Regie-opvatting leidt
tot kleurloos drama
A
Veel belangstelling voor
elektronische muziekweek
Hare Majesteit belicht
de gang van een tiener
IK'
Voor Keuris is orke)
geen voorbije zaak
C
Twee hoornisten
ontvangen
Prix d'Excellence
Costello nog creatief
Tuin omgespit..
SPIERPIJN!
Globe speelt 'Tramlijn Begeerte'
Kinderen speelden met de Gmebogosse uit Bourges
Ierland wint songfestival
Van school via de speculaas naar Ottawa
■01
mi
Nieuwe boek*
MAANDAG 21 APRIL 1980
KUNST/HADIO/TELEVISIE
trouw/kwartet
Ïdag
door Dirkje Houtman
TILBURG Hoe kan een meeslepend stuk als Tramlijn Begeerte van Tennessee Williams
I1947) tot een onthutsend bloedeloze voorstelling lelden, zoals die vrijdag bij Globe in de
Stadsschouwburg van Tilburg in première ging?
Regisseur Paul Vermeulen Wlndsant
lijkt de psychologische drijfveren van
de personages uit het oog verloren te
hebben waardoor de rijkdom aan
emotionele macht en onmacht ver
dween en daarmee de argumenten
voor het conflict tussen de fijngevoe
lige naar het verleden hunkerende
Blanche Dubois en haar ruwe. pri
mair reagerende zwager 8tanley Ko-
In plaats van „een avond knallende
emoties en theatraal avontuur", zoals
het gezelschap dat in februari van dit
Jaar ln zijn Informatiebulletin aan
kondigde. bleef er niet veel meer over
dan een spanningsloos geheel. De tra
gische heldin ls niet echt tragisch, de
ruwe bonk. die haar ondergang reali
seert blijft te keurig om zijn animale
driften waar te kunnen maken en de
omgeving oogt te kleurloos voor een
botsing tussen twee milieus.
Het ls de armoedige omgeving van
een Immigrantenmilieu in New Orle
ans waar Blanche Dubois, laatste telg
van een failliet geraakt plantersge
slacht. arriveert. Materieel en geeste
lijk berooid neemt zij als laatste toe
vlucht haar intrek bij haar zuster
Stella, die het plantersmilieu ooit de
rug toekeerde, verliefd werd op de
Poolse arbeider Stanley Kowalski en
nu haar eerste kind verwacht. Stan
ley. zelfverzekerd van zijn mannelijk
overwicht, staat met beide benen op
de grond en heeft een dierlijk tempe
rament dat pijnlijk contrasteert met
Blanche's fijngevoeligheid en hang
naar esthetiek en verleden. Tussen
die twee ontbrandt er een strijd die
tot Blanche's ondergang leidt
Niet schrijnend
In de voorstelling bij Globe is die
strijd niet onontkoombaar pijnlijk.
Ds eenzaamheid van Blanche, haar
strijd tussen verleden en toekomst
tussen leugen en waarheid; haar schi
zofrene houding ten aanzien van het
geen ze wenst en doet. niet schrijnend
noch tragisch. Oorzaak ls waarschijn
lijk het uitgangspunt dat regisseur en
dramaturg Janine Brogt voor deze
voorstelling hebben gekozen.
In het programmaboekje doen de ma
kers een verwoede poging de psycho
logie van het stuk te negeren en de
aandacht te verschuiven naar de om
geving waarin de handeling zich af
speelt. Er wordt gesteld dat het Ne
derlandse publiek het referentieka
der van de Amerikaan mist, „met het
gevaar dat in zo'n geval alleen de
psychologische Inhoud van het stuk
overeind blijft", zo schrijven zij en
even verder..het sensuele kapotgaan
van Blanche Dubois ls sowieso uitge
kiend theater vol uitgekiende emo
ties, maar echt interessant wordt het
pas als we de "wereld' eromheen creë
ren voor een Nederlands publiek". En
dat lijkt mij een fundamenteel ver
keerd uitgangspunt Bewoners en
omgeving zijn niet als twee afzonder
lijke eenheden te beschouwen. Aan
wezigheid en uitstraling van bewo
ners bepalen een omgeving, waarom
zou Williams deze wijk anders, ln
tegenstelling tot soortgelijke arme
buurten ln Amerika, een „ordinaire
charme" toedichten? Toch vanwege
de mensen die er wonen en de manier
waarop ze met elkaar omgaan.
