1 De proclamatie van de Republiek der Zuid-Molukken ei TERDAG 19 APRIL 1980 TROUWKWARTET AIr De tegenstellingen binnen de jonge staat Indonesië komen deze maand dertig jaar geleden in het anders vrij rustige Ambon tot een dramatisch hoogtepunt. De federalisten en de rk op Nederland georiënteerde krachten moeten steeds meer wegslikken als ze zien hoe de eenheidsstaat wordt gevestig. Op de Zuid-Molukken kunnen zij zich verzekeren van de steun van de militairen van de KNIL-in-liquidatie die zich vooral zorgen maken over hun eigen directe toekomst en bevreesd zijn voor de komst van de Indonesische troepen. Als begin 1950 ook de deelstaat Oost-Indonesië niet opgewassen blijkt tegen het eenheidsstreven lijkt op Ambon de tijd rijp voor een daad die de inleiding vormt voor een bloedige strijd en waarvan de gevolgen jaren later in Nederland nog sterk voelbaar zijn. e Oua lijkenlst door Ben van Kaam ertuigin go< „Momenteel is Ambon niet meer ;o rustig als voorheen ln verband et de zetel van de groene baret- n alhier, schrijft op 1 maart 1950 Zuidmolukkenraadslid Chr. larendt aan zijn vrouw op de oe-eilanden". Er komen er nog leer. Er zijn rode baretten bij en oene, allen van de Speciale oepen, die onder de beruchte 'esterling hebben gediend. Ver- vezig. der hoor je eiken dag wat. Zelfs de leadrepolitie doet hier nu ook een hand- aan i je mee met mensen te slaan. Het (p"vl!al het laatste levensteken zijn, iat zijn vrouw van hem ver- leemt. De afgevaardigde van de |Aroe-eilanden probeert nadat Bind april op Ambon de RMS is jeproclameerd via Ceram naar •O-i ïuis te komen. TNI-soldaten zul- en hem op dat eiland gevangen ïemen en doden. Hij is één van de iuizenden slachtoffers in het mor de Ambonse eilanden zo 1 w'j iloedige jaar 1950. Het gebied vaar nooit iets gebeurde, wordt ia de souvereiniteitsoverdracht iet toneel van een felle oorlog, in iterke mate een burgeroorlog. sen: tt 1950 vervliegt ln rook alles waarnaar de lelangrijkste politicus in de Zuid-Moluk- 8 l.l ren van die dagen heeft gestreefd. Dat het i/oeg< jaren ervoor altijd rustig is gebleven op a daal Ambonse eilanden is vooral te danken ^kjnaaan een Indonesisch nationalist op Am- ion. 'n christen-Ambonees, wiens naam in 1 iet huidige Indonesië helaas matig be- sejcend jg en van siechts een handjevol Nederlander ooit heeft gehoord, Urbanus i^upella. Zijn naam komt in het geheel n sol >iet voor in het boek „De Zuldmolukse B&epubliek" van Bung Penonton, een uit- 'ave uit de hoek van de Stichting door de luwen Trouw, waarvan in 1977 nog een terdruk verscheen. Tot 1950 drong zijn laam slechts tot Nederland door in (gehei- ne) ambtelijke rapporten aan „Den laag" over de politieke situatie op Am- ion. En daar gingen de stukken in de la. Vie hoorde ooit over Pupella? Toch gaat aet hier om de meest Invloedrijke politi cs in de Zuid-Molukken van die dagen. Deze man heeft waarschijnlijk een grote pekomst in Indonesië, tekent eind no- fember 1949 de Amerikaanse ethnoloog, (taymond Kennedy op. M. eukbaar Dlledij rdl vi 3d: b<t vi Fns l! •aarvan is niets uitgekomen. De Zuidmo- Indonesische nationalist Pupella •ft op 't ogenblik van een bescheiden kwinkeltje in de stad Ambon, 'n gave, lukbare man over wie men op Am- n slechts met respect hoort praten. Ook >nder de weinige RMS-ers in Nederland, le hem indertijd op Ambon hebben mee maakt, heb ik nooit een laatdunkend ird over Pupella vernomen. Uit diverse kiezingsuitslagen blijkt dat niemand die mate het vertrouwen genoot van de ivolking als Pupella, die al vanaf 1934 op in geboorte-eiland Ambon het vrijheids- •rlangen van de Zuidmolukkers (vrij