De verraderlijke schijn
van de werkelijkheid
Holocaust voldeed ten dele
Gratis
De smaak van
een verzamelaar
Blijmoedig optimist
in woelige tijden
Kunstuiting
leidt tot
geldboete
GALA
Twee maal De Meiden bij het Ro Theater
Gaaf beeld va bei
r
Mahlers 'LiedW»
Collectie Sieverding
Onderzoek naar effect op scholieren toont aan:
Rectificatie
Oranje gala bij Galathee
^pORJRpTEN
VRIJDAG 25 APRIL 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
=t)AG 2
-V.,
f
Hanna Schwarz bij»
Concertgebouwork A "a
-
pt kab
ging
illeg
door Frans Straatman
zeters D
1 «inst
*1 te pi
leriking
door Dirkje Houtman
ROTTERDAM In de nieuwste produktie van het Ro Theater geven regisseurs Franz
Marijnen en Wolfram Kremer ieder hun opvatting van „De Meiden" van Jean Genet.
Woensdag ging de voorstelling in het Rotterdamse Piccolo Theater in première, waarbij
Kremer de meiden Claire en Solange als travestieten in een weelderig decadente omgeving
opvoert en Marijnen de valse werkelijkheid verheft tot een vemijnig dodenspel tussen twee
vrouwen.
In beide opvattingen is het stuk uit
een herkenbare werkelijkheid getild
waarmee de regisseurs elk op een
geheel eigen wijze aansluiten bij het-,
geen Genet voor ogen stond. Aan MOOrd
diens wens om vrouwenrollen door
mannen te laten spelen om zo de
valse schijn van de werkelijkheid tot
in zijn uiterste consequentie te ver
beelden komt Kremer expliciet tege
moet
salon van mevrouw zoals in Kremers
versie, maar op de zolder erboven, de
plaats voor melden.
Maar ook in de opvatting van Marij
nen wordt die valse schijn recht ge
daan doordat hij de voorstelling als
een afgerond spel bovenop de werke
lijkheid plaatst. Het speelt niet in de
met bloemen en veren opgetuigde
Het publiek zit er met de neus boven
op en wordt als het ware een deel van
de illusionaire toneelwerkelijkheid
waarin de meiden met schijn en
werkelijkheid goochelen. Het is de
schijn van het meester-knechtrspel
dat ze tijdens de afwezigheid van hun
mevrouw spelen en de werkelijkheid'
van een beraamde moord op hun
meesteres. Twee manleren, zo menen
zij, om aan een gekneveld bestaan te
ontkomen.
Als de moord wordt verijdeld, probe
ren ze die in het spel te realiseren
waarin Claire die avond voor me
vrouw speelt Of Solange Claire
doodt blijft steeds weer de vraag.
Passeert Solange de grenzen van het
spel, wordt het spel de werkelijkheid;
is het spel de werkelijkheid of is de
werkelijkheid het spel? De verschil
lende uitwerkingen van het slot ge-
gen hiervoor mogelijk een aanwij
zing.
In Kremers versie drinkt Claire de
lindenbloesemthee met de giftige
hoeveelheid veronal, die oorspronke
lijk voor mevrouw bedoeld was. Ze
valt voorover tegen de kaptafel, maar
staat uiteindelijk op. loopt naar de
achterkant van het decor om vervol
gens voor het applaus terug te keren.
Had zij de veronal er niet ingedaan,
uit angst voor de moord? Blijkbaar
wel en het spel kan opnieuw be
ginnen.
Marijnen heeft het slot geschrapt. Als
Solange Clalre heeft gewurgd komt
deze niet meer bij waardoor de vero
nal overbodig wordt. Misschien is dit
een aanwijzing dat het spel van de
melden onafwendbaar tot Claire's
dood moest leiden. Een rituele dood.
Een opvatting waar het decor alle
aanleiding toe geeft.
Paul Röttger en Lob Landré in De Meiden van Jean Genet geregis
seerd door Wolfram Kremer.
Katachtig
Op de zolder, de omgeving waar de
vrouwen met een katachtig tempera
ment in het halfduister hun spel spe
len, is de dood alom aanwezig. Een
zwart sprei, een zwart doek met een
wit kruis over een vergeeld bruidspor
tret, een kaars en verlepte witte chry
santen zijn de attributen. In hun spel
worden ze niet gestoord door me
vrouw die arriveert omdat mevrouw
een onderdeel is van het spel. Ze
wordt door een Jongen gespeeld, mis
schien wel de huisknecht of de melk
boer die door een van de melden
tegen zijn zin het toneel op wordt
gesmeten. Is het de zoveelste keer dat
de melden hem hiertoe dwingen of
kan zijn onwil verklaard worden uit
een angstig voorgevoel?
