Kerken hebben een studiecentrum nodig Onenigheid over Afghanistan 'Gereformeerden kruipen weg bij Vredesberaad' Aanknopingspunten van Jozef ABN Bank Trouw Bestuur onderwijsbond^ vóór aansluiting bij CNr Op Praagse Vredesconferentie: VANDAAG, Conferenties Toeslag debetrente. MAANDAG 21 APRIL 1980 TROUW/KWARTET door Alderl Schipper Op de agenda van de gerefor meerde synode, die deze week in Lunteren bijeen is. ont breekt helaas de bespreking van de plannen voor een ker kelijk centrum voor de weten schappelijke bestudering van maatschappelijke vragen Indien de kerken over de belangrijke vragen van onze tijd een enigszins passend woord willen spreken, is het van het grootste belang dat zij op de hoogte zijn van wat er aan de hand is De kerken hebben daar geen organen voor Als de kerken eens een rake uitspraak doen, die door de deskundi gen op een terrein als echte hulp wordt ervaren, komt dat meestal doordat de kerk min of meer toevallig over mensen beschikt die de nodige deskundigheid meebrengen. Bijvoor beeld op het terrein van de energie- uitputting hebben de kerken dingen gezegd, die ook deskundigen aan het denken zetten Het rapport dat de kerken over kraken hebben uitge bracht, heeft zelfs de hoogste Instan ties in ons land aan het twijfelen gebracht Maar dat zijn toevalstreffers geweest Eigenlijk zouden de kerken een in stantie moeten hebben, waar onder ogen wordt gezien welke de belang rijkste problemen zijn en welke ethi sche gevolgen die hebben De kerken hebben voor een groot instituut, zoals de Duitse kerken bezitten, het geld niet Bovendien zou het ondenkbaar zijn, hier een wetenschappelijk cen trum op te zetten, dat zulke kwalitei ten heeft, dat het alleen daardoor al boven de mensen komt te zweven. Dat verwijt wordt wel eens aan het Duitse FEST In Heidelberg gemaakt. Adviesorgaan De laatste Jaren wordt ln onze Neder landse kerken krachtig voor zo'n we tenschappelijk adviesorgaan gelob- bied door de econoom dr H. M. de Lange, de voorzitter van de sectie voor maatschappelijke vragen van de raad van kerken De Lange heeft zich in de jaren zeventig, samen met ande ren onder wie de sociologe dr Mady Thung. druk gemaakt voor het pro ject ..Reflecties op de Toekomst" Dat was een onderneming, waar vele tientallen wetenschappers uit ver schillende richting aan meededen en die moest leiden tot een beschrijving van de wereld, die ons staat te wach ten. Het project is vrij succesvol ge weest. hoewel het kort voor de vol tooiing nog dreigde te mislukken. Het is toen gered door de genoemde me- /rouw Thung. doordat zij er tijd voor vrij kon maken „Reflecties op de Toekomst" zou een voortzetting kunnen krijgen in een „multidisciplinair studiecentrum", zoals dr De Lang voor ogen staat. Hij denkt aan een staf van drie tot vier leden, die de eigenlijke studie coördi neren. De studies moeten plaatsheb ben in een wijde kring van weten schappers. die vanuit de eigen studie richting een vraagstuk te lijf gaan Meest zal het er op neer komen dat zij de bestaande resultaten van reeds gedaan onderzoek bijeenbrengen, het waarin opgenomen. De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagae Courant met Nieuwe Leldae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammtnga Directeur mg, O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautslraat 131 Amsterdam let 020-913456 tetei 13006 Posrg.ro 66 0000 Brnk Ned Crod'itbsnk Reken,ngnf 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORORECMT 3000 AX Rotterdam tel 010-H55S8 (aboooeme. en bezorging! tel 010-115588 (redactie) iet 115700 (ui REGIO OEN HAAG/LEIOEN Postbus lOt 2501 CC Oen Haag tei 070-469445 (abonnementen en bezorging) tei 070-469445 (redactie) lel 070-468864 (utskatend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO i abonnementen en bezorging ie» 05200-17030 Melkmarkt 56 Z*ofle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per haf jaar 101.90 Per jaar f 201.60 