van federland!) levend houdt. opereert behoedzaam en geduldig om iverse redenen. Daar is allereerst het Nederlandse bewind, dat de S are kat Am- on, de Indonesisch-nationalistische be- eging van Zuid-Molukkers, scherp in de iten houdt. De oprichter van deze bewe- ig, Alexander Jacob Patty is al in 1924 Ambon gearresteerd en in de jaren srtig houdt Nederland hem gevangen in et concentratiekamp Boven-Digoel op Nieuw Guinea. De tweede reden is dat ïpella voorkomen wil dat het op Neder- id georiënteerde deel van de bevolking, Dral ouderen in de christen-negorijen, in en bloedig conflict zullen raken met de ionesische nationalisten in de Zuid-Mo eken, die vooral worden aangetroffen nder jongeren en in de Islamitische dor en. Zijn streven is er op gericht de een- eid onder de Molukse bevolking te her ellen. Hij ziet de Ambonezen, die pro federland zijn en die niets moeten heb- en van het Indonesische vrijheidsstxe- en, niet als verraders, maar als misleide misbruikte mensen, die de eigen ge- •hiedenis van de Molukken niet kennen, ens zullen hun ogen opengaan, ook die in de KNILlers, die sinds jaar en dag in i christen-negorijen geworven worden tor Nederlands koloniale leger, zo is zijn Dop. En voor niets is hij zo beducht als Dor een conflict op de Ambonse eilanden •nd het Indonesische onafhankelijk- Bldsstreven dat zou kunnen samenvallen •et de scheidslijn christen-Islamiet evoorrecht - voedingsbodem is daarvoor volop •nwezig. De christelijke helft van de be- ^Dlking wordt door Nederland voorgetrok- Die bevoorrechte positie houdt na De eerste Zuidmolukkenraad van 1948 met onder meer Mannsama en Pupella. Urbanus Pupella, Indonesisch nationalist van het eerste uur op Ambon. tuurlijk op bij Indonesie's onafhankelijk heid. Tijdens de Japanse bezetting had den de Islamieten al even een kans gekre gen. Toch lijkt ook voor hen niet de scheidslijn christen-islamiet het beslis sende kriterium. De Japanners willen een gewestelijk bestuurshoofd aanstellen. Als ze de islamieten vragen daarvoor iemand aan te wijzen, kiezen ze de christen Pupel la, Indonesisch nationalist Pupella wordt meteen gearresteerd in 1945, wanneer met de Australische troepen de eerste Neder landse autoriteiten terugkeren in de Mo lukken, maar dat duurt niet lang. Zodra de burger-bestuursambtenaren, die Am- bon nog van voor 1942 kenden, op het eiland arriveren, wordt Pupella mede op aandringen van de regenten weer vrijgelaten. Hij heeft, weet een ieder, slechts de belangen van de Zuid-Moluk kers gediend. Op Pupella's advies begint de Nederlandse resident vertegenwoordi gers van de bevolking te raadplegen en daaruit groeit de gekozen Zuid-Molukken- raad. Pupella zelf trekt zijn vooroorlogse poli tieke lijn door met de oprichting in 1940 op de symbolische datum van 17 augustus van de Partai Indonesia Merdeka, die di rect al grote aanhang blijkt te bezitten bij de bevolking. Pupella's opstelling van het pro-Nederlandse deel van de bevolking is zeer gematigd. Verscherping van tegen stellingen kan een ontwikkeling in gunsti ge richting bij deze christen-Ambonezen frusteren. Bij de oprichting van de PIM maant Pupella zijn aanhang tot verdraag zaamheid: in de buurt van een patiënt laat Je de radio niet te hard spelen, zo is het beeld dat hij gebruikt Toch kost het hem menigmaal grote moeite zijn radicale vleugel, geleid door Wim Reawaru (ook 'n christen-Ambonees) in bedwang te hou den. Zijn gehele gezag moet hij er tegen aan gooien om te voorkomen dat zijn radicale Jongeren, net als de pemuda's op Zuid-Celebes en Java de weg van guerilla kiezen om Nederland en zijn handlangers te