Dr E. Diemer kruipt vóór tienen onder de wol
Voorstel tot meer afstand
tot IKV bij gereformeerden
Zal het ADB verdwijnen?
4
Trouw
Geweld niet uitgesloten
in strijd tegen racisme
KRANT
BRENGT
DE WERELD
BIJU
THUIS.
Jfei
VANDAAL
Conferenties
kerkelijk werker (mn/vr)
Paus waarschuwt
Nicaragua
VOORBIJGANG
UIT DE KERKBLADEN
Kortste weg
niet altijd
de beste
ZATERDAG 19 APRIL 1980
TROUW/KWARTET
TERE
door A. J. Klei
Wanneer Ik 's morgens thee zet,
luister ik altijd naar het
weerberich t-op-dlc tee rsnelheid
dat de radio vóór zeven uur
uitzendt. Meestal ben ik wel zo
vroeg, dat ik nog een deel van de
marktberichten meepak. Toen ik
pas in 't vak zat. moest ik die voor
de krant opnemen en vlijtig
noteerde ik dan aan bintjes
toegeschreven verschijnselen,
waarvan ik volstrekt niets
begreep
Soms denk ik. wachtend op het
fluiten van de ketel: zouden er nog
méér zijn, die dit programma
beluisteren? Sinds kort weet ik
dat er althans één ls. die dit ook
doet. namelijk dr E Diemer.
voorheen hoofdredacteur van De
Rotterdammer en thans
verbonden aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam, waar
hij zich onledig houdt met de leer
der communicatiemiddelen Ik
haal deze bijzonderheid omtrent
het radiogebruik van de heer
WÊÊ
Dr E. Diemer
Diemer uit ..Leuk voor later", een
treffend Jubileumgeschrift van de
honderdjarige VU.
Ik voel me na de lezing daarvan
sterk verwant met dr Diemer. HIJ
komt, net als ik, voor dag en dauw
het bed uit, hoewel dit niet strikt
noodzakelijk is, hij moest ook als
beginnend journalist de
marktberichten opnemen en heeft
evenmin als ik ooit begrepen wat
het zeggen wil: bint jes zoveel
millimeter opwaarts.
..Leuk voor later" is een 159
pagina's tellend boek met vijftien
fotoreportages over even zoveel
aan de VU studerende en
werkende personen Ieder van hen
is een gewone werkdag lang
gevolgd door fotograaf Peter
Wol tere en verslaggever Janderk
Slothouber. Waarom? Omdat het
foto-archief van de VU nagenoeg
alleen afbeeldingen bergt van
achter bestuurstafels en aan
diners (aanWittende, plechtig
uitgedoste figuren. Plaatjes van
het leven van alledag ontbreken.
Zo valt aan de hand van foto's niet
vast te stellen of Kuyper zelf kolen
op de kachel in zijn werkkamer
deed. Of had-ie daar iemand
voor?, vraagt Ben van Kaam in
zijn voorwoord van ..Leuk voor
later". Welnu, teneinde het
nageslacht voor dergelijke
kwellende vragen te sparen, is dit
album vervaardigd (en voor
slechts drie rijksdaalders
verkrijgbaar bij de
VU-boekhandel, postbus 7161.
Amsterdam).
Dat ls leuk voor later, maar ook
voor nu. Ik heb reeds gerept van
mijn vreugden bij het gadeslaan
van dr Diemer en het deed me ook
deugd. Trouw te zien liggen naast
het ontbijtbord van de theologe
Erna Treurniet, de vriendin van de
veelbesproken CPN-leraar Pronk.
Weliswaar slaat ze 's avonds De
Waarheid open. maar een mens
kan niet alles verlangen.
Verontrusten verwijs ik naar
professor Strengholt, naar wiens
oordeel de VU „hetzelfde punt
(heeft) bereikt als wat Abraham
Kuyper er toe noopte om een VU
te stichten". Overigens maakt
deze man lange dagen: na een
concert in de kleine zaal van het
Concertgebouw nog op
verjaarsvisite bij z'n wijkdominee.