t op Opgave tamhebercnien 9-19 30 van maandag irm vrijdag Op zondag van 18-20 uur teiet 020 913456 020 936868 Mmi-Adv atdeiing postbus 433H 1000 AK AMSTERDAM Dr II. M. de Lange doorzichtig maken en op die basis adviezen voor kerkelijk beleid sa menstellen. De wetenschappers zul len doorgaans leden van de kerken zijn lelijk aan onze Amsterdamse Diepe kloof Dr De Lange benadrukt dat de ker ken willen ze vanuit de ethiek onze samenleving dienen deskundig heid moeten zien te krijgen. Hij con stateert verder dat er een diepe kloof is tussen wetenschap en geloof. Het studiecentrum moet trachten deze kloof iets te versmallen. Soms loopt de kloof door het brein van een we tenschapper heen. Zulke mensen hebben pastorale hulp nodig. De Lan ge hoopt dat er rondom het studie centrum een soort gemeente van ge lijkgezinden ontstaat, die met hun wetenschappelijke kennis op de ach tergrond. de hele kerk willen dienen. Het ligt voor de hand, te menen, dat een dergelijk studiecentrum pogin gen zal doen. om intellectuelen die het in de kerk niet meer konden vin den. opnieuw voor het geloof te inte resseren De Lange vindt dit niet een verwerpelijke gedachte. „Maar hij mag nooit een doel van het centrum worden Wij hebben gezien dat ook bij „Reflecties op de Toekomst" wel eens intellectuelen uit hun isolement gehaald werden. Er ging een zekere werving van uit, net zoals van sommi ge programma's van de wereldraad van kerken. Maar ik wil dat hoog stens zien als een afgeleid doel. zodat sommige mensen zeggen: „Bij nader inzien wil ik ook wel eens horen bij die kerk. die dit mogelijk maakt." aldus dr De Lange. De Lange merkt trouwens op dat de drie grote Nederlandse kerken, die misschien mee zullen doen. verschil lende doelen voor ogen staan. De hervormden willen dat de kerkelijke standpuntbepalingen m de maat schappij er door aan kwaliteit win nen De rooms-katholieken maken zich vooral bezorgd over het ver schijnsel dat mensen hun geloof kwijtraken doordat ze de verhouding tussen geloof en wetenschap moeilijk kunnen plaatsen in hun gedachten. Bij de gereformeerden treedt vooral het missionaire aspect van de onder neming naar voren De Lange „Ik beklemtoon dat laat ste niet Maar de oecumenische theo loog Hans Ruedi Weber heeft gezegd dat een zendeling eerst de taal van vreemde volken moet leren. Dat geldt ook voor het wetenschappelijke volk. Bovendien is dat door een belast ver leden van de kerk wel wat argwanend geworden." In de wetenschappelijke wereld be staat een groeiend wantrouwen je gens ethiek. Dat kwam kortgeleden opnieuw aan het licht, toen de discus sie gevoerd werd over de vervanging van de kernwapens Blijkbaar kan het innemen van een ethisch stand punt anderen verschrikkelijk erge ren. Een man als Berkhof, de voorzit ter van de raad van kerken, kreeg zelfs het predikaat ..Khomeini" opge drukt De argwaan van de wetenschappelij ke wereld blijkt ook uit het feit dat de pogingen van de confessionele uni versiteiten om organen te vormen die zich toeleggen op het nadenken over de ethische gevolgen van het weten schappelijk werk niet erg veel succes hebben gehad. In Nijmegen is een belangwekkende poging van de wis- en natuurkundige Van Melsen zowat het enige en aan de Vrije Universiteit in Amsterdam bestaan bij enkele fa culteiten ethici, die echter nog niet op opzienbarende resultaten mogen wijzen. Bezinning Ethische bezinning is meer dan ooit gewenst, omdat zich voor het eerst in de geschiedenis van de wetenschap op ruime schaal bij het vinden van nieuwe mogelijkheden de vraag voor doet of die ook benut moeten worden. Wie heeft er wat aan en wie niet. Dat is met kernenergie begonnen en dat gaat met andere onderwerpen in de toekomst steeds vaker spelen. Denk maar aan de chips, de genetische manipulatie en de communicatie explosie Een interdisciplinair studiecentrum van de kerken zou de wetenschap pers. die zulke vragen moeten over wegen daarbij van