Passiespelen in eigentijds kader it brieven van lezers Zorg om mensenrechten vindt weinig begrip Tegelen verwacht weer meer bezoekers Van Agt in Djakarta: Voorwaardelijke straf voor hulp zelfmoord vrouw IjDAG 18 APRIL 1980 BINNENLAND TROUW/KWARTET 11 Het kleine, tegen de zuidflank van Venlo aangevlijde Tegelen leeft weer toe naar de Passiespelen. Sinds Pasen komen elke zondag meer dan driehonderd mannen, vrouwen en kinderen in het openluchtthea ter De Doolhof bijeen om de in het spel van wijlen pater Jacques Schreurs voorkomende massascè nes te repeteren. Op drie avonden in de week worden met de daarvoor aangewezen spelers de aparte scènes doorgenomen. Dat gaat zo door tot 1 juni, de eerste van vijftien achtereenvolgende zon dagen waarop de dertiende reeks Passiespelen .weer vele tienduizenden mensen zal boeien en ontroeren. 3ELEN Theo Joosten en zijn vrouw Mariet Boonen zijn voor de derde keer aangewezen hoofdrollen Jezus en Maria te vervullen in de Tegelense Passiespelen. Dat leurde tijdens een in september vorig jaar gehouden bijeenkomst van de Stichting Jsiespelen Tegelen. Het was een plechtige samenkomst, voorafgegaan door een Eucharis- fcering in de H. Hartkerk en belegd om de in het lijdensspel voorkomende rollen te telen. e spelers te horen kregen welke i zij zouden gaan verbeelden i zij de belofte af zich tot het 'e te zullen inspannen om tot God de Passiespelen te doen Die belofte werd met een ge- (ilijk uitgesproken „Amen" be- tigd. Zo gebeurde het in 1931, or de eerste maal een passle- Tegelen zou worden opge- I, zo gebeurde het ook nu. traditionele bindingen zou niseren en uitvoeren van een I project als dit veel moeilij- a", meent Jacques Jansen, i het eerste uur, als secretaris stichtingsbestuur officieel iste" maar alledag in de weer komende spelen. Ipelers zijn van dat moment af poflijk gemotiveerd. Al hun ijd stellen ze beschikbaar. Of zij i grote of een figurantenrol toe- jen hebben gekregen, ze zijn al- 1 even enthousiast en doen alle ijke moeite om zich zo voor te len dat zij tijdens de opvoerin- nctioneren zoals van hen ver- Het echtpaar Theo Joosten en Mariet Boonen neemt de hoofdrollen Jezus en Maria in de Passiespelen voor zijn rekening. langd wordt. Velen van hen künnen gewoon niet meer zonder de spelen. Dat bleek wel in de jaren na 1960, toen het rijke Roomse leven blijk baar voorbij was en ook de Passiespe len door de veranderingen in het maatschappelijk en godsdienstig denken een fikse klap kregen. Wij waren na de oorlog gewend geraakt aan 150 tot 160.000 bezoekers. In 1967 (twee Jaar te laat omdat de 4500 zit plaatsen in het openluchttheater moeten worden overkapt) kwamen er maar 60.000 en in 1971 viel de belang stelling terug tot 15.000. Dat bracht het stichtingsbestuur ertoe voor te stellen er maar mee te stoppen omdat het passiespel kennelijk uit de tijd was. Het voorstel werd echter met grote meerderheid van stemmen ver worpen. De spelers verklaarden door te zullen gaan ook al zou er niemand meer komen. „In 1975 trok de twaalf de reeks van vijftien opvoeringen al weer 40.000 toeschouwers. Gerekend naar het feit dat er sinds september al tegen de tienduizend plaatsen zijn gereserveerd en betaald, mag nu we derom een aanmerkelijke stijging van de belangstelling worden ver wacht. Maar dat kan ook eigenlijk niet anders. Het passiespel is tijdloos. Je kunt het zien aan het aantal jonge mensen dat komt kijken. De leeftijd van degenen die vijf Jaar geleden in Jacques Schreurs De Doolhof zaten (mensen uit alle delen van het land en ook veel buiten landers) lag voor 60 procent tussen de vijftien en vijfendertig Jaar. Zo waren uiterst geboeid en vertrokken muis stil toen het afgelopen was. Ik heb zo het idee maar misschien heb