Paul Röttger speelt haar in deze ver
sie angstig-ingehouden in tegenstel
ling tot zijn aanwezigheid in uitvoe-'
ring van Kremer waar hij de allure
van een onpersoonlijk decadente
vrouw aanneemt.
Het lijkt of de machtsverhoudingen
in de twee opvoeringen tegengesteld
zijn. In Marijnens versie dicteren de
meiden het gedrag van de mevrouw,
omdat ze het spel zelf in scène heb-
FMr. Lm van Vekn
ben gezet.
In de andere versie behandelt me
vrouw haar dienaren, de kwetsbare
als travestiet geklede mannen, als
voetveeg. Voor hen lijkt het onmoge
lijk aan haar macht te ontkomen,
omdat ze te dociel, te zwak zijn kno
pen door te hakkejn. Ze volharden,
wat mij betreft, in hun onderworpen
heid.
Opvallend in deze interessant opge
zette en geslaagde voorstelling is het
uitstekende acteerwerk. Lou Landré
en Fred Vaassen spelen de tragische
travestieten in Kremers opvatting en
Canci Geraedts en Marieke van Leeu
wen hun tegenpolen in de versie van
Marijnen.
door Cees Strauss
TWELLO Van figuratief vla figuratief-abstract naar volle
dig abstract, die weg heeft Jacques Sieverding afgelegd bij de
samenstelling van zijn collectie modeme kunst die hij in de
afgelopen dertig Jaar bijeen heeft gebracht.
Anders is dat met de avant garde
sinds de jaren zeventig die Je bij
8ieverding vergeefs "zal vinden. Hij
zegt er geen affiniteit mee te hebben,
lagen non-figuratie van direct na del want in zijn geval niet wil zeggen dat
Tweede Wereldoorlog. Het is weer-1 hij er dan ook tegen is. „Ik kan er niet
spiegeld in de smaak van een verza- een band mee krijgen," zegt hij bijna
Die verzameling geeft een aardig
beeld van de overgang van het aan de
traditie gebonden realisme uit de eer-1
ate helft van deze eeuw naar de vols-
melaar, die naar kwaliteit zoekt opj
basis van een goede naam. Derhalve1
bouwde Sieverding een collectie op
van louter befaamde kunstenaars]
met als plezierig nevenverschijnsel'
dat zo n collectie weer even gemakke-,
lijk van de hand kan worden gedaan
Hetgeen Sieverding nu doet, in de
verontschuldigend. Toch wil Siever
ding wel afwijken van het pad van de
gevestigde namen en pousseert bij
voorbeeld een Roemeense schilder,
een voormalige arts die pas op latere
leeftijd is gaan schilderen. Van deze
Petrescu zal in het najaar een grote
presentatie komen, maar op voor
ruimten van zijn landhuis in Twelio hand toont Sieverding nu enkele wer-
waar het ook buiten goed toeven is In
het park temidden van de beelden
van Nlc Jonk van wie Sieverding de
wereldrechten heeft verworven.
Jacques Sieverding legde vorig jaar
het president-directeurschap van|
Grundig-Nederland neer Het bedrijf'
werd verkocht aan Duitsland en Sie
verding maakte vervolgens van zijnl
hobby zijn werk. HIJ had toen al een
Indrukwekkende hoeveelheid uitste
kende schilderijen bijeen weten tej
brengen Zijn eerste echt grote aan
koop dateert van 22 jaar geleden toen
hij bij Van Wlssellngh in Amsterdam
een Breitner aanschafte, voor het
toen al hoge bedrag van een halve
ton. Aanvankelijk kocht Sieverding
wat hem mooi leek. met als resultaat
nogal wat werk uit de 19e eeuw. wat
hij nu omschrijft als „koetjes en(
kalfjes"
Gaandeweg veranderden zijn lnzich-j
ten echter en probeerde hij meer lijn!
in de verzameling te brengen Con
tact met het werk van Nlcolaas de
8taél die hij nog altijd als een der
grootsten beschouwt, bracht hem op
het spoor van de abstracters Appel.