dienst kunnen zijn. Of die wetenschappers gediend zullen zijn van deze kerkelijke „dienst"? Dr De Lange is daar niet overdreven optimistisch over. „Het zal afhangen van de kwaliteit van wat we op tafel weten te leggen. We moe ten er in zien te slagen om vanuit de kennis zelf de ethische kant van die kennis aan te tonen. Deze cartoon van Len Munnik staat in het pas uitgekomen aprilnummer van GG (maandblad over relaties en seksualiteit), dat gewijd is aan het onderwerp: homoseksualiteit en de kerken. Dit themanummer is samen gesteld naar aanleiding van het op 14 november 1979 door de gereformeer de synode genomen besluit ten aan zien van de pastorale benadering van homofiele kerkleden. De redactie van GG wijst erop dat „de gereformeerde kerken daarmee de eerste grote kerk is, die met zo een uitspraak komt. De hervormde kerk hult zich in stilzwijgen, de rooms- katholieke kerk doet duidelijke uit spraken (m.n. de tegenwoordige paus), maar die uitspraken zijn aller minst pastoraal te noemen". Dit speciale nummer van GG wil behalve informatie geven „ook prik kelen tot nadenken". Dit mede tegen de achtergrond van het feit, dat blij kens een onderzoek van de NCRV ongeveer de helft van de kerkmen sen geen homoseksuelen kent. Over enige dagen verschijnt er ook een GG-werkmap over hetzelfde on derwerp. De bedoeling daarvan is om mensen die in groepen willen praten over homoseksualiteit en de kerken enkele suggesties te doen voor het voeren van die gesprekken. Tegelijkertijd komt er ook een op nieuw geschreven GG-pamflet over homoseksualiteit. Daarin wordt al gemene informatie gegeven over ho moseksualiteit. Het themanummer van GG kost een rijksdaalder. Besteladres: adminis tratie GG, Duinweg 23, Den Haag. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Op de Christelijke Vredesconferentie wor den heftige debatten gevoerd over de stellingname van de CFK inzake de Russische actie in Afghanistan. Dit is bekend gemaakt door de voorzitter van de conferentie, de Hongaarse gereformeerde bisschop Karoly Toth na een bijeenkomst van de uitgebreide presidium van de CFK in Mühlheim. EN HET WERD ECHT PASEN 1 „En. opgestaan, ging hij naar zijil vader" (Lukas 15.20). Het komt e dus echt van. Zijn overwegingen verteld, nu de feiten. De bewegirj terug, de bekering, neemt een Han aanvang. In de herhaling van de» overwegingen van de jongen, nu daden, maar met dezelfde woon' ligt de grote kracht van dit verhi Het gaat echt gebeuren. Ook iet^ even bij stil te staan. (Vooral op ,j maandag.) Laten we zeggen: je bi f zelf ook zover gekomen als de jof'I"c zoon. Al die gedachten zijn door ja tie] hoofd gegaan. Je hebt misschien preek gehoord, een lied heeft je movat gepakt, het woord van iemand noots o je. en je bent aan 't nadenken iderer geslagen. Meestal in de trant vanet bie eigenlijk zou ik nu Een akelig richt woord dat woord „eigenlijk" M#e mi betekent het de aankondiging vget A een minder gunstige uitslag vangspro overwegingen. Je bent het ermet voor dat dit of dat anders zou moeterfTP) ei persoonlijk of maatschappelijk [dings leven, maar je bouwt met dat i ln Ai „eigenlijk" al meteen een soort vers zekering in voor het geval het al fries 1 serieus gaat worden. Eigenlijk zteent* eens naar die en die moeten gaain Le weet dat de gedachte mooi is ma datje niet tot de uitvoering zal op va komen. Een verlammende instelondei „Eigenlijk" zou er bij ons, zodrarerkt „eigenlijk" zeggen, een rood lan$ ext* moeten gaan branden. Zijn we Rondei serieus genoeg ten opzichte vaniword eigen overwegingen? We laten z» Instl vaak zonder meer overspoelen cfcgvel andere gedachten. Deze jongen perst kwam ertoe. Hij ging echt. Hij sfrdt a op. Het werd zoiets als Pasen vofrrd v hem. Hij liet het niet bij goede jsente voornemens, maar hij deed wath het zich had ingedacht. offici door Aldert Schipper Volgens drs Laurens Hogebrink, staflid van de hervormde synode, „kruipen de gereformeer