ik het mis dat die mensen toch een be paalde mystiek kwijt zijn. Ze missen De intocht in Jeruzalem, scène uit de Passiespelen 1975. iets, ze zoekenIk hoop dat ze het hier vinden!" Regisseur Har Huys, die nu voor de tweede maal zijn stempel op de spe len drukt, gebruikt nog steeds de tekst van de Limburgse priester-dich ter Jacques Schreurs MSC, waarmee in 1940 de tekst van pastoor Anton van Delft uit St Anthonis, schrijver van verschillende Bijbelse spelen, werd vervangen. Het bleek telkens weer nodig de tekst aan te passen aan het moderne taalgebruik. Huys heeft ook nu weer voorzichtig ingegrepen in de poëtische taal van Schreurs om de verstaanbaarheid te bevorderen. In sommige scènes, die om meer di rectheid vroegen, heeft hij het rijm laten varen. Lange en daardoor de spanning afbreuk doende dialogen zijn ingekort. Ook Huys' spelopvat ting is met het oog op de jongere generatie gericht op eigentijdse ver staanbaarheid. Hij heeft dat voor de spelers als volgt uiteengezet: „In 1980 willen wij het verhaal bren gen van een mens die leed in een zaamheid, want wie heeft Hem in Zijn tijd begrepen? Hoe groter en wijzer iemand is hoe onbegrijpelijker en eenzamer hij wordt in de wereld waarin hij leeft. De Bijbel spreekt van Jezus' goedheid en liefde, maar zegt ook dat Hij soms hard kon zijn voor zich zelf en voor anderen. Te groot, te wijs voor Zijn tijd, zelfs voor zijn meest intieme vrienden soms niet te volgen, werd Hij gisteren als een koning bejubeld en wordt Hij vandaag als een misdadiger gekrui sigd. De eenzaamheid waarin HIJ ge leden heeft en de verlatenheid waarin Hij stierf willen wij in ons spel van 1980 belichten. Creaties Om dit mogelijk te maken dienen geijkte visies op de mensen die in zijn leven een rol hebben gespeeld te wor den vermeden. Wij zullen personen van vlees en bloed, gefundeerd op tekst en historische bronnen, in het leven moeten roepen. Creaties die aanvaardbaar zijn en die dan ook vooral niet zwart-wit mogen worden afgetekend. Want: wós Judas alleen maar de vuige verrader, Herodes al leen maar de wellustige spotter, Pila- tus de geijkte twijfelaar en wéren Kalf as en Annas alleen maar intri ganten bij uitstek? Door ons dergelij ke vragen te stellen, historische bron nen te bestuderen en achter de regels van de tekst te lezen zullen we de identiteit van deze mensen trachten te achterhalen zodat de figuur van Jezus, omringd door levende creaties, des te sterker naar voren komt. Nood zakelijk daarvoor is dat iedere speler zich verdiept ln de tekst en in de achtergronden van de persoon die hij uit de beelden heeft. Noodzakelijk ook zjjn studie en discussie." Een gans andere opvatting dat die welke ongetwijfeld vroegere opvoe ringen kenmerkte. Maar meer dan ooit is de bedoeling van de spelen de toeschouwers aan het denken te zefc- ,ten en hen tot het besef te brengen dat het lijdensverhaal nog altijd hoogst actueel is. De vele duizenden toeschouwers die de komende zomer in Tegelen verwacht worden wil men ertoe bewegen zich te bezinnen op waarden die van alle tijden zijn, ook al worden zij uitgedragen door men sen die gekleed zijn zoals zij dat twin tig eeuwen geleden geweest zouden zijn. Welk karakter die bezinning zal hebben, hoe ieder voor zich dit gewel dige stuk Bijbelse geschiedenis zal beleven wil Har Huys niet bepalen. Hij reikt slechts aan en biedt daarbij een leder alle ruimte die hij nodig heeft. Op zondag 18 mei zullen de passie spelers hun eerste gekostumeerde re petitie houden. De reeks opvoeringen wordt gehouden op de zondagen van 1 tot en met 7 september, telkens om 2.30 uur. te rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen ichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, loepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te