Een latertje wordt het ook bij
dierenverzorger Tony Cragg. die
na middernacht nog met auto's
aan het scharrelen is. Nee. dan dr
Diemer. die kruipt vóór tienen
onder de wol!
De bekommerde visie van
professor Strengholt wordt
geenszins gedeeld door
dieroecoloog Joop Vegter Hij is
uit een niet-christelijk milieu
afkomstig en hij meent dat niet
alleen de VU. maar „andere
universiteiten eigenlijk ook wel
een christelijk gezicht hebben, als
je bedenkt hoezeer het
christendom in onze cultuur is
ingebakken". En om nog even op
lange dagen terug te komen, die
worden ook gemaakt door de
Marokkaanse schoonmaker
Kediri Ab Deslam, maar dan niet
voor zijn plezier.
Waar een wil is, is een weg, leert
ons het verhaal van Klaas Schuyt,
ex-bakker en vierdejaars student
in de economie, en dat een
muzikaal rooms meisje zich thuis
kan voelen op de VU, getuigt
Marleen Wortel, eerstejaars
wiskunde. Wie iets wenst te weten
van de verrichtingen van
professor Goudzwaard als hij niet
aan 't opschorten is, neme „Leuk
voor later" ter hand. waarin Tine
Buys, verpleegkundig hoofd van
de verloskamers van het
VU-ziekenhuis, uiteenzet waarom
zij niet tegen enige ruimte voor de
toepassing van abortus is: „Juist
een christelijk ziekenhuis moet
een antwoord hebben voor de
vrouw-in-nood. ook al is dat dan
helaas in sommige gevallen
abortus".
Kortom, „Leuk voor later" is
allesbehalve een knus kijk- en
leesboek, dat mooi weer speelt
naar de achterban. Ik ben van
mening dat de samenstellers
bijzonder doeltreffend te werk zijn
gegaan met hun laat ik
zeggenterughoudende
openhartigheid.
een
Van onze kerkredactie
AMSTERDAM De gereformeerde synode krijgt volgende week het voorstel voorgelegd om
het deputaatschap voor de begeleiding van de gereformeerde leden in het Interkerkelijk
Vredesberaad op te heffen. Het contact met het IKV wordt volgens het voorstel in het vervolg
verzorgd door de deputaten oorlogsvraagstuk.
OPSTANDINGSKRUIS
- JEZUS LEEFT -
zilveren
hanger
I 18.50
sticker
ftJS
Te bestelten bij:
E*. SoeldMndel AGAPE
Kleine Overetr. 67-69,
Deventer, tel. 06700-178S8.
Wat bedoelen we met charismati
sche vernieuwing, m.m.v. ds. J. Bon-
da, zaterdag 26 april 10-16.15 uur,
geref. kerk Beets te rzwaag Inl. tel.
05165-1309.
Charismatische retraite o.l.v. An-
dré Beijersbergen, 2-7 mei, Deventer.
Inl. teL 05700-22063.
Deze deputaten oorlogsvraagstuk
zullen een algemene contactfunctie
toebedeeld krijgen. Dat wil zeggen
dat ook andere beraads- en studie
groepen op het gebied van oorlog en
vredesvragen zich tot het deputaat
schap kunnen richten Dit opent de
deur voor instanties die ht IKV be
concurreren. zoals de stichting Bijbel
en Vredesvraagstukken, de groep die
in de vredesweek 1979 de krant Sha
lom 79' uitgaf.
Dit betekent dat de gereformeerden
meer afstand nemen tot het IKV, dat
tot dusver als enige namens de ker
ken optrad. De huidige actie, die het
IKV voert onder de slagzin 'Help de
kernwapens de wereld uit, om te be
ginnen uit Nederland' heeft binnen
de gereformeerde kerken tot tegen
stellingen geleid.
Dat bleek bij de vorige bespreking in
de synode van de relatie tot het IKV
begin maart. Het vredesberaad heeft
herhaaldelijk gevraagd om een syno
dale discussie over de inhoud van zijn
NIEUWESCHANS m OOST-GRONINGEN
is volop in het nieuws Zal et inderdaad een kuuroord komen?
