De liturgie werd in het Arabisch vertaald Vervreemding probleem moderne maatschappij Het visje kwam in de gracht terecht 'Het is zo'n zachte jongen, onze Ahmed' Trouw Gelderse kerken bezorgd over harde opstelling bij conflicten Ic Synodepraeses Roos op predikantenvergadering Bisschoppen Chili tegen noodtoestand Boekenveiling te Amsterdam TON BOLLAND BEËDIGD TAXATEUR* VANPAA< E VOORBUGANGE Conferenti WOENSDAG 16 APRIL 1980 TROUW/KWARTET 'ENSt door AWert Schipper De gereformeerde Waalkerk in de Amsterdamse IJsselstraat was deze 'week het toneel van een merkwaardige liturgie. Er waren wel dominees in de kerk. maar zij zaten aan de Avondmaalstafel naast een groep Tweede-Kamer leden, en wat al die mensen te zeggen hadden werd ook in het Arabisch vertaald. De liturgie bestond uit eengedachtenwisse- ig over het lot van de Marokkaanse arbeiders die eerst, na de tstandkoming van de zogenaamde 1 Novemberwet, asiel gezocht hadden in de Mozes- en Aftronkerk aan het Waterlooplein en die nu zijn verdeeld over acht gemeenten in Amsterdam en omgeving. De liturgie werd besloten door de Amsterdamse gereformeerde dominee H. G. Boswijk, die voor de volle kerk enkele stukjes uit de bijbel voorlas, die betrekking hebben op hoe je het beste met gasten omgaat. en-Aaronkerk. maar dat is eigenlijk onver antwoord. We hebben voor de 220 Marokka nen maar twee WC's en één douche. De hele kerk was eigenlijk een grote slaapkamer Terugkeer kun je de mensen niet aandoen.'' zei hij. Bovendien is het heel goed voor een gemeente of parochie, als die eens een tijdje luistert naar de verhalen van de buitenland se arbeiders. Dat contact is niet alleen goed voor de Marokkanen maar vooral ook voor de Nederlandse christenen, die elk in twee Bovendien zijn er zo n honderd mensen uit de kerken regelmatig in de weer voor het eten, de bewassing en de persoonlijke pro blemen van de Marokkanen. Dat zijn geen professionele hulpverleners, geen linkse ac tivisten. verzekert dominee Boswijk, maar gewone kerkleden die vinden, dat het zo Gri6Z6liO niet kan met die buitenlanders en dat er iets moet gebeuren voor die mensen. andere meneer zei dat hij zelf ondergedoken had gezeten. „Het onderduiken van deze mensen duurt nu al een -half jaar. Dat kan eenvoudig niet." zei hij. Wat moet er dan gebeuren? In het forum De kerk was goed bezet, door gewone kerk leden, activisten en Marokkanen Naast mij zaten een oudere dame in een bloeme tjesjurk en een ook al niet meer zo jonge {ongetrouwde1) dochter. Ze waren in gezel schap van een naar schatting 40-jarige Ma "xokkaan, die nu alweer zo n week of drie bij 'hen thuis was Hij kon de spanning van het ..illegaal'' zijn niet zo goed verdragen en woonde daarom in het bourgeois zuid in bij deze aardige kerkmensen Pech gehad Niet alle leden van de acht kerken waar de Marokkanen asiel gevonden hebben, kun nen zich daarmee verenigen Een meneer had er zich aan gestoten dat er zo zielig wordt gedaan over dc illegalen ..Ais Je op de bonnefooi naar Nederland komt en je vindt geen werk, wel dan heb je pech gehad. Dat is nu eenmaal het risico." meende hij Hij vond het nogal elitair van ons land dat wij. in tegenstelling tot andere landen, ons wat van de buitenlandse arbeiders blijken aan te trekken. En nu de regering door middel van de 1 Novemberwet „iets" ge daan heeft, hoort de kerk niet aan deze illegale zaak mee te werken. Het Tweede-Kamerlid