jden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor, Hierover of over Jniet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde- Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver meld. )sevelt laad, over Roosevelt zijn nogal ljuiste dingen beweerd. Wat de e van Riemens' (Trouw, 12 evenwel drastisch vermindert, t hij zijn lof voor Roosevelt is ten koste kan doen gaan van (hill en Truman. En dat is on- Trumans buitenlandse politiek liet onaanzienlijke mate gebukt onder de last van een hypo- die te danken was aan zijn iger. Onverlet Roosevelts gro- iensten voor de zaak van vrede jheid, moet gezegd worden dat binnenlands-politiek gebied inner en meester een echte I op het terrein van de bui- Idse politiek en hemeltergende pit aan de dag kon leggen, ge- iaan het frequent hanteren van pbbele moraal: kolonisatie van juropese signatuur was verder- I Amerikaanse en Russische De man die het nodig vond Ihill te wantrouwen („Terecht Riemens), was bereid de miljoe- bordenaar Stalin keer op keer net te treden met een vertrou- jdat, geen noemenswaardige vindende in de realiteit, grens- n lichtzinnigheid. Nog in Jalta, ruari 1945, toen zelfs hij beter loeten weten, achtte hij het am buiten Churchill om met Joe" de halve wereld te verde- Bnend aldus twee vliegen in een slaan: Stalins hulp te verkrij- de afrekening met Japan, en van Stalin door pure FDR- ling net zo'n fatsoenlijk te maken als waarvoor hij zich- ield. Churchills waarschuwin- Deg hij, de ethicus in de wind. it het beter, zoals hij alles beter lijn wishful thinking is ons op en, rdam W. J. P. Marquart Scholtz eriand en PLO (3) etekent vrede voor de PLO? voor ons betekent de vernie- van Israël. We bereiden een oorlog voor, een oorlog die ge- s lang zal duren. Sinds januari toen El Fatach ontstond, zijn gevaarlijkste vijand van Israël len. Wij zullen niet rusten tot dat wij zullen terugkeren naar luis. Israël is het doel van onze en de richtlijnen van deze hebben stand gehouden sinds ichtlng van El Fatach in 1965. eten dat sommige Arabische het conflict met vreedzame len willen oplossen. Als dit ge- zullen wij ons daartegen ver- Dit zei Arafat ln het Inter net het in Venezuela verschlj- blad El Mundo; in Teheran zei linnen vijf jaar zullen wij een Ijnse regering vestigen en wij Israël in vijftien jaar te ver- K" (Nieuw Israëlietisch Week- g febr. '80 fLO is niet meer dood te zwij- pgt de voorzitter van de Neder landse parlementaire delegatie naar .het Midden-Oosten. (NIW 25 januari •80). „Zonder één concessie oogst de PLO Europa". (Trouw 11 maart). De Britse minister van buitenlandse zaken. Lord Carrington, verklaarde dat hij eraan twijfelde, dat de PLO erop uit is om Israël te vernietigen. Carrington zei in het Britse Hoger huis dat hij er niet van op de hoogte was dat de PLO-leider Jasser Arafat vaak heeft beweerd dat de intentie van zijn groep is om de joodse staat te vernietigen. „Ik geloof niet dat de PLO zo een terroristische organisatie is. Ik meen dat er enkele elementen in de PLO zitten die in het verleden zich verbonden hadden aan het terroris me. maar het zou een grote fout zijn om aan te nemen dat men een over eenkomst in het gebied kan bereiken zonder rekening te houden met de PLO", aldus Carrington. (NIW 21 maart) Minister V.d. Klaauw: „Het is waar dat de PLO zich vroeger van terreur als wapen bediende, dat is nu duide lijk veranderd". (Trouw 3 april) Hoe is het mogelijk dat men zo blind en doof is en niets geleerd heeft van de geschiedenis? Men heeft Hitier ook niet geloofd toen hij de Endlö sung aankondigde. Zouden de minis ters Carrington en V.d. Klaauw óók niets weten van de Engelse politicus Chamberlain, die in september 1938, terugkerend van een onderhoud met Hitler, met een papiertje zwaaiend uitriep: „It is peace for our time!"