Kerken gaan liturgisch
op twee sporen rijden
t
Spiegeltjes op het Nederlandse zendingsveld tl.-»»-:
Er is een schreeuwend gebrek aan stilte
HELP!
vandaag^
Trouw
Nederlands doperdom
bestaat 450 jaar
x
Thema gezinsweek:
„Op zoek naar jezelf"
i-
rli
VOORBUGANGEI
Prof. H. J. Schik
Hans Küng
URUDAG 18 APRIL 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Vroeger gingen wij het heidendom
te lijf met kleine «Ier- en
gebruiksvoorwerpen, waaronder
spiegeltjes een aanzienlijke plaats
innamen Dat was toen wij nog
ongestraft konden spreken van
arme zwartjes, die zo kinderlijk
waren en die als aangename
bijkomstigheid hadden, dat hun
hand snel gevuld was
Tegenwoordig pakken wij de
zaken anders aan en geen
spiegeltjes meer in. We sjouwen
thans dikke rapporten over de
dialoog mee naar het
zendlngsterrein De spiegeltjes
hebben afgedaan. Tenminste, dat
dacht ik Maar 't is niet zo.
Nederland is ook een zendingsveld
geworden Daarmee vertel ik niets
nieuws, het wordt ons meermalen
op bekommerde toon meegedeeld
en er is zelfs al een discussie op
gang gekomen over de vraag, of
wij bij ..zending in Nederland" nu
wel of niet op de
maatschappij-kritische toer
moeten
Welnu, op het Nederlandse
zendingsveld wordt met
spiegeltjes gewerkt. De heidenen
aan wie ze overhandigd worden,
moeten kunnen lezen, maar
aangezien het vaderlandse
heldendom niet gekenmerkt
wordt door analfabetisme,
behoeft dit geen beletsel te
vormen voor de wervende kracht
van deze spiegeltjes.
Op de achterzijde van de
spiegeltjes staat om te beginnen
de bekende tekst uit Johannes 3
vers 16:
..Want zo lief heeft God de wereld
gehad, dat hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat een
ieder die in Hem gelooft, niet
verloren gaat. maar eeuwig léven
heeft".
En daaronder, na een kleine
tussenruimte, de opmerking:
..Wie Ood zo lief had. ziet u aan
ommezijde"
De verleiding is groot, hier grapjes
over te verkopen. Een aantal jaren
terug hebben we ons vermaakt
met evangeliserende potloden,
waarop de aanmoediging stond
Reken met Ood. en met
stichtelijke stukken vlakgom.
welke ons aanrieden: Vlak Ood
niet uit! Een zeer olijk persoon
deed destijds het voorstel, lucifers
uit te brengen met het opschrift:
Ood is een verterend vuur
Maar nu die spiegeltjes. Ik had ze
nooit gezien, maar een collega
bracht er eentje voor me mee. Niet
om me te bekeren (denk lk). maar
als merkwaardig verschijnsel. We
bekeken het hoofdschuddend,
want je kon dit spiegeltje met
geen mogelijkheid een treffend
voorbeeld noemen van wat ln de
zending heet: de comprehensive
approach, de benadering waarbij
Woord en daad hand ln hand
gaan. „Wie Ood zo lief had, ziet u
aan ommezijde". Aandoenlijk, dat
misschien wel, maarnéén.
Mijn collega vertelde, dat dit
spiegeltje hem was overhandigd,
toen hij ergens een spreekbeurt
vervulde. HIJ kreeg het van een
vrouw, die hem uitlegde waarom
zij en haar man werkten met deze
spiegeltjes. Haar man was
schipper geweest en zij hadden in
hun varend bestaan weinig
gelegenheid gehad tot kerkgang
en kerkewerk. Nu leefden ze aan
wal en om de achterstand ln te
halen, bestelt haar man bij
duizenden spiegeltjes, beplakt die
aan de achterkant met de reeds
geciteerde teksten en deelt ze,
evenals zijn vrouw, naar links en
rechts uit.
Ik denk dat 't niet goed ls, hierom
te lachen. En om te laten zien dat
ik niet schroom mijn stukje
stichtelijk te beëindigen, merk lk
tenslotte op dat spiegels ook in de
heilhistorie een rol hebben
gespeeld: ln Exodus 38 vers 8
wordt verhaald, dat spiegels
ingeleverd werden ten gerieve van
de tabernakelbouw.