bevechten, maar het lukt. Zuid-Moluk se jongeren, die toch de gewapende strijd kiezen, trekken weg naar Makassar op Java en op Ambon blijft het tot aan de Ronde Tafel Conferentie rustig. Als zoveel Indonesische nationalisten in Oostelijk Indonesië kiest Pupella voor een coöperatieve houding ln Van Mooks deel- statenconstructie, zonder overigens de „Republiek Proclamasi" (Nederlandse be naming: de Republlek-Djokja) te verlooc henen. Is hij nu een federalist of een voorstander van de eenheidsstaat? Pupel la behoort tot de vele Indonesische natio nalisten, die de Nederlandse politici erge ren omdat ze geen duidelijke keus wensen te doen. Toen ik hem er enkele jaren geleden op Ambon naar vroeg, haalde hij een brochure „Azab Sengara Kepoelauan Maloekoe" te voorschijn, dat in 1932 ge schreven werd door de toenmalige leider van de S are kat Ambon, mr. J. Latuhar- hary. Met enige stemverheffing las hij voor. „In die tijd (de jaren twintig) maakte de Sare- kat Ambon al duidelijk dat de Molukse archipel beschouwd moest worden als een eilandengebled dat niet gescheiden mocht worden van Indonesië. De Sarekat Ambon voelde altijd de plicht tot relaties met de andere broeders van Indonesië, dit Indo nesië dat zich met alle kracht inspande zijn niveau te verhogen. In die tijd was doel van de Sarekat Ambon, dat Indone sië een eigen regering (zelfbestuur) moest hebben. De nieuwe tijd veroorzaakte ook een nieu we geest in die zin dat de Sarekat Ambon Idealen losmaakte voor zelfbestuur. En deze idealen gingen ln de richting van INDONESIA MERDEKA Het wordt duidelijk, dat de Molukse be volking. beheerst door deze opvatting, een soort natuurwet eigen is, die bestaat uit een hunkering naar vrijheid, een vrijheid die een heilig Ideaal is voor elk mens op aarde. Daarom dus moet Indonesië naar de mening van de Sarekat Ambon op het moment, dat het een vrij rijk is geworden, ofwel een eenheidsstaat worden, ofwel een federatieve staat. Dit ideaal van een vrije staat kan niemand een volk met recht betwisten en zeker niet het Nederlandse volk, dat eens vastberaden 80 Jaar lang met opoffering van goed en bloed gevoch ten heeft om Nederland vrij te maken uit de greep van het Spaanse volk". „Hier heb ik me altijd aan gehouden", zei Pupella. Voor hem was de kwestie een heidsstaat of federatieve staat nooit "n principieel iets. In ieder geval moest daar over door het Indonesische volk beslist worden nè de souvereiniteitsoverdracht. Daaróm had Pupella ook geen moeite mee te draaien in de deelstaat Oost-Indonesië (hij was parlementslid in Makassar). Als Nederland eenmaal vertrokken was, zou den de Indonesiërs zelf wel uitmaken hoe hun staat er uit zou moeten zien. Dit recht hebben de Indonesiërs zich nooit laten afpakken, ook niet op de RTC, al hebben in de Jaren ervoor verscheidene Neder landse politici ernaar gestreefd de staats vorm van Indonesië eens en voorgoed te willen vastleggen. „Willen regeren na je dood", noemde Stikker dat smalend. Men moest overtuigd Indonesisch natio nalist zijn zoals Pupella om zowel unitarisme als federalisme legitieme stro mingen te achten, wel een stembusstrijd waard, maar zeker geen burgeroorlog. Maar dat lag anders voor sterk Neder lands-georiënteerde figuren als Soumokll en Manusama, die in het Indonesische vrijheidsstreven in het geheel geen rol hadden gespeeld. Integendeel. Belden moesten niets hebben van de Republiek ProclamasL Ze draaiden elk op hun wijze mee in de door Van Mook opgezette fede rale structuur, want het was duidelijk dat er andere tijden zouden aanbreken, maar Indonesische nationalisten werden ze daarmee niet Federalisten