ComeiUe en Kees van Bohemen be
hoorden al gauw tot zijn voorkeur
Het aardige op deze expositie is bij
voorbeeld dat Je van Kees van Bohe
men een heel vroeg doek te zien krijgt
(uit 1952) dat In een heel andere stijl
is gemaakt dan twee andere die 8ie-|
verding van hem uit 1963 en 1978
toont. Dan merkt Je opeens dat Van
Bohemen volkomen vervreemd ls van.
het heel tekenachtige maar ook dat
hij reeds geruime tijd met een breedl
opgezette, bijna bruskerende toets
werkt die het expressionistische ka
rakter van zijn werk sterk vergroot
Bram van Velde
Iets dergelijks doet zich ook voor met
twee vroege Bram van Velde's. Het
njn beide bloemstllievens, de eerste
ls nog traditioneel realistisch en laat
een vaas met tulpen zien die goed
herkenbaar zijn opgezet Dit werk
dateert uit de eerste Jaren '50 en het
verschilt heel wezenlijk met de Van
Velde van een tiental Jaren later
waarin de overgang naar de abstrac
tie zich al duidelijk aankondigt Die
beide sdhilderijen zijn ook represen
tatief voor de zich wijzigende smaak
van de verzamelaar die dus duidelijk
met zijn voorkeuren kon meegaan
Speciaal vandaag
ken die een goede Indruk geven van
wat deze schilder voorstaat. Ook Pe
trescu's werk valt binnen de figura
tieve abstractie met ln dit geval ver
wijzingen naar een Byzantijnse ge
loofswereld.
Het kon haast niet anders dat Siever-1
ding ln zijn collectie zoveel Franse
namen heeft. Het waren immers de
Cobra-schilders die in de jaren vijftig
naar Parijs trokken om zich daar te
laten inspireren ln een sfeer die zo
veel minder klein-burgerlijke trekken
had dan het na-oorlogse Nederlandje
In Frankrijk vond Sieverding werk
van Louttre B., een zoon van Bissiére
die zijn vader zelfs niet in zijn naam
wil volgen en heel apart werk maakt
Corneille: Portrait imaginaire I, olie op doek, 1978.
dat toch ln een Franse traditie past.
Hij tekent heel subtiele stillevens,
een beetje sprookjesachtig, met soms
vrij duidelijke verwijzingen naar de
impressionisten, maar toch ook weer
erg eigentijds. In al hun bescheiden
heid zijn de aquarellen van Louttre B.
Die Colas (eigenlijk Nicolas) Breug-
non wordt gespeeld door Pieter Lutz,
die, als zijn broers, in feite heel duide
lijk spreekt (praat), maar tegelijk ook
met zijn teksten zo jongleert, dat je
voortdurend attent moet zijn op bij
na weggemoffelde grapjes, waarbij de
akoestiek van het Hot niet meezit.
Niettemin is het een pleeier om naar
hem te luisteren en te kijken, want
wat hij doet houdt wel zeer nauw
verband met wat hij zegt. Zijn Breu-
gnon is een ongeletterd, maar toch
zeer humanistisch denkend man, als
een God in Frankrijk levend op het
breekpunt van de middeleeuwen en
de nieuwe tijd, toen steden nog tegen
elkaar oorloogden en adel en vorst
om de macht vochten. Een eenvou-,
dig, maar weldenkend man als Breug-
non, kon in die tamelijk kleinschalige
wereld nog zichzelf zijn en blijven,
goedlachs, genietend van het leven,
maar wel bij de pinken, met een fun
damenteel gevoel voor rechtvaardig
heid en menselijkheid.
4 Eigenlijk is het spel een monoloog
de indrukwekkendste bijdragen aan. VJ£ waarbij zijn vrouw, zijn
de expositie. kinderen, zijn vrienden de kleurige
Tot en met 30 juni, behalve op aon- illustraties leveren, hem perspectief
dag en maandsg steeds geopend van geven, in een context zetten.
10-16 uur. Galerie Sieverding op
Hackfort's Veenhuis, bevindt zich De Franse romanschrijver Romain
aan de lordensweg 27 in Twelle. Rolland heeft dat bedacht (de roman
Haagse Comedie speelt God in Frankrijk
door André Rutten
DEN HAAG In het Hot gaf de Haagse Comedie woensdag
avond (van half negen tot bij elven) de première van „Colas
Breugnon of God in Frankrijk". Een voorstelling, waarin
bijzonder veel te zien is, maar waar je toch in de eerste plaats
naar moet luisteren en dat is in het Hot wel eens moeilijk.
verscheen in 1919), tie Tsjechische
dissidente schrijver Pavel Kohout
heeft er een toneelbewerking van ge
maakt, die de Tsjechische regisseur
Zdenek Kraus nu bij de Haagse Co
medie heeft geregisseerd. Heel een
voudig eigenlijk, maar wel heel vin
dingrijk: de grote reeks van tamelijk
fragmentarische scènetjes kunnen
soepel in elkaar overvloeien, met el
kaar verbonden door Pieter Lutz,
naar wie je graag blijft kijken en
luisteren, ook als het soms niet hele
maal te volgen is.