AMERSFOORT (PKHK) De liturgische jaarorde „De eerste dag" gaat door. Daartoe heeft
de raad van kerken op zijn maandelijkse vergadering besloten.
ADVERTENTIE
De kerken gaan echter wel op twee
sporen rijden. De sectie eredienst van
de raad van kerken heeft namelijk na
lang delibereren een dubbel aanbod
gedaan Aan de ene kant wordt het
driejarig rooster van de r.-k. kerk
voortgezet Daarnaast wil de sectie
een elke zondag voortgezette lezing
uit de eerste vijf bijbelboeken aanbie
den. waarbij de klassiek luthers-ang-
licaanse lezingen uit het nieuwe tes
tament als aanvulling worden toege
voegd. Om bij de grote feesten van
het kerkelijk jaar te kunnen aankno
pen zal de lezing van de eerste vijf
boeken beginnen met Oenesis 37
De experimentele fase van „De eerste
dag* die drie Jaar heeft geduurd, ls
nu voorbij De discussie !n de verga
dering van de raad van kerken ging
vooral om de .lectio contunua" van
de eerste rijf bijbelboeken, de zg.
Thora lezing. Hiertegen heeft o.a. de
hervormde theologe mevrouw dr. E.
Flesseman-van Leer ernstige bezwa
ren. Ook de voorzitter van de sectie
eredienst, prof dr O. J. Hoenderdaal,
had kritische aantekeningen ge
maakt bij deze opzet. Maar ln het
algemeen achtte men voortgang ge
wenst. Besloten werd, dat ook met de
sectie geloofsvragen regelmatig zal
worden overlegd
De eerste drie Jaar van „De eerste
dag" zijn bevredigend geweest. Het
aantal abonnementen bedraagt nu
1450. Omroepen gebruiken deze jaar
orde voor de planning van hun gods
dienstige uitzendingen. Ook bijbelge
nootschappen en samenstellers van
dagboeken zijn blij, dat er nu vanuit
de kerken een dergelijke Jaarorde be
schikbaar Ls De grote concurrent
blijft de Jaarorde „Kind en Zondag'
waardoor er nog geen samenwerking
ls met de Nederlandse zondags-
schoolvereniging. Wel ls er een begin
van samenwerking met de West-HILI-
beweging
Vluchtelingen
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldee Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
PoUDu-. 059
1000 AW 4
WOautsiraat 131 Amsterdam
Bei 020-913436
tele. 13006
P05fg.ro 66 00 00
Ban* Ned Cred.efoanfc
Aokmnmgnr 2300 <2 9T4
REGIO ROTTERDAM'DORORECHT
3000 AX Ro«»»rdam
tel 010-11558Ö (abonnement*
•n De/orgmgl
iel 010-115566 (redact e)
tel 115700 (uitstortend *oo»
WmWaak 4
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
101
2501 CC Den Haag
fri 0'0-469445
(éPonnementeo en Derorgingl
le' 070-469445 (redactie)
lei 070-466064 (uitstortend voor
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORO OOST-NEDERLAND
laDonnementan tWtoRpng
Postbus 3
0OCO AA ZwoUe
05200-17030
Melkmarkt 56 Zwo»e
*Aöonnementspf|Zen
Per maand f 16.98
-* Per kwartaal 50 95
Per ha« jaar m 01.90
Per |aar 201 60
OP
abonnementenop-
_l adressen boven)
Oogave famrtieöer«hlen 9-19 30
van maandag l/m .'rdag Op
rondag van 18-20 uur tetef 020-
913456
Oogave mmi-advertentie* lel
020-936668 Of SCto.fUH.ifc AS*
Mm. Adv afdefcng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Ad»»swvngen u-tMurtend sctort-
twnfc aan onae Amsterdamse
opgesteld. In deze nota worden als
doelstellingen van het beraad ge
noemd: het doordenken van de vluch
telingenproblematiek en het door Ne
derland gevoerde beleid, het bewust
maken van deze problematiek binnen
kerken en gemeenten, het stimuleren
van het verantwoordelijkheidsgevoel
ten aanzien van vluchtelingen en het
positief beïnvloeden van het rege
ringsbeleid. De raad zal zijn sectie
internationale zaken vragen, na te
gaan op welke wijze de wereldwijde
martelpraktijken onder de aandacht
kunnen worden gebracht
In deze vergadering werd afscheid
genomen van twee aftredende secre
tarissen-generaal, dr. A. H. van den
Heuvel van de hervormde kerk en dr.