Omgeving
Bij een psychologisch drama als
Tramlijn „Begeerte" kun Je het ac
cent pas verplaatsen naar de omge
ving als de drijfveren van de persona
ges ln combinatie met de eigenheid
van de acteurs tot oorspronkelijke
karakters zijn uitgegroeid. Wat de
makers voor ogen moet hebben ge
staan wordt niet duidelijk uit de
voorstelling. Een aanwijzing ls mis
schien de openingsscène als de in wit
gehulde Blanche bij het huls van
haar zuster arriveert waaruit onder
tromgeroffel een tiental als aap ge
maskerde mensen komen. Het dier in
de mens dat ze later ln Stanley ont
dekt. maar de voorstelling als geheel
haakt daar niet op ln. Je kunt je
afvragen waarom Globe dit stuk
heeft gekozen. Aandacht voor omge
ving is ten koste gegaan van het
uitdiepen der karakters. Een aanpak
waarmee het wezen van dit drame
ontkend wordt.
Thru Boermans als Stanley Kowalski en Guusje van Tilborgh als Blanche in Tramlijn „Begeerte", dat
vrijdag bij Globe in première ging.
foto: Bert Vertoe ff.
door Ralph Degens
AMSTERDAM Tweehonderd belangstellenden per avond voor Inleidingen over en uitvoe
ringen van elektronische muziek was het bevredigende resultaat van de moeite die Ton de
Leeuw had gedaan voor het organiseren van de elektronische muziekweek in het Amsterdam
se Sweelinck Conservatorium.
HIJ toonde zich daarmee vrijdag ln de
Bachzaal dan ook kennelijk tevreden
toen hij op deze laatste avond de
Groupe de Muslque Expérimentale
de Bourges (GMEB) bij het publiek
inleidde Een van de leden van deze
groep. Pierre Rochefort. had de afge
lopen week een workshop voor kinde
ren van 7 tot 0 Jaar (beschikbaar
gesteld door de Montessorischool te
genover het conservatorium) geleid
Speciaal vandaag
Voor een Briefkaart op de
Eerste Rang besteedt aan
dacht aan de nieuwe Neder
landse speelfilm „Lieve Jon
gens" van producer Van Hey-
ningen en regisseur De Lussa-
net. die begin mei In première
gaat. Verder de fllmkwis en
fragmenten uit speelfilms die
so juist in première sijn
gegaan.
Ned 1 19.35 uur
Doden ls mijn beroep. De
levensgeschiedenis van de
commandant van Auschwitz,
gebaseerd op het boek van Ro
bert Merle die gebruik heeft
gemaakt van de autobiografi
sche aantekeningen van Ru
dolf Hósa.
Ned 2 20.55 uur
Rondje Theater. Speciale
gaste is vanavond Josephine
van Gasteren die ruim 44 Jaar
•p de toneelplanken staat.
Ned 1 22 JO uur
en daarbij met de ln Bourges ontwik
kelde „Gmebogosse" gewerkt; een
kleine, draagbare regeltafel die je
met een orgel-portatief zou kunnen
vergelijken als het er iets mee te
maken had. De enige overeenkomst
ls dat Je er (elektronisch) geluid mee
kunt manipuleren, maar dan moet Je
aan allerlei knoppen draalen. Dat
werd door een achttal kinderen met
animo tijdens deze uitvoering ge
daan. en de geproduceerde brom- en
gllgeluiden werden gemengd met wat
ze tijdens de werkweek, onder lei
ding. op band hadden opgenomen.
„In Bourges". zo vertelde Rochefort.