Oe stichting ,.ln Veilige Haven wil graag in kontakt komen met hen die
interesse hebben voor een baan als:
De stichting wil graag samen met de gereformeerde en hervormde gemeentele
den van haar klubhuis een open huis maken,
in dat open huis moet er aandacht zijn voor ..héél de mens
Van de werker wordt verwacht
stimuleren en missionair toerusten van gemeenteleden
begeleiding vrijwilligers die met groepen jongeren werken
betrokkenheid op jeugd- en jongerenwerk
samen te werken met andere missionaire werkers in Qosl-Groningen
Belangstellenden in de leeftijd rond 30 jaar. met H B O niveau, worden hartelijk
uitgenodigd Ie reageren naar mevr Chr. van der Jagt, E. Casimirstraat 31 te
Nieuweschans
De huidige beroepskracht is bereid om nadere informatie ie verschaffen, tel.
05972-1210/1629
waarin opgenomen: De Rotter -
dammer, met DordU Dagblad,
Nieuwe Haagae Courant mat
Nieuwe Lekte# Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur ing O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
PotlQiro 68 00 00
Bsnk Ned Oed-ettenh
Reken.ngn, 2300 12 574
REGIO ROTTERDAM/OORORECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
ta< 010-115588 (aboon^rwoto
en bezorpng)
tel 010-115588 (redactie)
tat 115700 (uitsluitend voor
REGIO DEN HAAG'LEIOEN
101
2501 CC Dan Haag
tel 070-469445
(abonnementen en beiorpng)
iet 070-469445 (redactw)
lal 070-466864 (uaakalend voor
Pars straal 22 Oen Haag
REGIO NOOROrOOST-NEDERlANO
(abonnementen en bazorgmg
Postbus 3
8000 AA ZwoMe
tel 05200-17030
Meemertrt 56 Zwo*e
Abonnementsprijzen
Per maand f 16.96
Per kwartaal 50.95
Per hert jaar 101.90
Per jaar 201 60
Adverrenoeraneven op
abonnementenop-
dracMen «te adressen boven)
Opgave iam*ebenchten 9-19 30
van maandag t/m vntdag Op
zondag van 16-20 uur t«ei 020-
913456
020-936668 ot sdviflaHh aan
Mm,-Adv aldeimg postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswvngen uitsluitend schnl-
takh aan onze Amsterdamse
activiteiten. Namens het IKV heeft
Jannie Kuik aan het ANP gezegd dat
zij het kwalijk vindt dat de gerefor
meerden deze discussie door het nu
op tafel liggende voorstel de discussie
uit de weg gaan.
Volgens het nu op tafel liggende voor
stel moet het deputaatschap voor de
bestudering van het oorlogsvraag
stuk het inhoudelijke gesprek met
het IKV behartigen. Ook moet dit
deputaatschap beschikbaar zijn voor
advies en bijstand aan de gerefor
meerde deelnemers in het IKV.
Deputaten vqqt de .bestudering zijp:
drs. W. F. Bolt, mr. I. A. Diepenhorst,
dr L. Schuurman, en dr. J. Smid. De
adviseur van het deputaatschap is
generaal M. H. von Meyenfeldt. Het
deputaatschap heeft enkele vacatu
res. Het ls mogelijk dat hierin de nu
aftredende deputaten voor de bege
leiding van de gereformeerde deelne
mers in het IKV zullen benoemd
worden.
ROME (CIC) Paus Johannes Pau-
lua II heeft de zeven bisschoppen van
Nicaragua voorgehouden, dat een
atheïstische Ideologie geen richt
snoer kan zijn voor de strijd voor
sociale gerechtigheid.