P. M. C. J. Vriens van de r.-k. kerkpro
vincie. Ingaande op een opmerking
van voorzitter prof. dr. H. Berkhof,
dat de gedachte dat de raad als su-
perkerk zou fungeren, hem wel aan
sprak. zei Van den Heuvel, dat dit
mede kwam omdat hij weinig toe
komst voor de kerken ziet door de
sterkte van de richtingen en omdat
gebleken is. dat de structuren taaier
zijn dan men eertijds hoopte
Reeds 220.000 NT zijn gedrukt
en ze zijn begonnen met de distributie ran deze
Nieuwe Teatamenten op de scholen. De proteatanten
In deze armate ataal ven het arme Brazilië hebben
8.000 bij alkaar gebracht Er la achter nog 100.000
nodig. Ze vertrouwen op de chrlatanan van Nederland,
dat die het ontbrekende aanvullen. Stel hen niet'
teleur. Help uit uU- overvloed.
Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met'
verm. NTBr.
ADVERTENTIE
De raad van kerken gaf verder een
eerste aanzet tot de voorbereiding
van een breed beraad over het vluch
telingenbeleid. waarvoor de stichting
Oedumenlsche Hulp een nota had
Wending, hei maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving.
In dit nummer
Wat doen we de studenten aan?
Twee-fasen structuur
Visies van: Studenten.
Johan Blok. Herman Koningsveld.
G. van Middelkoop. W. Vijn
verder o.a.
Maria de Groot in 'Literaire Kroniek'
Wolf-Dieter Just over Europese Gemeenschap
Auke de Jong bespreekt Levinas
Te besicllen bij.
Boekencentrum, Postbus 84I76. Den Haag; telefoon 070-512111
Stuur mij een proefabonnement van 4 maanden voor 10,
Naam
Adres
Plaats
AMSTERDAM (ANP) In de dagen na Hemelvaart wordt in
Amsterdam het 450-jarig bestaan van de doperse beweging in
ons land herdacht. Dit gebeurt met studiedagen, een toneel
voorstelling en een landdag. Verder staan een paar bijzondere
publikaties op stapel plus twee tentoonstelllnge, één in de
Amsterdamse universiteitsbibliotheek en één in het rijksmu
seum Het Catharijneconvent te Utrecht.
In november 1530 vestigde Jan Vol
kerts Trypmaker zich te Amsterdam.
Hij was gevlucht uit Emden. waar de
doperse lekepredlker Melchior Hoff
man hem had gedoopt. Trypmaker
verzamelde door de bediening van de
gelovigen-doop een „gemeente van
de eindtijd" te Amsterdam. In het
zelfde jaar kwam het ook in Leeuwar
den tot de vorming van een doperse
gemeente onder leiding van de even
eens uit Emden gevluchte Sikke Fre-
riksz (de eerste doperse martelaar in
de lage landen: hij is op 20 maart 1531
terechtgesteld). Op grond van deze
feiten dateert men het begin van de
doperse reformatie in ons land ln het
jaar 1530.
Op de avond van de 15e mei (hemel
vaartsdag) begint in de Amsterdamse
Singelkerk een studie-conferentie
met als thema: „De gemeente als
vertolking van de nieuwe tijd." Dit
congres duurt tot zaterdag de 17e
mei. Op 16 mei wordt ln de tegenover
de Singelkerk gelegen universiteits
bibliotheek een kleine tentoonstel
ling van oude geschriften en docu
menten geopend.
In het kader van 450 jaar doperdom
speelt de toneelgroep Proloog zater
dagavond 17 mei voor het laatst het
stuk „De overval op het pakhuis", dat
zijn thema ontleent aan het begin
van de doperse geschiedenis in Am
sterdam.
