'Deze conferentie
heeft iets verdrietigs'
ween
woord
De bedoeling van Abrahams prentenboek
Trouw
Niemöller:
Kerk net
als in 1933
voorbijgangers Prof. Runia tot geref. gezindte:
Kerkleider Taiwan
gearresteerd
TEAR Fund-team
naar Thailand
UIT DE KERKBLADEN
'Vierde mens'
wordt niet
bereikt
VANPAAi
voorbugangi
*ER
ZATERDAG 26 APRIL 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
De eeuwfeestcommlsste van de
Vrije Universiteit te Amsterdam
stuurde me een kwartetspel, dat
speciaal ontworpen werd voor de
viering van het honderd-Jarig
bestaan van deze universiteit. Het
Is getekend door de voor onze
lezers niet onbekende Herman
Nauta. die met de stichter van de
VU. Abraham Kuyper. gemeen
heeft dat hij de zoon van een
hervormd predikant is en In
Lelden studeerde In tegenstelling
tot Abraham deed Herman
echter geen theologie, maar
klassieke talen
'n Aardigheidje, dacht lk, het
kwartetspel opnemend Het
heetteAbrahams prentenboek"
en dat was leuk gevonden.
Natuurlijk omdat en Ja. 't stond
er ook op ln de dagen van Kuypei
werd het kaartspel des duivels
prentenboek genoemd en was
„een kwartetspel reeds een
schrede op het hellend vlak. De
naam van dit spel dient dan ook
als een waarschuwing"
Omdat lk iemand ben. die altijd
speur naar de dieper liggende
achtergrond van de dingen, had lk
weldra in de gaten dat hier toch
van méér sprake was dan van een
speelse Inval bij een Jubileum. Met
dit kwartetspel, zo begreep lk. wil
de VU ons Iets zeggen. We zullen
trachten na te gaan. wat
o W. n* W.f. d* Guv fotrnw
O Prof. nv I.A. 0i«ptnhoMl
O Mf J. d* Ruiter
AJX Bon ink
In de calvinistische kringen,
waaruit de VU ontstaan Is. werd
over het kwartetspel verschillend
geoordeeld. Over het kaartspel
was ledereen het eens. dat was des
duivels prentenboek, en de man
van 't vooroorlogse vragenuurtje
van de NCRV deed er nog een
schepje bovenop door te verklaren
dat hij het geheel eens was met
Iemand, die het kaartspel een van
de poorten der hel had genoemd-
Die antwoordman legde ook uit,
waarom „Dat zit ln het
eigenaardige karakter van dit
spel. dat den speler zóó ln beslag
neemt, dat hij met hartstocht gaat
spelen. Het neemt heel zijn
denken, zijn willen, zijn handelen
ln beslag, hij offert er alles aan op.
Daar behoeft heusch de drank nog
niet bij te komen. Maar als ge een
stel kaartende menschen na
eenlgen tijd ziet opstaan van het
spel, dan zijn de hoofden verhit,
de oogen hebben een hellen
gloed....". en voordat Je 't weet.
zijn de poppen aan het dansen.
Mooi, dat was krachtige taal, waar
we nog veel van kunnen leren.
Zoals gezegd, bestond er met
betrekking tot het kwartetten
geen eenstemmigheid. Zeer
strenge calvinisten weerden alle
kansspelen, zij duldden slechts
spelen, waarbij niet het toeval of
het geluk, maar kennis en
behendigheid bepalend waren. Bij
hen bestond dan ook een sterke
voorceur voor het sjoelen, dat
behendigheid vereist om de
houten schijven door een smalle
opening te krijgen en kennis om
de behaalde punten goed op te
tellen. Een verhitte kop valt bij
het sjoelen niet altijd te
vermijden, maar deze is dan
gevolg van lichamelijke
inspanning en niet van geestelijke
opwinding. In de ogen valt dan
ook geen helle gloed waar te
nemen.
