Hervormde kerk slecht georganiseerd Mees van Huis schildert muziek Je moet tante Martha nog schrijven Trouw Conferenties Basisbeweging geen lid van raad van kerken Theoloog op vrije voeten Wereld congrfle adventisten in Dallas (VI Voorzitter kerkvoogden: Regeringsdocument over Russisch orthodoxe kerk Zaligverklaring Indiaanse vrouw Kritiek op Muzorewa Synode in DDR bezorgd over onderwijs V ertrou wenswerk patiënten straks via een stichting VANDAAG TROUW/KWARTET RDAG Van een onzer verslaggevers DEN HAAG „Het staatssecretariaat buitenlandse zaken van de hervormde kerk is de afgelopen jaren heel goed aan zijn trekken gekomen, maar aan intern management heeft de top van de kerk bijzonder weinig gedaan Met deze woorden karakteriseerde de voorzitter van de Vereniging van Kerkvoogdijen in de hervormde kerk. dr W J Diepeveen. gisteren de toe stand van zijn kerk op een persconfe rentie ter gelegenheid van het zestig jarig bestaan van de kerkvoogdijen- organisatie Dr Diepeveen vond het broodnodig, dat er eindelijk een beleidsplan komt. waardoor de hervormde kerk weet. wat ze nog kan doen en wat niet. Het aantal kerkleden loopt terug Voor paniek is geen aanleiding, maar het beleid in de kerk moet daar wel op inspelen Wij zullen in de kerk priori teiten moeten stellen, aldus dr Die peveen We kunnen niet afwachten tot de middelen totaal tekort schie ten om het kerkelijk bedrijf gaande te houden Daarom heeft het hoofdbestuur van de Vereniging van Kerkvoogdijen het initiatief genomen, de synode uit te nodigen een dergelijk plan te doen opstellen. Het zal niet eenvoudig zijn. meende dr Diepeveen. zeker in zo'n pluriforme kerk als de hervormde nu eenmaal is Wij zullen er echter niet aan kunnen ontkomen Chaotisch Dr Diepeveen laakte ook de ..ronduit chaotische" organisatiestructuur van de hervormde kerk. De stafleden zijn de enigen, die nog de weg weten in de doolhof van organen, raden en colle ges Daardoor hebben zij grote macht, zonder dat ze aan de vereisten voldoen, die aan goede managers moeten worden gesteld Dr. Diepeveen weersprak recente ver halen in de pers. dat de hervormd^ kerk zich onnodig zorgen maakt over haar financiële toestand. De totale opbrengst uit vermogen is twaalf mil joen per jaar. Dat lijkt veel, maar over 1400 gemeente is dat gemiddeld nog geen negenduizend gulden per gemeente Alleen het onderhoud en de verzekering van de kerken en het meubilair kosten al meer dan hon derdmaal zoveel, aldus dr Diepe veen De kerk moet het dan ook van het „levende geld" hebben, dat de mensen haar willen geven. Niet pessimistisch Al is er zorg, toch is de vereniging van kerkvoogdijen niet pessimistisch, zei dr Diepeveen. De resultaten van de actie Kerkbalans tonen, dat de kerk nog steeds een zeer behoorlijk draag vlak heeft Zonder twijfel gaat veel van de oorspronkelijk zeer brede rand voor de kerk verloren De kern is echter zeer krachtig. Hij constateerde op verschillende plaatsen een duide lijke herleving van het gemeen- schaps- en kerkleven met vaak ver heugende initiatieven. Afzonderlijk ging hij nog in op een kleine ruzie met de NOS en de NCRV. Verschillende omroepverenigingen schenken grote aandacht aan geeste lijke muziek. Veelal worden daarvoor kerkruimten gehuurd. De kerkvoo- gen vinden, dat de omroepen daar voor een redelijke vergoeding beho ren te geven. Op zijn minst mogen de kosten van het gebruik van zo'n kerk er toch wel uitkomen. Daarom heeft de vereniging tariefadviezen samen gesteld, die variëren van 600 tot 900 gulden per uitvoering. De NOS en de NCRV hebben hieraan niet mee willen werken. De kerkvoog den vinden dit vervelend, omdat zij nu de indruk hebben, dat de omroe pen kerkbesturen tegen elkaar