Zondag 18 mei is er een feestelijke
broederschapsdag ln de Singelkerk,
die om half elf begint met een kerk-
DRIEBERGEN (PNHK) - „Op zoek
naar Jezelf' zal dit jaar het thema zijn
van de interkerkelijke gezinsweek,
die van 19 tot en met 26 oktober
gehouden wordt. In het gezinsweek
boekje zal daarom ook het zoeken
naar jezelf, naar de ander en naar de
weg die mensen samen gaan moeten,
centraal staan. Bijdragen worden ge
leverd oor Jan Lievense, Gerard C. de
Haas, Ineke van Zweden-van Alke
made, Gerard van Beusekom Fretz.
Ite Rümke en Gerben Heitink. Op 6
september is er een instructiedag
voor hen die met het boekje willen
gaan werken.
ADVERTENTIE
Ingang van de doopsgezinde Singel
kerk (vanouds een schuilkerk) te
Amsterdam.
dienst, waarin ds. C. J. Brüsewitz zal
voorgaan. De tentoonstelling ln Het
Catharijneconvent te Utrecht ls dit
najaar en die gaat gepaard met de
verschijning van een rijk geïllu
streerd boek over de historie van het
Nederlandse doperdom.
IK LEES DE BIJBEL
Een hulpboekje bij de bijbel, spe
ciaal samengesteld voor jonge
ren, mei informatie over:
- ontstaan en indeling van de
bijbet
ontstaan en inhoud van de
bijbelboeken
de soorten literatuur in de
bijbel
kernbegrippen, moeilijke
woorden, e.d.
- planten en dieren
belangrijke persoons- en
plaatsnamen
Verder heeft dit boekje
illustraties
enkele kaartjes
leesrooster
Formaat 10x19 cm Bestelnum
mer 399. Prijs 8,95 excl. ver
zendkosten.
Verkrijgbaar bij de boekhandel en
Nederlands
Bijbelgenootschap
Poetbus 620
2003 RP HAARLEM
Tol. 023-259501.
/IS.
door mevrouw ds. J. ven der Velden
Daar zit Je dan. stil te zijn ln een stiltecen
trum. stil te zijn. Ja. omdat er gewoon
niemand anders is om mee te praten.
Daar zit je dan. met Je goeie gedrag en je
voornemens, met Je geloof dat het ook anders
kan ln deze schreeuwerige wereld, anders
moet
Daarzlt ja dan. alleen, je bent nog zo alleen!
Zelf heb ik enkele jaren mogen meedraaien in
het team van vrijwilligsters, dat het Stiltecen
trum Ln Utrecht be-vrouw-de, en eigenlijk heb
lk daar meer geleerd dan in het traditionele
kerkelijke bedrijf
Deze nieuwe vorm van „aanwezig-zijn" als
kerken in de samenleving opgezet voor de
ander, de voorbijganger, de naamloze mede
mens bleek namelijk ook heel wat van jezelf
te vragen
Je moest blijven geloven ln jezelf, in dit nieuwe
Idee dat Je er gewoon maar moest zijn. dat Je
gewoon beschikbaar was met een kop thee. een
luisterend oor en waar nodig met een helpende
hand
Je moest Je oefenen m geduld en volharding
vooral de eerste tijd als er soms urenlang
niemand kwam Je moest ook zelf verande
ren. want het was niet zo dat Jij hét wist en die
ander niet; dat jij het had en die ander niet.
Nee. soms moest je bekennen dat je Je had
vastgehouden aan schijnvellige en schijnheili
ge zekerheden
En daar zat Je dan. en wilde wel dat Je maar
weer alleen was!
In „ln het centrum van de aandacht" passeren
negentien zogenaamde ..aandachtscentra" de
revue. Een geweldig duidelijk boekje voor
ledereen die er wel eens mee zit met de kerk
en geloven vandaag; met die ander, die zoveel
op onszelf lijkt: met de wereld om ons heen. die
zo koud en onpersoonlijk ls Het is beslist niet
alleen bestemd voor de werkistiers in de be
staande centra, dat zou Jammer zijn van zoveel
boelend uitgewerkte gegevens
Ik denk namelijk dat ieders huls op kleine
schaal zou kunnen functioneren als zo'n „skül-
plak". zoals ze bij „ons" in Friesland zouden
zeggen (schuilplaats), als zo'n missionair plek
je. om ln termen van de schrijvers te spreken.