Een grotere groep echter had geen
bezwaar tegen, wat men noemde,
onschuldige kansspelen, waartoe
ook het kwartetspel gerekend
werd. Tot deze groep behoorde
ook de geciteerde antwoordman
van de NCRV. Hij vond dat een
huisvader pas behoefde in te
grijpen wanneer hij merkt „dat
een bepaald spel uit deze groep de
spelers gaat beheerschen"
Waartoe een dergelijke
toegeeflijke houding leidt, zien we
aan „Leuk voor later", het zeer
onlangs door mij hier
aangekondigde foto-album van de
jubilerende VU. Daarin staan
afbeeldingen van kaartende
VU-mensen en we lezen zelfs over
iemand, die zich 's avonds
nogmaals naar de VU spoedt om
daar te gaan klaverjassen. Het
kwartetspel is gebleken te zijn:
een der poorten van het kaartspel.
En het kaartspel is een poort van
enfin, dat weten we al.
Het zal duidelijk zijn, dat we van
deze heilloze weg óf moeten.
Welnu, daar wil de
eeuwfeestcommissie ons mee
helpen door ons dit kwartetspel
aan te bieden. De commissie was -
liever meteen tot de sjoelbak
teruggekeerd, maar dit werd te
kostbaar en bovendien, je moet
ook niet alles in één keer willen,
dat loopt spaak. Trouwens,
„Abrahams prentenboek" bevat
een element, dat ons de lust tot
kaarten snel doet vergaan.
Immers, waar het kaartspel een
door en door werelds onderscheid
maakt tussen heren en boeren,
zijn voor .Abrahams
prentenboek" alle mensen ln
wezen gelijk, hetgeen
schriftuurlijk is. Tot het kwartet
van „de bestuurdes" behoren niet
slechts mr. D. Schut en
soortgenoten, maar ook de heer J.
C. ThJjsse, „wegsleper van op het
VU-terreln fout geparkeerde
auto's", en de heer A. J. J.
Boss ink, portier van het
hoofdgebouw van de VU, is
evenzeer een autoriteit als prof.
mr. L A. Diepenhorst, om maar
eens een autoriteit van klasse te
Kortom, wie op gepaste wijze het
VU-feest mee wenst te vieren en
tevens bereid is, de calvinistische
moraal weer op de been te helpen,
schaffe zich „Abrahams
prentenboek" aan. Het is te
krijgen bij de VU-boekhandel,
postbus 7161, Amsterdam. De
winkelprijs is vijf gulden (en voor
acht gulden krijgt de liefhebber
het spel thuisgestuurd). Ter
aanmoediging laat ik hierbij een
stel kwaarten van dit kwartetspel
afdrukken.
ADVERTENTIES.
flOB boekennieuws
Os. K. Luyendijk
Op 72-Jarige leeftijd ls overleden de
hervormde emeritus-predikant K.
Luyendijk te Oendt. Na ln Pijnakcer
hulpprediker te zijn geweest, werd hij
ln 1937 predikant van de hervormde
gemeente Asch. Vervolgens stond hij
te Spljkenlsse, te Hees en te Nijme
gen. In 1972 werd hij emeritus.
Chris Thewissen
De benedictijn Chris Thewissen Is
door mgr. J. Oijsen, bisschop van
Roermond, gewijd tot abt van de
abdij Lllbosch, nabij het midden-
Limburgse Echt. Thewissen ls met
zijn 37 jaar nu de Jongste abt van ons
land. HIJ volgt abt Hleronymus op die
zich wegens gezondheidsredenen te
rug moest trekken. Na een opleiding
tot verpleger studeerde Chris Thewis
sen o.a. aan de Hogeschool voor The
ologie en Pastoraat (HTP) te Heerlen.
Opvallend ls dat bisschop Oijsen
nooit afgestudeerden aan de HTP
wijdt. De verkiezing tot abt vindt
echter binnen de abdij zelf plaats. De
bisschop dient alleen voor de wijzing
te zorgen. Het klooster Lllbosch telt
momenteel 30 monnikken onder wie
vier novicen
TAIPEH (ANP) De secretaris-gene
raal van de presbyteriaanse kerk van
Taiwan, dr. C. M. Kao, ls donderdag
gearresteerd. De presbyteriaanse
kerk van Taiwan ls de laatste Jaren
geregeld in moeilijkheden gekomen
door haar Inspanningen voor de men
senrechten. Na een mensenrechten-
demonstratie op 10 december vorig
Jaar werden verscheidene theologen
en leden van de kerk opgepakt.