van het defen sieve type, zou ik hen willen noemen. Ze zochten bescherming in de deelstaat te gen de Republiek. Politiek leider was geen van beide. Soumokil werd via de ambtelij ke ladder minister van Justitie in de deel staat Oost-Indonesië. Manusama's politie ke loopbaan begon medio 1947, toen hij op een benoemingszetel werd toegevoegd aan de Zuidmolukkenraad als vertegen woordiger van de buiten de daerah elders in Indonesië levende Zuid-Molukkers. Voor het eerst kwam Manusama in die dagen op Ambon. Hij was er benoemd tot directeur van een nieuwe middelbare schooL Verslagen Pupella heeft getracht zowel Soumokll als Manusama te „redden" voor Indonesië. Dat paste geheel in zijn politiek om Ne derlands-georiënteerde Ambonezen gelei delijk aan te winnen voor het vrijheids- streven. Hoewel Manusama bij de verkie zingen voor de tweede Zuidmolukken raad, 16 december 1948 wordt verslagen (Pupella's PIM wordt de grote overwin naar en Indonesische nationalisten heb ben thans een meerderheid in de Zuidmo lukkenraad) wordt hij mei 1949 aangewe zen als afgevaardige naar de Voorlopige Oost-Indonesische Senaat in Makassar, waar hij tot vice-voorzitter wordt gekozen. Een belangrijke taak van dit lichaam is een grondwet voor Oost-Indonesië voor te bereiden, een onderwerp, waarvoor in Ma kassar ook Soumokll grote belangstelling heeft. Aangenomen mag worden dat mede deze dan recente benoeming "een rol gespeeld heeft in Manusama's weigering, medio 1949, om mee te doen aan een coup op Ambon, die tot doel zou moeten hebben de Zuidmolukkenraad uit te schakelen en de Zuldmolukken te verzekeren van een eigen vertegenwoordiging op de in augus tus beginnende Ronde Tafel Conferentie in Den Haag. Het idee van een dergelijke coup, uit te voeren met Ambonese KNIL lers. komt uit de hoek van een beweging, die bulten de KNILlers en KNIL-ge pensio neerden en een aantal door Nederland benoemde dorpshoofden weinig aanhang ln de Zuid-Molukken heeft, de Persatuan Timur Besar. De door de Nederlandse rijkseenheids troming financieel gesteun de PTB wil noch van een unitariatisch. noch van een federaal Indonesië iets we ten. Doel is: behoud van de Koninkrijks band. PTB-voorzltter Lucas Polhaupessy vangt bot bij Manusama. Nog steeds vin den de PTBera van toen dat Manusama pas later toen het eigenlijk te laat was bij de RMS-proclamatie hun draaiboek heeft uitgevoerd. Dat had vóór de RTC moeten gebeuren, is hun mening. De Zuid- Molukken hadden zich toen, gebruikma kend van de militaire macht van de Am bonese KNILlers, moeten losscheuren van de wankele deelstaat Oost-Indonesië, zo is hun mening. Maar Manusama wedt op dat moment nog op het Oost-Indonesische paard. Arabier De Zuidmolukkenraad neemt hem een poging in november '49 alsnog een benoe mingszetel in de raad te bezetten niet in dank af. De regering in Makassar wijst hem aan voor de vacante zetel voor de Arabische minderheid. Niet zo'n fraaie figuur; Manusama is geen arabier, wel een kandidaat die het bij de verkiezingen niet haalde. Er breekt daarover dan ook het nodige rumoer in de Zuidmolukkenraad uit Volgens Manusama zou hij wel zijn benoemd, maar de zetel nooit hebben ingenomen. Heeft het gebeuren het ver trouwen geschaad, dat de Zuidmolukken raad in hem stelde? In ieder geval wordt Manusama februari 1950 niet opnieuw als Oost-Indonesisch senator aangewezen. Na Ronde Tafel Conferentie en souverei niteitsoverdracht lukt het PIM-leider Pu pella niet meer om de zich op Ambon verscherpende tegenstellingen onder con trole te houden. De opleving van Indone sisch nationalisme, dat nu over geheel Oost-Indonesië spoelt, laat