Het gaat om praktisch geloven, dat lees Je
telkens tussen de regels door. om „het accent
te leggen op de medemenselijkheid ln
dienstbetoon als een vorm van geleefd ge
loof"
Verhelderend en eerlijk is de uitwerking van
praktische feiten én persoonlijke ervaringen,
van mooi geformuleerde doelstellingen én hoe
dat in de werkelijkheid uitpakte
Juist deze openheid maakt, dat het Je niet lukt
jezelf buiten spel te zetten. De schrijvers be
vragen de gemeente van Christus wel degelijk.
Heeft zij wel oog, oor en hart voor het Woord,
waaruit ze wil leven? én: heeft zij wel oog. oor
en hart voor de werkelijkheid, waarin zij leeft?
Dringend klinkt de waarschuwing aan het
adres van de kerken, zich niet terug te trekken
ln het ghetto.
Dat overigens niet ledereen het daarmee eens
is blijkt uit het feit dat bedrijfsleiders ln de
buurt van het Stiltecentrum ln Utrecht het
centrum liever zagen gaan dan komen. „ZIJ
vinden dat een stiltecentrum ln een park thuis
hoort en dat de kerk Iets ls voor de avonden en
de weekends en niet voor de werkdag
Nee. zeggen Nljssen en Den Besten, Je moet
Juist dédr zijn; daar, waar mensen lijden!
Je moet er geweest zijn.
Deze aanbeveling wil ik de lezers graag doen.
Niet om er dan over te kunnen meepraten,
maar om de rust eens echt te ondergaan, die je
treft; om te bemerken hoe dicht kerken bij
elkaar kunnen komen ln een kwartiertje mid-
dagpauzedienst: om eens te snuffelen in lees
bare boeken, over vragen, waar veel mensen
mee zitten, maar die zo weinig worden uitge
sproken.
Bovendien vindt u in sommige centra perma
nente exposities of slechts één pakkende
spreuk, die Je niet meer loslaat.
Iedereen kan er zo binnenlopen, ln de stiltecen
tra. de pastorale winkels, de Informatiecentra
en volledigheidshalve moet ik ook noemen, ln
de evangelische boekwinkels. Mijns inziens
terecht constateren de schrijvers, dat deze
boekwinkels wel een buitenbeentje vormen en
zeker niet vallen onder nieuwe vormen van
missionair bezig zijn.
Een doelstelling als „Er te zijn voor de mede
mens, zijn vrijheid bevorderen in plaats van te
beknotten (geen zedenmeesterij of zieltjeswin
ner! j, maar de voile nadruk op de vrijheid en
verantwoordelijkheid van de bezoeker)" zal
men tevergeefs zoeken bij de evangelische
boekwinkels
„Een predikant of priester is vaak de waarne
mend gelovige geworden voor de zwijgende
meerderheid van christenen, 'die het wel gelo
ven' zo las ik onlangs.
In „In het centrum van de aandacht" is dat
gelukkig anders. Juist de niet-beroeps staat
hier hoog gewaardeerd en is ook noodzakelijk,
wil het lukken om nieuwe wegen van kerk-zljn
anno 1980 te vinden.
Een apart hoofdstukje is gewijd aan zoge
naamde missionaire karaktertrekken van een
gemeente(lld). Op het eerste gehoor klinken ze
nogal vanzelfsprekend: open en gastvrij, be
schikbaar en dienstbaar, bescheiden en soli
dair. ontspannen en geduldig. Maar wie leest
komt tot de ontdekking dat in die eenvoud nu
Juist de kracht schuilt. Het is hoopvol dat
mogen proberen te zijn in de Jachtige, met de
ellebogen werkende, kille ..wat kan mij het
schelen" wereld van vandaag. Het is alvast
„inspelen op dè stad bij uitstek. Jeruzalem en
Babyion achter ons laten."