uit spelen. Elke gemeente vindt het mooi. als haar kerk. orgel of koor gezien of gehoord wordt via tv of radio. Het kerkbestuur staat daarom onder een zekere druk om de vergoe dingen te aanvaarden die de omroe pen bieden en die vaak aanzienlijk te laag zijn. De eer om voor radio of tv te komen, betaalt zo'n gemeente dan soms met een aanzienlijke financiële strop Wij kunnen daaraan niet toege ven. aldus dr. Diepeveen. ADVERTENTIE PARIJS lEPD) Het in Pa rijs verschijnende Russische emigrantenblad Vestnik heeft een geheim document gepu bliceerd. dat is uitgegeven door de Raad voor Godsdien stige zaken van de Opperste Sowjet. Het handelt over de houding van de orthodoxe kerk jegens het regime in het Kremlin Het document da teert reeds uit 1974, maar het laat verscheidene orthodoxe kerkelijke leiders de revue passeren, die nog steeds ac tief zijn Volgens het stuk vormt de kerk „een lastige machtsfactor in de Sowjet Unie. die een ideologie draagt, die niet met onze wereldbeschouwing overeenkomtDe kerk heeft in de loop van de tijd veel invloed verloren en haar activiteiten zijn volgens het dpcument als gevolg van wettelijke maatregelen beperkt, maar nog steeds heeft de kerk. ondanks inten sieve controle op de aanstelling van nieuwe bisschoppen, priesters en dia kens een aantal „onbetrouwbare" lei ders onder haar geestelijkheid waarin opgenomen Oe Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant mei Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma hoofokantoor Postbus 859 '000 AW Amsterdam W>t)jutstr.iat 131 Amsterdam tel 020-9' 3456 teie» '3006 Postgw 66 00 00 San* Ned CreaietbJ'' Rekenmqnr 2300 12 5 7é regio ROTTERDAM DORORECHT Pnstbus 940 3000 AX Roferdam •ei 010-'15588 (abonnementen en bezorging i tet 010-'SS80 (redactie i tei 115700 (uitstuitend voor .idvertentiesi Wes'Waah i Rotterdam REGIO OEN HAAG LEIOEN Postbus 101 ?S0' CC Den Maaq V 'ei 070-469445 i abonnementen en bezorgingi tei 070-469445 tredactmi let 070-468664 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REQlO NOORO'OOST NEOERLAND .abonnementen en bezorging Postbus 3 9000 AA ZwoHe IOI 05200 17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand (16 90 Per kwartaal I 50.95 Per half jaar 101 90 Per jaar I 201 60 Adverrenoeraneven oo aamvMg T «letoniscbe aöonnementenop -"achten (z« adressen boven i Opgave »am.iieoercnten 9-1930 «tin maandag tm vri|dag Op .'ondag van 18-20 uur relet 0?0 913456 Opgave mmi- advertenties tei 20-936066 o' sch»rfle4»|h aan Mini Adv a'dei-ng postbus 433 '000 AK AMSTERDAM Adreswij/mgen uitstortend sctmt tek|* aan onze Amsterdamse Het document deelt de ambtsdragers in de orthodoxe kerk naar hun trouw aan de staat in drie categorieën in De eerste wordt gevormd door diegenen die aanvaarden dat de staat geen belang heeft bij uitbreiding van de godsdienst en „geen eigen activitei ten onder de bevolking ontplooien". Tot deze groep behoren de metropo lieten van Tula en Odessa, de aarts bisschop. van Charkow en de bis schop van Perm De tweede categorie bestaat uit de kerkelijke ambtsdra gers. die als het er op aan komt trouw aan de staat zijn, maar een zeker activisme uitstralen Het document deelt in deze groep in de metropoliet van Klew. de aartsbisschoppen van Tasjkent, Ohrenburg. Riga. en Minsk en de bisschoppen van Smolensk. Swerdlowslë, Kalinin. Novosibirsk en Rhiasan Tot degenen die „onbetrouwbaar" zijn en de wetten ontduiken, die de betrekkingen tussen staat en kerk onder druk zetten en geprobeerd heb ben leden van de Raad voor Gods dienstige zaken om te kopen horen de metropoliet van Lemberg en de aarts bisschoppen van Irkoetsk, Archan gel. Kaloega en Wladimir In het document wordt ook de intus sen