De paus zei dit tijdens een bezoek,
dat de zeven bisschoppen hem brach
ten. Nadat vorig jaar ln Nicaragua
een revolutie een einde maakte aan
het Somoza-regime, noemden de bis
schoppen in een kanselboodschap de
revolutie gerechtvaardigd. Het volk
van Nicaragua heeft door zijn waardi
ge houding het bijzondere respect
van de paus verdiend, aldus Johan
nes Paul us Maar hij waarschuwde
tegelijk tegen het gevaar van een
atheïstische ideologie, die de mens
zijn vrijheid, de geestelijke bemoedi
ging en de naastenliefde ontneemt.
door Aldert Schipper
De deputaten werelddiakonaat van
de gereformeerde kerken kijken met
bezorgdheid uit naar de synodeverga
dering van volgende week. Ze zijn
bang dat. er dan besloten zal worden
dat de deputaten voor zending en
voor werelddiakonaat samengevoegd
worden. Er is kans dat dit ongemerkt
voor de gereformeerde kerkleden
voorbij zal gaan. Maar de gevolgen
kunnen aanzienlijk zijn. wordt mij
verzekerd. Gevolg van het besluit
kan bijvoorbeeld zijn dat het alge
meen diakonaal bureau niet meer
kan functioneren. Dat schrijft ten
minste de voorzitter van de deputa
ten werelddiakonaat drs. J. D. B. van
der Meulen uit Rijswijk in een briefje
aan de synode.
Als het ADB zou komen stil te liggen
of, zoals een andere deputaat zegt,
zou worden opgeheven, zou dat een
beslissing van historische betekenis
zijn, die niet tussen neus en lippen
door genomen kan worden. Met het
ADB leggen de gereformeerden veel
eer in. Menig christenmens in de Der
de Wereld of Oost-Europa heeft al
leen van ons land gehoord doordat
hem de betekenis van de letters ADB
zijn geopenbaard. Die lettere genie
ten niet alleen ginds een royaal ver
trouwen onder de kerkleden, maar
ook in Nederland betekenen ze wat.
Daardoor komt het dat het ADB aan
zienlijke financiële middelen tot zijn
beschikking heeft. Maar het belang
rijkste ls misschien nog wel dat het
ADB als een van de eerste grote Ne
derlandse instellingen een verband
legde tussen de armoede in de Derde
Wereld en de welvaart hier en tussen
de armoede ginds en hier. Het leggen
van dit verband was een belangrijke
politieke keus. waarvan de gevolgen
tot en met in Den Haag merkbaar
zijn.
Het hoeft natuurlijk niet te beteke
nen dat dat alles verloren zal gaan bij
dat de fusie voor hem een breekpunt
betekent.
Wanneer Van Klinken opstapt zou
den de gereformeerden een lastig
heerschap kwijtraken, maar eentje
samenvoeging van zending en we- met geloof en visie. Wat ze er voor
1 j jI.i—vKa laninL-piiiToriO lTfin nrffunicatip TTpt ie
relddiakonaat. De mensen die het be
leid tot dusver hebben gedragen, al
thans de meesten, zullen toch ook in
de nieuwe verhoudingen in Leusden
blijven, zou Je zeggen. Er wordt ech-
terugkrijgen? Een organisatie. Het is
maar wat je het leukst vindt.
Ik in elk geval niet. Ik hoor tot die
gereformeerden die een beetje bang
ter verteld dat de huidige directeur zijn voor ons eigen organisatietalent.
ZELFKENNIS
Het begrip ..van waarde zijn"{
waardig zijn", komt in het niei
testament nog al eens voor In[
verhaal van de hoofdman te
Kapernaüm zelfs twee keer 1
oudsten van de Joden doen Jel
verzoek om de romeinse hoofq
helpen die een doodzieke slaal
Hij is het waard, zeggen ze r
de hoofdman zelfik ben niet
dat Oe onder mijn dak inkoml
(Lukas 7.1-10) Hier, in de geliji
van de verloren zoon. duikt dièff 1
uitdrukking op. Als de jongste
zich voorgenomen heeft om ojf
staan en naar zijn vader terug)
keren overweegt hij wat hij zei
zal. Hij zal zeggen: Ik heb gezq
tegen de hemel en voor u. En d
voegt hij eraan toe- ik ben niefl
waard uw zoon genoemd te v ct|
In de Vulgata (de Latijnse verj
1 staat letterlijk: reeds ben ik n
1 waard uw zoon genoemd te wcf.
