-
liek en de ander protestant is. opgelo
pen tot eenendertig procent, gemid
deld voor heel Nederland, In het bis
dom Groningen geldt dit zelfs voor
driekwart van alle huwelijken
Soepeler
Sinds de soepeler houding van de
kerken lijkt er weinig meer in de weg
te staan. Toch zag programmamaak
ster Ria Groeneveld van de KRO/
RKK er een onderwerp in voor een
documentaire (vanavond 22.45 uur op
Nederland 2) De titel luidt: „Twee
geloven op één kussen" en menigeen
van hun eigen kerken willen blijven
belijden, verwachten. Het blijkt ech
ter dat er nog wel wat overwonnen
moet worden.
Als voorbeeld wordt genomen het hu
welijk van Wiebren en Boukje, die zes
Jaar zijn getrouwd. Ria Groeneveld
probeert aan te tonen wat er gebeurt
als een gereformeerde jongen een
meisje weghaalt uit het dorpje Wyt-
gaard. een rooms-katholieke enclave
in Friesland. Het blijkt dat de omge
ving het er maar moeilijk mee heeft
gehad en beide gelieven daardoor
ook. Tussen de dorpen Wirdum en
Wytgaard loopt een vaart. Wiebren
zegt nooit vermoed te hebben dat die
vaart zo diep was. De vraag: „Zit de
duivel er nog altijd tussen?", beant
woordt hij met: „Misschien geldt dat
voor de omgeving, maar niet voor
ons."
Nazorg
ADVERTENTIE
W E O Louw heeft behalve dicht
bundels ook reisverhalen en vertaUn
gen gedaan, onder meer van Flaubert
en Shaw
Ria Groeneveld.
zal prompt het traditionele slot „daar
slaapt de duivel tussen" eraan vast
weten te knopen
Zo n hard oordeel had veel te maken
met de starre houding van de kerk
van weleer. Zo luidt kanon 1060 uit
het Kerkelijk Wetboek van de R.K
Kerk: „Zeer streng verbiedt de kerk
overal dat een huwelijk wordt geslo
ten tussen twee personen, van wie de
een katholiek en de ander een ketter-
sche of schismatische sec te aan
hangt. Als er bovendien gevaar is
voor geloof of zeden van de katholie
ke partij en de kinderen, is zulk een
huwelijk zelfs krachtens de goddelij
ke wet verboden."
Deze regel was korf geleden nog van
kracht. Nu de hinderpaal echter voor
een belangrijk deel uit de wereld is.
zou men toch weinig problemen voor
gemengd gehuwden, die het geloof
Het gTootste probleem waar dergelij
ke oecumenisch getrouwde paren
vooral mee te kampen hebben is de
nazorg. Zieleherders weten er niet zo
goed raad mee hoe men verder moet
begeleiden. En formaliteiten blijken
een te overheersende rol te spelen. Zo
heeft Wiebren geen belijdenis gedaan
Ln zijn eigen kerk, maar bij het oecu
menische huwelijk heeft hij evenals
zijn vrouw de geloofsbelijdenis bele
den. Voor de gereformeerde kerk is
dat niet genoeg. Zijn kind kan daar
door niet ln die kerk worden gedoopt.
„Zo zie je in de praktijk dingen op
bloeien die met regels de bodem in
worden geslagen." vindt een predi
kant die de gereformeerde kerk veel
te formeel vindt op dat punt.
DORDRECHT (ANP) De Verei
ging van Nederlandse Kunsthistor|0H
heeft vrijdag in Dordrecht dr J.
Filedt Kok en Herman Hagens rt. f
pectievelijk de Karei van Mande
prijs en de Bucheliusprijs uitgereiP bui
De jaarlijkse prijzen bestaan uit jun de
rapporten en geldbedragen van enitsj(je
honderden guldens me
Dr Jan Piet Filedt Kok krijgt I JSati
aanmoedigingsprijs voor jongt
kunsthistorici voor zijn artikel „U ae
derdrawing and other technical i
pects in de painting of Lucas vit val
Leyden", een interpretatie en analyz:
van de stilistische en technische oi 1
wikkeling van Lucas van Leyden.
baseerde zich daarbij op gegevens <fden
onder meer met infraroodreflectfcn bi
grafie werden verkregen. De prijswL z
naar is verbonden aan het prentenK.