? Ik zette deze citaten voor u op een rijtje om u, zij het als een roepende in de woestijn, te bezweren u geen zand in de ogen te laten strooien, en wil ëindigen met nóg twee citaten: Dr A. A. Spijkerboer: „Wie zich, di rect of indirect, beijvert om de staat Israël te liquideren, breekt met Jezus Christus". Prediker 7:1: Een goede naam is beter dan goede olie. Den Haag S. van der Wert-Bronkhorst Parel Wanneer het stichtingsbestuur van „Ons dorp kan schoner" in Gelder land tot de conclusie komt, dat steeds meer gemeenten zich sieren met de term „parel van Gelderland" en hierdoor devaluatie kan ontstaan in de waarde van dit predikaat, is dit heel goed te begrijpen (Trouw 12 april). Waarom dan de vergelijking van soberheid der provincie moet worden doorgetrokken naar de vrouw in het algemeen en er ook nog aan toegevoegd moet worden dat een vrouw er verstandig aan doet om so berheid te betrachten bij het dragen van goud, is mij volstrekt onduide lijk. Hier wordt de vrouw vergeleken met een provincie, wat ik als een belediging ervaar in mijn vrouw-zijn. Bovendien kunnen vrouwen zelf wel uitmaken in welke mate zij soberheid wensen te betrachten. Ik protesteer tegen deze slordige vergelijking Wageningen Aty Koelë-Huisman Solidair Moet Nederland de diplomatieke be trekkingen met Iran gaan verbreken? Het is bekend dat Amerika in de Tweede Wereldoorlog, zij het min of meer gedwongen, toch ook een gewel dige bijdrage heeft geleverd, we mo gen dat niet vergeten. Doch de na oorlogse Amerikaanse politiek! Daar is wel het een en ander op af te dingen. Er schijnt ook wisselvallig heid een rol in te spelen: ere-doctora- ten voor Soekarno, bommen op Viet nam. Maar nu, bij al het geroep over de zgn. „rechten van de mens" schijnt men het niet te kunnen klaren, geen wonder, want zo'n leuze is meer ideëel, althans niet Bijbels. En dan die „nationale trots" waarvan on langs de president repte. Moet Euro pa voor dat karretje worden gespan nen? Het kwetsbare Europa! Doch men wil solidair zijn! Zijn we dat ook ten aanzien van Israël nog enigszins? Eerst moeten we meehollen tegen Moskou, en nu weer meehollen tegen Iran! Vergeten zijn we nog niet hele maal hoe Amerika's houding was ten aanzien van de Indonesische kwestie! Telden we toen wel mee? Er is inder daad een bondgenootschap, maar lie ver geen avonturen! Woerden ds A. van der Kooij Vlaggen We behoren te vlaggen volgens de richtlijnen staat in de rubriek Dicht bij en Verder van (Trouw 11 maart). We moeten bij zonsondergang de vlag binnenhalen want dat vraagt de „eer" van de vlag. We mogen niet een ver sleten of verkleurde vlag gebruiken. Ik vraag me af: waarom eigenlijk niet? Natuurlijk had vroeger, toen de vlag een herkenningsteken voor voet volk of ruiterij of een smaldeel was het geen zin vlaggen bij donker te gebruiken. Maar er is al lang een functieverschuiving ontstaan en de vlag is nu versiering en uitdrukkings symbool van nationale vreugde. Die vreugde blijft heus wel een nachtje over, mét gevelversieringen en ere poorten. Dat krampachtige binnen halen uit „eerbetoon" kom nou! En geen oude of verkleurde vlaggen? Ik wilde dat we onze oude famillevlag nog hédden! In de oorlog heeft mijn vrouw er rokjes en hesjes van ge maakt voor ons grut en wat hébben ze blij meegedanst in de bevrijdings optochten, fleurig rood en in het blauw en ln het wit. Enfin, het boekje „Richtlijnen voor het juiste gebruik van de Nederlandse vlag" is herdrukt, las ik. En wel door de goede zorgen van een vlaggenfabriek in Vlaar- dingen. Amsterdam G. R. Visser Artikel 208 Het is een merkwaardige ervaring als je een standpunt wordt toegeschre^ ven dat