IN ELKAAKS GELAAT 1 or
De jongste zoon neemt zich voor te jyj j
zeggen: Ik heb gezondigd tegen de t
hemel en voor u. Die laatste is zijn
vader. Het zijn dus twee „instantieflOul
die hier genoemd worden: de heme l am
en de vader, Ood en de vader. In hi r di<
verhaal worden twee verschittende
voorzetsels gebruikt: tegen de hem
en voor u. Er is verschil. Tegen de
hemel staat voorop. Dat is het
diepste van de breuk. Tegen de heikel c
staat er in onze vertaling, eigenlijk derd
staat er: naar de hemel. De richtinj
van zijn falen komt hierin uit.
lijn l
nal
if n Ve
jondi
n in|
kabi
derd
jas
ZOUI
jesct
150
(gei
ferd
Eigenlijk is het dubbelzinnig met d£t d<
richting. Aan de ene kant zondigt
mens naar de hemel, maar tegelijk
voert die zonde hem van Ood af.
Zonde is iets als een afgeknotte liji
Het heeft ln de eerste plaats te mi
met God, maar het breekt ook af o
Ood. De tweede instantie is de vai"
Hier staat het woord „voor" (u). j
Eigenlijk: in het aangezicht van u.
Wij leven voor eikaars aangezicht i
ogen. Wij bestaan in eikaars gelaat I
Een mens leeft zijn leven teil
overstaan van de anderen. Die and
is in de eerste plaats z'n vader en
moeder. Die hebben hem ter wereli 1 L
gebracht, ontvangen. De geboden l.\
(Exodus 22) beginnen ermee: eert t
vader en uw moeder! Die verhoud!:
behoort tot het gebinte van ons jcti
mensenleven. Iedere andere relatie01J
kan vervangen worden, je hebt ma n:
één vader en één moeder. Hier staaji in
die grondleggende relatie voor alle* ve]
andere relaties. Deze staat dicht biE
God. Ood noemt zich ook Vader. Pr
Anselinus heeft gelijk als hij spree(ste
over het grote gewricht, de diepte i(r. i
de zonde. Zonde wroet aan de wortk^^p
Wij wroeten allemaal aan de worte
van ons bestaan, vandaar dat de aui<
bijbel zo rechtstreeks spreekt over
zonde. En je hoeft geen hypochoncj
te zijn om hierin een gi-,
verduidelijkende en tegelijk 81»*
bevrijdende visie op je leven te j
onderkennen. lil
bnze
4" zii
(der. o
bu zi;
br
w. stof
r Drach fpi
nrlf» ltC1
Deze nieuwe missionaire trefplaatsen vragen
juist in de steden. Juist dóór waar veel mensen
zijn, om een gemeente-nleuwe-stijl: uit zijn op
het heil van de mens, de binnen-, bulten-,
brand- en niet-kerkelijke, én van de wereld met
haar milieubederf en bewapeningswedloop,
haar voedsel— en energievraagstuk.
„Dienen" zo zeggen de schrijvers is mis
schien wel het typerendste werkwoord ln deze
tijd voor de gemeente van Christus. Ik denk
dat met name dèérom zij zich ook afvragen of
een aandachtscentrum niet tegelijkertijd ac
tiecentrum zou moeten zijn.
Aandachtig heb ik „In het centrum van de
aandacht" gelezen, zonder me ertoe te moeten
zetten, alleen hoofdstuk V viel wat zwaar. De
erg uitvoerige handreikingen voor de opzet van
een aandachtscentrum kunnen mogelijk wat
afbreuk doen aan de levendigheid van de ande
re hoofdstukken.
Zijn zowel hoofdstuk n als V in kleine letter
gezet, dan is dit terecht voor hoofdstuk V; II is
eigenlijk onmisbaar bij het lezen van dit boek.
Al met al' denk ik, dat dit boekje zeker kan
bijdragen aan de inzet tot verandering in de
kerk, en aan verandering van de aanwezigheid
van de kerk in de samenleving.
Om nog iets weer te geven van de bedoeling
van dit boekje én van de sfeer die te proeven is
ln de diverse centra, wil ik u niet onthouden
enkele slagzinnen uit de etalage van Het Por
taal in Utrecht (waarvoor lk weet niet hoevele
mensen maandelijks een extra blokje omrij
den om „de nieuwe" even te lezen!)
„Stelde Christus u teleur of waren het de
mensen?"
„Waarom kleuren zien en zwart-wit denken?"
„Denkfout: veel hebben is heel wat zijn."