Nijhof van DS'70 knikte van ja Hij zei. dat Nederland de moed behoort ie hebben om nu maar eens nee te zeggen, waarop het CDA-Kamerüd Coupne zich alvToeg wat voor soort moed we dan dienden te tonen de ootmoed of deemoed, die in het kerkgebouw past or de hoogmoed, waarmee de buitenlandse werk nemers zo vaak in aanraking komen Jan Ruijter die verbonden is aan het Mozes huis in Amsterdam, vertelde dat er gezocht wordt naar nieuwe kerken, die voor een bepaalde tijd (vier weken) gastvrijheid kun nen bieden aan de buitenlanders. ..Ze mo gen natuurlijk terugkomen naar de Mozes- afzonderlijke werelden leven. Ontmoeting schenkt begrip, aldus Ruijter Weerstand De mensen in de kerk reageren op de aan wezigheid van buitenlanders doorgaans net zoals gewone Nederlanders. Dat vertelt na afloop dominee Boswijk. Hij legt uit dat er een groeiende weerstand in ons land is tegen buitenlanders. Die onderstroom merk je ook bij de kerkleden. Toch is dominee Boswijk in gepaste mate trots dat enkele kerkeraden. en dan vooral die in Amster dams rijkere buurten, toegestemd hebben in het asiel. Dat kost de kerken geld. maar het geeft ook onrust. aan de Avondmaalstafel zat het PvdA-Ka merlid Buurmeijer, die een motie heeft in gediend om de zogenaamde illegalen te legaliseren, zodat ze hier kunnen blijven. De Kamer heeft de motie aangenomen, maar vice-premier Wiegel heeft namens de rege ring gezegd dat zij de motie niet zal uitvoe ren. Buurmeijer en Couprie (die voor de motie heeft gestemd) zeiden niet precies wat ze van plan zijn verder te doen, maar in elk geval zouden ze het er niet bij laten zitten. De mensen in de kerk kregen weer wat hoop bij deze woorden. Een meneer zei dat hij het woord „illegaal" al zo griezelig vond. Dat werd 35 jaar gele den gebruikt voor verzetsmensen. Een een Achter de tafel zat ook dominee Jan van Veen, de secretaris van de hervormde raad voor zaken van overheid en samenleving. Hij had het ook over dat woordje „illegaal". Hij wierp de vraag op, wie er nu eigenlijk illegaal bezig zijn. In de kerk geldt, dat het recht staat aan de kant van de zwakken en de verdrukten. In dit geval zijn dat de mensen die door onze economie aangezogen zijn. Deze mensen zijn niet het probleem maar wijzelf zijn de grootste probleem groep, zie dominee Van Veen. Hij stak de Kamerleden die vasthouden aan de motie tegen de 1 Novemberwet een hart onder de riem. Tegelijk vroeg hij een maatregel om de toestroom van goedkope arbeidskrachten voor het werk dat Nederlanders te onaange naam vinden te beperken. Hij pleitte voor een nationaal „corvee". „Nederlanders moe ten bij toerbeurt het noodzakelijke rotwerk doen." zei hij plastisch. Dominee Boswijk besloot de liturgie. „We moeten de situatie rondom de buitenlanders van de andërè kant leren zien. Dat kan het beste door een week of vier naar het verhaal van die men sen te luisteren." Een kerk, in. Ouderkerk, bleek al te overwegen om daar een proef mee te nemen. Dat zal vast wel bevallen. De oudere dame naast mij in de bloemetjesja pon zei: „Het is zo'n zachte jongen, onze Ahmed." UTRECHT (PNHKi Terwijl in een plaats als Gouda op zondag de kerken nog vol zitten, trekken de kerkdiensten 45 kilometer verderop In Amsterdam-Osdorp nog nauwelijks mensen. Dit stelde de praeses van de hervormde synode ds. C. B Roos (die zelf als stadspredikant in 1974 Gouda voor Osdorp verwisselde) gisteren