Hij wordt ook erg goed bijgestaan
door Nanni Vermeer als zijn vrouw,
Hans Royaards als zijn jongste zoon,
Rick Nicolet als zijn dochter, Leo de
Hartogh en Wim van den Heuvel als
zijn beste vrienden. Zij en nog enkele
anderen Anne Oostveen als pas
toorhuishoudster bij voorbeeld te
kenen boeiend de samenleving waar
in Colas Breugnon leefde. Maar toch
moet je wel enig geduld en enige
voorkennis hebben om het goed te
kunnen volgen. Het lijkt bedrieglijk
veel op volkstoneel, maar is het ei-
AMSTERDAM De
schillende sferen en
contrasten die Gustav
in Das Lied von derL
(1908) oproept, zijn zo t"r"ï°r
gend dat dit werk elft schi
niets naast zich verdaag
bijpassend Mozarts veei nieuv
symfonie (KV 550) ook van
zijn, Mahler Lied had crkge>
ook door de spannendeer d
voering woensdagavonitzich
het Concertgebouw o.l.iare r
nard Haitink alle hëlf jui
ring weggevaagd. Daar tneme
zart te goed voor, om He en<
nen als voorprogramn hebfc
alibi voor pauze met ko
Een symfonie voor tenor, alt (Pec
ton) en orkest noemde Mahlbewe
zesdelige Lied. Het was de alt}jde v
Schwarz die in haar voordracl|v
Iers bedoeling (in een diepgr
zeer leesbaar artikel door r Par<
Flothuls nader toegelicht in l|en w<
grammablad Preludium) ga^n flii
bracht. De sfeer achter de wL so
de gevoelswaarden, ultgedrukf
expressieve vocale stroom va)a<lc,ei
schoonheid, mengde zich idej
de instrumenten die niet een luiter
dende, maar direct expressing v.
spelen. Adembenemend mooi i
door de musici van het Conn on'
bouworkest. Toch kies ik voien I
wat scherper gearticuleerd^ n.
dracht van de tekst (Schwarz
de nu iedere medeklinker weg
het is een lied en geen vocali
1 V
Wie voor het mannelijke aan'
deze liedsymfonie uitgekek^aj,jn<
naar het optreden van de k<f
heldentenor Peter Hofmann, ziae
vreden huiswaarts zijn gekeert een
Hofmann liet zich wegens v< Dat
held vervangen door Wolfganje j,,
mann. Deze scheen zich voorns
te bekommeren om het probleP er
hij met zijn ietwat geknepelar g*
'toch uit moest komen boven hangi
kest met name in Das Trinkliee w
Mahler aan de instrument*
voorrang. Hij forceerde zich cr
dat het luisterend oor er sofud- e
rilde. kla
de ijs
Zaterdagavond wordt dltzelft
zart-Mahlerprogramma herha
het Congresgebouw Den Hafvaar
NOS-radio zendt haar opnaren de
dagmiddag uit. Mozarts symfo bij c
550 blijft in het Congresgeboi
enkele dagen doorklinken, wd
het Amsterdams Philharnn ge:
speelt dit werk, vanavond en r»esch<
avond, maar dan in combina^t va?
Brahms' Eerste pianoconcert.
et aa
Van uitgeverij Unieboek te Itusse
'zijn de volgende uitgaven: D_:en
van Artemio Cruz, roman I.