Ik hoop dat de aandacht van Ood voor men
sen, en dan ook de aandacht voor Ood én
mensen mede door dit boekje meer aandacht
krijgt!
Ds. J. van der Velden, hervormd predikante te
Metslawier, bespreekt: „In het centrum van
de aandacht" door ds. F. N. M. Nljssen en L.
den Besten; ultf. Boekencentrum, Den Haag,
186 paf., prijs ƒ19,90. De tekening is uit het
boek overgenomen (als bijschrift dient een
citaat uit het boek: „Aandacht voor de stede
lijke samenleving en voor de doorlichting
daarvan."
Beroepingswerk HAJ
NED. HERV. KERK f
Beroepen te Boskoop: B. Duisteifrste
te Yerseke. [kan<
lame
Aangeomen naar Haarlem (bep. ofLut
t.b.v. vrijz. herv.): L. Doorn)6®1,
Huizum. F Pla
van
Afscheid op 20 april van GinnelPtwei
A. C. D. van den Bosch wegens i
vroegd emeritaat; van IJlst: K. poor
Hartog ber. te Bolsward (pastoferkls
verpleeghuis Bloemcamp); van Ip6d€
gelo (cl. Zutphen): M. Jansen bere" a
Drachten; van Zuidwolde (cl. Mep?
(pred. krachten.* overgangsbepaHJ*6
277 E) K. B. A. Kielder ber. te ZefJ h
hoven; van Diepenheim: J. Ifn
Knottnerus wegens emeritaat; I
Treebeek (streekgem. Zuid LimWverS
Centrum): mevr. E. W. M. MuntilSevc
ber. te Hengelo (pastoraat dr pj>erd<
Borsthuis); van Enkhuizen: W.[®n d
Pera ber. te Zoetermeer; van 1
jerk: K. W. Slik wegens emerita^
Intrede te Elburg: K. A. Abelsmi
Wateringen; te Selllngen: S. Am
ga uit Beilen (overgangsbepaling'
E); te Goes: C. van Ooyen uit Bi
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Tiel:
kand. te Amsterdam; naar
A. Hansen te 's-Gravenzande.
Intrede: te Schoondijke, kand.
Visser aldaar (ook voor arbei^nze
Breskens).
Afscheid van Drachten: D. H. ElF16^
man ber. te Bodegraven; van Einffw°°
ven: R. A. Hanenburg, ber. te
burg (past. diakonessenhuis); f7® s'
Montfoort: C. B. Sybrandi ber. te* 071
lystad (missionair en diakonaal pre v
bij de herv.-geref. federatie* fu
Zwartsluis: H. van Tilburg beip-,
Brussel met
Intrede te Groningen-Noordoost?^e
J. Jans uit Applngedam.
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor Bruinisse: F. Mallat™-
Rhenen. f*1-
ïoler
Prol drs H J Schilder, oudt.
menticus aan de theologische h
school van de gereformeerde kef0
(vrijgemaakt) te Kampen, heeft jL.
september 1981 emeritaat aal
vraagd. Hij wordt namelijk 22 jar
volgend jaar 65. In verband 1
hebben curatoren van de hogesclY"
gevraagd reeds deze zomer een
tengewone generale synode te
den om een opvolger voor prof. F
der te kiezen. Prof. Schilder, een
van prof. Klaas Schilder, is sinds
hoogleraar in Kampen geweest.
In bladen in Italië. Frankrijk t
Ier
Verenigde Staten heeft de door
I >loog 1
Vaticaan veroordeelde theoloog
Küng thans een brief gepublict
die hij een jaar geleden aan
Johannes Paulus II heeft geschre
Met de publikatie van de brief, v
op de paus nooit geantwoord h
wil Küng de dialoog met het Vatii
over omstreden kwesties herva
In de brief vraagt Küng de pau
zo'n hard standpunt in te nemi
aanzien van het celibaat, omdal
gebrek aan jonge priesters steeds
ter wordt. Ook vraagt Küng
baat is bij de bemoeienissen vi
kerk ten gunste van de mensen
ten. wanneer die rechten binne
kerk niet worden gerespecteei
vindt ook. dat de kerk op on|_
waardige wijze pleit voor oecun
zolang ze de wettigheid van het i
in de anglicaanse en protests
kerken nog steeds betwijfelt. IDU