vast in zijn toespraak voor de hervormde predikantenvergadering. Hij zag hierin niet in de eerste plaats een falen van de kerk Het is de mensen en vooral de arbeiders, als het ware op het lijf geschreven, zei hij Zij kunnen niet anders dan vol strekt vreemd aankijken tegen het verschijnsel kerk De kerk komt met haar vraag en aanbod eenvoudig niet meer binnen. Een grote groep, Jonge ren zowel als ouderen, heeft geen en- Tcele antenne, geen enkele belangstel ling meer voor diepere levensvragen, sociaalpoiitleke problemen of iets wat de zichtbare werkelijkheid te bo ven gaat Nummers De onlangs overleden Duitse cul tuurpsycholoog Erich Fro mm heeft vastgesteld, aldus ds. Roos. dat de mens in de huidige maatschappij door een aantal factoren zijn oor spronkelijkheid, zijn oorspronkelijke zelf verliest. „Er is vervreemding ln de arbeid en er is vervreemding in het waarin opgenomen De «otter- Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamownga Directeur ing C Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW t Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 tete» 13006 Posryiro 66 0000 Bark Ned Cr9ó*tt>ank «Wteorog/ir 2300 12 SN X11000 REGIO ROTTEROAM/DORDRECMT 3000 AX Rotterdam iet 010-115586 (abonnementen en bezorging let 010-115568 (redadw) iel 115700 (uHskiflend voo» REGIO i G/LEIOEN Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLANO 0000 AA Zwolle tet 05200-17030 Abonnementsprijzen Per maand 16 96 Per xwanaai 50 95 Per halt jaar f 101.90 Per jaar f 201.60 Adwartenaetaneven op abonnementenop- (Jrachten (re adressen boven) Opgave lar«i*bcnchien 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op iondag van 18-20 uur tele' 020- 913456 Opgave m*»-advertenties tel 020-936868 o» scbnftel<|fc aan Mm.-Adv afdeling postbus 433 1000 AK AMSTERDAM tei«|K aan onze Amsterdamse Ds. C. B. Roos wonen Het uiteindelijke resultaat van deze vervreemding ls dat mensen tot dingen worden, tot nummers, vol komen vervangbaar door automaten, computers en chips en volkomen ano niem." Als gevolg van deze vervreemding 7a|fmPQfiPn kunnen de mensen ook geen echte £iA*VJ,,caöCI1 relaties meer opbouwen. Alleen eco nomische, consumptieve relaties blij ven over. Daarom kan men ook geen relatie meer aangaan met God. want geloven is toch een verbond sluiten met God. samenleven met Hem in gemeenschap met anderen. Op de2e hervormde predikantencon- ierentie betoogde de secretaris van de hervormde raad voor de catechese dr G. D. J. Dingemans gisteren, dat kerk en theologie er mede schuldig aan zijn, dat de natuurwetenschap pen en de techniek zich op een auto nome wijze hebben ontwikkeld, van de ethiek zijn losgeraakt en „zich verslingerd hebben aan de defensie en het bedrijfsleven". De kerken hebben volgens hem te eenzijdig gekozen voor de wereld van de geest en de geesteswetenschap pen. En nog steeds durven kerk en theologie het gesprek met de natuur wetenschappen niet aan of wordt dat op ondermaatse wijze gevoerd. Dr. Dingemans sprak van een „onvoor stelbaar dualisme" tussen de wereld van natuurwetenschappen en tech niek (die intussen de gewone wereld van de meeste mensen is geworden) en de wereld van bijbel, kerk en geloof. Dr. Dingemans pleitte voor een per manente dialoog of een kritische soli dariteit van kerk en theologie met de natuurwetenschappen. Daarvoor zijn inhaaloefeningen nodig. Als de kerk daartoe niet bereid