..hebben we workshops voor kinderen
van 5 tot 12 Jaar
Epidemie
Het ls wel „creatiever" dan een trans-
is tor-radio en Je kunt er (nog) niet
mee de straat en het strand op. maar
als zotets eenmaal in handen van de
commercie zal zijn gevallen, kim Je
een epidemie van geluidsoverlast ver
wachten. Voorlopig blijft het nog bin
nenskamers ln de milieuvriendelijke,
educatieve sfeer. Waar ze zich in
Bourges toch sterk op richten. Daar
worden bij voorbeeld concerten met
elektronische muziek op een aantrek
kelijke manier naar het publiek ge
bracht
Dat vertelde Christian Clazler. hoofd
van de OMEB. ln een uitvoerige inlei
ding met lichtbeelden, die vanwege
de rapheid van spraak en beeldwisse
ling moeilijk te volgens was. maar
waarvan Ton de Leeuw, een noodged
wongen zeer vrije, maar begrijpelijke
..vertolking" gaf. Het kwam erop neer
dat men daar werkt met een appara
tuur die grotendeels naar wens en
behoefte van de componisten wordt
DEN HAAG (ANP) De afvaardi
ging van de Ierse republiek heeft
zaterdagavond het 25e Eurovisie
Songfestival ln Den Haag gewon
nen met het liedje ..What's ano
ther year" De voor Ierland uitko
mende 24-jarige Australische zan
ger Johnny Logan verzamelde met
het liedje in totaal 143 punten, en
versloeg daarmee de Westduitse
Katja Ebstein, die met het liedje
„Theater" een goede tweede
plaats behaalde met 128 punten.
Ierland zegevierde ln de 25 afleve
ringen van het festival voor de
tweede keer. In 1970 boekte het
zangeresje Dana, ook ln Neder
land (Amsterdam) voor het eerst
succes. Volgend Jaar zal zo is
het gebruik het songfestival
door de Ieren georganiseerd wor
den, waarschijnlijk, net als ln
1971, ln Dublin.
De Nederlandse Maggie MacNeal
eindigde met het mede door haar
geschreven lied „Amsterdam"
met 93 punten op de vijfde plaats.
Aanvankelijk zag het er naar uit
dat zij nog hoger zou eindigen,
want na de eerste vier landenju-
ry's had zij de leiding. Maar zij
werd al spoedig gepasseerd door
West-Dultsland en moest later,
ondanks een nieuwe topwaarde-
ring van Frankrijk, nog meer ter
rein prijsgeven. Toch was Maggie
niet ontevreden. „We zijn met dit
liedje niet afgegaan. Een vijfde
plaats heeft Nederland in Jaren
niet bereikt", aldus Maggie
McNeaL
De eindstand van het songefesti
val werd: 1. Ierland. 143 punten. 2.
West-Dultsland, 128 punten, 3.
Groot-Brittannië 100 punten, 4.
Zwitserland, 104 punten, 5. Neder
land, 93 punten. 6. Italië 87 pun
ten, 7. Portugal 71 punten. 8. Oos
tenrijk, 04 punten. 9. Luxemburg,
50 punten. 10. Zweden, 47 punten,
11. Frankrijk 45 punten, 12. Span
je 38 punten, 13. Griekenland, 30
punten, 14. Denemarken 25 pun
ten, 15. Turkije, 23 punten. 10.
Noorwegen, 15 punten, 17. België.
14 punten, 18. Marokko, 7 punten.
19. Finland, 0 punten.
door Dirkje Houtman
AMSTERDAM „Vanaf donderdag praten ze over wat ze het
weekend gaan doen en van maandag tot en met woensdag
hebben ze het over wat ze het weekend gedaan hebben," aldus
de ontevreden werkende jongere Elly ln „Stennis", het nieuw
ste programma van Hare Majesteit dat zondagmiddag in
Theater De Balie in Amsterdam in première ging.
samengesteld, en dat de presentaties
aan het publiek veelal ln de open
lucht gebeuren waarbij het visuele
element met MJ voorbeeld luidspre
kers ln grote witte balonnen en met
dans. mime, en diverse belichtingsef
fecten (een soort „son et lumlère" op
hoger peil) als bindend en verduidelij
kend element wordt Ingeschakeld.
Hoe nuttig dat zou kunnen zijn was te
horen aan het. zonder visuele toevoe
ging. afgespeelde, zeer langdurige
werkstuk van Clozler zelf (Euforie)
dat ln deze presentatie een ongeor
dende catalogus van geluidseffecten
leek.