ook zijn radi cale vleugel niet onberoerd. BIJ zijn terug keer uit Nederland, waar hij als verslagge ver de Ronde Tafel Conferentie mee maakt, blijkt onder leiding van Wim Rea waru een pemuda-groep te zijn opgericht, die gewapend met aangepunte bamboes tokken zich op straat vertonen. Dit ergert de Ambonese KNILlers bont en blauw evenals de Ambonese politiemensen. De sterk PTB-gezlnde leden van het gezag- sapparaat op Ambon gaan zich nu als een politieke knokploeg gedragen jegens de Indonesische nationalisten. Olie op het vuur is een artikel in Pupella's blad „Masa" van 13 december 1949, dat hulp van het Indonesische leger zal worden gevraagd als KNIL en politie niet in staat zijn orde en rust te handhaven. Een redac teur van „Masa" wordt afgeranseld door de politie. Wanneer half januari 1950 de eerste „baretten" op Ambon terugkeren, vallen er de eerste doden in de toenemen de onlusten tussen nationalistische Jonge ren en de KNILlers, die in een volslagen onzekere toekomst blikken. Naarmate meer gewapende KNILlers naar Ambon worden gestuurd voor demobilisatie of overgang naar het Indonesische leger, stlj- igen de spanningen. In het optredende gezagsvacuüm, voelen de Indonesische nationalisten zich steeds onveiliger. „Masa" bericht 11 februari dat het voorlo pig niet zal verschijnen. Met name onder de Islamieten op de Ambonse eilanden groeit ln de eerste maanden van 1950 het verlangen naar de komst van TNI-troe- pen, maar ook bij nationalistische christe nen is dit het geval. Geruchten doen de ronde over het eiland dat waarnemend Kepala Daerah Manuhutu en vice-voorzit ter Walrisal van de overwegend nationa listische Zuld-Molukkenraad daarom zou den hebben verzocht. Manuhutu zou, zo luidde een der geruchten, in het geheim zelfs de rang van TNI-maJoor hebben aan vaard. Deelstaat Kraakt Intussen kraakt de deelstaat Oost-Indo nesië. Als op 15 maart in het Oost-Indone sische parlement de motie-Lanto wordt ingediend tot opheffing van de deelstaat, denken velen na de unltaristlsche verkie zingsoverwinningen eind 1949, dat het eind van de deelstaat nabij is. Het is uitgerekend Pupella, leider van de fractie Kerakjatan in het Oost-Indonesische par lement, die voorkomt dat de bom dan meteen ai barst. Het federalistische kabi- net-Dspari krijgt van hem een regeer kans. Op Ambon gebeurt tegelijkertijd iets, wat daar tot op de dag van vandaag niet begrepen is. Verwonderde Ambonezen zien op 24 maart opeens een rood-wltte vlag wapperen boven Fort Victoria, waar door Westerling-sergeant Thomas Nussy aangevoerde „baretten" gelegerd zijn. Deze hebben een Nederlandse majoor, die militair commandant op Ambon is van het KNIL-in-Uquldatie een pak slaag ge geven, de blauwe baan van df Nederland se driekleur gescheurd en zichzelf tot TNI- onderdeel uitgeroepen. De Nederlandse commandant vlucht enkele dagen later halsoverkop per vliegtuig naar Nieuw- Guinea omdat Nussy en diens mannen van plan waren hem te vermoorden. In Nederlandse militaire rapporten wordt het raadselachtige gebeuren als volgt ver klaard: de betrokken „baretten" meest Jonge Ambonezen die pas na de Tweede Wereldporlog waren aangeworven, vrees den voor hun hachje ih het onafhankelijk geworden Indonesië vanwege het gebruik (guerrillabestrijding) dat Nederland van hen had gemaakt. Door Indonesisch na tionalistische Molukkers waren ze „be werkt". Met eigen ogen konden ze waarne men dat Nederland in de afgelopen Jaren inderdaad weinig had gedaan om de Am bonse eilanden tot ontwikkeling te bren gen. Door nu alsnog een revolutionaire daad" te stellen, poogden zu hun toe komst in het onafhankelijk