den weg bij het IKV, nu het onder vuur ligt". Hogebrink zei dit zaterdag, toen circa vierhonderd leden van de basisbeweging van kritische groepen en gemeenten in Nederland met kernleden van het IKV zich samen bogen over de vragen van oorlog en vrede. Volgens bisschop Toth bleek er eens gezindheid te bestaan dat alles met betrekking tot Afghanistan „in de juiste context" gezien behoort te wor den. Toth meent zelf dat men de gebeurtenissen in Afghanistan „in het licht van de grote revolutionaire veranderingsprocessen en niet in de zin van machtspolitiek zien". Prof. Gerhard Bass arak uit de DDR zei daarentegen dat niemand over militaire interventies gelukkig, kan zijn. Hij riep echter op de hoop op vrede niet te laten schieten. De Westduitse Pröses Immer pleitte voor voortzetting van de meningsuit wisseling tussen oost en west. Die is in het bijzonder nodig, wanneer de politieke leiders niet meer met elkaar praten. Christenen hoeven elkaar niet in de eerste plaats te overtuigen van eikaars meningen, maar moeten het vijandsbeeld slechten en vertrou wen verstrekken. Voor een regionale bijeenkomst van de CFK in Berlijn heeft de vroegere burgemeester van die stad ds. Hein- rich Alberts gewaarschuwd tegen herbewapening en een ingrijpen naar het voorbeeld van de traditionele ka- nonneerbootpolitiek. De christenen moeten in de huidige situatie oproe pen tot ontwapening. Volgens ds. Al- bertz zal de situatie rondom Afgha nistan in de komende Duitse verkie zingen een rol spelen. Op dit moment moet de kerk de politiek van bonds kanselier Schmidt steunen, die een vertwijfelde poging doet, de rust te handhaven. Alberts keerde zich tegen diegenen, „die nu het liefste een uni form zouden aantrekken om aan de Perzische Golf te strijden". Van onze onderwijsredactie DEN HAAG Het hoofdbestuur van de Katholieke On— wijs Vereniging (KOV) is voorstander van aansluiting bij Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV). Begin volgend zal de algemene vergadering van de KOV over deze 2 beslissen. Ik b zijl uiten het ir ééi )r bel Het hoofdbestuur heeft in grote lij nen het advies overgenomen van een commissie, die de wenselijkheid van aansluiting bij een vakcentrale heeft onderzocht. De KOV is met 45.000 leden de grootste onderwijsbond. Na de fusie met de rooms-katholieke bond van leraren bij het beroepson derwijs St. Bemardus zal dit aantal 52.000 bedragen. Aansluiting De vraag bij welke vakcentrale de KOV zich zal aansluiten is mede van belang voor de verhouding tussen de drie grote onderwijsbonden onder ling. De Algemene Bond van Onder wijzend Personeel is aangesloten bij de FNV, de Protestants Christelijke Onderwijsvakorganisatie (PCO) bij het CNV. De drie bonden werken nauw samen in de Nederlandse Fede ratie van Onderwijsvakorganisaties. Als de KOV toetreedt tot het CNV. betekent dat niet alleen grote leden winst voor deze christelijke vakcen- Een kerkeliljk georiënteerd links front ln ons land kan politiek van een zekere betekenis worden in de ko mende tijd. Volgens Hogebrink. die zaterdag sprak over de ontwikkelin gen rondom het hervormde geschrift over de kernwapens, is het voor een belangrijk deel nu reeds te danken aan de kerkelijke tegenbeweging dat de laatste twee jaar de kernwapens opnieuw een belangrijk gesprekson derwerp geworden zijn. Omdat de kerkelijke tegennbeweging in ons land van alle Europese landen het meest voorstelt, is ook ln ons land de meeste discussie ontstaan over de vervanging van de Navo-kernwapens Hogebrink stelde vast dat het IKV effectief is geworden Dat heeft reac ties losgemaakt Hij noemde de ge ruchtmakende uitzending van een te levisiereportage. Hij vroeg voorts aandacht voor de reacties van de kerken, die het IKV hebben opge richt. Volgens Hogebrink „kruipen de gereformeerden nu weg bij het IKV. nu het onder vuur ligt". Het discussieboekje over de kernwa pens van de hervormde synode heeft inmiddels zijn vijfde