Fuentes (273 blz. - ƒ34,50). DPel,nÈ
I turen van Nick Adams. De likele
;Hemlngway geschreven vidisct
rond Nick Adams begonnen lwa_
'en in dit boek in chronologisc
gorde gezet. (244 blz. - /24Je bri
.„v. «h «.„v slag in de Javazee, door J. Pr Ae
genlijk niet. Eerder iets voor intellec- (96 blz. - 29,50). De druivl
tuelen. die van zoeenaamd volksto- rramschaD. 11e druk van de1-
tuelen, die van zogenaamd volksto
neel houden, als het niet al te links,
wel humanistisch-llberaal is. Een
voorstelling voor aanhangers van
Terlouws D'66, denk ik.
gramschap. 11e druk van de,s aa
van J. 8teinbeck (431 blz. fn. 1
I Anton Pieck 85.144 pagina's U opge
gen samengesteld en onder lienor
van W. Verhagen. Prijs 37.5C
door Riet Diemer
Haar verliezen. In dit tv-
drama beschrijft Hugh White-
more hoe een man de dood van
zijn vrouw verwerkt. Veertien
jaar is bij gelukkig met haar
getrouwd geweest. De man
moet het verder maar in zijn
eentje zien te rooien.
Ned 1 29.40 uur.
Nieuwrsberichten-VPRO is
een nieuw wekelijks nieuws-
progTamma voor de vroege
vrijdagochtend. Dit program
ma komt ia plaats van de
„VPRO-Expresse".
Hilversum 2 7.20 uur.
HILVERSUM Holocaust
lijkt er niet ln geslaagd te zijn
bij grote groepen scholieren
een blijvende belangstelling
op te roepen voor de gebeur
tenissen in de Tweede Wereld
oorlog. Dat ls een van de be
langrijkste en voor de TROS
teleurstellendste conclusies
uit een uitgebreid onderzoek
naar de effecten op langere
termijn op jongeren van de
omstreden televisieserie.
Het besluit om Holocaust uit te zen
den ontleende de TROS vooral aan
de veronderstelling dat de serie er in
zou slagen bij Jongeren Interesse voor
het gebeurde op te roepen en kennis
toe te voegen aan hetgeen men al
over de oorlogsjaren wist. Waar men
op gehoopt heeft is ten dele bereikt:
de serie heeft Jongeren over een eer
ste drempel heengeholpen. Waar men
evenwel ook op gehoopt had. dat er
blijvende positieve mentaliteitsver
anderingen zouden optreden, daar
over moet de conclusie minder gun
stig zijn. Daartoe ls meer nodig dan
een televisieserie alleen.
Er blijkt wel blijvende belangstelling
te zijn bij scholieren met een grote
politieke belangstelling en bij degene
die toch al veel van de Tweede We
reldoorlog afweet. Leerlingen van het
lagere beroepsonderwijs, mensen met
geringe politieke Interesse en met
weinig kennis over de Tweede We
reldoorlog haken al snel af.
Het onderzoeksrapport rondom Holo
caust wordt precies een Jaar na uit
zending ln Nederland van de eerste
aflevering, van deze Amerikaanse se-,
rie over de uitroeiing van de Joden,
openbaar gemaakt
De TROS vond Indertijd een weten
schappelijk onderzoek bij de Jeugdi
ge kijkers noodzakelijk en legde de
verantwoordelijkheid bij de afdeling
kijk- en luisteronderzoek van de
NOS. Verder werkten mee Veldkamp
Marktonderzoek BV en het Nationaal
Centrum voor Geestelijke Volksge
zondheid.
Effecten
De kernvraag was: welke effecten
heeft de serie Holocaust op de hou
ding, mening en instelling van de
kijkers, met name van leerlingen van
het lager beroepsonderwijs (lbo),
mavo. havo en het voortgezet onder
wijs (vwo). Drie metingen werden
daarvoor verricht, aan de hand van
een zeer uitgebreide vragenlijst. Dat
gebeurde vlak voor de uitzending,
kort erna en een half Jaar later. Vra
gen werden voorgelegd aan vijfhon
derd leerlingen van twaalf jaar en
ouder, evenzoveel ouders en S3 lera
ren (veel van hen lieten verstek gaan).
Een betrekkelijk positief resultaat ls
dat de Nederlandse scholleren nog
voor de Holocaustuitzending ln Ne
derland redelijk geïnteresseerd wa
ren ln het gebeuren tijdens de wereld
oorlog. Dat geldt wat nadrukkelijker
voor vwo-leerlingen en wat minder
voor leerlingen van het lbo. Slechts
eenderde van allen is niet of nauwe-1
lijks geïnteresseerd. Driekwart zegt
artikelen ln de krant te lezen als die
over de Tweede Wereldoorlog gaan.
voor de Tweede Wereldoorlog ls zelfs
meer belangstelling dan voor heden
daagse binnen- en buitenlandse poli
tiek en zaken als vrouwenemancipa
tie. Driekwart heeft ook een of meer
boeken over de Tweede Wereldoorlog
gelezen.