gearresteerde priester Dmitri Doedko genoemd, die na een gevan genisstraf van tien jaar door de auto riteiten werd gewaarschuwd, maar toch „zijn kwaadsprekende activitei ten" heeft voortgezet Vanaf 12 mei a.s. is het catechetisch centrum van de Theologische Hogeschool, Oudestraat 6. KAMPEN, weer elke maandag geopend (behalve in juli). Nieuwe vragen over de uitleg van de Schrift en de consequenties voor de prediking, jaarlijkse conferentie contactorgaan geref. gezindte, spre ker prof. dr B J Oosterhoff. donder dag 24 april. De Aker. Putten Inf en aanm ds J H Velema. tel. 03412- 1379 Kerk-zicht. voor leden van paro chieraden om inzicht te krijgen in de nieuwste ontwikkelingen binnen de kerkstructuur. 26-27 april. De Essen- burgh. Harderwijk (tel. 03413-841) Institutionalisering en professio nalisering van het welzijnswerk, weekend rond het boek „De markt van welzijn en geluk" van Hans Ach terhuis-, 25-27 april, Drakenburgh. Baam. Inl. tel 035-853045 Bijbelse motivatie voor het wer ken in een verzorgend beroep, voor werkers in de gezondheidszorg, zater dag 26 april. De Aker, Putten. Aanm „Het. Richtsnoer", tel 08880-2987 UTRECHT 'ANP) - De landelijke raad van de basisbeweging van kriti sche gemeenten heeft de uitnodiging afgewezen om formeel toe te treden als lid van de raad van kerken. Sug gesties om zo'n stap te overwegen waren vorig jaar gedaan door onder meer de secretaris van de raad prof dr H A M Fiolet en door dr A H van den Heuvel De raad van kerken stelde zo'n lid maatschap op prijs omdat de inbreng van de basisbeweging meer dan wel kom werd geacht Men vond het Jam mer ais de basisbeweging zich zo af gezonderd zou opstellen dat zij alleen maar met gelijkgezinden onder el kaar zou willen verkeren De basisbe weging is bij de afzonderlijke groepen nagegaan in hoeverre er contact was met plaatselijke raden van kerken Dit onderzoekje heelt uitgewezen dat die contacten niet zodanig waren dat een algemeen lidmaatschap gerecht vaardigd was Voornaamste argument van de basis beweging is dat zij zichzelf niet wil zien als nog een kerkgenootschap er bij „Ons gaat het om een anders functioneren van de kerk in de maat schappij. een andere solidariteit van christenen met mensen op de knel punten van de samenleving" De ba- sisbeweging put overigens veel inspi ratie uit activiteiten van de raad en vooral van de wereldraad Een com missie zal onderzoeken of een andere relatie met de raad van kerken moge lijk en wenselijk is ROME (CIC) Voor het eerst wordt door de rk kerk een Indiaanse vrouw zalig verklaard Het betreft Cathari- na Tekawitha die in 1680 overleed Op dezelfde dag (22 juni) zullen nog enige andere Amerikanen door de paus worden zaligverklaard Fran- qoIs de Montmorency-Laval, bis schop van Quebec, zuster Ursula Ma ria. de Jezuïet José de Anchieta en Pierre de Betancour. helper der ar men Voor het eerst werd in deze zaken afgeweken van de regel dat een bewijs van twee specifieke wonderda den geleverd moet worden. DETROIT (EPD) Twee invloedrij ke vertegenwoordigers van de vere nigde methodistische kerk in de VS hebben scherpe kritiek geoefend op de Rhodesische oud-premier Abel T Muzorewa. oorspronkelijk een me thodistisch bisschop. De twee, onder wie bisschop Roy C Nicholson, ver wijten Muzorewa een gebrek aan poli tiek inzicht en zeggen te hopen dat hij zich nu weer alleen met kerkelijke zaken zal bezighouden Nicholson noemt het een fout dat Muzorewa een pact gesloten heeft met Ian Smith. De andere criticus, ds. Isaac H Bi- vens, heeft gezegd: „Muzorewa hield zichzelf voor de redder van Rhodesië, maar hij verloor daarbij de taak zijn volk te bevrijden uit het oog". Beide Amerikanen riepen Muzorewa op zich uit het