tegengesteld is aan wat Je zelf hebt beweerd. In Trouw van 5 april komt een artikel voor over de reactie in de Katholieke Onderwijs Vereni ging op het initiatief-wetsontwerp van een drietal kamerleden van de Partij van de Arbeid met betrekking tot de samenstelling van schoolbe sturen. De KOV is het niet eens met dit wetsontwerp omdat zij democrati sering van schoolbesturen een kwes tie vindt van mentaliteit. Allereerst moet daarom worden geprobeerd deze democratisering ln goed overleg tussen de betrokken groeperingen in het onderwijs gestalte te geven. Een wettelijk afdwingen van democrati sering is met deze gedachte ln strijd. De KOV vindt echter niet dat het initiatief-ontwerp strijdig is met arti kel 208 van de Grondwet, dat de vrijheid van onderwijs garandeert. Anderen mogen die mening zijn toe gedaan, de KOV is met de Indieners van het ontwerp van mening dat be moeienis van de wetgever met de samenstelling van schoolbesturen al meer dan eens heeft plaatsgehad. De KOV noemt artikel 208 in dit verband een „windvaan" waarvan men zich bedient. Overigens: alleen de wetge ver zelf maakt uit of dit initiatief- ontwerp op gespannen voet staat met artikel 208 van de Grondwet Volkomen ten onrechte meldt Trouw dat de KOV juist wel een strijdigheid met de Grondwet constateert. Den Haag afdeling D. B. van der Waals voorlichting KOV zou komen. Daarom zou het eerlijker zijn te bekennen dat men bang is dit te doen om de eenheid onder de broe deren niet te verstoren. Dit was ook al het geval met de nieuwe psalmberij ming. Men zingt liever de oude be rijming omdat ze oud is, hoewel er toch ook wel wat liederen instaan die vrijzinniger aandoen dan de veel be tere nieuwe berijming die dichter bij de bijbelse tekst staat. In mijn wijk- gemeente zingen wij reeds jaren uit het prachtige nieuwe Liedboek. Ko men er predikanten die dit niet wen sen, dan brengen zij maar hun sten- ciltje mee voor de gemeente. Rotterdam J. Schiereck DJAKARTA (ANP) Premier Van Agt en rr inister Van der Klaauw hebben in de gesprekken die zij in Djakarta hebben gevoerd de kwestie van de mensenrechten en de fundamente le vrijheden op een, zoals zij lieten blijken „gepaste wijze", aangeroerd, maar weinig begrip ontmoet. Twee feesten (3) De heer J. A. Duisterhof betuigt dat de Here Jezus het Avondmaal in aan wezigheid van Zijn discipelen heeft ingesteld en dat het dus niet voor kinderen is. Daar ook geen vrouwen aanwezig waren, vraag ik om een be wijs waarom vrouwen dan wel tot het Avondmaal worden toegelaten. In Jo hannes 6 vers 54 zegt de Here Jezus: „Die Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven, en Ik zal hem opwekken ten uiterste dage." Dit betekent dat vanaf dat men als zuigeling geboren wordt, en door de H. Waterdoop in het genade- verbond opgenomen wordt tot het stervensuur, dit Sakrament van het Avondmaal voor het eeuwige leven nodig heeft. Daar zowel kinderen als volwassenen sterven kunnen, zal hun dit door de kerken niet ontzegd wor den. Gelijk de zuigeling onwetend het voedsel tot zich neemt om als mens op te groeien en dit met zorg door de ouders wordt gedaan, zo ontvangt het kind onwetend door het geloof der ouders, ook dit levensbrood en le vensdrank om voor het eeuwige leven op te groeien, door de zorg van de Heer, Die zelf de kinderen nodlgd. Rheden Authentiek (2) Van de authentieke uitvoering van de Matthöus-passion heb ik bijzonder genoten. Aan de „bedenkelijke" ont wikkeling dat bij uitvoeringen van oude kerkmuziek en misschien ook bij andere klassieken geen vrouwen stemmen waren heb ik helemaal niet gedacht. Ik heb met grote voldoening gekeken en geluisterd. Heel erg fijn dat wij Juist op die Goede Vrijdag zo het evangelie, het lijden en sterven van de Here, mochten