is, heeft zij ook geen recht om ach en wee te roepen als er weer nieuwe uitvindingen wor den gedaan, die het milieu verpesten of de wereld op springen zetten. „Het blijkt velen steeds moeilijker te vallen", schrijft het beraad, „naar an deren te luisteren. Velen hebben geen of weinig vertrouwen meer in de goe de bedoelingen van anderen. Velen lijken steeds meer bevooroordeeld te zijn. dan wel van wantrouwen uit te gaan. Het is niet ongebruikelijk ge worden medemensen die tot een an dere groep behoren op voorhand in de verdachtenbank te plaatsen. Deze ontwikkeling wordt wel met het be grip polarisatie aangeduid, zij heeft tot gevolg dat redelijk overleg tussen overigens verstandige mensen vaak niet meer mogelijk is". In de oproep signaleert de stuurgroep dat in de verslechterende verhoudin gen geweld en agressie in woorden en daden niet worden geschuwd. Dat derden en zelfs zwakkeren in de sa menleving, die met de zaak zelf vaak niets te maken hebben van deze ont wikkeling de dupe worden is geen uitzondering meer. ADVERTENTIE Hoe meer wij een maatschappijstruc tuur in stand houden, die deze ver vreemde mens creéert, aldus ds Roos. des te minder mogelijkheden zullen er zijn voor mensen om betrok ken te raken bij het geloof. Dat treft het meest de arbeiders, „die werkelijk vervreemde mensen, de mensen zon der antenne, omdat zij zoals altijd de dupe zijn van een maatschappijstruc tuur als de onze. En ook al hebben we nog zoveel sociale voorzieningen, het vermogen om werkelijk een sociaal leven te leiden, onvervreemd, wordt hun niet geboden In deze leemte is niet voorzien Het woord ..maatschappijkritiek" brengt in kerkelijke kringen vaak schichtige reacties teweeg, aldus ds. Roos „Maar als we op de uitdaging van die antenneloosheid ingaan en waarom zouden we niet. want het gaat om het heil des Heren voor tien duizenden mensen dan zouden we wellicht samen die watervrees kun nen overwinnen vanuit het geloof, dat we als kerk niet geroepen zijn om een maatschappijstructuur, welke dan ook. te redden, maar mensen te redden voor het koninkrijk Gods. dat ons in Christus Jezus beslissend nabij gekomen is SANTIAGO (KNA) De Chileense bisschoppen hebben de opheffing ge elst van de noodtoestand die nu al meer dan zes jaar duurt De regering wil deze weer met zes maanden ver lengen maar de bisschoppen willen niet dat het een definitieve situatie wordt Zij vinden dat vrijheid van informatie nodig is om mee te kun nen praten over de grondwet die de regering in petto heeft Alle katholie ken worden opgeroepen mee te wer ken aan het herstel van de „normale democratie" Ds. H. R. Blankesteijn te Hilversum vertelde over het werk van de Profes sor Van der Leeuw-stichting, ontmoe tingscentrum voor kerk en kunst, waarvan hij secretaris is. Daar zitten mensen van allerlei richtingen in, „van rooms tot christelijk-gerefor- meerd". Men kan de stichting dan ook niet verwijten één bepaalde theo logie aan te hangen, die dan tot uiting zou komen in haar werk. Ds. Blankesteijn ging wat uitvoeriger in op de kerkruimte, waarover hij onder meer zei: „Wij hebben ons ver zet tegen al die handige oplossingen, waarbij de kerkruimte ..multifunctio neel" werd gemaakt, via een aantal handgrepen geschikt werd voor weet ik-wat. We hebben daarbij nogal eens verwezen naar die befaamde jongens- zakmessen. met kurketrekker, blik opener en meer van zulke handighe den