politieke leven terug te trekken JOHANNESBURG (ANP) De zwarte student in de theologie Jabu- lene Ngwenya is maandag 14 april samen met elf andere leden van het Zuidafrikaanse studentencongres (Cosas) vrijgelaten. Dit heeft de Zuid afrikaanse raad van kerken in Johan nes meegedeeld. Redenen voor de vrijlating werden niet gegeven. Ngwenya werd medio december vorig jaar bij een politieactie in Soweto, een zwarte woonstad bij Johannes burg, gearresteerd. Tegen zijn arres tatie heeft een groep jonge christenen uit het Duitse Denzlingen, waar Ngwenya in 1979 een paar maanden heeft gewoond, in de week voor Pasen geprotesteerd voor de Zuidafrikaanse ambassade in Bonn Vrijgelaten werden ook Ishmael Mkhabela, een van de oprichters van de Azania-volksbeweging (Azapo), en Thoko Ngakane, die voor de Azapo werkte als secretaresse van het be stuur Beiden werden medio maart opgepakt BERLIJN (ANP) De evangelische synode van Berlijn-Brandenburg heeft met grote meerderheid van stemmen en zijn bezorgdheid over uitgesproken dat in het onderwijssys teem van de DDR het begrip „com munistische opvoeding" is ingevoerd. De synode sprak verder de hoop uit dat de kerkleiding met de regering zal overleggen over de inhoud van dit nieuwe begrip. Tenslotte wil de syno de dat onderzocht wordt in hoeverre dit in overeenstemming is met de grondwet- van de boeren- en arbei- dersstaat. De synode heeft met het oog op de voortdurende bedreiging van de vre de een oproep gedaan geen vijands- beelden te vormen en het gevaar van onverschilligheid en onmacht te be strijden. Binnen de kerken bestaat er een zekere vermoeidheid inzake woorden over de vrede, vooral omdat het woord vrede vaak gebruikt wordt om weinig vreedzame situaties te la ten voortduren Desondanks is het vooral in de huidige gespannen situa tie zaak gesprekken aan te moedigen die tot ontspanning kunnen leiden. ROTTERDAM (ANP) - Het bestuur van de sub-sectie psychiatrie van de nationale ziekenhuisraad gaat de tot standkoming bevorderen van een stichting patiënten vertrouwenswerk De voorzitter van de sectie. J. L. van Hasselt, heeft dit op de ledenvergade ring in Rotterdam meegedeeld De oprichting van een stichting pa tiëntenvertrouwenswerk is in januari geadviseerd door een commissie, waarin onder meer ook vertegen woordigers zaten van de patiëntenve renigingen en patiëntenraden. Om dat het van belang is dat een patiën ten-vertrouwensman of -vrouw onaf hankelijk kan werken, heeft de com missie voorgesteld een stichting op te richten die de vertrouwensfiguren in dienst neemt. De stichting kan dan overeenkomsten afsluiten met psy chiatrische centra die van hun dien sten gebruik willen maken. Door het arbeidscontract met de stichting is de vertrouwensfiguur financieel en wat positie betreft onafhankelijk van de centra waarin hij werkt en kan hij ook alleen door de stichting worden ontslagen. Van Hasselt sprak zich uit voor een geleidelijk begin. „Het zou in strijd zijn met elke realiteitszin, als over haast veertig patiënten-vertrouwens personen worden aangetrokken met daarnaast nog eens een zwaar be mand stichtingsbureau Mees van Huis door Jac. B. Looijen De oude psalmberijming raakt meer en meer in onbruik, maar een regeltje, dat wegloopt uit psalm 84 vers 2 is onvergetelijk: „Zelfs vindt de musch een huis, o Heer" Een dominee, en dat was een grapjas, maakte er eens van „Zelfs vindt de mees een huis. o Heer" en daarmee bedoelde hij de alom in ons land bekende organist Mees van Huis, die met het Buur kerkkoor uit Utrecht in zijn ge meente zou optreden. Nu houden wij in ons blad niet zo erg van grapjasserij met namen, maar ja. Mees van Huis vertelde ons de mop zelf. Dus vooruit maar Ook