Vingeroefeningen
Resultaten van een workshop voor
muziekstudenten werden daarna
door een van hen met de nodige Iro
nie gepresenteerd; het waren duide
lijk nog maar vingeroefeningen, maar
zo begint elke muziekstudie. Leider
van deze workshop was de Zweed
Tam as Ungvary van de Stockholmse
Elektronmusikstudion (EMS) HIJ
had eens. als antwoord op de provo
cerende vraag of hij ook normale mu
ziek kon componeren, een soort
scherzo met elektronische middelen
gemaakt HIJ liet dat deze avond ho
ren en het klonk als een doorelkaar
geschudde Chopin die op een elektro
nisch orgel wordt gespeeld
Best een aardig onderdeel overigens
van een week Internationale oriënta
tie ln het Sweelinck Conservatorium
ter gelegenheid van de ingebruikne
ming van de elektronische studio, een
gemak dat voor dergelijke instituten
tegenwoordig even onmisbaar ls als
een badkamer of douchecel voor een
burgermanswoning
Het ls de sombere maar komische
verwoording van het leven ln een
koekjesfabriek waar velen hun dagen
slijten met het tellen van speculaas
jes. Elly ook. Ze had de balen van
school, stapte op, zag haar toekomst
rooskleurig tegemoet met de diverse
uitzendbureaus als werkverschaffer,
maar kwam uiteindelijk terecht aan
de lopende band.
Hare Majesteit heeft dit programma
gemaakt voor Jongeren tussen twaalf
en achttien Jaar. Het ls de derde pro-
duktle die op basis van improvisatie
met spel. muzieic en beweging tot
stand kwam. En deze formule blijkt
te werken Alle spelers bulten hun
mogelijkheden zodanig uit dat er een
grappige mengelmoes van figuren
ontstaat, die uitstekend past ln de
opzet.
„8tennls" is een collage-achtlg geheel
met veel muziek waarmee de groep
laat zien dat voortijdig van school
gaan ook niet alles ls en doe Je het
toch probeer dan zoveel mogelijk je
eigen leven te leiden. Dat doet Hans.
HIJ werkt steeds net zo lang totdat hij
genoeg geld heeft om een tijd te doen
wat hij wil.
Hiermee onderscheidt hij zich van
zijn leeftijdgenoten, die voornamelijk
geïnteresseerd zijn in disco en uitein
delijk het leefpatroon van hun ouders
navolgen ook al maken zij van hun
Door Jac. Kort
AMSTERDAM De Nederlandse componist Tristan fcRA
heeft, hoewel hij nog slechts drieëndertig jaar oud is^j^
een indrukwekkende hoeveelheid composities op zijnLera
staan, die voor het grootste deel in opdracht zijn geschLste
Dit laatste geldt ook voor de Sinfonia, die in 1974,
voltooid en die na vele uitvoeringen in binnen- en buite
zaterdag en zondag onder leiding van Bernard Haitin
het eerst door het Concertgebouworkest in de grote s
gehore werd gebracht.
Keuris Ireft in dit werk aangetoond,
dat hij stellig geen aanhanger ls van
de opvatting, dat het grote symfonie
orkest. zoals zich dat in de hoog
romantiek heeft ontwikkeld, een
voorbije zaak ls. Hij past het meer
dan honderd spelers tellende ensem
ble zeer kundig en met veel zin voor
coloriet toe ln dit tweedelig werk. dat
mede door zijn beknoptheid en door
zijn muzikaal gebruik van een eigen
tijds idioom de hoorder boeit.
De componist kwam het podium op
om Haltink en het orkest te bedan
ken voor de uitstekende uitvoering
van zijn werk. Alfred Brendel was de
solist in het derde pianoconcert van
Ludwig van Beethoven, het eerste
werk in zijn soort, waarin de compo
nist er ten volle in is geslaagd om
piano en orkest tot gelijkwaardige
partners te maken. Brendel ls in alle
opzichten voor zijn taak berekend.
Vanaf de kernachtige inzet wordt zijn
spel voortdurend gekenmerkt door
de rijke schakering, die hij aan elk
nieuw fragment schenkt. Zijn onbe
grensde virtuositeit is geheel gericht
op een zo zuiver mogelijke i
van het kunstwerk. Het Col
bouworkest sloot zich onder
leiding uitstekend bij het i
Brendel aan.