Zover is het met hem en zoverPu^v
zijn gedachten gekomen HeefPB"
ooit een hoge dunk van zichze^^1
gehad, nu is die totaal verdwet
staat niet meer op dat peil war1
zich vroeger bevond: een zoonf11115^
vader. Dat kan niet meer Ook!"
hebben mensen vaak geleden f
de minderwaardigheid die heif'
aangepraat werd: jij kan toch I
of: je moet maar eens een toonf
lager zingen, toch is dit best d#
overweging waard. De conclu®
waartoe hij komt niet meerfi
heeft hij zelf getrokken en h
dus waarde voor hem zelf. Hieei
geen sprake van een nen p;
minderwaardigheidsgevoel, hjij vo<
een besef gegrond op handelini
gedragingen en feiten Hij heelt
verspeeld en dat ziet hij in. Hijij
zakken Een plaats als dagloner
meer bij zijn huidige situatie
Misschien dat materialistisch^
exegese hier iets mee kan. vooi
ligt het in het vlak van de zelfl^
die op een bepaald moment t
heel realistische ootmoed kord
maatschappelijke verschillen jp he
hier het beeldend materiaal vding
existentiële uitspraak die als oreuk
uitspraak de mens niet ontsierlerhei
integendeel. op d<
puw T
van het ADB, dr J. van Klinken, wel
eens zijn biezen zou kunnen pakken.
Hijzelf houdt zich wat dat betreft op
de vlakte, maar het is wel duidelijk
Dat leidt tot centralisatie en koude
harten. Willen de gereformeerde men
sen echt zo'n Vaticaans gestructu
reerde kerk, waar de mensen die ver
stand hebben van het geld en van
organisatiemodellen de baas spelen?
Vakantiewerk?
Evangelisatie-reereatlewerk te Ouddorp
Wij zoeken contact met jongelui van 18 jaar en ouder, die in de periode
van 28 |unl 1980 tot 9 augustus 1980 mee willen werken aan het
evanaelisatie- en recreatiewerk.
Zij gaan een deel van hun vakantie besteden aan het werken met
kinderen, verspreiding van evangelisatielectuur en tal van andere
activiteiten in on2e bekende „Witte tent".
Gemotiveerde mensen kunnen contact opnemen met Hans de Rooij,
De Stove 3, Goedereede. Tet. 01879-2560 Reisk. zakg. verg.
CLEVELAND (AP) Geweldloos
heid is „een van de strategieën" die
kunnen worden gebruikt voor de be
strijding van racisme. Dit is een van
de conclusies die zijn geformuleerd
door het beraad in de VS, dat gehou
den ls ter voorbereiding op de grote
conferentie die in Juni in Noordwij-
kerhout zal worden gewijd aan het
beleid van de wereldraad van kerken
ten aanzien van de bestrijding van
racisme. In totaal worden over de
hele wereld tien van zulke consulta
ties gehouden.
Het beraad werd gehouden in Cleve
land en er deden 200 afgevaardigden
aan mee, van wie de meesten zwart
waren. Peggy Billings, een van de
organisatoren van het beraad, maak
te bekend dat er meer blanke kerke
lijke vertegenwoordigers waren uit
genodigd, maar dat zij niet waren
komen opdagen. Zij merkte bitter op
dat het een teken der tijden is, dat de
strijd tegen het racisme wordt over
gelaten aan de slachtoffers er van.
De uitspraak dat geweldloosheid
slechts één strategie zou zijn. werd
aangevochten door ds. Otis Moss uit
Cleveland, die de afgevaardigden op
wekte aan de leer van Martin Luther
King vast te houden. Hij vond dat
geweldloosheid de enig bruikbare
strategie ter bestrijding van racisme
is en de nu aangenomen uitspraak
spreekt zich, volgens hem. Impliciet
uit voor geweld.
In het zeven pagina's tellende slotdo
cument aanvaardde het beraad de
uitspraak dat de Amerikaanse ker
ken het voortouw behoren te nemen
in de strijd tegen de apartheid.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Scharnegoutuml
Zee, legerpredikant wonendJ
del; te Middelharnis: J. den t
Ede; te Westerhaar: W. F.
kand. te Utrecht.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Koudekerf
Verheul, kand. aldaar.