deze. een collega-organist in Utrecht noemde hem Meest van Huis en dat klopt wel want hij zat geregeld met z'n mensen in de autobus om ergens een concert te geven. Nu is Mees van Huis 70 jaar geworden en hij houdt er een beet je mee op. Ik zeg nadrukkelijk een beetje, want hij heeft z'n zwa- nezang nog niet gespeeld ook al nam hij deze maand afscheid in de Domkerk van Utrecht. We zullen nog meer van hem horen. Amsterdam Het orgelspel van Mees van Huis begon al in z'n jonge jaren in de christelijke gereformeerde kerk aan de Witte vrouwensingel in Utrecht, waarvan z'n vader de kos ter was. De jonge Mees klom graag de orgelt'rap op en van het een kwam het ander Hij ging orgel spel studeren en kwam terecht in het conservatorium van Amster dam In de jaren twintig en dertig vormde zich daar een belangrijke generatie van kerkmuzikanten De studies in Amsterdam bij man nen als Cornells de Wolf voor het orgelspel. Sem Dresden voor de compositie. Hendrik Andriessen voor de harmonie en A. A. Srnijers voor de muziekgeschiedenis, maakten van Mees van Huis veel meer dan een orgelspeler. Hij werd ook een zangmeester. Hij wilde orgelstemmen laten klinken, jaze ker. maar ook stemmen van men sen en dat is hem dubbel en dwars gelukt De Buur Mees van Huis werd cantator en organist van de lutherse kerk aan de Hamburgerstraat in Utrecht. Daar kon hij z'n gang met canta tes en motetten en daar kwamen zelfs kleine orkesten bij spelen. Dat kon bij de lutheranen, want die zijn vanouds in hun diensten meer muziek gewend dan de calvi nisten Toch verdween Mees van Huis al gauw bij de lutheranen. Hij stapte over naar de hervormde Buurkerk in Utrecht. Daar kon muzikaal ook van alles en nog wat. In de „Buur" vormde hij het Buurkerkkoor en dat trok ook de aanaacnt van Johan Bodegraven Gevolg? Het koor zat met Mees van Huis geregeld tussen de wie len van een touring-car op weg naar propaganda-avonden van de NCRV. Tot de passagiers behoor de doorgaans ook Domorganist Stoffel van Viegen. Maar het werk vanuit de Buurt waaierde uit Bartimeüs Min of meer tegelijkertijd werd Mees van Huis ook de man van het blindenkoor van Bartimeüs in Zeist en velen herinneren zich van dat koor ongetwijfeld de sopraan Dé van Oenen. Mees van Huis maakte haar tot wat ze werd. Tienduizenden mensen in ons land hebben naar haar en het Bar- timeüskoor geluisterd. Intussen werd Mees van Huis ook nog orga nist en cantor bij de Hernhutters in Zeist. Daar kon hij zich ook volop ontplooien in zang en mu ziek. Ziezo, nu zijn we wel een mooi eind weg van de christelijke gereformeerden aan de Wittevrou- wensingel in Utrecht. Het is Mees van Huis vergaan zoals veel jonge kerkmuzikanten in gereformeerde kringen, ongeacht de vraag of ze christelijk dan wel gewoon gere formeerd waren. Vriendelijk Ja wat wil je. De hervormden en de lutheranen in dit land waren en zijn baas over de beste kerkorgels Niemand hoeft er zich over te ver wonderen dat jonge gereformeer de organisten graag een plaats zochten achter klavieren in een hervormde kerk. Zo ook Mees van Huis Toch is hij in zekere zin altijd christelijk-gereformeerd ge bleven en ik zal zeggen waarom De christelijke gereformeerden in ons land zijn. enkele uitzonderin gen daargelaten, in het algemeen geen scherpslijpers. Jawel, ze zijn duidelijk en principieel. Ze heb ben ook iets van een vrome vrien delijkheid over zich. Zuiverheid Terug naar Mees van Huis Wat beluister je in de muziek die hij maakt met z'n orgels en met z'n koren? Duidelijk en principieel vakwerk, maar dan getint met. een milde, veelkleurige vriendelijk heid. Soms dacht je z'n dirigeer stok is een penseel en z'n lesse naar een palet. Van Huis schildert muziek en