druk. Er zijn honderden groepen ln het land die er mee bezig zijn Toch klaagde drs Hogebrink dat de saeculiere pers het document doodzwijgt Volgens hem omdat zo'n ..realistisch stuk niet past in het denken van de Heldrings en Neumannen" In de hervormde kerk is op het mo ment een brede discussie aan de gang over de kernwapens. Deze zal in no vember. naar wordt verwacht, leiden tot een synodaal „neen" tegen het Amerikaanse bisschoppen schijnen tot het atoompacifismë te willen overhellen. Maar dit zijn slechts on dergeschikte ontwikkelingen in een globaal gezien ongunstig klimaat. bezit van kernwapens. Volgens Hoge-* Volgens Hogebrink ligt het nu op de brink zou dat niet ver afstaan van het in 1962 uitgesproken „neen" tegen het gebruik van kernwapens. Die uitspraak werd gedaan in een veel hoopvollere situatie dan de hui dige. Toen meende men dat de toe stand bezig was ten goede te keren. Het kernwapenrapport 1962 rolde mee op de laatste golf van de „ban- de-bom-beweging' Nu loopt het kerkelijk verzet tegen de kernwapens voorop. Het Is op gang gebracht door het Interkerkelijk Vre desberaad. Het ontplooit zich in een situatie die weinig hoopvol is. Zowel de Amerikanen als de Russen tonen vastbesloten te zijn door te gaan met hun bewapening. De neutronenbom is volgens Hogebrinks gegevens al' gereed en zelfs Frankrijk is ver gevor derd op de weg naar een wapen met verhoogde straling De ontwapeningsbesprekingen lig gen praktisch stil. kernwapens wor den verkleind tot vechtwapens en er dreigt een fabricage op grote schaal van chemische wpaens op gang te komen. In deze sombere situatie vormt het kerkelijk verzet een klein lichtpuntje van hoop. Billy Graham, de evangelist ln de VS heeft zich na een bezoek aan Auschwitz voor ont wapening uitgesproken en ook de weg van de kerken tegen deze duivel se ontwikkeling krachtig stelling te nemen „Het 'neen' moet zo duidelijk mogelijk klinken". Basis in wording, voor basisgroe pen en belangstellenden in Twente, zaterdag 26 april. Zwanenhof, Zende ren. Inl. tel. 05415-589. Relatie en liefde, voor (prot. chr.) artsen, 3-4 mei, Hydepark, Doorn. Inf. tel. 05207-1933. Verzet anno 1980, wat is het? Waar is het nodig? wat ls het waard? re monstrantse retraite voor mannen m.m.v. prof. dr. E. J. Kuiper, drs. W M. van der Laan en dr. J. F. van Royen, 2-4 mei, De Hoorneboeg, Hil versum (tel. 02157-231). trale, maar mogelijk ook een n| samengaan van KOV en PCO. Het hoofdbestuur van de KO\ aansluiting bij een der grote val trales gewenst, omdat onderwi personeel en werknemers buit© onderwijs veel gemeenschapp belangen hebben. De KOV kaï nen dat verband makkelijker i uitoefenen op het algemene i voorwaardenbeleid. De keus voor het CNV wordt bei door de voorkeur voor christelij derwijs (die beide organisatie meen hebben) en door de visie i maatschappij. Net als het CNV KOV meer geneigd tot overlef tot harde actie. Het besluit van de KOV zal aankomen bij het Nederlands K liek Vakverbond, dat enkele geleden opging in de Federat* derlandse Vakbeweging. Het be van de KOV beschouwt de chri ke levensovertuiging als uiti spunt zowel voor het onderwil voor het vakbondswerk. Binnj FNV is de levensbeschouwing! stens van secundair belang. Of de Nederlandse bisschoppe besluit van het hoofdbestuur v KOV rechtstreeks beïnvloed hi is niet bekend. Bij de besluitvoi in het bestuur is wel een doe episcopaat aangewezen geesteli! viseur aanwezig geweest. ADVERTENTIE In verband met de daling kredieten in rekening- van de tarieven op de courant met ingang van geldmarkt zal de toeslag op de debetrente voor 21 april 1980 met^% worden verlaagd tot W¥t>. door dr. K. A. D. SMELIK De geschiedenis van het oude Israël is een onderwerp, waar zich velen, met name theolo gen, mee hebben beziggehou den. Al deze energie heeft er echter niet toe geleid, dat er over veel punten overeen stemming is bereikt inte gendeel, kan men wel zeggen. Wanneer een