geworden In donesië veilig te stellen, dus daarom maar gewed op het duidelijk winnende paard van de Indonesische unitaristen. Hun „coup" had moeten samenvallen met de aanneming van de motle-Lanto in Makas sar. Het intrekken van deze motie bleek een lelijke streep door de rekening en daarom moesten ze bakzeil halen. Angst voor TNI Bij de meeste KNILlers op het eiland valt Nussy's wanhoopssprong bar slecht. „Ik heb Nussy nooit vertrouwd", zegt mij de latere bevelhebber van het RMS-leger Daan Samson. Toch zijn het de „baret ten", dan onder Invloed van Soumokll, die een belangrijke rol zullen spelen bij de RMS-proclamatie een maand later. Voor de politiek meest uiteenlopende doelein den bleek het desperate Westerllngcorps te charteren. Het gros van de Ambonese KNILler blijkt in die dagen maar voor een ding beducht, nl. een landing van TNI- mllitalren, die hun taak zullen overnemen. En dat terwijl hun positie in het onafhan kelijk geworden Indonesië nog in het ge heel niet is geregeld. Een loos gerucht over per KPM-schip arriverende TNI-mllital- ren is voldoende om hen de wapenmaga zijnen te doen openbreken en stellingen bij de haven doen betrekken. Manusama krijgt van 8aomson te horen dat hij zich maar beter uit de voeten kan maken als er TNI-milltalren aan boord blijken van de naderende KPMer „Camphuys". „Want dan zal er worden geschoten". Primair gaat het de KNILlers om behoud van hun werk als handhavers van orde en rust, secundair en vager is het beeld van de toekomstige opdrachtgever. Dat varieert van een federaal Indonesië, een deelstaat Oost-Indonesië, een deelstaat Zuid-Mo lukken, al dan niet met Nieuw Guinea erbij, tot aan die van een eigen staat, Oost-Indonesië, Zuid-Molukken of Zuid- Molukken en Nieuw-Guinea. Manusama actief m—mmm In die situatie gaat de totdan betrekkelijk passieve Manusama op Ambon over tot het nemen van politieke initiatieven. Ter wijl in Makassar Soumokil de daar gele verde KNIL-Ambonezen (en Menadone- zen) opzet tot de zogenaamde coup van An dl Azls, organiseert op 18 april Manusa ma op Ambon een demonstratieve open luchtbijeenkomst met zichzelf als enige spreker. HIJ roept op tot behoud van de deelstaat Oost-Indonesië en als dat niet mocht lukken proclamatie van een zelf standige staat Oost-Indonesië. Namens de aanwezigen stuurt hij telegrammen van die strekking naar Makassar, waar op dat moment nog het federalistische kabinet- Diapari ln het zadel zit. Zijn gehoor, opge trommeld door een aantal dorpshoofden, volgens schattingen ln Nederlandse mili taire rapporten tussen de 5000 tot 9000 man beloont hem met applaus. Pogingen van PTB-zijde om de manifestatie te orga niseren zijn door Manusama afgewimpeld. Wel overlegt hij met KNIL-onderofflcie- ren over de te bewaren orde en rust. Vlce- voorzitter Walrisal van de Zuidmolukken raad distantieert zich demonstratief van het hele gebeuren door opvallend te blij ven tennissen op een nabijgelegen baan tijdens Manusama's toespraak, le Oostlndoneslsche kabinet, waarin hem De dag tevoren heeft Manusama een tele gram ontvangen van de minister van Bin nenlandse Zaken van het benarde federa le Oost-Indonesische kabinet, waarin hem de functie van Kepala Daerah wordt aan geboden van het gewest Zuid-Molukken. Inplaats van deze kans met beide handen aan te grijpen maakt Manusama een fout, die zowel getuigt van een verkeerde taxa tie van de situatie als van weinig respect voor democratie. Als voorwaarde stelt hij dat de „rood-wit-getlnte" Zuld-Molukken raad zal worden ontbonden. Dr. Kainama, militair KNILarts, Alex Nanlohy en de enkele dagen eerder naar Ambon gevluch te