hij deed dat zo simpel mogelijk. Graag liet hij z'n koren eenstemming zingen. Hij zocht en zoekt naar de zuiverheid van de toon in de kerk en hij ontlokte die toon. in de Buurkerk van Utrecht, bij Bartimeüs in Zeist, bij de Hernhutters. Ik denk. dat hij de meeste vreugde beleefde aan het pure stemmetje van Dé van Oe nen. die zo vertelde Mees me deze week nu ook al 48 wordt. len c an ee 'n stc Nedf en, h dat id ml Vi luis ze fai ged WAAROM MENSEN VAAK KUNNEN BIDDEN Een schuldbelijdenis is eigenlijk soort gebed. Je staat met je leve voor God en voorde mensen. Er iets verkeerds geweest, nl. zonde he wi wil zeggen dat de persoonlijke re 1 geweld aangedaan is. Je hebt je i Lanoi aan de'afspraak gehouden, aan l airier - - - d< Wes viel ke vói i' aire b jnMek wel 1 verbond dat God met mensen m En in die schuldbelijdenis zijn ei ?an.21 altijd drie Jijzelf. God en je naaf Dat maakt bidden ook zo moeili denk zelfs ^at daaruit voor veel mensen voortkomt dat ze zeggen kan niet meer bidden. Uit veel si hierover komt naar voren dat all situaties in de wereld om ons hee daar een rol in spelen. Ik kan na Auschwitz niet meer bidden. Na Vietnam ben ik opgehouden, verklaren mensen. Waarom? Wal die dingen er niet eerder? Haddi nooit gehoord van al die afschuwelijke dingen die wij mei elkaar aandoen? Natuurlijk wel. maar er zat ook iets van machteloosheid in. Ik kan wel bit voor de slachtoffers van Vietnam maar wat doe ik eraan? Wat kan eraan doen? Ik kan wel naar Goc lopen, de menselijke stem is gedi en leent zich gemakkelijk voor roerende gebeden, maar is het eerlijk? Een ieder die hierover vetee p< doordenkt, en zich de situaties te binnen laat komen waarop dat in i cor leven slaat, loopt vast. Hij houdt misschien éèn roep over, een U! En dan vooral over mijn deplorabel en machteloos mens-i Toch denk ik dat er nog iets ande zit. We komen in de knoei als we die dingen nadenken. Daar helpt geen mooie preek over de ternvi voorzienigheid aan. We hebben g been om op te staan. Als je dat bedenkt dan kan het je duidelijk worden dat je alleen verder kunt op te staan. iets. wat ook, te doen tegelijk in stilte te zeggen: God. h me. want ik kan het niet alleen VOORBIJGANGftH pot l ms t ermei reger spel ddi lartcl NED. HERV. KERK I A Beroepen te Veenwouden: Sj. Zee, pred. voor buitengew. werk^ w gerpred wonende te Andel CHR. GEREF. KERKEN 1 OI12 Beroepen te Papendrecht: W. Ki__ Rotterdam-Oost-Capelle a d. IJJKiJf GEREF. GEMEENTEN I'S3')1 Beroepen te Borssele: H LigtefUTgl te Middelharnis. i Wilh Van een onzer verslaggevers BILTHOVEN De zevende-' ventisten houden van 17 tot hun vierjaarlijks wereldconj_ Dallas, Texas. Er worden ruil gedelegeerden verwacht uit landen waar adventisten zij: kerkgenootschap telt ruim dri( joen leden. Tijdens dit congres worden d| mensen gekozen, die belangrijk» ten vervullen en leiding geven verschillende werelddelen wordt de president van de kerk zen die de komende vier jare bestuur zal voorzitten. Moment de Amerikaan Neal Wilson pr die in 1978 Robert Pierson ziekte moest vervangen. De geloofsbeginselen van de 1 opnieuw geformuleerd door eei diegroep van theologen en ki ders en aan alle gedelegeerden zonden. Na bespreking op lai niveau kunnen in Dallas amendementen worden inget Het is echter duidelijk, dat de: formulering geen opvallende gingen inhoudt. Nederland vaardigt vier verl woordigers naar Dallas af: K. Oossanen, voorzitter van de a< ten. H J Smit. secretaris voor, chese en public relations, en de kanten S. Bouwer te Leiden en Schuitevoerder te Arnhem. ja a if. Mt uitbt leno •lling [(onde ;enhi |ne a< geer lat n tear bed we: 'ooral In var it m le t€ •celel jhr. er v lenen aansl j sei11 Deen' Overleden Op 62-jarige leeft in een ziekenhuis in Oosterhout leden de heer B Beukema, meester van 's-Gravenmoer sed< bruari 1969. Daarvoor was hij ris-ontvanger van Nootdorp Beukema had uit hoofde vai ambt zitting in veel. grotendee ciaal-getinte. organisaties. 