Beroepbaar: A. N. VerheulJ
straat 33. Koudekerke.
GEREF. KERKEN (VRIJG.I
Aangenomen naar Capelle a. J
C. J. 8melik te Enschede-Zr
die bedankte voor Hattem jj
Leek.
NED. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar IJsselmu:
Beeftink te Neede-Aalten.
OEKUMENISCHE REISSTICHTING „THACII
D
De belevenis van Israél mag u niet missen!
Wij brengen u optimaal verzorgde rondreizen
(o.a. 4-sterrenholels-nederlands sprekenoe gidsen etc
waann alle aspecten van „het land" aan de orde komen.
Verder unieke rondreizen in:
Egypte (met en zonder Nijlcruise) Turkije - Griekenland/F
Alle reizen het gehele /aar door
Vraag gahaal vrl|bli|vend onze brochure.
Thadr. Europalaan 14, 3844 AV Harderwijk Tel.: 03410-2lf
(U mag ons ook "s avonds en op zaterdag bellen Wi| zi|n mal
daarom moeten we beter ons best doen')
9'
n;
ST
RfcSfl boekennieuws
Or tM loNe
154
OM MET ZWART TC ZEGGEN
124 M* I 17 75
Etc Oundei opsieren c»
m BEN CR OCWEEST
IN bb. I 15 50
Zeven gnpreftken Oe W«n FUrnjMr wieme
mei Zied-Akenner. Oe e»e <Jeg gactxi*on-
«fcOK KAMPEN
De Waarheids vriend, het blad van de
gereformeerde bond in de hervormde
kerk, is een uitgebreide artikelenserie
over de bijbel begonnen In een inlei
ding grenst prof. dr. C. Graafland de
bijbelopvatting van de gereformeer
de bond af tegenover de kritische
benadering van de bijbel aan de ene
kant en de fundamentalistische aan
de andere:
Zij kan niet meegaan met de kriti
sche Bijbelbeschouwing, omdat deze
naar haar mening tekort doet aan het
goddelijk gezag van de 8chrift Maar
evenmin kan zij zich vinden in de
fundamentalistische benadering, om
dat zij meent, dat dan tekort wordt
gedaan aan het concreet-hlstorisch
karakter van het Schriftgetuigenis,
en zodoende ook aan de werkelijk
heid van de Godsopenbaring Hoe
dan haar eigen weg daartussenin is.
daarover willen de volgende artikel.--,
licht verschaffen Dat sluit dl'
in. dat het niet zo maar
handomdraai valt duidr!
ken. We kiezen dus niet v<
ste weg. die vaak wel de g.
ste ls. maar die ln dit geval i.
mening toch niet tot het Juiste cioel
voert. Het ligt niet zo simpel als velen
■k van de openbaring van Ood
digheld is echter iets andere
mpelheid. Ik besef, dat we hier-
gelijk al een aantal mensen te-
ars teilen. Vooral vele jongeren heb
ben er behoefte aan om de vragen zo
kort en direct mogeUJk te beantwoor-
zóüden willen Ook al erkennen wij den. Ook ten opzichte van de Schrift,
wel voluit de eenvoudigheid Ooda en De Bijbel is Oods Woord. Daarmee
uit. Ik kan me voorstellen, dat men
om deze duidelijkheid verlegen is.
Men kan dan gauw zich van een aan
tal lastige problemen ontdoen We
zien dan ook dat vele jongeren zich
laten meenemen door de tweede stro
ming, die wij noemden. Dat lijkt op
het eerste gezicht winst te zijn. En ik
neem het ook niemand kwalijk, wan
neer hij of zij hierdoor wordt aange
sproken. Ik ben ervan overtuigd, dat
dit veelal voortkomt uit een oprecht
geloof in de waarheid van Oods
Woord. Toch. nogmaals, maken wij
de bocht dan te kort. En als wij dat
doen. veroorzaken wij ongelukken,
zowel bij anderen als bij onszelf. We
moeten de juiste weg op de juiste
wijze bewandelen. Dat kan nooit door
een afintal moeilijke vragen te omzei
len en te negeren. Dit kunnen wij wel
een poosje volhouden, maar dan ko
men zij op een later moment met des
te meer kracht op ons af.