Soumokil bezweren Manusama op 19 april de benoeming maar snel aan te pak ken, zonder voorwaarden. Met name Sou mokil weet dan al dat de kans op een onafhankelijke staat Oost-Indonesië is verkeken. Manusama volgt die raad, maar zijn antwoord-teleg^am is nooit beant woord. Daags tevoren trok het TNI-batal- Jon-Worang Makassar binnen en daarna gaat de Oostrlndoneslsche president Soe- kawati door de knieën voor Soekarno en Hatto. Aan het eind van die gedenkwaardige week dient Pupella op 22 april in Makas sar een motie ln het Oost-Indonesische parlement in, waarin om opname in het kabinet wordt gevraagd van ook unita riërs. Daarmee poogt hij de opgelopen spanningen ln OosMndoneslë wat weg te nemen. In feite luidt zijn motie, die 25 april wordt aangenomen, het einde ln van de deelstaat Oost-Indonesië. De proclamatie De gebeurtenissen op Ambon voltrekken zich ln die dagen in snel tempo. De KNIL lers zijn beducht dat eerstdaags de TNI zal landen, Manusama c.s. vrezen een snel opdoeken van de deelstaat. Zondag 23 april gaat een gezelschap dat voorname lijk bestaat uit indertijd niet gekozen ver kiezingskandidaten en KNIL-militairen na een geheime vergadering ln Tulehu tot actie over. Soumokil is er ook bij. Daar valt het besluit om te trachten de gecom- miteerden van de Zuld-Molukkenraad te bewegen tot een onafhankelijkheidspro clamatie. Telegraafkantoor en radio-sta tion worden diezelfde zondag nog bezet en militairen halen Manuhutu en Walrisal op. Naar zij belden later verklaren hebben ze maandagavond 24 april slechts toege stemd ln een proclamatie omdat zij vrees den voor hun leven. De Nederlandse ar chieven bevatten overvloedig bewijsmate riaal, dat dit verhaal steunt. Tien dagen eerder nog had Manuhutu vergeefs z'n best gedaan om een voorge nomen bezoek van president Soekarno aan Ambon te bevorderen. Zowel Manu-' hutu als Walrisal werden door Pupella beschouwd als PIM-sympathisant. Dat de bestuursambtenaar Manuhutu en de on derwijzer Walrisal geen lid van de PIM waren, was gewoon, zei Pupella me. Indo nesische nationalisten, die op de Neder landse loonlijst stonden liepen altijd het risico te worden overgeplaatst bij Neder land niet welgevallige politieke activiteit. De beide RMS-proclamatoren zijn later betrekkelijk mild door Indonesië gestraft Nog lichter was waarschijnlijk in 1955 het vonnis uitgevallen wanneer de rechters kennis hadden kunnen nemen van de Ne derlandse archieven. Een scherpe reactie op de RMS-proclama tie komt vanuit Makassar van Pupella. Samen met de twee andere gekozen afge vaardigden naar het Oost-Indonesische parlement geeft hij 30 april 1950 een scher pe verklaring uit waarin hij de proclama tie onwettig noemt, strijdig met het RTC- akkoord en de bestuursregeling van het gewest Zuid-Molukken. In deze verklaring sluit hij zich aan bij een communiqué, dat enkele dagen eerder, 26 april is uitgegeven door vertegenwoordigers van drie Moluk se organisaties in Makassar. Daarin wordt de RMS-proclamatie veroordeeld als een „daad van verraad tegen het Indonesi sche volk in het algemeen en in het bijzon der legen de Molukken zelf". Achter het gebeuren staan, blijkens militaire rappor ten, wèl de Ambonese KNIL-militairen ln Makassar. Het door Pupella altijd ge vreesde conflict Is gekomen. (Dit is het laatste in een serie artikelen over Indonesië direct na de onafhanke lijkheid die de afgelopen maanden In Trouw zijn verschenen. De artikelen zul len ook voorkomen in een boek over de Indonesische onafhankelijkheid van de journalist Ben van Kaam dat binnenkort verschijnt).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 21