1 meer was hij voorzitter van het wagenschap midden-Brabant, er hij zitting in de dienst sociale voorziening, kring Oosterhout. 1 tchai Vroeger was het erg goed als je je schuldig voelde. Waar aan deed er niet toe, maar schuldig zou je je voelen. Te genwoordig ben je dan w'eer helemaal fout wanneer je schuldgevoelens hebt: heus, daar moetv je echt zo gauw mogelijk van af zien te komen. Schuld, wat moeten we ermee1 Daar heeft Coert H Lindijer. de lutherse hoogleraar in de praktische theologie aan de Universiteit van Amsterdam een boekje over geschreven Hij heeft eenvoudig willen schrijven, zo dat niet alleen predikanten, maar ook anderen die belangstelling hebben voor het pastoraat het gemakkelijk zouden kunnen lezen In die opzet is hij volledig geslaagd, en zijn boek is een afschuwelijke bemoeial w(!pe?c' door A A Spijkerboer niet alleen eenvoudig, maar ook meeslepend je hebt het uit voor je er erg in hebt. Orde Lindijer begint met orde te scheppen tn de warwinkel in de bijbel wordt de mens verantwoordelijk geacht voor wat hij doet en laat., maar in de bijbel wordt nooit buiten het verbond om over schuld gesproken Gods toom is de toom van zijn liefde en Hij is erop uit om relaties te herstellen Dan on derscheidt hij verschillende «oorten schuldgevoelens onechte (de verge ving druipt als water van een eend af van iemand met neurotische schuld gevoelens hij is namelijk in de grond van de zaak met iets anders bezig dan met de schuld waar hij altijd maar weer over begint); aangeprate (ouders tegen hun studerende kinderen „We zien je zo weinig thuis' Tante Martha zei dat ze nog geen bedankbriefje van je had gehad'"t. rijpe en onrijpe (rijpe schuldgevoelens misstaan een mens ruet verwerken en aanvaarden dat Je tekort schiet zonder daar stennes over te maken) Een groot deel van het boek is gevuld met verslagen van gesprekken, die „de pastor", hier P genoemd, heeft gevoerd met mensen in verschillende situaties Lindijer levert dan com mentaar op de prestaties van P en dan kun je het misschien niet altijd met hem eens zijn, maar het stemt allemaal wel tot nadenken en dat is juist Lindijers bedoeling Een vraag heb ik Thurneysen meen de dat het pastorale gesprek alleen het aanzeggen van de vergeving van zonden tot doel mocht hebben Lin dijer vindt dat niet juist: je moet niet te pas en te onpas over de vergeving beginnen, want de mensen zijn soms met heel andere dingen bezig en ie mand met neurotisch e schuldgevoe lens moet je heel anders benaderen Bemoeial? Daar heeft hij natuurlijk gelijk in en Thurneysen heeft ook niet bedoeld dat P zomaar de kraan open moest zetten om de wateren der vergeving rijkelijk te laten stromen Is Thurney sen niet uit op een wijze en noodzake lijke beperking van het pastoraat0 Kan Lindijers P niet gemakkelijk 'uari oeg infinder dr. P ;d. V G. weter t' ge :rhar' richt beid „wit kr moi „zo en kan er niet veel heerszucht gaan onder wat „pastoraat" i r genoemd? Wanneer we ons bep( tot wat Thurneysen zegt. word< geremd in onze bemoeizuchl moet bekennen dat ik als j< liefst met een boogje om „p; figuren" heen liep ze begonnei te vragen voor je er erg in hai wist niet hoe je je ze van het lijf houden) Het is maar een vraag en ovel geheel genomen kun je van Lilfl Ieren om in het licht van het ev^_ lie heel aandachtig met mensen gaap Coert H. Lindijer, Schuld en raat J. N. Voorhoeve, Den prijs 21 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2