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer, met Oordta Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant mei
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg. O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
tele* 13006
Postgiro 66 0000
Bank Ned Cmdiert
Rekenmgnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus <48
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (aboonementei
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
lel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westbiaak 4
REGIO DEN HAAGAEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
adv enen ties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGiO NOOROTOOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tet 05200-17030
Melkmarkl 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand f 16 98
Per kwanaai 50.95
Per hall iaar 101.90
Per taar I 201.60
Aóvertent>etarieven op
aanvraag
Teielomscbe abonnementenop
drachten (zw adressen boven)
Opgave tamawberchten 9-19 30
van maandag t/m vnidag Op
zondag van 18-20 uur latei 020-
913456
Opgave
020-936868
M.rv-Adv a'dekng. postbus 433
1000 AX AMSTERDAM
eud schnt-
PUTTEN (ANP) Bij de opening van de Jaarlijkse conferen
tie van het contactorgaan van de gereformeerde gezindte
heeft prof. dr K. Runla, hoogleraar aan de theologische
hogeschool voor de gereformeerde kerken te Kampen, in
Putten gezegd dat deze conferentie iets verdrietigs heeft,
want ze ls een confrontatie met de gebrokenheid van de
kerken van gereformeerde belijdenis.
Prof. dr. B. J. Oosterhoff
Van een onzer verslaggevers
DOORN Op dinsdagavond 29 april
zal ln de Jeruelkapel, Ivoordreef 2.
Utrecht-O vervecht een dienst georga
niseerd worden ter gelegenheid van
het vertrek van het tweede christelijk
medisch team van het internationaal
evangelisch hulpfonds TEAR Fund
naar Thailand.
Dtt team zal het ln november uitge
zonden team vervangen, dat onder
leiding stond van Eva den Hartog.
Drs. J. van Barneveld en de heer H.
van de Velde zullen tijdens de bijeen
komst spreken over het werk van het
medisch team en de toestand in Thai
land.
Naar aanleiding van wat Paul us
schreef aan de gemeente van Korin-
the merkte prof. Runia op, dat het
zoeken van een eenheid naar bijbelse
maatstaven een snijden ln eigen per
soonlijk en kerkelijk vlees betekent.
Prof. dr B. J. Oosterhoff, hoogleraar
aan de theologische hogeschool van
de christelijke gereformeerde kerken
te Apeldoorn, sprak over nieuwe vra
gen over de uitleg van de bijbel en de
consequenties daarvan voor de predi
king. De uitleg van de bijbel kan,
aldus prof. Oosterhoff, nooit los ge
zien worden van de tijd waarin ze
beoefend wordt Het beginsel van de
reformatie, de bijbel alléén, roept
steeds weer op tot een kritische be
zinning op het eigen verstaan van de
bijbel. Men ls wel eens bang voor
kritische methoden van bijbeluitleg,
maar daarvoor was volgens prof. Oos
terhoff geen reden want ook die me
thoden kunnen het werk van de Heili
ge Geest zijn. Men moet er naar wil
len luisteren en van willen leren.
Prof. Oosterhoff ging ook ln op de
kwestie van het behandelen van poli
tieke zaken ln de preek. HIJ vond
angst voor politiek op de preekstoel
MBABANE (PNHK) Tijdens een
vergadering In Mbabane ln Swazi
land hebben 150 theologische institu
ten uit verschillende Afrikaanse lan
den zich verenigd tot verbetering van
het theologisch onderwijs in Afrika.
De nieuwe „conferentie van Afri
kaanse theologische instituten"
(CATI) krijgt steun van de wereld
raad van kerken. Op het programma
staat voor de komende Jaren onder
meer het voorbereiden van Afrikaan
se bijbelcommentaren en een analyse
van het godsdienstonderwijs.
ongegrond, want naar zijn mening
staat de bijgel vol van politiek.