Ridder Boon
Na de pauze nam de man *t Jaj
die tientallen Jaren aan de e
senaar van de altviolen heeftii
Klaas Boon. Hij deed zulks <f
eenmaal de solopartij te vert
..Harold en Italië van Berl.
vierdelige stuk dat het middé
tussen een symfonie en een tl
hoe mooi op zichzelf, is
geschikt voor een solist om
bravour te geuren, maar heimaal
de gelegenheid om te lategi dez
welk een eminent en muzika:
rius Klaas Boon al die Ja
weest. Amsterdams loco-bu
ter wethouder Heerma. speld
zondagmiddag tijdens de i
receptie ter onderstreping
verdiensten de versierselen c
ren bij het ridderschap in i
van Oranje-Nassau.
bruiloft een te gekke partij. Elly die
zich hiervan in huiselijke kring pijn
lijk bewust wordt neemt dan opnieuw
een besluit.-Met Hans en een aantal
vrienden vertrekt ze naar Ottawa om
daar werk te zoeken en zo haar toe-'
komst voor kleurloosheid te be
hoeden.
In „Stennis" is Hare Majesteit niet
vervallen in gemoraliseer of het weer
geven van dé oplossing. Het vertrek
van Hans en Elly staat niet op zich
zelf. Het is een staaltje eigenzinnig
heid dat als een pleidooi voor het
individu beschouwd kan worden. To
lerantie onder tieners is nu eenmaal
niet optimaal. Eigenzinnig optreden
van een klasgenoot ls oké. maar het
moet wel binnen de groepscode pas
sen, anders is het verwerpelijk. Ge
volgen van dit meeloopgedrag zien
we in de busscène, vol grauwe,
plasticechtparen.
Op «en aanstekelijke manier weet
Hare Majesteit in deze voorstelling de
vanzelfsprekende disco-bagage van
een tiener te ironiseren in de disco-
les. Maar ook de blinde onderwerping
van een vrouw aan een man, puur om
het getrouwd zijn. krijgt ervan langs.
Dat wordt komisch getekend in de
verhouding tussen disco-koning Jan
en het onnozele wicht Bea, die op
gepaste tijden als ze te veel zeurt, een
flinke lel van haar geliefde krijgt.
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM Het zal niet dik
wijls voorkomen, dat twee leerlingen,
die bij dezelfde leraar hun opleiding
voor het solistendiploma hebben ge
noten, na voortgezette studie ln het
buitenland deze afronden met het
gelijktijdig behalen van de Prijs van
Uitnemendheid. Een openbare pre
sentatie. verbonden aan het behalen
van deze prijs, vond zaterdagavond
in de Doelen plaats tijdens een uitr
voering van het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest onder leiding van
David Zinman. Het ging hier om Bob
Stoel en Martin van de Merwe, beiden
oud-leerlingen van de eerste hoornist
van het R. Ph. O., Pieter Gouderjaar
en al Jaren als hoornisten verbonden
aan ons stedelijk orkest.
De twee prijswinnaars maakten on
langs een tournee van drie weken
naar Australië met het Nederlands
Blazers Ensemble, waarvan zij ook
deel uitmaken. Deze avond speelden
zij tezamen met het R. Ph. O. het
dubbel concert in Es voor twee
hoorns en orkest, dat wel aan Joseph
Haydn wordt toegeschreven. Wan
neer dit concert Inderdaad van
Haydn is, dan behoort het niet tot
zijn interessantste werken. De muzi
kale Inhoud stelt niet zo veel voor.
Intussen wel een dankbaar stuk voor
de twee solisten die er ruimschoots de
gelegenheid in vonden om met hun
voortreffelijke techniek en bijzonder
fraaie toonvorming te schitteren. Het
succes van belde hoornisten was zeer
groot. Na afloop van het concert zou
den in besloten kring de prij$,
den uitgereikt.
Routine
)TA
am
loml
ovc
i var
len
ha
fljlati
Ul vai
Er trad tijdens dit concert I in d,
andere solist op. De pianisjioma
Dichter gaf een vertolking valdeur:
a-moll concert. Pianistisch
hij knap werk. Maar hoewel z
dracht zeker niet onmuzik
maakte het geheel toch een t
ke Indruk. Het leek wel
Dichter te veel op zijn grotel]
dreef. Er waren gedeelten ln F
cert die te recht toe recht aa.T
ken. Wat meer romantische L
ring kan Griegs klaviercon(f
paald wel hebben. In muzil{
zicht kwam het langzame tu;
het meest tot zijn recht. De I
tuurschildering zo rijke instr
le inleiding tot dit Adagio.
man en het Orkest prachtig f
seeird, werkte waarschijnlijk fh~T;
rend op de muzikale voordral
de solist.