Conservatief
Ds. A. H. Algra ln Opbouw (van de
Nederlands gereformeerde kerken):
Een tijdje geleden had ik het in deze
rubriek over Zevenburgen in de Kar-
pathen als het land dat reeds in de
tijd van de Reformatie vrijheid van
godsdienst kende. Nu had Trouw een
artikel over de gereformeerde kerken
daar Ze hebben het moeilijk onder
een communistisch regime Wat
blijkt keer op keer? De regering heeft
graag dat de kerken zich houden aan
haar oude tradities; starheid staat
hoog genoteerd. In Rusland zie je
hetzelfde De oude grote kerk met
haar ikonen. kaarsen en verinnerlij
king heeft geen moeilijkheden. De
dissente kerken met haar vrije woord
en haar spontane gebed hebben wél
verdrukkingen te verduren. Later
schreef Trouw over het nieuwe mis
boek voor de gehele Roomse kerk De
pastoors mogen niet meer met sten
cils werken voor een eigen plaatselij
ke liturgie. Zij moeten de vastgestel
de formulieren gebruiken. De mede
werker van Trouw schreef dat dit de
geestelijke luiheid en verarming zal
bevorderen Ik herinner me het één
en ander uit de oorlog Wanneer een
predikant in de oude termen bad
„voor allen die in hoogheid gezeten
zijn", dan had hij met dat gebed geen
centje pijn. Als de pastoor in het
latijn lijsde: .Salve reginam, dan
vonden de bezetters dat best. Maar
als dominee bad: „Here, zegen onze
koningin Wilhelmina, spaart U haar
toch als Londen gebombardeerd
wordt", dan gloeide er wat in het hart
van de gemeente. Ze bad vurig en
ontroerd mee; maar de voorganger
liep een groot risico. De totalitaire
regimes van de twintigste eeuw heb
ben graag, dat de kerken leven in de
sfeer van vervlogen eeuwen.
Samen
In Nuenen bij Eindhoven zijn de
hervormden en de gereformeerden
sinds 1972 helemaal samen onder de
naam „Reformatorische Gemeente
Nuenen" (RGN) met één dominee (R.
W. Bartlema), die erover schrijft in
Woord en Dienst:
Nu na zo'n kleine tien jaar de balans
opmakend moet je zeggen dat de
ir
wfljL
iki
aaJr
L V
RGN zich één gemeente voeljj
men niet met de gedachte 1
samen op weg te zijn, dat wiL
in de zin van twee duidelijk \r
lende kerkgemeenschappen
menwerken. Eén kerkeraad
het hervormd of ge reformed
van ieder lid geen gewicht
de schaal legt, is daarvan de L.
king. Hoogstens is er soms
stuk pijn, als we kijken u
schoorvoetende pasjes van s
weg. landelijk gezien. Die piRÏAA
voelbaar vanuit het besef rouv
vreugde dat het zo heel and
Zaken waar in deze ge mei
mee wordt geleefd, zijn vnJ
het verstaanbaar maken t)rdei
evangelie, het zoeken naaar ?rwl€
woorden en vormen voor hetQ
het samen zoeken naar antr
op grote maatschappelijke L
tieke vraagstukken, zoals kf A-
rouv
8>)e
-a£oez<
pening en de spanningen in
selijke verhoudingen, mense
bukt gaan over leegte en at
Teruggenomen ,^5
Dr. W G. de Vries in (hé ^oud
maakt-gereformeerde) De ^unc
matie: £°r
ia ge
De onelegante en onzakelijk!
van prof dr J. Plomp op prof Nes b
en onze kerken deed mij in "Pkei
schouw van 5 april een woon ov®'
ken dat meteen een zinspel in
de naam van prof. Plomp. de
niet correct Ik neem daa 6de l
woordgebruik met excuses a ®«dei
Plomp graag terug.
H. Focke in De 0Uwe
(Fei
Chrt