In het contactorgaan van de gerefor
meerde gezindte ontmoeten personen
uit verschillende kerken van gerefor
meerde belijdenis elkaar
Dezer degen verschenen
Prol. dr. J. M. ven der Llm
Oe w
288 Wz 34,75
Jan Amos Comenius over dg hervorming van
school, kerk en staat De auleur schetst in dn
boek de ontwikkelingsgang van de grote Tsiech,
die de wereld één school, één kerk en één slaat
van God noemde
Gene Tucker
Kort overzicht ven de vormkritiek van het Oude
112 biz 17.S0
112 biz. 17,50
De eerste twee delen in de nieuwe eerie Old-
sen bij de bijbelwetenschap. Diverse hulpme
thodes komen aan de orde. De methode wordt
beschreven, ontstaan en groei van de methode
wordt aangegeven, ierw<|l voorbeelden u.t hel
Oude en N«uwe Testament de zaak verdutóeht-
ken Vertaling Drs. E. de Vries.
Catharine J. M. Halkes
Mot Mirjam Is hol begonnen
120 biz., 17.90
Opstandige vrouwen op zoek naar hun geloot
Kan de christel^ke boodschap een hiding van
bevnjdmg zyi voor vrouwen, die zich mei langer
laten mperken en die zijn opgestaan'
de boekhandel
KOK KAMPEN
OEFJMENISCHE REISSTICHTING „THACIR"
De belevenis van Israël mag u niet missen!
Wij brengen u optimaal verzorgde rondreizen
(o.a. 4-sterrenhotels-nederlands sprekende gidsen etc.)
waarin alle aspecten wan „het land'1 aan de orde kamen
Verder unieke rondreizen in:
Egypte (met en zonder Nijlcruise) -
Alle reizen het gehele jaar door
Vraag geheel vri|bll|vend onze brochure.
Thaclr, Europalaan 14, 3844 AV Harderwl|k. Tal.: 03410-21989.
(U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein,
daarom moeten we beter ons best doen!).
Turkije - Griekenland/Rome
IXH OpfWnfwtnwT
In de tijd
der calastrofen
K. E. H. Oppenheimer
IN DE TIJD DER CATASTROFEN
over mogelijkheden en grenzen van verzet
De auteur laat tijdgenoten spreken over de ervaringen,
gebeurtenissen, voorvallen die hun leven bepaald hebben,
hun zorgen en angsten, hun moed en weerstandsvermogen.
De mens hoort zin te stichten in de gruwelijke onzin, de
absurditeit der geschiedenis, neen te zeggen tegen haar
geweld, de lataliteit. de dictatuur der gebeurtenissen. Samen
met ti|dgenoten zoekt de auteur naar gaanbare wegen in
gevaarhoe we onze integriteit kunnen bewaren, het 'mens
waardige' leven.
pbk. 19,90
PoMbus M176. 2508 40 s-Gramntiage
Ds. J. Kievit, evangelisatie-predikant
ln algemene dienst van de christelij
ke gereformeerde kerken, in het
maandblad Dia:
Welke methode van evangelisatie
werk dient te worden gebruikt hangt
samen met de vraag, welke mensen
wil Je bereiken? In het hlervoorgaan-
de heb ik de indeling genoemd van de
randkerkelljken ln de ruime zin van
het woord en zij die volledig van de
bijbel zijn vervreemd, ook wel de ca
tegorie van „de vierde mens" ge
noemd. In de praktijk van het evan
gelisatiewerk heeft men zich meestal
gericht op de randkerkelljken. Men
bedreef dus „kerkelijke kustvaart".
Het merendeel van de tegenwoordige
activiteiten ln onze kerken ls nog
steeds op deze mensen gericht Vaak
ls men dat zich echter niet bewust.
Men denkt alle buitenkerkelijken te
bereiken maar ln werkelijkheid be
reikt men een select publiek van
randkerkelljken.
Dit heeft zijn oorzaak ln de methode
die men gebruikt. Enkele kenmerken
van deze methode zijn:
de vorming van gebedsgroepen
om de muren van ongeloof omver te
bidden;
verbale verkondiging van het
evangelie gericht op zowel de redding
van zielen van niet-gelovlgen als op
de geestelijke opbouw van de gelovi
gen; een soort dubbele evangelisatie
dus;
niet ln een kerk samenkomen
maar ln een tent, schouwburg, sta
dion of congresgebouw.