messen die doorgaans voor niets echt te gebruiken waren." Kunstenaars die prijs stellen op aan dacht vanwege de kerk, zijn volgens ds. Blankesteijn in ons land op de vingers te tellen. Met name de beel dende kunst komt er haast niet meer aan te pas. „Het geld is krap gewor den en we zijn beeldende kunsten blijven beschouwen als een luxe, die je in onze kerken missen kunt." WOENSDAG 23 en DONDERDAG 24 APRIL 1980 houden wij weer boekenveiling. Geveild worden enkele belangrijke bibliotheken w.o. de bibliotheken van Drs. T. J. A. Delhaas Ds. W. Vis Ds. J. J. Wildeboer Amsterdam Kampen Bunschoten bestaande uit theologie, filosofie, commentaren, bijbelverklaringen, exegetische studies, theol. en kerkhistorische dissertaties (waaronder een grote verzameling werken over de Middeleeuwen; beginperiode der Reformatie en de geschiedenis der Doopsgezinden); naslagwer ken, woordenboeken Gunning. Kohlbrugge. Groen van Prinsterer, Barth, Buber. Van Ruler etc. etc. Daarnaast worden er ook zeer zeldzame 16e, 17e en 18e eeuwse werken geveild, zoals werken van Luther, Calvijn, Melanchthon, Beza, Nadere Reformatie Rijk geïllustreerde catalogus (112 pag.) kunt u aanvragen door 5, te storten op giro 17.71.82 t.n.v. TON BOLLAND, v/h Van Bottenborg, Amsterdam KIJKDAGEN: ZATERDAG 19 en MAANDAG 21 APRIL 1980. Prinsengracht 493, Amsterdam, telefoon (020)-221921. lid Ned. Ver. van Antiquaren Intern. League of antiquarian booksellers Ned. Vereniging van Makelaars en Veilinghouders. NIET ACHTER HUN RUG OM We zijn nog bezig met de voorgenomen schuldbelijdenis v de jongste zoon. „Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en vooFn Kan een mens tegen de hemel zondigen? De hemel is immers e^i)n e „ding"! Kan je tegen een ding e Ra; zondigen, tegen een wet of tegen van afspraak? Ik denk van wel, maar m nooit zonder nadere uitleg wat je dan mee bedoelt. De joden hadd gewoonte om zo weinig mogelijk naam van God te noemen. De eigenlijke naam vermeden zij ge Zo lezen we wel van het koninkri Gods, maar ook van het koninkr der hemelen. Dat is hetzelfde. H« staat hier voor God. Hemel is hie wereld van God, zoals het bij Go toegaat, zoals God is in zijn omgi met de mensen. Hij belijdt hier d de eerste plaats zich misdragen t hebben tegenover God. Hij is de afspraak met God niet nagekom dat hij op die en die manier, volg Gods bedoeling, mens zou zijn. E ;tm' is niets van terecht gekomen. Da nsis voor hem het eerste. Dat wil zegf >el zo ziet Jezus deze dingen als hij c deze jongen laat zeggen. Een aanl jaren geleden heeft Dorothée Solcn: eens in Amsterdam gezegd dath ?n' niet aangaat je schuld ten opzicl is van mensen achter hun rug om a e God te belijden. Met dat „achter rug om" bedoelde ze natuurlijk kritisch te staan tegenover het alc gemakkelijke denken: als ik Go<fhuiz maar mijn misstappen in het levf Suj beleden heb, is het in orde. Zij wan bereid de orde om te keren. Maal eerst maar eens goed met je naas voordat je God er in mengt. Ik de dat dit een heel goede gedachte i Als hier eerst God staat en dan u moeten we daar geen tijdsorde v maken. Dan maken we er een scl van. Die jongen nam zich tenslot allereerst voor om naar z'n vader gaan. Maar zelfs daar gaat het ni< over. Die twee horen bij elkaar. E JA mens die z'n naaste onder ogen k P met z'n schuld die heeft dan al m God te doen gehad. e Ra. an re eer ;n£rE Van een medewerkster ARNHEM Het