'Startdrempel'
In het onderzoek wordt gesproken
van een 'startdrempel' om zich open
te stellen voor informatie over de
Tweede Wereldoorlog Deze ls vaak te
hoog voor kinderen die noch door de
ouders noch door de school worden
gestimuleerd zich te Interesseren.
Maar belangrijker is dat daar waar
van school of huls uit die Informatie
stroom ontbreekt, dit dikwijls als een
gemis wordt gevoeld door de kinde
ren. Uit de kijkcijfers blijkt dat meer groep. Wat dat betreft mag de TROS
jongeren tussen twaalf en negentien tevreden zijn omdat op deee groep
jaar verhoudingsgewijs hebben geke- werd gemikt. Maar dan blijkt ook
ken dan de rest van de. bevolkings- weer dat veel jongens naar de serie
zijn gaan kijken niet vanuit een alge
mene politieke belangstelling, maar
vanuit hun voorkeur voor grieeelfilms
en knokfilms.
Beter inzicht
De mening van de leerlingen zelf is
dat de serie Holocaust en alles wat er
om heen te doen is geweest wel dege
lijk heeft bijgedragen tot meer en
beter inzicht in de vervolging van de
joden. Holocaust zou er In geslaagd
zijn duidelijk te maken dat datgene
wat de joden is aangedaan ook nu
nog kan gebeuren en dat ook Neder
landers zich daaraan schuldig zouden
kunnen maken.
De antwoorden van de leerlingen on
derstrepen het belang van een zeer
Intensieve en gerichte begeleiding
van een dergelijke serie, met aanvul
lende documentatie en informatie.
Als die ontbreken is het effect maar
kortstondig. Via informatiepakket
ten en Informatiedagen heeft de
TROS daar ook veel aan gedaan. De
vraag rijst ln hoeverre een omroepor
ganisatie daarvoor de aangewezen In
stantie Is en met name de TROS.
Daarom zouden nogal wat leraren
verbaal van de politie wegens „het hebben geweigerd over Holocaust in
geven van een voorstelling zonder de klas te spreken.
vergunning".
Tijdens de zitting poogde de kunste-
naar door middel van dia's aan de
tonen dat niet hij. maar de politie het
publiek had aangetrokken en dat er
dus geen sprake was geweest van een
voorstelling.
De officier van Justitie mr. J. Denle
toonde begrip voor de kunstuiting,
maar vond dat ook bij een artistieke
gebeurtenis de geldende nonnen
moeten worden toegepast en dat
daarom ook een vergunning had moe
ten worden aangevraagd. Hij eiste
een boete van zestig gulden. De kan
tonrechter wilde de kunstenaar ech
ter ln de gelegenheid stellen ln hoger
beroep te gaan en verhoogde daarom
de boete tot honderd gulden.
Van onze kunstredactie
ARNHEM Een kunstenaar uit Velp
heeft van de kantonrechter ln Arn
hem een boete van honderd gulden
gekregen voor een performance (een
kunstuiting) waarvoor hij geen ver
gunning had aangevraagd. De kun
stenaar Franklin Aalders liet zich bij
deze gelegenheid aan een touw van
de vijftien meter hoge Rijnbrug ln
Arnhem afzakken tot vlak boven het
water en legde vervolgens enige stro
ken wit papier op het water.
Aalders wilde met deee door de rech
ter als „stunt" omschreven kunst
uiting de band tussen weg- en water
verkeer aantonen. Eenmaal weer op
de brug teruggekomen, kreeg hij een
In een artikel over de speelfilm „Veer
tiger Jaren", die handelt over de rege
ringsperiode van koningin Wilhelmi-
na is per ongeluk een fout geslopen.
In het stuk dat gisteren ln deze krant
op pagina vier stond wordt gemeld
dat de producer van de film Loet C.
Bamsteln de oorlog niet heeft over
leefd. Dace Informatie werd ons door
de TROS verstrekt maar blijft foutief
te zijn. De heer Barnstijn. die jood
was, vluchtte al voor de oorlog naar
de Verenigde Staten en overleed ln
1952 ln New York
ADVERTENTIE
U ontvangt 3 nummers
van Vorsten'van f 12,7 b
Deze royale poster ontvangt voor f 7,50
u tegen bijbetaling van f 2,9b
Alle informatie op 'I pak Gala theezakjes.
mi MI it M .affW
TlR-iv.il.k-> W