beleven met die prachtige jongensstemmen! Alle lof voor de NCRV. Zuld-Beijerland E. van Bochove-Schimmel Bijbelliederen (4) Alhoewel men hoopte dat de commis sie. Ingesteld door de gereformeerde bond, ter bestudering van de 115 bij- belliederen uit het Liedboek der Ker ken tot een positief oordeel zou ko men, stond het eigenlijk bij voorbaat al vast, dat dit op een afwijzen zou uitlopen. Deze commissie is Ingesteld uit mensen die die hoop de bodem insloegen. Zeker zou er ook uit de gereformeerde bond een commissie gevormd kunnen worden die tot een positief oordeel over deze liederen Slachtoffers Het artikel „verkeersveiligheid" meldde het dalende aantal „ver keersslachtoffers". Offeren is iets vrijwillig afstaan, ten behoeve van een goede zaak, zodat het onjuist is verkeersdoden als slachtoffer aan te duiden. Hetzelfde geldt voor de vijf tig miljoen „slachtoffers van de hon ger" ln 1979. Het aantal hongerdoden loopt, in tegenstelling tot het aantal verkeersdoden, niet terug, maar stijgt elk Jaar. Gemiddeld sterven er nu 95 mensen per minuut van de honger, merendeels kinderen. Elke seconde sterft er een kind door voed selgebrek, elk uur van de dag, het hele Jaar door. De meest noodzakelij ke voorzieningen om ze tegen de hon gerdood te beveiligen zouden met een lager bedrag bekostigd kunnen wor den dan wij in Nederland uitgeven in verband met ons „veiligheidsbeleid". Zijn de vijftig miljoen mensen min der waard dan wij? Eik Jaar stijgen de bewapenlngsuitgavén en het aantal hongerdoden evenredig. Wat zouden we moeten (op)offeren om het aantal hongerdoden te laten dalen? Rotterdam A. P. de Winter Beide bewindslieden, die gisteren een min of meer toeristisch programma begonnen, hebben gesproken met on der anderen president Suharto, zijn plaatsvervanger Adam Malik, de mi nister van buitenlandse zaken Moch- tar Kusumuadjadma en de minister voor coördinatie voor politieke en veiligheidskwesties, generaal Pang- gabean. Zij hebben, aldus de woord voerder van buitenlandse zaken, op niet mis te verstane wijze laten blij ken hoe de zaak van de mensenrech ten in het Nederlandse parlement en de publieke opinie ligt. Him Indonesisiche gesprekspartners (het bleek ook uit wat het hoofd van de veiligheidsdienst, admiraal Sudo- mo tegenover journalisten verklaar de) toonden over het algemeen niet veel begrip voor de Nederlandse op vattingen. De beperkende bepalingen voor niet- berechte maar vrijgelatene ex-gevan genen, „ex tapols" (Sudomo noemde slechts het verbod ambtenaar of mili tair te worden of Journalist voor zover men over politieke zaken schrijft) zijn noodzakellk omdat deze mensen lid van de communistische partij waren en Indonesië twee communistische staatsgrepen heeft gekend, ln 1948 en 1965. Toezicht is noodzakelijk, omdat er nog steeds een latent gevaar bestaat. Amnesty International „is geïnfil treerd door communisten", en Indo nesië is niet van plan een missie toe te laten. Iedereen, aldus de admiraal, mag naar Oost-Timor komen maar met een verwijzing naar Amnesty voegde hij hier aan toe dat wij niet hoeven te luisteren naar mensen die nog nooit ln Indonesië zijn geweest, een land dat ln ontwikkeling is en niet naar Westerse maatstaven kan worden beoordeeld. L.J. Korff TV-film (3) Islam betekent onderwerping. Onder werping betekent onderdrukking van verlangens door angst voor agressie. Angst plus verlangens drijft tot agressieve jaloezie in de richting van ontduikers, op wie men zich dus wreekt, aldus de cirkel der angst voortzettend. Het theocratische, mensonvriendelijke systeem boogt er daarentegen op dat deze ware motle ven onbewust blijven. Daarom heten zij „zedelijke verontwaardiging" en „gerechte straf". Volwassenheid bete kent bewustzijn van ware