sterke vereenvoudiging en popula
risering van de boodschap van het
evangelie. De verkondiging is vooral
Jesu-centrisch d.w.z. men stelt het
heil van het koninkrijk niet voor als
uit God tot God ln Jezus Christus
maar als uit Jezus tot Jezus;
men geeft een grote plaats aan het
lied, met name die liederen die even
eens het evangelie sterk vereenvoudi
gen, romantiseren (welk een Vriend ls
onze Jezus) en qua melodie „lekkere
meezingers" zijn;
de toespraken zijn nogal eens ge- 1
richt op de emotionele zijde van de Téken Zijn
mens met de oproep tot aanvaarding
van Jezus als Verlosser („stel het niet
langer uit; kom! doe het nu") waarbij
soms geappelleerd wordt op herinne
ringen aan vroeger.
dig de nadruk gelegd op het verbale
aspect van het evangelie ('het geloof
ls uit het gehoor') maar niet het een
en het al. Gods heil wil ook geleefd
worden ln gemeenschap en getoond
worden ln de praktijk van het leven.
En dit geldt niet alleen voor de gevlo-
ge individueel maar ook voor de ge
meente.
Kievit's conclusie in Dia (christelijk
gereformeerd jongerenblad):
Onderschat
Ds. Kieviet vervolgt:
Tegen deze methode, afkomstig uit
de Angelsaksische wereld, zijn de vol
gende twee bezwaren ln te brengen:
men onderschat de vervreemding
van het evangelie in het leven van 'de
vierde mens', die door het wereld
beeld van de modeme wetenschap
volkomen van de bijbel ls vervreemd.
Zijn denk- en leefwereld ls totaal an
ders geworden. HIJ heeft dan ook
geen enkele behoefte om bij bovenge
noemde activiteiten betrokken te ra
ken. Gebeurt het toch een keer dat
men ln een dergelijke samenkomst
terechtkomt, dan voelt men zich na
thuiskomst soms behoorlijk geno
men. Want er werd gezegd 'met Jezus
wordt alles anders' en in werkelijk
heid ls er niets veranderd. Vla deze
methode wordt 'de vierde mens' dan
ook niet bereikt, terwijl deze katego-
rie snel ln omvang toeneemt
bij deze methodiek wordt eenzlj-
Van groot belang ls het dan ook dat
er een methode wordt gehanteerd die
recht doet aan de drie genoemde as
pecten. Evangelisatie is niet „zaken
willen doen voor Jezus" maar midden
in deze wereld, in woord en daad,
teken zijn van het koninkrijk Gods,
in het geloof dat de Heilige Geest dit
wil gebruiken als middel tot vernieu
wing van mensen met als vrucht
daarvan een leefbaarder samenle
ving. Het is juist de christelijke ge
meente die aan de genoemde drie
aspecten van het evangelie gestalte
kon geven. De wijze waarop dit kan
gebeuren hangt samen met de omge
ving waarin de gemeente leeft. In
ieder geval dient bij elke aktiviteit
die wordt ondernomen de ontmoe
ting met „de ander" centraal te staan.
Of men werkt met lektuur. vla be
zoek. door middel van klubwerk of
wat ook, het gaat erom dat je als
gemeente voor de ander beschikbaar
bent ln dienende liefde. Het best kan
dit verwezenlijkt worden door dit uit
te voeren vla kleine werkgroepen
waarin de ander terecht kan Tevens
kunnen zij dienen als schakel tot in
tegratie in de gemeente.
Het nieuwe leger, plaat van
Frans Masereel in het speciale
nummer, dat het Tijdschrift
voor Geestelijk Leven heeft ge
wijd aan de „spiritualiteit van
de vredeswerker". Bijdragen
van o.a. Henk van 't Klooster,
Jan ter Laak, Guy Dilweg en
Carel ter Maat. Te bestellen voor
vijf gulden Pater Nuyenslaan 70,
Schilde. België.
Vervreemding
Gert Doomenbal in het Nieuwsbulle
tin van de evangelisatiebeweging De
Navigators:
Ik heb Nederland altijd weinig open
gevonden voor het evangelie. In de
zestiger jaren kwamen er veel studen
ten met een kerkelijke achtergrond
naar de universiteit. Zij hadden dan
echter nog niet persoonlijk gekozen
NIET LATEN UITPRATEN
MAINZ (EPD) De protestantse
kerk in West-Duitsland zit volgens
Martin Niemöller nu „in precies zo'n
miserabele toestand als vóór 1933.