beraad voor kerk en samenleving, ingesteld door de hervormde en gereformeerde kerken in Gelderland is bezorgd over de wijze waarop zich in onze samenleving de verhouding tussen mensen aan het ontwikkelen is. De stuurgroep heeft nu een brief aan alle kerkeraden en predikanten in de provincie gestuurd als „Oproep tot bezinning". In de brief wordt er voor gewaar schuwd, dat er op den duur in zo'n mensengemeenschap iiiet meer te le ven valt. „Het evangelie duidt na drukkelijk op een andere wijze van omgaan met elkaar; het roept op tot verzoening en gerechtigheid. Zij die hun levenshouding aan het evangelie ontlenen en vooral zij, die anderen daarbij opinievormend mogen voor gaan, zullen zich realiseren in deze -een bijzondere verantwoordelijkheid te dragen. Een verantwoordelijkheid die ook anderen in de samenleving juist omwille van hun mens-zijn te recht voor zich zuilen opeisen". Dominee R. Jacobs, secretaris van de stuurgroep voegt hieraan toe, dat de oproep niet de pretentie van een kan- selboodschap wil hebben. „De kerke raden en predikanten moeten zelf we ten wat ze er mee willen doen. In on VE 3ië uit prii nas ïben >esli. is Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Daarle (toez.): D. boom kand. te Lexmond; te Vlai gen: L. Lalleman te Oude en Ni Wetering. Aangenomen naar Utrecht (toe r G. Bos te Slochteren, die bed gem voor Breskens en Hoofdplaat ei mtei de (toez.); naar Beverwijk-Heem jng j (toez.): G. J. de Vries te Voor >tre) naar IJlst (toez.): H. Paber te di-A paar streekgemeente De Driesl i Aaij te Lochem. Bedankt voor Hoggeveen: A. dr per te Willemstad. tndie GEREF. KERKEN Leek Beroepen te Oudega (SmallijDwel land): H. J. Nolles te Bakkeveejde fi GEREF. KERKEN (VRUG.) [n Hi Beroepen te Hoek: H. van de |kxe< kand. te Hoogeveen; te Giessen|nds M. Brandes te Ermelo hanc CHR. GEREF. KERKEN f,ge Beroepen te Aalten: G. v.d. Gr<tjgin Siegerswoude. jemd GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Alblasserdam ei Uddel: A. v. Straalen te Barnei Niet toevallig Het tijdstip van het opsteUen van dit stuk is niet toevallig geweest. Het voorstel in de eind maart gehouden vergadering is gedaan naar aanlei ding van landelijke ontwikkelingen ten aanzien van de onenigheid rond om de lonen, harde opstelling van partijen binnen de Arnhemse ge meenteraad en andere conflicten op verschillend terrein. Het beraad voor kerk en samenleving in de provincie Gelderland ls vijf jaar geleden ingesteld. Vorig jaar heeft het zich intensief bezig gehouden met problemen rond werkeloosheid in de provincie en daarover een boekje uit gegeven. Men heeft zich toen gereali seerd dat er nog zo veel onderwerpen zijn waarmee de christelijke gemeen te geholpen moet worden dat men besloten heeft andere problemen aan te pakken. Er zijn nu twee werkgroepen die zich verdiepen in „vereenzaming binnen de welvaartsmaatschappij" en de „agrarische problematiek". De werk groepen bestaan hoofdzakelijk uit ge meenteleden van beide kerken, die echter wel gespecialiseerd zijn zodat zij aan de bestudering van het vraag stuk een zinvolle bijdrage kunnen leveren. Ds. D. Siemelink Op de leeftijd van 84 jaar is in I sterzwaag overleden de hervc emeritus-predikant D. Sier Vanaf 1923 had hij achtereenvc Nieuw-Weerdinge, Roswinkel, mer-Compascuum (steeds in the, waar hij ook zitting had provinciaal kerkbestuur), C meer en Hoogkerk als standi Nadat