binet van het Rijksmuseum in AP*
sterdam. iden
de
hie
te op
PPen
Het hof. tekeningen van Opland I
gelegenheid van de troonswisseliit is
Uitg. De Harmonie, Amsterdaits ee
Prils: 17.50 ,waBn
Bij de uitgeverij Spectrum te Utre<!ten'a
is uitgekomen: Handboek van ne in
tweede wereldoorlog. 300 blzi Var
49.50. Onder redactie van drs A.r
Paape. prpf. dr P. W. Klein. prof. drrl^r 1
F. Manning. dr R. L. Schuursma. d «n
P. R. A. van Iddekinge. Deze uitggi opi
is gebaseerd op het verzamelwê
„Bericht van de tweede wereldok—
log" dat van februari 1970 af is v|fê|tj
schenen in 100 wekelijkse afler|§|j
ringen. L*
De Nederlandse Boekhandel te j
sterdam stuurde: Anders
mens zijn. een sociale moraal volg
de methode zien, oordelen, handel*
door R. Masure. 160 blz - 25.50. I
minnebrieven van Abelard en Hel
ïse. van V. Heylen en M. Gelaude
een eerste integrale Nederlandse vi
taling van een van de eigenaardigs
liefdesgeschiedenissen uit de midd
eeuwen. 170 blz - 32.50. Psycholog
een dubbele geboorte. 1590 en 181
bakens voor modern bewustzijn, v,
J. Claes. 218 blz - 32.50. Woorden
de stroom, gedachten van K. Sta
op papier gezet. 125 blz - ƒ21.90.
AO-boekje nr 1812: Guido Gezel
beschreven door H. Kooger. uil M
Stichting mo, Lelystad 20 bh 10
n.9». 5Ü|
Bij uitgeverij Rap te Baarn verse!
nen: Verblijf te Rome. van B. v.
Velden (141 blz - 20. en Het bo
bardement, herinneringen aan e
Rotterdams gezin, door K. Postel
(55 blz - 10.<
Van F. J. Lammers zijn: De ou
dame van het Loo, en De oranjes
de negentiende eeuw. Uitg. Holland
Baarn. Per deeltje, geïllustreerd n)
exclusieve foto's en gravures. 63 paj
na's - 14.90. i
Blitzkrieg, 1939-1940, hoe Hitlers a
logsmachine Europa overrompel!
van L. Deighton. Uitg. Elsevier, Aj
sterdam. 343 blz - 34.50.
Spijkerschrift, gedichtenbundel v
Y. Foppema. Uitg. Amphora, Amst
veen. 66 blz - 11.90 Q, 1]
Van G. H. 's-Gravesande is E.
Perron, herinneringen en bescl
wingen. Uitgegeven door BZZT(
Den Haag. 163 blz - ƒ27.50. Een!
uitgekomen in 1947 door A. A.
stois n eei
Journalistieke herinneringen, di^T^
J. H. Ritman. Uitg. Moesson, EP&en
Haag 176 blz 22.50 rokk
stek
De tulpen zijn rood. L. Rose Lach,
schrijft in dit boek haar leven reJ>n'
jonge joodse vrouw in de tweede
reldoorlog. Uitg. Servire, Katwijk, jechte
blz. Geen prijsopgave. (e Ter
ing O]
Ik ga dood om jullie hoofd, buntinges
ling van de wekelijkse Volks kr an t(eman
lumns van E. Cairo aangevuld n twee
enkele stukjes uit andere krant/waan
Uitg. In de Knipscheer, Haarlem. Ijaar.
blz - 23.50. mden
ld bel
Uitgeverij Wereldvenster te Bussiltichti
zond de volgende boeken. Een m
voor het leven, roman van G. Futofficie
(142 blz - ƒ27.50). Het schotschriRftcen v
koningin tegen Defoe. verteld dooi*
Heym naar de aantekeningen van fyden
zekere Josiah Creech (102 blziviraartj
24.50). Van Hanna Lévy-Hass:
misschien was dat nog maar het m
gin, dagboek uit Bergen-Belsen 19^ ^at
1945. (114 blz - 19.90) Chinese ku
van H A v. Oort (212 blz -
Nederlandse schilders in Parijs 19
1940, door A. Venema. (293 blz - 12
Sta een ogenblik stilmonum
tenboek 1940-1945 van W. Rama!
en B. van Bohemen. Uitg. Kok, Ka
pen. 240 blz - 55 gulden (na 1 j
1980: 75 gulden).
Uitgeverij Boom te Meppel stuur
Achter spiegels en maskers,
choanalytische essays van J. Grc
(219 blz - 32.50) en Emile, „opv
dingsroman" van J. J. Rousseau
1762 420 blz - ƒ37.50
Trompettist in Auschwitz, heri
ringen van L. van Weren door
Walda. Uitg. Elsevier, Amsterdi
110 blz - 17.9
Uitgeverij Elsevier Amsterdam zoji
Dubelleven, verhaal van de Ru
sche dichteres K. Pavlova (160 bf
16.90). Mooie mensen, roman
Belinda Meuldijk <188 blz - 14
De kleine mensen in de storm, ron
van A. van Loveren (260 blz - 26
Het land dat God aan Kain gaf
H Innes <284 blz - 14.50). Van A
Hildebrand twee kinderboeken el
druk van Nieuwe avonturen van I
ke de Beer en de negende druk
De avontuurlijke reis van Boll
zoon met Dorus Das (per deel 128 b
9.90). Oma's huis-, tuin- en keuk
boek van G Gort met duizend en t
praktisch raadgevingen en hand
tips (228 blz - ƒ29 50) Kijk op I
lem, met tekst van A Overmeere
de Vries en foto's van AAM v
Heyden. <88 blz - 22.50
chip li
ITiVll
op c
Meer kunst
de krant
elders in