Haar „eigenlijke doodzonde" is haar
„belijdenisloze belijdenisgebonden
heid". Men repeteert de belijdenis der
vaderen om zich aan het actuele belij
den te kunnen onttrekken.
De 88-jarige kerkleider zei dit in een
vraaggesprek met het blad Neue
Stimme naar aanleiding van het feit
dat 35 jaar geleden een einde kwam
aan Hitlers „derde rijk". In 1933
kwam Hitler aan de macht. Niemöller
speelde een leidende rol in de zgn.
belijdende kerk, die zich fel tegen het
nationaal-socialisme verzette.
Na 1945 kreeg de protestantse kerk
een nieuwe kerkorde, maar de vraag
naar de inhoud is nooit beantwoord
aldus Niemöller. De Rijksdag van
Spiers (waar 450 jaar geleden voor het
eerst sprake was van protestanten
red.) en het 450-jarig bestaan van de
lutherse geloofsbelijdenis van Augs
burg worden grootscheeps herdacht
en men doet, alsof dat allemaal nog
leeft. Maar vraag eens een gewone
dominee, wat er in de belijdenis van
Augsburg staat en wat dat betekent
voor nu. Daarover breekt niemand
zich het hoofd, aldus Niemöller.
Niemöller maakt zich vooral zorgen
over de grote kloof tussen geloven en
doen. Alles wordt gedaan, wat ge
daan kan worden en op de vraag, wat
Jezus ervan zou zeggen, wordt niet
geantwoord. Dat betekent, dat we in
precies zo'n miserabele toestand zijn
als kerk, als vóór 1933," aldus Nie
möller.
De leiding van de Noordelbische pro
testantse kerk heeft de twee predi
kanten van Rellingen, Klaus Eulen-
berg en Ulrich Hentschel, vermaand,
omdat zij CDU/CSU-politicus Strauss
een „autoritaire politicus" hadden
genoemd, die zij in staat achten „de
democratie op het spel te zetten". De
kerkleiding vindt dergelijke taal in
verkiezingstijd ongepast voor predi
kanten.
<Mï
|ns
De vader heeft de zoon hartelijk
ontvangen. Dat ls zwak gezegd. Is"
hem om de hals gevallen. Nu is £sp
zoon aan de beurt. We hebben a|k
uitvoerig gelezen wat hij zich
voorgenomen heeft om tegen zi^j.
vader te zeggen: „Vader, ik heb Lgej
gezondigd tegen de hemel en voTw
ik ben niet meer waard uw zoonj^
heten; stel mij gelijk met één vau^p
dagloners." Nu is het zover. En j„ss
Inderdaad hij begint aan zijn d.
voorgenomen schuldbekentenis
eerste twee delen horen we hemden
zeggen, maar het laatste ontbreen
Dat van die dagloners wordt ni^e 'g
gezegd. Een vriend van mij schiftn^,
mij. in reactie op deze stukjes: .jgng
bedacht toch een toespraak tot^i
vader? waarvan hij 't laatste dei on
inslikte, te weten: maak mij toturet
van uw minste dagloners, want (j jr
zag, dat hij werd ingehaald". Zcw
het gelezen kunnen worden. Zelimie
ik voor een andere uitleg. Hij slil geh
niet in, 't lijkt me veel meer de
bedoeling van het verhaal om
te zeggen als: de vader liet hem {v.'-.p
uitpraten. Hij vond dat 't gen<
De jongen had z'n schuld bekei
meer was niet nodig. De vader
smoorde z'n schuldbekentenis,
er volgt onmiddellijk op: Maar
vader zei tot de slaven en d;
komen de bevelen om er een fi
te maken, 't Lijkt mij dat dit m<
de lijn van het verhaal ligt. Zo
Het is Hem er niet om te doen u,,
ons steeds dieper vernederen of^
een soort zelfkastijding beginn<
laat ons niet uitpraten. Vroegei
spraken ze in de dogmatiek v;
„voorkomende genade". Gods
genade voorkomt onze reactii
vindt het voldoende. Ik denk d^r"
voor ons ook iets betekent. Wij