motieven. Onvolwassen islamieten of christe nen of Brave Borsten kunnen hun psychisch evenwicht alleen handha ven dank zij het dekbed voor ware motieven: de hypocrisie. De Arabi sche hypocrisie zal ons ln de toe komst nog wel vaker trakteren, om dat de mensheid nog volop bezig is met volwassen te worden. Uit zwakte van eigen standpunt en uit angst voor verschuivingen in hun man vrouw machtsverhoudingen zullen zij pogen te tonen hoe sterk ze zijn. Het afdwingen van censuur vormt de ver dediging tegen bewustwordingen, welke dogma's, illusies en ldolatrieën in twijfel trekken. WIJ hier mogen niet zien wat voor hun eigen ogen te pijnlijk is, dus proberen zij onze pers vrijheid van daaruit te kapen. De NOS heeft echter standgehouden en zich niet opportunistisch laten ringe loren. Er is geen droevig precedent geschapen. Ik ben behoorlijk opge lucht Amsterdam ROTTERDAM (ANP) De recht bank heeft de zestigjarige E. B. uit Spijkenisse veroordeeld tot een maand voorwaardelijk, omdat hij vo rig jaar zijn geestelijk ernstig zieke echtgenote had geholpen bij het ple gen van zelfmoord. De officier van justitie had acht maanden gevange nisstraf tegen de man geëist. Tijdens de behandeling van de zaak, twee weken geleden, erkende B. ac tief betrokken te zijn geweest bij de zelfmoord van zijn vrouw. Op een avond ln september van het vorige jaar had hij een gasleiding aangeslo ten op een haardroogkap en had hij zijn vrouw geholpen de kap over haar hoofd te trekken. De rechtbank kwam tot de lichtere straf omdat naar haar oordeel duide lijk is geworden dat de vrouw de dood verkoos boven een dreigende opname in een gesloten psychiatrische Inrich ting, na al een Jarenlange lijdensweg door psychiatrische klinieken afge legd te hebben. Volgens de rechtbank was het inderdaad zeer de vraag of de vrouw medisch nog geholpen zou kunnen worden. Verder overwoog de rechtbank dat er sprake is geweest van een jarenlange lotsverbonden heid tussen de man en de vrouw en dat niet is gebleken, zoals de officier van justitie had gesuggereerd, dat de man „te welwillend" had geholpen bij de zelfmoord. Overigens verwierp de rechtbank het verweer van B s raadsman dat er sprake is geweest van een psychische overmacht. Naar het oordeel van de rechtbank had B. niet hoeven mee- Wim Heins werken aan de zelfdoding. Unie BHLP: „Huizen-malaise ook gevolg van inkomensbeleid" Van onze sociaal-economische redactie UTRECHT De malaise op de hui zenmarkt vindt onder andere haar oorzaak ln de gevoerde Inkomenspo litiek in Nederland. Dat zegt de Unie BLHP, de Unie van beambten, lei dinggevend en hoger personeel. De verwachte lagere inkomensontwikke ling, de verdergaande nivellering, de hoge hypotheekrente en de voortdu rende dreiging van een ingreep in de belastingsfeer hebben de huizen markt gevoelige klappen toege bracht. Dit leidt, aldus de Unie, vervolgens -weer tot een teruggang ln de werkge legenheid in de bouw, en is funest voor het woningprobleem. Deze fac toren mogen niet op andere sectoren overslaan, dit zou een ramp zijn voor onze economie, aldus de Unie BLHP in het blad van de Unie. Juist ln een tijd van economische onzekerheid moet werknemers een vast vooruitzicht ln de inkomensont wikkeling worden geboden. Volgens de Unie heeft de gevoerde inkomen spolitiek, met name door de loon maatregel. haar slechte werk al ge daan. Voor sommige functies is door verdergaande gelijkschakeling van salarissen al geen mens meer te krij gen. Daarbij dient men zich, aldus de Unie, niet alleen te richten op vuil en onaangenaam werk. Er ls ook werk dat zwaar op de mens drukt en veel spanning geeft, zoals mensen uit het middenkader die vermalen worden tussen top en vloer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 11