hem in 1957 om gezondht denen emeritaat was verleend leende hij nog enkele jaren huif sten in Oosterwij twerd. De nis is morgen in Beetsterzwaag ;eb los like! tg g c Ipiël ~et it-1 in ïn c Welk antwoord geven mann va feministische theologie? Voor nen, 25-27 april. Kerk en Wereld n bergen (tel. 03438-2241). }idei De kankerpatiënt, voor werk ee de gezondheidszorg, 24-26 apr s te nea Domini, Witmarsum (tel. t v 1444). De best Weekend voor en met hartp mrr ten en hun eventuele partnel hou ervaringen uit te wisselen en inf n< tie op te doen, 25-27 april, Den ezie dinck, Laag Zuthem (tel. 05290 jijst heic door ds. B. Smilde Deze maand is het vijftig jaar geleden dat Yme Visser (68) werd aangesteld als or ganist van de gereformeerde kerk te Praneker en hij is dat sindsdien gebleven. Er gaat vanzelfsprekend een Jubi leum gevierd worden. Eigenlijk Ugt het begin van zijn organistenloopbaan als eerder: vóór 1930 had hij al twee jaar dienst gedaan als organist van de christe lijke gereformeerde kerk. Toen de ouderlingen op het huisbezoek de oude heer Jitze Visser daarover on derhielden, antwoordde deze zeer gevat: „Och broeders, u moet be denken: een visje moet zwemmen, is het niet ln de gracht, dan maar in de sloot". Hoe het ook zij, het visje kwam weer in de gracht terecht en zwom fleurig verder. Tot genoegen en stichting van velen. In Franeker is je kerkgang altijd de moeite waard, zeggen de gemeenteleden: mocht de preek soms wat tegenvallen, dan is er alUjd nog het orgelspel om het goed te maken! Het is de heer Visser gelukt als organist populair te worden ln de goede zin van het woord. HIJ zoekt het niet in goedkoop effectwerk: zoetelijke melodieën, dreunende akkoorden, weeïge harmonieën en banale ritmen. Evenmin werkt hij vanuit een star en steriel dogmatis me, waaruit hoogstens droge en academische klanken geboren wor den. In hem verenigen zich op har monische wijze muzikaliteit en dichterlijkheid met een behoorlijke graad van vakmanschap. Zo wist hij een niveau te bereiken dat men ook in vergelijkbare situaties zel den aantreft. Het gouden jubileum van Yme Vis ser is van meer dan plaatselijke of regionale betekenis. De jubilaris was een van de eerste organisten in de gereformeerde kerken die een officiële aanstelling kreeg met een passende salarisregeling. Dit ge beurde in een tijd dat in de meeste gereformeerde kerken aan zoiets in de verste verte niet werd gedacht, 't Is trouwens nog steeds een zaak, waarvoor lang niet altijd voldoende aandacht bestaat. Een profeet is niet geëerd in zijn eigen vaderland, staat in de bijbel. Op deze regel vormt Yme Visser dan een uitzondering, en dat zal vrijdagmiddag de 18e april wel blij ken, wanneer er van half vier tot half zes een receptie ls ln het r.k. verenigingsgebouw te Frane Alle kans overigens, dat de f< tanten tot van ver buiten Friesl|lv< komen, want Yme Visser door zijn positie ln de Christel zangersbond. als examinator ei rylid, door zijn bijdragen aan „Orgelboek voor de psalmen" U Boekencentrum, Den Haag) en melodiebewerkingen in het bijv< sel van Organist en Eredienst (t >rii van de gereformeerde organis >rt vereniging) landelijke bekent" èn waardering. Bernard Smilde, theoloog en m coloog, is gereformeerd predif te Bergum. lad 1 hel der usst lieri 'kg npdei; lam ich ■ma als in? dl I f gei de isat Jn'' die

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2