mensen hebben er nog wel eens
handje van, om, wanneer iemax
ver is dat hij ons zijn schuld ove
een of ander bekent, hem voora)
laten uitpraten. Ja, nu moet hij
maar eens allemaal zeggen. Ik
dat 't beter is. om 'm niet eens
woord te laten komen. Z'n koi
alleen al moet ons voldoende zij
te merken dat hier naar verzoei
en vrede gezocht wordt.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Katwijk aan ZeT\ 11
F. J. Veldman te Nunspeet; V*1
nertsga S. van der Zee, legerp
Andel. HAA
Bedankt: voor Koudekerk fciolul
Rijn (toez) G. Zonneveld te Caj» Der
d IJssel. door
Emeritaat verleend per 1 mcirband
J. Witenweerde te Naaldwijk.feledt
der
GEREF. KERKEN uttge
Beroepen: te Vlissingen G. Ksinds
te Deventer. ;oginj
Aangenomen: naar Bolnes it in
steeg te Witmarsum-Pingjum.igerei
Afscheid op 27 april van Bleis
van Wattum ber. te Den T
camp; van Breda: E. J. Nljhi
gens emeritaat; van Ter Ap-
thermond: C. R. E. Mulder i
eervol ontheffing.
Intrede te Beetsterzwaag: J. M
Erica.
GEREF. KERKEN (vrijg.)
Bedankt: voor Brunssum: P.
nenberg te StadskanaaL
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Apeldoorn A. M J
ken te Nieuw-Beijerland.
ADVERTENTIE
voor of tegen het evangelie. Ik herin
ner mij een jongen, die wat verslagen
met een bijbeltje ln zijn handen zat
en zei: „Ik heb deze bijbel van mijn
moeder gekregen, maar lk weet niet
wat ik ermee moet. Ik durf hem niet
voorgoed aan de kant te leggen, maar
hij zegt me weinig en ik leef er ook
niet naar." Voor deze kategorie men
sen hebben we destijds veel kunnen
doen. We legden hen de feiten van het
evangelie uit en vroegen hen duide
lijk te kiezen voor een persoonlijk
leven met God. In de Jaren zeventig
kwam er geleidelijk aan een verande
ring. Opvallend was het gebrek aan
bijbelkennis van huis uit. Het leek
erop dat men thuis ermee was opge
houden uit de bijbel te lezen en ero
ver te praten. En dat de godsdienst
lessen op de middelbare school de
jongelui eerder hebben doen twijfe
len aan het nut en de betrouwbaar
heid van de bijbel, dan dat zij gemoti
veerd werden die persoonlijk te on-
deizoeken. Een vervreemding dus
van de bijbel, ook onder de kerkelijke
jeugd. Ik heb het idee dat die in de
jaren tachtig heel sterk zal doorzet
ten. We zullen mensen steeds meer
moeten winnen voor het idee te gaan
onderzoeken wat de bijbel te zeggen
heeft, wie Jezus Christus is en wat het
betekent om met God te leven.
Welkom
De kop van de week is van dr. B.
Wentsel. die zich namens christenen
en kerkleden in de residentie in het
maandblad Credo (conf. geref be
raad) tot ons aanstaand Koninklijk
Paar richt onder het volgende op
schrift:
WELKOM AAN
Zuster H.K.H. Koningin Beatrix
en
Broeder Z.K.H. Prins Claus
een ANDER blad
In het aprilnummer
van dit maandblad
voor 16 ers:
aaron polman van
beusekom beschrijft
de weg van het
jonas daniel meijer I
plein tot bergen- I
belsen
•wat doet het hoog
lied in de bijbel
een andere strip
jrdt ov
Een jaarabonnement istel r
kost je f 18,50, nieuwe Pr tijc
abonnees ontvan9en|^^ei)
gratis de uitgave
'plaatsen von hoop'. |Jkf|
Abonnementen en rwoot
proefnummers
aanvragen bij
Weerwoord, BES"
Postbus 99, Verzot.,
3970 AB Driebergen.J ex
PR
landelijk centrum voor
gereformeerd jeugdweHf>(
Jaarn
itraat
'ostcod
airo- of