Nederlands oudtesta menticus zich aan een overzicht van deze geschiedenis waagt, een over zicht dat hij door een notenapparaat ook wil verantwoorden, is dat een moedige daad. Hij zal immers talloze knopen moeten doorhakken, wil hij niet bij een herhaald „Non liquet: wij weten het niet" blijven steken. Hij zal ook veel literatuur moeten doorwer ken. want er wordt nogal wat geschre ven op dit terrein. Dr H. Jagersma, hoogleraar Oud Tes tament aan de theologische faculteit te Brussel, geeft van de huidige stand van onderzoek in zijn „Geschiedenis van Israël in het oudtestamentisch tijdvak" een goed beeld. Als zodanig zijn vooral ook de noten van zijn boek voor collegae een belangrijke bron van informatie. Niet-vakgenoten kunnen de aantekeningen laten voor wat zij zijn. en vinden dan een tekst, die zich goed laat lezen en waarvoor niet te veel voorkennis verondersteld wordt. Voor het onderwijs in de ge schiedenis van het oude Israël zal Jagersma's werk als handboek zijn diensten bewijzen. Dat wil niet zeggen, dat ik de aanpak van Jagersma in alles even gelukkig vind. Ik zou details kunnen noemen: de problemen rondom de dood van koning Achab worden bijvoorbeeld niet besproken, terwijl de behande ling van de inscriptie van koning Mesa van Moab teleurstelt. Maar zul ke kleine gebreken zijn bij een derge lijk omvangrijk werk nu eenmaal on vermijdelijk. Aanpak Waar het mij om gaat is de wijze waarop Jagersma het Oude Testa ment en het archeologisch materiaal als historische bronnen hanteert. Ik ben van mening, dat in een geschie denis van Israël een hoofdstuk over de methodische kant van het onder zoek in dit verband niet mag ontbre ken. Hoofdstuk I van Jagersma's boek voldoet in dit opzicht niet, ter wijl in het algemeen het archeolo gisch materiaal als mogelijke bron van historische informatie te weinig wordt aangewend. Een dergelijke omissie heeft gevolgen voor de behandeling van de geschie denis zelf. In dit verband wil ik niet te veel in generalisaties blijven, maar een voorbeeld kiezen om mijn stelling te verduidelijken. En wel de behande ling van de geschiedenis van Jozef in Egypte een eventuele historische Joz< genaamd niets weten. Bewijs? Tekening van Mart Kempers (uit de zgn. Mart Kempers-bijbel van het Nederlands Bijbelgenootschap) bij Genesis 37 vers 34: Jacob treurend over het verlies van zijn zoon Jozef. Was men een tijd lang optimistisch over de historiciteit van dit verhaal, sinds het onderzoek van D. B. Red- ford is wel duidelijk geworden, dat vele eeuwen de eventuele historische Jozef van de optekening van het ver haal aan het eind van Genesis schei den. Analyse van de tekst toonde bovendien aan, dat hier universele verhaalmotieven zijn gebruikt en geen historische tradities De conclu sie moet dus wel luiden, dat wij over Wat doet Jagersma nu? Hij r resultaten van het onderz Redford, maar blijft speurt eventueel oude elementen in haal. Omdat in Genesis 37 2 maëlieten als Midianieten als k resp verkopers van Jozef i worden, neemt hij twee oude t voor dit gedeelte aan en st< „Zo bieden deze bijbelse ons dus wel degelijk aankni punten, die een verblijf van S Egypte tot een reële mogell maken." (blz. 58). In feite is een wisseling van j binnen een tekst natuurlijk i als een bewijs voor de hist| betrouwbaarheid ervan te wen. Dit voorbeeld staat niet zelf. Steeds weer blijkt dat Jat hoewel hij kennis heeii. genora het nieuwere onderzoek, datï// trekkelijke waarde van het Ou tament als historische brom aangetoond en ook al bestrijd resultaten van dit onden toch blijft vasthouden aan de f derstelling, dat het met de I teit van het Oude Te; meevalt. Dat is een voorop ling, die minder voor de hal dan men wel wil doen voorkcf Dr K. A. D. Smelik, theoloog t a] lem, bespreekt: prof. dr. H. ma: Geschiedenis van Israël^' - oudtestamentische tijdvak, pen, Kok, 328 blz., prijs 49, 'r&en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2