Als zuiver orkestrale werken
op het programma enkele
HSndels „Water Music" en e
tal fragmenten uit Tschai
ballet „Het Zwanenmeer".
leidde hier het Orkest tot eei^
bloedig musiceren. Concert
Wiktor Liberman blonk in zijf1
het vierde deel uit. Ook de 1
zag zich in verschillendeL^^1
belangrijke solistische partif1Kt?'
gewezen, die uitnemend were gls
tolkt. veri
De Doelenzaal was voor ditf?n.®n
venpromenadeconcert tot
plaats bezet.
ADVERTENTIE
n haj
f die
|tor
ligd t
Isterd
Er zijn allerlei manieren om spierpijn
op te lopen. Dat is zó gebeurd.
Gelukkig is er ook een voortreffelijke
manier om er snel weer vanaf te
komen. Inwrijven met Algesal maak»
de spieren los en soepel Algesal
brandt niet op de huid, geeft geen
vlekken en heeft gelul
heel aangenaam parfum.
u altijd een tube in huis hebt
is uitsluitend verkrijgbaar bij
en drogist. Lees vooraf de
voorschriften. Algesal als
pijn doet.
r ge
door Stan Rijven
j
V
Een scène uit „Stennis", een nieuw programma voor tieners van de
theatergroep Hare Majesteit lm. n—bw
UTRECHT Elvis Costello bewees
afgelopen vrijdag in muziekcentrum
Vredenburg nog steeds capabel te
zijn zijn naam als belangrijkste
vertegenwoordiger van de New Wave
hoog te houden. Dit ln weerwil van de
kritiek waarmee zijn laatste plaat
Get Happy werd ontvangen. De twin
tig composities die daarop te horen
zijn. bezitten weliswaar niet meer de
kracht van zijn vroegere werk. maar
tonen wel aan dat zijn creativiteit en
werklust nog geenszins zijn afgeno
men. De handicap waarmee hij zijn
Nederlandse toernee moest maken,
vormt daar het beste bewijs van. Or
ganist Steve Mason liet wegens een
verkeersongeluk verstek gaan zodat
de basis van de typische Costello-
sound weggevallen was. Als uitste
kende vervanger was nu Martin Bel
mont. gitarist Rumor, aangetrokken,
waardoor een totaal anders, maar ze
ker zo goed geluid ontstond. De over
gebleven Attractions, drummer Pete
Thomas en bassist Bruce Thomas,
speelden met zoveel Inzet en discipli
ne dat Costello alle ruimte kreeg om
verrassend uit te pakken Deze En
gelsman. die qua uiterlijk een krui
sing tussen Koot en koning Boude-
wijn genoemd zou kunnen worden, is
een vat vol energie, waaruit vol vaart
de meest onverwachte muziek naar
bulten komt. In zijn eentje opende hij
met New Amsterdam en wist daar
mee direct een spanning te creëren
die gedurende het hele concert aan
wezig zou blijven. Deels was dat te
w rdt 1
danken aan de nieuwe op giti
te versie die het nummer
en waarin Costello de hoogs
zakelijke orgelpartijen voor
ning nam. Maar het was v
bijzondere programmering
vis zijn durf en originaliteit
teerde Hi-Fidelity. The Bea<
sea werden moeiteloos af|
met geheel eigen interpre!
He'll have to go, waarmee J
en later Ry Cooder succes
oogsten Of de Smokey
composities Don't look back
van Peter Tosh) en One moi
che. In Detectives kreeg
kans zijn kwaliteiten te e'
dat nog eens goed duidelijk
Inventief Costello zijn mi
aan te passen. Drie toegiften
dit concert, waarin hij
danks zijn noodgedwongen
zingen nog niets aan zegging
te hebben ingeboet.
e Jlx rai
5 De*>ov'
lUJ
b0 hei
Zoogdieren van Europa, doler
Jong, met 82 foto's en 79
Ultg. Deltas, Harderwijk, f
/M
Dagboeknotities van een
burgemeester, door dr G W
rie. Uitg. Walburg Pers. Zutf
blz - 25.
Osmose, roman van H. Knop
Loeb U v.d. Velde. Amsteri lei
blz - 25 2e druk De eersU
uitgekomen bij Meulenhoff